Tisztelt Látogatók! A Tanácsadó működése 2008. április 15. éjféltől határozatlan ideig szünetel. A szövegek a megjelenés idején hatályos jogszabályi helyzetet tükrözik. Részletek »

645

Név/jelige: Panni | 2006. május 25. | mentálhigiéné | Könyvjelző: 645

Kedves Petra!
Csupán két éve tanítok, de szeptembertől osztályfőnök is leszek, középiskolában. Eddigi tanítási tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy a diákok nagyon szeretnek, én is őket. Minden problémájukkal hozzám fordulnak, megnyílnak,őszinték. A kollégáimtól viszont azt a visszajelzést kapom, hogy nem vagyok elég szigorú. Igaz, nálam az órán nincs mindig teljes csönd, mert ha eszébe jut valakinak valami(magyart tanítok) , akkor jelentkezik elmondja, és a többiek vitatkozhatnak is a véleményével, illetve mert egymást túllicitálva akarják a véleményüket közölni.Azt is kifogásolják a kollégák(csupa idősebb,tapasztalt,kissé megkeseredett kolléga), hogy megengedem, hogy javító dolgozatot írhasson a gyerek, illetve javítót felelhessen, ha egyes lett a dolgozata. Úgy tapasztaltam, hogy 2. alkalomra mindig megtanulják az anyagot, és ha nem célom a buktatás, akkor vállalom a plusz javítást stb. Ha nem tudott készülni egy órára, akkor beszámolhat a következő órán is az anyagból.Kollégáimnál ha egy diák hiányzik a témazáró napján, nem írhat pótlólag,hanem automatikusan egyes lesz a témajegye,mert lógott. Én nem tartom helyesnek, hogy rögtön lógással gyanúsítjuk őket.Nálam nincs hiányzás, mert tudják, ha rosszul sikerült, javíthatnak.Így állítólag elkényeztetem a gyerekeket. Szóval én inkább gyerekközpontú tanár vagyok, nem tananyagközpontú. Év végén szavazhattak a diákok,és eszerint az 5 magyartanár tanítványai közül az enyémek szeretik az irodalmat, és olvasnak önként a legtöbbet. Diákjaim motiváltak,lelkesek,bár néha kikönyörgik a dolgozathalasztást,és én engedek nekik. A kollegiális irigységgel("majd megiszod ennek még a levét", "gyengekezű vagy") valahogy megbirkózom, de az ofőségtől kicsit emiatt tartok is. Toleráns,szelíd, gyerekszerető egyéniségemet hogyan tudnám megerősíteni, ha egyáltalán kibújhat az ember a bőréből. Játsszam el a szigorú tanárnő szerepét? Meddig fogom tudni? Légy szíves, adj tanácsot, mert kétségeim vannak:egyáltalán alkalmas vagyok-e osztályfőnöknek.
Köszönöm
Panni
Az ofő válasza: Kedves Panni,



Osztályfőnökként valóban nehezebb lesz a dolgod ebben a tekintélyelvű tantestületben, hiszen az osztályfőnök egy kicsit az általános szabályok letéteményese is... Bizony, lojalitás-konfliktusba kerülhetsz az osztályod és a kevésbé rugalmas kollégák között, s ezt néha nehéz kezelni. De erre semmiképpen nem az a válasz, hogy ijedten elzárkózol egy olyan feladat elől, amiről ÉRZED (ez a soraid közt egészen pontosan tapintható...), hogy neked való. Mi hát a teendő? A gondolkodáshoz szeretnék egy szempontot adni, többet így a távolból nemigen tehetek. Azt gondold végig, hogy az elfogadó, gyermekszerető, bizalomra építő személyiségedet, s az ebből fakadó működésedet – illetve a saját határaidat – meg tudod-e védeni, ha körülötted „zavar” támad. Tudsz-e konfrontálódni (csak nem szoktál, mert nincs rá szükséged, mert eddig mindig működtek a konstruktív megoldásaid), vagy azért nem szoktál konfrontálódni, mert nem tudsz? Utóbbi esetben valóban veszélybe kerülhetsz, mert az osztályfőnöki szerep már olyan felelősség a diákok és a kollégák között is, amiben elkerülhetetlen, hogy olykor adódnak konfliktusok, amit simogatással és megértéssel nem lehet elsimítani.

Mit is jelent a konfrontálódás képessége? Hogy kinyilvánítom egy helyzetben, hogy EZ SZÁMOMRA ELFOGADHATATLAN, s egyúttal jelzem, hogy kész vagyok a konstruktív megoldásra, de ezt a konstruktív hozzáállást várom a másiktól is. Csak az tud hosszú távon megengedő lenni, aki a határaira ezen a módon odafigyel. Lehet, hogy eddig is ezt csináltad ösztönből, és azért nem lett például a javító dolgozatból harmadik és ötödik és tizedik javítás, s ezért nem lett a kollégák morgolódó megjegyzéseiből komolyabb „hadjárat”... Ha így van, ha ez a képesség működik benned, akkor biztonságban vagy... Nos, ezért javaslom, hogy a kérdésemen gondolkodj el, és bízom benne, hogy a válaszod pozitív lesz. Hiszen mindannyian szívesen bíznánk a saját gyerekünket olyan pedagógusra, aki megértő, gyermekközpontú, s a gyerekek mellesleg megkedvelik mellette az irodalmat is...



Üdvözlettel: FP.
pfoldes | 2006. május 28.
Címkék: osztályfőnök
 
 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

Ellenőrzés