OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. október 7.
» Hozzászólások (9)
Címkék:
 

Egyeztető megbeszélés az oktatásért felelős államtitkár és a szakmai civil szervezetek vezetői között

„Esik mocskosul az eső...” cseng a fülemben Kern András dala amikor néhány perccel 5 óra előtt beesem a Szalai utcai épületbe (ez már nem az OM, hanem a NEFMI államtitkársága). Óriási sor, egyenként igazoltatnak, akár a schengeni határnál. Sokan vagyunk civilek, ki tudja, ki mit remél. Megvárják, ameddig mindenki túlesik a beléptetésen, a terem csordultig tele meghívottakkal. Végignézek a társaságon, sok jól ismert arc, fegyelmezett várakozás, senki sem háborog az idő csúszása miatt. Átlagos életkor 60 körül lehet, úgy látszik a szakma nem csupán az iskolában öregszik. Viszont a nemek arány jobb, mint az intézményekben, legalább egyharmada férfi a társaságnak. Igaz: ide a szervezetek vezetői kaptak meghívást.

Az államtitkár asszony mentegetőzik: ez a legnagyobb terem az épületben, s ha máshová megyünk, az már pénzbe kerül. A Báthory utcában egy méretesebb helyiség 30 ezer forint, és higgyük el, annyi sincs. Előre jelzi: tudja, hogy a rendelkezésre álló egy óra nem teszi lehetővé az érdemi munkát, csupán a további együttműködés hogyanjára vonatkozóan szeretne a megjelentektől javaslatokat hallani. Hangsúlyozza, hogy törvény nem kényszeríti a civil szervezetekkel való közös munkára, de nagyon szeretné, ha menetközben kaphatna javaslatokat a következő év első felére elkészülendő új közoktatási törvényhez. Nagyon örül a sok jelenlevőnek, és reménykedik egy tartalmas együttműködésben.

Fegyelem és szabályozott rend

A korábbi nyilatkozataival összhangban Hoffmann Rózsa ezúttal is fegyelmezett és szabályozott rend megteremtését ígéri a közoktatásban, de hangsúlyozza, hogy ellene van minden túlszabályozásnak. Ellene van, hiszen, ha mindenre jogszabály van, lekerül a felelősség az emberek válláról. Az irányítás tehát csak a főtrendeket kívánja meghatározni, és nem minden lépést előírni. (Elrettentő adatként említi, hogy az 1993-ban hatályba lépett Közoktatási Törvényt 100 alkalommal módosították kisebb-nagyobb mértékben, s ennek következtében szinte senki sem ismeri ki magát a jogszabályok között.)


Ellenségek - Szűcs Édua rajza

Az államtitkár asszony hangsúlyozta, hogy a kormányzat és ezen belül a közoktatás a munkát, a rendet, a biztonságot, az egészséget és a családot tekinti alapértékeknek, és a normatív pedagógiát tartják kívánatosnak. Nevelésfilozófiájában a felnőttet tekinti fejlettnek és a neveltet fejletlennek, tehát a felnőtt (pedagógus, szülő) jelöli ki a feladatokat, ellenőriz és értékel természetesen a gyermeki jogok tiszteletben tartásával és a gyermek emberi méltóságának tekintetbe vételével. (Hozzáfűzte, hogy a gyermekközpontúságot hirdető alternatív iskolák külön engedély mellett természetesen továbbra is működhetnek.)

A terv új közoktatási törvény készítése. Előkészületként a nyáron nyolcvan a feladatra önként vállalkozó szakembert kértek fel egy előzetes témavázlat elkészítésére a közoktatás és a felsőoktatás számára. A szakemberek kiválasztásánál nem a pártállás számított, és Hoffmann Rózsa cáfolta a médiának azt a hírét, amelynek alapján a keresztény pedagógusok túl lettek volna reprezentálva a szakmacsoportban. A konszenzussal elfogadott munkavázlatot kapta meg az apparátus, amely ennek alapján alkotja meg október végéig a koncepciót indokolással együtt. Ezután kerül majd sor a nyilvánossággal való egyeztetésre (itt kapnak lehetőséget javaslattételre a civilek is), és kikérik az Országos Közoktatási Tanács és az Országos Közoktatáspolitikai Tanács véleményét. Mindehhez egy hét áll rendelkezésre. Széleskörű szakmai egyeztetést szeretnének (apró megjegyzés: kicsi rövid az idő az érdemi munkára, de nem szabad kimaradni belőle).

Az egyeztetéseken átesett koncepciót a tervek szerint a kormány februárban hagyja jóvá, és ezután történik a jogi megformálás. A parlament várhatóan május-június táján tárgyaljas a már kész törvénytervezetet.

A törvényt kerettörvényként kívánják létrehozni, ami azt jelenti, hogy nem lesz részletekbe menő, nagyon aprólékos. Nagyobb szabadságot kívánnak biztosítani az oktatásügy szereplőinek, ezzel nagyobb felelősségvállalásra is kívánják ösztönözni őket. Ugyanakkor a részleteket kormányrendeletekben és miniszteri rendeletekben kívánják majd szabályozni, többek között azért is, mert azt könnyebb szükség esetén módosítani.

A törvény a Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapján kerül majd nyilvánosságra.

Szakmai ellenőrzési rendszer

A szakfelügyeleti rendszer több szempontból is más lesz, mint a néhány évtizeddel korábbi.

a) Az ellenőrzés viszonyítási pontja nem központi előírás, hanem az adott iskola önállóan kialakított programja.

b) Nem egyes tantárgyak oktatását, hanem a tanítók és tanárok (és persze az óvodapedagógusok) pedagógiai kultúráját ellenőrzik majd, mégpedig a neveléselmélet és didaktika tudományosan meghatározott szempontjai alapján (apró megjegyzés: ez az elméleti háttér nincs teljesen rendben, nehéz elképzelni, hogyan lehet ezek alapján működőképes értékelési szempontokat kialakítani).

c) A szakfelügyelőnek nem lesz intézkedési joga, objektív szempontok alapján értékel, és javaslatot tesz az iskola pedagógiai munkáját illetően.

Az előkészítő szakaszba kidolgozzák a felügyelői látogatás modelljét, elkészítik a dokumentációt, és megszervezik a képzést. Az lehet szakértő, aki a képzésen bizonyítja a rátermettségét, felkészültségét. A leendő szakértői gárda és a jelenlegi országos szakértői névjegyzék viszonyáról még nem döntöttek. A rendszert 2011. áprilisában kipróbálják néhány önként jelentkező iskolában, és szakértőnek is jelentkezni kell. Mindig 3 fős szakértői csoport vizsgál egy iskolát, s ennek az lesz a vezetője, aki szakértőként már legalább két vizsgálatot végigcsinált.

Pedagógus életpálya modell

Pontosan kidolgozzák a pedagógusok munkakörét, képzési és továbbképzési rendszerét. Az ötéves tanárképzés után egy éven át csak tanárjelölt az illető, aki a gyakorló évét tölti, 5-10 éven keresztül a tanár1 kategóriába sorolódik, majd egy minősítő eljárás után átkerül a tanár 2-be. Természetesen a bértábla is ennek a kategóriarendszernek megfelelően alakul (a jelenleginél lényegesen magasabb fizetéseket tervezve). Pontosan kidolgozzák az igazgató, a szakértő, a szaktanácsadó tevékenységének kritériumait is.

(Apró megjegyzés: ez egészen jó elképzelés, a gond ismét a pénzhiány. No meg egy kérdés: Vajon lesz-e valaha megfelelő költségvetése a közoktatásnak? Jelenleg – a költséghatékonyság jegyében – apparátus létszáma is minimális, ki tudja, marad-e energia a tervezett egyeztetésekre.)

Tantervi szabályozás

A jelenlegi közoktatásirányítás számára a tantervek jelenlegi szabályozása, pontosabban szabályozatlansága elfogadhatatlan. Ezért újra meg kívánják határozni a nemzeti minimum követelményeket. A középiskola számára háromszor három fajta kerettanterv készül iskolatípusok szerint. Az egyes intézmények szakmai autonómiája a tananyag 10-15 százalékában valósulhat meg. Alapul a KDNP közoktatási koncepciója szolgál. Az innovatív iskoláknak joguk lesz engedélyeztetés után a központi tantervektől eltérő programokat működtetni.

Az érettségiről

Problémát okoz, hogy nincs kapcsolata a felsőoktatással. A jelenlegi közoktatásirányítás képviselői helytelenítik, hogy a tanulók már 15 éves korukban választásra kényszerülnek. Nagyon nagy gondot jelent az érettségi alacsony színvonala. Meg szándékoznak ugyan őrizni az érettségi vizsga két szintjét, de nem támogatják a kizárólag kompetencia alapú követelményeket. Fontos, hogy megfelelő mennyiségű ismeretet is elsajátítsanak a diákok. Szelíd kényszerrel el kell érni, hogy a diákok magasabb szintű tudással hagyják el a középiskolát.

Az érettségi szabályozásában figyelembe veszik, hogy 2-3 évvel korábban ki kell adni a jogszabályt, mint ahogy életbe léptetik. Az érettségin tervezett változtatásokat összekapcsolják a felsőoktatási törvény módosításával. A két szint megmarad, de más tartalommal és más névvel.. Egyszerűbb, olcsóbb, kevesebb választási lehetőséget kínáló érettségit kívánnak létrehozni. Fokozatosan, de el kívánják érni, hogy az elégséges határa ne 20%, hanem 50% legyen.

Hoffmann Rózsa megköszönte a hozzá érkezett javaslatokat (szép vaskos paksaméta lett), és ígérte, hogy áttanulmányozzák és hasznosítják őket. Reméli, hogy a Közoktatási Törvény kialakításánál a javaslatok a megfelelő helyeken is megfogalmazódnak majd.

Hozzászólások

Barlai Róbertné

Felajánlja, hogy a Pedagógusok Civil Fóruma (Pecifo) szívesen összefogja az ügyért tenni kívánó civileket. Eddig is tartottak munkamegbeszéléseket az aktuális közoktatási kérdésekről (ennek a fórumnak Hoffmann Rózsa az alapítói közé tartozott), Elérhetősége: barlaine[kukac]fpf[pont]hu

Menyhért Ildikó (Utolsó Padban Egyesület):

Ki határozza meg azt a szintet, amikor a kisiskolás még nem bukik?

Az óvodapedagógusok képviselője kérdezte, hogy mindez az óvodákra is vonatkozik-e (a válasz: igen, és a bölcsödepedagógusokat is partnereknek kívánják tekinteni)

Felmerült a civil szervezetek rossz anyagi helyzete, és az igény a szakmai lapok támogatására. (Ígéretet kaptunk működési pályázat kiírására a civil szervezetek számára, de erre a megszokottnál később kerül majd sor, lehet, hogy csak a jövő év elején.)

Miklósi László a TTE elnöke felvetette a tankönyvek, az egyeztetés és a finanszírozás kérdését. Problémaként jelezte az állandó időkényszert. (Az államtitkár asszony a tankönyvpiac szabályozását ígérte. Szándékaik szerint minden kerettantervre épül majd egy tankönyvsorozat, így nem lesz egy-egy tantárgynak 16-féle tankönyve, csak három. Ha ez megvalósul akkor lehet majd a tartós tankönyvek rendszerét kialakítani.)

Szó esett a környezettan önálló tantárgyként történő megőrzéséről, a művészetek kiaknázatlan lehetőségeiről a nevelésben. (Az államtitkár asszony válaszában elhangzott, hogy vannak olyan ismeretkörök és műveltségi területek, amelyek nem tantárgyiasíthatók, ezeket szintén bele kívánják tenni a NAT-ba. Ugyanakkor a féléves, kis óraszámú modultárgyaknak nem látják értelmét, egy tantárgyat akkor érdemes bevezetni, ha legalább heti két tanítási óra jut rá, és be kívánják vezetni a napi egy testnevelésórát is.)

Benedek András (az MPT képviseletében) a vidéki intézményekkel való kapcsolattartáshoz ajánlott fel segítséget.

Horn György javasolta, hogy a civil szervezetek számára legyen az interneten kapcsolattartási lehetőség (Hoffmann Rózsa jelezte, hogy e kapcsolat megteremtése nem közpolitikai, hanem civil feladat.)

Az államtitkár asszony kitért a kisiskolákkal kapcsolatos problematikára is. A kisiskolák fenntartását és újraindítását támogatják, akár annak árán is, hogy legyenek összevont alsó tagozatos osztályok, de ezt nem mint kényszert, hanem mint lehetőséget kívánják biztosítani. Továbbra is az önkormányzatok lesznek az iskolafenntartók, az állam csak akkor vesz át iskolát, ha az önkormányzat nem tudja működtetni. Ugyanakkor a tanárok fizetését nem az iskolafenntartónak, hanem a kormányzatnak kell biztosítania.

A minisztériumhoz lehet küldeni e-mailben kérdéseket javaslatokat: kozoktatas[kukac]nefmi[pont]gov[pont]hu. Az ígéretek szerint ezek minden alkalommal eljutnak majd az adott terület illetékeseihez.

Szekszárdi Júlia

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Juli | 2010. október 9.
Kedves Péter! Nagyon köszönöm a választ, és sajnos tökéletesen egyet kell értenem Veled. Nagyon frusztrál engem is ez a tehetetlenség, miközben valami nagy szétrohadás tanúi vagyunk. A civil akcionizmusnak én sem vagyok mestere, hajdan közalkalmazott voltam (OKI, egyetem), és az egyesület csupán azért jött létre, hogy valamit átmentsünk egy szükséges, de elhanyagolt szakmaiságból, amivel senki sem látszik törődni. Te blogozol, én meg egyesületet próbálok működtetni, s miközben létező szükségleteket kielégítésére törekszünk, a szavunk nem tud áthatolni a rivaldán. S valós aggodalom, hogy az oktatási kormányzat nem igazán fog figyelni a civilekre. Megnyugtatlak: a korábbiakat sem nagyon érdekelte, hogy mit csinálunk, mondunk. No, elég a siránkozásból!
Radó Péter | 2010. október 9.
Juli, nem biztos, hogy tudok válaszolni. A helyzet annyiban jó, hogy most úgy tűnik, az egész szakma partvonalon kívül érzi magát pártállásra való tekintet nélkül, ami az elmúlt harminc évben egyedülállóan alkalmas helyzet szakmapolitikai nagykoalíciók megkötésére. Másfelől azonban a helyzet nem jó:
1. A szakmai szervezetek (és más érdekcsoportok) súlyát a mindenkori kormányzat jelöli ki. Akkora súlyuk van, amekkora önkorlátozásra képes a kormányzat intézményesült és nyílt alku működtetésével. Ha rövidlátó, ebben nem érzi magát érdekeltnek, most pedig ez a helyzet.
2. A szakmai diskurzusnak keretet adó tevékenységet végző intézmények a teljes lepusztultság és politikai megszállás állapotában vannak, ezért nincs szervezett és informált szakmapolitikai párbeszéd.
3. A média még inkább lepusztult és megszállt állapotban van, az a néhány print és online médium, ami teret ad tárgyilagos elemzésnek "ellenzéki" pozícióba szorul, s mint ilyen súlytalanná válik. Íly módon tehát a szakmai diskurzus "szekundér köre" is gyengül.
4. Szinte mindenki disszidens stratégiát követ, még akkor is, ha ez a stratégia szándéka szerint konstruktív. (Én például blogozok.)
Szóval sok ötletem nincs. Ami van az inkább kármentő jellegű, mert amire most leginkább szükség lenne az valamilyen civil akcionizmus, amihez én nem értek. (1990 előtt sok mindenhez csatlakoztam, de ezek közül nem volt semmi, amit én magam szerveztem volna.)
Ahhoz képest, hogy nem válaszoltam, ez elég hosszú lett:-)
Juli | 2010. október 9.
Kedves Péter! Éppen a szakmai érdekérvényesítés hogyanja foglalkoztat. A másik poszton "szumurri" a szemünkre hányta, hogy az államtitkárnak írt levélben összemostuk a megalapozott és megalapozatlan javaslatokat, és így a dolog veszített a komolyságából. Igaza van. (Az más kérdés, hogy a civil szervezet vezetőjeként volt-e módom egyebet tenni a rendelkezésre álló néhány nap alatt, mint közvetíteni az egyesületi tagok beérkező gondolatait.)
Feltétlenül fontos lenne hangot adni egy markáns ellenvéleménynek, de úgy gondolom, hogy ehhez mi önmagunkban kevesek vagyunk, persze a felelősség a miénk (is). Hogyan lehetne ebben a dologban érdemi lépést tenni? Mi gondolsz erről? Össze lehet kötni valahogyan azokat a bizonyos "elefántcsonttornyokat"?
Radó Péter | 2010. október 9.
Juli, értékeket akkor lehet kukába üríteni ha kukába kerülnek azok az emberek, akik képviselik őket. Ha tehát az emberek a saját értékeiket képviselik az kerül kukába, aki oda helyezne értékeket. Különösen, ha a kukák feltöltését ambicionáló emberek lényegében nem is képviselnek semmit. A piramisok nem a központi oktatásirányítás szorgos és célirányos tevékenységétől hegyesek....
Juli | 2010. október 9.
Nórika! Egyszerűen azért, mert jövendőmondónak is fantasztikus vagy. Biztos kávézaccból is tudsz jósolni. Vagy tévednék?
L. Ritók Nóra | 2010. október 8.
Miért éreztem előre, hogy ennyi értelme lesz az egésznek?!
Juli | 2010. október 8.

Gábor! A felsorolt problémák nem merültek fel, illetve csak a felszínen mozogva, elmélyülésre nem is volt lehetőség. A két tanács feltételezhetően fennmarad, hiszen az elhangzott, hogy egyeztetni akarnak velük. Készült hangfelvétel és jegyzőkönyv a találkozóról, esetleg el lehetne kérni, mert a saját jegyzeteim nem biztos, hogy mindenütt pontosak voltak, lehet, hogy valami elkerülte a figyelmemet. (Csak a szintén jelen lévő Fenyő Gyurival egyeztettem.)

Péter! Szerintem is csupán egy kipipált feladatról van szó, és nem gondolom, hogy érdemi együttműködési szándék él az államtitkár asszonyban a "szakma" bármely szegmensével. Nagyon érdekelt volna, hogy kik kerültek be abba a bizonyos bizottságba, ahol a koncepció elkészült.

A találkozóról egy fia sajtóhírt sem találtam. Ha valaki mégis rábukkant ilyenre, kérem, jelezze. Még a Magyar Nemzet és a Hírtévé sem jelezte az eseményt. Ennek a nincsnek is van némi jelzésértéke.

Nem hiszem, hogy lesz idő az átfazonírozásra, de a szétzilálásra, meg értékek kukába ürítésére sajnos van esély. Nem is kicsi.

Radó Péter | 2010. október 8.
Jó ezt így együtt látni, hálás vagyok a beszámolóért. Ami ebből kibontakozik az egy kerek és koherens, jól átgondolt és egy kicsit (nagyon) a hetvenes évekre emlékeztető konstrukció: a tantervi zűrzavar erős korlátozása szűk mozgásteret biztosító kerettantervekkel, s hogy ez működjön is, minden más kormányzati eszköz hozzáigazítása: az egyes pedagógusokat ellenőrző szakfelügyelet, szabályozási mechanizmus (rendeletekkel való szabályozás), közigazgatási logikájú előmeneteli rendszer, középosztályi műveltségi kódon alapuló érettségi vizsga és - amit itt az államtitkár asszony nem említett - központosított finanszírozás. A dolog kétségtelenül működhet, és ezt az átfazonírozást 8-10 év alatt le is lehet bonyolítani. Én már csak egy dolgot nem értek: minek ez az egész?
Kronstein Gábor | 2010. október 8. | kronborg[kukac]chello[pont]hu
Szó esett-e a pedagóguskamaráról? Fennmarad-e az Orsz. Közokt. Tanács és az Orsz. Közokt.pol. Tanács?
Szó esett-e arról, hogy a legnehezebb körülmények és diákösszetétel által jellemezhető iskolákban a
fenyeget-e közbelépést sürgető pedagógiai csőd, főleg a pedagógusok pszichoszomatikus állapota miatt? Érintették-e az of.-k megnövekedő szerepét, s ha igen, milyen összefüggésben? Szó esett-e az of.-k megnőtt (?) feladatainak és felelősségének megkönnyítését szolgáló központi lépésekről? Lesz-e, lehet-e átfogó, országos pedagógus egészségvizsgálat?
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.12.15.
Így nyomorítják meg a magyar iskolákban a gyerekeket
Milyen tanár, akinek tetoválásai vannak, Facebookon beszélget a diákjaival, gimisekkel is játszik töri órán, rengeteget szerepel a tévében, és könyveket ír az iskolai történetekből? Egy...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2017.12.15.
Több tízezer fiatalt taszított a kormány az iskolából a semmibe
A 2016/2017-es tanévben a 15-19 éveseknek mindössze 82 százaléka járt iskolába vagy egyetemre, miközben egy évtizede ez az arány még inkább 90 százalék volt. Önmagában a negatív demogr...
(Forrás: G7 )
--
2017.12.15.
A helyi fideszesek gyűlölködése után új helyet keres a Soros-féle alapítvány
Mégsem adják ki a pécsi Nappali nevű hely galériáját az Emberség Erejével Alapítványnak, a Soros György-féle Nyílt Társadalom Alapítvány helyi partnerének. Erről azután dontöttek í...
(Forrás: abcug.hu)
--
2017.12.15.
Most Csepregen használt politikus óvodásokat biodíszletnek
Az ombudsmanhoz fordulok, hogy rendeljen el vizsgálatot a kampány közeledtével láthatóan szaporodó "babykissing" miatt. Teljesen áldatlan állapotok alakultak ki, elég a kormányablakok előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.12.15.
Elfelejthetjük a tankönyveket, minden magyar gyerek tablettel mehet majd iskolába
Már jövőre minden iskolában lesz erős internet, de a Digitális Oktatási Stratégia alapján ezen kívül átalakulhat a tankönyvpiac, minden gyerek okoseszközzel mehet iskolába, új szemlélet...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.12.15.
Kedves politikusok! A gyerek nem kellék és nem dekoráció! – A gyerekjogász kiborult a térdepeltetett óvodásokon
„A legdurvább jogsértés, ami a gyerekekkel szemben elkövethető, amikor egy felnőtt a saját vágyaira és céljaira eszközül használja a gyereket” – írja gyerekjogász szakszerzőnk, aki...
(Forrás: wmn.hu)
--
2017.12.09.
Tényleg akkora a siker? A CKP a PIRLS szövegértés-vizsgálatról és annak kormányzati kommunikációjáról
Palkovics Lászlónak a PIRLS esetében elég volt egyetlen növekedési adat, hogy a jelenlegi oktatáspolitika pozitív hatását vizionálja. A PISA szövegértés vizsgálat 2009-2012-2015. évi h...
(Forrás: ckp.tanitanek.com)
--
2017.12.09.
A testi fenyítés valójában érzelmi bántalmazás
Az „intézetis” gyerekekről sokan gondolják, hogy lopnak, megbízhatatlanok, buták és csak a baj van velük – mondja Gyurkó Szilvia gyerekjogi szakértő, az UNICEF Magyar Bizottság korábbi...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.12.09.
"Nincs olyan, hogy rossz fiú" – 100 éves Amerika óriási gyermekmentő intézménye
Egykori lakói közül sokan harcoltak és haltak hősi halált a második világháborúban. Több százan Flanagant jelölték meg legközelebbi hozzátartozójuknak, akivel leveleztek, és akit hal...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
  OFOE

Kedves Kálovics András! Az osztályfőnök anyagilag nem felelősségre vonható személy. Tehát ha nincs a megrongáltak között olyan tárgy, amiért aláírásával felelősséget vállalt, nem jogszerű ez a követelés. A kiskorú károkozásáért indokolt és bizonyított esetben a szülő tartozik anyagi felelősséggel.

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Köszönöm válaszukat. Talán nem fogalmaztam elég egyértelműen. Mint osztályfőnök az osztályom konkrét osztálytermét illetően soha semmilyen leltárt nem írtam alá. Illetve olyan esetekre gondol az ominózus mondat a munkaköri leírásban, hogy ha az adott osztályba járó tanuló(k) okoz(nak) kárt (szándékos és/vagy figyelmetlenségből fakadó rongálás), de sem az illető tanuló nem hajlandó a kárt megtéríteni, illetve osztálypénzből sem lehetséges ez, akkor jönne az osztályfőnök mint anyagilag felelősségre vonható személy. Ennek jogszerűsége iránt érdeklődtem/érdeklődöm.

--
  OFOE

Kedves Kálovits András! Kérdés, hogy van-e az intézménynek leltározási szabályzata, ha van, az mit tartalmaz, és mit írt alá ezzel kapcsolatban a pedagógus (aláírt-e egyáltalán valamit). Így ez a mondat szerintem sem állja meg a helyét, és én se írnék alá ilyen munkaköri leírást. Az alá nem írás egyébként nem elegendő, mert enélkül is érvényes a munkaköri leírás, ezért azt javaslom, hogy a fentiekkel kapcsolatban mindenképpen érdeklődjön a kolléga, és az Mt. kártérítés, megőrzési felelősség és leltározásra vonatkozó rendelkezéseit is érdemes megnéznie.

--
  OFOE

Kedves Marika! Három ötletünk van, de ezek csak ötletek, tanácsok, javaslatok:
1. Mivel rengeteg óvónő hiányzik, egyre több ovi keres szakképzett munkaerőt, nyugodtan keressen olyan helyet, ahol felveszik délutánosnak (akár magán ovi, akár önkormányzati), ahonnan délután hamar elviszik a gyerekeket és csak kevesen maradnak. A munka, a felelősség, az erőnlét kevesebb. Pl. Waldorf ovi is jó, akiknek muszáj ma már délután is bent tartani egy-két gyereket, de bármi más is. Hátha kapnak rajta, hiszen hiány van, és vele meg lehet oldani egy csoportot így.
2. Nézze meg, hogy családi bölcsibe felveszik-e, (A családi napközi megszűnt, ezért ezt írtam). Ha ott kevés a gyerek, akkor az is talán bírható, vagy ott is kereshet csak délutános állást.
3. Hátha talál olyan ovit, bölcsit, ahol óvodatitkárnak felveszik. De ez azért sok munka, ha más is, és bizonyára meg kell tanulni a szakmát.
Szia és üdv, Anna

--
  Takács Zoltánné Marika

Tisztelt Szakértők! Nem tudom mit tegyek? 38 és fél éve dolgozom óvónőként ugyanazon a munkahelyen. Egy éve daganatos betegségben műtöttek, azóta táppénzen vagyok. Jelenleg az orvosi kontroll eredményeim jobbak lettek, visszamehetnék dolgozni,de úgy érzem nincs hozzá erőm és a hangom is sérült.Önök szerint milyen lehetőségeim vannak?Ezt a másfél évet hogyan lehet áthidalni?Az 1 év táppénzt már kihasználtam. És érdekelne, hogy a jubileumi jutalom jár-e a részemre?Előre is köszönöm válaszukat!

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Érdeklődni szeretnék, vajon jogszerű-e, ha egy osztályfőnöki munkaköri leírásba bekerül az alábbi vagy egy ehhez igen hasonló megállapítás: "Anyagilag felelősségre vonható az osztálya osztálytermében (itt konkretizálva is az adott tanterem) keletkezett esetleges károkért." Próbáltam utánanézni, de erre vonatkozó, ezzel kapcsolatos jogszabályi előírást sem A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 62. paragrafusában (A pedagógus kötelességei és jogai), sem a 20/2012. EMMI-rendeletben, sem a 326/2013. Kormányrendeletben nem találtam + az adott intézmény iskolai alapdokumentumaiban sincs ezzel kapcsolatos megjegyzés. Kötelezhető vagyok-e ennek aláírására? Válaszukat előre is köszönöm.

--
  OFOE

A dajka munkakörhöz nem kell érettségi és semmilyen végzettség, de előnyben részesítik azt, akinek van vagy érettségije, vagy dajkaképző tanfolyama, netán mindkettő.
Az asszisztensi végzettséghez szükséges az érettségire épülő OKJ-s tanfolyam, amivel asszisztens lehet egy óvónő mellett egy-vagy több csoportba(ahogyan beosztják). De önállóan csoportot (a jelen jogszabályok szerint) ezzel a végzettséggel sem kaphat. 

--
  Borza Zsuzsanna

Kedves Szakértők!

Jelen pillanatban egy magánóvodaban dolgozok dajka pozicióban.Lehetőséget kaptam miszerint ha elvégzem a pedagógia asszisztens Okj-s tanfolyamot akkor a 3. Csoport már az enyém lehet.A kérdés az az lenne hogy el kell e végeznem ezt a képesítést vagy elég hozza a középiskolai érettségi bizonyitvány.Én olvastam azt is hogy elég az érettségi viszont azt is hogy kell az okj-s végzettség.Kérem segitsenek eligazodni.Köszönöm!!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek