OFOE a Facebook-on
Segíts, hogy tovább működhessünk! Függetlenül.
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. október 10.
» Hozzászólások (10)
Címkék:
 

Mi mindenről mesél a „gyüttment”?

Ajánló Benedekné Fekete Hajnalka könyvéhez

Ritka az olyan ember, aki úgy képes átlátni nagy összefüggéseket, hogy nem hívja ehhez segítségül a madártávlatot. Benedekné Fekete Hajnalka olyan vérbeli „terepmunkás”, aki tökéletesen tisztában van a rendszer hibáival, hiszen nap mint nap kénytelen megtapasztalni, hogy a szociális hálón tátongó lyukakon sorra potyognak ki védencei, akikért pedig profi módon és elkötelezetten dolgozik.

Micsoda erő és hivatástudat kell ahhoz, hogy ennyi kudarc, elutasítás, kilátástalanság közepette képes legyen felelősséget vállalni azokért a gyerekekért, családokért, akikről a társadalom nagy része a legszívesebben végleg lemondana. Terepmunkás naponta megküzd a kilátástalansággal, az értetlenséggel, viseli a furcsálkodó, idegenkedő tekinteteket, értetlen reakciókat, és nem adja fel.

Vajon miért tart ki ezen a rögös pályán, ahol a sok kudarc között csak elvétve nyílnak apró sikerek? Kitart és küzd egyszerűen azért, mert úgy érzi: nem tehet mást: „Ritka pókhálós fejű vagyok, otthonról hoztam világnézetet. Békaperspektívából nem látom, a velük nincs közös ügyünk logikáját. Megengedhetem e magamnak, hogy ne álljak szóba agya ment kölyökkel, ha rám bízták? Elutasíthatom-e beszélgetést garázda, s tán gyilkos szülővel, ha tanítom a gyerekét? Kimehet-e esélyvizslató a hivatal ajtaján dolgavégezetlenül, csak mert árpádsávos a zászló a polgármesteri irodában? Szabad-e hátat fordítanom oktatáspolitikát irányítónak, ha azt gondolom marhaságokat beszél? Megtehetem, hogy nem szerződöm hivatallal, mi esélyegyenlőséget vizslat, ha úgy érzem, rosszul teszi dolgát, de nem tehetem, hogy nem szólok azokért, kikre gondja kell legyen.”

Döbbenetes képek sorjáznak Hajnalka könyvében, megrendítők, elkeserítők és ugyanakkor felemelők. Magam is megdöbbentem, hogy a megrázó esetek, kilátástalan életsorsok nem a reménytelenség érzését keltették bennem, sokkal inkább valami a katarzishoz közeli élménnyel ajándékoztak meg. Mi lehet a titka ennek? Biztosan nem véletlen, hogy az egyik utolsó fejezetben egy közel száz évet megélt asszony, a szerző nagyanyja életének meséjét kapjuk tanulságul. Zsófi hihetetlenül nehéz életútját határtalan munkabírással, zokszó nélkül, kemény tartással járja végig, haláláig másokért cselekedve. Unokája pedig – egészen más indíttatással és körülmények között – a lényeget tekintve az ő példáját követi, és öntudatlanul ezt a példát örökíti tovább.

Míg ilyen emberek élnek körülöttünk, van okunk a bizakodásra!

Szekszárdi Júlia

Részletek a könyvből

Ha hátranéznek, kik irányítják szociális és oktatás-politikát majd húsz éve, látják-e már, mit csináltak? Lett „jóságból” szociális háló, mi rátekeredett egy jobb sorsra érdemes nemzedékre, kik tanulták meg jól a leckét, ne tégy semmit, s lesz kicsi kenyér. S ha teszel, se lesz nagyobb. Van csekélyke jövedelem, miért tenni nem kell. Könnyebb volt a kilencvenes évek elején, s azóta újfent, át meg átszabni szociális támogatásokat, mint munkahelyet teremteni. Könnyebb volt iskoláztatás korhatárát kitolni, mint szakmunkást elhelyezni. S lett mostanra már szülő nemzedék, ki nem dolgozott soha, kinek megélhetés, csak mit állam csöpögtet, s ez jól beágyazott életforma.

De egyet biztosan tudok – ha pedagógus, nem hisz abban, hogy minden gyerek nevelhető – akkor nem is lesz képes nevelni. Magam éppen ezt a hitemet érzem repedezni.

Kérdi megrovón szakhatóság, miért nem indít kicsi iskola több napközis csoportot, mikor az fontos. Kis falu, szegény iskolája. Nem indít, mert nem kap fenntartótól új státuszt. Mert fenntartó forráshiányos, s pénz kevés. Nem indít, mert már kisírt kettőt, mit fel is töltött, s működtetnek zseniális pedagógusok. Szakhatóság nem akarja tudni, hogy eleddig, évtizedeken át nem járt napközibe roma gyerek. Iskolába se nagyon. Kérdi, miért nem megy tanerő IPR továbbképzésre. Nem megy, mert idő szorít, s ugyanez szakhatóság rendelte el a nem szakrendszerű oktatást, mire beiskoláztak, kit kell, s fogyott el továbbképzési pénz.

Erősen hiszem, hogy nem jó az a közoktatás, amely jogszabállyal támogatva épít kasztrendszert. Más fórumokon, más módszerekkel ezután is kiabálni fogok.

Már megint kioktatsz bennünket, kapom, s bár már nem teszik hozzá, te gyüttment, azért lecsap, a mi élünk-halunk itt, mi ismerjük, tehát mi tudjuk jól dorongja. Elszégyellem magam kicsinyt, s érzem, jobban bánt, hogy akarva-akaratlanul megbántottam azokat, kikkel együtt dolgozom, mint az elmúlt kurzus értékeinek lesöprése. Szavazunk végül, s persze csak azért nem egyhangú a döntés, mert ellen kalimpálok, s két nap múlva az évnyitón visszatér a kedvenc vers, s a fellépők nyakon öntik az óvodából érkezőket papírötösökkel. Visszaállt a világ rendje.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

terepmunkás | 2010. október 27.
http://tanultani.blogspot.com /2010/10/ gyuttment-mesel.html
Ez a bejegyzés azért nagyon fontos Nekem, mert Marika egyike azon a tanároknak, akik a felnőttképzésben tevékenykednek,s csupa nagybetűvel: TANÁR.
achs | 2010. október 13.

Kedves Hajni!

Egyrészt nagyon sajnálom, hogy nem lehetek ott a bemutatón. Ettől még nagyon örülök, hogy a Te könyved ott lesz az elsők között!!

(Másrészt nagyon örülök, hogy nem lehetek ott, mert negyed százados érettségi találkozón leszek egy nagyon szeretett régi osztállyal - többek között egy ide is gyakran író, öt éve nem látott volt "gyermekanyag"-gal.)

Üdvözlök mindenkit!
ax
hanger | 2010. október 12. | gergely[kukac]hanczar[pont]hu
ja és ha sorszámozott példányok lennének, akkor már legfeljebb is csak a 11. lehet bárki is... az első tíz elkelt. sőt egyre gyanusabb, hogy túl keveset kértem a nyomdából első körben, és két hetet várni kell az olvasók egy részének.
hanger | 2010. október 12. | gergely[kukac]hanczar[pont]hu
könyvet venni igencsak egyszerű. vagy eljössz a megnyitóra, és azonnal kézbe is lehet kapni. vagy azt is lehet, hogy írsz egy levelet a megrendelem@undergroundkiado.hu címre. részletek a http://undergroundkiado.hu/rendelsz.htm oldalon vannak. és akkor is megkapod.

a weboldalunkon nemsokára fent lesz az összes könyvünk bemutatkozója. elvileg most szombatra, a megnyitókor már ott lenne, node persze, hogy nem vagyunk hibátlanok, és persze, hogy a weboldalt érezzük most legkevésbbé égetőnek. szóval lehet, hogy azzal csúszunk. bár ki tudja. de a lényeg: nemsokára minden könyvet bemutatunk itt is ott is.
Kriszti | 2010. október 12.
Gratulálok Hajni, a képeket még nem láttam, de a stílusod nagyon kedvelem! Várom az olvasást!
petra | 2010. október 12.
én is szeretnék kérni a Gyüttmentből. És, Gergő, a többi kiadványt hol lehet megismerni? Ne mondd, hogy a bemutatkozón, tanítok aznap. Ezúton is puszilok mindenkit, Hajninak pedig gratulálok :)
Erika ttneni | 2010. október 11.
Kedves Zöldbéka!
Első már biztosan nem leszel, mert én már rendeltem előtted, és lehet, hogy már én sem az első voltam. :)
zöldbéka | 2010. október 11. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Bár ott lenni nem tudok a bemutatón - gyerekekkel töltöm a hétvégét - de én szeretnék lenni az első, aki rendel belőle! Régóta várom már...
kati tanító néni | 2010. október 11.
van-e arra lehetőség, hogy az ilyen fontos kiadványokból egy-egy példányt elküldjetek az államtitkár asszonynak? és némi idő után rákérdezzetek, olvasta-e?
hanger | 2010. október 11. | gergely[kukac]hanczar[pont]hu
azért jó, hogy könyvkiadóm lett, mert mindent én olvashatok legelőször.
Hajni könyve igen nehéz olvasmány, nehéz képekkel. a gyengébb idegzetűeket megviseli. de jó. sajnos.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.09.25.
Rabszolgákat az iparnak – A magyar oktatás utánpótlást gyárt
Az oktatáskutató intézmények megszüntetésével a gazdasági szereplők, közülük Parragh László iparkamarai elnök diktálják az új irányt. Polónyi István kutatóval beszélgettünk a korm...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2017.09.23.
Illegális osztálypénz helyett szülői alapítványok
Keszei úgy véli, ha a gyerekek érdekében a szülőknek kell átvállalniuk az állam feladatait, tegyék azt törvényesen. Az alapítvány előnye, hogy számlaképes, így nem fordulhat elő, hogy...
(Forrás: Népszava)
--
2017.09.23.
Vekerdy Tamás: Ne sírj, dögölj meg húsz évvel előbb!
A mi oktatásunk egyik paradoxona: úgy akarunk teljesítményt kizsarolni, kifacsarni, hogy közben ugyanazt visszafogjuk. Öröm és élmény nélkül nincs világ- és önmegismerés. Mit gondol, ki...
(Forrás: Népszava)
--
2017.09.23.
Ha iskola nincs, semmi sincs
Magyarországon kialakult egy számomra váratlan nemzeti egység. Hangot adott kifogásainak a kormány, egyöntetűen nyilatkoztak, megmozdulásokat szerveztek az ellenzéki erők, ötpárti határozatot...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.23.
Felmérik a nyelvtudást az iskolákban
Most tehát speciális felmérés készül, bár az iskolások nyelvismeretét már eddig is vizsgálták. Lapunkat a humántárca arról tájékoztatta, hogy 2014-2015-ben bevezették a köznevelési...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2017.09.23.
"Egyedül vagyok angoltanár két iskolában" - rengeteget túlóráznak a tanárhiány miatt a pedagógusok
Döcögősen indult a tanév sok pedagógus számára. Saját óráik mellett hiányzó kollégáik óráit is meg kell tartaniuk azoknak, akik olyan iskolában dolgoznak, amely még mindig keres pedag...
(Forrás: Eduline)
--
2017.09.23.
Ömlik a pénz a közszolgálati egyetemnek
Bár a hallgatók létszáma a kisebb és közepes egyetemek szintjén van, a 2012-es alapítás óta csak infrastruktúra-fejlesztésekre közel ötvenmilliárd forint értékű uniós és magyar kö...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.22.
A hazai közoktatási rendszer megújításának első, halaszthatatlan lépései – A CKP javaslatcsomagja
A Civil Közoktatási Platform összeállított egy – a közoktatás újjáélesztését célzó – javaslatcsomagot, amely a következő, reményeink szerint demokratikus kormányzat oktatáspolitikai...
(Forrás: ckp.tanitanek.com)
--
2017.09.22.
Általános iskolák kerültek egyházi kezelésbe Tolna megyében
Két általános iskola fenntartását vette át szeptember elsejével az evangélikus és a református egyház Tolna megyében, az önkormányzatok Bonyhádon és Madocsán is támogatták a fenntart...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Hajni!
Egy kiegészítő információ, hátha segít:
"Egészségfejlesztés tanár" google keresésre számos felsőfokú intézmény leírása elolvasható a szakról, a leírásokban a felhasználhatóságról is. Ezen belül külön kereshető: "egészségtan tanár állás" is. A törvény nem rendeli kötelező feltételként semmilyen állami munkakörhöz, viszont a leírásokban emlegetett intézmények közül többfélében érdemes érdeklődni, hogy ők valóban alkalmaznak-e ilyen végzettségű szakembereket.

--
  OFOE

Kedves Hajni!
Az alapszak arra jogosít fel, hogy elvégezz egy mesterszakot. Idézek az EMMI rendeletből, bár ezt bizonyára Te is megnézted:
Az egészségfejlesztő-tanár: képzés célja az alapfokozaton vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, a szakképzésben és a felnőttképzésben, az iskolai egészségfejlesztéssel kapcsolatos oktatási, pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására való felkészítés.
Pl. itt olvasható: 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről.

A szociálpedagógus(CXC/2011 Knt. 3. sz. melléklet) végzettséggel lehetsz kollégiumi nevelőtanár.

Esetleg iskolai napköziben lehet próbálkozni. 

--
  Hajni

Kedves Szakértők!
A következő lenne a kérdésem: 2018.nyarán szerzem meg az Egészségfejlesztés Tanár MA diplomám. Milyen munkakörök betöltésére alkalmas a végzettségem? Milyen intézményekben tudok elhelyezkedni vele? A BSc végzettségem Szociálpedagógus. Köszönöm a választ!
Üdvözlettel:Hajni

--
  Andi

Köszönöm a választ.

--
  OFOE

Kedves Andi! Íme a válasz, remélem, ez segít.
A tanulói felügyelet nem a neveléssel, oktatàssal lekötött munkaidőre, hanem a heti 32 óra kötött munkaidő terhére rendelhető el. Ha ez a neveléssel, oktatàssal lekötött munkaidővel együtt (elrendelt óraszám) heti 32 órànál többre jön ki, az rendkívüli munkaidőben végzett munkának minősül.

--
  OFOE

Akkor mi is próbálkozunk még tovább, hátha találunk megfelelő választ. Egy kis türelmet kérünk.

--
  Andi

Kedves Károly!

Köszönöm, olvastam a cikket, de nem egyértelmű, ezért kértem segítséget. Gondoltam, hátha valaki olyan tud segíteni a jogszabályok értelmezésében, aki erre hivatott. Nem lettem okosabb.

--
  Leiner Károly

Kedves Andi, ebben a cikkben minden kérdésére választ talál.

--
  Andi

Szép napot!
A következő ügyben szeretném a segítségét kérni.
Gyógypedagógusként és osztályfőnökként dolgozom kisegítő iskolában. 20 óra a kötelező óraszámom, ezen felül 6 óra túlórám van, + 2 óra osztályfőnöki órakedvezményem, heti 1 órában tanulói felügyeletet látok el az óraközi szünetekben, így összesen 29 az óráim száma. Az lenne a kérdésem, hogy jogos-e, ha szóban elrendelik ezen órákon felül osztály további felügyeletét heti 2:45 percben a tanév teljes idejére ingyen munkában? Nincs aki felügyeljen az osztályra, nekem pedig ekkor nincs órám. Ha jól értelmeztem a törvényt, ez nem jogos. Igazam van? Esetleg az évi 30 nap eseti helyettesítésben ez mégis elrendelhető?

--
  OFOE

Kedves István a fogadóórával kapcsolatban nem találtunk törvényi szabályozást. Formáját és gyakoriságát az adott intézmény határozza meg és illeszti be helyi dokumentációjába.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek