OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. október 26.
» Hozzászólások (0)

Naiv felvetések az ingyenebédről1

Nincs ingyenebéd! Nincs ingyen ebéd! Kevés mondatot tudnék említeni, amelyik időről időre, a kormányok színezetétől függetlenül ilyen makacsul elő ne törne, és amelyik ennyire irritáló lenne. (Legutóbb Csaba László interjújában találkoztam vele MN. 2011. 10.8.)

Értem, persze hogy értem a tartalmát. Sőt. Alapvetőnek tartanám, hogy öt gyermeket iskoláztatva, szakmámban ismert és rengeteget dolgozó emberként nemcsak a tágabb családtól szemérmesen el-elfogadott pénzecskék segítségével, hanem saját munkám jogán is lazán ki tudjam fizetni a hó végi ebédeket. Mert erősítené az önbecsülésemet. Ez lenne polgári. Sőt. Örülnék, ha az iszonyatos hajsza egyes napjain (például keddenként, amikor is tíz iskolai órát tartok) egyáltalán tudnék ebédelni, természetesen jó pénzért… Persze azt is feltételezem, hogy még a mai Magyarország sem menne abba tönkre, ha a legnyomorúságosabbaknak napi egy tál meleg ételt adna. Ahogy az én családom sem azért van fillérezős anyagi helyzetben, mert néha-néha hagyom a helyi koldus által rábeszélni magamat, hogy vegyek neki egy székelykáposzta-konzervet.

Nincs ingyenebéd. Irritáló mondat. Még akkor is, ha tudjuk, az ebéd ebben az esetben egy metonímia.

Irritáló, mert a globális harácsolást leszűkíti a kisemberre, életre keltve Tiborc panaszának legismertebb mondatait a „száz- meg százezreket” elrabolók attitűdjéről.

Irritáló, mert áthárítja a felelősséget: nem a rossz politika, rossz gazdaságpolitika, nem az erkölcs és cél nélküli lét, nem az elrontott rendszerváltás a bajok gyökere, hanem a kisemberek kapzsisága.

Irritáló, mert mélységesen megvető: mintha meg nem érdemelt javakra ácsingóznánk itt mindahányan.

Irritáló, mert arisztokratikus.

És irritáló, mert egyirányú, fentről lefelé szóló. Mert a benne megjelenő társadalomkép meglehetősen feudalisztikus. Alattvalóként kezel bennünket. Pedig mi szeretnénk felnőttként élni. Szeretnénk államalakítóként élni. Szeretnénk úgy élni, hogy mi is adunk a köznek. Hogy fontosak vagyunk. Hogy mi is egyenrangú szereplői vagyunk a piacnak.

Egy példával: ha én fél kilenckor jelentkezem be a klinikán, délután fél négykor jutok be, nem is utolsóként, és látom, hogy a doktornő ezalatt egyszer sem jön ki, azaz vécézés, evés, szusszanás nélkül robotol végig nyolc órát, akkor nem a klinikai kardiológust még kétszázezer forinttal sem becsülő költségvetés zabálja két pofára a doktornőtől kapott ingyenebédet?

Hadd próbáljak meg Magyarország egyik felnőtt, egyenrangú, mellérendelt komponenseként viselkedni, és megfogalmazni, hogy az én szakmám szempontjából mit jelent az, hogy nincs ingyenebéd.

Nem tartunk túlórát, nem helyettesítünk. Mert nincs ingyen túlóra, ingyen helyettesítés. Márpedig az új törvény a 32 órás kötelezhetőséggel épp erre akar kényszeríteni bennünket. (Miközben nem kevés cinizmussal belefogalmazza: „az ország drámai állapotában az oktatás az egyetlen biztos alap, amelyre jövő épülhet”).

Nincs szemléltetés, korszerű oktatás. Senki sem várhatja el ugyanis, hogy saját cédéjeimet, filmjeimet, könyveimet ingyen felhasználhatóvá tegyem, hogy a saját pénzből vett, rég elavult laptopomat ingyen működtessem szemléltető anyagok gyártására a saját magam által fizetett árammal.

Nincs szalagavató, ballagás, egyéb hagyományos rendezvény, mert nincs ingyen táncpróba-ügyelet, nincsenek estébe nyúló ingyenes műsorpróbák, nincs ingyen szombati időnk, nincs ingyen kapuügyelet, nincs ingyenes szervezőmunka.

Nincsenek október 23-ai, március 15-ei és egyéb ünnepségek, mert nincs ingyenes felkészítés.

Nincs osztálykirándulás, mert nincs több napos ingyenes huszonnégy órás készenlét.

Nincs ingyenmunka a negyvenedik elvégzett óra után még akkor se, ha négy-öt adag dolgozat javítása vagy akár az egész pénteki nap előttünk állna.

És a legfontosabb: oktatás sincs. Évtizedek óta hallom azt a leereszkedő, megalázó mondatot, hogy „tisztában vagyunk a tanári fizetések elégtelen voltával”. Akkor tessék megoldani. Akarat és bátorság kérdése. Egy kilencvenhetes konferencián hallottam: szociológiai törvény, hogy a tartósan alulértékeltek teljesítmény-visszafogással reagálnak helyzetükre. Mert valóban: nincs ingyenebéd… Erről az oldalról nézve sem... Márpedig kellene a komoly munka, hadd idézzem újra: „az ország drámai állapotában az oktatás az egyetlen biztos alap, amelyre jövő épülhet”.

Nyilván más szakmák kiszolgáltatottjai ugyanígy tudnák sorolni az általuk felszolgált ingyenebédeket saját munkájukból.

Úgyhogy ezt a „nincs ingyenebéd” szólamot csakis oda-vissza alapon, a kölcsönösség jegyében szabadna alkalmazni.

Mert el kellene indulnunk valamerre. Harminc éve ezt a felülről érkező, lefelé üzengető, lefelé mutogató hangot hallom, amellyel láthatóan semmire se jutott az ország. Talán meg kellene próbálkozni a fordított logikával: az értéket teremtőket egyenrangúként kezelni, tenyéren hordozni, értéküket értékén mérni, ingyenebédet nem elfogadni tőlük.

A kétharmadot inkább erre kellene használni, mint az ötletelős, izomból átvitt, hozzá nem értő percemberek sugalmazására megfogalmazott, a helyzetet sok szempontból rontó törvények áterőltetésére. Bár ez emberesebb munka lenne. Talán épp ezért sosem tartoztam azok közé, akik sokallták volna a döntéshozók fizetését: hátha hajlandóak az emberes, felelős munkára. Még az ingyenebédet sem sajnáltam tőlük soha.

Achs Károly

1 Megjelent a Magyar Nemzet 2011. október 26-i számában.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.08.22.
Most szép lenni katonának! Szekszárdi Júlia írása
Hogyan lehet egy életérzésre nevelni? Bármilyen tantárgy keretében? Itt bizony egy kötelező ideológia érvényesítésének szándékáról van szó, ami a diktatúrák sajátja. A hazaszeretet...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2017.08.21.
"Nem érjük be az értesülésekkel": kérdésekkel bombázza Csépe Valériát több szervezet
"A Nemzeti Alaptanterv kérdése országos jelentőségű ügy, közoktatásunk, gyerekeink jövője múlik rajta. Annak érdekében, hogy állampolgárként és a szakma képviselőiként mi is vállalhassuk...
(Forrás: Eduline)
--
2017.08.21.
A török puccskísérlet bekerül a törökországi honismereti tankönyvbe
Az incidens feldolgozására hat oldalt különítettek el a szerzők. A diákok ebben a fejezetben megismerkednek a puccs, az áruló, a kegyetlenség és a vértanúság fogalmával. Az összeesküv...
(Forrás: Hír ma)
--
2017.08.21.
Tankönyv készült testnevelésből - nem nálunk
Liviu Pop oktatási miniszter azt nyilatkozta, hogy azt „a román akadémia és az egyetemi szakoktatók javaslatai alapján állították össze és ez nem jelenti azt, hogy a gyerekek nem mozogni...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.08.19.
A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete szerint a Nemzeti alaptanterv újragondolásáig "szüneteltetni kell" a PISA mérésekben való részvételt, mert nemzetközileg is lejáratják a magyar gyerekeket
Közleményt adott ki az MSZOE, amiben felteszik a kérdést, hogy kik a felelősek a magyar tanulók nemzetközi kudarcáért? Majd rögtön meg is válaszolják: "egyértelmű, hogy azok a pedagógusok...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.08.19.
A Kőszívű utcai csillagok, avagy hogyan vegyük el a gyerekek kedvét egy életre az olvasástól?
De ha elfogadjuk a Kakucsi Általános Iskola hitvallását, miszerint a cél “megszerettetni az olvasást úgy, hogy az öröm legyen és élvezet” (kiemelés az eredetiben), és ezt a nemes célt...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.08.18.
Csak nyerhet az a fiatal, aki hiányszakmát tanul
Sajnálom azt a 33 ezer fiatalt, akiknek nem sikerült a felvételijük a felsőoktatásba, mert ha egy részük a szakképzést választja, akkor most egy sikeres életpályamodell első szakaszát teljes...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.08.18.
Közösen dönthetnek a pedagógus-érdekképviseletek
Még augusztusban egyeztet a két legjelentősebb pedagógus-szakszervezet egymással arról, hogy a jövőben részt vegyenek-e a kormány köznevelés-stratégiai kerekasztalának a munkájában –...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.08.17.
Rossz a szülők véleménye az iskolai nyelvtanulásról - videó
Az ATV Start vendége a Szülői Hang képviseletében Miklós György.
(Forrás: atv.hu)
Utolsó üzenetek:
  Leiner Károly

Kedves Zsófi!
Általánosan: a befogadó nyilatkozattal az iskola hivatalosan is igazolja, hogy a tanuló felvételt nyert az intézménybe. Ezzel természetesen vállalja a tanuló törvényben előírt ellátását is - tehát mindenképpen el kell látnia. Kérdéséből nem derül ki, hogy a tanuló SNI vagy BTMN szakvéleménnyel rendelkezik-e és az sem, hogy a "szegregáló iskola" alatt gyógypedagógiai intézményt ért-e. Ha pontosabb választ szeretne, akkor részletes emailben fejtse ki bővebben a kérdését és szívesen válaszolok a megadott email címen.
Üdvözlettel

--
  Zsófi

Kedves OFOE!

A kérdésem a következő: van-e valamilyen jogszabályi háttere annak az esetnek mikor egy újonnan nyíló osztályba nem sikerül (a közzététel ellenére) megfelelő számú (gyógy)pedagógust találni (szegregáló iskola esetén). A befogadó nyilatkozattal rendelkező gyerekeket mindenképpen el kell látni, vagy hogyan működik ez? Válaszukat előre is köszönöm!

--
  OFOE

Kedves Ági! Nem találunk ide vonatkozó jogszabályt. De például az Erzsébet táborban 10 gyerekhez egy pedagógus alkalmazható. Ez így lehet minden esetben. Ha csak egy csoport van(bármilyen létszámmal) mindig kell két felnőtt, hiszen bármi történhet, és a csoport nem maradhat gazdátlanul. Ha találunk jogszabályt, azonnal tájékoztatunk.

--
  Ági

Kedves OFOE! Hol találom meg azt a jogszabályt, melyben leírják: nyári táborban hány fő gyermekhez mennyi pedagógus foglalkoztatható? Pl: ha a 20 fővel elmennénk iskolán kívül, vagy strandra, vagy kirándulni? (közlekedésnél:10 gyermek után számolnak 1 főt...) A választ nagyon köszönöm, és nagyon várom!

--
  OFOE

Kedves Angéla! Sajnos nem tudunk ilyen ajánlásról.

--
  Papfalusi Angéla

Tisztelt Osztályfőnök!

Érdeklődni szeretnék, hogy létezik-e valamilyen ajánlás a szakgimnáziumi (egykori szakközépiskolai) osztályfőnöki órák helyi tantervéhez, mert a kerettantervek nem tartalmaznak erre vonatkozó szabályozásokat. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Papfalusi Angéla

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Tanári végzettséggel lehet működni tanítói munkakörben, feltételezhetően az ebédeltetést és a játéktevékenységet is felügyelheti, akinek pedagógus végezettsége van. Részletesebb tájékoztatás található ezen a linken.

--
  Mammma

Tisztelt Osztályfőnök!
A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Problémát okoz iskolánkban, hogy alsó tagozaton a tanítási órák utáni ebédeltetést illetve játékidőt, ami a napközi előtt van, nem végezheti tanári végzettségű kolléga. A törvény ugye kimondja, hogy alsó tagozaton csak tanító taníthat, de ebben az esetbe inkább a nevelés dominál. Van-e olyan törvény, vagy valami megoldás, hogy ezt a feladatot tanári végzettségű ember végezhesse az alsó tagozaton? Kevés a tanító kolléga. Mi lehet a megoldás?
Köszönöm válaszát!

--
  OFOE

Kedves Erzsa!
Ha pedagógusbeosztásban vagy a papírod szerint, akkor annyi szabadság jár, amennyi a munkaköröd alapján megillet. De ha hivatalosan másképp osztottak be, akkor feltételezhetően kevesebb jár, és ezt nyilván a Munka tv alapján számolják.

--
  Erzsa

Szeretném megkérdezni,hogy magánóvodában is 46 nap szabadság jár az óvónőnek? Vagy a Munka tv.alapján kell csak számolni?
Köszönöm,ha választ kapok.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[OFOE:] Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Péter:] Csilla a lényegre tapintott: "...csodálkozik majd az az utánunk jövő humánerőforrás fejlesztéssel foglalkozó értelmiségi munkás! nem mondanám pedagógusnak! hogy ők honnan jöttek? " Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[DIA:] Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek