OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Ez is tehetséggondozás! Örömpedagógia
2013. október 28.
» Hozzászólások (0)
: Gyakorlat

1. Különleges gyermekek tehetségfejlesztése az örömpedagógia módszerével

A foglalkozást vezette: Szeverényi Irma
(Zuglói Benedek Elek EGYMI)

A Montessori pedagógia alapjaira épített gyakorlat során a gyermekek egy gondosan előkészített tanulási környezetben végzik tevékenységüket. A nagy reformpedagógus didaktikai eszköztárába adaptált IKT (információs és kommunikációs technológia ) egy saját tanulási útvonalat enged meg a fejlesztés során, amely szabad teret ad kreativitásuknak, s a bennük szunnyadó tehetségnek. Kutatások bizonyítják, hogy a zene transzfer hatása jótékonyan érvényesül más tantárgyak elsajátításánál. Ennek érdekében adaptáltam gyakorlatomba a Dr. Kokas Klára zenepszichológus, Kodály tanítvány zenéből indított módszerét, amely a gyermekek harmonikus személyiségfejlesztését szolgálja. A metodika alkalmazása során nyilvánvalóvá válhat egy-egy gyermek különleges zenei képessége is. Ennek a speciális tehetséggondozásnak gyakorlatát kívánom bemutatni a konferencián egy 25 perces film keretében. A videó felvétel egy Asperger szindrómás kisfiú esetén keresztül érzékelteti, hogy még az oly annyira akadályozott gyermekekben is milyen csodálatos képességek rejlenek. Hangsúlyozottan szükséges az SNI-s, vagyis a sajátos nevelési igényű gyermekek között is azt a fajta pedagógiai gondolkodást, gyakorlatot képviselni, ahol nem a deficitekre, hiányosságokra helyezzük a hangsúlyt, hanem az erősségekre, a gyermekben szunnyadó tehetségre. Ha ilyen értelemben végezzük gyógypedagógiai munkánkat, akkor a sokak által óhajtott sikeres integráció segítői lehetünk. Ugyanis a tehetségcsírák kibontakoztatása révén az akadályokkal teli gyermekek is lehetnek megbecsült, elismert tagjai társadalmunk számára.

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

--