OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Mitől fog megváltozni a magyar iskola?
2008. szeptember 10.
» Hozzászólások (19)
: Elmélet

Cseh Györgyi

Mitől fog megváltozni a magyar iskola?

A kollégák egy része pontosan ugyanúgy tanít, ahogy tanított 20-30 évvel ezelőtt, ha akkor a pályán volt, ha meg nem, akkor más mintát ő sem látott. Sokszor elgondolkodom azon, hogy mitől fog megváltozni a magyar iskola. Kitől? Ki tehet ezért? Többek között ezt a kérdést veti fel Cseh Györgyi közoktatási szakértő továbbgondolásra, vitára érdemes írása.

A magyar oktatásügy valóban és egyértelműen nem áll a helyzet magaslatán, ez számomra sem kérdés. De engem kicsit zavar a probléma igen erősen, szinte csak pedagógusorientált megközelítése. Én szülő és megrendelő is vagyok, s közvetve látok néhány nemzetközi tapasztalatot is.

Halász Gábor mesélte például, hogy az angolok évek alatt át tudták állítani a rendszert a projektoktatásra, együttműködő, kooperatív embereket nevelnek, s úgy gondolják, hogy ettől – persze megfelelő időtávban – a társadalom is át fog alakulni. A norvégok is véghezvittek egy módszertani megújulást a 90-es évek közepén.

Én pedig azt látom, iskolákban járva, kollégákkal beszélgetve az intézményekben, a vezetőképzőn, a továbbképzéseken, a saját gyerekem iskoláját figyelve, hogy a kollégák egy része (le merem írni, hogy a többsége) kőkeményen ellenáll. Pontosan ugyanúgy tanít, ahogy tanított 20-30 évvel ezelőtt, ha akkor a pályán volt, ha meg nem, akkor más mintát ő sem látott. Sokszor elgondolkodom azon, hogy mitől fog megváltozni a magyar iskola. Kitől? Ki tehet ezért?

Úgy gondolom, ez nem menti föl az oktatásirányítást, a felsőoktatást (amelyik saját autonómiájába zuhanva szinte nem vesz tudomást arról, hogy mire van szüksége a pedagógusnak), az iskolafenntartót saját felelőssége alól. Nem lehet fölmenteni az EU-s pénzek fölött diszponálókat sem a felelősség alól.

A kérdés számomra az, hogy a saját helyén, a saját lehetőségei és korlátai között megtette-e mindenki azt, amit neki kell tennie. S ha innen nézzük, akkor a mulasztók listáján a pedagógus is rajta van.

Az,

Az a helyzet, hogy a kollégák jelentős része mindenért mást tesz felelőssé, hárít, s még csak végiggondolni sem hajlandó, hogy mit tett a saját helyén, a saját lehetőségei között.

A rendszer megváltoztatása a pedagóguson is múlik. Sőt, az ő aktív együttműködése nélkül ez a legjobb szándékkal sem fog menni. Sőt, amikről írok, azoknak a rendszerproblémák mellett is meg kéne már változni…

Szeretném jelezni, hogy vannak kivételek, s néha már csak ez élteti bennem a hitet. A tanév megkezdése előtt csapatépítő tréninget tartottam egy városi általános iskolában. Csodálatosak voltak. Készültek az új évre, és várták, a tanító néni már megírta a tanmenetet és tervezte, készült az órákra, s egy gyakorlat kapcsán úgy nyilatkoztak, hogy az iskola számukra nem kiemelkedően jó, de stabil megélhetést kínál. Íme egy üdítő példa!

Többnyire azonban mártírokkal találkozom, akik nehezen akarják megérteni, hogy ebben az országban az ő megközelítésükkel élve még nagyon sok mártír van…