OFOE a Facebook-on
Betűméret
2009. április 29.
» Hozzászólások (2)

Az olajpasztell készlet

Varga Erik

1962. november 12-én a tigris évében és a skorpió havában születtem. Édesanyám zongoratanárnő, édesapám jogi doktor volt. Viharosan éltünk, de részben mert értelmiségi családból, részben mert nagyanyai ágon erdélyi nemesi családokból származom, sok pluszt kaptam: tanulhattam zenét, képzőművészetet, sportolhattam. Elég szigorúan próbáltak nevelni, de bármit megengedhettem, bármit megvehettem magamnak, s rengeteg könyvet olvashattam. Hosszas útkeresés után léptem a művészek gyönyörű, de néha igen rögös útjára. 2005-ben szereztem diplomát az egri Eszterházy Károly Főiskolán. Jelenleg nagy örömömre ugyanitt vagyok MA-jelölt.

Édesanyámék és tanáraim örömére és bánatára igen eleven, mindent bevállaló, de éles eszű gyermek voltam. Így azokból a tárgyakból, melyek érdekeltek, ötös voltam, a többiből nagyon rossz. Magaviseletem is a két végpont között mozgott, a hangulatomnak megfelelően. Szolnokon akkor a Konstantin Általános Iskolába jártam. Osztályfőnököm Dr. Őz Csabáné volt, s bár szüleimmel jó volt a viszonya, engem nagyon szigorúan próbált fogni. Úgy éreztem, nem szeret, ami bántott, mert nagyon művelt s elegánsan gyönyörű nő volt. Rosszalkodtam az ő óráin is, de sokszor csak azért, hogy figyeljen rám. Környezetismeretből, rajzból, testnevelésből és matekból ötös voltam általában.

Az ötödik év őszén elütött egy autó, s hosszú hónapokra kórházba kerültem, ágyhoz voltam kötve. Szüleim, főleg édesanyám és nagymamám, rendszeresen látogattak, de az iskolából alig valaki, ami nagyon bántott. De egy napsugaras délelőtt bejött látogatóba az osztályfőnököm. Már attól megilletődtem, s megörültem, hogy ő bejött. Nagy dolog volt ez akkor, és még ajándékot is hozott. Egy csomag színes olajkrétát, eredeti franciát, s hozzá való papírokat, a borítón egy számomra furcsán megfestett kecskefejjel. (Ma már tudom, hogy posztimpresszionista stílusban készült.) Igen kedvesen biztatott: rajzoljak a francia krétával sokat, és kicsit könnyes volt a szeme, mikor látta, milyen állapotban vagyok. Akkoriban, 1972-ben, ez ritka nagy ajándéknak számított, mert a Kádár-korszakban itthon nyugati termékek ritkán voltak a boltokban.

Amint elment, elkezdtem lelkesen dolgozni. Egy könyvborítóról „paraszt” férfifejet másoltam annyiszor, hogy már fejből le tudtam rajzolni. Olvasmányaimból, pl. a Winnetou-ból és a Cooper-regényekből az illusztrációkat másoltam ki, és lerajzoltam a borítón lévő kecskefejet. A szüleim akkor nem tulajdonítottak ennek túl nagy jelentőséget, hiszen anyai ágon voltak profi és amatőr művészek is a családban (pl. Donáth Gyula).

Miután kikerültem a kórházból, minden felkészülés nélkül díjat nyertem egy országos rajzversenyen. Erre sokan felfigyeltek az iskolában is, otthon is, s némely órán, melyeken továbbra is túl eleven voltam, vagy amelyből túl gyenge, osztályfőnököm tanácsára kiválthattam magam rajzzal. Volt egy vázlatfüzetem, s le kellett rajzolnom, mi történt az órán. Ez lekötött, nem rendetlenkedtem többé. A sikerültebb rajzaimat meg kirakták az iskola faliújságjára, és rajzversenyeken indítottak. Ez nagyon tetszett mindenkinek, s nekem már nem kellett rendetlenkednem ahhoz, hogy figyeljenek rám.

Azokban az órákban igazi művésznek éreztem magam. Később tanultam arról, hogy például Szőnyi István, Nemes Lampért József, Gulácsy Lajos vagy Caravaggio is kaptak gyerekkorukban hozzám hasonló lehetőséget. Szőnyi, Nemes Lampért gyerekkorukban és fiatal felnőttként, már a diploma előtt művészeknek számítottak, és akkor egy kis időre én is így voltam. Egyre jobban szerettem iskolába járni, egyre népszerűbb lettem társaim és tanáraim körében. A rajzórákat már előre vártam, készültem rájuk.

Pogány Józsefné volt az első rajztanárom, aki hitt bennem, kicsit kényeztetett, versenyeztetett, és külön feladatokat adott, amiket én szeretettel csináltam meg. Nem a szokványos tanár–diák kapcsolat volt közöttünk, hanem egy pici művész s egy aktív művész egymást értő és egymást szerető párbeszéde. Vártam a feladatokat, szárnyaltam, és bánom, hogy abból a korszakomból szinte egy munkám sem maradt fenn. Ennyit jelent egy jó pedagógus! S mit tesz egy gyenge pedagógus? Levágja ezeket a szárnyakat.

Hatodiktól több okból egy látszólag elitebb iskolába kerültem. De ott a rajztanárnak nem tetszettem, s mivel eleven voltam, ha lehet, megbuktatott volna. Kettest adott, s helyettem sokkal gyengébb képességű gyerekeket versenyeztetett. Egyszer azonban még ott is legyőztem az összes növendékét egy iskolai rajzversenyen, ennek következtében ő nagyon megharagudott. Egyre kevesebbet rajzoltam, az életkorom is másfelé vitt: sport, lányok, zene, csavargás. Rajz alig.

A középiskolában nem volt rajz, csak szakrajz, de látván, hogy milyen ügyes kezű vagyok, néha rajzolhattam a faliújságra. Akkorra azonban engem ez a dolog már nagyon nem érdekelt. Érettségi után műszaki főiskolára mentem, ahol bukdácsoltam, de dr. Kepenyes József, a matektanárom, és dr. Korim Jánosné, filozófiatanárom, rajzoltattak a főiskola faliújságjára és újságjába. Sokszor mondták nekem, hogy miért szenvedek itt, soha nem leszek jó mérnök, akárhogy erőlködöm. De a rajzzal talán kezdhetnék valamit…

Hosszas útkeresés után jelentkeztem az egri Eszterházy Károly Főiskolára, és 2005-ben kiváló diplomával végeztem rajz-vizuális kommunikáció szakon. Ha jobban figyelek az életemre, és több szerencsém van, legalább tíz év üresjáratot megúszhattam volna.

Ennyi minden múlott a pedagógusaimon.

Varga Erik

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

Hozzászólások

Gabriella | 2009. április 30.
Jó volt ezt olvasni. Mégiscsak szép ez a pedagógushivatás! Minden gond dacára. Fel a fejjel, kollégák! Talán a mi tanítványaink között is akad olyan, aki majd ilyen őszinte hálával gondol vissza ránk!
N.E. | 2009. április 29.
Fent ott fent ott fent ott fennt...
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2014.04.18.
London sem leányálom
Csak az a magyar fiatal jár jól Londonban, aki háromszor is meggondolja, hogy mire költ, vagy eleve nem a meggazdagodás és a jobb élet reményében vállalt munkát a brit fővárosban – tapasztaltuk...
(Forrás: Népzabadság)
--
2014.04.17.
Tanárok, szervezkedjetek!
Bár a tanároknak most is vannak egyesületeik és szakszervezeteik, a kormány által életre hívott Nemzeti Pedagógus Karnak az óvodákban és az állami iskolákban dolgozó 138 ezer pedagógus...
(Forrás: Index)
--
2014.04.17.
Tankönyvbotrány: a Mozaik vezetője tételesen cáfolja a kormányt
Reményfy Tamás, a Mozaik Kiadó vezetője több ponton cáfolta Hegedűs István tankönyvellátásért felelős miniszteri biztosnak az Indexen kedden megjelent állításait.
(Forrás: 168 óra)
--
2014.04.17.
Még több kisiskolás kap esélyt egy jobb életre
A MUS-E (Musique Europe) program hazánkban már 20 éve, több száz gyermek életét teszi teljesebbé összművészeti programja segítségével. Magyarországon Miskolc lehet a hetedik város, ami...
(Forrás: Edupress)
--
2014.04.17.
Többen mennének tanárnak, de alacsony a színvonal
A béremeléssel járó pedagógus életpályamodell az egyik oka a kormányzat szerint, hogy nő a pedagógus szakokra jelentkezők száma. Mások szerint ebben közrejátszik az is, hogy alacsony pontsz...
(Forrás: Edupress)
--
2014.04.17.
„Zsidót és kutyát nem szolgálunk ki”
Megrendítő kiállítás vándorol a fővárosban iskoláról iskolára. A tablók az egykorvolt óbudai zsidó elemi iskola elhurcolt és megölt tanulóiról és tanárairól szólnak.
(Forrás: Népszabadság)
--
2014.04.17.
Iskola a határon: hogyan alapítsunk (Waldorf) iskolát –videóval
Néhány, a magyar közoktatással elégedetlen szülő Waldorf-iskolába akarta íratni gyermekét, azonban a túljelentkezés miatt ez nem biztos, hogy sikerült volna. Gondoltak egy nagyot: saját...
(Forrás: Népszabadság)
--
2014.04.16.
Kortárs magyar irodalom – otthon és az iskolában
2014. április 12-én ismét megtelt a Kossuth Klub magyartanárokkal, akik mind arra voltak kíváncsiak, mit és hogyan lehet tanítani a kortárs magyar irodalomból az iskolában. Sok inspiráló...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2014.04.16.
Megújította stratégiai együttműködését a Siemens és a BME
Harmadik alkalommal újította meg stratégiai együttműködési megállapodását április 15-én a Siemens Zrt. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), amely mintegy ötmilli...
(Forrás: Edupress)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT agresszió bizalom család digitális nemzedék drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség felelősség felnőttképzés fiatalok film generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közösség motiváció média módszerek oktatás oktatáspolitika osztály osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők taneszköz tanulás tanár-diák kapcsolat tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem virtuális kongresszus visszaemlékezés óraterv ünnep
Utolsó üzenetek:
  Peer Kriszti

Kedves Móni,
Számomra nem derül ki pontosan, hogyan zajlik az "eltulajdonítás", és az sem, mi a gyerek válasza az esettel kapcsolatban. Egy ilyen korú gyerek már tisztában van a tulajdonnal, tehát feltételezhető, hogy ennek tudatában teszi mindezt.
Információ hiányában nem tudom megítélni, mennyiben "lopás" ez, de hasonlóan a lopáshoz, ez is egyfajta figyelemfelhívás lehet. Sosem az az érdekes, mi a tünet (azaz a gyerek viselkedése), hanem hogy mi van annak hátterében. Erre lenne érdemes fókuszálni a szülőkkel közösen: mikor kezdődött, történt-e ekkor valami a suliban vagy otthon, vannak-e barátai vagy peremgyerek stb. Ha kiderül, mi a probléma, akkor azon már lehet segíteni, de egyelőre azt még nem tudjuk. Amennyiben szükségét érzi, konzultálhat más szakemberrel is (iskolapszichológus, nevelési tanácsadó pszichológusa), vagy bevonhatja őt a gyerekkel való munkába. Minden jót!

--
  OFOE

Kedves Zoli! Nem világos, hogy mi köze van az édesanyád munkahelyének a Te iskola-látogatásodhoz. Már nem vagy tanköteles, kérvényezhetitek a magántanulóságot is, ha nincs más lehetőség a helyzeted rendezésére. Próbáltál már beszélni erről az osztályfőnököddel, esetleg egy másik tanárral, akiben bízol? Lehetetlen az osztálytársaiddal való kapcsolatod rendezése? Próbáld/próbáljátok mérlegelni, hogy mi mindennel jár, ha ott hagyod az iskolát. Mihez kezdesz azután? Dolgozni mész, és tanulsz mellette? Vagy mégis mihez kezdesz? A tanulással nincsenek különben gondjaid? Ha megírod az elérhetőségedet, esetleg konkrétabban is meg lehetne vitatni ezt a dolgot.

--
  OFOE

Kedves "szabóka"! Mi is azt tartanánk helyesnek, ha a fegyelmi eljárást a szülő tájékoztatása előzné meg. Azt javasoljuk, hogy beszéljen a lánya osztályfőnökével, és próbálják közösen értelmezni a helyzetet. Mindenképpen igyekezzen megtudni, hogy miért maradt el az előzetes értesítés, illetve, hogy nincs-e lehetőség még a fegyelmit megelőzően a probléma megbeszélésére, esetleg a gyerek bevonásával történő tisztázására. Nagyon fontos lenne, hogy sikerüljön egy kölcsönös bizalmon alapuló kapcsolatot kialakítani az iskolával.

--
  Móni

Elsőseim vannak. Az egyik gyerkőc néha elveszi mások dolgait. Nem tagadja le, szívesen visszaadja, nem próbál kitalálni valami mentséget. Nem viccből vagy heccelésből teszi. Szülőkkel is beszéltem, ők is szeretnének megoldást! Szakirodalmat, segítséget keresek! Előre is köszönöm!

--
  zoli

18 éves vagyok de szeretném már most otthagyni az iskolát (az osztálytársak miatt) de anyukán egy nemzeti parknál dolgozik és ha én nem megyek be akkor őt kirugják van valami lehetőség hogy ne kelljen bejárom és őt ne rugják ki??

--
  szabòka

15 èves lányom ellen, fegyelmi eljárást inditottak, a házirend sùlyos megszegèse miatt! kellett -e volna, elötte egy figyelmezt
etõ levelet kapnom??

--
  Anikó

Köszönöm, megnézem!

--
  OFOE

Kedves Anikó! Ezzel a végzettséggel sajnos nem taníthatsz, legalábbis mi úgy véljük.
A bizonyosság kedvéért azért nézd meg Te is a 2011. évi CXC. tv. 3. mellékletében foglaltakat.

--
  Anikó

Tisztelt Ofoe!
Szeretném megtudni, hogy általános iskolai tanítói, informatikus könyvtárosi és IT mentori (OKJ száma: 54 482 01)végzettséggel taníthatok-e ált.isk. felső tagozatán informatikát? (Ha így nem, van-e olyan OKJ-s képzés, ami feljogosít erre?)
Köszönettel: Anikó

--
  Varga Ili

Kedves "babos"! Ha valóban megvan a 25 év közalkalmazotti jogviszonya, akkor a Kjt. 78. §-a alapján ki kell fizetni, kérés nélkül a jubileumi jutalmat. Hogy ki és mikor jogosult erre, azt a munkáltatónak kötelessége figyelemmel kísérni, nyilvántartani.
Azt javasolom, hogy keresse meg az igazgatóját és érdeklődjön, hogy számfejtették-e már és mikor fogják utalni a jogos járandóságát.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[rel:] Aki terrorizál, azt leszedálni. Az agresszív hülyénél jobb a békés hülye.
Virtuális szülői értekezlet 2. - Áldozatok és agresszorok az iskolában »

--

[pl.:] @tanár: Matematika szóbelin javítani? Már amikor bevezették a szóbelit, az rettenetesen fura volt. Vagy ez csak arra van, hogy a magolósok is átmenjenek? A mateknak pont az lenne a lényege, hogy használd a fejed. A SÖTÉTSÉG!
Érettségi elnöki jelentés helyett »

--

[J:] "tartottak attól, hogy az iskola zárt világát megbontja a világháló nyitottsága" tartok attól, hogy a túlzott zártság okzza az iskolai lövöldözéseket és öngyilkosságokat, mert a gyerek nem tudja, hogy ezen kívül is létezik világ. Igenis legyen tudomása arról, hogy […]
A digitális nemzedéknek megfelelő tanulási környezetre van szüksége »

--

[hem:] Nézd meg a Street-fighting Math-ot az edx-en. Na, azt tényleg tanítani kéne. Valamint bevonni a saját fejlődésének figyelésébe. Lásd gamification. Jól hallottad.
Műveltség és tudásépítés a digitális korban »

--

[tigris:] Kínai diák válasza az unalmas órára: előveszi az egyetemi tankönyvét, ugyanabból a tantárgyból.
Miért nem értjük egymást? (3.rész) »

--

[Hédi:] Minden - de tényleg minden - tiszteletem. Az írásokat külön is köszönöm, köszönjük.
Közmunkásokat tanítok (Naplórészletek, 6. rész) »

--

[Dékán Haas Zsuzsa:] A kép nem szimpla illusztráció. Ez a tarisznya. :) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=677900988915053&set=p.677900988915053&type=1&theater
Közmunkásokat tanítok (Naplórészletek, 6. rész) »

--

[tanár:] Az érettségivel és az iskolarendszerrel nagyon sok probléma van. Például a matematika tantárgy diszkrimináció áldozata, ugyanis abból nem tehet szóbeli vizsgát az, akinek 25% feletti az írásbelije. Pedig a szóbelivel szinte mindig javítani szoktak az eredményen, már csak azért […]
Érettségi elnöki jelentés helyett »

--

[OFOE:] Kedves Dombai Kata! Lehet, hogy átmeneti volt a gond, mert nekünk működik. Reméljük, másutt is.
Az ország kedvenc osztálya különleges helyre utazhat »

--

[Dombai Kata:] Ha a tovább a játékra gombra kattintok, akkor azt írja ki, hogy az oldal nem található.
Az ország kedvenc osztálya különleges helyre utazhat »

--
OFOE (2001–2014) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek