OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. március 7.
» Hozzászólások (5)

„Mert hogy az iskolaügy végtelen dimenziós”

A tizenöt évet első hallásra én is brutálisnak éreztem. Meg sokadikra is.

De.

Tizennyolcra felemelni vagy tizenötre lecsökkenteni ugyanaz a megoldás. Ugyanaz a szint. Ugyanaz a gondolat.

Mert hogy az iskolaügy végtelen dimenziós. Egyetlen paraméter megváltoztatásától bármit is várni ostobaság. Egyetlen paramétert megoldásként üdvözölni, katasztrófaként beállítani felszínesség. Egyetlen paramétert megváltoztatni úgy, hogy a többihez nem nyúlunk: katasztrófa.

Nézzük a tizennyolc évet.

Lehetett-e tizennyolc évre emelni a korhatárt akkor, ha:

  • egy iszonyatos demográfiai szituációban az iskolák beiskolázási harcra vannak kényszerítve,
  • évente megjelenik a középiskolák sorrendje egyetlen adatra, a továbbtanulási százalékra alapozva,
  • ez a mutató ürügyet ad a fenntartónak újabb elvonásokra,
  • az iskolák nem egyenlő feltételekkel dolgoznak (lásd: fenntartó szerinti különbségtétel),
  • némely fenntartó iskolája következmény nélkül megteheti, hogy a cigánymentességére hivatkozva gyűjti magához a „legjobb” gyerekeket, aztán mutogat a másikra, hogy az mennyire gyengébb,
  • a tudásnak nincs értéke,
  • a munkának nincs igazi értéke,
  • a boldogulás alig van összefüggésben az iskolázottsággal (legalább is sokak szemében, de a mi rétegünk, a tanárok szemében sem...),
  • a gyerekeknek sem az érettségi, sem a diploma nem jelent igazi perspektívát,
  • a felelősség fogalma majdhogynem ismeretlen,
  • nincs segítő személyzet, nincs feltétel, nincs semmi,
  • és így tovább még ezer pontban.

Hasonló szempontrendszert nyilván a tizenöttel szemben is fel lehetne állítani, a hozzászólók már megtették, megteszik.

Aki a legelesettebbek között dolgozik, nyilván azt szeretné, hogy minél tovább tartson az iskolában töltött idő. És teljesen jogosan. Ritók Nórának (szinte) mindent elhiszek, mert olvasom az írásait. Csillának (szinte) mindent elhiszek, mert ismerem.

De magamnak is (szinte) mindent elhiszek. Azt is tudom, hogy egyelőre egy másik szegmensét látom az iskolának. Olyan helyen dolgozom, ahol nem a legeslegperiféria, hanem csak a periféria és a perifériára való lecsúszástól rettegők gyerekei járnak. És a kollégáim közül pont azok érvelnek a terv mellett, akik a lelküket is kidolgozzák a gyerekekért. Örülnék, ha nem lennének beállítva szar alakoknak.

Egyikük (harminc éves, befestené az eget a gyerekekért, a gyerekek nagyon nagy része is érte) azt mondja: elképesztő, hogy a gyerekek tizennyolc éves korukig nem tapasztalják meg a felelősséget. Márpedig ez nekem is mániám: olyan helyzeteket teremteni, ahol a gyerek felelősen viselkedhet! Ebben a rétegben az egyik fő célkitűzés.

A tizenöt évet megdöbbentőnek tartom. De egy félórányi előnyét meg tudom említeni. Az elejtett információ adott lehetőséget, hogy végre keményen beolvassak. Ó, igen, néha az ember nem „dédelget”, hanem beolvas. És hónapok óta először tudtam félórányi elgondolkozós csöndet előidézni kilencedikben. Elég nyersen fogalmaztam, de van előzménye... Hogy a tizennyolc éves határnak az volt a következménye, amit ti csináltok: majdnem fekvő állapotig lecsúszva a széken, bal kezetek a genitálián, a jobb lóg a semmibe, jogot formáltok arra, hogy eldöntsétek, elég szórakoztató-e a matekóra, ha nem, akkor jogot formáltok saját magatok szórakoztatására, nem törődve senki mással, miközben két egyjegyű számot nem tudtok, de legfőképpen nem vagytok hajlandóak összeadni, mert minek is? - egyáltalán, semmi munkára nem vagytok hajlandóak. Nem vagytok hajlandóak drámázni sem. Sportolni sem (az egyik fiú például arra hivatkozva nem öltözött át tesiórára, hogy szűk a pulóvere nyaka, és szétzilálná a fél óra alatt belőtt haját). Az óra terhére a városban sétálni sem. Mert azt pontosan tudjátok: minden a tanáraitokra van ráhátékázva (bocs, de ez a katonai szó a legkifejezőbb). Most megváltozik az ügy: a felelősség rád is hárul, mehetsz haza, legalább egész nap lájkolhatod a csibefasz.hu-n megjelenő ürülékmintákat (létező honlap, tessék körülnézni rajta! – hozzá képest a napiszar.hu éteri tisztaságú költészet...), negyvenévesen is a szüleid tartanak majd el, persze a diszkóra még akkor is kiköveteled a pénzt, észre sem véve, hogy a szülők évek óta nem voltak sehol.


Beállított kép, illusztráció

Hát persze, az ilyen szövegeknek semmi közük a korszerű pedagógiához, de azért néha csak el kell mondani őket, tán az így létrejövő igazi csend a bizonyíték minderre. (Ja, a szülők együtt vannak, dolgoznak, tehetetlenek, szégyellik a gyerek viselkedését – szóval más kategória, mint amiről sokan beszélnek.)

Persze, hogy nem akarom elzavarni őket. Csak fölvillantottam, hogy elképzelhető olyan világ is, amikor a felelősség jobban eloszlik.

Nyilván itt a válasz: korszerűbben kellene tanítani... Egyet is értek, de mikor és hol? Ha van heti harminc órám. Ha hat osztályban tanítok matematikát bármi remény nélkül, a kiégést megkísértve - mert égen-földön nincs matektanár, ha nem vállalnám, megdöglene a suli (így is meg fog). Pont tíz éve jósoltam meg a Népszabban, hogy így lesz. Hogyan legyek korszerű, ha heti tíz órában egy olyan teremben vagyok, ahol a tanári asztal és a tábla között 48 cm van (megmértem), így a táblára is csak kitekert, akrobatikus pózban tudok írni – bizony érdekes feladat lenne a csoportalakítás, a gyerekek közti sétálgatás...

Mellékesen elég jó dolgokat is csinálok évtizedek óta. Katasztrófa, hogy ezekre jobbára a harminc óra feletti fizetetlen időmben van lehetőségem. Mert az iskolaügy logikája ilyen.

És az is katasztrófa, hogy gondolkozom a menekülésen. Muszáj nekem a nyugdíj előtti utolsó éveimet ilyen teljes nihilben töltenem, amilyen most az iskola?

Szóval: először iskola kell. Iskolarendszer kell. Aztán érdekes lehet a tizenöt meg a tizenhat meg a tizenhét meg a tizennyolc.

Persze még egyszer: a tizenötöt brutálisnak tartom

(Egy kicsit elfáradtam, bocs...)

Achs Károly

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

L. Ritók Nóra | 2011. március 8. | l[pont]ritoknora[kukac]gmail[pont]com
Kedves Bódis Lajos!
Üdv. itt (is)!
Belső munkamegosztás? Gondolod, hogy ez javítana a helyzeten? A múltkor egy konferencián voltam. Egy hozzászóló arról beszélt, hogy szerinte minden az igazgatótól függ. Az, hogy milyenek a kollégák, és az is, hogy állnak a HHH, vagy SNI gyerekhez...Sokat gondolkodtam rajta...Ha most az oktatásirányítókat veszem, mint igazgatói pozícióban levőket...nos, akkor mire számíthatunk? Mint vezetők, ők mennyire alkalmasak? Nem a szándékukat kritizálom, és azt is tudom, méltatlan összevetni ezt a szintű vezetést egy iskolával, de vajon az általános vezetői magatartásuk mit üzen ebben a problémában és ebben a vitában? Szerinted?
Bódis Lajos | 2011. március 7. | bodis[kukac]uni-corvinus[pont]hu
Én pedig önnek is (szinte) mindent elhiszek, mert olvasom az írásait.

(Egy súlyos következményekkel járó okot biztosan tudok, ami nem nagyon szorosan függ össze a többi okkal: a tantestületek belső munkamegosztásának nagy egyenlőtlenségei.)
terepmunkás | 2011. március 7.
A helyzet nem jó, de könnyen tovább rontható. A fenti problémák közül egyet sem old meg a 15, de számtalan újat produkál. A felelősség dologban egyébként nem vitatkoznék, az valóban rettenetesen hiányzik ezeknek a gyerekeknek az életéből. De Te is tudod, hogy nem az a jó, ha a "középiskola nem kötelező" szlogen marad a fegyelmezés, motiválás eszköze. Tudom, nem is ezt mondtad, de saját kamaszkoromból cseng a mondat, kevésbé jó tanáraink kedvence - legtöbbször éppen akkor, ha magunk próbáltunk valamiben dönteni, ami csírája lehetett volna a majdani felelősségnek. A 11 plusz ezer problémasor minden mondata megoldásért kiált. De egyikre sem gyógyír a tankötelezettség visszavágása.
zoldbeka | 2011. március 7. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Kedves Ax!
Igen, ez te vagy: ésszel, érvekkel, okosan és a körülményekhez képest diplomatikusan, de nagyon egyenesen mondod az olvasók arcába, hogy mekkora sz..-ban vagyunk. Mondod és nem jut el "oda". De érdemes, mert ezt mondjuk mi is, csak nem ennyire szépen, keményen. Bár hallanák ott fenn is!
márta | 2011. március 7.
hú ez nagyon jó! de kemény! ezt még emészteni kell! még elolvasom párszor, emésztgetem, aztán utána valószínűleg kommentálom; mindenesetre KÖSZÖNÖM!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.04.25.
Szülők: merjünk jobb tankönyvet választani!
A szülők meglepően nagy arányban utasítják el az állami/kísérleti tankönyveket, és elvárják, hogy az iskolában merjék megrendelni azt a tankönyvet, amit jobbnak tartanak. Bár a szül...
(Forrás: Szülői hang)
--
2017.04.25.
Elutasított egyház
A rendszerváltás elhozta azt a reményt is, hogy az egyházi oktatást sikerül az államosítás előtti szinten helyreállítani. Ez a remény ez idáig inkább illúzió, mint realitás. Negyvené...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.04.25.
Ignatieff: Hagyjanak minket békén!
„A kérésünk lényege, hogy hagyjanak minket békén, hadd csináljuk, amit az egyetemek csinálnak!” – mondta Michael Ignatieff, a Közép-európai Egyetem rektora Brüsszelben hétfő este....
(Forrás: Index)
--
2017.04.25.
Iskolai buszoztatás: törvényt módosítanak, hogy a Kliknek ne kelljen kártérítést fizetnie
A tizenhét halálos áldozatot követelő veronai buszbaleset után a kormány egyik első jogi lépése az lehet, hogy korlátozza az iskolák – ezzel együtt az állami fenntartó, a Klik – anyagi...
(Forrás: 24.hu)
--
2017.04.25.
Nyílt levélben kérte a törvénymódosítás átgondolására Balogot az Apáczai egyik diákja
Nyílt levelet írt Balog Zoltán emberierőforrás-miniszternek az ELTE Apáczai János Gyakorlógimnáziumának végzős, kitűnő eredményű diákja. Markos Balázs, a levél írója tanulási neh...
(Forrás: Eduline)
--
2017.04.25.
"A csendes többséget kell megszólalásra bírnunk!"
Diákok próbálták elképzelni, milyen lenne az a társadalom, ahol a gyűlöletkeltő, sok esetben gyilkos indulatú szólamok valóra válnak. A Mentőcsónak Egység legújabb előadása, A néma...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.04.25.
Magyar diákok nyertek nemzetközi fizikaversenyt
Idén 19. alkalommal rendezték meg az Ifjú Fizikusok Osztrák Versenyét (Austrian Young Physicists' Tournament, AYPT) az ausztriai Leobenben. A tornán 9 ország 16 csapata versenyzett. A magyar...
(Forrás: Index)
--
2017.04.25.
Áder János új megoldást javasolt a CEU-ügyre a Trefortban
Áder János a klímavédelemről tartott előadást az ország egyik legjobb középiskolájában, de mindenkit az érdekelt, mit mond a CEU-ról. Főleg azok után, hogy látogatása előtt a Trefort...
(Forrás: Index)
--
2017.04.24.
Utálják a kormány listázós tervét, de nem fogják bojkottálni
Nehéz helyzetbe hozta a civileket a kormány listázós törvényjavaslata, amely külön gyűjtené a külföldről támogatott szervezeteket. Ha regisztrálnak, azzal legitimálják a civilellenes...
(Forrás: abcug.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Noémi! Először is meg kellene nyugodnia, a kisfiát is megnyugtatnia. Azután pontosan informálódni, hogy pontosan mi is történt. Elképzelhető, hogy a pedagógusok is feszültek, idegesek voltak, hiszen egy tanulójuk komolyan megsérült. Nyilván nem indokolt a kis elsős gyereket hibáztatni, kérdőre vonni, de nem csak ő, Önök szenvedtek el traumát. Ha az indulatok lecsillapodnak (mivel azóta eltelt néhány nap, ez remélhetően megtörtént), beszélje meg nyugodtan a tanítóval, igazgatóval a dolgot, mondja el, hogy mit tart sérelmesnek, és rendezzék a problémát. Azt gondolom, nem a jog vonalán kellene keresni az igazságot.

--
  Noémi

Kedves Osztályfőnök!
A segítségét szeretném kérni, mint aggódó szülő. A kisfiam most első osztályos és a tegnapi délutáni udvari focizásban történt egy baleset amit nem látott tanár, hogy a focizás hevében a kisfiam el akarván venni a labdát ellökött egy 6-os kisfiút aki rosszul esett az aszfaltos pályára és nyílt törése lett. Még tegnap délután az egyik tanárnő leordította a kisfiam fejét, aki amúgy is meg volt ijedve a vér látványától. Ma bementem az iskolába, azzal a szándékkal, hogy beszéljek az igazgatónővel amikor látom, hogy az igazgatónő helyettes kézen fogva hozza kisfiámat akinek potyognak a könnyei hogy ők majd kikérdezik a gyereket. Van joga a tanárnak szülői jelenlét nélkül ilyet tenni? Illetve ma még a rajz tanár is leordította a gyerek fejét, hogy miért lökte el a másik fiút. Milyen jogaim vannak mint szülő? Mit tudok tenni hogy a gyerekem minél kisebb traumát szenvedjen el? Köszönöm a válaszát

--
  OFOE

Kedves Géza, nem tudunk ilyen jogszabályról, megbízható a feladattal akár egy informatika tanár, akár a rendszergazda. Bárkit is bíznak meg vele, beleszámít a munkaidejébe, óraszámába. Úgy véljük, hogy ezt a helyi munkaszerződésben kell rögzíteni. Pontos és naprakész információért forduljon az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatához

--
  Géza

Tisztelt Osztályfőnök!
Érdeklődni szeretnék, hogy van-e valamilyen jogszabály, törvény stb., amely meghatározza, hogy kinek kell szerkesztenie, karbantartania az iskolája honlapját?
Ezt a tevékenységet (informatika) tanárnak, vagy a rendszergazdának kell végeznie?
Ha valamelyik kolléga kapja ezt a feladatot, órakedvezmény jár-e érte? Vagy szakköri feladatként kell számolni? Heti hány órában határozható meg ez a tevékenység?
Válaszukat előre is köszönöm:
Géza

--
  OFOE

Kedves Annapanna, helyesek az információid. Ugyanis a 326/2013 (VIII. 30) Korm. rendelet szerint a szabadságot elsősorban a nyári szünetben kell kiadni, és csak akkor lehet a többi szünetben, ha ez a nyári szünetben nem lehetséges. Hogy mikor van a nyári szünet, azt a tanév rendjéről szóló rendelet határozza meg.
https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1300326.kor 30. paragrafus (4) bek. Két dolgot lehet tenni: perelni vagy megmondani az igazgatónak, hogy az Mt. 122. par. (2) bek alapján 7 munkanapra a szabadságot szogalmi időben egyszerre veszi ki a tantestület, és akkor ezt a helyzetet oldja meg :)https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV

--
  annapanna

Közalkalmazottak szabadságának kiadásával kapcsolatban szeretnék érdeklődni.
Új igazgatónk az iskolában egyre rövidebbre fogja a nyári szüneteket és a szabadságaink fennmaradó részét az őszi, téli, tavaszi szünetre időzíti.
Én értem félre a törvényt? Úgy tudom az őszi, téli, tavaszi szünet nekünk tanítás nélküli munkanap, amelyet nem kell az intézményben tölteni.(Készülhetek itthon pl. az anyák napi műsorral.)

"A pedagógus szabadságát elsősorban a nyári szünetben kell kiadni. Ha a szabadság a nyári szünetben nem adható ki, akkor azt az őszi, a téli vagy a tavaszi szünetben kell kiadni."

Javaslatomra, miszerint növelhetnénk a nyári szünet hosszát, így reagált az igazgató: " A nyári szünetet én határozom meg!"

Tanácsot, véleményt szeretnék kérni! Köszönöm!
annapanna

--
  OFOE

Feltételezhetően gyakornoki státuszba kerül, ha nincs más végzettsége.

--
  mamika

Az a kérdésem, hogy milyen besorolásba kerül az, aki alap anglisztika szakon végzett, vállalja az angol tanári képzést és angol tanárnak veszik fel pedagógushiány miatt?

--
  OFOE

Kedves Ildikó! Javasoljuk, hogy kérdésével keresse fel az Oktatási Hivatalt ezen a címen.

--
  Dani Erika

1991-ben szereztem óvónő és gyermekfelügyelő szakképesítést Székesfehérváron. Ezzel a végzettséggel milyen munkakört tölthetek be óvodai csoportban? Köszönöm válaszát!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Péter:] Hadd idézzem ide - hozzájárulásával - egy mestertanár kollégám belső használatra szánt vélemémyét. Talán segít megérteni a történteket. 35 éves szakmai tapasztalat áll mögötte, több iskolatípusban tanított. Csak a liberális "szakma" agresszivitása tartja vissza […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Kétségtelen, hogy sok igazság van abban, amit Molnár Csilla leír. A jó hangulat valóban nem akadálya az eredményes tanításnak, a tisztelt és szeretett tanár biztosan vonzó a tanítványoknak, és megkönnyíti a tudás megszerzését. De ennek az ellenkezőjét én sem állítottam. […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Molnár Csilla:] Kedves Péter! Ha ebben a tanévben 6-8. osztályosak azok a gyerekek, akiket alsóban nem lehetett megbuktatni, akkor a 2015-ös PISA-felmérést még nem ők írták, hiszen azt a 15 évesekkel íratják meg. Az Ön által említett 3 évfolyam 2015-ben 4-6. osztályos volt, azaz 10-13 […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Attól, hogy önfeledten röhögnek a tanerők meg a gyerekek, elmarháskodják a gyerekek drága - és rövid - tanéveit, attól nem lesznek jobbak a Pisa eredmények. Kapitális butaság azt képzelni, hogy az által tanul eredményesen egy gyerek, ha bratyizik vele a tanító vagy éppen […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Leiner Károly:] Kedves Beáta! Próbáltam utána nyomozni és kiderült számomra, hogy 3 évig elérhetőek csak ezek a Jó gyakorlatok. Nem is értem. Ezért küldöm természetesen. A fecskéknek nagyon örülök és minden erőmmel támogatom őket, hiszen a kihalás szélén állnak :)
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Dafinca Beata:] Kedves Karoly! Halas vagyok ezert a videoert, jolesik latni, hogy nem vagyok csak egy fecske :) Halas lennek, ha nekem is atkuldene a feladatgyujtemenyt. Elore is koszonom, kellemes tavaszt, tovabbi jo munkat!
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[LeinerKároly:] Természetesen. Örömmel.
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Á. Izabella:] Kedves Károly, Nagyon tetszett a videó és az ötletek is. Sajnos nem találtam meg sehol sem a feladatgyűjteményt. Esetleg ha lehetséges, akkor nekem is elküldené? Előre is köszönöm.
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Leiner Károly:] Kedves Zsuzsa, szívesen elküldöm privát üzenetben, ha email címed megírod nekem, így a legegyszerűbb. Igazából nekem is keresgélnem kellene, hogy hova került, mert TÁMOP pályázatba lett "leadva", én meg elengedtem, megváltam tőle, hiszen egyetlen kiadónak sem kellett...
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[OFOE:] Jogos az észrevétel. A végéről lemaradt a szerző neve: Gyarmathy Éva írja ezt a sorozatot, a főoldalon fenn is volt, meg itt is látható a portréja, de valóban mulasztás volt a részünkről, hogy az írás végéről hiányzik a név. Azóta már a 27. résznél tartunk, és remélem, […]
PSZICHOháttér 16. – Kognitív disszonancia – avagy miért ragadunk bele a rosszba is »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek