OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. június 3.
» Hozzászólások (5)
Címkék:
   

Alku tárgya lehet-e a pedagógusok kötelező óraszáma?

A Kölöknet portálon jelent meg az Alkudozás a pedagógusok kötelező óraszáma körül című írás, amelyet Pedagógusok Szakszervezetének felkérésére írt Lannert Judit, és amelyet a közeljövőben a Pedagógusok Lapja is közöl. A téma fontosságára való tekintettel a Kölöknet eleketronikusan is közre adja a cikket. Ennek néhány részlete olvasható most az OFOÉ-n. Mindkét portálon várjuk a kommenteket!

A pedagógusok kötelező óraszámának változása (emelése) már korábban is elsősorban költségvetési kérdés volt, és nem sok köze volt/van a terheléshez. A mindenkori kormányzat korábban is, most is, ezzel az eszközzel próbálja racionalizálni a pedagóguslétszámot, ami a nemzetközi adatok tükrében valóban magasabb, mint ami az adott tanulólétszámból következne.

Ugyanakkor a jelenlegi drasztikus óraszámemelés szakmai szempontból nem indokolt a hazai és nemzetközi adatok tükrében. A kötelező heti óraszám elsősorban a letanítandó óraszámokra vonatkozik, ezekre a tanórákra pedig tisztességesen fel kell készülni, és utána az értékelésre (pl. dolgozatjavítás) is időt kell szánni. Ha netalántán azt is elvárjuk a pedagógustól, hogy új módszerekkel tanítson (pl. digitális tábla használata vagy differenciált csoportmódszerek, projektmódszer), a felkészülés erre is időt igényel.

Nem véletlen, hogy heti 28 kötelező tanítási órát sehol a világon nem várnak el a pedagógusoktól. Ennyi órát csak az órákra való felkészülés terhére tudna vállalni, ami egyértelműen az oktatás színvonalát csökkentené. Ahogy a „Szárny és teher” is fogalmaz: nem olcsó, hanem hatékony oktatásra van szükség. A heti 28 órával lehet, hogy drasztikusan lehetne csökkenteni a pedagógusok létszámát, és lehetne forrásokat kivonni az oktatásból, javítandó a költségvetés egyensúlyán, de hosszabb távon katasztrofális hatással járna. Aki így gondolkozik, az összetéveszti a pedagógusi munkát a gyermekfelügyelettel.

Az oktatásban csapdahelyzet alakult ki: a tanulólétszámhoz képest jóval több embert foglalkoztatunk pedagógus munkakörben, mint amennyit anyagilag fedezni tudunk, tehát a magas szintű foglalkoztatást csak a bérek csökkenése, illetve alacsony szinten tartása mellett tudjuk biztosítani.

Az alacsony bérek viszont azt is jelentik, hogy nem drága a pedagógust adminisztratív feladatok ellátására használni. Egy iskolaigazgató vagy iskolafenntartó, amennyiben sokba kerülne a pedagógus, egész biztosan nem használná őt ilyen célokra.

Amennyiben viszont a pedagógusszakma arra szavaz, hogy mindenki a pályán maradhasson, akkor viselnie kell ennek ódiumát: az alacsony béreket és az adminisztratív feladatokat. Ez utóbbit a pedagógusok már csak azért is elvégzik, nehogy elveszítsék a munkájukat.

Ráadásul egy ördögi folyamat indult így be – nem most, hanem már évtizedekkel ezelőtt -, ahol a pedagógus pálya presztízsének romlása miatt egyre kevésbé vonzza a fiatalokat. Ennek egyik következménye már látható: egyre alacsonyabb pontszámokkal kerülnek be a tanárképzésre a jelentkezők, másrészt viszont a jelentkezők száma is csökken, tehát nagyon hamar elérjük – egyes tantárgyakban már elértük - azt az állapotot, amikor elfogynak a fiatal tanárok és tanárhiány lép fel.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

OFOE | 2011. augusztus 15.
Kedves István! Ha ír erről egy vitaindítót, nagyon szívesen közzé tesszük. Vagy esetleg tud javasolni valakit, aki ír egy ilyet? A felvetett probléma valóban égető.
Kiss István | 2011. augusztus 15.
A közismereti tantárgyak mellett a szakmai és kimondottan a műszaki tantárgyak oktatásáról nem igazán látok cikkeket és tanulmányokat, noha itt is hatalmas a probléma!
A végzős, ill. nemrég végzett műszaki tanárok elmennek az iparba dolgozni, csak az 50 feletti szabad munkaerő között lehet esetleg jelentkezőt találni, akik sok esetben már problémásak... ! Ilyen bérezés, leterheltség és nem elkötelezett tanárok mellett nem valószínű, hogy a szakképzés fel fog lendülni! Az oktatásra lényegesen több pénz kell, minőségbiztosítás és megfelelő fizetés összekapcsolása mellett ( ebben is lehetne követni a nyugatot )!
zöldbéka | 2011. július 18. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Újabb forrásokat lehetetlen már kivonni úgy a közoktatásból, hogy a rendszer ne omoljon össze - akkor se, ha ez bújtatott módon történik/történne. A mindenkori oktatáspolitikának végre be kellene látnia és ehhez kellene igazítania döntéseit, hogy egy "jó" tanár, egy tehetséges, kreatív, képzett és elhivatott pedagógus bérének és az oktatás egyéb költségeinek sokszorosát termeli meg évente. Olvastam kutatásokat a neten, melyekben számszerűsítik is ezt a hasznot: egyes kutatások ezt 80-100 millió Ft-ra teszik. Természetesen készségesen elismerem, hogy egy "rossz" tanár ennek sokszorosát pazarolja el, tünteti el.
Ideje lenne tehát egyrészt a politikának belátnia mindezt, másrészt ideje lenne egy öntisztuló folyamatnak, hogy a pályán csak az arra méltók maradjanak (akik így is jóval a kötelező óraszámon felül teljesítenek)!
Tanárhiány van természetesen, elsősorban a természettudományos területen, de hamarosan lesz máshol is, hiszen az életét kezdő fiatal ennyi bérért ( nettó 90 ezer), ilyen életútért és ennyi munkáért nem fog a pályán megmaradni, mikor titkárnőként 8 óra munkával jóval e fölött keres.
Swiderski Erzsi | 2011. július 17.


Egy-egy álláshírdetésre még sok a jelentkező.
Swiderski Erzsi | 2011. július 17. | swiderski[kukac]hdsnet[pont]hu
Tanárhiányról még nem de férfitanár hiányról nagyon is tudunk!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2016.02.09.
Kormánybuktatásról beszélt Hoffmann Rózsa
Korántsem volt akkora baj, hogy akkora jajgatásoknak legyünk szemtanúi, mint amit a sajtó eddig közvetített - jelentette ki Hofmann Rózsa a Hermann Ottó Gimnázium nyílt levelére utalva. Szerinte...
(Forrás: Origo)
--
2016.02.09.
Mendrey: „nem tartják szent tehénnek a Kliket”
A Köznevelési Kerekasztal nem „oltja ki” a szombati pedagógusdemonstráció szerepét, sőt, mindennél fontosabb, hogy azon minél több ember vegyen részt – mondja a Pedagógusok Demokratikus...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.02.09.
Már az új államtitkár szerint is nonszensz, ami az oktatásban van
Több abszurd mozzanatot is kiemelt Palkovics László a kulturális bizottság ülésén. Van, ami konkrétan intézmények létét veszélyeztetni - fogalmazott. Órákig tárgyaltak a híres miskolci...
(Forrás: 24.hu)
--
2016.02.09.
Balog Zoltán: több azonnali intézkedésről döntöttünk
Pósán László jelezte: soha nem tagadták, hogy vannak problémák az oktatási rendszerben és nem is lehet majd soha azt mondani, hogy az problémamentes, de azt állítani, hogy minden rossz, szerinte...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2016.02.09.
Radó Péter: Iskola túl minden határon
Az államkonzervatív közoktatási rendszer, amely tartósan lejtőre küldte az oktatás minőségét és eredményességét, nem csupán a pedagógusok jól-létét csökkenti, de hatalmas kárt okoz...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.02.09.
Megadja magát a kormány a pedagógusoknak
Átalakul a Klik költségvetése, módosul a közbeszerzések folyamata és várhatóan még ebben a félévben megkapják az intézményvezetők a gazdálkodásukat segítő kártyát – a többi k...
(Forrás: 168 óra online)
--
2016.02.09.
Se tabu, se döntés nincs a Köznevelési Kerekasztalon
A pedagógusok bérét nem emelik az egekbe, de a Klikhez hozzányúlhatnak – körülbelül ennyi derült ki a Köznevelési Kerekasztal alakuló ülése után. Ennek ellenére az eseményt meglepő...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.02.09.
Köznevelési Kerekasztal: átszabják a Klik költségvetését
Az országos tiltakozást elindító miskolci gimnázium igazgatója elégedett, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetője azt mondta: a kormány még a legkényesebb kérdésre se mondta...
(Forrás: Index)
--
2016.02.09.
„Felelőtlenség leülni ahhoz az asztalhoz”
Lázár Júlia, a Hívatlanul-hálózat alapítója szerint rendszerszintű változtatásra van szükség a közoktatásban. Amíg a kormányzat elzárkózik ez elől, nincs miért tárgyalóasztalhoz...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  Szekszárdi Júlia

Kedves "Morcos"! Azóta már túl vannak a felvételin, tehát jó, ha más tárgyakból is megalapozott tudással mennek a középiskolába. Továbbra is azt gondolom, hogy meg kellene próbálni tisztázni a dolgot a tanárnővek, mérlegelni, hogy valóban megviseli-e a gyerekeket, ami történt, vagy már túl vannak rajta. Ha a helyzet elmérgesedne, tehát kimondottan rontaná a gyerekek eredményét, közérzetét, akkor (esetleg az osztályfőnök közvetítésével) kellene a szülőknek beszélni az érintett tanárral. Ha annyira elviselhetetlen a helyzet, az igazgatóhoz, a fenntartóhoz, végső soron az ombudsmanhoz is lehet fordulni. Mivel nem ismerem a pontos körülményeket, ennél többet nem tudom tanácsolni.

--
  Morcos

Mielőtt beavatkozhattam volna a tanárnő már "rendezte" az osztállyal a kérdést. Mivel reklamálni mertek, innentől minden órán írnak. De nyilván nem akar rosszat azoknak a nyolcadikos gyerekeknek, akik most a felvételi környékén inkább a matematikára és a magyarra koncentrálnának, és amúgy is le vannak terhelve.

--
  OFOE

Kedves Eszty! Nagyon sajnáljuk, hogy így alakult az ügy. Úgy tűnik, a tanító teljesen elveszítette az Ön bizalmát, és a megismert tények alapján nem is alaptalanul. Ha végleg úgy döntött, hogy elviszi a gyerekét, akkor tegyen úgy, de akkor is javaslom, hogy próbálják tisztázni az ügyet a pedagógussal, ne maradjon ilyen keserűség Önben és a gyerekében. Lehet, hogy szerencsésebb lett volna, ha nem a szülőknek panaszkodik, hanem azonnal az érintett tanítóhoz fordul, hátha megelőzhető lett volna a dolog elmérgesedése. A helyzet Önök között annyira feszültté vált, hogy talán jobb, ha iskolát és környezetet váltanak. Mielőtt feljebb lépne (önkormányzat, klik) az iskola vezetőjével kellene beszélnie, hátha segít a probléma feldolgozásában. Az indulat (ha jogos is) rossz tanácsadó, a feljelentést meg csak a legvégső esetben javaslom.

--
  Eszty

Elkergethet?

--
  Eszty

Tisztelt Ofő!
Tanácsot szeretnék kérni..
Most szeptemberbe kezdte gyernekem az első osztályt.Sajnos konfliktus alakult ki a gyermekem ofőkével aki egyben a magyar tanára is.Nem tudott e gyerek betűket össze olvasni.Ezt én elpanaszkodtam más szülőknek..Milyen rossz ez a tanár..nem hagy időt a gyereknek hogy rájöjjön hogy kell olvasni..Ez hamar a fülébe jutott.
Vita volt belőle.Azt mondta nekem hogy vigyem el a gyereket az osztályból mert nem szereti..Többször is bocsánatot kértem.De nem fogadta..Mondtam ha kell letérdelek..De nem érdekli..vigyem a gyereket..De más iskolába mert itt a kollégák kifogják fogni...Ez októberbrn volt..Nem vittem el a gyereket..Most farsang lesz ujjabb konfliktus..ő üzeni betanitja a táncot a gyereknek ha muszàj..de a jelmezt varrassam meg..mert nem hajlandó.üzente a gyerekkel egy papiron..selyem anyag..zöld..hasuk.sàrga..mert békák lesznek..már tudom hogy az anyukája varrja a többi gyereknek...Tehát még utál a gyermekemmel egxütt.Ugy döntöttem hogy a félévi utàn uj suliba kezd a lányom..
De még nem vagxok hajlandó ennyibe hagyni..Jelentem a polghivatakba..járásnál..klikknél..
Mert rosszul esett neki elhiszem..de kértem könyörögtem..milyen tanár?Ez egy életpálya...Nem tehet ilyet..Hogy a gyerekemet is utálja..

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Megértem, hogy rosszul érinti a dolog, lehet, hogy haragos, talán indulatos is. Miután megnyugodott, tájékozódjon pontosan az ügyről, esetleg beszéljen más szülőkkel is, hogy világosan lássa a körülményeket, valóban így történt minden, ahogyan most gondolja. Beszéljen az érintett tanárral, próbálja tisztázni a dolgot. Nem hiszem, hogy egy pedagógus szándékosan ártani akarna a tanítványának, és az sem valószínű, hogy a gyerekek jövője ezen az egy osztályzaton múlik. Meg lehet kérni az osztályfőnököt, hogy közvetítsen, segítsen visszaállítani az igen csak megingott bizalmat. Remélem, sikerül a lehető legszerencsésebben túl kerülni a problémán.

--
  Morcos

Lenne egy etikai-technikai kérdésem. A lányoméknak ma kiosztottak egy témazárót, ahol a legjobb jegy a négyes volt. Ennek az volt az oka, hogy a tanárnő szóban lediktált jegyzet anyagát kérte vissza, és azt ő annak idején rosszul diktálta le az osztálynak, mivel mindenkinél azonosan rosszul szerepelt. Ezt ő nem ismeri el, és mindenkinek levonta a hibapontot érte. A gyerek nyolcadikos, a félévi jegy a továbbtanulásban is számít. Mit tehetünk?

--
  OFOE

Kedves "Mazsola", miután megadtuk a választ, kaptunk másfajta tájékoztatást is, úgy hogy elbizonytalanodtunk. Javasoljuk, hogy keresse fel az Oktatási Hivatal honlapját, ott feltételezhetően megkapja a napra kész választ. Itt a hozzá vezető link.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Sajnos az átsorolás feltétele a főiskolai végzettség, a szakközépiskola ehhez nem elég.

--
  mazsola

Tisztelt szakértő!
Szakközépiskolai végzettségű óvónő vagyok, 26 évig óvónőként dolgoztam. Most dajkaként foglalkoztatnak. Vonatkozik-e rám az a Kormányrendelet, miszerint a Noks dolgozókat 2015. szept. -től Ped.1 kategóriába kell sorolni? Válaszát köszönöm.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[indiánus:] :))) minden jó lesz. Mert muszáj neki.
Mi 52. (Egy osztályfőnök feljegyzései) »

--

[csilla:] kistelepülésen, az ország egyik leghátrányosabb helyzetű kistérségében, megengedheti magának az óvoda, hogy törli az alapító okiratából az SNI-t ! a szabad intézményválasztás korában, kijelölt, befogadó intézmény címmel ellátott intézményi kényszer […]
Sajátosan magyar oktatási szegregáció »

--

[Orosházi Katalin:] A vetítés 17:30-kor kezdődik.
OFOE Filmklub - Utóélet »

--

[Péter:] Amikor a nagyon magabiztos nyilatkozók elmonják, hogy "a legrosszabb család is jobb, mint a nevelőotthon", akkor erre, és az ezernyi hasonlóra gondolnak?
A remény az egyetlen bizonyosság »

--

[Pfeifer Erzsébet:] A kommenteket olvasva csupán az jutott eszembe: szükség van-e ma egyáltalán pedagógusokra? A pelenkából kinőve rögtön mehetne mindenki mérnöknek, agysebésznek, egyetemi oktatónak, politológusnak vagy papagájszelidítőnek. Kinek amihez kedve van. Aztán versenyben ócsárolhatnák […]
Ma már csak a maradék megy tanárnak »

--

[DAnna:] Amiért én roppant dühös vagyok, az a mód, ahogyan megkülönböztetik a kompetenciamérést az egyéb felmérőktől. A tanár leadja a tananyagot, aztán tart egy összefoglaló órát, és ha esik, ha fúj, megíratja a témazárót, aztán mindenkinek olyan lesz, amilyen. A gyerek, jegye […]
A kompetenciamérésről – kicsit másképpen »

--

[DAnna:] Egy olyan egyetemen dolgozom, ahol van tanárszak, és van alkalmam beleolvasni a diplomadolgozatokba. Siralmasan primitívek. Ezen kívül volt alkalmam második diplomámat egy olyan évfolyammal megszerezni, melyben zömében tanárok voltak. Az első mérnöki, szóval jó összehasonlítási […]
Ma már csak a maradék megy tanárnak »

--

[Péter:] Gratulálok!
Unorthodox betlehemes »

--

[OFOE:] Kedves Péter! Egy másik Kamarás Istvántól idéz. Ezen írás szerzőjének életrajzát itt találja: http://www.wesley.hu/kamaras-istvan-egyetemi-tanar. A köztiszteletben álló kiváló szakembernek a névrokonságon kívül a világon semmi köze sincsen az Ön által citált személyhez. […]
Unorthodox betlehemes »

--

[Péter:] Szép és okos írás, csak elismerés illeti ezért a Szerzőt. A gyermekre figyelő, érzékeny pedagógus képe rajzolódik ki a mondatok mögül. Olyan nevelői magatartást állít elénk pédának, amit érdemes felmutatni az utánunk érkezőknek.
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--
OFOE (2001–2016) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek