OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. december 4.
» Hozzászólások (5)

„Mit tehetnék érted, hogy a szívedben öröm legyen?”1

Vica története

Sétálunk lassan a solymári Jegenye-völgy felé a békákkal2. A gyerekek beszélgetnek, néha-néha megállunk, mert valaki meg szeretne határozni egy virágot, vagy éppenséggel meg szeretné akarja megtapasztalni, hogy mennyire csikiz a rózsabogár aprócska lába, miközben végigsétál a karján. Persze előtte kell némi rábeszélés, hogy egyáltalán meg merje fogni, de ha nem, akkor nem, nem erőszakolok semmit. Itt is úgy történt, hogy egy lányka a legutóbbi ilyen programon már meg merte engedni a kis bogárkának, hogy végigmásszon rajta – ő győzködte most a társát:

- Ne félj, nem bánt!

És lám, neki elhitte. Látom az arcán, ahogy aggódik, majd megnyugszik, aztán élvezi és kacag, mert valóban csikizi a kis állatka. Utána visszahelyezzük óvatosan pontosan oda, ahonnan felvettem, bár a gyerek szeretné hazavinni. Így jutunk egyre közelebb a végcélhoz, ahol igazán sűrű programkínálat várja majd a gyerekeket. Íjászkodhatnak – fiamnak karácsonyra ajándékba adott íjával – most a fiam lesz a foglalkozásvezető. Sütögethetnek, ha van kedvük – többen hoztak szalonnát, kolbászt, virslit – a régi tagjaink többet is, hogy másnak is jusson, ha meggondolnák magukat. De a legnagyobb izgalommal a sziklamászást várják. Bár ebben nem vagyok szakértő, de talán 4-5 méter magas, egyszerű sziklás hegyoldalhoz, megfelelő biztosítással nem is kell annak lenni. Igaz, kétségtelen, hogy bátorság és előkészület szükséges a pedagógustól, hiszen szokatlan helyzet ez, távol az osztályterem és iskola biztonságától.

Ma valójában Vicára vagyok kíváncsi. Neki szeretnék segíteni, ha tudok. Vica epilepsziás rohamokkal küzdő, enyhe fokban sérült értelmi fogyatékos kislány. Néha csak kis rohamai vannak, egy-két másodperc az egész. Kikapcsol, kissé fátyolos lesz a tekintete, nem ájul el, de ilyenkor nincs teljesen magánál. Néha azonban komoly nagy rohamai lesznek, többnyire éjszaka, hordozva a hétköznapi ember által is ismert összes tünetet. Utána napokig „gyógyul”.

Most itt van, ő akart jönni, és sziklát készül mászni. Tudom, hogy ha közben kis rohama lesz, az nem okoz gondot, meg tudom tartani, de a nagy roham komoly problémát okozhat azért, mert óhatatlanul odaverné magát a kövekhez, sziklákhoz. Bízom benne, hogy megússzuk, leginkább azért, mert ilyen még a suliban sem fordult elő vele.

Mikor megérkezünk végre a völgybe, először a tűzrakás következik majd a sütögetés. Aki nem szokott rendszeresen velünk jönni, az kapja a megtisztelő feladatot:: megrakhatja a tüzet egy-egy „öregebb” béka segítségével. Így megtanulja ezt ő is. Sütögetünk, beszélgetünk, és néha-néha egy-egy vicc villanyozza fel a társaságot. Aztán valaki elalszik a fűben fekve, nyitott szájjal horkol, és a társaság csak csendben derül rajta, mert hagyjuk pihenni. Ő már középiskolás, tegnap gyakorlata volt, és nagyon elfáradt.

A rét egyik felén a fiam megkezdi az íjászatot a gyerekekkel, miután egyeztettük a szabályokat. Ott merem hagyni nyugodtan, tudom, hogy nem lesz semmi gond, remekül megvan a fogyatékos gyerekekkel. Magam pedig viszem a mászásra vágyó srácokat a hasadék felé, köztük Vicát is. Most még nagyon bátor, remélem, hogy ez végig így marad majd. Egyre beljebb haladunk, a hegyoldalak egyre meredekebbek és magasabbak, végül elzáródik előttünk az út. Megjöttünk. Előttünk négy-öt méter magas hegyoldal, többnyire sziklás, de a résekben remek kapaszkodóként nőnek kisebb facsemeték a félhomályban.

A szomszédom hegymászó. Tőle tanultam olyan csomót, mely rögzíti a kötelet a gyereken: biztonsággal, úgy, hogy ne nyomja, de tartsa meg, ha kell. Felmászok előre, a kötelet még egy fán is áthurkolom, így nem nekem kell a gyerek teljes súlyát megtartani, ha baj van.

– No, ki lesz az első?

Azok, akik már sokszor másztak, ugranak elsőnek. Nézem közben Vicát, és látom, hogy a félelem egyre nő benne, pedig a srácok nagyon könnyedén, mint egy zerge, fenn pillanatok alatt fenn vannak.

Most Vica következik. Felkötöm rá a kötelet, felmegyek újra, kitámasztok fenn, hogy előre tudjak hajolni és jól lássam.

– Gyere Vica! – mondom, és próbálok segíteni neki, mutatom, hol tud megkapaszkodni, hová tegye a lábát. Félútig nincs is semmi probléma, azután Vica „kihagy”. Látom : apró roham, húzza a kezem a kötél. Egy pillanat az egész, de mikor magánál van megint, nem tudja, pontosan hol van pontosan, mit csinál éppen. Tartom. Nehéz.

Vica mintha aludna. Nem akar menni egy centit sem, sőt, sírni kezd. Aztán zokog, miközben lóg félúton a magasban. Próbálom nyugtatgatni – most már kifejezetten nehéz.

– Látod, semmi baj. Már túl is jutottál a felén. Visszaengedjelek, vagy megpróbálsz feljönni hozzám?

Nem válaszol, csak sír. Szép lassan kezdem visszaengedni a földre. Vica sír. Megérkezik, áll a két lábán és még mindig sír.

Leballagok hozzá.

- Megijedtél?

- Nem. Csak...

- Csak?

- Csak...

Mivel nem beszél:

- Menjünk íjazni, jó?

Bólint és átkísérem a rét másik felére a fiamhoz. Nézem a mozgását, úgy tűnik, hogy minden rendben. Jól van. Abbahagyta a sírást is, újra mosolyog. Szerintem fogalma nincs arról, hogy mi is történt vele nemrég.

Eltelt néhány nap a program óta. A suliban kérdezgetem, hogyan érezte magát, mi volt a legjobb, mi volt a legrosszabb. A legjobb a sziklamászás volt – mondja. Én pedig megint gondolkodom majd sok-sok órát, hogy hogyan is működik egy ilyen kis emberke agya.

Vica elment a suliból, továbbtanult, még biztosan találkozunk egyszer évek múlva.

- De jó volt a sziklamászás – mondja.

És én meghívom újra...

Leiner Károly

1Részlet Bródy János dalszövegéből.

2A Zöld Béka Baráti Kör: tagjai nevezik magukat békáknak.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Szarka Emese | 2011. február 16.
... nagyon szép, nagyon igaz ...
diri | 2010. december 6.
Anyira vártam már! Minden írásod tele van minden keserűsége ellenére optimizmussal! Köszönöm!
gyuzsu | 2010. december 5.
Annyira jó Téged olvasni!
csilla | 2010. december 4.
Köszönöm! Hálás szívvel!
terepmunkás | 2010. december 4.
Végre, végre! Sokan vártuk már!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.11.20.
Az Oktatási Hivatal válasza a tanulási problémás gyerekeknek: fogyatékos, vagy nem létezik
Az ország minden iskolájába megérkezett az Oktatási Hivatal várva-várt levele, amely iránymutatást ad, hogyan is értelmezendő a sok kérdést felvető “Taigetosz-törvény”, azaz a beilleszked...
(Forrás: B1 BLOGCSALÁD )
--
2017.11.20.
„Hiszek a vitában”
Mindenütt vannak szakmai viták, ahol munka folyik. A vita fogja elindítani azt a pezsgést, amiből eredmény lehet, ezért hiszek benne – jelentette ki lapunknak Solti Péter, a Klebelsberg Központ...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2017.11.20.
Csak az volt a fura, hogy sok a gyerek
Az iskolát befejezték, dolgoznak, és azon vannak, hogy azt a szeretetet és biztonságot megadhassák gyerekeiknek, amit ők a saját családjuktól nem kaptak meg. Most publikáltak egy tanulmányt...
(Forrás: abcug.hu)
--
2017.11.20.
Sorban állás: a kisgyerekes anyuka előnyt élvez a társasjátékban
Van egy társasjáték, amely Lengyelországban óriási sikert aratott, Oroszországban a fogyasztóvédelem betiltotta, lefordították angol, német, spanyol, japán nyelvre, és most már Magyarorsz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.11.20.
Ingyen dolgoztatta a diákokat a polgármester
Saját éttermeiben ingyen dolgoztatta a Szent Lőrinc Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakközépiskola diákjait Bóta József, a Heves megyei Szihalom függetlenként nyert, de utóbb a Fideszbe bel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.11.20.
Filmek, melyekben két lábbal tiporják a gyerekek jogait
Ma, azaz november 20-án tartjuk a gyerekjogi világnapot. Így az ismert és kevésbé ismert filmeken keresztül mutatjuk be a gyerekek legalapvetőbb jogait - természetesen a teljesség igénye né...
(Forrás: Index)
--
2017.11.17.
Tiltakozó nyilatkozat a középfokú oktatás átalakításával kapcsolatban
Pedagógushivatásukat gyakorló szakemberekként, sokan iskolás gyerekek szüleiként, és elsősorban tudatosan és felelősségteljesen gondolkozó állampolgárokként döbbenetünket és felháborod...
(Forrás: Hívatlanul.com)
--
2017.11.17.
Hiába költünk egyre többet az oktatásra, a magyar gyerekek mégis rosszabbul tanulnak
Egyre többet költünk oktatásra és a tanári pálya is vonzóbb lett, mégsem ezek az Európia Bizottság legfrissebb oktatási jelentésének legfontosabb megállapításai. A beszámoló szerint...
(Forrás: abcug)
--
2017.11.17.
Nagyüzem lesz a középiskolákban: 5800 szóbeli vizsgát tartanak öt nap alatt
A szóbelik az érettségi vizsgabizottságok előtt zajlanak. Ebben az időszakban 120 érettségi vizsgabizottságot működtető középiskolában, illetve kormányhivatalban 136 vizsgabizottság el...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
  OFOE

Kedves Kálovics András! Az osztályfőnök anyagilag nem felelősségre vonható személy. Tehát ha nincs a megrongáltak között olyan tárgy, amiért aláírásával felelősséget vállalt, nem jogszerű ez a követelés. A kiskorú károkozásáért indokolt és bizonyított esetben a szülő tartozik anyagi felelősséggel.

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Köszönöm válaszukat. Talán nem fogalmaztam elég egyértelműen. Mint osztályfőnök az osztályom konkrét osztálytermét illetően soha semmilyen leltárt nem írtam alá. Illetve olyan esetekre gondol az ominózus mondat a munkaköri leírásban, hogy ha az adott osztályba járó tanuló(k) okoz(nak) kárt (szándékos és/vagy figyelmetlenségből fakadó rongálás), de sem az illető tanuló nem hajlandó a kárt megtéríteni, illetve osztálypénzből sem lehetséges ez, akkor jönne az osztályfőnök mint anyagilag felelősségre vonható személy. Ennek jogszerűsége iránt érdeklődtem/érdeklődöm.

--
  OFOE

Kedves Kálovits András! Kérdés, hogy van-e az intézménynek leltározási szabályzata, ha van, az mit tartalmaz, és mit írt alá ezzel kapcsolatban a pedagógus (aláírt-e egyáltalán valamit). Így ez a mondat szerintem sem állja meg a helyét, és én se írnék alá ilyen munkaköri leírást. Az alá nem írás egyébként nem elegendő, mert enélkül is érvényes a munkaköri leírás, ezért azt javaslom, hogy a fentiekkel kapcsolatban mindenképpen érdeklődjön a kolléga, és az Mt. kártérítés, megőrzési felelősség és leltározásra vonatkozó rendelkezéseit is érdemes megnéznie.

--
  OFOE

Kedves Marika! Három ötletünk van, de ezek csak ötletek, tanácsok, javaslatok:
1. Mivel rengeteg óvónő hiányzik, egyre több ovi keres szakképzett munkaerőt, nyugodtan keressen olyan helyet, ahol felveszik délutánosnak (akár magán ovi, akár önkormányzati), ahonnan délután hamar elviszik a gyerekeket és csak kevesen maradnak. A munka, a felelősség, az erőnlét kevesebb. Pl. Waldorf ovi is jó, akiknek muszáj ma már délután is bent tartani egy-két gyereket, de bármi más is. Hátha kapnak rajta, hiszen hiány van, és vele meg lehet oldani egy csoportot így.
2. Nézze meg, hogy családi bölcsibe felveszik-e, (A családi napközi megszűnt, ezért ezt írtam). Ha ott kevés a gyerek, akkor az is talán bírható, vagy ott is kereshet csak délutános állást.
3. Hátha talál olyan ovit, bölcsit, ahol óvodatitkárnak felveszik. De ez azért sok munka, ha más is, és bizonyára meg kell tanulni a szakmát.
Szia és üdv, Anna

--
  Takács Zoltánné Marika

Tisztelt Szakértők! Nem tudom mit tegyek? 38 és fél éve dolgozom óvónőként ugyanazon a munkahelyen. Egy éve daganatos betegségben műtöttek, azóta táppénzen vagyok. Jelenleg az orvosi kontroll eredményeim jobbak lettek, visszamehetnék dolgozni,de úgy érzem nincs hozzá erőm és a hangom is sérült.Önök szerint milyen lehetőségeim vannak?Ezt a másfél évet hogyan lehet áthidalni?Az 1 év táppénzt már kihasználtam. És érdekelne, hogy a jubileumi jutalom jár-e a részemre?Előre is köszönöm válaszukat!

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Érdeklődni szeretnék, vajon jogszerű-e, ha egy osztályfőnöki munkaköri leírásba bekerül az alábbi vagy egy ehhez igen hasonló megállapítás: "Anyagilag felelősségre vonható az osztálya osztálytermében (itt konkretizálva is az adott tanterem) keletkezett esetleges károkért." Próbáltam utánanézni, de erre vonatkozó, ezzel kapcsolatos jogszabályi előírást sem A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 62. paragrafusában (A pedagógus kötelességei és jogai), sem a 20/2012. EMMI-rendeletben, sem a 326/2013. Kormányrendeletben nem találtam + az adott intézmény iskolai alapdokumentumaiban sincs ezzel kapcsolatos megjegyzés. Kötelezhető vagyok-e ennek aláírására? Válaszukat előre is köszönöm.

--
  OFOE

A dajka munkakörhöz nem kell érettségi és semmilyen végzettség, de előnyben részesítik azt, akinek van vagy érettségije, vagy dajkaképző tanfolyama, netán mindkettő.
Az asszisztensi végzettséghez szükséges az érettségire épülő OKJ-s tanfolyam, amivel asszisztens lehet egy óvónő mellett egy-vagy több csoportba(ahogyan beosztják). De önállóan csoportot (a jelen jogszabályok szerint) ezzel a végzettséggel sem kaphat. 

--
  Borza Zsuzsanna

Kedves Szakértők!

Jelen pillanatban egy magánóvodaban dolgozok dajka pozicióban.Lehetőséget kaptam miszerint ha elvégzem a pedagógia asszisztens Okj-s tanfolyamot akkor a 3. Csoport már az enyém lehet.A kérdés az az lenne hogy el kell e végeznem ezt a képesítést vagy elég hozza a középiskolai érettségi bizonyitvány.Én olvastam azt is hogy elég az érettségi viszont azt is hogy kell az okj-s végzettség.Kérem segitsenek eligazodni.Köszönöm!!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek