OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. június 13.
» Hozzászólások (16)

22. esélyegyenlőségi napló

Etikai kérdések

Már nem tudok nem úgy nézni egy iskolát, hogy ne figyelném az esélyegyenlőséget teljesülését is. Mert ezt a törvény szerint biztosítani kell.

Persze nem vonatkoztatható ez az iskola minden tevékenységére. Így aztán ezen a területen elég változatos a kép. Főleg ilyenkor, májusban-júniusban.

Itt vannak pl. az anyák napi ünnepségek. Anomáliák vannak itt is. Minden iskolában fontos ez, készülnek rá a gyerekek. Ám van, ahol nem tűnik fel a pedagógusoknak az iskolai tradíciók ellentmondásossága. Mert ezt mindig is így bonyolították le. Csak az összeg változik. Az elv nem.

Szóval, 500 Ft a befizetendő összeg, virágra. És vinni kell még kólát, sütit. Aki nem tudja, nem mehet. Annak az ünnepség előtt haza kell mennie.

Persze nem bírom, amikor a gyerekek elmondják. Kézen fogom a kicsit, aki kimarad, és viszem a tanítóhoz. Mondom, hogy az alapítványunk befizeti, hogy ő is mehessen. Reménykedek, hogy a pedagógus elgondolkodik majd. De nem. Elveszi a pénzt. Másnap az anyuka értesít: reggel nagy veszekedés volt a suliban, közölték vele, már túl késő, már nem tudnak virágot venni, továbbra sem mehetnek, a pénzt pedig bent tartják, kell másra is, osztálypénznek. Hisz ezzel is elmaradásuk volt. Nekem pedig üzenik, hogy ha ennyi pénzem van, támogassam az iskolát. És majd az igazgató hív telefonon, mert ennek következménye lesz. A durva beavatkozásomnak.

Várom, hátha tényleg hívnak. Szinte már szeretném. Hogy elmondhassam nekik, hogy, s mint van az egyenlő bánásmód törvénye, meg rákérdezni az integrációs normatívára, amit kapnak, stb. De még nem hívtak.

Aztán itt vannak a kirándulások. Nem, ebben sem változik semmi. Két részre szakadnak az osztályok: akik meg tudják fizetni, és akik nem. Aki nem, az otthon marad. A többi megy, két napra is.

Mert ehhez is ragaszkodni kell, hisz kirándulni jó, ez is hagyomány az iskolákban. Ja, hogy közben lett egy olyan réteg, aki nem tudja megfizetni? Magára vessen. Minden érintett pedagógusnak megvan a saját lelkiismeretét megnyugtató, előítéletes véleménye, ők tudják, hogyan kellene beosztani a szülőknek azt a 28 500 Ft-ot, és a családit, hogy erre is teljen.

És nincs gondolkodás, töprengés, hogy másképp kellene, esetleg átváltás gyalogtúrára a környéken, amire mindenki jöhetne, nincs pályázati lehetőség keresése, vagy költségvetési átcsoportosítás, hogy a felzárkóztatásra kapott pénzből erre is teljen. Hagyják ezt is, sőt. Sokan még fel is lélegeznek, ha „azok” otthon maradnak.

Aztán az egyik iskolában, ahol a halmozottan hátrányos helyzetűek aránya különösen magas, az egyik gyerek vacak kis hegyezőt mutat. Kínai, műanyag, csili-vili, mesefigurás. Megnézem, osztozom az örömében, mert látom, határtalanul boldog. Kérdezem, honnan vette. –Tanító néni árulja. – hangzik a válasz. Azt hittem, rosszul hallok. De nem. A pedagógus árulja, 200 Ft-ért darabját, ezt is, és más hasonló vackokat is, a tanítványainak. Akik addig könyörögnek otthon, amíg meg nem kapják a 200 Ft-ot, és megvehetik tőle a valahonnan beszerzett olcsó csecsebecséket.

Persze, tudom, a pedagógusnak is kevés van. Kevés a pénz, szinte mindenki keres még mellé mást. Mert megélni nekik is meg kell valamiből.

Engem a dolog etikai része zavar. Ahogy csúszunk lejjebb, egyre lejjebb. Ahogy nem vesszük észre a nyomort, a gyerek kirekesztődését, sőt van, aki még ki is használja őket. És tesszük ezt magabiztosan, abban a hitben, hogy nekünk van igazunk. Muszáj így használnom, általánosítva. Mert nálunk talán nem megengedett a „nem mindenki ilyen”, hisz „sok remek pedagógus is van”. Igen, tudom.

De vannak dolgok, amiben egységesnek kellene lennünk.

A gyerek feltétlen szeretetében és megbecsülésében.

L. Ritók Nóra

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

S. Maria | 2011. július 13.
:)
L. Ritók Nóra | 2011. július 9.
Megtaláltad? Látod, én azt a kertöntözőset nem is olvastam...erre viszont felhívta a figyelmem egy ismerős...igen, így már érthetőbb a bipoláris jelző is...Köszi az utánanézést!
S. Maria | 2011. június 27.
Kedver Nora!
Ahogy latom a kritikus illeto (aki mellesleg kertontozes kozben ciganyfelorat hallgat, es egy korabbi hozzaszolasaban joindulatuan azt a megjegyzest teszi egy cigany riporttal kapcsolatban: “jobb sorsra erdemes lenne az a lany …De a többi orrpiszkáló, szurtos purdé is a filmben” ) azert haragszik rad, mert noha “néha vannak…normális gondolataid,” legutobbi cikkeddel “mintha azt akarnád sugallni, hogy…minden bajnak okozója az árpád-sávos kitűző.” A hozzaszolo meg azt is gondolja hogy a kalauz kituzoje - amirol olyan finom erzekkel irtal - valoszinuleg 1X2 cm lehetett. Hozzaszolasat elemezve a bipolaris jelzo azt fedi hogy egy resze annak amit gondolsz tetszik az illetonek, mas resze amit o gondol hogy te gondolsz viszont nem tetszik neki. Akkor ki a bipolaris? Minden bizonnyal nem te.
L. Ritók Nóra | 2011. június 19.
OK. Köszönöm. Persze, nem ért egyet velem,aki írta, de ez gondolom érthető. Megpróbálom pozitívan értelmezni...Egyszer már volt egy ilyen...amikor azt mondták, azért megyek mindennek neki ész nélkül, mert nem fogadom el a kötöttségeket, ugyanis művész vagyok. Ez egy fokkal jobb volt, mi tőlük pár héttel korábban a dilettáns bajkeverő...volt benne valami elnézően kedves...Köszi a korrepetálást!(És nem érzem magam depisnek!)
... | 2011. június 19.
Áhh, addig jó, míg ezt írják az emberről! Mániás depressziós, ez esetben pedig-felteszem-a szenvedélyes,rapszódikus írásait minősítik ezzel a szóval. Kilátástalan,lehangoló helyzet(-jelentések), mégis telis-tele tenni akarással. Szívemre biztos nem venném, sokkal jobb, mint zombinak neveztetni.
Juli | 2011. június 19.
Kedves Nóra! A bipoláris zavar (kizárólag internetes források alapján) lehet mánikus depresszió, vagy (a Wiki szerint): "az egészséges átlagemberek által időnként tapasztalható feldobott jókedvvel, és levert hangulattal szemben egy bipoláris zavarban szenvedő beteg rendkívül szélsőséges hangulatingadozásokon megy keresztül, melyek akár hónapokig is eltarthatnak.” Az a gyanúm, hogy az idézett kommentelőnek fogalma sincs arról, hogy mit írt, de nyilván nem ért Veled egyet. Szerintem ehhez joga van, de az egész bejegyzés őt minősíti. Rázd le magadról, mint kutya a vizet!
L. Ritók Nóra | 2011. június 19.
Köszi a megerősítést.
Jó, hogy vagytok. Helyrebillen a mérleg nyelve...Az egyik helyen azt írták rólam tegnap a neten, "bipoláris hülye tyúk "vagyok. A hülye tyúkot értem. De mi lehet az a bipoláris?!
zöldbéka | 2011. június 17. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Csatlakozom Nórához: mostani igazgatóm saját zsebből fizeti rászoruló gyerek ebédjét, kollégákkal megoldottuk, hogy a folyosón mindig legyen legalább "zsíros kenyér", nem szervezünk olyan programokat, melyekhez nem szerezzük meg a pénzt (magam 15 éve szervezek hétvégente programokat a gyerekeknek teljesen önerőből, a srácok számára ingyen), ruhát, cipőt hozunk szervezetektől stb. És igen, vannak kikről Nóra ír: fejétől bűzlő "halak", ahol a fejhez tartozó halszálkák asszisztálnak mindenhez, ami érdekeiket erősíti. És vannak érzéketlen emberek ezen a pályán (szándékosan kerültem a pedagógus szót), tehetségtelek, érdektelenek - de mégis tőlünk működik még az oktatás és mi vagyunk többen! Jól, rosszul, de nem dőlt még teljesen össze. És vannak még Nórák, Katik, Ferik és Sanyik, akiknek élete ez a hivatás.
Nórával egyetértek a puha "erőszakkal", de azért jó lett volna, ha legutóbb nem csak néhány ezren, hanem mind a 100ezren mondjuk: eddig és ne tovább!
L. Ritók Nóra | 2011. június 17.
Kedves Mária, én meg örülök, hogy olyan tapasztalatokat kaphatok tőled, ami ott van, egy olyan világban, ahol a demokrácia gyakorlásában előrébb járnak....Az a baj, hogy, bár ez az anyák napi eset egyedinek tűnik, mégis jelenség szinten tapasztalom. Már több mint egy éve írom az internetes naplóimat, ezt is, meg az fn-en is, és az időbeliséget is figyelembe véve ismétlődnek az események. Tavaly írtam a ballagókép miatt, hogy aki nem tudott fizetni, le akarták venni a tablóról, most ugyanez van, csak másik iskolában. A kirándulási gyakorlat mindenhol ez errefelé. Az anyák napira is több iskola képbe került.És a táborok...az óvodai ballagások...sokszor érzem, hogy hetente lehetne feljelentést tennem az Egyenlő Bánásmód Hatóságához.De tudod, ezt is óvatosabban próbálom. Mert az a tapasztalatom, hogyha ezt az utat választom, akkor még inkább felkorbácsolódnak az indulatok, én pedig együttműködve, együtt gondolkodva szeretnék változtatni. Persze tudom, így sokkal lassabb, de mindenképpen jobb, hosszú távon. Ha nem a kényszerrel, hanem a segítség ajánlásával próbálom. És még mindig nem veszítettem el abbéli hitemet, hogy a pedagógusok értelmes, érző emberek, akik azért mentek erre a pályára, mert szeretik a gyerekeket. Csak átmenetileg, ebben a zűrös világban ők sem megfelelően reagálnak dolgokra. Mint ahogy a szülők sem. Mert onnan sincs próbálkozás, sem attól, akinek van 500 forintja, sem attól, akinek nincs.
Az igazgatókkal kapcsolatban igazad van. Fejétől bűzlik a hal....hamarosan megjelenik erről is egy írásom a tanítanin.
S. Maria | 2011. június 17.
Kedves Nora,
Szeretem olvasni a cikkeidet es legszivesebben csak ebben maradnek. Csak azert szolok hozza mert szeretnem terjeszteni a hirt hogy meg gazdasagilag fejlettebb tarsadalmakban sem lehet kotelezo penz gyujtest rendezni az iskolaban, pontosan azert mert ez diszkriminaciora adhat okot. Az Egyesult Allamokban az anyaknapi problema a ketapukas es ketanyukas csaladoknal jelentkezett, de a gay es leszbikus szervezetek hangos es kitarto harca nyoman ma mar ezt is sikerul humanusan megoldani.

Mi itt megtanultuk hogy a burokracia koraban meg a segiteni is csak adminisztrativ modon lehet, ezert egy ilyen helyzetben mint amirol irsz, mindenki az igazgatoval kezdene targyalni.

Amellett hogy sajalatukat fejeznek ki az anyaknapjan torteno diszkriminacio kapcsan, az igazgato tamogatasat kernek a kovetkezo vagy hasonlo otlet megvalositasahoz: Pl. az a gyerek, aki nem tud viragot adni, verset mond. Ha nem tud verset, akkor elmond egy tortenetet ami az anyukajaval kapcsolatosan es szamara kedves. Ebben a tanito fel tudja kesziteni a gyereket es az unnepsegen ugy tudja a produkciot kezelni mint egy ajandekot, amire az anyuka, a gyerek es az osztaly is buszke lehet.

Az igazgatok tudjak hogy a diszkriminacio vadjaval rossz hirbe kerul az iskolajuk, ezert meg akarjak elozni a problemat.

Persze nekunk, akik az emberi kapcsolatokhoz szoktunk (es meg emlekszunk is ezekre), varatlan az ha egy tanar kollega – akinek tulajdonkeppen besegitunk – nem csak embertelen hanem meg erkolcstelen is. Ekkor mar csak az anyaknapi unnepely utan vannak jo otleteink (mint most nekem ).

Azt hiszem hogy egy igazgatonak cimzett levelet meg igy is meger a dolog, es azt is, hogy az illeto iskolat a neven nevezd. Sajnalatos hogy a gyerekeket es anyukakat egyikkel sem lehet karpotolni.
L. Ritók Nóra | 2011. június 15.
Igen, Csilla, így van, ma, Magyarországon, a gyerekek harmadával. 2011-ben. És rosszabb, mint pár éve volt. És a legrosszabb, hogy sokan (bár írjátok, hogy nem mindenhol, és ez jó) elmennek mellette. Segítségnyújtás nélkül. Különféle indokokkal megmagyarázva, hogy miért.Mintha természetes lenne.
csilla | 2011. június 15.
szociálisan ott tartanak jóakaratú, becsületes, nem roma, nem aluliskolázott családok a tartós mélyszegénységben, aminek elérése egy kistelepülésen is két hét, és tartóssága két hónapot jelent, mert utána már nem tud belőle kikecmeregni, hogy sakkozik: kaja vagy villany. A felgyülemlett adósság villanyszámlával, kukadíjjal, vízdíjjal százezres nagyság. Egy éven belül végrehajtási illetékkel többszázezres nagyságot is eléri. az addig befizetett osztálypénzt a kirándulásra nem tudja tovább küldeni az eszemkásnak, az addig megrendelt újságot nem tudja fizetni. A gyerek szembesül a realizmussal és magatartásával jelez. vagyis jelezne, ha észrevennék. de csak a tüneteket, rögtön behívatják anyát, nem látogatják, csak hívatják, aki szégyenében szabadkozik, vagy támad. ha támad, akkor kap jelzést a gyejó, nem boldogulnak a családdal. Amikor kiderül, hogy az egy főre jutó jövedelem kevesebb, mint húsz ezer forint, akkor szembesíteni kell a pedagógust azzal, hogy ez az idegrendszerre nem csak azért hat, mert azt kell mondani a gyermeknek, hogy nem veszem meg, hanem azért is mert egy szelet kenyér után nincs másik. csak másnap reggel a tízórai osztáskor. a baj középiskolában fokozódik, mert nem minden intézményben van menza. éhesen tegnap este óta legközelebb csak délután eszek, na ne mondja nekem, hogy menjek iskolába. nem mondom, csak szétszakad a lelkem. van olyan középiskolás gyerek aki kétszer eszik egy nap, délután és kora este: kenyeret. csirke farhát sül a kályhán a nyári melegben. a félóra is sok a fatüzeléses kályha mellett. gázpalackra sem teli: ötezer forint. a gázt már kikapcsolták. a feltöltős villanyóra a havi ötezer forintos, amiből a fele a felhalmozott tartozásra megy el. a fagyasztót már kikapcsolhatják, úgysincs benne mit fagyasztani, az égők huszonöt vagy negyvenesek, és csak addig világítanak, amíg kell.
a legszomorúbb a középiskolai beíratkozás: huszonvalanyadika, kinek van erre pénze? miből tartalékoljon? diáksportköri díj, diákigazolvány, fénykép, stb, stb. három-négy ezer forint kellene az utazási költséggel.
terepmunkás | 2011. június 14.
Más, jó helyekről. Óvoda, hol évek óta gyakorlat az SZMK által "pedagógus ajándékozásra szánt összeg" közösen használható eszközökre megy. Iskolai SZMK - hol minden gyerek megy erdei iskolába, mert aki teheti többet fizet. Iskola hol értékmérő - MIP-ben leírt változó, a HHH-s gyerekek osztálykiránduláson, anyák napján stb. való részvétele - hol valóban erre fordítódik az IPR támogatás. S igaz eltelik néhány év, de változik, alakul a norma. Iskolaudvar, hol könyvpénzből épült a mászóka. Csilla mondja, s igaza van, egy fecske nem...de ha mint Nóriéknál csapat szerveződik, s intézményi sőt települési lesz a hit, minden gyerek érték - működik.
csilla | 2011. június 14.
sőt voltam piros szőnyeg szélén állítva más civilek és alapítványok ellen, mint legkevesebb pénzt összeszedő, kérve testület magyarázatot, mit csinálok rosszul. Alapítványnak többet kellett volna tarhálni, mondta testület, és polgármester. mondtam nálam már azok az emberek jelentkeznek fiatal, adózó köteles, adóköteles állampolgárként, akiknek az apeh nem utalja át egy százalékukat, mert többe kerül az utalás, mint az egy százalék. nem voltam benne biztos, hogy egy fogalom tárból gondolkozunk és ennek megfelelően cselekszünk. Te igazolsz vissza, hogy még mindig nem tudunk együtt, egy célért, egy értéknek megfelelően gondolkozni: a gyermekért. Az egónk megelőz.
csilla | 2011. június 14.
Az évzáró ajándék vásárlását is meg tudtam szüntetni. gyermekrajzokból kaptunk albumot. és sok sok kerti rózsát. Hát ez az, ami szívből jön. meg az ajándék családi fotó meg millió másnak értéktelen otthonról kapott csecsebecse. Mindről tudom, kié. ha kölyök téved a lakásomba, ő is látja. Tudom, hogy örül, mert gipszkiöntős jeléből tudja, az Ő. És neki egy életre nem kell több, csak az, hogy valakinek a hűtőjén még mindig sárgulva, koszolódva, de jelen van, őrzik.
csilla | 2011. június 14.

Kedves, Drága Nóra!
Amikor Téged olvaslak, mintha belőlem fakadna fel valami, sőt a volt tetteimet is visszaigazolod:
1. 2001-ben megszüntettük az SZmk-val a csoportpénzt. /akkor lettem az óvoda vezetője/
2. Az óvodai ünnepségekre a létező összes embert felkerestünk, mit tud felajánlani: nagyon sokan adakoztak. Ebből vettük meg az anyáknapi virágot, a ballagási tarisznyát, a sütit, amit a ballagáskor ettek, a farsangon mindent ingyen ettek, csak a tomboláért fizettek 20- Ft-ot, de az ajándékokat szintén felajánlásokból szedtük össze: két óra hosszan húztuk a tombola ajándékot: nyolcvan ezer forint tiszta nyereség, de mindenki nyert valamit. Közben játszottunk, lufit fújtunk, táncoltunk, beszélgettünk, a nagymamák fánkot sütöttek és ízesítették az otthon hozott lekvárral, nem szörpöt, hanem gyümölcslevet ittunk, hogy egy kis egészségnevelés is legyen, szendvicseket és süteményt faltunk ingyen: azt hittem jó volt. Amikor én távoztam átszervezték profitorientáltan az egészet.
3. Kirándulás: az alapítvány pénzét a buszköltségre költöttem, igyekeztem ingyenes, akciós programokat választani.
4. Újság árusítás: aki akart vett. Az árusító pedagógus a tíz százalékot a csoportoknak osztotta szét arányosan, belőlük tartós szines ceruzát, filcet, kreatív dolgokat vásároltunk: balkezes olló, ceruza fogó diszeseknek.
5. fényképezés: a fényképész annyira szerette az ovimat, hogy mindig plusz jutalékot kaptunk, nem tudom hogyan érte meg neki, a lánya gyógypedes volt, olyan mintha hospitált volna nálam. Szinte már anyagköltségen dolgozott. Engem zavart. Ami pénz befolyt, a csoportok játékeszköz fejlesztésére használtuk, amit a Graduálnál, katalógusból választottunk: csoportonként kinek, milyen gyermekanyagszükséglete van. Felhalmozódott egy tartós, jó minőségi készlet a tíz év alatt, ami gyakorlatilag elnyűhetetlen: homokozójáték, ami nem törik, közlekedési játékok, ami nem törik, stb, stb. Sok kicsi sokra megy. Képzeld azt hittem bizonyítottam: a semmiből varázsoltam óvodát. Nem! távoztam és azóta nincs, pedig azt hittem teremtettem hagyományt x év alatt. NEM. Ugye nem ezek vagyunk mi pedagojgoszok? Nem én, nem ilyen átlag számolgatós, kiégett voltam, és amikor vezetőként motiváltam, képes voltam arra, hogy átvigyek értékeket. De,....
sokat gondolgoztam azon, hogy az ottmaradt kollégám vezetőként miért nem volt képes arra, amire én. Milyen dimenziók változtak?

Nóri semmi. Csak a saját motivációja. Én akartam egy új világot, ő meg nem tudta követni, mert ahhoz kellett volna belőle valami plusz. Ne számoljak, csináljam, szervezzem, azokért....
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.18.
Itt a 2019-es egyetemi rangsor: ezek a legjobb pedagógusképzések
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara vezeti a pedagógus képzéseket indító intézmények hallgatói rangsorát, a második helyen szintén az ELTE áll, a Term...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.18.
Kis magyar alternatív valóság: mit tehetünk, ha az állam csak rombolja az iskolát?
Az állam korszerűtlen és méltánytalan oktatást nyújt a gyerekeknek – vélik egyre többen, és ezt felismerve egyes iskolák, tanárok és szülők próbálnak tüzet oltani, valamennyire jav...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.17.
Harmincezer ember nyelvvizsgadíját fizette vissza az állam
Eddig 30 ezer fiatalnak térítették vissza a nyelvvizsgadíját, továbbá 10 ezer fiatal kaphatta vissza a sikeres KRESZ-tanfolyam és vizsga díját a meghatározott összegig - jelentette be Nová...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.17.
Kétségbeesett pécsi szülők a Penny Market apróhirdető tábláján keresnek iskolát
A Pécs-Somogyban található Vadgesztenye Általános Iskolába elsősorban hátrányos helyzetű gyerekek jártak, ám idővel egyre csökkent a beiratkozók száma. A mélypont 2014-ben volt, amikor...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.12.17.
Vadgesztenyének lenni. Szülői levél Páva Péter polgármesternek
Kísérleti programba vágtunk bele. Tudtuk, hogy lesznek rögök, hogy lesznek elméletek, amik majd a gyakorlatban nem fognak működni, folyamatok, amik megszakadnak, mert így fog majd egyszer évek...
(Forrás: Facebook)
--
2018.12.17.
Elveszítette presztízsét a tanári szakma: szomorú adatok a pedagóguspályáról
„2016-ra elveszítette presztízsértékét az újságírói és tanári foglalkozás, amelyek a rendszerváltás előtti időkben még magas megbecsültségű szakmáknak számítottak. A 2016-os foglalkoz...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.17.
2022 után még durvább lesz a tanárhiány, de már most van egy nagy probléma
Legutóbb arról tájékoztattak, hogy 1-2 százalékos a pedagógushiány – mondta a Magyar Időknek Bódis József oktatási államtitkár, aki szerint 2022 után a nyugdíjba vonulók miatt viszont...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek