OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. október 18.
» Hozzászólások (1)

Történelmi ünnep a színpadon

(Egy videofelvétel 2010-ből)

Sokáig igyekeztem elkerülni az ilyen feladatokat. Aztán néhány éve magam jelentkeztem a kommunizmus áldozatainak megemlékezésére. Izgalmas munka volt: ezt a témát nem igazán lehet politikai áthallások nélkül megoldani. Épp ezért eltávolítottam a témát Magyarországtól, és a gulágok világából merítettünk. Eléggé elhallgatott része ez történelmünknek, így aztán rengeteg ismeretet kellett élményszerűvé tennünk.

De a legkedvesebb ilyen jellegű munkám a tavalyi október huszonharmadikai megemlékezés elkészítése volt.

Ahhoz, hogy működőképes műsorunk legyen, elengedhetetlen a rend. Ehhez viszont kell egy alapötlet, amelyet következetesen végigviszünk. A véletlen adta ezt: eszembe jutott, hogy édesanyámhoz ötvenhét október huszonharmadikán nyelvtanórája közepén beállítottak, vajon mit taníthat az évfordulón. Ebből kiindulva aztán 1945-től 2010-ig különböző évek október huszonharmadikáit jelenítettük meg. Nézőpontot is választani kellett: végig a „kisemberek”, „átlagemberek” (vannak ilyenek egyáltalán?) szemszögéből nézzük a történelmet. Az 56 előtti részek valóságos események, újságból, könyvből vettem őket. A sülysápi perben elhangzó név valódi, ahogyan a Hortobágyra kitelepítetteké is az. Aztán ötvennyolctól kezdve kitalált, de a valóságból kiinduló improvizációkra építettünk.

Bő három évtizede nagy élmény volt számomra Mnouchkine 1789 című rendezése. Ott a Bastille bevételét úgy oldották meg, hogy a szereplők a közönség közé vegyülve több helyszínen élményszerűen elmesélték a történteket. Ez viszont olyan színészi és egyéb felkészülést igényelt volna, amelyre szerintem az egész országban jó, ha találnánk négy gimnazistát. Ezért kötött szöveget adtam az ötvenhatos jelenethez, két versrészletet, illetve egy nemrégiben megtalált korabeli napló bekezdéseit, néhány újságcikket. És még így is ez lett az előadás legnehezebb része: bizony nem volt se erőnk, se időnk kidolgozni azt, hogy miként lehet igazi kapcsolatba kerülni a hozzánk közel ülő nézőkkel, hogyan legyünk benne akkor is a történetben, amikor éppen más beszél.

Ez a huszonöt perc lett belőle. A városi tévé egyetlen kamerával, előzetes tájékozódás nélkül vette a műsort, így például nem látszik, amikor a rendőrök átöltöznek: sapkájukat leveszik, helyette zakót vesznek. Különösen zavart az, hogy a záró zenének még az első versszakából is levágtak néhány másodpercet, pedig a közönség távozása épp úgy meg volt tervezve, mint a műsor többi része.

Nyilván számtalan hiba is van az előadásban (pl. a betanult, kötött szövegek egy része kevésbé életszerű, mint a tanulói improvizációkra épülő szövegek).

Viszont érdekes pedagógiai értékei is voltak: például a fegyelem. A fegyelmet fontos emberi képességnek tartom, de nem mindegy, hogyan érjük el. Törvényekkel, fenyítésekkel, sorba állítással is lehet talán (nekem sose sikerült még), de nem sokkal jobb-e úgy, hogyha értelmet adunk a fegyelemnek? Engem lenyűgözött, hogy bő három év együtt dolgozása után alig kétheti próbával sikerült ilyen tudatos színpadi fegyelmet produkálniuk a gyerekeknek.

Hogy lesz-e még hasonló műsorunk? Kétséges… Itt még megvolt az a szabadságom, hogy a huszonkét fős drámás osztályommal matek- és magyarórákon is próbálhattam két hétig, mert aztán a drámaórákon tudtam pótolni a matekot, magyart. Az kevésbé izgat, hogy „vissza kell térni a központi tartalmi szabályozáshoz” – mert (már bocsánat) nincs az a központi szabályozás, amelyik mellett meg ne tudnám csinálni azt, amit éppen fontosnak tartok. Viszont a harminckét fős új osztályomban, ahol csak húsz drámás van, nem fogom tudni ugyanezt megtenni, mert nem tudom az időt átcsoportosítani a különböző órák között. Örülhetnek azok a hígagyú tanácsadók, döntéshozók, akik zsigeri gyűlölettel viseltetnek a művészeti nevelés iránt.

Achs Károly

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

.... | 2011. október 22.
Ugyan,kedves Achs,
elegendőek nekünk ünnepléshez a poetpontcom önjelölt költőinek versei, azt megértjük, azaz néha mégsem, mert "ötvenhat huszonharmadik napja" még mindig csak január. A lényeg, hogy lájkold a fészen az ötvenhat tisztelője vagyok című lapot.
Mit gondolsz, mit érezhet egy nyögdécselő politikus, amikor egy végzős drámás olyan természetes bájjal és talpraesetten szövi a mondandójába a hirtelen eleredő esőt, mintha azt is olvasná?
Miért kellene a gyerekeknek élvezniük is az irodalmat, mikor attól egy főpolgármester is összezavarodik?
A színházat pótolják a maskarás masírozások, a szerepek is egyszerűek, tartsd a zászlót és hőzöngj, ha int a rendező.
Egy jól programozott gyerek nem fog úgy tiltakozni a hajléktalanokkal szembeni bánásmód miatt, hogy hajléktalant játszik az utcán, szemberöhögve rendőrt,hatalmat. Ez olyan túl...kreatív, nem drámások véletlenül?!
Én azért vacillálok még a hígagyúság, a puszta felelőtlenség vagy a szándékos károkozás közt.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.01.18.
Kásler Miklós: az óvoda az oktatás egyik legfontosabb eleme
Az esemény sajtóanyagában azt írták, hogy a magyar óvodák alapfeladata az egészséges életmódra nevelés, az érzelmi, erkölcsi, anyanyelvi, értelmi fejlesztés. A 2018. szeptember 1-jétő...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2019.01.18.
Véleménye van, de állásfoglalása nincs Nagy Blanka és a propagandasajtó ügyéről Péterfalvi Attilának
Bár a tanulmányi eredmény vitathatatlanul személyes adat, az elnök szerint a közügyek szabad vitatásába beletartozik a közszereplő megítélése. Annak a megítélése viszont, hogy ezek a...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.01.18.
„Nem hiszek a tantervekben, nem ezek vezérlik az iskolákat” -Interjú Csovcsics Erikával
Bár a legtöbben érzik, hogy nem jó a magyar iskola, mégsem borul fel a rendszer, mert mindenki teszi a dolgát. És mivel ez nem egy atomreaktor, nem tud akkora katasztrófa lenni – mondja a hvg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Miniszteri biztossá nevezték ki a Klik vezérét
A nemzeti alaptanterv megújításáért felelős miniszteri biztosnak nevezték ki Hajnal Gabriellát, az állami iskolafenntartó vezetőjét – derül ki a csütörtöki Magyar Közlönyből. Minderr...
(Forrás: Népszava)
--
2019.01.18.
Zsebből vennének tankönyvet a szülők, ha nem elég jó az állami
em csak a tanárok, a szülők is elégedetlenek az állami tankönyvek minőségével – hangzott el az RTL Híradóban. A Szülői Hang nevű szülői fórum legfrissebb felmérése arra jutott: tov...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Évtizedes csúcson a korai iskolaelhagyók aránya Magyarországon
Az Európa 2020 stratégiában Magyarország azt vállalta, hogy a jövő évre 10 százalék alá nyomja azoknak a gyerekeknek az arányát, akik korán kiesnek az iskolarendszerből. (Az EU definíci...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.16.
Így védekezik egy tanár a földrajzkönyvbe rakott kormánypropaganda ellen
Kérdésünkre a tanár elmondta, hogy az ábrát ezek ellenére is használja, igaz, nem pont arra, amire a kormányzat szánta. Az órán megbeszélik, melyik állítással értenek egyet a diákok....
(Forrás: index)
--
2019.01.16.
Nagy Blanka jogi lépéseket tesz a kormánypárti média ellen, miután azt írták, több tárgyból bukásra áll és sokat hiányzik
Jogi lépéseket tesz Nagy Blanka, a több kormányellenes tüntetésen felszólaló kiskunfélegyházi gimnazista, miután a Ripost nyomán több kormánypárti lap is azt írta róla, hogy három tá...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.01.16.
Idén is megrendezik a felvételizők hétvégéjét
Idén is megrendezi a Diákhitel Központ a felvételizők hétvégéjét. Január 19-én és 20-án az érdeklődő diákok, szülők és tanárok a www.felvetelizz.hu oldalon a felvételi eljárás...
(Forrás: Magyar Hírlap)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek