OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Ez is tehetséggondozás! – "Kredenc" Kommunikációs Műhely
2013. november 27.
» Hozzászólások (0)
: Gyakorlat

Ez is tehetséggondozás! – „Kredenc” Kommunikációs Műhely

A műhely vezetői:

Horváth Balázs: Az újságíró, -készítő foglalkozások vezetője, a fiúk tagozatának koordinátora

Kálecz Rudolf: a fotószakkör vezetője és a Galéria kiállításainak szervezője, a Kredenc újság alapító tagja

Szluka Bernadett: Az újságíró, -készítő foglalkozások vezetője, a kommunikációs versenyek, vetélkedők szervezője, a Kredenc újság alapító tagja, főszerkesztője

A Kredenc Kommunikációs Műhelyt középiskolás korú diákok tehetséggondozásának céljából alapítottuk 2006-ban. A Műhely a Pécsi Hajnóczy Kollégium két tagintézményében működik. Célunk, hogy a kommunikációs kompetenciák fejlesztésével hozzájáruljunk az iskolai teljesítmény növeléséhez, a hiányosságokból eredő hátrányok leküzdéséhez és – nem utolsósorban – megadjuk a diákoknak a verbális és vizuális önkifejezés örömét.

Hisszük, hogy a kommunikációs kompetencia és a szociális kompetencia folyamatosan hatnak egymásra így a két terület fejlesztése párhuzamosan történik. A kommunikációs készségek fejlesztése mellett nagy hangsúly fektetünk a csoportban való együttműködés elveinek elsajátítására.

A Műhely több állandó foglalkozást integrál, amelyeket részben az írásbeli kifejezésmód, nyelvi kompetencia fejlesztése (újságszerkesztés, hírlapok, szépirodalmi szövegek feldolgozása, anyanyelvi nevelés), részben a vizuális kommunikációs formák „testközelbe” hozása tölt fel tartalommal.

Versenyek meghirdetésével, pályázati lehetőségek felkutatásával is bátorítjuk a műhelymunkában résztvevőket, akik közül többen országos pályázatokon elért kiváló eredményükkel bizonyították tehetségüket a fejlesztett területek valamelyikén.

Mivel az újságírásban és a fotózásban is fontos az információk rendszerezése, a kritikai gondolkodás, lényegkiemelés, szervezőkészség, így a műhelymunka során ezeket a tulajdonságokat is erősíteni kívánjuk. A csoportos tevékenységek során elméleti és gyakorlati képzést is végzünk, mindkét területen kooperatív módszereket alkalmazunk. A műhely működésének feltételeit elsősorban pályázati forrásokból finanszírozzuk.

A konferencián – a műhely bemutató foglalkozása során – kiscsoportos tevékenység keretében mutattuk be a kooperációs és fogalmazási készséget, valamint kreativitást mozgósító feladatvégzést. A résztvevőknek egy előre megadott szövegrészletből kellett megalkotniuk egy teljes történetet. A csoportok által létrehozott történetek sokszínűsége jól illusztrálta, hogy ugyanazt a jelenséget hányféle módon észlelhetjük, kezelhetjük és fejezhetjük ki az egyéni látásmódok és a csoporthatás függvényében.

Egy másik feladatban azt próbáltuk érzékeltetni, hogy milyen módon lehet játékos formában megragadni a nyelvi eszközök, nyelvi struktúrák jelentésre gyakorolt hatását, érzékeltetni azt a megdöbbentő képességet, amit az anyanyelvi kompetencia által a sajátunknak mondhatunk: a résztvevőknek olyan mondatot kellett alkotniuk, amely egyszerre fejez ki két előre megadott jelentést.

A Kredenc Kommunikációs Műhely tevékenységének területei:

1. Újságkészítés, Kredenc: A foglalkozás produktuma a félévente megjelenő Kredenc című diákújság, és online újság. Mindez összekapcsolódik egy folyamatos felkészítő munkával, melynek során a tanulók elsajátítják az újság készítésével, médiával kapcsolatos elméleti és gyakorlati tudnivalókat.

2. HÍD program, Litera-túra, Könyvtári kalandtúra: A HÍD (Hírlapot a Diákoknak!) országos program az újságolvasásra (ingyenesen terített folyóiratok és ezekhez kapcsolódó feladatlapok), a Litera-túra a regényolvasásra (a gyerekek által beszavazott regénnyel kapcsolatos többfordulós vetélkedő) helyezi a hangsúlyt. A kollégium könyvtárába helyezett „kalandtúra” során egy meghatározott korszakot dolgoznak fel a diákok az adott korszakra jellemző vezérelv (pl. hét szabad művészet) mentén.

3. Fotószakkör, Galéria: A fotószakkör foglalkozásain a diákok megtanulhatják a fotóriport, címlapfotó készítésének folyamatát, szakmai ismereteket szerezhetnek a fotókészítésről. Gyakorlatok során elsajátíthatják a portré- és a tárgyfotózás technikáját. Évente háromszor a Hajnóczy Galéria kiállításán mutatják be munkáikat a tehetséges fiatalok.

4. Anyanyelvi verseny: A versenyen a megye kollégiumaiból jelentkező diákok vesznek részt. A feladatok összeállításánál törekszünk a hagyományos elemek (helyesírás, anyanyelv-ápolás) mellett minél több anyanyelvi kompetenciát mérő, nyelvi gondolkodást igénylő, a nyelv általános struktúráját, érdekességeit bemutató feladat beiktatására.

5. Írói pályázatok: Minden évben meghirdetünk a kollégisták számára egy írói pályázatot, melyre meghatározott műfajban várjuk az alkotásokat. A pályázatra felkészítés csoportos és egyéni foglalkozás kereteiben zajlik, így a beküldött művek a tanév végéig folyamatos átalakuláson mennek keresztül.

Szluka Bernadett

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

--