OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2009. január 25.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
     

Március 15.

10 általános iskolás, alsós, ill. felsős tanuló szereplésével; időtartam kb. 25 perc; teremben vagy utcai helyszínen is előadható.
Ez a műsor nem a forradalom és szabadságharc eseményeinek felidézésére helyezi a hangsúlyt, sokkal inkább a nemzet összefogását, a közös élmények és szomorúság összetartó erejének megidézésére törekszik.

1. Ének

Fölszállott a páva című magyar népdal (szólóének)

2. Népdal

Megütik a dobot
Város közepibe.
Felteszik a zászlót
Torony tetejire.

Sok magyar legénynek
Most el kell indulni;
Sok magyar menyecskét
Özvegyen kell hagyni.

A szép szabadságért,
Szép magyar hazáért,
Háromszínű zászló
Oltalmazásáért.

(In: Magyar ünnepek, Apáczai kiadó, 1990, 50. o.)

3. Zene

Verbunk zene szól a következő két toborzódal alatt:
Rózsavölgyi M.: Verbunkos (részlet)

(In: Negyedik daloskönyvem 4/2. Zenehallgatás a negyedik osztályban c. kazetta, Apáczai Kiadó, 1997)

4. Népdal

Ezernyolcszáznegyvennyolcadik évben
Letekintett az Úristen a földre.
Körülnézte egész Magyarországot:
Hol csatáznak a jó magyar huszárok?

Magyarország körös-körül füstölög,
Kossuth Lajos szent ágyúja mennydörög,
Maga fújja az angyal a trombitát,
Harcra hívja a magyarok honfiát.

Arra alá megverték a rézdobot,
Kiadták az erős parancsolatot:
El kell menni a csatába harcolni,
Piros vért kell a hazáért ontani.

(In: Magyar ünnepek, Apáczai Kiadó, 1990, 56. o.)

5. Népdal

Nincsen a világnak olyan katonája,
Mint amikor a Kossuth-huszár felül a lovára.

Felül a lovára, kard az oldalára.
De sok szőke, barna kislány szíve fáj utána!

Édesanyám, lelkem, ne sírasson engem!
Magyar földért, szép hazámért folyik piros vérem.

A szép szabadságért meg egy barna lányért,
Háromszínű magyar zászló oltalmazásáért.

(In: Magyar ünnepek, Apáczai kiadó, 1990, 52. o.)

6. Tánc

Néptánc a helyi hagyományőrző néptánccsoport előadásában
Szatmári verbunk

(In: zene: Hangfelvételek néptáncoktatáshoz, Szatmár, feljátszotta a Tücsök együttes, készítette a Néptáncosok Szakmai Háza, Budapest)

7. Zene

Föltámadott a tenger c. vers zenei feldolgozása
Szabó Ferenc -- Petőfi Sándor: Föltámadott a tenger (részlet)

(In:Zenehallgatási anyag a Hetedik daloskönyvemhez, Apáczai Kiadó)

8. Jelenet

A pesti utcán járókelők: egy újságot olvasva, egy kosárral a kezében, egy esernyővel a karján stb.

1. járókelő: Figyeljetek, polgártársak! Felolvasom nektek azt a folyamodványt, melyet Irinyi József szerkesztett.

Mindenki megáll.

Egész Európa mozog. Egy gondolat rezgi át egész Európát: hogy a létező állapot többé nem maradhat. Nincs többé idő hosszas tanácskozásra, vagy halogatásra. Az eszmék megértek, az élet szüksége követeli azokat. Magyarország pillanatai drágák. A nemzet nem elégszik meg többé egyes engedményekkel. Sok időn át aludtunk és sínylődtünk a nyomor, a mellőztetés, nélkülözés és szűkölködés fojtó posványában. Áldozata valánk gyűlölt idegen önkénykormány önérdekének.

Tömeg: Úgy van! Igaz!

2. járókelő: Petőfi verset írt a bankettre a zsarnokság ellen.

Tömeg: Halljuk! Halljuk!

2. járókelő:
Nem érünk rá várakozni,
Szaporán,
Ma jókor van, holnap késő
Lesz talán.
Ha bennünket még mostan is
Megvettek,
Az Úristen kegyelmezzen
Tinektek!

Tömeg: Igaz! Úgy van! Tenni kell!

3. járókelő: Tegnap láttam berontani egy ifjút a Pilvaxba, és hallottam, amikor elmondta, hogy most érkezett a bécsi hajóval, ő a pozsonyi ifjúság küldötte. Elújságolta, hogy Bécsben is kitört a forradalom.

4. járókelő: Nagy szégyen, hogy a bécsiek elénkbe vágtak – a büszke magyar, Rákóczi népe elé!

5. járókelő: Itt az alkalom kivívni a magyar szabadságot!

Tömeg: Meg kell tenni! Ki kell vívni!

Egy hang: Jönnek Petőfiék!

Tömeg: Éljen! Éljen!

(In: Kiss Józsefné – Pálóczy András: Iskolai ünnepélyek forgatókönyvei 4., március 15., Okteszt Kiadó, Nyíregyháza, 2000)

9. Vers

Petőfi Sándor: Nemzeti dal

Talpra magyar, hí a haza!
Itt az idő, most vagy soha!
Rabok legyünk, vagy szabadok?
Ez a kérdés, válasszatok! –
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

Rabok voltunk mostanáig,
Kárhozottak ősapáink,
Kik szabadon éltek-haltak,
Szolgaföldben nem nyughatnak.
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

Sehonnai bitang ember,
Ki most, ha kell, halni nem mer,
Kinek drágább rongy élete,
Mint a haza becsülete.
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

Fényesebb a láncnál a kard,
Jobban ékesíti a kart,
És mi mégis láncot hordunk!
Ide veled, régi kardunk!
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

A magyar név megint szép lesz,
Méltó régi nagy híréhez;
Mit rákentek a századok,
Lemossuk a gyalázatot!
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

Hol sírjaink domborulnak,
Unokáink leborulnak,
És áldó imádság mellett
Mondják el szent neveinket.
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

(In: Jeles ünnepek. 1848 emléke. Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft. 4-5. o.)

10. Ének

Kossuth Lajos táborában…

11. Vers

Tompa Mihály: A gólyához

Megenyhült a lég, vídul a határ,
S te ujra itt vagy, jó gólya-madár!
Az ócska fészket megigazgatod,
Hogy ott kikölthesd pelyhes magzatod.

Csak vissza, vissza! meg ne csaljanak
Csalárd napsúgár és siró patak;
Csak vissza, vissza! nincs itt kikelet,
Az élet fagyva van s megdermedett.

Ne járj a mezőn, temető van ott;
Ne menj a tóba, vértől áradott;
Toronytetőkön nézvén nyughelyet:
Tüzes üszökbe léphetsz, ugy lehet.

Házamról jobb ha elhurcolkodol,
De melyiken tudsz fészket rakni, hol
Kétségbesést ne hallanál alól
S nem félhetnél az ég villámitól?

Csak vissza, vissza! dél szigetje vár;
Te boldogabb vagy, mint mi, jó madár.
Neked két hazát adott végzeted,
Nekünk csak egy – volt! az is elveszett!

Repülj, repülj! és délen valahol
A bujdosókkal ha találkozol:
Mondd meg nekik, hogy pusztulunk, veszünk,
Mint oldott kéve, széthull nemzetünk...!

Sokra sír, sokra vak börtön borul,
Kik élünk: járunk búsan, szótlanul;
Van aki felkél és sirván, megyen
Uj hont keresni túl a tengeren.

A menyasszony meddőségért eped,
Szüle nem zokog holt magzat felett,
A vén lelke örömmel eltelik,
Hogy nem kell élni már sok ideig.

Beszéld el, ah...! hogy... gyalázat reánk!
Nem elég, hogy mint tölgy kivágatánk:
A kidült fában őrlő szú lakik...
Honfira, honfi ki vádaskodik.

Testvér testvért, apát fiu elad...
Mégis, ne szóljon erről ajakad,
Nehogy, ki távol sír e nemzeten,
Megútálni is kénytelen legyen!

(In: Magyar ünnepek, Apáczai Kiadó, 1990, 209. o.)

12. Zene

Erkel – Egressy – Rákos – Nádasdy: Bánk bán – Bánk áriája

(In: Zenehallgatási anyag a Hetedik daloskönyvemhez, Apáczai Kiadó)

Készült Békés Megye Közoktatási Közalapítványának támogatásával.
Készítette: Szabó Pál Általános Iskola (Biharugra)

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2016.04.28.
Sólyom keményen beszólt: A kormány kíméletlen
Meglehetősen kemény és kritikus mondatok hangzottak el a konzervatív értelmiségieket tömörítő Eötvös József Csoport A közoktatás helyzete címmel tartott beszélgetésén. A sötét jö...
(Forrás: Népszabadság)
--
2016.04.27.
„Az oktatás minősége drámai mértékben romlik” – Radó Péter oktatáskutató
Teljesen megváltozott a világ az elmúlt harminc évben, teljesen megváltozott az a környezet, amelyben az iskolák működnek, és közben nem volt olyan reform, ami ezekhez igazodott volna. Az alapvet...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2016.04.27.
Csődben az irodalomoktatás: Csukás és Lackfi együtt kongatja a vészharangot
Az egyik városlakó, a másik vidéki, az egyik gyermektelen, a másik nagycsaládos. Az egyik töltőtollal ír, a másik virtuális tintával, mégis nyilvánvaló a kapcsolódás. Például egyikü...
(Forrás: Válasz.hu)
--
2016.04.27.
A Digitális Témahét nyertesei- gratulálunk!
A Digitális Témahét keretében kiírt pályázatok nyertesei 2016. április 26-án, ünnepélyes keretek között, a Budapest VII. kerületi Baross Gábor Általános Iskolában vehették át a dí...
(Forrás: Modern Iskola)
--
2016.04.27.
5+1 dolog, amiről a nélkülöző gyerekek álmodnak
A KSH adatai szerint Magyarországon a 7 év alatti gyermekek 42,2 százaléka él szegénységben. A Budapest Intézet felmérése alapján 130 ezer gyereknek kell szembenéznie az állandó nélkül...
(Forrás: Kölöknet)
--
2016.04.27.
Széttépett mesekönyvvel nehéz kikeveredni a szegénységből
Viktor elárulta, azért olvasnak minden nap: mert vallási előírás. Csatlakoztak a jehova tanúihoz, ahol minden nap szokás a Bibliából olvasni. “Reggel megköszönjük, hogy felébredtünk, é...
(Forrás: abcug.hu)
--
2016.04.27.
Fel a fejjel! – bajban vagyunk
Szégyenkezés helyett teendőnk van, mégpedig az oktatáspolitikával elfogadtatni azt, hogy az eredményesség érdemi javításához nem “Stratégiának” nevezett lázálmok papírra vetése,...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2016.04.27.
FIDESZ: FOLYTATÓDIK A DIÁKSZÖVETKEZETEK MEGERŐSÍTÉSE
Két éve döntöttek a fordított áfa bevezetéséről a rendszerben, tavaly elősegítették a passzív hallgatói jogviszonnyal rendelkező diákok szövetkezeti munkavégzését, és bevezették...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2016.04.27.
Több mint száz iskolavezető vett részt rajta
Sipos Imre a fórumon az iskolák gazdálkodásával kapcsolatban arról beszélt: a jövőben megoldják, hogy az állami fenntartású oktatási intézmények semmilyen alapvető tanfelszerelésből...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Gergely! Figyelmébe ajánljuk a Digitális nemzedék konferenciák anyagát. 2012 óta már idén az 5. alkalommal fog sor kerülni a rendezvényre. A fiatalok szociális terével foglalkozott Ujhelyi Adrienn 2013-ban, a tanulmányát itt találja: http://digitalisnemzedek.hu/wp-content/uploads/2013/03/digitalisnemzedek-konferencia-2013.pdf. Ha kutatni szeretné a témát, érdemes a portál teljes anyagát átnézni, mert a konferenciakötetek mellett folyamatosan közzé tesszük a témához kapcsolódó egyéb tanulmányok linkjeit is. Eredményes munkát kívánunk!

--
  Kiss Gergely

Tisztelt OFOE! Pszichológus hallgatóként kutatási témámnak választottam a modern technikai eszközök hatását a fiatal felnőttek csoportjainak szociometriai szerkezetére. Arról szeretném kikérni a véleményüket, és tapasztalatukat, hogy ezek az eszközök és fórumok összébb húzzák ezeket a csoportokat, vagy sokkal inkább destabilizálják, mivel senki nincs rákényszerítve az osztályára. Akár a szünetekben is chatelhet a más csoportból való barátokkal. Válaszukat és véleményüket előre is köszönöm!

--
  Szekszárdi Júlia

Kedves "Morcos"! Azóta már túl vannak a felvételin, tehát jó, ha más tárgyakból is megalapozott tudással mennek a középiskolába. Továbbra is azt gondolom, hogy meg kellene próbálni tisztázni a dolgot a tanárnővek, mérlegelni, hogy valóban megviseli-e a gyerekeket, ami történt, vagy már túl vannak rajta. Ha a helyzet elmérgesedne, tehát kimondottan rontaná a gyerekek eredményét, közérzetét, akkor (esetleg az osztályfőnök közvetítésével) kellene a szülőknek beszélni az érintett tanárral. Ha annyira elviselhetetlen a helyzet, az igazgatóhoz, a fenntartóhoz, végső soron az ombudsmanhoz is lehet fordulni. Mivel nem ismerem a pontos körülményeket, ennél többet nem tudom tanácsolni.

--
  Morcos

Mielőtt beavatkozhattam volna a tanárnő már "rendezte" az osztállyal a kérdést. Mivel reklamálni mertek, innentől minden órán írnak. De nyilván nem akar rosszat azoknak a nyolcadikos gyerekeknek, akik most a felvételi környékén inkább a matematikára és a magyarra koncentrálnának, és amúgy is le vannak terhelve.

--
  OFOE

Kedves Eszty! Nagyon sajnáljuk, hogy így alakult az ügy. Úgy tűnik, a tanító teljesen elveszítette az Ön bizalmát, és a megismert tények alapján nem is alaptalanul. Ha végleg úgy döntött, hogy elviszi a gyerekét, akkor tegyen úgy, de akkor is javaslom, hogy próbálják tisztázni az ügyet a pedagógussal, ne maradjon ilyen keserűség Önben és a gyerekében. Lehet, hogy szerencsésebb lett volna, ha nem a szülőknek panaszkodik, hanem azonnal az érintett tanítóhoz fordul, hátha megelőzhető lett volna a dolog elmérgesedése. A helyzet Önök között annyira feszültté vált, hogy talán jobb, ha iskolát és környezetet váltanak. Mielőtt feljebb lépne (önkormányzat, klik) az iskola vezetőjével kellene beszélnie, hátha segít a probléma feldolgozásában. Az indulat (ha jogos is) rossz tanácsadó, a feljelentést meg csak a legvégső esetben javaslom.

--
  Eszty

Elkergethet?

--
  Eszty

Tisztelt Ofő!
Tanácsot szeretnék kérni..
Most szeptemberbe kezdte gyernekem az első osztályt.Sajnos konfliktus alakult ki a gyermekem ofőkével aki egyben a magyar tanára is.Nem tudott e gyerek betűket össze olvasni.Ezt én elpanaszkodtam más szülőknek..Milyen rossz ez a tanár..nem hagy időt a gyereknek hogy rájöjjön hogy kell olvasni..Ez hamar a fülébe jutott.
Vita volt belőle.Azt mondta nekem hogy vigyem el a gyereket az osztályból mert nem szereti..Többször is bocsánatot kértem.De nem fogadta..Mondtam ha kell letérdelek..De nem érdekli..vigyem a gyereket..De más iskolába mert itt a kollégák kifogják fogni...Ez októberbrn volt..Nem vittem el a gyereket..Most farsang lesz ujjabb konfliktus..ő üzeni betanitja a táncot a gyereknek ha muszàj..de a jelmezt varrassam meg..mert nem hajlandó.üzente a gyerekkel egy papiron..selyem anyag..zöld..hasuk.sàrga..mert békák lesznek..már tudom hogy az anyukája varrja a többi gyereknek...Tehát még utál a gyermekemmel egxütt.Ugy döntöttem hogy a félévi utàn uj suliba kezd a lányom..
De még nem vagxok hajlandó ennyibe hagyni..Jelentem a polghivatakba..járásnál..klikknél..
Mert rosszul esett neki elhiszem..de kértem könyörögtem..milyen tanár?Ez egy életpálya...Nem tehet ilyet..Hogy a gyerekemet is utálja..

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Megértem, hogy rosszul érinti a dolog, lehet, hogy haragos, talán indulatos is. Miután megnyugodott, tájékozódjon pontosan az ügyről, esetleg beszéljen más szülőkkel is, hogy világosan lássa a körülményeket, valóban így történt minden, ahogyan most gondolja. Beszéljen az érintett tanárral, próbálja tisztázni a dolgot. Nem hiszem, hogy egy pedagógus szándékosan ártani akarna a tanítványának, és az sem valószínű, hogy a gyerekek jövője ezen az egy osztályzaton múlik. Meg lehet kérni az osztályfőnököt, hogy közvetítsen, segítsen visszaállítani az igen csak megingott bizalmat. Remélem, sikerül a lehető legszerencsésebben túl kerülni a problémán.

--
  Morcos

Lenne egy etikai-technikai kérdésem. A lányoméknak ma kiosztottak egy témazárót, ahol a legjobb jegy a négyes volt. Ennek az volt az oka, hogy a tanárnő szóban lediktált jegyzet anyagát kérte vissza, és azt ő annak idején rosszul diktálta le az osztálynak, mivel mindenkinél azonosan rosszul szerepelt. Ezt ő nem ismeri el, és mindenkinek levonta a hibapontot érte. A gyerek nyolcadikos, a félévi jegy a továbbtanulásban is számít. Mit tehetünk?

--
  OFOE

Kedves "Mazsola", miután megadtuk a választ, kaptunk másfajta tájékoztatást is, úgy hogy elbizonytalanodtunk. Javasoljuk, hogy keresse fel az Oktatási Hivatal honlapját, ott feltételezhetően megkapja a napra kész választ. Itt a hozzá vezető link.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[OFOE:] Kedves Zsuzsa! Sajnos nem vagyunk naprakészek ebben a kérdésben. Ha megbízható választ szeretnél kapni a kérdésedre, az Oktatási Hivatalnál érdeklődj: info@oh.gov.hu
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Sági Zsuzsanna:] Kedves Petra! Szeretnék választ kapni arra, hogy 37 éves munkaviszonyom van óvodapedagógusként. 2015 ben feltöltöttem a portfóliómat, ám valamilyen komminikációs hiba miatt sikertelen lett, így nem minősültem. A főnököm ma kiküldte számomra a jelentkezési lapot, mely alapján […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[OFOE:] Kedves Mónika! A kérdésedhez kapcsolódó legfrissebb információt itt találod meg: http://www.pedagogusvilag.hu/tartalom.php?cat=pedvilag&page=eletpalya&dok=eletpalya_1312.txt
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Borda Mónika:] Mikortól lehet valaki automatikusan "pedagógus 2" ? 1958.10.05-én születtem,65éves koromban 42év szolgálati időm lesz. Köszönöm válaszát!
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Rachlerné Kelemen Annamária:] Nagy sikert arattunk ezzel a műsorral az iskola megemlékezésén. Köszönet érte! Már első olvasatra elképzeltem, hogyan jelenítem meg a színpadon a napközis csoportommal (akik 3.-4. oszt. tanulók). Csak kisebb átalakításokkal, nagy örömmel,lelkesedéssel adták elő a […]
Hadnagy Márta: Mióta piros, fehér, zöld? »

--

[csilla:] hányan várunk a kanyarban, és söpörjük magunkról a sarat?
Az út szélén állva »

--

[Péter:] Jó írás, a valóságot mutatja be. Csak azt nem teszi hozzá, hogy ez egy sok évtizede tartó folyamat következménye. Annak a folyamatnak a következménye, ami kivette az iskola és a gyermekvédelem hatásköréből a gyermek fejlődése fölötti ellenőrzés és döntés jogát. Annak a […]
Egy nem reprezentatív statisztika »

--

[Péter:] Ez az egész lázongás egy értelmetlen, oktalan vihar a lavorban. Miről szól a 25 pont? Pártpolitikai roham közoktatási vitába csomagolva. Vegyük sorba. Csak röviden: 1. A 18 évig tartó tankötelezettségnek semmi köze a gyermekek érdekéhez vagy jogaihoz, mivel a tanuló 18 éves […]
Manipulatív vezetés »

--

[Judit:] Sajnos évről évre rosszabb lesz a helyzet
Egy nem reprezentatív statisztika »

--

[Dr. Borján József:] Sikerült megismerni egy jó tanárnő írását. Sajnos nem illik bele a mai oktatásügy fő irányába. Pedig idős oktatóként (nem pedagógus, egyetemi oktató)is azt mondom, 100000 ilyen pedagógusra lenne szükség és egyetlen hülye politikusra nem lenne szükség. Pedig abból van sok. […]
Rossz portfólióm »

--
OFOE (2001–2016) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek