OFOE a Facebook-on
Betűméret
2009. április 29.
» Hozzászólások (2)

Az olajpasztell készlet

Varga Erik

1962. november 12-én a tigris évében és a skorpió havában születtem. Édesanyám zongoratanárnő, édesapám jogi doktor volt. Viharosan éltünk, de részben mert értelmiségi családból, részben mert nagyanyai ágon erdélyi nemesi családokból származom, sok pluszt kaptam: tanulhattam zenét, képzőművészetet, sportolhattam. Elég szigorúan próbáltak nevelni, de bármit megengedhettem, bármit megvehettem magamnak, s rengeteg könyvet olvashattam. Hosszas útkeresés után léptem a művészek gyönyörű, de néha igen rögös útjára. 2005-ben szereztem diplomát az egri Eszterházy Károly Főiskolán. Jelenleg nagy örömömre ugyanitt vagyok MA-jelölt.

Édesanyámék és tanáraim örömére és bánatára igen eleven, mindent bevállaló, de éles eszű gyermek voltam. Így azokból a tárgyakból, melyek érdekeltek, ötös voltam, a többiből nagyon rossz. Magaviseletem is a két végpont között mozgott, a hangulatomnak megfelelően. Szolnokon akkor a Konstantin Általános Iskolába jártam. Osztályfőnököm Dr. Őz Csabáné volt, s bár szüleimmel jó volt a viszonya, engem nagyon szigorúan próbált fogni. Úgy éreztem, nem szeret, ami bántott, mert nagyon művelt s elegánsan gyönyörű nő volt. Rosszalkodtam az ő óráin is, de sokszor csak azért, hogy figyeljen rám. Környezetismeretből, rajzból, testnevelésből és matekból ötös voltam általában.

Az ötödik év őszén elütött egy autó, s hosszú hónapokra kórházba kerültem, ágyhoz voltam kötve. Szüleim, főleg édesanyám és nagymamám, rendszeresen látogattak, de az iskolából alig valaki, ami nagyon bántott. De egy napsugaras délelőtt bejött látogatóba az osztályfőnököm. Már attól megilletődtem, s megörültem, hogy ő bejött. Nagy dolog volt ez akkor, és még ajándékot is hozott. Egy csomag színes olajkrétát, eredeti franciát, s hozzá való papírokat, a borítón egy számomra furcsán megfestett kecskefejjel. (Ma már tudom, hogy posztimpresszionista stílusban készült.) Igen kedvesen biztatott: rajzoljak a francia krétával sokat, és kicsit könnyes volt a szeme, mikor látta, milyen állapotban vagyok. Akkoriban, 1972-ben, ez ritka nagy ajándéknak számított, mert a Kádár-korszakban itthon nyugati termékek ritkán voltak a boltokban.

Amint elment, elkezdtem lelkesen dolgozni. Egy könyvborítóról „paraszt” férfifejet másoltam annyiszor, hogy már fejből le tudtam rajzolni. Olvasmányaimból, pl. a Winnetou-ból és a Cooper-regényekből az illusztrációkat másoltam ki, és lerajzoltam a borítón lévő kecskefejet. A szüleim akkor nem tulajdonítottak ennek túl nagy jelentőséget, hiszen anyai ágon voltak profi és amatőr művészek is a családban (pl. Donáth Gyula).

Miután kikerültem a kórházból, minden felkészülés nélkül díjat nyertem egy országos rajzversenyen. Erre sokan felfigyeltek az iskolában is, otthon is, s némely órán, melyeken továbbra is túl eleven voltam, vagy amelyből túl gyenge, osztályfőnököm tanácsára kiválthattam magam rajzzal. Volt egy vázlatfüzetem, s le kellett rajzolnom, mi történt az órán. Ez lekötött, nem rendetlenkedtem többé. A sikerültebb rajzaimat meg kirakták az iskola faliújságjára, és rajzversenyeken indítottak. Ez nagyon tetszett mindenkinek, s nekem már nem kellett rendetlenkednem ahhoz, hogy figyeljenek rám.

Azokban az órákban igazi művésznek éreztem magam. Később tanultam arról, hogy például Szőnyi István, Nemes Lampért József, Gulácsy Lajos vagy Caravaggio is kaptak gyerekkorukban hozzám hasonló lehetőséget. Szőnyi, Nemes Lampért gyerekkorukban és fiatal felnőttként, már a diploma előtt művészeknek számítottak, és akkor egy kis időre én is így voltam. Egyre jobban szerettem iskolába járni, egyre népszerűbb lettem társaim és tanáraim körében. A rajzórákat már előre vártam, készültem rájuk.

Pogány Józsefné volt az első rajztanárom, aki hitt bennem, kicsit kényeztetett, versenyeztetett, és külön feladatokat adott, amiket én szeretettel csináltam meg. Nem a szokványos tanár–diák kapcsolat volt közöttünk, hanem egy pici művész s egy aktív művész egymást értő és egymást szerető párbeszéde. Vártam a feladatokat, szárnyaltam, és bánom, hogy abból a korszakomból szinte egy munkám sem maradt fenn. Ennyit jelent egy jó pedagógus! S mit tesz egy gyenge pedagógus? Levágja ezeket a szárnyakat.

Hatodiktól több okból egy látszólag elitebb iskolába kerültem. De ott a rajztanárnak nem tetszettem, s mivel eleven voltam, ha lehet, megbuktatott volna. Kettest adott, s helyettem sokkal gyengébb képességű gyerekeket versenyeztetett. Egyszer azonban még ott is legyőztem az összes növendékét egy iskolai rajzversenyen, ennek következtében ő nagyon megharagudott. Egyre kevesebbet rajzoltam, az életkorom is másfelé vitt: sport, lányok, zene, csavargás. Rajz alig.

A középiskolában nem volt rajz, csak szakrajz, de látván, hogy milyen ügyes kezű vagyok, néha rajzolhattam a faliújságra. Akkorra azonban engem ez a dolog már nagyon nem érdekelt. Érettségi után műszaki főiskolára mentem, ahol bukdácsoltam, de dr. Kepenyes József, a matektanárom, és dr. Korim Jánosné, filozófiatanárom, rajzoltattak a főiskola faliújságjára és újságjába. Sokszor mondták nekem, hogy miért szenvedek itt, soha nem leszek jó mérnök, akárhogy erőlködöm. De a rajzzal talán kezdhetnék valamit…

Hosszas útkeresés után jelentkeztem az egri Eszterházy Károly Főiskolára, és 2005-ben kiváló diplomával végeztem rajz-vizuális kommunikáció szakon. Ha jobban figyelek az életemre, és több szerencsém van, legalább tíz év üresjáratot megúszhattam volna.

Ennyi minden múlott a pedagógusaimon.

Varga Erik

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

Hozzászólások

Gabriella | 2009. április 30.
Jó volt ezt olvasni. Mégiscsak szép ez a pedagógushivatás! Minden gond dacára. Fel a fejjel, kollégák! Talán a mi tanítványaink között is akad olyan, aki majd ilyen őszinte hálával gondol vissza ránk!
N.E. | 2009. április 29.
Fent ott fent ott fent ott fennt...
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2015.08.29.
L. Ritók Nóra: Az új tanév
„Ahol nem segítetek, ott mi van?”- kérdezi a héten külföldi látogatónk. Magyarázom neki, hogy településenként más a helyzet, van, ahol az önkormányzat ad három, máshol ötezret a beiskol...
(Forrás: Nyomor széle blog/hvg.hu)
--
2015.08.29.
Peer Krisztina: Mit jelent az iskola elutasítása gyerekkorban?
Sok iskola előtt álló gyereknek olyan viselkedési vagy érzelmi problémái vannak, amelyeket gyakran nehéz diagnosztizálni. Ezekben az esetekben a jól körülhatárolható tünetegyüttesek helyett...
(Forrás: Kölöknet)
--
2015.08.29.
Csak ne legyenek hangosak, akkor nincs gond
Igazi szomszédok között, külön családi házakban élnek ezentúl a battonyai SOS gyermekfalu lakói: hatvan gyerek és a nevelőszüleik költöztek át Orosházára. Még szokni kell a várost,...
(Forrás: abcug.hu)
--
2015.08.29.
A legbosszantóbb problémák a legbosszantóbb problémával kapcsolatban
"A szabályzat és a szótár elkészültét kizárólag a Kiadó finanszírozta. Közpénzt senki nem fordított rá. Ez könnyen ellenőrizhető állítás. Az ezzel ellentétes „valószínűsíté...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2015.08.29.
Diákonként 300 forint jár a pedagógusoknak tankönyvkiosztásért
A könyvek szülőknek történő átadását minden iskola maga szervezi meg, a Klik fenntartása alatt álló iskolákban ez rendben zajlik, hiányzó könyvekről, illetve késésről nincs informá...
(Forrás: Népszabadság)
--
2015.08.29.
Vezető nélkül maradt a Fazekas
A Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban, miután az intézményt másfél évtizeden át vezető Hámori Veronika nyugdíjba megy, és utódját még nem sikerült megtal...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2015.08.29.
Így nem bánhatnak emberekkel! - Elhagyja az országot a híres gimnázium igazgatója
Két évvel a nyugdíj és igazgatói megbízásának lejárta előtt lemondott és külföldre megy tanítani Somogyi László, a budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója. - A fő ok: az iskolai...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2015.08.29.
Trencsényi László: a polgári társadalom csak blöff
Még az oktatásirányításban is tisztán érezhető a nosztalgia a Horthy-korszak iránt, a kormány felelőtlen oktatáspolitikája, amelyet szemmel láthatóan a miniszterelnök napi rigolyái alak...
(Forrás: Népszava)
--
2015.08.28.
Az új helyesírási szabályzatról
“Ilyen kevés javításért nem érdemes új kiadást csinálni” – mondta Arató László, a Magyartanárok Egyesülete elnöke az Inforádiónak. “Sokkal alaposabb, átfogóbb változtatásra...
(Forrás: Magyartanárok Egyesülete)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT OFOE agresszió bizalom család demokrácia digitális nemzedék diákok drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség esélyek felelősség felnőttképzés fiatalok film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közoktatás közösség motiváció média módszerek nevelés oktatás oktatáspolitika olvasás osztály osztályfőnöki szerep osztálykirándulás pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők tananyag taneszköz tanulás tanár tanár-diák kapcsolat tanárok tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem verseny virtuális kongresszus visszaemlékezés vélemény óraterv önismeret ünnep
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Judit! A gond feltételezhetően abból ered, hogy a munkáltatód nem az iskola, nem is az önkormányzat, hanem a KLIK. Nekik joguk van a saját tanterületükben a munkaerőt úgy elosztani, ahogy a leggazdaságosabb. Feltételezem, hogy nincs elég megfelelő képesítéssel rendelkező némettanár. Gondolom, a tanítók végzettségeddel általános iskolában tanítasz. Lehet, hogy középiskolában akarnak igénybe venni a mesterszakoddal az érintett tantárgyból. Ha Neked ez ellen kifogásod van, a fenntartóhoz kellene fordulnod, lehetőleg írásban, és indokolnod, hogy ezt miért tartod méltánytalannak. Ha a válaszunk nem segít, érdemes az Oktatási Hivatal portálján utána kérdezned: http://www.oktatas.hu/ugyintezes/hivatalvalaszol_public

--
  Judit

Kedves OFOE!
Megyeszékhelyi iskolában tanítok. Tanító - német műveltségterülettel, emellett elvégeztem a német mesterszakot. Munkáltatóm a mesterszakra hivatkozva utasít más település iskolájába 5 órában németet tanítani úgy, hogy saját iskolámba németet tanító óraadót vesz fel. Ugyanakkor ezeket az órákat óratervi keretemben is el tudnám látni. Továbbá kinevezésemben egy iskola szerepel a munkavégzésem helyéül, nincs más intézmény neve megjelölve. Köteles vagyok - e kijárni és elfogadni a szóbeli utasítását?
Köszönöm válaszukat. Judit

--
  OFOE

Kedves Eszter! Olvassa el az oktatási igazolványokról szóló kormányrendeletet: a http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc2.cgi?docid=A1100362.KOR, hátha választ kap a kérdésére.

--
  kardos eszter

Kedves OFOE! Nyugdíjas vagyok, életem során időnként pedagógusként is dolgoztam, de nem mindig. (Van képesítésem, természetesen.) Nem iskolából mentem nyugdíjba, hanem egész más munkahelyről. Ha összeszámolom a tanítással eltöltött éveimet, azt hiszem, jogosult volnék pedagógus igazolványra. De ez csak feltételezés, mert nem találok pontos meghatározást arra, hogy hány évig kellett tanárként dolgozni egy igazolványhoz. Előre is köszönöm válaszukat, K.E.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Igazán megbízható választ az Oktatási Hivatal portálján kaphatsz

--
  Kismama

Áprilisban jelentkeztem a 2016-os minősítő eljárásra, így november 30- ig kell a portfóliót feltöltenem. Úgy tűnik, hogy nem fogok tanèvet kezdeni, mert kismama lettem. 😀 Mi a teendőm most, kell portfóliót írnom?
Válaszát előre is köszönöm!

--
  bagcsi

Köszönöm a segítséget. A második könyvvel kapcsolatban sikerült a kapcsolatfelvétel, így tárgytalanná vált.
Köszönöm szépen.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Az első könyvet egy ideig a Független Pedagógiai Intézet árulta, de az elég régen volt. Sallai Éva könyvéről próbálunk információt szerezni, ha sikerül, jelentkezünk.

--
  bagcsi

Kedves Juli!

Szeretnék segítséget kérni:
Keresném a Tanári segédkönyv az emberismeret tanításához c. kiadványt, illetve Sallai Éva: Pedagógiai svédasztal kezdő oktatóknak. Utóbbi az EKF kiadásában, de ott nem tudnak róla...Egy ötlet, hol keressem, mert Google barátom nem tud segíteni... Köszönöm szépen!

--
  OFOE

Kedves Tünde! Az arra jogosultaknak meg kell kapniuk az ingyenes tankönyvet minden tanévben.
Napra kész tájékoztatást a munkaköri követelményekről az Oktatási Hivatal honlapján kérhet

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[J.:] Egyszerű. Tegyétek eléjük az MIT kib*szott nehéz feladatlapjait, aztán ne engedjetek ki senkit a teremből, amíg tökéletes nem lett az összes válasz. Meg kell szívatni, akkor majd megtanulnak rögtön gondolkodni is. Nem kell tanítani, csak amennyit kérnek/engednek. De egy-egy ilyen […]
„Az nem lehet, hogy annyi szív...” Maradj nyugodt. Lehet. »

--

[Péter:] Kedves HG! Az írásából kiderül, hogy Önnek valójában nem a vita hiányzik. Önnek céljai vannak, ami beszélőviszonyban sincsen a pedagógiával. Ezt írta le: "Ilyen termeketlen vagdalkozassal tenni a fennallo rend ellen nem lehet." Talán elvétette a fórumot. A […]
Coming out a pedagógusok készülő „Etikai Kódex”-ének margójára »

--

[Péter:] Sopeka nyilvánvalóan provokátor (troll), aki bárkit kapásból "letrolloz", ha annak véleménye nem illeszkedik a prekoncepciójába. Anélkül, hogy "gondolkodna, érvelne, vitatkozna". Ezek miatt a jelenségek miatt nem alakulhat ki értelmes, nyilt és cenzúrázatlan […]
Coming out a pedagógusok készülő „Etikai Kódex”-ének margójára »

--

[Juli:] Kedves Sopeka! Egyetértünk. De azért HG. mégiscsak írt. Nézd meg a honlapon az írását. Ennek a vitának a folytatásáról van szó.
Coming out a pedagógusok készülő „Etikai Kódex”-ének margójára »

--

[Sopeka:] ptr, Péter, Peti - egyértelműen troll, miért ugrik mindenki a provokációira? HG - "Amig ilyen indulatos veszekedes zajlik, en nem irok. Mert minek." Hát pont azért, hogy mederbe terelődjön a vita. Azért, hogy minta legyen arra, miként kell vitatkozni, eszmét cserélni. […]
Coming out a pedagógusok készülő „Etikai Kódex”-ének margójára »

--

[hg:] Hát, igen, ez az örök kérdés: mártír legyek, vagy menekült? Az én családomban a mártírok vannak felülreprezentálva. Ne tegyünk úgy, mintha az nagyon hasznos lenne. A mártírság nem látványos és értékes és példamutató és erőt adó, csak igen ritka esetekben. A […]
„Az nem lehet, hogy annyi szív...” Maradj nyugodt. Lehet. »

--

[A.M.:] " hogy ne a nulláról kelljen építkezni húsz-negyven év múlva, érdemes külföldre elmenni, hogy majd vissza lehessen jönni " Én szomorú lennék, ha 20-40 éven át valami seggszagú sötétség honolna a kárpátmedencében, de nem is tartom valószínűnek azt az áhított […]
„Az nem lehet, hogy annyi szív...” Maradj nyugodt. Lehet. »

--

[A.M.:] " de egy dolgot nem szabad: nem betartani a demokrácia játékszabályait. Szerintem. " Mérnem? Might makes right? Nemár. A náci Németországban nekem is feszüljön egy trendi horogkereszt tetkó a nyakamon? Hátnem. Szögezzük le, hogy az átlagember ostoba és tanulatlan. Mi […]
„Az nem lehet, hogy annyi szív...” Maradj nyugodt. Lehet. »

--

[csiga:] Kedves H.G.! Hogy miért vagyunk tanárok itt? Lehet, hogy már nem is vagyunk azok. Csak persze másképp nem. Én pl. visszamegyek csökkentett óraszámba, és háttérbe próbálok húzódni - talán sikerül... Kökényt fogok gyűjtögetni a határban, állítólag finom a pálinkája. A […]
„Az nem lehet, hogy annyi szív...” Maradj nyugodt. Lehet. »

--

[Csilla2:] Kedves Csilla! Igen, epésebbre sikerült az első két mondat, de a "tüskéket kifelé" a kommentsor eredménye. Kicsit furcsáltam az elhatárolódást, de nem akartam megbántani, ha mégis megtettem, elnézést kérek. Tudja, az egyén szabadságáért küzdök. Azt tanítom a […]
Coming out a pedagógusok készülő „Etikai Kódex”-ének margójára »

--
OFOE (2001–2015) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek