OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. április 2.
» Hozzászólások (1)
Címkék:
 

Dr. Ujhelyi Jánosné

A hiperkinetikus szindróma: van megoldás

Saját tapasztalataink és szociológiai kutatások szerint is igen nehéz helyzetben vannak a magatartási, beilleszkedési, tanulási zavarral küzdő gyerekek pedagógusai, szülei. Gyógypedagógusként én is kaptam egy „Petikét” a csoportomba, aki bár megkóstoltatta velem a pedagógiai kiúttalanság keserves érzését, jelenléte mégis gazdag tapasztalatokkal ajándékozott meg.

A BNO-10 (Betegségek Nemzetközi Osztályozása) a hiperkinetikus zavarok kategóriát alkalmazza azokra az esetekre, amelyekre a hiperaktivitás, a figyelemzavar és az impulzivitás jellemző. Nem túlzás, ha azt mondjuk: nagy kihívás egy ilyen gyermek az adott osztályközösségben!

Petike viselkedésében egyértelműen megmutatkozott a hiperkinetikus zavar három fő tünete, és ez szinte lehetetlenné tette számomra az addig megszokott tanítási-tanulási módszerek alkalmazását.

Napjaink divatos szava az innováció. Késleltetést nem tűrő módon el kellett hát kezdeni a megújulást! „Vissza a gyökerekhez!” jelszóval a jól bevált Montessori-pedagógiát adaptáltam munkám során. Első lépés volt az osztályterem átrendezése. Polcok beszerzése az eszközök számára, asztalok széthúzása egyéni, páros tevékenységek támogatására.

Bezzeg az én kis Petikémet nem vonzotta az újdonság varázsa sem! Reggelente továbbra sem volt hajlandó bejönni az osztályba. S ha kimentem érte, köszönés helyett nyelvnyújtás kíséretében közölte velem: „Nem megyek be, Irma néni!” Ha azután végre sikerült mégis becsalnom őt valamilyen ötlettel, akkor meg körbe-körbe rohangálva inzultálta társait. Volt, aki pofont, volt, aki hajhúzást kapott tőle. Sajnos a trágár beszéd is sajátossága a HKZ-s viselkedésnek, így ez sem maradt el ezekben a helyzetekben. Az eszközökkel teli polcok pedig arra inspirálták őt, hogy adott esetben magasra hajítson belőlük egyet-kettőt. Elgondolható, hogy ilyen viszonyok között bármilyen tanórát még elkezdeni is hiú ábránd…

Szinte megoldhatatlannak tűnt a helyzet, amikor utolsó esélyként, merész vállalkozóként bevittem az osztályterem egyik sarkába a számítógépet. Mondhatom: egy „új időszámítás” kezdődött attól kezdve csoportunk életében! Én ekkor már birtokában voltam némi kis tudásnak, ami a számítógép kezelését illeti. Sokat kutakodtam a szakirodalomban, hogy miként is használják fel segítségképpen megújulásra képes pedagógustársaim a különböző oktatóprogramokat, hogyan illesztik be a tanítás folyamatába a benne rejlő feladatokat. Belekóstolva egy-egy fejlesztőjáték sikerélményt nyújtó, önellenőrzést magában rejtő rendszerébe, megdöbbenten tapasztaltam, hogy didaktikai alapelvei szinte teljesen megegyeznek a Montessori által kifejlesztett eszközök alapelveivel. Arra az elhatározásra jutottam, hogy mint a 21. század „Montessori-eszközét”, megpróbálom beiktatni a gyakorlatok sorába.

Nagy örömömre szolgált, hogy ebben a kísérleti időszakomban találtam rá több olyan elismert szakember írására, tanulmányára, amelyek teljesen megerősítettek kezdeményezésemben. Talán leginkább Kőrösné dr. Mikis Márta Ha Montessorinak számítógépe lett volna… című cikke szerzett legnagyobb örömöt és megerősítést számomra; segített abban, hogy ne féljek bevinni eszköztáramba a digitális eszközöket, hiszen minden bizonnyal Montessori is használta volna, csak akkor még erre nem volt lehetősége. Kőrösné dr. Mikis Márta hitelességét a gyermekek érdekében végzett munkássága támasztotta alá számomra. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársaként több mint két évtizede foglalkozik a számítógép gyermekkori képességfejlesztő alkalmazásával, óvodai–iskolai kísérletek szervezésével.

Tapasztalataim szerint a számítógép megfelelő iskolai használata „mentőövként” szolgálhat abban az esetben, ha egy hiperkinetikus szindrómával küszködő kisgyermek kerül hozzánk. Az érintett gyermekek idegrendszeri sajátosságaira jellemző, hogy kétszemélyes helyzetben nyugodtak, sőt igénylik is azt. Ennek ismeretében értettem meg, hogy miért tudtam a folyosóról becsalni Petikémet a Manó sorozat „Sárájával”. Amikor osztálykereteken belül nem tudok mellé ülni, ő teljességgel megelégszik az oktatóprogram „Sárájával”, aki az instrukciókat adja számára. Azt is tudjuk, hogy az ilyen gyermekek ki vannak szolgáltatva belső impulzusaiknak, az idegrendszeri struktúráik érintettek. Az agyi funkciózavar, vagyis a neurotranszmitterek elégtelen működése követeli, hogy mindig új és erős ingereket kapjanak. A tanítás normál feltételei mellett nem tudnak éberek maradni a változatlan vagy gyengülő ingerek hatására. Olyan játékok tartják fenn figyelmüket, amelyekben folyamatosan cserélődnek az ingerek.

Ez az állandóan ugráló észlelési mód lehet a magyarázata annak, hogy Petike miért szerette annyira a Varázsbetű fejlesztőjátékot. Annyi információt, ismeretanyagot talált benne, hogy gyönyörűen ki tudta elégíteni kis agyacskájának „ingeréhségét.” Ahogyan a Montessori által megfogalmazott pedagógiai elv kiemeli a pedagógus művészetét és a nélkülözhetetlen, gondosan előkészített környezetet, úgy kell viszonyulnunk az informatikai eszközök használatához is.

Érezniük kell a gyermekeknek a szabadságot, de még egy hiperaktív, impulzív tanuló is igényli a számára egyértelműen kitűzött határokat. S ha pedagógiai művészetünk minden tudását latba vetve bevezettük a szabadságot maximálisan tiszteletbe tartó szabályrendszert, akkor egy HKZ-s gyermek talán még jobban fog tudni igazodni hozzá, mint az osztály bármelyik tagja; különösen, ha esetleg bizonyos autisztikus vonásokkal is rendelkezik.

Vannak olyan HKZ-s gyermekek, akik igen fogékonyak a zenére. Petike szerencsésnek mondható ebben. A Dr. Kokas Klára által vezetett tanfolyam abban segített, hogy merjem bátran felhasználni a zenét a gyermekek harmonikus személyiségfejlesztésében. Ezenkívül a szakirodalom megerősített abban is, hogy a zenével kiegészített Montessori-nevelés milyen jótékony hatást fejt ki a gyermekek előmenetelét illetően.

Úgy gondolom, nem követünk el törvénysértést, ha egy váratlan pillanatban Petikénk kényszert érez egy fergeteges táncra, az osztály többi tagját is megtáncoltatja. Ez például olyan momentum, amellyel megelőzhető, hogy egy HKZ-s csemete működése nyomán elszabaduljon a pokol egy-egy frusztrált helyzet következtében. Persze ennek bevezetéséhez is bátorság kell. Kordában kell azért tartani a kis társaságot, hogy a „szelepek” kiengedése után mindenki szépen vissza tudjon ülni a helyére, és még nagyobb hatékonysággal tudja folytatni a munkát.

A HKZ-s gyermekekre jellemző az is, hogy szeretnek rengeteget beszélni. A Montessori-szemléletű oktatás szép pillanatai közé tartozik a csendjáték és a beszélgető kör. Mi ezt úgy adaptáltuk, hogy a csendjáték meghitt, pihentető perceit még kellemesebbé, élményszerűbbé tettük azzal, hogy egy-egy megnyugtató zene mellé gyertyát gyújtottunk, és valami ízletes ennivaló is terítékre került. Mondhatom, Petike számára ez volt a nap fénypontja. Szinte percre pontosan jelezte, amikor elérkezett az általa megfogalmazott „csendjátékos falatok” időpontja. A beszélgető kör ugyanilyen kedves volt számára. Őt is, mint minden társát, addig hallgattuk, amíg a labdát el nem gurította magától. Ezzel a gyakorlattal kielégíthette kommunikációs igényét, ugyanakkor valamiféle önmérsékletet is tanult, hogy gátat tudjon szabni mondanivalójának.

Tapasztalataim szerint a „Montessori-szellemiségű” oktatási rendszer, vagyis a szabadság boldog átélése a megfelelő szabályokon belül, hatékony segítség lehet a hiperkinetikus szindrómában szenvedő gyermekek számára. Ha kellő időben részesülhetnek olyan gyermekközpontú oktatásban, ahol egyéni haladási ütem szerint tanulhatnak, ahol részképességzavaraik miatt nem éri őket sorozatos kudarc, akkor a szeretetteljes közeg, a sikerélmények felemelő állapota olyan gyógyító erőként hathat számukra, hogy a sokak által rettegett gyógyszeres kezelésekre sem lenne szükségük. Úgy látom, hogy a közös éneklés, tánc, zenélés és a számítógép valamiféle „katalizátor”-szerepet töltött be Petikénk életében.

Azt nem merem állítani, hogy ezek a segédeszközök minden magatartási, beilleszkedési, tanulási zavarral működő gyermek számára egyértelmű megoldást kínálnának. Ha igaz, hogy mindannyian mások vagyunk, ez fokozottabban igaz a hiperkinetikus szindrómás gyermekekre. De egy biztos: egységes megküzdési stratégiával kell rendelkeznünk, ez pedig nem más, mint a mély, feltétel nélküli szeretet. S hogy ezenkívül ki milyen eszközt használ a reá bízott, érintett gyermekeket illetően, azt majd az adott helyzet szabja meg a számára.

Csendes örömmel, hálával tölt el, hogy sok-sok küzdelmes nap, óra, perc után talán megtaláltam a „kulcsot” Petikéhez. Abbahagyta az eszközök ledobálását a polcokról; társait nem bántja; ütés helyett képes segítő szándékkal odafordulni valakihez, hogy társa minél jobban megoldja a Montessori-eszközzel végzett feladatát. Nálam, az órai foglalkozásokon, elhagyta a trágár beszédet. A számítógép motiváló ereje segítségével képes önmagát szabályozva leülni a többiekkel együtt, hogy a könyvben, füzetben dolgozzon. Tudja ugyanis, hogy munkája végeztével várja őt a Varázsbetű izgalmasabbnál izgalmasabb programja.

A történések úgy hozták, hogy Petikém már valahol messze jár… Én sem abban a csoportban tevékenykedem, ahol ezeket az apró csodákat megélhettem. De viszem magamban gyermekeim szeretetét. Amit egymásnak tudtunk adni az együtt töltött idők során, azt tőlünk már senki el nem veheti.

Petike szavával zárom soraimat. Amikor év vége felé közeledtünk, ő hosszasan nézte a táblára felrajzolt időszalagot, majd rám nézve így szólt búsan: „Irma néni! Még négy nap és itt a vakáció… De az olyan rossz, hogy nem jöhetünk többet iskolába…

Irodalom

ADHD Magyarország. Hiperaktív gyerekeket nevelő családok alapítványa honlapja.

Kőrösné Mikis Márta: A digitális írástudás gyermekkori megalapozása. Országos Közoktatási Intézet. Budapest, 2006. [Online: www.oki.hu/oldal.php?kod=Digym-Irott&tipus=cikk].

Kőrösné Mikis Márta: Ha Montessorinak számítógépe lett volna… In: Montessori Műhely. A Montessori Egyesület folyóirata, 2004/1. 3-6.

Kőrösné Mikis Márta: Dörzspapír és számítógép. Pillantás az informatika kisgyermekkori alkalmazására. [URL: www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=egyeb-marta1].

Noé Krisztina: ADHD-Hiperkinetikus szindróma, hiperkinetikus zavar. [URL: http://beszed.hu/adhd_hiperkinetikus_szindroma_hiperkinetikus_zavar].

Réthy Endréné: A speciális szükségletű gyermekek nevelése, oktatása Európában. Az integráció és inklúzió elméleti és gyakorlati kérdései. Magyar Pedagógia, 102. évf. 3. szám, 281-300.

Szücs Marianna: A hiperkinetikus szindrómás gyerekek és családjaik helyzete. PhD Értekezés. ELTE Bölcsészettudományi Kar, 2002. [Online: http://text.disabilityknowledge.org/Szucs-M-PHD.pdf].

Dr. Ujhelyi Jánosné
gyógypedagógus

--

Az írás esettanulmány-pályázatunkra érkezett. Köszönjük a szerző munkáját, amit a Mindennapi Pszichológia egyéves előfizetésével jutalmazunk.

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

csilla | 2010. április 2.
Annyira tetszik, rendkívül nagy örömmel tölt el, hogy egy kész szakmai anyagot is kapok hozzá!
Jó egészséget, kitartást kívánok e remek munkához!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2016.09.26.
Palkovics László: De csak kari! - Interjú az oktatási államtitkárral
Pukliba annak idején lánglelkű ellenzéki vezért láttak bele a balosok, ám a minap ő és Pilz külön-külön interjúban nyilatkozta, hogy esze ágában sincs megdönteni az Orbán-rendszert,...
(Forrás: 24.hu)
--
2016.09.26.
A legrégebbi tanodákat gáncsolta el a kormány
Meglepő eredményt hozott az Emberi Erőforrások Minisztériuma a kifejezetten a tanodák támogatására kiírt EFOP pályázata: ugyanis éppen a tapasztalt, számos korábbi tanodapályázaton nyertes...
(Forrás: abcug.hu)
--
2016.09.26.
Nagy bajba kerülnek a menekült gyerekek Európába érve
Hiába érik el a menekültek Görögországot, ezzel pedig az Európai Uniót, mivel a menekülttáborokban hivatalos iskolák nem működnek, a menekült gyerekek addig maradnak oktatás nélkül, m...
(Forrás: Eduline)
--
2016.09.26.
"Kaszálás" a szülői értekezleten? Kikelt a tanárok ellen a szülői szervezet
Furcsa közleményt tett közzé a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE). A szervezet szerint az oktatási intézmények „a szülőkkel töltetik fel az iskolai alapítványokat”,...
(Forrás: Eduline)
--
2016.09.26.
Egy kutatás ijesztő eredményei: így szexelnek a fiatalok
A 25 év alatti fiatalok legalább hetente egyszer élnek nemi életet, a korosztály negyede még soha nem használt semmilyen fogamzásgátló módszert, sürgősségi fogamzásgátlásra viszont minden...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.09.26.
Stratégiai partnerségi megállapodást kötött a Snétberger Központtal az Emmi
A megállapodás szerint a felek elsősorban a fiatal hátrányos helyzetű roma zenei tehetségek felkutatása, intenzív zenei képzése, munkaerőpiaci képességfejlesztése, mentorálása, utógondoz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2016.09.26.
Börtönt kapott a tanítványát molesztáló tornatanár
Kemecseiné Hársfalvi Klára tanácselnök az ítélet indoklása során kiemelte: edzőként a vádlott olyan szituációkba kerülhetett, amelyek szorosabb kapcsolatot tettek lehetővé tanár és...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2016.09.26.
Józanabb az európai átlag a magyar kamasznál
A tizenhárom éves vagy fiatalabb magyar gyerekek több mint negyede, 28 százaléka dohányzott már, 63 százaléka pedig fogyasztott alkoholt – ezek a megdöbbentő számok derültek ki a legfrissebb...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2016.09.26.
Horn Gábor: Felnőttképzés gyűlöletből
Szóval itt a kisvárosban arról beszél a kormánypárti arc, amit felinstalláltak az agyába Budapesten. Most nem a rezsi, most nem a filozófusok, most nem a norvég civilalap, hanem a rettenetes...
(Forrás: Népszabadság)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Andor! Már hogyne lenne a diáknak joga a felmentésre, ha erre orvosi igazolása van. A testnevelés tanárnak viszont nincs joga felülbírálni az orvos véleményét. Te vagy az osztályfőnök? Mielőtt a diák ebben az ügyben megkeresné az igazgatót, előbb Neked, illetve ha nem Te vagy, akkor az illetékes osztályfőnöknek kellene beszélnie a testnevelés tanárnővel, és ha nem boldogulsz, illetve boldogul, akkor osztályfőnökként fordulj(on) az igazgatóhoz. Ha a diák nagykorú, akkor személyesen élhet írásos panasszal az igazgató felé mellékelve az orvosi igazolást. Ha még nincs 18 éves, akkor szülőnek kellene megtennie ezt a lépést. Remélem, sikerül közösen megoldanotok a problémát.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk (BS)! A pedagógusok munkájával kapcsolatos ügyek az igazgató hatáskörébe tartoznak, ezt központi szinten nem szabályozzák. Javasoljuk, hogy lehetőleg a nevelőtestület előtt, esetleg az osztályfőnöki munkaközösséget bevonva (már ha van ilyen az iskolában) kérdezzék meg az iskolavezetőt, hogy mi indokolja ezt a rendelkezését. Hátha meggyőzhető a valóban eltúlzott adminisztrációs feladat, feleslegességéről.

--
  Andor

Üdv. Amiatt fordulnék hozzátok, hogy egy diákom ma megkeresett azzal(végzős, középiskolás osztály), hogy nagyon nagyon gerinc fájdalmai vannak és ülni is alig bír, 29.-e az időpontja ortopédiára, és kapott is 9.-én felmentést testnevelés alól addig. Eddig nem is volt vele gond, azonban a mai napon a testnevelés tanárnő megmondta neki, hogy jövőhéttől felszereléssel kell jönnie és aktívan részt vennie az órákon. Hozzám fordult, hogy ilyenkor mit tud tenni, hiszen neki ott a felmentése, és nem tudja, ezt megteheti-e a tanár nő, akiben 0 empátia van, és okkal van vele mindenkinek gondja.
Először is engem kérdezett meg, mondtam neki hogy az nem segített a helyzeten hogy én beszéltem vele, mert szerinte Ő a főnök. Diákom szeretné ezt az igazgatónő elé vinni, viszont nem tudja hogy van-e hozzá joga. Orvosi igazolás, és kényszerítik az órán való aktív részvételre. Amennyiben hétfőn nem visz felszerelést, megmondta neki a tanárnő hogy ha ott is van 1. órában, Ő beírja igazolatlan hiányzónak.
Kedves OFOE, milyen jogokkal rendelkezik diákom ilyen téren? Van joga ezzel bármit kezdenie, vagy tényleg a testnevelés tanár nő lenne a "főnök"?

--
  BS

Kedves OFOE!
Egy általános iskolai 5. osztálynak osztályfőnöke vagyok. Szeretnék a gyerekeknek színház-látogatást szervezni tanítási időn (és munkaidőn) kívül. (Később kirándulást szintén tanítási időn kívül.) Az igazgatóm szerint ezekhez az ő engedélyét kell kérnem írásban a várható költségek, résztvevők számának feltüntetésével. Kérdésem, hogy ezt valamilyen jogszabály előírja, vagy csak helyi adminisztrációs túlkapás.
Segítségét köszönöm!

--
  OFOE

Kedves Köszörűs Zoltán! A pedagógusnak joga van telefonszáma elhallgatásához, és nem kötelezhető az online kapcsolattartási formák használatára sem. Viszont, ha a szülő igényli, köteles időpontot adni a személyes találkozóra. A pedagógusoknak általában szokott lenni heti fogadóórájuk, és ha ez az időpont Önnek nem megfelelő, az iskolában felhívhatja, vagy írásban kérhet tőle a találkozásra alkalmas időpontot.

--
  OFOE

Kedves Danita! Csak a bürokratikus szabályokhoz történő merev ragaszkodás magyarázza ezt az elvárást, hiszen nyilván nem lehetne érettségije az általános iskola elvégzése nélkül. Ha nem nagy fáradtság, szerezze be az általános iskolai bizonyítványát, mert feltételezhetően az észérvek meg a logika nem hat. Határozottan és/vagy kedvesen persze próbálkozhat, de tartok attól, hogy kevés esélye van. Ha nem érti meg, hogy a magasabb végzettség nem szerezhető meg az alacsonyabb nélkül, nincs mit tenni.

--
  Köszörüs Zoltán

Szülőként kérdezném, hogy mivel a pedagógus telefonszámát személyiségi jogaira hivatkozva nem adja meg, elvárható lenne-e egy e-mailes vagy Facebook-os kapcsolattartás felajánlása? Vagy marad a munkaidőben tartott fogadóóra, szülői értekezlet egy évben 2x?

--
  danita

Tisztelt OFOE!
Láttam, hogy felnőttoktatással kapcsolatos írások is vannak az oldalon.Jelentkeztem egy OKJ-s szakmai tanfolyamra, ahol feltétel az alapfokú iskolai végzettség. Több évtized elmúltával én "csak" az érettségi bizonyítványomat tudom bemutatni, esetleg a főiskolai diplomámat. A képző ragaszkodik hozzá, hogy szerezzem be a 8. osztályos bizonyítványomat, nem akarja megfelelőnek elfogadni az érettségi bizonyítványt. A józan ész érvein kívül milyen hivatalos hivatkozással győzhetném meg őket? Köszönettel: D. Anita

--
  Luda

Miért taníthat általáns iskolásokat egy olyan tanár, akit gyermekbántalmazásért elítéltek?
Erre a tanárra gondolok:
http://www.origo.hu/itthon/20140605-kozerdeku-munkara-iteltek-a-diakjat-bantalmazo-apatfalvi-tanart.html
Az új iskolájában ismerik a múltját? A gyerekek szülei tudnak erről?

--
  ax

Nagyon vigyázzon mindenki, aki él a nyugdíj előtti órakedvezmény lehetőségével. Bő félmilliót kell befizetnem utólag, mert automatikusan az évi egy-két zsűrizés, előadás kedvéért fenntartott vállalkozásom vált főållássá.. Balek vagyok, talán van más balek is a pályán, figyeljetek erre!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Csordásné Éva:] Kedves Petra! Óvónőként már 34 éve dolgozom középfokú végzettséggel!Azt szeretném kérdezni hogy ezzel a végzettséggel is kötelező a portfólió elkészítése? Köszönöm válaszát!
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Ez a bejegyzés ma eltalált! Köszönöm!
A szociális készségek eróziója »

--

[csilla:] Mindig várom a következő részt!
Remény az életre 7. - Névtelen 1. »

--

[OFOE:] Kedves Zsuzsi! A szerző sűrű elfoglaltsága miatt még nem írta meg a záró részeket. De nagyon ígéri. Jól esik, hogy hiányolod. Remélem, nemsokára módod/módunk lesz olvasni
Mi 54. (Egy osztályfőnök feljegyzései) »

--

[Zsuzsi:] Szia! Sziasztok! Lehet tudni, hogy miért szakadt meg ez a nagyon érdekes, hasznos sorozat? Köszönöm a választ előre is. :)
Mi 54. (Egy osztályfőnök feljegyzései) »

--

[csilla:] Nagyon tetszik a sorozat, több szempontból is! Bár tudom ezt át kellett élni! köszönöm és hála azért, mert nyílvános és másoknak, kis gyermekeknek is megmutathatom! Több gondolatot is elindított bennem, amik nagyon nehezek!Még nekem is, de remélem az érintettektől fogok tudni […]
Remény az életre - 5. Az utolsó állomás »

--

[Tari Klaudia:] Mélyen megérintett a gyermeki kiszolgáltatottság, és az, ahogy a felnőttek kihasználják egy gyermek velük szembeni tehetetlenségét.
Remény az életre - 1. A kezdetek »

--

[Kustyán Csilla:] Ez még csak a kezdet. A további fejezetek is biztosan érdekesek lesznek sokak számára. Személy szerint nagyon várom a folytatást.
Remény az életre - 1. A kezdetek »

--

[énvagyok:] "Mindenkor figyelembe veszem tanítványaim képességeit, helyzetét, életkorát, fejlettségét (...) Tanítványaim között nemük, nemzetiségük, állampolgárságuk, világnézetük, képességeik és kulturális tradícióik szerint különbséget nem teszek..." Ebbe aztán […]
Tanári eskü »

--

[nemlennékofő:] http://elegemvan.blog.hu/2016/06/14/elegem_van_az_osztalykirandulasbol
Szükség van-e egyáltalán osztálykirándulásra? »

--
OFOE (2001–2016) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek