OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2009. április 9.
» Hozzászólások (0)

Móra László

Hogyan dolgoztam fel hatodikosokkal a krétakör történetét?

Egy kolozsvári hatodik osztály

A tanulók egymás közötti konfliktusainak kezeléséről végzek kutatást egy lakótelepi iskola 6. osztályában Kolozsvárt. A tanintézetről annyit kell tudni, hogy a 70-es években épült, vegyes tannyelvű iskola (a többségben lévő román diákok mellett van minden évben magyar osztály is). A diákok sokszor románul szólnak egymáshoz. A kutatott osztály délutánonként jár iskolába. Eleven gyerekek, akik között sokszor vannak konfliktusok. A tanulók szociális és anyagi helyzete jó. 3 gyerek ingázik a közeli faluból (5 km). A tanulmányi helyzet vegyes. Az osztály átlagban jó közepes. Van közöttük egy kitűnő tanuló, illetve 2 tanuló maradt pótvizsgára 2 tantárgyból. A diákok életkora 10 és 12 év között van. A tanárok véleménye szerint az osztály értelmes, de nagyon eleven, sokszor nehéz fegyelmezni őket.

Az előzetes felmérésben a diákok valamennyien azt jelezték, hogy gyakran van konfliktus az osztályukban. Ez inkább a diákok egymás közötti nézeteltéréseit, súrlódásait jelenti, de sokszor a tanárok és diákok között is vannak ütközések. Néhány tanuló sokszor hergeli és hecceli a többieket. Emiatt gyakoriak a nézeteltérések, viták, amelyek sokszor elmérgesednek, eldurvulnak. Kirívó tettlegesség ugyan még nem fordult elő, de kisebb verekedés, lökdösődés igen.

Miután alaposabban megismertem az osztályt, az egyik órán a krétakör történetét dolgoztam fel velük. Célom az volt, hogy nyíljanak meg, és merjenek beszélni, merjenek beleszólni egy konfliktushelyzetbe, illetve keressenek megoldásokat, képzeljék el, ők hogyan rendeznék ezt a helyzetet.

Az óra leírása

Az órát ráhangoló gyakorlattal kezdtem. Egy lapra két tanulónak közösen kellett egy rajzot készítenie úgy, hogy együtt fogták a ceruzát. Bármit rajzolhattak, egy feltétel volt, hogy csak nonverbális kommunikáció lehetett a párok között. Utána röviden arról beszélgettünk, hogy mennyire volt nehéz vagy könnyű a másikat követni. Ki döntötte el, hogy mit rajzolnak? Volt-e olyan pont, amikor mind a kettő vezetni akart, és ha igen, akkor hogyan oldották meg.

Miután ezt befejeztük, elmeséltem a gyerekeknek a krétakör történetét. Ezután a tanulókkal átismételtem a történetet, hogy lássam, megértették-e.

Rajzoltam egy nagy kört a táblára, amibe egy pálcikababa került, és elkezdtünk beszélgetni a történetről. A következő kérdéseket tettem fel:

  • Mi volt a két asszony közötti konfliktus forrása?
  • Mit érzett az anya, mikor látta, hogy a gyermeke halott?
  • Miért nem tudták egymás között rendezni a konfliktust?
  • Igazságos volt-e a király?
  • Te hogy oldottad volna meg a helyzetet?

Az utolsó kérdésre adott válaszoknál mindent, amit mondtak, beírtam a táblán lévő körbe. Ötletbörzeszerűen jöttek a válaszok. A következőket javasolták:

  • Mind a két anya nevelje közösen a gyereket.
  • A királynak el kellett volna vennie a gyermeket, hogy ő nevelje fel.
  • Kínzással kikényszeríteni a vallomást az anyákból.
  • Hárman vigyázzanak a gyermekre, a két anya és a király felügyeljen rájuk, hogy rendesen nevelik.
  • A király adja a gyereket másnak, és mikor felnő, a gyerek döntsön további sorsáról.
  • A két anya közösen nevelje, és amikor a gyerek felnő, döntsön, hogy kinek a fia akar lenni.

Fenn hagytam a táblán az összes javaslatot.

Ezután szerepjátékot játszottunk. Kellett két anya, a király, mindkét anya mellé egy-egy barátnő, aki tanácsot adhat, illetve a király mellé egy tanácsos. Az osztály többi része bármikor bárkivel szerepet cserélhetett, ha azt gondolta, hogy megoldást tud találni, illetve bármikor kérdést tehet fel bármelyik szereplőnek. Rövid gondolkodás után egyik „anya” sem vállalta a negatív szerepet. A padlóra rajzoltam egy kört, és a kör közepére betettünk egy táskát, ez jelképezte a gyereket. A két anya a körön kívül állt, egymással szemben, mellettük a tanácsadóik. A király is a körön kívül állt, a két anya között, mellette a tanácsadója. Az anyáknak érveket kellett mondaniuk, hogy miért akarják, hogy a gyermek náluk maradjon. Bármikor tanácskozhattak a mellettük levővel. A király kérdéseket intézhetett az anyákhoz, és bármikor tanácskozhatott a „tanácsosával”.

A végén arra a következtetésre jutottak, hogy mindkét asszony lemond a gyermekről a másik javára. A király erre úgy döntött, hogy a gyermeket magához veszi, és ő neveli fel.

Ezután a szerepjátékban felmerült problémákról beszélgettünk a következő kérdések mentén:

  • Miért nem akart egyik anya sem „rossz” lenni? (Mit éreztek, amikor a nagatív szerepet kellett volna vállalniuk?)
  • Jó döntés, hogy a királyhoz kerüljön a gyermek? Aki hozzászól, indokolja meg a válaszát.
  • Miért jutottak el az anyák oda, hogy mindketten lemondanak a gyerekről?
  • Hogyan rendeződött végül a konfliktus?

Az óra végére az egyik lány kimondta a végkövetkeztetést: csak úgy lehet rendezni a konfliktusokat, ha megbeszélik a problémákat.

Záró gondolatok

A király szerepét alakító gyerekről valamennyi tanár az mondta, hogy az órán figyelmetlen, nem tanul, semmi érdeklődést nem mutat, és éppen őmiatta vannak konfliktusok az osztályban. Ő maga vállalta a szerepet, nagyon jó kérdéseket tett fel a társainak, beleélte magát a helyzetbe. Mivel nem piszkálta a társait, és nem reagált a többiek beszólásaira, az egész óra rendkívül hatékonyan és jól zajlott le. A másik, szintén problémásnak tartott gyerek vállalta a tanácsadói szerepet a király mellett. Ő is aktív résztvevője volt a gyakorlatnak. Mikor következő órán újra az osztályba mentem, ennek a két gyereknek az volt az első kérdése, hogy „Ugye ma megint játszunk?”.

Megbizonyosodtam róla, hogy alternatív módszerekkel, játékosan sok konfliktust fel lehet dolgozni, rá lehet vezetni a gyerekeket arra, hogy ők maguk találják meg és mondják ki az adott helyzetben a megoldást.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.04.24.
Sikerrel zárult a Digitális Témahét az iskolákban
Idén közel hétezer pedagógus és 120 ezer tanuló vett részt a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) szervezésében és az Informatikai Vállalkozók Szövetségének (IVSZ) közrem...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.04.24.
Aki jó szakmát választ, arra biztos jövő vár
Nemzeti érdeknek nevezte egy tegnapi eseményen a kormányfő, hogy olyan fiatalokat neveljenek, akiknek piac- és versenyképes tudásuk van. Orbán Viktor szerint választ kell adni arra a gyakorlatra...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.04.24.
Gyerekbántalmazás miatt nyomoznak egy budapesti iskola igazgatója ellen
Gyermekbántalmazási ügybe keveredett Putnoki Zsolt, a Budapest XIII. Kerületi Ének-zenei és Testnevelési Általános Iskola igazgatója, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Újkenéz korábbi fideszes...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.04.24.
Nekik is sikerült, mint a Talpas lányának
Tiszabőn, az ország egyik legszegényebb településén még mindig nagy szónak számít, ha valakinek sikerül leérettségiznie. Nagyon hamar, sokszor már az első évben otthagyják az középiskol...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.04.24.
Én nem vagyok szakember, de a szívemben van
Egy kis békési faluban nem mindennapi kapcsolatra bukkanhatunk egy látássérült kisfiú és tanítónénije között. Zsóriné Hocz Anikó amikor meghallotta, hogy Balázs az osztályába érkezik...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.04.24.
Többet keres a kezdő buszsofőr, mint egy egyetemi adjunktus
Bár az egyetemi oktatóknak 2015 óta negyedével (26,8 százalékkal) nőtt a bére, ez így is csak az egyetemi hierarchia tetején jelent elfogadhatónak hangzó pénzt. Egy egyetemi tanár alapesetben...
(Forrás: Index)
--
2018.04.24.
Fábry Béla: Akkor most?
Szomorú kép körvonalazódik. Még az eddigi piszkosszürke tónus is sötétebbé válik. Reménytelen a helyzet? Amíg a pályán látó mértékadó szakemberek nem kongatják fülsiketítő módon...
(Forrás: Népszava)
--
2018.04.24.
Beszóltak Orbánnak a gyenge kompetenciatesztek miatt
A Tanítanék Mozgalom azt írta Orbán Viktornak, hogy „a magyar gyerekek és fiatalok szövegértési és matematikai készségei rettenetesen gyengék. Különösen a leszakadó régióban élők...
(Forrás: index)
--
2018.04.24.
Balog után ki rázza gatyába Orbán demográfiai súlypontú minisztériumát?
Telnek a hetek, röpködnek a nevek: Balog Zoltán hétfőn bejelentett távozása után egyelőre ennyit lehet biztosan állítani arról, hogy ki vezetheti a negyedik Orbán-kormány várhatóan legnagyobb...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[H.M.:] Kedves Jázmin! Nagy örömmel és egy picit torokszorító érzéssel olvastam a sorait (az írás közkinccsé válása, és az egyik gondolat okozta az ambivalens érzést). Amit Ön leírt, azt nagy nemzetközi és hazai kutatások is alátámasztják: azok a hallgatók a legsikeresebbek, a […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[Anna:] Bár olyan eccerű lenne, hogy vasszigor, oszt' kész... Az egyén vagy csoport, amely a problémákat nem hajlandó tudomásul venni, hanem saját tudattalanjába száműzi, vagy a fegyelem válaszát adja rá, azaz elfojtja, s ez lényegileg ugyanaz, a robbanás felé halad. Lehet […]
Szegregáció »

--

[Szekszárdi Júlia:] Kedves KGY! Nem kétséges, hogy a szülők felelőssége óriási, de az Ön által ajánlott „vasszigorral” itt semmire sem mennénk. A szegregáció következményeiről lehet olvasni a bejegyzésben, és ugyanerről van szó a Gettórenoválás és iskolai szegregáció egyházi […]
Szegregáció »

--

[KGY:] Kedves Nóra! Ön hatalmasat téved a felelősség magállapításában! A gyermekért elsősorban 95% a szülők a felelősek a társadalmi felelősség csak a maradék 5%-ban kérhető számon, miután a szülő teljesítette a tőle elvárható részt. Nevelni a családban lehet a többi gyenge […]
Szegregáció »

--

[Varga Zsolt:] Az állam társadalmi igényt elégít ki, lásd: https://www.es.hu/cikk/2018-03-09/rado-peter/2018-az-oktataspolitikai-remenytelenseg-eve.html
Szegregáció »

--

[Gyulai Sándor:] Gratulálok, Ibolya! Örömmel tölt el, hogy iskolánkban ilyen innovációk valósulhatnak meg. További sikereket kívánok: Gyulai Sándor, a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium intézményvezetője
Digitális történetmesélés az oktatási nevelési folyamatban 3. - DST a történelem és társadalomismeret tanításában »

--

[Leiner Károly:] Kedves Zoltán, nekem szerencsém van, mert gyógypedagógusként több tantárgyat is taníthatok, így magammal kell "egyezkednem". De: voltam tanító bácsi is - ott is könnyedén megoldható a feladat. Ahol nem, ott a kollégákkal kell összedolgozni. Nézzünk egy példát: […]
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Zoltán:] Gratulálok! Fogyatékosokkal ilyen teljesítményt elérni nem akármilyen pedagógiai munkáról árulkodik. De mindez hogyan fér bele a mai iskolába, a NAT-ba, a kerettantervekbe? Milyen órák keretében lehet ezeket a lépéseket, eszközöket alkalmazni?
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek