OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Ez is tehetséggondozás! Matematika és Művészet –Játék és Innováció
2013. november 15.
» Hozzászólások (0)
: Gyakorlat

Ez is tehetséggondozás!

Matematika és Művészet –Játék és Innováció

A konferencián Szabó Ildikó, a pécsi ÁNK matematika-fizika tanára, az ÉlményMűhely szakmai vezetője vezetett érdekfeszítő interaktív foglalkozást, ahol a résztvevők megismerhették és ki is próbálhatták az ÉlményMűhely eszköztárának néhány elemét.

Az ÉlményMűhely – Mozgalom az Élményközpontú Matematika-oktatásért 2008-ban indult útjára a magyarországi Ars GEometrica művészet- és tudományközi találkozók nemzetközi elismertségnek örvendő tudósai, művészei és pedagógusai összefogásával. A tudományos és a művészeti oktatás, ismeretterjesztés összekapcsolhatóságának lehetőségeit kutatva számos új interaktív és játékközpontú eszközt és módszert elevenítettünk fel, és dolgoztunk ki az utóbbi években.

Célunk, hogy megmutassuk: a matematika több is lehet mint szigorú tudomány. A matematika számunkra a közös élmények, felismerések forrása, az örömteli alkotás eszköze. A tehetségpedagógia, valamint a matematikai és a művészeti oktatás jó gyakorlatainak a népszerűsítése terén megfogalmazott koncepciónkat arra az elgondolásra alapozzuk, hogy a jövő felnőtteinek új típusú készségekre, képességekre, tudásra kell szert tenniük, amihez új típusú oktatási megközelítések kialakítására és alkalmazására van szükség. Ez élményközpontú, az érzékszervek mindegyikét játékba hozó, és a szociális képességeket fejlesztő, a tudományok és a művészetek széleskörű összefüggéseit kutató pedagógiai gyakorlatok kidolgozását igényli, különös figyelemmel a tehetségek felfedezésére és gondozására –, de soha nem szem elől tévesztve az egyenlő hozzáférés és egyenlő esélyek elvét. Mindenki tehetséges valamiben! – a pedagógus, műhelyvezető, animátor elsődleges feladata, hogy a gyakran rejtőző, szunnyadó tehetséget felkutassa, s az érdeklődés komplex stimulálásával az egyéni tehetségek, képességek kibontakozásához, mindenki számára, egyéni képességeinek és érdeklődésének megfelelő környezetet biztosítson.A művészet, a tudomány és a sorozatos sikerélményekkel motiváló játékos tanulás eredményeinek összekapcsolása világszerte inspiráló eredményekkel szolgál. A tudományos megismerés tevékenység-központú megközelítésének alapelvei az okatatási folyamatban választott pedagógiai eszközök komplex megközelítésében és többcélú, kreatív alkalmazásában is megnyilvánulnak.

Az ÉlményMűhely – Kreatív Iskolanap – melynek pedagógiai vezetője Szabó Ildikó - dr Fenyvesi Kristóf irányításával hivatalos szakmai partnerségi megállapodást kötött a világon egyedülálló modellező készlet gyártójával, a Zometool Inc.-vel (USA). A vizuális matematika, téri látásfejlesztés, manuális készségek területén biztosított elméleti szakmai támogatás mellett, 2008 óta dolgozhatnak az ÉlményMűhely programba bekapcsolódó tehetségek az amerikai partner által rendelkezésükre bocsátott Zometool bemutató készlettel.

A műhelyen rövid bevezető előadás után egy interaktív foglalkozás keretében alkalmaztuk a matematika művészet- és tudományközi megközelítéseinek lehetőségét : azon túl, hogy a különböző színű és formájú elemekkel történő játék a két-, a három-, vagy akár a több-dimenziós terek jellegzetességeit illető térgeometriai felfedezésekre alkalmas, egyben biológiai, kémiai, fizikai struktúrák modellezésére és további matematikai – művészeti elemzésekre is késztetik a tevékeny hallgatóságot.

A rendelkezésünkre álló 45 perc alatt modelleztük több mint ezer elemet felhasználva a brüsszeli Atomium szerkezetét, majd az ember nagyságú alkotást a konferencia záró eseményén állítottuk össze.

Szabó Ildikó



Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

--