OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. november 29.
» Hozzászólások (0)

A tanulás szabadsága Magyarországon

Alternatív pedagógiai irányzatok, iskolák, tanárok, tantárgyak

A tanulás szabadsága Magyarországon címő könyv hosszú évek munkája nyomán született: ez az első könyv, mely széles körképet fest a magyarországi alternatív pedagógiai mozgalomról.

Klein Sándor és Soponyai Dóra több éves munkával számos alternatív pedagógiai irányzat képviselőit kereste fel: iskolákat, tanárokat, tanítványokat. A kötetben fellelhető példák bizonyítják, hogy az élményszerű, partneri viszonyon alapuló tanulás - tanítás sokféle módja él egymás mellett hazánkban. Több mint 700 oldalas könyvükben bemutatkoznak a világszerte ismert nagyhírű iskolamozgalmak hazai képviselıi ugyanúgy (Waldorf, Montessori, Freinet stb.), mint kis falusi iskolák, országosan illetve szőkebb körben ismert nagy tanáregyéniségek (Winkler Márta, Kokas Klára), új tantárgyak (drámapedagógia), újszerő megközelítések (tanulóközpontú angoltanítás, művészeti nevelés).

Olyan iskolákat ismerhet meg az olvasó, amelyekbe tanárok és diákok örömmel járnak, mert tudják, hogy nap mint nap izgalmas, fejlesztő élményekben lesz részük. Ezekben az iskolákban otthonra lelnek azok a fiatalok is, akikről másutt már lemondtak, akiknél a szociális hátrányok leküzdése jövőbeli boldogulásuk legfontosabb záloga.

Azt szeretnénk, ha ez a könyv eljutna minden pedagógushoz, aki számára fontos, hogy ne hivatalnokként, hanem alkotó értelmiségiként tegye e dolgát.

Azt reméljük, hogy mozgalmat indítunk a hagyományos iskolai tanulás legjobb alternatíváinak elterjesztésére. Hiszünk egy olyan jövőben, amikor Magyarország arról lesz híres, hogy iskoláiban a tanárok segítségével a fiatalok játékos és élményszerő tanulással készülnek életük késıbbi tevékeny és boldog szakaszára.

Elérhetőségek

Hagyományos levél: EDGE 2000 Kft., Érd, Pf. 14., 2035
E-mail: info[kukac]edge2000[pont]hu
Tel.: +36-23-377249
honlap: www.edge2000.hu

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2016.07.28.
Na, ezért mondana fel a fiatalok 42%-a
Az Y generáció tagjainak elsöprő többsége az alapján is dönt leendő munkahelye kiválasztásáról, hogy milyen technikai eszközök vannak a környezetében. Ha az irodai környezet felszerelts...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.07.28.
Bulizni vinnék a kerekesszékes fiatalokat
Az újonnan alakult Kalandra fel! Nonprofit Kft-t konduktorok alapították, a célja pedig, hogy felkészítése a szórakozóhelyek személyzetét a mozgássérült fiatalok fogadására, a fiataloknak...
(Forrás: abcug.hu)
--
2016.07.28.
A szakképzetlenek egyre jobban féltik az állásukat
Iskolai végzettséget tekintve továbbra is a magasabb végzettségűek vannak elől: a diplomások 71 ponttal vezetik a mezőnyt, utánuk 63 ponttal következnek a legalább érettségivel rendelkez...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.07.28.
Mit tehet az, akit sehova sem vettek fel? Van még remény
a pótfelvételire csak azok jelentkezhettek, akiket nem vettek fel sehova a rendes eljárásban. Azok is jelentkezhetnek, akik a rendes felvételi eljárásban nem adtak be érvényes jelentkezést. Í...
(Forrás: Eduline)
--
2016.07.28.
Valamire megint készülnek a lázadó tanárok
Júniusban és július elején is összeült a Civil Közoktatási Platform (CKP) a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet (Ekint) szakembereivel, hogy megvizsg...
(Forrás: Eduline)
--
2016.07.28.
Államilag idomított egyetemek
Az IVSZ kutatása szerint akkor mintegy 22 ezer informatikus állás betöltetlen volt Magyarországon, ez a szám azóta valószínűleg csak növekedett. Az OH adatai programtervező informatikus szakra...
(Forrás: Népszava)
--
2016.07.28.
Már látszanak a Delta tehetséggondozó akadémia első eredményei
Az akadémiát, amely a felsőfokú oktatási rendszerrel párhuzamos tehetséggondozó rendszer, Barkász Sándor Békés megyei vállalkozó, vízépítő mérnök, a Békés Drén Kft. tulajdonosa é...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2016.07.28.
Ez most a 25 legnépszerűbb okj-s képzés
Az első felméréshez a Google magyarországi keresési statisztikáit használták fel.A keresések alapján szépségipari és vendéglátóipari képzések iránt érdeklődtek a legtöbben 2015-ben...
(Forrás: Index)
--
2016.07.28.
A legjobbak hagyják el az országot?
A most felvételizők közül is sokan éppen az angol nyelvű képzéseket választják akkor is, ha az drágább. A kormány és az ellenzék egyetért abban, hogy az elvándorlás megállításához...
(Forrás: Hírtv)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Helena! A magántanulói státuszt a Köznevelési Törvény 55.§-a szabályozza: „(1) Az igazgató a gyakorlati képzés kivételével a tanulót kérelmére – kiskorú tanuló esetében a szülő kérelmére – felmentheti az iskolai kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, ha a tanuló egyéni adottságai, sajátos nevelési igénye, továbbá sajátos helyzete ezt indokolttá teszi. Az igazgató a tanulót kérelmére mentesítheti a készségtárgyak tanulása alól, ha azt egyéni adottsága vagy sajátos helyzete indokolttá teszi. Az iskolában – kivéve, ha az intézmény e törvény rendelkezéseinek megfelelően egész napos iskolaként működik – az igazgató a tanulót a szülő kérelmére felmentheti – az általános iskolában tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alól.
(2) A magántanulót – az iskolában vagy azon kívül folyó gyakorlati képzés kivételével – az iskola valamennyi kötelező tanórai foglalkozása alól fel kell menteni. Az iskolai rendszerű szakképzésben a magántanulókra vonatkozó részletes szabályokat a szakképzésre vonatkozó jogszabályok határozzák meg.(3) Az, akit felmentettek a kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, az igazgató által meghatározott időben, és a nevelőtestület által meghatározott módon ad számot tudásáról.”

Tehát az intézmény határozza meg a számonkérés idejét és módját. Javasoljuk, hogy a részletekről az érintett iskolában tájékozódjanak.

--
  Hajnal Helena

Tisztelt OFOE!

Magántanuló gyermeknek a készségtárgyakból is
(ének, technika, torna, rajz, ha ezekből nincs felmentve)
kell, hogy keletkezzen félévi, év végi osztályzata?

Ha igen, hogyan? Mit kell teljesítenie, tennie a gyermeknek?
Kérem, azt is írják meg, hogy hol, milyen törvényben van szabályozva ez.

Nagyon köszönöm.

--
  OFOE

Kedves Gergely! Figyelmébe ajánljuk a Digitális nemzedék konferenciák anyagát. 2012 óta már idén az 5. alkalommal fog sor kerülni a rendezvényre. A fiatalok szociális terével foglalkozott Ujhelyi Adrienn 2013-ban, a tanulmányát itt találja: http://digitalisnemzedek.hu/wp-content/uploads/2013/03/digitalisnemzedek-konferencia-2013.pdf. Ha kutatni szeretné a témát, érdemes a portál teljes anyagát átnézni, mert a konferenciakötetek mellett folyamatosan közzé tesszük a témához kapcsolódó egyéb tanulmányok linkjeit is. Eredményes munkát kívánunk!

--
  Kiss Gergely

Tisztelt OFOE! Pszichológus hallgatóként kutatási témámnak választottam a modern technikai eszközök hatását a fiatal felnőttek csoportjainak szociometriai szerkezetére. Arról szeretném kikérni a véleményüket, és tapasztalatukat, hogy ezek az eszközök és fórumok összébb húzzák ezeket a csoportokat, vagy sokkal inkább destabilizálják, mivel senki nincs rákényszerítve az osztályára. Akár a szünetekben is chatelhet a más csoportból való barátokkal. Válaszukat és véleményüket előre is köszönöm!

--
  Szekszárdi Júlia

Kedves "Morcos"! Azóta már túl vannak a felvételin, tehát jó, ha más tárgyakból is megalapozott tudással mennek a középiskolába. Továbbra is azt gondolom, hogy meg kellene próbálni tisztázni a dolgot a tanárnővek, mérlegelni, hogy valóban megviseli-e a gyerekeket, ami történt, vagy már túl vannak rajta. Ha a helyzet elmérgesedne, tehát kimondottan rontaná a gyerekek eredményét, közérzetét, akkor (esetleg az osztályfőnök közvetítésével) kellene a szülőknek beszélni az érintett tanárral. Ha annyira elviselhetetlen a helyzet, az igazgatóhoz, a fenntartóhoz, végső soron az ombudsmanhoz is lehet fordulni. Mivel nem ismerem a pontos körülményeket, ennél többet nem tudom tanácsolni.

--
  Morcos

Mielőtt beavatkozhattam volna a tanárnő már "rendezte" az osztállyal a kérdést. Mivel reklamálni mertek, innentől minden órán írnak. De nyilván nem akar rosszat azoknak a nyolcadikos gyerekeknek, akik most a felvételi környékén inkább a matematikára és a magyarra koncentrálnának, és amúgy is le vannak terhelve.

--
  OFOE

Kedves Eszty! Nagyon sajnáljuk, hogy így alakult az ügy. Úgy tűnik, a tanító teljesen elveszítette az Ön bizalmát, és a megismert tények alapján nem is alaptalanul. Ha végleg úgy döntött, hogy elviszi a gyerekét, akkor tegyen úgy, de akkor is javaslom, hogy próbálják tisztázni az ügyet a pedagógussal, ne maradjon ilyen keserűség Önben és a gyerekében. Lehet, hogy szerencsésebb lett volna, ha nem a szülőknek panaszkodik, hanem azonnal az érintett tanítóhoz fordul, hátha megelőzhető lett volna a dolog elmérgesedése. A helyzet Önök között annyira feszültté vált, hogy talán jobb, ha iskolát és környezetet váltanak. Mielőtt feljebb lépne (önkormányzat, klik) az iskola vezetőjével kellene beszélnie, hátha segít a probléma feldolgozásában. Az indulat (ha jogos is) rossz tanácsadó, a feljelentést meg csak a legvégső esetben javaslom.

--
  Eszty

Elkergethet?

--
  Eszty

Tisztelt Ofő!
Tanácsot szeretnék kérni..
Most szeptemberbe kezdte gyernekem az első osztályt.Sajnos konfliktus alakult ki a gyermekem ofőkével aki egyben a magyar tanára is.Nem tudott e gyerek betűket össze olvasni.Ezt én elpanaszkodtam más szülőknek..Milyen rossz ez a tanár..nem hagy időt a gyereknek hogy rájöjjön hogy kell olvasni..Ez hamar a fülébe jutott.
Vita volt belőle.Azt mondta nekem hogy vigyem el a gyereket az osztályból mert nem szereti..Többször is bocsánatot kértem.De nem fogadta..Mondtam ha kell letérdelek..De nem érdekli..vigyem a gyereket..De más iskolába mert itt a kollégák kifogják fogni...Ez októberbrn volt..Nem vittem el a gyereket..Most farsang lesz ujjabb konfliktus..ő üzeni betanitja a táncot a gyereknek ha muszàj..de a jelmezt varrassam meg..mert nem hajlandó.üzente a gyerekkel egy papiron..selyem anyag..zöld..hasuk.sàrga..mert békák lesznek..már tudom hogy az anyukája varrja a többi gyereknek...Tehát még utál a gyermekemmel egxütt.Ugy döntöttem hogy a félévi utàn uj suliba kezd a lányom..
De még nem vagxok hajlandó ennyibe hagyni..Jelentem a polghivatakba..járásnál..klikknél..
Mert rosszul esett neki elhiszem..de kértem könyörögtem..milyen tanár?Ez egy életpálya...Nem tehet ilyet..Hogy a gyerekemet is utálja..

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Megértem, hogy rosszul érinti a dolog, lehet, hogy haragos, talán indulatos is. Miután megnyugodott, tájékozódjon pontosan az ügyről, esetleg beszéljen más szülőkkel is, hogy világosan lássa a körülményeket, valóban így történt minden, ahogyan most gondolja. Beszéljen az érintett tanárral, próbálja tisztázni a dolgot. Nem hiszem, hogy egy pedagógus szándékosan ártani akarna a tanítványának, és az sem valószínű, hogy a gyerekek jövője ezen az egy osztályzaton múlik. Meg lehet kérni az osztályfőnököt, hogy közvetítsen, segítsen visszaállítani az igen csak megingott bizalmat. Remélem, sikerül a lehető legszerencsésebben túl kerülni a problémán.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[énvagyok:] "Mindenkor figyelembe veszem tanítványaim képességeit, helyzetét, életkorát, fejlettségét (...) Tanítványaim között nemük, nemzetiségük, állampolgárságuk, világnézetük, képességeik és kulturális tradícióik szerint különbséget nem teszek..." Ebbe aztán […]
Tanári eskü »

--

[nemlennékofő:] http://elegemvan.blog.hu/2016/06/14/elegem_van_az_osztalykirandulasbol
Szükség van-e egyáltalán osztálykirándulásra? »

--

[Sz. Tóth Gyula:] Hír Szombathelyről, esküről. Itt: http://vaol.hu/hirek/most-hogy-diplomat-kaptok-a-kezetekbe-elkezditek-elni-azt-az-eletet-amiert-szulettetek-270-hallgato-vette-at-a-diplomajat-szombathelyen-1776711
Tanári eskü »

--

[OFOE:] A Losonc téri Általános Iskola KIP-es gyakorlatáról az Abcug.hu közölt a közelmúltban érdekes írást: Prókai Eszter: Másképp kell tanítani, akinek előző este elvitték az apját
Egy könyv és egy látogatás ürügyén a KIP-ről »

--

[Marcsi:] Kedves Mindenki! Véletlen kerültem az oldalra és én is csodálkozom, mert bizony nekünk is esküt kellett tenni a diplomaosztón sőt a szöveg is hasonló volt. 1989-ben végeztem a Szarvasi Óvónőképző Intézetben és komolyan vettem az eskütételt,s a mai napig betartom amire […]
Tanári eskü »

--

[Erzsébet Peifer:] Kedves Kocsis János! Önnek teljesen igaza van, amikor azt mondja, én csupán magamról beszélek, pedagógusként, nem a gyerekekkel való kapcsolataimról, rezdülésekről, stb. A kettő külön világ. Tudom, meghatóbb lenne arról írni, hogy honnan hova jutottunk, s hogy az mekkora […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[Leiner Károly:] Ebben a gyönyörű írásban a pedagógus éppen azért kerül a középpontba, mert odahelyeződik a gyerekekért érzett vívódásai miatt. Ha nem elhivatott pedagógus "morgolódását" olvasnánk, akkor meg sem született volna ez az írás. Másrészről a nevelés-oktatás […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[Juli:] Kedves János! Ha egy ember, legyen akár pedagógus, belső gondokkal küzd, labilis, akkor első sorban magára figyel, minden egyéb a háttérbe szorul. A gyerekekkel való hatékony foglalkozás alapfeltétele, hogy mi magunk álljunk a lábunkon. Ez az szépirodalmi értékű írás pedig […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[kocsis jános:] mind a három szöveg-ben csak magáról beszél... holott a gyerekekkel való kapcsolatokban a gyerekeről van szó... egy "szakember" nek tudni kéne, hogy a gyerekeket nem arra kell megtanítani, amit mi már tudunk... hanem arra, hogy azt tanulják meg önállóan, amit még ők nem […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[pedagógus:] Tisztelt Kolléganő! Önnek igaza van, de be kell látnia, ilyen módszerrel mint a nyílt levél, vajmi keveset lehet elérni. Az elmúlt időszak megmutatta, hogy képtelenek vagyunk eredményt felmutatni a mai hatalom ámokfutásával szemben.Nincs tolerancia, nincs kompromisszum […]
Nyílt levél az EMMI-nek a szakképzés tervezett átalakítása kapcsán »

--
OFOE (2001–2016) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek