OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. szeptember 14.
» Hozzászólások (1)
Címkék:
   

Peer Krisztina – Földes Petra:
Nyári kalandozás a határon túl

2010 nyarán számos határon túli képzést vezettünk az OFOE programjai sorában.

Ahol jártunk

Komárom: Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége XIX. Nyári Egyeteme –Osztályfőnöki kompetenciák fejlesztése

Földes Petra nyitóelőadása (ppt)
Gaal Gertrúd csoportvezető beszámolója
Gálfi Mária beszámolója a Dunatáj című hetilapban

Csíkszereda: Bolyai Nyári Akadémia 2010 –– Tapasztalati tanulás élménypedagógiai módszerekkel



Nagykovácsi: Magyar Köztársaság Oktatási és Kulturális Minisztériumának Határon Túli Magyarok Titkársága a Balassi Intézet közreműködésével –– Tapasztalati tanulás – élménypedagógia



Nemesócsa, Gúta és Érsekújvár: Tanév eleji nevelőtestületi csapatépítés



Célként tűztük ki

A képzések célja a kompetenciák fejlesztésén túl az élménypedagógia eszköztárának megismerése, a tapasztalati tanulás összetevőinek tudatosítása, a hétköznapi pedagógiai gyakorlatban alkalmazható élménypedagógiai módszerek sajátélményű megtapasztalása volt. A résztvevők tapasztalatokat és ismereteket szereztek a csoportdinamika jellegzetességeiről és a vezetői magatartásokról, ami hozzásegíti őket ahhoz, hogy pedagógusi munkájukban tudatosabban viszonyuljanak a csoporthoz (osztályhoz), és saját csoportvezetői szerepükhöz.

Nem titkolt célunk volt emellett a pedagógusok rekreációja, a csapatépítés is.





A képzés során a résztvevők megismerhették a tapasztalati tanulási ciklust, és gyakorolták az élménypedagógiai foglalkozások vezetéséhez szükséges pedagógiai módszereket. Tudatosabbá váltak a csoport állapotának és fejlettségének megfelelő feladatok megválasztásában, az adekvát vezetői magatartás megjelenítésében.



Amit csináltunk

Pedagógusként, osztályfőnökként csoportokkal dolgozunk, ám nem mindig használjuk kellő tudatossággal az ebben rejlő lehetőségeket. Az osztály kezdetben egyénekből álló közösség, ami folyamatosan alakul, változik, és a megfelelő vezetői hatások nyomán valóban csoporttá kovácsolódik. Ennek a csoportnak minden esetben célja a tagok személyiségének és önismeretének fejlesztése, a tágabb értelemben vett tanulás és a társas készségek fejlesztése. Nem spontán módon, hanem a vezető irányításával tudatosan, a fenti célok mentén alakul. Csoportdinamikai szempontból végighalad azon a természetes csoportfejlődési folyamaton, ami elkerülhetetlen valamennyi csoport életében. A csoport az elérni kívánt célját minden esetben önmaga, a saját erőforrásaiból valósítja meg, és ideális esetben mindez nem egyéni, hanem közösségi szinten történik.





Miközben a képzés során a csoport maga is végighalad az alakulás-szerveződés-alkotás-búcsú fázisain és így saját élményként is tapasztalja a csoportdinamikai folyamatokat, az alábbi tartalmi egységeket, „tananyagot” dolgozzuk fel:

A csoport és a vezető kapcsolata

  • A csoportok kialakulásának fázisai, jellegzetességei
  • A csoportképződés szabályai
  • Az egyén szerepe a csoportban
  • A vezető helye a csoportban
  • A vezetési stílusok és vezetői attitűdök
  • A megváltozott tanárszerep (a tanár mint facilitátor)

Konfliktuskezelés csoportban

  • Az agresszió természete
  • A konfliktuskezelés stratégiái és a szituációs vezetési technikák
  • Konfliktusmegoldás csoportban

Közösségi értékek megteremtése, a tapasztalatok beépítése a mindennapi gyakorlatba

  • Együttműködés, bizalom kialakítása a csoportban
  • Az alapvető értékek megteremtése és stabilizálása a közösségben
  • A képzésen tanultak hasznosításának, saját pedagógiai gyakorlatba való beépítésének megtervezése


  • Csoportvezetőként nagyszerűen éreztük magunkat a képzéseken! Büszkék vagyunk a résztvevőktől kapott visszajelzésekre, ami megerősít minket abban, hogy jó úton vagyunk, és kellő kihívást jelent a további tanuláshoz, önképzéshez. Itt is el kell azonban mondanunk, hogy csoport nélkül nincs sikeres folyamat – ezért ezúton is szeretnénk megköszönni azt a nyitottságot és aktivitást, amit a képzéseinken részt vevők kifejtettek a közös cél érdekében.

    Élménypedagógia szakirodalom

    Kaposi László: Játékkönyv (Marczibányi Téri Művelődési Ház, Budapest, 2002)
    Kispéter Andrea - Sövényházy Edit: Élménypedagógia - Csapatépítő játékok ( Bába Kiadó, Szeged, 2009) Lohász Cecília - Söregi Viktória szerk.: Több mint játék – Szabadtéri játékok gyerekeknek és fiataloknak (Természetjáró Fiatalok Szövetsége, Budapest, 2009)
    Lovász Károly: Élménypedagógia (Lectum Kiadó, Szeged, 2005)
    Matthew D. Liddle: Tanítani a taníthatatlant – Élménypedagógiai Kézikönyv (Pressley Ridge Magyarország Alapítvány, Budapest, 2008)
    Tóth Julianna - Szűcs Katalin - Miklósi Balázs: Hogy valóban élmény legyen! Problémás gyerekek bevonása a nevelési folyamatokba az élménypedagógia eszközeivel (In.: Tanári Létkérdések, Raabe Kiadó, Budapest, 2009. szeptember)
    Tóth Julianna: A gyermekvédelmi szakellátásban élők speciális helyzete - Élménypedagógia a gyermekotthonokban (Család, Gyermek, Ifjúság, Budapest, 2007/2. )

    A témával kapcsolatos hasznos linkek

    www.pressleyridge.org/magyarorszag
    http://elmenyakademia.hu/
    http://www.outwardbound.hu/
    www.kalandokesalmok.hu
    http://szabadidoszervezo.net/szasz/

    --

     » Kommentálom
     Kommentálom «
    Várjon...

    A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

    Hozzászólások

    Juli | 2010. szeptember 14.
    Gratulálunk Petrának és Krisztinek a rendkívül tartalmas és színvonalas programhoz. Ráadásul a kép nem teljes, hiszen az OFOE a felsoroltakon kívül Kassán és Szabadkán is tartott igen sikeres tréningeket az idei Nyári Egyetemen, illetve Nyári Akadémián. Kassán Török Ildikóval, Szabadkán Mandák Csabával együtt keltettük jó hírét az egyesületnek. Mindenhová vissza várnak bennünket...
    Címkefelhő    Összes címke »
     Sajtófigyelő    Összes hír »
    2019.02.22.
    Palkovics László műhelyiskolákat nyitna a tankötelezettségi korhatár felemelése helyett
    Az Eduline hívta fel a figyelmet arra, hogy az M5 Ez itt a kérdés című adásában Palkovics László miniszter meghívottként ismét beszélt többek között a tankötelezettségi korhatárró...
    (Forrás: mérce)
    --
    2019.02.22.
    Oroszország mozgatja a diákokat?
    Orosz szálat sejtenek a nyugati nagyhatalmak a ­klímaváltozás ellen küzdő diákmozgalmak mögött. A középiskolások Nyugat-Európa számos országában utcára vonultak, tegnap egyik vezető...
    (Forrás: Magyar Nemzet)
    --
    2019.02.22.
    Maruzsa Zoltán: stresszes, de bevált a középiskolai felvételi rendszer
    Egyfelől sosem szerencsés ilyen fiatal korban kitenni a tanulókat ilyen stresszhelyzetnek, de kényszerhelyzetben vannak az intézmények, hiszen ha több a jelentkező, mint ahány fővel az osztá...
    (Forrás: Infostart)
    --
    2019.02.22.
    A tizenévesek emelték meg a sikeres nyelvvizsgaszámot
    Tavaly 120 ezer nyelvvizsgaesemény történt Magyarországon, 4 ezerrel több, mint 2017-ben. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, Berényi Milán szerintez jelentős részben köszönhet...
    (Forrás: Infostart)
    --
    2019.02.22.
    Videóüzenetekkel tiltakoznak az állami tankönyvek ellen
    „Tudta, hogy a kormánytól indétől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” - hangzik el a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenetében egy szülőtől...
    (Forrás: index)
    --
    2019.02.20.
    Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
    Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
    (Forrás: mérce)
    --
    2019.02.20.
    Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
    Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
    (Forrás: 444.hu)
    --
    2019.02.20.
    A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
    Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
    (Forrás: abcug.hu)
    --
    2019.02.20.
    ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
    Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
    (Forrás: Magyar Nemzet)
    Utolsó üzenetek:
      ofoe

    Kedves Kérdezőnk!
    A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

    --
      ofoe

    Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

    --
      Kautnik András

    Tisztelt Ofoe!
    Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

    --
      KMM

    Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

    --
      ofoe

    Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

    --
      Sz. Józsefné

    Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

    --
      ofoe

    A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
    https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
    Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

    --
      lizzy77

    Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

    --
      OFOE

    Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
    munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

    --
      magdi72

    Tisztelt Szerkesztőség!
    Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

    --
    Üzenő Kommentek   RSS
    Utolsó 10 hozzászólás:

    [Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
    Az arányvesztés béklyójában »

    --

    [Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
    Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

    --

    [vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
    Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

    --

    [csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
    L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

    --

    [csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
    L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

    --

    [csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
    L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

    --

    [Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
    L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

    --

    [csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
    L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

    --

    [Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
    L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

    --

    [Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
    L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

    --
    OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek