OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. április 17.
» Hozzászólások (0)

Szociális szerepek az osztályban

Ebben az időszakban a fiatalok iskolai teljesítményét erősen meghatározza, hogy mennyire találnak a csoporton belül a személyiségüknek megfelelő, pozitív szerepet. Mivel egyik legfőbb törekvésük a megfelelő csoportpozíció elfoglalása, az iskola akkor van szerencsés helyzetben, ha ez a csoportszerep és a csoport egészének normái megfelelnek az iskolai értékeknek. A csoport alakulásának fontos katalizátora lehet a pedagógus (osztályfőnök), ezért jó, ha minél inkább tisztában vagyunk a kamaszcsoportok jellegzetességeivel.

Milyen szerepek kínálkoznak a kamaszok csoportján belül? A következő kategóriák egy ’80-as évek végén végzett vizsgálatból származnak1, és, bár ma talán másképp neveznénk el egyik-másik szerepet, lényegét tekintve kiválóan alkalmasak a csoportok dinamikájának feltárására.

Az idézett kutatás az osztályban betöltött társas pozíciót éppen a minket érdeklő szempontból – a diákok iskolai értékekhez fűződő viszonyával összefüggésben – vizsgálta. Az egyes szereptípusokat tanulságosan értelmezi Fenyő D. György2, aki ezeket összekapcsolja a gyerekek tanteremben elfoglalt helyével. Ezzel olyan sémát hoz létre, melynek segítségével pusztán az ülésrendet megfigyelve szerezhetünk értékes információkat az adott osztályról. Fenyő D. György megfigyelései alapján az alábbi jellegzetes tanulói szerepek különíthetők el:

  • Közvetlenül az ajtó mellett, a kijárathoz, „a menekülés útjához” közel ülő tanulók a kívülállók, akik nem tartoznak oda. Gyakran kabátban, táskával az ölükben ülnek. Ők azok, akik utoljára lépnek az osztályterembe, és az óra végén először mennek ki onnan. Nem kötődnek az osztályhoz, és az iskolához (a tanításhoz) sem.
  • A tanári asztal előtt, az ablak felőli oldalon a tanárral, az iskola értékrendjével lojálisok ülnek. Ők a tanártól várják a támogatást. Kevésbé kötődnek az osztályhoz, lehet, hogy tartanak az osztálytársaktól.
  • Az ajtó oldalán lévő legsötétebb sarokban ülnek a „lázadók”. Nekik a hivatalos értékekkel szembeni kortárs értékrendjük, titkaik vannak. Ők az ellenzék.
  • Az ablak felőli oldalon, hátul ül az autonómok csoportja. Fölényesen viselkednek az iskolával, kicsit le is nézhetik az iskolai tudást, bár jól tanulnak. Nekik van saját szakterületük, amihez jól értenek. Konkrét tervekért, programokért lelkesednek.
  • Egyik oldalon, közép-tájon ülnek a szorgalmasok. Még látják-hallják a tanárt, de nem ülnek nagyon közel hozzá. Tanulásukat érdeklődés és kötelességtudat vezérli. Szociális érzékük mindig egy lépéssel intellektuális jelenlétük és érzékük után halad.
  • Az ablak melletti középső hely a fény világa. A tudás, értelem, tanulás fényéé. Itt ülnek a legjobb tanulók, vagy a legtehetségesebbek. Gyakran kitűnő tanulók, és szociális érzékük is fejlett.
  • Az osztályterem közepére ülnek be azok, akik szeretnének sokakkal jóban lenni. Megszervezik az osztálykirándulásokat, a közös szórakozásokat. Az osztálytársakkal szolidárisak inkább, mint a tanárokkal, de velük sem állnak szemben. Szociális érzékük fejlett.

Járó Katalin kategóriarendszere a következő szociális szerepeket tartalmazza: Vezetők, ideális diákok, szakértők, szorgalmasok, sportolók, nevettetők, divatkövetők, szórakozó partnerek, egyéb szerepűek, visszafogottak, talajtalanok, kívülállók, arcnélküliek.

Ezeket a szerepeket a következő módon tudjuk elhelyezni Fenyő D. György osztálytermében:

A
J
T
Ó
Ellenzék - Kortárs értékrend
„Úgy sincs igazad!”
„Nekem beszélhetsz”

szakértők
sportolók
divatkövetők
nevettetők
vezetők

Fölény - Autonómia
„Majd meglátjuk, mit kapunk”
„Semmi közöm az egészhez”

szakértők
sportolók
divatkövetők
nevettetők
A
B
L
A
K
Szorgalom - Tanulás
„Elvégzem a feladatom”
ideális diákok
szorgalmasok
Együttlét - Szórakozás „Legyünk sokat együtt”
szórakozó partnerek
divatkövetők
Teljesítmény - Tudás „Gondolkozzunk”
„Tanuljunk”

ideális diákok
szorgalmasok
Menekülés - Kívülállás ”Nem tartozom ide”
visszafogottak
talajtalanok
arcnélküliek
kívülállók

Lojalitás - Iskolai értékrend „Figyelj rám”
visszafogottak
talajtalanok
arcnélküliek
szakértők
vezetők

TANÁRI ASZTAL

A fenti szerepek befolyásolják a diákok közötti hierarchiát, ami tudvalévően nem mindig esik egybe a tanárok által felállított rangsorral. Ezt be kell látnunk, ha tudatosan kívánunk jelen lenni egy osztály társas folyamataiban. Fontos, hogy a pedagógus felismerje az alternatív erőközéppontokat, melyek sok esetben a tanároknál erősebben befolyásolják a társas dinamikát. Ezek az erőközéppontok gyakran a lázadók csoportjában szerveződnek, de jelentős lehet az ún. „fölényeseknek” a csoport értékrendjére gyakorolt hatása is.

Sokat segít, ha sikerül a csoport működése érdekében hasznosítani a társas erőtérben megjelenő energiát, ezért a „lázadók” és a „fölényesek” értékei nem maradhatnak a tanári látómezőn kívül. A lázadókat céljaik pozitív megfogalmazására érdemes ösztönözni, a fölényeseket pedig arra rábírni, hogy tudásukat, érdeklődésüket bemutassák, és az egész csoport érdekében (is) kamatoztassák.

Az osztályfőnöknek mint formális vezetőnek az is feladata, hogy észrevegye és figyelje azokat a diákokat, akiknek a közösségben nem jutott pozitív szerep (a kívülállókat, az arcnélkülieket, a visszafogottakat, a talajtalanokat). Segítsen nekik abban, hogy ők is biztonságban érezzék magukat a csoportban, és hosszabb távon megtalálják a nekik való pozitív szociális szerepet.

A formális vezető és az osztály számára a fenti séma középső sorában elhelyezkedő szereplők jelenthetik a hidat. Ők azok, akik mindkét oldal irányában lojálisak, és mind az iskolai-, mind a csoportfolyamatokban kellő biztonságérzettel vannak jelen. Ezért különösen fontos, hogy szavuk kellő súllyal jelenjen meg a normaképzés folyamatában.

Földes Petra

1lásd Járó Katalin-Fenyő D. György: Diákpályafutás és pedagógiai stratégia Új Pedagógiai Szemle, 1992/7-8. Járó Katalin: Diákpályafutások - a gimnáziumi osztályok szociális strukturálódása I-II. Új. Pedagógiai Szemle 1992/10.

2Fenyő D. György: Osztálytermek topográfiája (Mit üzen egy osztály ülésrendjével az iskolának?) Taní-tani, 1997./ 3. sz.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.22.
Palkovics László műhelyiskolákat nyitna a tankötelezettségi korhatár felemelése helyett
Az Eduline hívta fel a figyelmet arra, hogy az M5 Ez itt a kérdés című adásában Palkovics László miniszter meghívottként ismét beszélt többek között a tankötelezettségi korhatárró...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.22.
Oroszország mozgatja a diákokat?
Orosz szálat sejtenek a nyugati nagyhatalmak a ­klímaváltozás ellen küzdő diákmozgalmak mögött. A középiskolások Nyugat-Európa számos országában utcára vonultak, tegnap egyik vezető...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.22.
Maruzsa Zoltán: stresszes, de bevált a középiskolai felvételi rendszer
Egyfelől sosem szerencsés ilyen fiatal korban kitenni a tanulókat ilyen stresszhelyzetnek, de kényszerhelyzetben vannak az intézmények, hiszen ha több a jelentkező, mint ahány fővel az osztá...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
A tizenévesek emelték meg a sikeres nyelvvizsgaszámot
Tavaly 120 ezer nyelvvizsgaesemény történt Magyarországon, 4 ezerrel több, mint 2017-ben. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, Berényi Milán szerintez jelentős részben köszönhet...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
Videóüzenetekkel tiltakoznak az állami tankönyvek ellen
„Tudta, hogy a kormánytól indétől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” - hangzik el a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenetében egy szülőtől...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek