OFOE a Facebook-on
Betűméret
2011. június 3.
» Hozzászólások (5)

Alku tárgya lehet-e a pedagógusok kötelező óraszáma?

A Kölöknet portálon jelent meg az Alkudozás a pedagógusok kötelező óraszáma körül című írás, amelyet Pedagógusok Szakszervezetének felkérésére írt Lannert Judit, és amelyet a közeljövőben a Pedagógusok Lapja is közöl. A téma fontosságára való tekintettel a Kölöknet eleketronikusan is közre adja a cikket. Ennek néhány részlete olvasható most az OFOÉ-n. Mindkét portálon várjuk a kommenteket!

A pedagógusok kötelező óraszámának változása (emelése) már korábban is elsősorban költségvetési kérdés volt, és nem sok köze volt/van a terheléshez. A mindenkori kormányzat korábban is, most is, ezzel az eszközzel próbálja racionalizálni a pedagóguslétszámot, ami a nemzetközi adatok tükrében valóban magasabb, mint ami az adott tanulólétszámból következne.

Ugyanakkor a jelenlegi drasztikus óraszámemelés szakmai szempontból nem indokolt a hazai és nemzetközi adatok tükrében. A kötelező heti óraszám elsősorban a letanítandó óraszámokra vonatkozik, ezekre a tanórákra pedig tisztességesen fel kell készülni, és utána az értékelésre (pl. dolgozatjavítás) is időt kell szánni. Ha netalántán azt is elvárjuk a pedagógustól, hogy új módszerekkel tanítson (pl. digitális tábla használata vagy differenciált csoportmódszerek, projektmódszer), a felkészülés erre is időt igényel.

Nem véletlen, hogy heti 28 kötelező tanítási órát sehol a világon nem várnak el a pedagógusoktól. Ennyi órát csak az órákra való felkészülés terhére tudna vállalni, ami egyértelműen az oktatás színvonalát csökkentené. Ahogy a „Szárny és teher” is fogalmaz: nem olcsó, hanem hatékony oktatásra van szükség. A heti 28 órával lehet, hogy drasztikusan lehetne csökkenteni a pedagógusok létszámát, és lehetne forrásokat kivonni az oktatásból, javítandó a költségvetés egyensúlyán, de hosszabb távon katasztrofális hatással járna. Aki így gondolkozik, az összetéveszti a pedagógusi munkát a gyermekfelügyelettel.

Az oktatásban csapdahelyzet alakult ki: a tanulólétszámhoz képest jóval több embert foglalkoztatunk pedagógus munkakörben, mint amennyit anyagilag fedezni tudunk, tehát a magas szintű foglalkoztatást csak a bérek csökkenése, illetve alacsony szinten tartása mellett tudjuk biztosítani.

Az alacsony bérek viszont azt is jelentik, hogy nem drága a pedagógust adminisztratív feladatok ellátására használni. Egy iskolaigazgató vagy iskolafenntartó, amennyiben sokba kerülne a pedagógus, egész biztosan nem használná őt ilyen célokra.

Amennyiben viszont a pedagógusszakma arra szavaz, hogy mindenki a pályán maradhasson, akkor viselnie kell ennek ódiumát: az alacsony béreket és az adminisztratív feladatokat. Ez utóbbit a pedagógusok már csak azért is elvégzik, nehogy elveszítsék a munkájukat.

Ráadásul egy ördögi folyamat indult így be – nem most, hanem már évtizedekkel ezelőtt -, ahol a pedagógus pálya presztízsének romlása miatt egyre kevésbé vonzza a fiatalokat. Ennek egyik következménye már látható: egyre alacsonyabb pontszámokkal kerülnek be a tanárképzésre a jelentkezők, másrészt viszont a jelentkezők száma is csökken, tehát nagyon hamar elérjük – egyes tantárgyakban már elértük - azt az állapotot, amikor elfogynak a fiatal tanárok és tanárhiány lép fel.

Címkék: óraszám   pedagógus  

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

Hozzászólások

OFOE | 2011. augusztus 15.
Kedves István! Ha ír erről egy vitaindítót, nagyon szívesen közzé tesszük. Vagy esetleg tud javasolni valakit, aki ír egy ilyet? A felvetett probléma valóban égető.
Kiss István | 2011. augusztus 15.
A közismereti tantárgyak mellett a szakmai és kimondottan a műszaki tantárgyak oktatásáról nem igazán látok cikkeket és tanulmányokat, noha itt is hatalmas a probléma!
A végzős, ill. nemrég végzett műszaki tanárok elmennek az iparba dolgozni, csak az 50 feletti szabad munkaerő között lehet esetleg jelentkezőt találni, akik sok esetben már problémásak... ! Ilyen bérezés, leterheltség és nem elkötelezett tanárok mellett nem valószínű, hogy a szakképzés fel fog lendülni! Az oktatásra lényegesen több pénz kell, minőségbiztosítás és megfelelő fizetés összekapcsolása mellett ( ebben is lehetne követni a nyugatot )!
zöldbéka | 2011. július 18. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Újabb forrásokat lehetetlen már kivonni úgy a közoktatásból, hogy a rendszer ne omoljon össze - akkor se, ha ez bújtatott módon történik/történne. A mindenkori oktatáspolitikának végre be kellene látnia és ehhez kellene igazítania döntéseit, hogy egy "jó" tanár, egy tehetséges, kreatív, képzett és elhivatott pedagógus bérének és az oktatás egyéb költségeinek sokszorosát termeli meg évente. Olvastam kutatásokat a neten, melyekben számszerűsítik is ezt a hasznot: egyes kutatások ezt 80-100 millió Ft-ra teszik. Természetesen készségesen elismerem, hogy egy "rossz" tanár ennek sokszorosát pazarolja el, tünteti el.
Ideje lenne tehát egyrészt a politikának belátnia mindezt, másrészt ideje lenne egy öntisztuló folyamatnak, hogy a pályán csak az arra méltók maradjanak (akik így is jóval a kötelező óraszámon felül teljesítenek)!
Tanárhiány van természetesen, elsősorban a természettudományos területen, de hamarosan lesz máshol is, hiszen az életét kezdő fiatal ennyi bérért ( nettó 90 ezer), ilyen életútért és ennyi munkáért nem fog a pályán megmaradni, mikor titkárnőként 8 óra munkával jóval e fölött keres.
Swiderski Erzsi | 2011. július 17.


Egy-egy álláshírdetésre még sok a jelentkező.
Swiderski Erzsi | 2011. július 17. | swiderski[kukac]hdsnet[pont]hu
Tanárhiányról még nem de férfitanár hiányról nagyon is tudunk!
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2015.08.30.
Radó Péter: Oktatási reformok és fejlesztésigények
Különböző vezetői nyilatkozatok alapján úgy tűnik, hogy a felsőoktatásban és a szakképzésben zajló változtatások mellett a kormányzat a közoktatásban is új változtatáshullám elind...
(Forrás: Taní-tani)
--
2015.08.29.
L. Ritók Nóra: Az új tanév
„Ahol nem segítetek, ott mi van?”- kérdezi a héten külföldi látogatónk. Magyarázom neki, hogy településenként más a helyzet, van, ahol az önkormányzat ad három, máshol ötezret a beiskol...
(Forrás: Nyomor széle blog/hvg.hu)
--
2015.08.29.
Peer Krisztina: Mit jelent az iskola elutasítása gyerekkorban?
Sok iskola előtt álló gyereknek olyan viselkedési vagy érzelmi problémái vannak, amelyeket gyakran nehéz diagnosztizálni. Ezekben az esetekben a jól körülhatárolható tünetegyüttesek helyett...
(Forrás: Kölöknet)
--
2015.08.29.
Csak ne legyenek hangosak, akkor nincs gond
Igazi szomszédok között, külön családi házakban élnek ezentúl a battonyai SOS gyermekfalu lakói: hatvan gyerek és a nevelőszüleik költöztek át Orosházára. Még szokni kell a várost,...
(Forrás: abcug.hu)
--
2015.08.29.
A legbosszantóbb problémák a legbosszantóbb problémával kapcsolatban
"A szabályzat és a szótár elkészültét kizárólag a Kiadó finanszírozta. Közpénzt senki nem fordított rá. Ez könnyen ellenőrizhető állítás. Az ezzel ellentétes „valószínűsíté...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2015.08.29.
Diákonként 300 forint jár a pedagógusoknak tankönyvkiosztásért
A könyvek szülőknek történő átadását minden iskola maga szervezi meg, a Klik fenntartása alatt álló iskolákban ez rendben zajlik, hiányzó könyvekről, illetve késésről nincs informá...
(Forrás: Népszabadság)
--
2015.08.29.
Vezető nélkül maradt a Fazekas
A Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban, miután az intézményt másfél évtizeden át vezető Hámori Veronika nyugdíjba megy, és utódját még nem sikerült megtal...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2015.08.29.
Így nem bánhatnak emberekkel! - Elhagyja az országot a híres gimnázium igazgatója
Két évvel a nyugdíj és igazgatói megbízásának lejárta előtt lemondott és külföldre megy tanítani Somogyi László, a budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója. - A fő ok: az iskolai...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2015.08.29.
Trencsényi László: a polgári társadalom csak blöff
Még az oktatásirányításban is tisztán érezhető a nosztalgia a Horthy-korszak iránt, a kormány felelőtlen oktatáspolitikája, amelyet szemmel láthatóan a miniszterelnök napi rigolyái alak...
(Forrás: Népszava)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT OFOE agresszió bizalom család demokrácia digitális nemzedék diákok drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség esélyek felelősség felnőttképzés fiatalok film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közoktatás közösség motiváció média módszerek nevelés oktatás oktatáspolitika olvasás osztály osztályfőnöki szerep osztálykirándulás pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők tananyag taneszköz tanulás tanár tanár-diák kapcsolat tanárok tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem verseny virtuális kongresszus visszaemlékezés vélemény óraterv önismeret ünnep
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Judit! A gond feltételezhetően abból ered, hogy a munkáltatód nem az iskola, nem is az önkormányzat, hanem a KLIK. Nekik joguk van a saját tanterületükben a munkaerőt úgy elosztani, ahogy a leggazdaságosabb. Feltételezem, hogy nincs elég megfelelő képesítéssel rendelkező némettanár. Gondolom, a tanítók végzettségeddel általános iskolában tanítasz. Lehet, hogy középiskolában akarnak igénybe venni a mesterszakoddal az érintett tantárgyból. Ha Neked ez ellen kifogásod van, a fenntartóhoz kellene fordulnod, lehetőleg írásban, és indokolnod, hogy ezt miért tartod méltánytalannak. Ha a válaszunk nem segít, érdemes az Oktatási Hivatal portálján utána kérdezned: http://www.oktatas.hu/ugyintezes/hivatalvalaszol_public

--
  Judit

Kedves OFOE!
Megyeszékhelyi iskolában tanítok. Tanító - német műveltségterülettel, emellett elvégeztem a német mesterszakot. Munkáltatóm a mesterszakra hivatkozva utasít más település iskolájába 5 órában németet tanítani úgy, hogy saját iskolámba németet tanító óraadót vesz fel. Ugyanakkor ezeket az órákat óratervi keretemben is el tudnám látni. Továbbá kinevezésemben egy iskola szerepel a munkavégzésem helyéül, nincs más intézmény neve megjelölve. Köteles vagyok - e kijárni és elfogadni a szóbeli utasítását?
Köszönöm válaszukat. Judit

--
  OFOE

Kedves Eszter! Olvassa el az oktatási igazolványokról szóló kormányrendeletet: a http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc2.cgi?docid=A1100362.KOR, hátha választ kap a kérdésére.

--
  kardos eszter

Kedves OFOE! Nyugdíjas vagyok, életem során időnként pedagógusként is dolgoztam, de nem mindig. (Van képesítésem, természetesen.) Nem iskolából mentem nyugdíjba, hanem egész más munkahelyről. Ha összeszámolom a tanítással eltöltött éveimet, azt hiszem, jogosult volnék pedagógus igazolványra. De ez csak feltételezés, mert nem találok pontos meghatározást arra, hogy hány évig kellett tanárként dolgozni egy igazolványhoz. Előre is köszönöm válaszukat, K.E.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Igazán megbízható választ az Oktatási Hivatal portálján kaphatsz

--
  Kismama

Áprilisban jelentkeztem a 2016-os minősítő eljárásra, így november 30- ig kell a portfóliót feltöltenem. Úgy tűnik, hogy nem fogok tanèvet kezdeni, mert kismama lettem. 😀 Mi a teendőm most, kell portfóliót írnom?
Válaszát előre is köszönöm!

--
  bagcsi

Köszönöm a segítséget. A második könyvvel kapcsolatban sikerült a kapcsolatfelvétel, így tárgytalanná vált.
Köszönöm szépen.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Az első könyvet egy ideig a Független Pedagógiai Intézet árulta, de az elég régen volt. Sallai Éva könyvéről próbálunk információt szerezni, ha sikerül, jelentkezünk.

--
  bagcsi

Kedves Juli!

Szeretnék segítséget kérni:
Keresném a Tanári segédkönyv az emberismeret tanításához c. kiadványt, illetve Sallai Éva: Pedagógiai svédasztal kezdő oktatóknak. Utóbbi az EKF kiadásában, de ott nem tudnak róla...Egy ötlet, hol keressem, mert Google barátom nem tud segíteni... Köszönöm szépen!

--
  OFOE

Kedves Tünde! Az arra jogosultaknak meg kell kapniuk az ingyenes tankönyvet minden tanévben.
Napra kész tájékoztatást a munkaköri követelményekről az Oktatási Hivatal honlapján kérhet

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Péter:] HG-hoz: „Az eléggé tagadhatatlan, hogy pedagógiai-, pszichológiai kutatók, illetve a pedagógiai szakmai elit többsége a liberális vonalon vizionálta a jövő pedagógiáját Magyarországon.” Már miért tagadhatatlan? Sőt. Kifejezetten megkérdőjelezhető. A többségként […]
„Az nem lehet, hogy annyi szív...” Maradj nyugodt. Lehet. »

--

[J.:] Egyszerű. Tegyétek eléjük az MIT kib*szott nehéz feladatlapjait, aztán ne engedjetek ki senkit a teremből, amíg tökéletes nem lett az összes válasz. Meg kell szívatni, akkor majd megtanulnak rögtön gondolkodni is. Nem kell tanítani, csak amennyit kérnek/engednek. De egy-egy ilyen […]
„Az nem lehet, hogy annyi szív...” Maradj nyugodt. Lehet. »

--

[Péter:] Kedves HG! Az írásából kiderül, hogy Önnek valójában nem a vita hiányzik. Önnek céljai vannak, ami beszélőviszonyban sincsen a pedagógiával. Ezt írta le: "Ilyen termeketlen vagdalkozassal tenni a fennallo rend ellen nem lehet." Talán elvétette a fórumot. A […]
Coming out a pedagógusok készülő „Etikai Kódex”-ének margójára »

--

[Péter:] Sopeka nyilvánvalóan provokátor (troll), aki bárkit kapásból "letrolloz", ha annak véleménye nem illeszkedik a prekoncepciójába. Anélkül, hogy "gondolkodna, érvelne, vitatkozna". Ezek miatt a jelenségek miatt nem alakulhat ki értelmes, nyilt és cenzúrázatlan […]
Coming out a pedagógusok készülő „Etikai Kódex”-ének margójára »

--

[Juli:] Kedves Sopeka! Egyetértünk. De azért HG. mégiscsak írt. Nézd meg a honlapon az írását. Ennek a vitának a folytatásáról van szó.
Coming out a pedagógusok készülő „Etikai Kódex”-ének margójára »

--

[Sopeka:] ptr, Péter, Peti - egyértelműen troll, miért ugrik mindenki a provokációira? HG - "Amig ilyen indulatos veszekedes zajlik, en nem irok. Mert minek." Hát pont azért, hogy mederbe terelődjön a vita. Azért, hogy minta legyen arra, miként kell vitatkozni, eszmét cserélni. […]
Coming out a pedagógusok készülő „Etikai Kódex”-ének margójára »

--

[hg:] Hát, igen, ez az örök kérdés: mártír legyek, vagy menekült? Az én családomban a mártírok vannak felülreprezentálva. Ne tegyünk úgy, mintha az nagyon hasznos lenne. A mártírság nem látványos és értékes és példamutató és erőt adó, csak igen ritka esetekben. A […]
„Az nem lehet, hogy annyi szív...” Maradj nyugodt. Lehet. »

--

[A.M.:] " hogy ne a nulláról kelljen építkezni húsz-negyven év múlva, érdemes külföldre elmenni, hogy majd vissza lehessen jönni " Én szomorú lennék, ha 20-40 éven át valami seggszagú sötétség honolna a kárpátmedencében, de nem is tartom valószínűnek azt az áhított […]
„Az nem lehet, hogy annyi szív...” Maradj nyugodt. Lehet. »

--

[A.M.:] " de egy dolgot nem szabad: nem betartani a demokrácia játékszabályait. Szerintem. " Mérnem? Might makes right? Nemár. A náci Németországban nekem is feszüljön egy trendi horogkereszt tetkó a nyakamon? Hátnem. Szögezzük le, hogy az átlagember ostoba és tanulatlan. Mi […]
„Az nem lehet, hogy annyi szív...” Maradj nyugodt. Lehet. »

--

[csiga:] Kedves H.G.! Hogy miért vagyunk tanárok itt? Lehet, hogy már nem is vagyunk azok. Csak persze másképp nem. Én pl. visszamegyek csökkentett óraszámba, és háttérbe próbálok húzódni - talán sikerül... Kökényt fogok gyűjtögetni a határban, állítólag finom a pálinkája. A […]
„Az nem lehet, hogy annyi szív...” Maradj nyugodt. Lehet. »

--
OFOE (2001–2015) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek