OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. június 3.
» Hozzászólások (5)
Címkék:
   

Alku tárgya lehet-e a pedagógusok kötelező óraszáma?

A Kölöknet portálon jelent meg az Alkudozás a pedagógusok kötelező óraszáma körül című írás, amelyet Pedagógusok Szakszervezetének felkérésére írt Lannert Judit, és amelyet a közeljövőben a Pedagógusok Lapja is közöl. A téma fontosságára való tekintettel a Kölöknet eleketronikusan is közre adja a cikket. Ennek néhány részlete olvasható most az OFOÉ-n. Mindkét portálon várjuk a kommenteket!

A pedagógusok kötelező óraszámának változása (emelése) már korábban is elsősorban költségvetési kérdés volt, és nem sok köze volt/van a terheléshez. A mindenkori kormányzat korábban is, most is, ezzel az eszközzel próbálja racionalizálni a pedagóguslétszámot, ami a nemzetközi adatok tükrében valóban magasabb, mint ami az adott tanulólétszámból következne.

Ugyanakkor a jelenlegi drasztikus óraszámemelés szakmai szempontból nem indokolt a hazai és nemzetközi adatok tükrében. A kötelező heti óraszám elsősorban a letanítandó óraszámokra vonatkozik, ezekre a tanórákra pedig tisztességesen fel kell készülni, és utána az értékelésre (pl. dolgozatjavítás) is időt kell szánni. Ha netalántán azt is elvárjuk a pedagógustól, hogy új módszerekkel tanítson (pl. digitális tábla használata vagy differenciált csoportmódszerek, projektmódszer), a felkészülés erre is időt igényel.

Nem véletlen, hogy heti 28 kötelező tanítási órát sehol a világon nem várnak el a pedagógusoktól. Ennyi órát csak az órákra való felkészülés terhére tudna vállalni, ami egyértelműen az oktatás színvonalát csökkentené. Ahogy a „Szárny és teher” is fogalmaz: nem olcsó, hanem hatékony oktatásra van szükség. A heti 28 órával lehet, hogy drasztikusan lehetne csökkenteni a pedagógusok létszámát, és lehetne forrásokat kivonni az oktatásból, javítandó a költségvetés egyensúlyán, de hosszabb távon katasztrofális hatással járna. Aki így gondolkozik, az összetéveszti a pedagógusi munkát a gyermekfelügyelettel.

Az oktatásban csapdahelyzet alakult ki: a tanulólétszámhoz képest jóval több embert foglalkoztatunk pedagógus munkakörben, mint amennyit anyagilag fedezni tudunk, tehát a magas szintű foglalkoztatást csak a bérek csökkenése, illetve alacsony szinten tartása mellett tudjuk biztosítani.

Az alacsony bérek viszont azt is jelentik, hogy nem drága a pedagógust adminisztratív feladatok ellátására használni. Egy iskolaigazgató vagy iskolafenntartó, amennyiben sokba kerülne a pedagógus, egész biztosan nem használná őt ilyen célokra.

Amennyiben viszont a pedagógusszakma arra szavaz, hogy mindenki a pályán maradhasson, akkor viselnie kell ennek ódiumát: az alacsony béreket és az adminisztratív feladatokat. Ez utóbbit a pedagógusok már csak azért is elvégzik, nehogy elveszítsék a munkájukat.

Ráadásul egy ördögi folyamat indult így be – nem most, hanem már évtizedekkel ezelőtt -, ahol a pedagógus pálya presztízsének romlása miatt egyre kevésbé vonzza a fiatalokat. Ennek egyik következménye már látható: egyre alacsonyabb pontszámokkal kerülnek be a tanárképzésre a jelentkezők, másrészt viszont a jelentkezők száma is csökken, tehát nagyon hamar elérjük – egyes tantárgyakban már elértük - azt az állapotot, amikor elfogynak a fiatal tanárok és tanárhiány lép fel.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

OFOE | 2011. augusztus 15.
Kedves István! Ha ír erről egy vitaindítót, nagyon szívesen közzé tesszük. Vagy esetleg tud javasolni valakit, aki ír egy ilyet? A felvetett probléma valóban égető.
Kiss István | 2011. augusztus 15.
A közismereti tantárgyak mellett a szakmai és kimondottan a műszaki tantárgyak oktatásáról nem igazán látok cikkeket és tanulmányokat, noha itt is hatalmas a probléma!
A végzős, ill. nemrég végzett műszaki tanárok elmennek az iparba dolgozni, csak az 50 feletti szabad munkaerő között lehet esetleg jelentkezőt találni, akik sok esetben már problémásak... ! Ilyen bérezés, leterheltség és nem elkötelezett tanárok mellett nem valószínű, hogy a szakképzés fel fog lendülni! Az oktatásra lényegesen több pénz kell, minőségbiztosítás és megfelelő fizetés összekapcsolása mellett ( ebben is lehetne követni a nyugatot )!
zöldbéka | 2011. július 18. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Újabb forrásokat lehetetlen már kivonni úgy a közoktatásból, hogy a rendszer ne omoljon össze - akkor se, ha ez bújtatott módon történik/történne. A mindenkori oktatáspolitikának végre be kellene látnia és ehhez kellene igazítania döntéseit, hogy egy "jó" tanár, egy tehetséges, kreatív, képzett és elhivatott pedagógus bérének és az oktatás egyéb költségeinek sokszorosát termeli meg évente. Olvastam kutatásokat a neten, melyekben számszerűsítik is ezt a hasznot: egyes kutatások ezt 80-100 millió Ft-ra teszik. Természetesen készségesen elismerem, hogy egy "rossz" tanár ennek sokszorosát pazarolja el, tünteti el.
Ideje lenne tehát egyrészt a politikának belátnia mindezt, másrészt ideje lenne egy öntisztuló folyamatnak, hogy a pályán csak az arra méltók maradjanak (akik így is jóval a kötelező óraszámon felül teljesítenek)!
Tanárhiány van természetesen, elsősorban a természettudományos területen, de hamarosan lesz máshol is, hiszen az életét kezdő fiatal ennyi bérért ( nettó 90 ezer), ilyen életútért és ennyi munkáért nem fog a pályán megmaradni, mikor titkárnőként 8 óra munkával jóval e fölött keres.
Swiderski Erzsi | 2011. július 17.


Egy-egy álláshírdetésre még sok a jelentkező.
Swiderski Erzsi | 2011. július 17. | swiderski[kukac]hdsnet[pont]hu
Tanárhiányról még nem de férfitanár hiányról nagyon is tudunk!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2016.09.29.
Rendhagyó portfólió: hogyan aláztak meg a tanári pálya végén?
Elkövettem életem eddigi legnagyobb baklövését, 61 évesen jelentkeztem a pedagógus portfóliómmal ún. minősítésre. A minősítésem napján jött ki a rendelet arról, hogy a nyugdíj elő...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.09.29.
Pukli István az Egyenes beszédben
Kiszállok a Tanítanék Mozgalomból, de az oktatásügyért tenni fogok, addig teszek, amíg nem sikerül átütni a falat a fejekben ezzel a fontos kérdéssel kapcsolatban – ezt Pukli István mondta...
(Forrás: atv.hu)
--
2016.09.29.
Az intézményi diákönkormányzatok készülnek az Országos Diákparlamentre
Az oktatásért felelős miniszter 2017 februárjára, Székesfehérvárra összehívta az Országos Diákparlamentet. Az országos tájékoztató fórumon a diákönkormányzati küldöttek áttekintik...
(Forrás: Oktatási Hivatal)
--
2016.09.29.
Mélypont: A magyar oktatás a legkevésbbé versenyképes az EU-ban
A Világgazdasági Fórum versenyképességi rangsorában egyébként is sokat csúszott vissza hazánk, de oktatásban tök utolsónak lenni egy régióban különösen ciki. A World Economic Forum é...
(Forrás: Eduline)
--
2016.09.29.
Novák: elindult a TehetségKapu portál
A tehetségek felismerését és kiválasztását segíti a www.tehetsegkapu.hu oldal, amelyet szeptember 28-án mutattak be Budapesten. Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (...
(Forrás: Edupress)
--
2016.09.29.
Egy torz ösztönlény voltam" – drogfüggők "iskolájában" jártunk
Négyen ültek a Halotti beszédet elemző magyarórán a Megálló Csoport Alapítvány tantermében egy hétfői napon. Ennél azért többen szoktak lenni, de ilyenkor sokaknál még "tart a hétvé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.09.29.
Objektíven tanítani a történelmet
Az átpolitizálódott, ideologikus történelemoktatással szemben objektív, korrekt szakmai módon kívánnak közelíteni a történelemoktatás és a történettudomány kérdéseihez, arról val...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2016.09.29.
Oktatók, kutatók tiltakoznak a kvótareferendum ellen
Egyetemi oktatók, tudományos kutatók tiltakoznak a vasárnapi népszavazás ellen, amelyről nyilatkozatot juttattak el szerkesztőségünkbe. Az alábbiakban változtatás nélkül közöljük a nyilatkozatot...
(Forrás: Népszava)
--
2016.09.29.
Állami mostohagyerekek. A rideg intézetek világából egyenes út vezet a társadalom perifériájára
A rendszer számos olyan problémával terhelt, amelyről tudomást sem vesz az aktuális területgazda, most éppen a Balog Zoltán vezette Emberi Erőforrások Minisztériuma. Az alulfizetett, hiá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Andor! Már hogyne lenne a diáknak joga a felmentésre, ha erre orvosi igazolása van. A testnevelés tanárnak viszont nincs joga felülbírálni az orvos véleményét. Te vagy az osztályfőnök? Mielőtt a diák ebben az ügyben megkeresné az igazgatót, előbb Neked, illetve ha nem Te vagy, akkor az illetékes osztályfőnöknek kellene beszélnie a testnevelés tanárnővel, és ha nem boldogulsz, illetve boldogul, akkor osztályfőnökként fordulj(on) az igazgatóhoz. Ha a diák nagykorú, akkor személyesen élhet írásos panasszal az igazgató felé mellékelve az orvosi igazolást. Ha még nincs 18 éves, akkor szülőnek kellene megtennie ezt a lépést. Remélem, sikerül közösen megoldanotok a problémát.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk (BS)! A pedagógusok munkájával kapcsolatos ügyek az igazgató hatáskörébe tartoznak, ezt központi szinten nem szabályozzák. Javasoljuk, hogy lehetőleg a nevelőtestület előtt, esetleg az osztályfőnöki munkaközösséget bevonva (már ha van ilyen az iskolában) kérdezzék meg az iskolavezetőt, hogy mi indokolja ezt a rendelkezését. Hátha meggyőzhető a valóban eltúlzott adminisztrációs feladat, feleslegességéről.

--
  Andor

Üdv. Amiatt fordulnék hozzátok, hogy egy diákom ma megkeresett azzal(végzős, középiskolás osztály), hogy nagyon nagyon gerinc fájdalmai vannak és ülni is alig bír, 29.-e az időpontja ortopédiára, és kapott is 9.-én felmentést testnevelés alól addig. Eddig nem is volt vele gond, azonban a mai napon a testnevelés tanárnő megmondta neki, hogy jövőhéttől felszereléssel kell jönnie és aktívan részt vennie az órákon. Hozzám fordult, hogy ilyenkor mit tud tenni, hiszen neki ott a felmentése, és nem tudja, ezt megteheti-e a tanár nő, akiben 0 empátia van, és okkal van vele mindenkinek gondja.
Először is engem kérdezett meg, mondtam neki hogy az nem segített a helyzeten hogy én beszéltem vele, mert szerinte Ő a főnök. Diákom szeretné ezt az igazgatónő elé vinni, viszont nem tudja hogy van-e hozzá joga. Orvosi igazolás, és kényszerítik az órán való aktív részvételre. Amennyiben hétfőn nem visz felszerelést, megmondta neki a tanárnő hogy ha ott is van 1. órában, Ő beírja igazolatlan hiányzónak.
Kedves OFOE, milyen jogokkal rendelkezik diákom ilyen téren? Van joga ezzel bármit kezdenie, vagy tényleg a testnevelés tanár nő lenne a "főnök"?

--
  BS

Kedves OFOE!
Egy általános iskolai 5. osztálynak osztályfőnöke vagyok. Szeretnék a gyerekeknek színház-látogatást szervezni tanítási időn (és munkaidőn) kívül. (Később kirándulást szintén tanítási időn kívül.) Az igazgatóm szerint ezekhez az ő engedélyét kell kérnem írásban a várható költségek, résztvevők számának feltüntetésével. Kérdésem, hogy ezt valamilyen jogszabály előírja, vagy csak helyi adminisztrációs túlkapás.
Segítségét köszönöm!

--
  OFOE

Kedves Köszörűs Zoltán! A pedagógusnak joga van telefonszáma elhallgatásához, és nem kötelezhető az online kapcsolattartási formák használatára sem. Viszont, ha a szülő igényli, köteles időpontot adni a személyes találkozóra. A pedagógusoknak általában szokott lenni heti fogadóórájuk, és ha ez az időpont Önnek nem megfelelő, az iskolában felhívhatja, vagy írásban kérhet tőle a találkozásra alkalmas időpontot.

--
  OFOE

Kedves Danita! Csak a bürokratikus szabályokhoz történő merev ragaszkodás magyarázza ezt az elvárást, hiszen nyilván nem lehetne érettségije az általános iskola elvégzése nélkül. Ha nem nagy fáradtság, szerezze be az általános iskolai bizonyítványát, mert feltételezhetően az észérvek meg a logika nem hat. Határozottan és/vagy kedvesen persze próbálkozhat, de tartok attól, hogy kevés esélye van. Ha nem érti meg, hogy a magasabb végzettség nem szerezhető meg az alacsonyabb nélkül, nincs mit tenni.

--
  Köszörüs Zoltán

Szülőként kérdezném, hogy mivel a pedagógus telefonszámát személyiségi jogaira hivatkozva nem adja meg, elvárható lenne-e egy e-mailes vagy Facebook-os kapcsolattartás felajánlása? Vagy marad a munkaidőben tartott fogadóóra, szülői értekezlet egy évben 2x?

--
  danita

Tisztelt OFOE!
Láttam, hogy felnőttoktatással kapcsolatos írások is vannak az oldalon.Jelentkeztem egy OKJ-s szakmai tanfolyamra, ahol feltétel az alapfokú iskolai végzettség. Több évtized elmúltával én "csak" az érettségi bizonyítványomat tudom bemutatni, esetleg a főiskolai diplomámat. A képző ragaszkodik hozzá, hogy szerezzem be a 8. osztályos bizonyítványomat, nem akarja megfelelőnek elfogadni az érettségi bizonyítványt. A józan ész érvein kívül milyen hivatalos hivatkozással győzhetném meg őket? Köszönettel: D. Anita

--
  Luda

Miért taníthat általáns iskolásokat egy olyan tanár, akit gyermekbántalmazásért elítéltek?
Erre a tanárra gondolok:
http://www.origo.hu/itthon/20140605-kozerdeku-munkara-iteltek-a-diakjat-bantalmazo-apatfalvi-tanart.html
Az új iskolájában ismerik a múltját? A gyerekek szülei tudnak erről?

--
  ax

Nagyon vigyázzon mindenki, aki él a nyugdíj előtti órakedvezmény lehetőségével. Bő félmilliót kell befizetnem utólag, mert automatikusan az évi egy-két zsűrizés, előadás kedvéért fenntartott vállalkozásom vált főållássá.. Balek vagyok, talán van más balek is a pályán, figyeljetek erre!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[OFOE:] Kedves Éva! A jogszabály szerint „nem vonatkozik a minősítési kötelezettség arra a pedagógus- munkakörben, valamint pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottra, aki a 2013. szeptember 1-jétől számított tizedik tanév végéig eléri a rá vonatkozó […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Csordásné Éva:] Kedves Petra! Óvónőként már 34 éve dolgozom középfokú végzettséggel!Azt szeretném kérdezni hogy ezzel a végzettséggel is kötelező a portfólió elkészítése? Köszönöm válaszát!
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Ez a bejegyzés ma eltalált! Köszönöm!
A szociális készségek eróziója »

--

[csilla:] Mindig várom a következő részt!
Remény az életre 7. - Névtelen 1. »

--

[OFOE:] Kedves Zsuzsi! A szerző sűrű elfoglaltsága miatt még nem írta meg a záró részeket. De nagyon ígéri. Jól esik, hogy hiányolod. Remélem, nemsokára módod/módunk lesz olvasni
Mi 54. (Egy osztályfőnök feljegyzései) »

--

[Zsuzsi:] Szia! Sziasztok! Lehet tudni, hogy miért szakadt meg ez a nagyon érdekes, hasznos sorozat? Köszönöm a választ előre is. :)
Mi 54. (Egy osztályfőnök feljegyzései) »

--

[csilla:] Nagyon tetszik a sorozat, több szempontból is! Bár tudom ezt át kellett élni! köszönöm és hála azért, mert nyílvános és másoknak, kis gyermekeknek is megmutathatom! Több gondolatot is elindított bennem, amik nagyon nehezek!Még nekem is, de remélem az érintettektől fogok tudni […]
Remény az életre - 5. Az utolsó állomás »

--

[Tari Klaudia:] Mélyen megérintett a gyermeki kiszolgáltatottság, és az, ahogy a felnőttek kihasználják egy gyermek velük szembeni tehetetlenségét.
Remény az életre - 1. A kezdetek »

--

[Kustyán Csilla:] Ez még csak a kezdet. A további fejezetek is biztosan érdekesek lesznek sokak számára. Személy szerint nagyon várom a folytatást.
Remény az életre - 1. A kezdetek »

--

[énvagyok:] "Mindenkor figyelembe veszem tanítványaim képességeit, helyzetét, életkorát, fejlettségét (...) Tanítványaim között nemük, nemzetiségük, állampolgárságuk, világnézetük, képességeik és kulturális tradícióik szerint különbséget nem teszek..." Ebbe aztán […]
Tanári eskü »

--
OFOE (2001–2016) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek