OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. december 4.
» Hozzászólások (5)

„Mit tehetnék érted, hogy a szívedben öröm legyen?”1

Vica története

Sétálunk lassan a solymári Jegenye-völgy felé a békákkal2. A gyerekek beszélgetnek, néha-néha megállunk, mert valaki meg szeretne határozni egy virágot, vagy éppenséggel meg szeretné akarja megtapasztalni, hogy mennyire csikiz a rózsabogár aprócska lába, miközben végigsétál a karján. Persze előtte kell némi rábeszélés, hogy egyáltalán meg merje fogni, de ha nem, akkor nem, nem erőszakolok semmit. Itt is úgy történt, hogy egy lányka a legutóbbi ilyen programon már meg merte engedni a kis bogárkának, hogy végigmásszon rajta – ő győzködte most a társát:

- Ne félj, nem bánt!

És lám, neki elhitte. Látom az arcán, ahogy aggódik, majd megnyugszik, aztán élvezi és kacag, mert valóban csikizi a kis állatka. Utána visszahelyezzük óvatosan pontosan oda, ahonnan felvettem, bár a gyerek szeretné hazavinni. Így jutunk egyre közelebb a végcélhoz, ahol igazán sűrű programkínálat várja majd a gyerekeket. Íjászkodhatnak – fiamnak karácsonyra ajándékba adott íjával – most a fiam lesz a foglalkozásvezető. Sütögethetnek, ha van kedvük – többen hoztak szalonnát, kolbászt, virslit – a régi tagjaink többet is, hogy másnak is jusson, ha meggondolnák magukat. De a legnagyobb izgalommal a sziklamászást várják. Bár ebben nem vagyok szakértő, de talán 4-5 méter magas, egyszerű sziklás hegyoldalhoz, megfelelő biztosítással nem is kell annak lenni. Igaz, kétségtelen, hogy bátorság és előkészület szükséges a pedagógustól, hiszen szokatlan helyzet ez, távol az osztályterem és iskola biztonságától.

Ma valójában Vicára vagyok kíváncsi. Neki szeretnék segíteni, ha tudok. Vica epilepsziás rohamokkal küzdő, enyhe fokban sérült értelmi fogyatékos kislány. Néha csak kis rohamai vannak, egy-két másodperc az egész. Kikapcsol, kissé fátyolos lesz a tekintete, nem ájul el, de ilyenkor nincs teljesen magánál. Néha azonban komoly nagy rohamai lesznek, többnyire éjszaka, hordozva a hétköznapi ember által is ismert összes tünetet. Utána napokig „gyógyul”.

Most itt van, ő akart jönni, és sziklát készül mászni. Tudom, hogy ha közben kis rohama lesz, az nem okoz gondot, meg tudom tartani, de a nagy roham komoly problémát okozhat azért, mert óhatatlanul odaverné magát a kövekhez, sziklákhoz. Bízom benne, hogy megússzuk, leginkább azért, mert ilyen még a suliban sem fordult elő vele.

Mikor megérkezünk végre a völgybe, először a tűzrakás következik majd a sütögetés. Aki nem szokott rendszeresen velünk jönni, az kapja a megtisztelő feladatot:: megrakhatja a tüzet egy-egy „öregebb” béka segítségével. Így megtanulja ezt ő is. Sütögetünk, beszélgetünk, és néha-néha egy-egy vicc villanyozza fel a társaságot. Aztán valaki elalszik a fűben fekve, nyitott szájjal horkol, és a társaság csak csendben derül rajta, mert hagyjuk pihenni. Ő már középiskolás, tegnap gyakorlata volt, és nagyon elfáradt.

A rét egyik felén a fiam megkezdi az íjászatot a gyerekekkel, miután egyeztettük a szabályokat. Ott merem hagyni nyugodtan, tudom, hogy nem lesz semmi gond, remekül megvan a fogyatékos gyerekekkel. Magam pedig viszem a mászásra vágyó srácokat a hasadék felé, köztük Vicát is. Most még nagyon bátor, remélem, hogy ez végig így marad majd. Egyre beljebb haladunk, a hegyoldalak egyre meredekebbek és magasabbak, végül elzáródik előttünk az út. Megjöttünk. Előttünk négy-öt méter magas hegyoldal, többnyire sziklás, de a résekben remek kapaszkodóként nőnek kisebb facsemeték a félhomályban.

A szomszédom hegymászó. Tőle tanultam olyan csomót, mely rögzíti a kötelet a gyereken: biztonsággal, úgy, hogy ne nyomja, de tartsa meg, ha kell. Felmászok előre, a kötelet még egy fán is áthurkolom, így nem nekem kell a gyerek teljes súlyát megtartani, ha baj van.

– No, ki lesz az első?

Azok, akik már sokszor másztak, ugranak elsőnek. Nézem közben Vicát, és látom, hogy a félelem egyre nő benne, pedig a srácok nagyon könnyedén, mint egy zerge, fenn pillanatok alatt fenn vannak.

Most Vica következik. Felkötöm rá a kötelet, felmegyek újra, kitámasztok fenn, hogy előre tudjak hajolni és jól lássam.

– Gyere Vica! – mondom, és próbálok segíteni neki, mutatom, hol tud megkapaszkodni, hová tegye a lábát. Félútig nincs is semmi probléma, azután Vica „kihagy”. Látom : apró roham, húzza a kezem a kötél. Egy pillanat az egész, de mikor magánál van megint, nem tudja, pontosan hol van pontosan, mit csinál éppen. Tartom. Nehéz.

Vica mintha aludna. Nem akar menni egy centit sem, sőt, sírni kezd. Aztán zokog, miközben lóg félúton a magasban. Próbálom nyugtatgatni – most már kifejezetten nehéz.

– Látod, semmi baj. Már túl is jutottál a felén. Visszaengedjelek, vagy megpróbálsz feljönni hozzám?

Nem válaszol, csak sír. Szép lassan kezdem visszaengedni a földre. Vica sír. Megérkezik, áll a két lábán és még mindig sír.

Leballagok hozzá.

- Megijedtél?

- Nem. Csak...

- Csak?

- Csak...

Mivel nem beszél:

- Menjünk íjazni, jó?

Bólint és átkísérem a rét másik felére a fiamhoz. Nézem a mozgását, úgy tűnik, hogy minden rendben. Jól van. Abbahagyta a sírást is, újra mosolyog. Szerintem fogalma nincs arról, hogy mi is történt vele nemrég.

Eltelt néhány nap a program óta. A suliban kérdezgetem, hogyan érezte magát, mi volt a legjobb, mi volt a legrosszabb. A legjobb a sziklamászás volt – mondja. Én pedig megint gondolkodom majd sok-sok órát, hogy hogyan is működik egy ilyen kis emberke agya.

Vica elment a suliból, továbbtanult, még biztosan találkozunk egyszer évek múlva.

- De jó volt a sziklamászás – mondja.

És én meghívom újra...

Leiner Károly

1Részlet Bródy János dalszövegéből.

2A Zöld Béka Baráti Kör: tagjai nevezik magukat békáknak.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Szarka Emese | 2011. február 16.
... nagyon szép, nagyon igaz ...
diri | 2010. december 6.
Anyira vártam már! Minden írásod tele van minden keserűsége ellenére optimizmussal! Köszönöm!
gyuzsu | 2010. december 5.
Annyira jó Téged olvasni!
csilla | 2010. december 4.
Köszönöm! Hálás szívvel!
terepmunkás | 2010. december 4.
Végre, végre! Sokan vártuk már!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.06.24.
Keresztény szemléletű vezetőket képeznek egy magyar egyetemen
Országosan egyedülálló képzés indul szeptembertől a Kaposvári Egyetemen. Keresztény szemléletű vezető szakirányú továbbképzésre jelentkezhetnek az érdeklődők. A két féléves szakon...
(Forrás: Népszava)
--
2018.06.23.
Knausz Imre: A találkozás kultúrája
A pápa említett beszédében a találkozás kultúrája nevelési célkategóriaként jelenik meg – hasonlóan egyébként a teremtésvédelemhez. Ferenc tehát arról beszél, hogy mire kell nevelni...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.06.22.
Betegségek, büntetés, gyógyszerezés: megdöbbent a javítóintézetekben járó ombudsman
Javítóintézeteket vizsgált a közelmúltban Székely László ombudsman és csapata. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Debreceni Javítóintézetét, valamint annak nagykanizsai telephelyét...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.06.22.
"Bízzák ezt a szülőkre" – a Billy Elliot nézői csak röhögnek a gyerekükre leső melegveszélyen
Nehogy már az Orbán-kormány szócsöveként működő lap akarja megmondani, mit nézhetünk meg a színházban a gyerekkel – egyhangúan így vélekedtek azok, akik aznap nézték meg Billy Elliot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.06.22.
Méltányosság az oktatásban – a tanulók felzárkóztatása még mindig nem megy
A megfelelő oktatás számos módon hozzájárul a társadalmi jóléthez. Amennyiben az iskolarendszer a méltányosság jegyében működik, a sikerrel felzárkóztatott hátrányos helyzetű tanul...
(Forrás: Hollin&Nuc)
--
2018.06.22.
Használatlanok maradnak az állami tankönyvek - videó
Az ATV Start vendége Miklós György, Szülői Hang Közösség.
(Forrás: atv.hu)
--
2018.06.22.
A kormány ódákat zeng a pedagógusok támogatásáról, de közben egy fillérrel sem emeli jövőre a fizetésüket
Amikor 2013-ban elindult az életpályamodell, ez tényleg így is volt, ám csupán egyetlen évig, mivel a 2014-es választások után változtattak a rendszeren. A 2015-ös költségvetésről szó...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.06.22.
Oktatási menekültek kora
Rohamivás. Jelenség, melynek során a fiatalok sportot űznek abból, ki tud a lehető legrövidebb idő alatt a legjobban beállni. A kamaszok egy része a beilleszkedést akarja könnyebbé tenni,...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.06.22.
23 pedagógus akarja otthagyni a gyerekverő igazgató iskoláját
A 24.hu-nak nyilatkozó tanárok és szülők is azt állították, hogy Putnoki több gyereket megütött, köztük egy kislányt, illetve hogy a bántalmazásokat minden esetben roma gyerekek szenvedt...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Beck Tamás! A munkaviszony első három hónapját kivéve a munkavállaló jogosult arra, hogy hét munkanap szabadságot – év közben kezdődő munkaviszony esetén ennek arányos részét – legfeljebb két részletben a kérésének megfelelő időpontban adjon ki a munkáltató. A szabadság kiadásának időpontját legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt kell közölni a munkavállalóval, és a munkavállalónak is ezt a határidőt kell megtartania a rendelkezési körébe tartozó hét munkanap szabadságot érintően. Részletesebb tájékoztatást itt talál.

--
  OFOE

Kedves Viktória! A mi tudomásunk szerint tanítói diplomával csak 6. osztályig bezárólag taníthatná azt a műveltségterületet, amiből diplomát szerzett, addig nyilván osztályfőnök is lehet. Az osztályfőnöki megbízatás csupán pedagógiai végzettséget ír elő. Ha személyi feltételek híján a tanító tovább tanítja a tanulócsoportot, akkor feltételezhetően osztályfőnök is lehet. De ezt nyilván a helyi vezető, illetve fenntartó dönti el.

--
  Viktória

Tisztelt Szerkesztőség!
Érdeklődni szeretnék, hogy tanítói végzettséggel van-e mód arra, hogy valaki felső tagozatban osztályfőnök legyen? Szakos híján valószínűleg tanítom őket 8.-ig. Nem találom az ide vonatkozó előírásokat. Szívesen vinném őket, de nem tudom, meg lehet-e valahogy oldani.
Köszönöm válaszukat!
Üdvözlettel: Viktória

--
  Beck Tamás

Kedves OFEOE Szerkesztőség!
5 gyermekem van. A gyermekek után járó 7 nap pótszabadságot csak 15 nappal előre bejelentve 2 részletben vehetem ki?
Köszönettel: Beck Tamás

--
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--

[Blum Szilárd:] >Tudsz nézőpontot váltani? -Már hogyne tudnék? Rájöttem például, hogy egyetemista koromban én tulajdonképpen egy évig egy muszlim néger migránssal laktam együtt :)
Tudsz nézőpontot váltani? »

--

[Leiner Károly:] Adjunk Mórát meg majd Jókait, később Nagy Lászlót stb! Nem hiszem, hogy a kötelezőkkel lenne a baj. Ha egy gyerek meséken nő fel, mielőtt még olvasni tudna, ha olvas, érdeklődik, érti a világot, megfelelően kommunikál, akkor megszerzi azt a szókincset és értelmet, amellyel a […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek