OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
Archív

Gyermekvédelem

A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős státusa és feladatai

1. számú melléklet az 1993. évi LXXIX. törvényhez, a nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott vezető és alkalmazottak létszáma (a félállású gyermekvédelmi felelős alkalmazásának kötelezettsége)

Iskolában és kollégiumban
gyermek- és ifjúságvédelmi felelős
(az iskolatípusnak megfelelő, a 17. § (1) bekezdésének b)-e) és j) pontjában, illetve (2) bekezdésében felsorolt vagy pszichológus, szociális munkás végzettséggel és szakképzettséggel rendelkező szakember) általános iskolában, középiskolában, szakiskolában 0,5

A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős és a szabadidő-szervező pótszabadságának, valamint juttatásainak meghatározására a pedagógus munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottakra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős feladatai

94/11 MKM rendelet
6. §
(5) A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős segíti az iskola pedagógusainak gyermek- és ifjúságvédelmi munkáját. A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős feladata különösen:
a) az osztályokat felkeresve tájékoztatja a tanulókat arról, hogy milyen problémával, hol és milyen időpontban fordulhatnak hozzá, továbbá, hogy az iskolán kívül milyen gyermekvédelmi feladatot ellátó intézményt kereshetnek fel,
b) a pedagógusok, szülők vagy tanulók jelzése, a velük folytatott beszélgetés alapján megismert veszélyeztetett tanulóknál – a veszélyeztető okok feltárása érdekében – családlátogatáson megismeri a tanuló családi környezetét,
c) gyermekbántalmazás vélelme vagy egyéb pedagógiai eszközökkel meg nem szüntethető veszélyeztető tényező megléte esetén kezdeményezi, hogy az igazgató értesítse a gyermekjóléti szolgálatot,
d) a gyermekjóléti szolgálat felkérésére részt vesz az esetmegbeszéléseken,
e) a tanuló anyagi veszélyeztetettsége esetén kezdeményezi, hogy az iskola igazgatója indítson eljárást a tanuló lakó-, illetve ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes települési önkormányzat polgármesteri hivatalánál rendszeres vagy rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítása, szükség esetén a támogatás természetbeni ellátás formájában történő nyújtása érdekében,
f) az iskolában a tanulók és a szülők által jól látható helyen közzéteszi a gyermekvédelmi feladatot ellátó fontosabb intézmények (pl. gyermekjóléti szolgálat, nevelési tanácsadó, drogambulancia, ifjúsági lelkisegély telefon, gyermekek átmeneti otthona stb.) címét, illetve telefonszámát,
g) az iskola nevelési programja, gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatai keretében egészségnevelési, ennek részeként kábítószer-ellenes program kidolgozásának segítése, végrehajtásának figyelemmel kísérése; szükség esetén intézkedés megtételének kezdeményezése az iskola igazgatójánál, tájékoztatás nyújtása a tanulók, a szülők és a pedagógusok részére.
(8) Az óvoda, a kollégium vezetője vagy helyettese – ha nincs gyermek- és ifjúságvédelmi felelős – látja el a (4)-(5) bekezdésben meghatározott feladatokat.

39/D. §
(7) A képességkibontakoztató felkészítésben részt vevő tanuló haladását, fejlődését, illetve az ezeket hátráltató okokat az osztályfőnök és az érdekelt pedagógusok legalább három havonta értékelik. Az értékelésre meg kell hívni a tanuló szülőjét, a tanulót, a gyermek- és ifjúságvédelmi felelőst, indokolt esetben a gyermekjóléti szolgálat, a gyámhatóság, illetve a nevelési tanácsadó képviselőjét.

--

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2016.02.11.
Az Oktatói Hálózat is csatlakozik a szombati tüntetéshez
A pedagógusok sztrájkbizottsága által a parlamenthez szervezett szombati tüntetéshez csatlakozik az Oktatói Hálózat. A felsőoktatási érdekvédelmi egyesület szerint a minőségi felsőoktat...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.02.11.
Mendrey: A felszínre robbant elégedetlenség többet akar „EZ a kerekasztal nem AZ a kerekasztal ahol ott kell maradni”
„Tévedtem. Talán a pedagógiai optimizmus hitette el velem, hogy a kormány – meghallva az elégedetlenek hangját – érdemben akar tárgyalni. A kerekasztal erre – elvileg – megfelelő forma...
(Forrás: 168 óra online)
--
2016.02.11.
Százezrekkel lóg a Klik a tankönyves tanároknak is
Bár a kormány azt állítja, hogy nincs rendszerszintű probléma, nagy a káosz a tankönyvfelelős pedagógusok díjazásával is. Vannak olyanok, akik még a tavalyi évben elvégzett munka után...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.02.11.
Nem dőlnek be a látszatnak a tanárok
Hiába voltak elégedettek a kormány keddi köznevelési kerekasztalának résztvevői, a tiltakozó pedagógusok csak színjátéknak tartják az összejövetelt, ami nem az érdemi tárgyalásokra,...
(Forrás: Népszava)
--
2016.02.11.
Tesznek a tanárok a köznevelési kerekasztalra
A közvélemény lecsendesítésére és a szombati tüntetés ellehetetlenítésére irányul a tanárok szerint a kedden megtartott köznevelési kerekasztal. Három gimnázium tanári kara (a miskolci...
(Forrás: abcug.hu)
--
2016.02.11.
Feljegyzések a szakadék széléről 2.
A jelenlegi helyzetben számomra az a legelkeserítőbb, hogy már 2012-es köznevelési törvény végrehajtásának kezdetén szinte teljes mértékben megjósolható volt. A mostani problémák jelent...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2016.02.11.
Az egyetemek felé hajlik Palkovics keze
Az egyetemekre bízná a pedagógusok továbbképzését és a tankönyvírás feladatát - mondta Palkovics László az InfoRádió Aréna című műsorában.Magyarországon jelenleg 900 cég foglalkozik...
(Forrás: Inforádió)
--
2016.02.11.
Már ketté is szakadt a tiltakozók tábora? Mindenképp lesz tüntetés szombaton
A szervezőkben fel sem merült, hogy ne tartsák meg a szombatra tervezett tiltakozást a Kossuth téren. Sőt, a telekis igazgató és a hermanos közalkalmazotti tanács elnöke gyakorlatilag elhat...
(Forrás: Eduline)
--
2016.02.11.
Menedzserek kellenek a Klik megújításához
Rugalmasabb működést vár a Kliktől a szaktárca, a „menedzsment szemléletre” való áttérés pedig személycserékkel jár. Palkovics László szerint lesz központi forrás a konszolidáci...
(Forrás: Magyar Hírlap)
Utolsó üzenetek:
  Szekszárdi Júlia

Kedves "Morcos"! Azóta már túl vannak a felvételin, tehát jó, ha más tárgyakból is megalapozott tudással mennek a középiskolába. Továbbra is azt gondolom, hogy meg kellene próbálni tisztázni a dolgot a tanárnővek, mérlegelni, hogy valóban megviseli-e a gyerekeket, ami történt, vagy már túl vannak rajta. Ha a helyzet elmérgesedne, tehát kimondottan rontaná a gyerekek eredményét, közérzetét, akkor (esetleg az osztályfőnök közvetítésével) kellene a szülőknek beszélni az érintett tanárral. Ha annyira elviselhetetlen a helyzet, az igazgatóhoz, a fenntartóhoz, végső soron az ombudsmanhoz is lehet fordulni. Mivel nem ismerem a pontos körülményeket, ennél többet nem tudom tanácsolni.

--
  Morcos

Mielőtt beavatkozhattam volna a tanárnő már "rendezte" az osztállyal a kérdést. Mivel reklamálni mertek, innentől minden órán írnak. De nyilván nem akar rosszat azoknak a nyolcadikos gyerekeknek, akik most a felvételi környékén inkább a matematikára és a magyarra koncentrálnának, és amúgy is le vannak terhelve.

--
  OFOE

Kedves Eszty! Nagyon sajnáljuk, hogy így alakult az ügy. Úgy tűnik, a tanító teljesen elveszítette az Ön bizalmát, és a megismert tények alapján nem is alaptalanul. Ha végleg úgy döntött, hogy elviszi a gyerekét, akkor tegyen úgy, de akkor is javaslom, hogy próbálják tisztázni az ügyet a pedagógussal, ne maradjon ilyen keserűség Önben és a gyerekében. Lehet, hogy szerencsésebb lett volna, ha nem a szülőknek panaszkodik, hanem azonnal az érintett tanítóhoz fordul, hátha megelőzhető lett volna a dolog elmérgesedése. A helyzet Önök között annyira feszültté vált, hogy talán jobb, ha iskolát és környezetet váltanak. Mielőtt feljebb lépne (önkormányzat, klik) az iskola vezetőjével kellene beszélnie, hátha segít a probléma feldolgozásában. Az indulat (ha jogos is) rossz tanácsadó, a feljelentést meg csak a legvégső esetben javaslom.

--
  Eszty

Elkergethet?

--
  Eszty

Tisztelt Ofő!
Tanácsot szeretnék kérni..
Most szeptemberbe kezdte gyernekem az első osztályt.Sajnos konfliktus alakult ki a gyermekem ofőkével aki egyben a magyar tanára is.Nem tudott e gyerek betűket össze olvasni.Ezt én elpanaszkodtam más szülőknek..Milyen rossz ez a tanár..nem hagy időt a gyereknek hogy rájöjjön hogy kell olvasni..Ez hamar a fülébe jutott.
Vita volt belőle.Azt mondta nekem hogy vigyem el a gyereket az osztályból mert nem szereti..Többször is bocsánatot kértem.De nem fogadta..Mondtam ha kell letérdelek..De nem érdekli..vigyem a gyereket..De más iskolába mert itt a kollégák kifogják fogni...Ez októberbrn volt..Nem vittem el a gyereket..Most farsang lesz ujjabb konfliktus..ő üzeni betanitja a táncot a gyereknek ha muszàj..de a jelmezt varrassam meg..mert nem hajlandó.üzente a gyerekkel egy papiron..selyem anyag..zöld..hasuk.sàrga..mert békák lesznek..már tudom hogy az anyukája varrja a többi gyereknek...Tehát még utál a gyermekemmel egxütt.Ugy döntöttem hogy a félévi utàn uj suliba kezd a lányom..
De még nem vagxok hajlandó ennyibe hagyni..Jelentem a polghivatakba..járásnál..klikknél..
Mert rosszul esett neki elhiszem..de kértem könyörögtem..milyen tanár?Ez egy életpálya...Nem tehet ilyet..Hogy a gyerekemet is utálja..

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Megértem, hogy rosszul érinti a dolog, lehet, hogy haragos, talán indulatos is. Miután megnyugodott, tájékozódjon pontosan az ügyről, esetleg beszéljen más szülőkkel is, hogy világosan lássa a körülményeket, valóban így történt minden, ahogyan most gondolja. Beszéljen az érintett tanárral, próbálja tisztázni a dolgot. Nem hiszem, hogy egy pedagógus szándékosan ártani akarna a tanítványának, és az sem valószínű, hogy a gyerekek jövője ezen az egy osztályzaton múlik. Meg lehet kérni az osztályfőnököt, hogy közvetítsen, segítsen visszaállítani az igen csak megingott bizalmat. Remélem, sikerül a lehető legszerencsésebben túl kerülni a problémán.

--
  Morcos

Lenne egy etikai-technikai kérdésem. A lányoméknak ma kiosztottak egy témazárót, ahol a legjobb jegy a négyes volt. Ennek az volt az oka, hogy a tanárnő szóban lediktált jegyzet anyagát kérte vissza, és azt ő annak idején rosszul diktálta le az osztálynak, mivel mindenkinél azonosan rosszul szerepelt. Ezt ő nem ismeri el, és mindenkinek levonta a hibapontot érte. A gyerek nyolcadikos, a félévi jegy a továbbtanulásban is számít. Mit tehetünk?

--
  OFOE

Kedves "Mazsola", miután megadtuk a választ, kaptunk másfajta tájékoztatást is, úgy hogy elbizonytalanodtunk. Javasoljuk, hogy keresse fel az Oktatási Hivatal honlapját, ott feltételezhetően megkapja a napra kész választ. Itt a hozzá vezető link.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Sajnos az átsorolás feltétele a főiskolai végzettség, a szakközépiskola ehhez nem elég.

--
  mazsola

Tisztelt szakértő!
Szakközépiskolai végzettségű óvónő vagyok, 26 évig óvónőként dolgoztam. Most dajkaként foglalkoztatnak. Vonatkozik-e rám az a Kormányrendelet, miszerint a Noks dolgozókat 2015. szept. -től Ped.1 kategóriába kell sorolni? Válaszát köszönöm.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[indiánus:] :))) minden jó lesz. Mert muszáj neki.
Mi 52. (Egy osztályfőnök feljegyzései) »

--

[csilla:] kistelepülésen, az ország egyik leghátrányosabb helyzetű kistérségében, megengedheti magának az óvoda, hogy törli az alapító okiratából az SNI-t ! a szabad intézményválasztás korában, kijelölt, befogadó intézmény címmel ellátott intézményi kényszer […]
Sajátosan magyar oktatási szegregáció »

--

[Orosházi Katalin:] A vetítés 17:30-kor kezdődik.
OFOE Filmklub - Utóélet »

--

[Péter:] Amikor a nagyon magabiztos nyilatkozók elmonják, hogy "a legrosszabb család is jobb, mint a nevelőotthon", akkor erre, és az ezernyi hasonlóra gondolnak?
A remény az egyetlen bizonyosság »

--

[Pfeifer Erzsébet:] A kommenteket olvasva csupán az jutott eszembe: szükség van-e ma egyáltalán pedagógusokra? A pelenkából kinőve rögtön mehetne mindenki mérnöknek, agysebésznek, egyetemi oktatónak, politológusnak vagy papagájszelidítőnek. Kinek amihez kedve van. Aztán versenyben ócsárolhatnák […]
Ma már csak a maradék megy tanárnak »

--

[DAnna:] Amiért én roppant dühös vagyok, az a mód, ahogyan megkülönböztetik a kompetenciamérést az egyéb felmérőktől. A tanár leadja a tananyagot, aztán tart egy összefoglaló órát, és ha esik, ha fúj, megíratja a témazárót, aztán mindenkinek olyan lesz, amilyen. A gyerek, jegye […]
A kompetenciamérésről – kicsit másképpen »

--

[DAnna:] Egy olyan egyetemen dolgozom, ahol van tanárszak, és van alkalmam beleolvasni a diplomadolgozatokba. Siralmasan primitívek. Ezen kívül volt alkalmam második diplomámat egy olyan évfolyammal megszerezni, melyben zömében tanárok voltak. Az első mérnöki, szóval jó összehasonlítási […]
Ma már csak a maradék megy tanárnak »

--

[Péter:] Gratulálok!
Unorthodox betlehemes »

--

[OFOE:] Kedves Péter! Egy másik Kamarás Istvántól idéz. Ezen írás szerzőjének életrajzát itt találja: http://www.wesley.hu/kamaras-istvan-egyetemi-tanar. A köztiszteletben álló kiváló szakembernek a névrokonságon kívül a világon semmi köze sincsen az Ön által citált személyhez. […]
Unorthodox betlehemes »

--

[Péter:] Szép és okos írás, csak elismerés illeti ezért a Szerzőt. A gyermekre figyelő, érzékeny pedagógus képe rajzolódik ki a mondatok mögül. Olyan nevelői magatartást állít elénk pédának, amit érdemes felmutatni az utánunk érkezőknek.
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--
OFOE (2001–2016) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek