OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2009. március 4.
» Hozzászólások (8)
Címkék:
 

Szex az iskolában

Úgy tűnik: a tanárverések témájának leáldozott a médiában, miután sikerült minden bőrt lehúzni róla. Az olykor agresszivitásba torkolló feszültségek ugyan mit sem enyhültek, de annyi szó esett már ezekről, hogy a kedves nézőnek, olvasónak, hallgatónak a szeme sem rebben, ha ilyesmiről hall. Már elszörnyedni sem tud rajta, az ingerküszöb lényeges magasabbra került.

De semmi gond, itt az új gumicsont, az előzőnél is hatásosabb: szex az iskolában.

A napközis idő alatt történő „nemi erőszak” ügye (10 éves gyerekek voltak az „elkövetők”) egészen az ombudsmanig eljutott, volt felháborodás, reagálás és túlreagálás bőven, mire kiderült, hogy a világgá kürtölt hír nem egyezik a valóságos történésekkel. Még jó, hogy a főnöke megvédte a szerencsétlen napközis nevelőt.

De tudja meg a világ, hogy Szeghalmon az osztályteremben folyt közösülés (13 éves lány, 16 éves fiú, a lány szerint erőszak, a fiú szerint önkéntes felajánlkozás).

Elbocsátották a kenderesi iskolaigazgatót, akinek szexképek voltak a hivatali komputerén (a feljelentő illetéktelenül jutott ezek birtokába, engedély nélkül töltötte le őket, és csinált botrányt az ügyből).

Egy tanárnő az interneten keresett (szex)partnert, a férje jelentette fel, ezek után neki is távoznia kellett az iskolából.

Megannyi zaftos sztori, lehet jókat csámcsogni és nagyokat botránkozni.

A Duna TV-ben a minap e hírek kapcsán meginterjúvolták az egyik szülői szervezet elnökét és egy középiskolai tanárnőt. Feltették a kérdést, hogy ki nevel, illetve, hogy ki tehető felelőssé a közállapotok (a „közerkölcs”) ilyen mérvű romlásáért. A szülő szerint természetesen az iskola, az iskola szerint természetesen a szülő. A jelen közállapotok (s ebben mindkét fél egyetértett) azonban rendkívüli mértékben megnehezítik a dolgot. A szülők vagy munkanélküliek, és így rossz példát mutatnak a gyerekeinek, vagy agyonhajszoltak, és ezért nem jut idejük foglalkozni a csemetéjükkel. A tanároknak pedig „nincs idejük nevelni”, mert a megemelkedett óraszám nagyon igénybe veszi őket. Végül arra a következtetésre jutottak, hogy minden bajért a körülmények hibáztathatók.

Vajon mi történik ezek után? Egy darabig a csapból is ez a téma folyik majd, az OKM esetleg elrendeli, hogy az iskolák meghatározott óraszámban kötelesek foglalkozni a szexuális felvilágosítással, az élet meg folyik szépen tovább a saját törvényei szerint?

Valóban kíváncsi lennék arra, hogy miként dolgozzák fel a történetet Szeghalmon, mi történik a két rajtakapott tinédzserrel. Megbélyegzik őket? Büntető eljárás alá vonják a fiút? Az eset csak abban az értelemben kivételes és egyedi, hogy az osztályteremben kapták rajta a párt, és a média nyilvánosságra hozta az ügyet. Vizsgálati adatok szerint a 10-13 éves gyerekek több mint ötöde belekóstolt már a szexbe, a 15-18 éveseknek pedig a fele él szexuális életet.

Meg persze az is érdekelne, hogy a megbélyegzés mennyire teszi tönkre az érintett igazgató és a tanárnő életét. Nem tudok az ügyről én sem többet, mint amennyit a média közöl, de az a gyanúm, hogy a bűn és a bűnhődés egyik esetben sincs arányban egymással.

Nézzünk alaposabban a dolgok mélyére.

A mai gyerekek szexuális kultúrája (is) egészen más, mint az előző generációké. Szocializációjukba beépül a média által a szexről közvetített, a valóságtól egyre inkább elrugaszkodó kép, és erősen hatnak rájuk az interneten bárki számára hozzáférhető pornográf tartalmak. Nem is szólva a városok legforgalmasabb helyein olvasható plakátokról, amelyek rejtett nevelési programként hatnak mindenkire, aki arra jár, és tud olvasni. (A Batthyány téri metró mozgólépcsője mentén például a következő szövegek olvashatók az egymás mellett sorakozó plakátokon, egy helyen 3-4 alkalommal is: Beléd vágja mélyen. Erotikus, romantikus bestseller; Szereti, ha sikítanak (ez is egy regény hirdetése). Kedves G pont (kiadvány az orgazmusról).

A szülők nagy része természetesen félti a gyerekét, legszívesebben elodázná a felnőtté válását. Kevesen képesek őszintén, nyíltan, a másik félre is odafigyelve, az ő tapasztalatait is tudomásul véve beszélgetni erről a témáról. Persze akadnak olyan szülők, akik nagyobbacska gyerekeiknek már megengedik a bizalmas együttlétet a partnerükkel, s olyanok is, akik keményen tiltanak, és olykor észre sem veszik, hogy a gyerek miket művel az ő tudtuk nélkül.

A tanárok többsége hárítja a kapcsolódó felelősséget, legfeljebb a biológiai veszélyekre figyelmeztet (terhesség, nemi betegségek, AIDS), esetleg teljesen hatástalan erkölcsi prédikációkat tart, és törekszik arra, hogy az iskola területén ne kelljen beleütközni ebbe a problémába. Ha a folyosón, a tanteremben, bálteremben, kiránduláson lesz tanúja fiúk és lányok bizalmas érintkezésének (a csókolózástól kezdve az ölelkezésen át egészen a közösülésig), általában zavarba jön, felháborodik, büntet, vagy úgy tesz, mintha észre sem venné a dolgot. (Kíváncsi lennék, hogy például Rómeó és Júlia történetét vagy József Attila Ódáját hogyan tudják e tematikát tökéletesen kiiktatva tanítani.)

Miközben a tanárok sem nem nélküli lények, és igaz ez még akkor is, ha a hagyományos pedagógusszerepbe nem is fér bele ez a vonatkozás. Ha az ő szexuális vágyaik, partner iránti igényük kerül nyilvánosságra, abból lényegesen nagyobb botrány kerekedik, mint a gyerekek hasonló tetteiből. Tehát a gyerekek fokozatosan kivívják maguknak, hogy a 21. század erkölcse szerint élhessenek, miközben a tanáraikat száműzzük a 19. századba.

Elgondolkodott már valaki azon, hogy egy-egy pedagógus szexuális nyomora, sikertelen párkapcsolatai, magánya, elrontott házassága milyen hatással van mentálhigiénés állapotára, és mindez miként befolyásolhatja a tizenéves tanítványaival való kapcsolatát?

Hallatlanul komplex és megoldatlan problémahalmaz tornyosul előttünk. Sokkal komolyabb és fontosabb annál, hogy puszta médiaszenzációként borzolja a közhangulatot.

Beszélnünk kellene róla őszintén, nyíltan, tabuk nélkül, felelősséggel.

Szekszárdi Júlia

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Juli | 2009. március 8.
Tökéletesen egyetértek Galambos Ritával: miközben az iskolában (is) egyre leplezetlenebbül jelenik meg szóban és tettben a szexualitás, a diákokat egyre kevésbé lehet e téren (is) korlátozni, sőt a pedagógusok és a diákok között is jelen van a nemiség, képtelenek vagyunk őszintén és felelősséggel beszélni erről a kérdésről
Az Indexben megjelent véleményben is nagyon sok igazság van, pl. "A szégyen hozása és a szex pedig Magyarországon sajnos nagyjából szinoníma. Ennek ellenére halálosan ciki, hogy retorziók rendre csak akkor jönnek, ha nyilvánosság elé kerül az, amit többnyire egyébként is mindenki tud."
Kedves Judit, nem deviáns, amit mondasz, hiszen a szexualitást valóban az emberség, a kapcsolati kultúra természetes részeként kellene értelmezni, amelyhez hozzá tartozik az érzelmi intelligencia fejlesztése, az önismeret, az egymás iránti felelősség stb., stb., tehát mindaz, amit Te felsorolsz.
A szépirodalom sajnos ma már nem hordozza azt a nevelő erőt, mint néhány évtizede (bár tartok attól, hogy akkor is csak korlátozott volt a hatása, feltételezte a nagyon hiteles, az élet egészét felvállaló irodalomtanárt, és az erre fogékony, éretten gondolkodó tanulókat). Jelenleg a gyerekek egyre kevesebbet olvasnak, és ha igen, akkor sem jellemzően Tolsztojt.
Ritók Nóra a pedagógus kisugárzó személyiségére apellál, méltóságának megőrzését félti a "populáris világ" hatásától, és állítja, hogy erre a szintre nem szabadna leszállnunk.
Nyilván nem kerülhetjük el a jelen (média)eseményeire és a közvetlen környezetünkben lejátszódó esetekre történő reflektálást. Ettől még megőrizhető a méltóságunk, ha őszinték vagyunk, és képesek vagyunk hitelesek maradni. Ennek a hogyanja lenne éppen az egyik kulcstéma, amelyről szakmai körben beszélni kellene.
Nem a szexuális felvilágosítást ösztönzöm, hiszen ez az iskolák nagy részében megtörténik (a színvonalról és a hatékonyságról itt most nem szeretnék bővebben szólni). Az emberrel foglalkozó ismeretek professzionális oktatására pedig égető szükség van, más kérdés, hogy a fokozatosan elenyésző emberismeret tantárgy alkalmas-e erre.
meseszép | 2009. március 7.
Kedves Judit!
az utolsó gondolatodhoz lenne hozzáfűznivalóm.kell-e önismeret/emberismeret óra?
miről szólnak ezek az órák? ugyanarról, amiről egy jó tanár egész tevékenysége: teret ad az emberi együttélés normáinak megismerésére, elfogadására. nem kinyilatkoztatás formájában, hanem sok életjátékkal, drámapedagógiai módszerrel, saját bőrön tapasztalással. önismeretről, az egyedi vagyok, értékes, más, mint a többi, de mivel a többi is más, értékes, csak máshogy, mint én, hogyan férjünk meg együtt ezen a Földön.
ha a tanár pedagógus, ezeken az órákon még többet segíthet a gyerekeknek, ám ha Ő A Valaki, van még egy színtér, ahol tovább ronthat rajtuk. ezért vannak kétségeim a központi direktrívákkal kapcsolatban. de mindegy is, nem engem kérdeznek. nem kérdeznek engem. sem.
Kádár Judit | 2009. március 7. | judit48[kukac]gmail[pont]com
Attól tartok teljesen deviáns véleménynek fog hangozni, amit mondok. Azért mondom.

Azt gondolom, az iskola nem az a hely, ahol szexuális felvilágosítással (régi forma) vagy neveléssel (új forma) kellene foglalkozni. Még csak nem is az a hely, ahol szabadna.

Az iskolában énszerintem – a konkrét, mindennapi eseményeken, az olvasmányokon, a történeteken és még sok máson keresztül – azzal kellene foglalkozni, hogy mi a jó fenét jelent
- kapcsolatban lenni
- érzelmekkel, érzésekkel, a legkülönfélébb indulatokkal és késztetésekkel rendelkezni, azokat kimutatni, megosztani, megfegyelmezni
- saját határokkal, titkokkal, magánügyekkel rendelkezni, azokat megvédeni
- ezzel szemben kukkolni, saját ügyeinket másra erőszakolni vagy erőszakkal betörni más intim szférájába (hogy ez van, erre is késztetés él bennünk, de ezt meg kell zabolázni, mert ez randa agresszió, hatalmi vágy, aminek – primér formájában – semmi köze a normál kapcsolatigényhez)
- ezen belül sóvárogni, mohónak, féltékenynek, sőt irigynek lenni, és hogy mindez hogyan vezet a gátlástalan birtokvágy (uralkodásvágy) csapdájába
- hogy különbség van önkontroll és elfojtás, lelkiismeret és (ön)destruktív szégyen, morális tartás és szenteskedő, előítéletes prüdéria között
- mindaz, amiről most nem beszéltem.

Amikor egy iskolában előfordul olyan eset (mert hát mindenféle előfordul), ahol a szex felbukkan, és ezzel kezdeni kell valamit, ott pontosan ugyanúgy kezdeni kell vele valamit, mint amikor az agresszió, a politizálás, a vallási meggyőződés, a halál utáni élet témája vagy a divathóbort (vagy mindaz, amiről nem beszéltem) bukkan fel. Ha belefér, örülünk, ha nem fér bele, megtárgyaljuk azzal az egy gyerekkel, két gyerekkel, osztálynyi gyerekkel, iskolányi gyerekkel, akit érint. Ott, akkor és olyan körülmények között, ahogy az a legadekvátabb és legtapintatosabb.

Külön és tanmenetszerűen SOHA nem javasolnám, mert elidegenít. Ahogy egyszerűen (bocs, most meg fogtok kövezni) hülyeségnek tartom az önismeret/emberismeret órát is. Hát már ennyire nem hiszünk Anna Kareninában?
TLf | 2009. március 7.
http://index.hu/velemeny/menonemmeno/2009/03/06/tanart_szexert_csesztetni_nem_meno/
galambos rita | 2009. március 5.
Több dolog van itt, amiről beszélni érdemes:
- a mai kamaszok szexuális nevelése, a médiából kontroll nélkül ömlő szexualitás és pornográfia kezelése
- a média szenzáció hajhászása, ami odáig fajul, hogy képes feltenni pl. az Index a vidéki angoltanárnő pornográf videóját, hadd lássa mindenki
- bizonyos szakmájú emberek, pl. a pedagógusok mentálhigiénés állapota
- és hogy mindez hogyan hat az iskolai hangulatra, kapcsolatokra, stb.
A helyzet az, hogy nem lehet kikerülni azt, ami körülvesz bennünket még akkor sem, ha nem szeretjük, sőt őszintén szólva irtózunk tőle. A magam részéről azt gondolom, hogy szexuális problémák, aberrációk mindig is voltak, csak legfeljebb nem kaptak nyilvánosságot.
Ugyanakkor nem harsogta minden azt, hogy valósítsd meg önmagad, tégy kedved szerint, ha úgy érzed, hirdesd magad az interneten vagy netán kezdj ki diákjaiddal. Márpedig a gátlástalanság ezen formája szinte napi beszédtéma középiskolás szülők közt.
Én a hisztériánál sokkal aggasztóbbnak tartom azokat az állapotokat, amikről nem szólnak a zaftos híradások: pl. azt hogy hány családos férfitanár kezdeményez kapcsolatot középiskolás lány tanítványával,hány tanár/tanárnő aláz meg gyereket az iskolában partnerkapcsolata, szexuális élete miatt, vagyis hogy ezen a téren is nagy a káosz, a rendetlenség.
Ugyanakkor több iskolában probléma, hogy nem tudják korlátozni a fiatalokat a tekintetben, hogy pl. ne csókolózzanak egymásba gabalyodva a folyosón vagy az órán, legyenek másokra is tekintettel, ne hordjanak közönséges, kihívó ruhákat, és ne kezdjenek ki tanáraikkal, stb.
Szóval, a józan ész és a jó ízlés határai elmosódtak, a rosszul értelmezett liberalizmus szalonképtelenné tette az értelmes és követhető szabályok betartatását.
A tanárok szexuális élete viszont éppen úgy magányügy, mint a boltosoké vagy bankároké. Ha problémájuk van, éppen úgy lehetőségük van segítséget kérni, mint bárki másnak. Ez nem szakmaspecifikus. Az más kérdés, hogy továbbképzéseken szó lehet arról, hogy milyen hatása van a boldogtalanságnak vagy a kielégületlenségnek a gyerekekkel való foglalkozásra, hogy a tanítás alapvetően egy teljes személyiséget bevonó érzéki aktus, stb. Az viszont nem magánügy, hogy milyen elveket követve nevelik direkt vagy indirekt módon a gyerekeket, milyen mintákat mutatnak. Csak könyörgöm, ne vájkáljunk senki magánéletében, semmilyen megfontolásból!
A szenzációhajhász médiát pedig sajnos úgysem lehet jobb belátásra téríteni. Hosszú időre meg lehet keseríteni emberek életét azzal, ha felelőtlenül irogatnak, mint pl. az óvodások szexuális erőszakáról. Már bocsánat, belegondoltak abba, hogy ezzel mit okoztak a gyerekeknek, az óvónőknek, és a szülőknek? A dolgok csöndes feltárása és megértése sokkal célravezetőbb, csak az nem hoz a konyhára...Julival viszont nagyon egyet tudok abban érteni, hogy lenne miről beszélni, lenne mit körbejárni. Ez a téma éppen úgy tabu a mai iskolában (miközben a fent leírt helyzet uralkodik), mint a közélet és a politika. Márpedig ha valami, ez a két terület a gyerekeket nagyon érdekli. A hogyan az egy következő kérdés.
L. Ritók Nóra | 2009. március 4.
Nem tudom. Kettős érzésem van. Egyrészt azt gondolom, ennek a szakmának kisugárzása kell, hogy legyen, pozitív kisugárzása, kulturáltsága, méltósága. És ebbe nem fér be a napraforgós igazgató, meg a többiek. Másrészt tudom, hogy változik a világ. Most szépségkirálynőt választottak az osztályfőnökök közül, holnap lehet már mi főzünk a Halatoránban, szóval a poluláris "kultúra" elért minket is.
De azt hiszem, mégiscsak azt gondolom, tartsatok konzervatívnak, hogy erre a szintre egy pedagógus nem mehet le.
A gyerekek szexuális nevelését én külön venném ettől a témától. Azt gondolom, erről nekünk tanítanunk kell, egyre nyitottabb, modernebb szemléletben, de semmikppen sem a mi életünkön, esetleg magunkon szemléltetve.
Juli | 2009. március 4.

Szerintem sem kell nyilvánosságot adni a pedagógus magánügyeinek, az intim szférát békén kell hagyni, az ennek keretében lejátszódó konkrét történések nem tartoznak sem gyerekre, sem szülőre, sem kollégára, sem felettesre (sem a médiára).

Ami azonban mégis érinti a napi pedagógiai munkát, az a pedagógusok mentálhigiénés állapota, és ezt – akár akarjuk, akár sem – a szóban forgó kérdéskör is befolyásolja. A pedagóguspálya elnőiesedése és elöregedése tény, és a következményekkel (kiábrándultság, kiégés, hiteltelenség, eszköztelenség, a tanítványokkal való kapcsolatépítés nehézségei stb. stb.) a szakmai munka midennapjaiban is szembesülünk.

Komoly gond, hogy a pedagógusok lelki egészségével senki sem törődik, s mivel ők különösen személyiségfogyasztó foglalkozást űznek, ez a hiány a szakmai munka során igencsak megbosszulja magát Figyelmébe ajánlom a Nyanyák a katedrán című írást http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=623 és az ehhez kapcsolódó kommenteket.

Ami pedig konkrét kérdését illeti: nagy szükség lenne olyan pszichológiai szolgáltatásra, amely a mentális egészség megőrzését, illetve helyreállítását szolgálja. Ezen kívül sokkal több törődést igényelnének a pedagógusok: lehetőséget a feltöltődésre, önmaguk karbantartására. Ezzel a kérdéssel a felelős döntéshozók már évtizedek óta egyáltalán nem látszanak törődni. A helyzet pedig ebben a tekintetben is fokozatosan romlik.

Írásomban a kérdés egy másik vonatkozására is fel szerettem volna hívni a figyelmet: a pedagógusok látványosnak ítélt "kilengéseiből" manapság egyre gyakrabban válik médiaszenzáció Ezt sem kellene annyiban hagyni...

Szakmai értelemben megválaszolatlan (tudomásom szerint fel sem vetett) kérdés, hogy a a nemiség miként van, miként lehet jelen a pedagógus szerepben. Pedig ennek a vonatkozásnak az agyonhallgatása komoly torzulásokhoz vezethet a közgondolkodásban, bizonyos magatartásformák megítélésében.
Sajnálom | 2009. március 4.
És mi a javaslat a szexuális nyomorban fetrengők megsegítésére? Talán receptre kéne nekik felírni egy eseménydús éjszakát, aztán kötelezni kéne őket a recept kiváltására egy erre rendeltetett műintézményben?
Nem, az én véleményem az, hogy a tanárok szexualitásáról tényleg nem kell beszélni. Ez nem tartozik másra; köszönöm, ez az én magánügyem.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.01.20.
Nincs idejük élni a diákoknak - A pénteki diáktüntetés szervezője nyilatkozott lapunknak
2020-tól nyelvvizsgához kötnék a felvételit a felsőoktatásba, ami nagyon sok diák előtt zárná el a továbbtanulás lehetőségét. Még a budapesti elit gimnáziumok tanulóinak is sokszor...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.01.20.
„Ekkora tömeget már nem lehet letagadni” – A szervezők minden várakozását felülmúlta a pénteki diáktüntetés
Ekkora tömeget már nem lehet letagadni – ami azt illeti, Tarnay Kristóf Ábelnek igaza van, a pénteki diáktüntetést egy kicsit nehéz lesz ugyanazzal a legyintéssel elintézni, mint amilyennel...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.01.20.
Külföldről finanszírozott diáktüntetés
Ne menj suliba! – ez a szlogenje annak a felhívásnak, ami tüntetésre hívja a diákokat pénteken a Parlament elé a magyar oktatás modernizálásáért. A demonstráció szervezői egy igazsá...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Vérszegény diáktüntetés a Belvárosban
Modernebb oktatási rendszerért vonultak tüntetni diákok tegnap délután a fővárosi Kossuth térre. A szervezők a Független Diákparlamenttel (FD) együttműködve nagyjából 1500-2000 demonstr...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Torkig vannak vele, hogy tönkreteszi őket az iskola
Több ezer diák tüntetett péntek este a Kossuth térnél egy jobb oktatásért. Kiderült, hogy kamaszok tömegei vannak torkig az oktatási rendszerrel, ami kizsigerli őket, és még csak nem is...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.01.20.
Határidőt szabtak a diákok a kormánynak
A Facebookon szerveződött Ne menj suliba tüntetés részeként több vidéki városban is diákfórumokat tartottak, amiért a szaktárca államtitkára szerint nem jár büntetés. A Független Di...
(Forrás: Hírtv)
--
2018.01.20.
Katedrai egyenlet
A diplomát megszerzők nagy részének eszébe sem jut a pályán elhelyezkedni, elöregedett a szakma, és ha a következő tíz esztendőben valóban nyugdíjba megy negyvenezer pedagógus, hihetetlen...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Lázas ifjúság
A másik lehetséges olvasata viszont az lehet a kormánypárt látványos közpolitikai lomhaságának, hogy tényleg elhiszik, hogy „jó irányba mennek a dolgok”, például az oktatásban is. Az...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Biztos jó, ha semmire nem emlékszünk az iskolában tanultakból? -videó
Párbeszédet szeretnének az oktatás felelőseivel a tüntető diákok. E legnagyobb gond a diákok gyakran felesleges tananyaggal való túlterhelése. Jó hangulatú demonstráció volt, okos besz...
(Forrás: Index)
Utolsó üzenetek:
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
  Varga Magdolna


Tisztelt OFOE!

Mint Közalkalmazotti Tanács Elnök, dolgozóink tájékoztatása érdekében kérem szíves segítségét az Intézmény Fenntartó Társulás által működtetett óvodánk életét érintő, felmerülő kérdéseink megválaszolásában!

Intézményvezetőnk 4. ciklusú megbízása 2018 nyarán jár le. 3 év múlva jogosulttá válik a 40 éves munkaviszony utáni nyugdíjazásra.
Lehetséges-e pályáztatás nélkül meghosszabbítani a munkaviszonyát évenkénti, vagy egyszeri 3 éves hosszabbítással?
Pályázat kiírása esetén, mi történik akkor, ha egyik pályázó sem kap szavazati többséget?
Pályázhat-e olyan személy, aki az egyéb feltételeknek megfelel, és a közoktatásvezetői képzés első évét már elvégezte?
Köszönöm a válasz adást!

--
  Sándor Ferenc

Köszönöm válaszát!
Nem is gondoltam arra, hogy én, mint "szerencsés" külső szemlélő szülő kezdjem el ezen okok felkutatását, inkább a megfelelő szakember vagy szervezet felkutatását szeretném minél hamarabb megtalálni, hogy ezzel tudjak segíteni rajtuk és nem mellesleg azon gyermekeken is, akik nem teszik ezt, lásd saját gyermekem is, akinek elmondása szerint fél attól, hogy ne előtte történjen ilyesmi és még ki tudja milyen lelki gondot okoz ez benne és társaiban is.
Érdeklődnék, hogy a Fővárosi Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálatot ilyen esetben szükséges e értesíteni vagy ezt maga az iskola vezetése tegye meg?

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc! Jogos az aggodalma, a vagdosás (falcolás) jelensége meglehetősen gyakran fordul elő a tizenévesek körében. Mindenképpen foglalkozni kell vele a tanárok, szülők és szükség esetén pszichológus bevonásával. Itt olvashat többet e jelenségről: , de a tájékozódás önmagában kevés. Fontos hogy körültekintően és tapintatosan nyúljanak témához, és nyerjék meg hozzá az érintett gyerekek bizalmát. A tettet kiváltó feszültség okait kell először is megszüntetni, s ez az egyes gyerekeknél eltérő lehet.

--
  Sándor Ferenc

Kedves Szakértők!
A gyermekem osztályában tudomásomra jutott, hogy néhány gyermek különféle eszközökkel sebeket ejt magán. Mit tehetek, mert az iskolát és a szülőket nem érzem képesnek ezen problémakör megoldására, mert szerintem ez az egész, ami abban az osztályban történik kezelhetetlenné vált? Féltem a gyerekeket!

--
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek