OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. március 7.
» Hozzászólások (5)

„Mert hogy az iskolaügy végtelen dimenziós”

A tizenöt évet első hallásra én is brutálisnak éreztem. Meg sokadikra is.

De.

Tizennyolcra felemelni vagy tizenötre lecsökkenteni ugyanaz a megoldás. Ugyanaz a szint. Ugyanaz a gondolat.

Mert hogy az iskolaügy végtelen dimenziós. Egyetlen paraméter megváltoztatásától bármit is várni ostobaság. Egyetlen paramétert megoldásként üdvözölni, katasztrófaként beállítani felszínesség. Egyetlen paramétert megváltoztatni úgy, hogy a többihez nem nyúlunk: katasztrófa.

Nézzük a tizennyolc évet.

Lehetett-e tizennyolc évre emelni a korhatárt akkor, ha:

  • egy iszonyatos demográfiai szituációban az iskolák beiskolázási harcra vannak kényszerítve,
  • évente megjelenik a középiskolák sorrendje egyetlen adatra, a továbbtanulási százalékra alapozva,
  • ez a mutató ürügyet ad a fenntartónak újabb elvonásokra,
  • az iskolák nem egyenlő feltételekkel dolgoznak (lásd: fenntartó szerinti különbségtétel),
  • némely fenntartó iskolája következmény nélkül megteheti, hogy a cigánymentességére hivatkozva gyűjti magához a „legjobb” gyerekeket, aztán mutogat a másikra, hogy az mennyire gyengébb,
  • a tudásnak nincs értéke,
  • a munkának nincs igazi értéke,
  • a boldogulás alig van összefüggésben az iskolázottsággal (legalább is sokak szemében, de a mi rétegünk, a tanárok szemében sem...),
  • a gyerekeknek sem az érettségi, sem a diploma nem jelent igazi perspektívát,
  • a felelősség fogalma majdhogynem ismeretlen,
  • nincs segítő személyzet, nincs feltétel, nincs semmi,
  • és így tovább még ezer pontban.

Hasonló szempontrendszert nyilván a tizenöttel szemben is fel lehetne állítani, a hozzászólók már megtették, megteszik.

Aki a legelesettebbek között dolgozik, nyilván azt szeretné, hogy minél tovább tartson az iskolában töltött idő. És teljesen jogosan. Ritók Nórának (szinte) mindent elhiszek, mert olvasom az írásait. Csillának (szinte) mindent elhiszek, mert ismerem.

De magamnak is (szinte) mindent elhiszek. Azt is tudom, hogy egyelőre egy másik szegmensét látom az iskolának. Olyan helyen dolgozom, ahol nem a legeslegperiféria, hanem csak a periféria és a perifériára való lecsúszástól rettegők gyerekei járnak. És a kollégáim közül pont azok érvelnek a terv mellett, akik a lelküket is kidolgozzák a gyerekekért. Örülnék, ha nem lennének beállítva szar alakoknak.

Egyikük (harminc éves, befestené az eget a gyerekekért, a gyerekek nagyon nagy része is érte) azt mondja: elképesztő, hogy a gyerekek tizennyolc éves korukig nem tapasztalják meg a felelősséget. Márpedig ez nekem is mániám: olyan helyzeteket teremteni, ahol a gyerek felelősen viselkedhet! Ebben a rétegben az egyik fő célkitűzés.

A tizenöt évet megdöbbentőnek tartom. De egy félórányi előnyét meg tudom említeni. Az elejtett információ adott lehetőséget, hogy végre keményen beolvassak. Ó, igen, néha az ember nem „dédelget”, hanem beolvas. És hónapok óta először tudtam félórányi elgondolkozós csöndet előidézni kilencedikben. Elég nyersen fogalmaztam, de van előzménye... Hogy a tizennyolc éves határnak az volt a következménye, amit ti csináltok: majdnem fekvő állapotig lecsúszva a széken, bal kezetek a genitálián, a jobb lóg a semmibe, jogot formáltok arra, hogy eldöntsétek, elég szórakoztató-e a matekóra, ha nem, akkor jogot formáltok saját magatok szórakoztatására, nem törődve senki mással, miközben két egyjegyű számot nem tudtok, de legfőképpen nem vagytok hajlandóak összeadni, mert minek is? - egyáltalán, semmi munkára nem vagytok hajlandóak. Nem vagytok hajlandóak drámázni sem. Sportolni sem (az egyik fiú például arra hivatkozva nem öltözött át tesiórára, hogy szűk a pulóvere nyaka, és szétzilálná a fél óra alatt belőtt haját). Az óra terhére a városban sétálni sem. Mert azt pontosan tudjátok: minden a tanáraitokra van ráhátékázva (bocs, de ez a katonai szó a legkifejezőbb). Most megváltozik az ügy: a felelősség rád is hárul, mehetsz haza, legalább egész nap lájkolhatod a csibefasz.hu-n megjelenő ürülékmintákat (létező honlap, tessék körülnézni rajta! – hozzá képest a napiszar.hu éteri tisztaságú költészet...), negyvenévesen is a szüleid tartanak majd el, persze a diszkóra még akkor is kiköveteled a pénzt, észre sem véve, hogy a szülők évek óta nem voltak sehol.


Beállított kép, illusztráció

Hát persze, az ilyen szövegeknek semmi közük a korszerű pedagógiához, de azért néha csak el kell mondani őket, tán az így létrejövő igazi csend a bizonyíték minderre. (Ja, a szülők együtt vannak, dolgoznak, tehetetlenek, szégyellik a gyerek viselkedését – szóval más kategória, mint amiről sokan beszélnek.)

Persze, hogy nem akarom elzavarni őket. Csak fölvillantottam, hogy elképzelhető olyan világ is, amikor a felelősség jobban eloszlik.

Nyilván itt a válasz: korszerűbben kellene tanítani... Egyet is értek, de mikor és hol? Ha van heti harminc órám. Ha hat osztályban tanítok matematikát bármi remény nélkül, a kiégést megkísértve - mert égen-földön nincs matektanár, ha nem vállalnám, megdöglene a suli (így is meg fog). Pont tíz éve jósoltam meg a Népszabban, hogy így lesz. Hogyan legyek korszerű, ha heti tíz órában egy olyan teremben vagyok, ahol a tanári asztal és a tábla között 48 cm van (megmértem), így a táblára is csak kitekert, akrobatikus pózban tudok írni – bizony érdekes feladat lenne a csoportalakítás, a gyerekek közti sétálgatás...

Mellékesen elég jó dolgokat is csinálok évtizedek óta. Katasztrófa, hogy ezekre jobbára a harminc óra feletti fizetetlen időmben van lehetőségem. Mert az iskolaügy logikája ilyen.

És az is katasztrófa, hogy gondolkozom a menekülésen. Muszáj nekem a nyugdíj előtti utolsó éveimet ilyen teljes nihilben töltenem, amilyen most az iskola?

Szóval: először iskola kell. Iskolarendszer kell. Aztán érdekes lehet a tizenöt meg a tizenhat meg a tizenhét meg a tizennyolc.

Persze még egyszer: a tizenötöt brutálisnak tartom

(Egy kicsit elfáradtam, bocs...)

Achs Károly

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

L. Ritók Nóra | 2011. március 8. | l[pont]ritoknora[kukac]gmail[pont]com
Kedves Bódis Lajos!
Üdv. itt (is)!
Belső munkamegosztás? Gondolod, hogy ez javítana a helyzeten? A múltkor egy konferencián voltam. Egy hozzászóló arról beszélt, hogy szerinte minden az igazgatótól függ. Az, hogy milyenek a kollégák, és az is, hogy állnak a HHH, vagy SNI gyerekhez...Sokat gondolkodtam rajta...Ha most az oktatásirányítókat veszem, mint igazgatói pozícióban levőket...nos, akkor mire számíthatunk? Mint vezetők, ők mennyire alkalmasak? Nem a szándékukat kritizálom, és azt is tudom, méltatlan összevetni ezt a szintű vezetést egy iskolával, de vajon az általános vezetői magatartásuk mit üzen ebben a problémában és ebben a vitában? Szerinted?
Bódis Lajos | 2011. március 7. | bodis[kukac]uni-corvinus[pont]hu
Én pedig önnek is (szinte) mindent elhiszek, mert olvasom az írásait.

(Egy súlyos következményekkel járó okot biztosan tudok, ami nem nagyon szorosan függ össze a többi okkal: a tantestületek belső munkamegosztásának nagy egyenlőtlenségei.)
terepmunkás | 2011. március 7.
A helyzet nem jó, de könnyen tovább rontható. A fenti problémák közül egyet sem old meg a 15, de számtalan újat produkál. A felelősség dologban egyébként nem vitatkoznék, az valóban rettenetesen hiányzik ezeknek a gyerekeknek az életéből. De Te is tudod, hogy nem az a jó, ha a "középiskola nem kötelező" szlogen marad a fegyelmezés, motiválás eszköze. Tudom, nem is ezt mondtad, de saját kamaszkoromból cseng a mondat, kevésbé jó tanáraink kedvence - legtöbbször éppen akkor, ha magunk próbáltunk valamiben dönteni, ami csírája lehetett volna a majdani felelősségnek. A 11 plusz ezer problémasor minden mondata megoldásért kiált. De egyikre sem gyógyír a tankötelezettség visszavágása.
zoldbeka | 2011. március 7. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Kedves Ax!
Igen, ez te vagy: ésszel, érvekkel, okosan és a körülményekhez képest diplomatikusan, de nagyon egyenesen mondod az olvasók arcába, hogy mekkora sz..-ban vagyunk. Mondod és nem jut el "oda". De érdemes, mert ezt mondjuk mi is, csak nem ennyire szépen, keményen. Bár hallanák ott fenn is!
márta | 2011. március 7.
hú ez nagyon jó! de kemény! ezt még emészteni kell! még elolvasom párszor, emésztgetem, aztán utána valószínűleg kommentálom; mindenesetre KÖSZÖNÖM!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.03.24.
Nagy baj van a szakképzésben, ott a legrosszabbak a PISA-eredmények
A hatosztályos gimnáziumokban matematikából átlagosan Szingapúr eredményeit hozták a diákok, a gond az általános iskolában és a szakképzésben kezdődik - mondta Palkovics László oktat...
(Forrás: Eduline)
--
2017.03.24.
Nem értjük, miért nem érti Palkovics László a statisztikákat
2015-ben Magyarország azon kevés európai ország közé tartozott, ahol mind a felső, mind pedig az alsó teljesítménysávban az eredmények romlása volt megfigyelhető. Mivel azonban a gyenge ...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.03.24.
Bréking: Hozzáértőt engedtek az oktatás közelébe!
Interjút adott az Indexnek Csépe Valéria pszichológus, az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásáért felelős miniszteri biztos. Ahhoz képest, hogy az elmúlt hét évben milyen minőségű „szakemberek...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2017.03.24.
Fütyis színező: megszólal a szexedukátor
Dúl a kommentháború a fütyis színező miatt, ezerfelé kanyarodott a vita. Vannak, akik szerint felháborító a kis füzet, mások szerint pedig a legtöbb ember egyszerűen csak prűd - a szakember...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.03.23.
Új informatikai kerettantervet készített az IVSZ
Új, a digitális kompetenciák fejlesztését támogató informatikai kerettantervet készített az Informatikai Vállalkozások Szövetsége,amelyet hamarosan eljuttat az illetékes hatóságoknak –...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.03.23.
Kulcscsomóval dobott fejbe egy gyereket a hittanórán a babócsai plébános
Rendetlenkedtek a gyerekek a babócsai iskolában hittanórán, a plébános pedig úgy akarta fegyelmezni őket, hogy egy kulcscsomót dobott közéjük. Nem azt a gyereket találta el, akinek szánta...
(Forrás: Sonline)
--
2017.03.23.
Jobban kéne szabályozni az iskolai fegyelmezést
Az ombudsman szerint további garanciákat kell illeszteni az iskolai fegyelmi eljárás jogi szabályozásába, a bizonytalanságok ugyanis könnyen vezethetnek visszás esetekhez - közölte az Alapvet...
(Forrás: Eduline)
--
2017.03.23.
Hatszázmillió gyermeket fenyegethet vízhiány
A világon 2040-re minden negyedik gyerek – nagyjából 600 millió kiskorú – olyan térségben fog élni, ahol a vízforrások „rendkívül szűkösek” – derült ki az ENSZ Gyermekalapjának...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.03.23.
Borzasztó helyzetben az iskoláskorú afgán gyerekek
Az afgán gyermekek csaknem egyharmada nem jár iskolába, és sokukat munkára fogják, fiatalságuk ellenére besorozzák katonának vagy korai házasságokba kényszerítik - hívta fel a figyelmet...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Annapanna, helyesek az információid. Ugyanis a 326/2013 (VIII. 30) Korm. rendelet szerint a szabadságot elsősorban a nyári szünetben kell kiadni, és csak akkor lehet a többi szünetben, ha ez a nyári szünetben nem lehetséges. Hogy mikor van a nyári szünet, azt a tanév rendjéről szóló rendelet határozza meg.
https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1300326.kor 30. paragrafus (4) bek. Két dolgot lehet tenni: perelni vagy megmondani az igazgatónak, hogy az Mt. 122. par. (2) bek alapján 7 munkanapra a szabadságot szogalmi időben egyszerre veszi ki a tantestület, és akkor ezt a helyzetet oldja meg :)https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV

--
  annapanna

Közalkalmazottak szabadságának kiadásával kapcsolatban szeretnék érdeklődni.
Új igazgatónk az iskolában egyre rövidebbre fogja a nyári szüneteket és a szabadságaink fennmaradó részét az őszi, téli, tavaszi szünetre időzíti.
Én értem félre a törvényt? Úgy tudom az őszi, téli, tavaszi szünet nekünk tanítás nélküli munkanap, amelyet nem kell az intézményben tölteni.(Készülhetek itthon pl. az anyák napi műsorral.)

"A pedagógus szabadságát elsősorban a nyári szünetben kell kiadni. Ha a szabadság a nyári szünetben nem adható ki, akkor azt az őszi, a téli vagy a tavaszi szünetben kell kiadni."

Javaslatomra, miszerint növelhetnénk a nyári szünet hosszát, így reagált az igazgató: " A nyári szünetet én határozom meg!"

Tanácsot, véleményt szeretnék kérni! Köszönöm!
annapanna

--
  OFOE

Feltételezhetően gyakornoki státuszba kerül, ha nincs más végzettsége.

--
  mamika

Az a kérdésem, hogy milyen besorolásba kerül az, aki alap anglisztika szakon végzett, vállalja az angol tanári képzést és angol tanárnak veszik fel pedagógushiány miatt?

--
  OFOE

Kedves Ildikó! Javasoljuk, hogy kérdésével keresse fel az Oktatási Hivatalt ezen a címen.

--
  Dani Erika

1991-ben szereztem óvónő és gyermekfelügyelő szakképesítést Székesfehérváron. Ezzel a végzettséggel milyen munkakört tölthetek be óvodai csoportban? Köszönöm válaszát!

--
  Ildikó

Azt szeretném megtudni, hogy törvényes-e az a gyakorlat, hogy egy középiskolai gyakornoknak kötelezően heti 24 órája van az előírt 20 óra helyett. A plusz 4 órát nem fizetik ki, ezen felül rendszeres helyettesítést is ellát. Az oklevele alapján felső tagozatos diákokat taníthat, ennek ellenére helyettesítésre elsőtől kilencedik évfolyamra is beosztják. Mi a gyakorlat, elvárható-e egy gyakornoktól a beleegyezése nélkül az ingyenes túlmunka és az alsó tagozatban való helyettesítés?

--
  Szekszárdi Júlia

„Kedves” Luda!
A kérdéseire többször is kapott választ, kétszer tőlem, egyszer Peer Krisztinától.
De Ön nem választ akar, hanem lehetőséget a mocskolódásra. Vajon miért teszi ezt?
Három lehetséges okot találtam erre:
1. Komoly paranoiája van (ez esetben sürgősen pszichológushoz vagy pszichiáterhez kellene fordulnia).
2. Politikai indítékkal uszították ránk (szó esett holmi kockásinges bűnözőkről is, akiknek mi segítünk megúszni a gyermekbántalmazást).
3. Ön zsigerből gonosz és aljas. (Ebben az esetben pedig menjen a pokolba!)
Ezen túl szó nélkül töröljük a beírásait, esetleg egy bocsánatkérést még hajlandók vagyunk elfogadni.
Rágalmazásért és a jó hírnév megsértéséért akár fel is jelenthetnénk, de erre nem ad lehetőséget, hiszen névtelenül fortyog.
Több időt és energiát sem én sem a kollégáim nem vagyunk hajlandók erre az ügyre fordítani.

--
  töritanár

Az persze egy ilyen országban a jelen körülmények között természetesen fel sem merül, hogy Luda és Péter ugyanaz a személy...

--
  gyönytyúk

1. Össze kéne ereszteni Ludát az egykori Péterrel. Luda itt azt mondja: "nem vizsgáljuk meg, hogy milyen rövid volt a hölgy szoknyája". Péter viszont kikelt a "jó illemű" öltözködés mellett Sulyok Blanka cikke után, szintén elég vehemensen... Az egyesületnek szép elegánsan, egy-egy frappáns mondaton túl hagyni kéne, hogy ők ketten kidühöngjék magukat.

2. Egyik hasonló vehemenciájú tanulómnak felajánlottam, hogy strigulázza az összes tévedésemet, hibámat, aljasságomat, ha jó sokat talál, Balaton szeletet kap. Ludának is felajánlhatom ezt, küldje az ímélemre az eredményt, kapja a Balaton szeletet.

3. Luda lehet, hogy Pecina embere: olcsóbban szeretné megszerezni a honlapot, hogy aztán "szüneteltethesse". Ez csak kicsit vicces: az országbeli eljárásokat egyre kevésbé tudom viccként felfogni, lassan elérjük a "korlátlan lehetőségek hazája" címet (Ludának erdélyi tapasztalatai alapján ismerős lehet a szlogen.)
Üdv. gy.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Leiner Károly:] Kedves Zsuzsa, szívesen elküldöm privát üzenetben, ha email címed megírod nekem, így a legegyszerűbb. Igazából nekem is keresgélnem kellene, hogy hova került, mert TÁMOP pályázatba lett "leadva", én meg elengedtem, megváltam tőle, hiszen egyetlen kiadónak sem kellett...
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[OFOE:] Jogos az észrevétel. A végéről lemaradt a szerző neve: Gyarmathy Éva írja ezt a sorozatot, a főoldalon fenn is volt, meg itt is látható a portréja, de valóban mulasztás volt a részünkről, hogy az írás végéről hiányzik a név. Azóta már a 27. résznél tartunk, és remélem, […]
PSZICHOháttér 16. – Kognitív disszonancia – avagy miért ragadunk bele a rosszba is »

--

[paligreg:] Ki a szerző?
PSZICHOháttér 16. – Kognitív disszonancia – avagy miért ragadunk bele a rosszba is »

--

[H. Zsuzsa:] Kedves Károly! Nagyon köszönöm a videót és a könyvtippet is, várólistára tettem, hamarosan sort is kerítek rá. :-) Érdekelne a szabadtanulásos feladatgyűjtemény is, ami a videóban szerepelt, mint elérhető jógyakorlat. Próbáltam megkeresni a hálón, de nem találtam. :-( […]
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Leiner Károly:] Én is sajnálom Anna, mert az általad leírt eset valóban "csak" a pedagóguson múlik: van addig több mint félév. Fel lehet készülni, elő lehet készíteni a kislány fogadását. Ennek ellenére megértem én is, hiszen nem ismeri ezt a területet, nincs felkészítve rá, tart […]
Sikeres integráció - javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából 2. »

--

[Anna:] 'Minden esetben egyeztetnék a pedagógusokkal, s megkérdezném őket, hogy tudják-e vállalni az integrációs folyamatból rájuk háruló feladatokat. Erre a kérdésre mindenkinek válaszolnia kell!' Ezt a kérdést csütörtökön feltettem egy olyan tanítónak, akinek a 4. […]
Sikeres integráció - javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából 2. »

--

[Tokaji Ildikó:] Minden szava fontos és igaz. De kiemelnék egy gondolatot, ami az alfa és az omega, és amire mondhatni törvény van, hogy ne lehessen betartani: "Minden esetben egyeztetnék a pedagógusokkal, s megkérdezném őket, hogy tudják-e vállalni az integrációs folyamatból rájuk háruló […]
Sikeres integráció - javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából 2. »

--

[Tokaji Ildikó:] Személyes tapasztalatom, hogy az iskolák a "különórákban" versenyeznek egymással - különböző tagozatokat hirdetnek. Ráadásul ezek plusz órákat jelentenek kötelezően minden azonos osztályba járó tanuló számára a minimálisan előírt kötelező óraszám felett, ami […]
Neked mindegy? Nekem nem! »

--

[fruzset:] Kedves Hozzászólók! Régebben is voltak magatartászavaros gyerekek, kevesebb IQ-val rendelkezők, stb...25 évvel ezelőtt kisegítő osztályokként működtek, részben integráltan, zökkenőmentesen a többi osztály mellett, egy intézményen belül 10-12 fős gyereklétszámmal. Az […]
Válasz Pribránszki Mariannának az "INTEGRÁCIÓ! Minek és főleg kinek az árán?" c. írására »

--

[Fekete Hajni:] Ez nagyon jó! Nagyon remélem, hogy sokan reagálnak majd rá a szakmából is...! Kíváncsi vagyok a folytatásra!
Sikeres integráció - Javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek