OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. április 16.
» Hozzászólások (0)

Ládi Zsuzsa

Kérdések mindenféle alkalmakra

Osszuk meg egymással ötleteinket! Kolléganőnk, Ládi Zsuzsa, teszteket, vetélkedőn felhasználható kérdéseket küldött szerkesztőségünkbe azzal a szándékkal, hogy kipróbált feladatsorai másoknak is kedvet csinálnak kész osztálytermi anyagaik közlésére. A tízéves OFOE – áprilisi ajándékként – örömmel adja közre a honlap olvasóinak ezt a gazdag anyagot.

A fele sem igaz

Aki velem egyidős, az a tévéből jól ismeri ezt a műsort és a játékszabályokat. A fiatalabbak kedvéért azért elmondom, hogy működik ez az egész. Az eredeti változat szerint van egy játékvezető, aki felteszi a kérdéseket, és van három segédje, a), b) és c), akik a válaszokat olvassák fel. Szerencsésnek tartom, ha erre a feladatra kollégákat kértek fel, akik nemcsak felolvassák a leírt választ, hanem jól körbe tudják keríteni a mondanivalójukat, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne az, amit mondanak, vagyis: el tudják hitetni, hogy az ő válaszuk a helyes. Így lesz mókás a játék felnőttnek, gyereknek egyaránt. A versenyzőkből két nagy csapatot kell alakítani, akik a kérdés elhangzása után felkérik az egyik tanárt a válaszadásra, majd eldöntik, hogy elfogadják-e, amit mondott. A játékvezető ezután azonnal pontoz a következőképpen:

Jó válasz elfogadása: 2 pont.
Jó válasz el nem fogadása: 0 pont.
Rossz válasz el nem fogadása: 1 pont.
Rossz válasz elfogadása: –1 pont.

Adott kérdésszám után (ez a résztvevők számától, a kérdések számától és a versenyre szánt időtől is függ), győztest hirdetnek. A vesztes csapat kiesik, már csak nézheti a játékot, a győztes csapat feleződik, és így megy ez addig, amíg végül párharccá alakul a küzdelem. Ennek végén eldől, ki lesz a nyertes, és következhet az eredményhirdetés. Még egy apró megjegyzést hadd tegyek: a jó válasz minden kérdés esetén hangozzék el, hogy tanuljanak is valamit a gyerekek ebből az egészből. Ha kevésnek találjátok a kérdéseket, kiegészíthetitek magatok is, vagy válogassatok a többi munkámból (Testmatek, Állati érdekességek). És még valami: ötleteket, kész munkákat ilyen vagy hasonló témában szívesen fogadnék én is.

A fele sem igaz – vetélkedő (versenyzői példány), pdf
A fele sem igaz – vetélkedő (játékvezetői példány), pdf

Állati érdekességek

Ezt az anyagot az internetről vettem, csak feladatlapként megformáztam. Így használható vetélkedőkön, versenyeken, akár biológiaórán is.

Állati érdekességek (versenyzői példány), pdf
Állati érdekességek (játékvezetői példány), pdf

Amit egy falusi gyereknek tudni illik

Ezt a feladatsort jó néhány évvel ezelőtt készítettem. Hátránya, hogy egy az egyben nem használható fel a helyi sajátosságok különbözősége miatt, de remélem, ötletadónak, gondolatébresztőnek jó! Számomra fontos a hagyományok őrzése, ápolása, a tanítványaimat is erre nevelem.

Hogyan használható ez a feladatsor? Osztályfőnöki órán, honismeretórán a tananyag része ez a téma, de helyismereti vetélkedő is szervezhető belőle. Kipróbáltam már gyereknapi akadályversenyen (természetesen akkor csak részleteiben), ahol az alsósok is részt vettek, nagyon élvezték, főleg az állathangokat és a régies szavakat.

Ha mondanivalótok, kérdésetek van a feladatokkal kapcsolatban, szívesen állok rendelkezésetekre, és várom a további ötleteiteket!

Amit egy falusi gyereknek tudni illik (pdf)

Gyufajátékok

Ezeket a játékokat az internetről gyűjtöttem, a gyerekek nagyon szeretik. Többféleképpen lehet játszatni: az egyik, ha valódi gyufákból rakják ki az alakzatokat, és úgy próbálkoznak a megoldással. A másik variáció a Smart Board-tábla, amellyel magam készítettem el a feladványokat. Rendkívül népszerű így, mert látványos, izgalmas (főleg, ha van tétje), a gondolkodás fejlesztéséről már nem is beszélek. Akinek tehát van interaktív táblája, egy kis időráfordítással könnyedén elkészítheti ebben a formában is, megéri!

Gyufajátékok (pdf)

Testmatek

Hány m2 bőrünk felszíne? Mennyi folyadékot izzadunk ki évente? Mennyi új sejtet termelünk percenként? Huszonnégy feleletválasztós kérdés az emberi test működéséről, melyek biológiaórán, iskolanapon vagy bármilyen játékos alkalommal felhasználhatók.

Testmatek (versenyzői példány), pdf
Testmatek (megoldás), pdf

Javaslataitokat várom, és jó szórakozást kívánok:
Ládi Zsuzsa

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.17.
Nincs jobb mérés a felvételinél
Szinte minden évben felmerül, hogy a központi középiskolai felvételire elegendő-e a 45 perc tantárgyanként, illetve könnyűek vagy nehezek-e a feladatok. A lapunk által megkérdezett gyakorl...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Szódolgozat
Öveges Enikő és Csizér Kata tavaly tette le Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról című kutatási jelentését az Oktatási Hivatal asztalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Radó esete a brit tudósokkal. Nahalka István írása
A tanulási elmaradást az a látens diszkrimináció hozza létre, amelyet az iskolák működtetnek egyoldalúságukkal, sajátos értékorientációikkal, bizonyos kultúrák kirekesztésével. Lá...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.02.17.
Diákolimpikonoktól határon túli doktoranduszokig egyre többen állnak ki az MTA mellett
Kedden Budapesten mintegy 1000-1500 fő tiltakozott az MTA épülete előtt a tervezett ellehetetlenítés ellen (a demonstrációtól percről percre tudósítottunk), emellett Szegeden, Kolozsváron...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.17.
Mennyibe kerül a nyelvvizsga: akár több százezer forintos kiadással is kell számolni
A továbbtanulás nemcsak izgalommal, hanem anyagi terhekkel is jár, amit az OTP Öngondoskodási Index szerint a szülők 81 százaléka akár lemondások árán is vállalna. Sok családnak azonban...
(Forrás: eduline)
--
2019.02.17.
Utópiának tűnik, hogy bárki is megállítsa a Facebook pénzcsináló adatporszívóját
Ahogy a tavalyi, az idei évindító üzenetében is azt ígérte Zuckerberg – akinek a szavazati jogok 60 százalékát birtokolva teljes az ellenőrzése a cég fölött –, hogy rendet tesz a Facebook...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.17.
"Ha ma lennék 16, valószínűleg nagyon be lennék szarva" (Hercsel Adél intejúja Simon Mártonnal)
Ha összeszedném tíz barátomat, akik hasonlóan gondolkodnak, mint én, száz dologban nem értenénk egyet. Ezért kellene beszélnünk róla, a dolgok ott kezdődnek el. Az a baj, hogy leszoktunk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.15.
Az óvszernek van értelme az iskolákban az ENSZ szerint
Az ENSZ Népesedési Alapja adott ki egy jelentést, amelyből kiderül, hogy ha óvszereket osztanak az iskolákban, azzal egyrészt megelőzhetők különböző nemi úton terjedő betegségek, másr...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Volt már idén szülői értekezleten? Volt bármi értelme?
Az osztályfőnök ismerteti a fontos dátumokat, határidőket, beadandó pénzeket, általánosságban beszél az osztályról. A szülők közben aláírják a megfelelő papírokat. Tanév elején...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek