OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Ez is tehetséggondozás! – Komplex személyiségformáló program Egerben
2013. december 2.
» Hozzászólások (0)
: Gyakorlat

Ez is tehetséggondozás! – Komplex személyiségformáló program Egerben

„A tehetségben éppen az a szép, hogy él, kiszámíthatatlan, hogy meglepő.
Hogy utólag úgy evidens, akár egy kör, de előre mégis tökéletesen megjósolhatatlan...”
(Pilinszky János)

Iskolánkban, az Egri Pásztorvölgyi Általános Iskola és Gimnáziumban 2008-ban kezdtük komplex tehetséggondozó programunkat. Munkánkat a kezdetektől fogva három fő szakaszra osztjuk. A beválogatást követi a fejlesztő program, majd a tanév végén hatásvizsgálattal zárjuk a munkát. Az állandóság mellett a változás, az innováció programunk második szakaszában jelenik meg.

Kezdetben főként a tanulás-módszertan, valamint a tantárgyakhoz kötődő műveltségterületek jelentek meg a foglalkozásokon, melyeket vetélkedőkkel tettünk változatosabbá. Egyre nagyobb hangsúlyt fektettünk az önismereti foglalkozásokra, a konfliktuskezelésre, a közösségépítésre. Felismertük, hogy az egészséges személyiség, a pozitív énkép legalább olyan fontos feltétele a tehetség jövőbeli sikeres kibontakozásának, mint az intellektuális képességek.

Programunk az előző tanévben új lehetőségekkel is gazdagodott. Gyakorlatvezető mentortanárként több főiskolai hallgatóval is együtt dolgoztunk a tavalyi tanévben. Ők igen lelkesen bekapcsolódtak a tehetséggondozó foglalkozásokba, új ötleteikkel, vidám, temperamentumos személyiségükkel még vonzóbbá tették a gyerekek számára a programokat. Különösen a játék-és szabadidő szervező szakos hallgató, Subrt Péter hozott sok érdekes programot a foglalkozásokra. Péter sokat beszélt a hagyományőrző kézműves táborokban szerzett tapasztalatairól. Amikor a Tehetséghidak projekten belül olvastunk arról a lehetőségről, hogy két-három napos lazító, gazdagító programok megtartására lehet pályázni, azonnal eszünkbe jutott, hogy a legalkalmasabb helyszín az ilyen típusú programok megszervezésére egy kézműves tábor, egy élő tájház lenne. Ahhoz, hogy az ötlet meg is valósuljon, sok tényező sikeres együttműködésére volt szükség. Kellett hozzá igen erős motiváció, elköteleződés, lelkesedés az ügyünk iránt. A pályázatírás igen hasznos szellemi munka lett számunkra, mivel segített rendszerezni eddigi tapasztalatainkat, valamint rávilágított számos összefüggésre az eddig látszólag elkülönülten működő programelem között.

Az önismereti foglalkozásokat megtartottuk pályázatunk egyik legfontosabb elemének. A Tehetséghidak projekten belül időközben újabb pályázati lehetőségeket ismertünk meg. Új perspektívák nyíltak meg előttünk, amikor megismerkedtünk a gazdagító programpárokkal kapcsolatos pályázattal. Egyértelmű volt számunkra, hogy a programpárok egyik eleme az önismeret lesz. Az eddigi jó tapasztalatok megerősítettek bennünket abban, hogy a másik programpár a kézművesség legyen. A gyerekek számára a kézműves tevékenységek biztosították az alkotó munka élményét. A harmadik gazdagító programpáron sem kellett sokáig gondolkodnunk. Sokat beszélgettünk a drámapedagógia hasznosságáról a személyiségfejlesztés, társas készségek fejlesztése területén. Egyértelmű volt a döntés: a harmadik elem a drámajáték. A gyakorlat során, a táborokban megtapasztaltuk, hogy jól döntöttünk. A drámajáték nem csak a személyiségben rejlő lehetőségeket hozza felszínre, de segít a társas kompetenciák fejlesztésében, a közösségformálásban.

A tehetséggondozó táborok megvalósításának helyszínül egy olyan helyet képzeltünk el, amelyben a szülők – diákok – pedagógusok képesek egymásra hangolódni. Ipolyszalka a Duna, Vág, és az Ipoly folyók, valamint Börzsöny hegység közelében fekszik, festői környezetben. A község tájháza egyedi szerepet tölt be a régióban, mely egész évben programokkal várja a vendégeket.

A 2012 decemberében kiírt és februárban megnyert pályázat címe: „Két vagy háromnapos közös szülő – diák - pedagógus gazdagító programok megvalósítása lazító elemekkel”. A pályázat írásának komoly elszántsággal fogtunk neki. A folyamatos kapcsolatot különböző kommunikációs csatornákon (Skype, Facebook) tartottuk.

A pályázatunkat májusban valósítottuk meg. Három elemre helyeztük a hangsúlyt: ismerkedés a felvidéki hagyományokkal, kapcsolatépítés a helyi iskolásokkal, Ipolyszalka természeti értékeinek megismertetése. A programok kidolgozásába bevontuk a szülőket, diákokat, a tájház vezetőjét és az ipolyszalkai iskolát is. Közösségi oldalt hoztunk létre, hogy már a kiutazás előtt létrejöjjön a kapcsolat a helyi iskolával. A táborról fényképek és videó felvételek készültek.

Májusban egy újabb pályázatot nyertünk meg, mely a Tehetséghidak projekt keretén belül a „Gazdagító programpárok” címet viselte. Ahogyan azt korábban említettük, az augusztusi tábor a drámajátékra, kézművességre, önismeretre épült. A programpárokat a gyerekek előzetes érdeklődése alapján a komplex tehetségfejlesztésbe illeszkedően a személyiségfejlesztés, érzelmi intelligencia és a társas kompetenciák fejlesztéséhez igazítottuk.

A táborok alatt szerzett tapasztalataink bebizonyították, hogy a tehetséggondozó táborok, a gazdagító programpárok nem csak a diákok számára hasznosak. Fejlődik általuk minden résztvevő. A gyerekek türelmesebbek és toleránsabbak lettek társaik iránt. A szülőkre is kedvezően hatott a közösen eltöltött idő. Az együttműködésünk hatékonyabbá vált, ami a két pályázat egyik alapkoncepciója volt. A szabadidős programok során kirándulás, népi játékok és sportjátékok szolgálták a kikapcsolódást. A játék során a diákok, diákmentorok, pedagógusok és szülők átélhették az együtt játszás örömét, a feltétlen kikapcsolódást érzését. Az augusztusi programjaink alatt három diákmentor is segítette munkánkat. A szülők kiválasztásánál szempontként szolgált a harmonikus családi modell. A diákmentorok kiválasztásánál pedig arra koncentráltunk, hogy olyan három gimnáziumi tanulót válasszunk ki, akik példaként szolgálhatnak a tehetséges gyerekek számára. A program alatt ők segítették munkánkat.

A mentor és mentorált személyisége az utóbbi egy év alatt a közös munka hatására komoly fejlődési szakaszokon ment keresztül. A mentorált, a nyolc tanári kompetencia területéből, leginkább a tanulói csoportok, közösségek, alakulásának segítése, fejlesztése, a pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, valamint a szakmai együttműködés és kommunikáció területén fejlődött leginkább. A mentortanár a toleranciát, figyelmet tanulta mentoráltja mellett.

A tábor után a programjainkat tovább folytattuk és folytatjuk. Úgy érezzük, hogy egy újabb állomáshoz érkezett el a tehetséggondozó műhelyünk. A komplex tehetségfejlesztésen belül az interperszonális tehetség fejlesztése a következő lépés, továbbá az önkéntesség és a közösségi munkába való bekapcsolódás szolgálja a jövőbeli céljainkat.

Katona Istvánné, Subrt Péter

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

--