OFOE a Facebook-on
Betűméret
2009. január 25.
» Hozzászólások (0)

Március 15.

10 általános iskolás, alsós, ill. felsős tanuló szereplésével; időtartam kb. 25 perc; teremben vagy utcai helyszínen is előadható.
Ez a műsor nem a forradalom és szabadságharc eseményeinek felidézésére helyezi a hangsúlyt, sokkal inkább a nemzet összefogását, a közös élmények és szomorúság összetartó erejének megidézésére törekszik.

1. Ének

Fölszállott a páva című magyar népdal (szólóének)

2. Népdal

Megütik a dobot
Város közepibe.
Felteszik a zászlót
Torony tetejire.

Sok magyar legénynek
Most el kell indulni;
Sok magyar menyecskét
Özvegyen kell hagyni.

A szép szabadságért,
Szép magyar hazáért,
Háromszínű zászló
Oltalmazásáért.

(In: Magyar ünnepek, Apáczai kiadó, 1990, 50. o.)

3. Zene

Verbunk zene szól a következő két toborzódal alatt:
Rózsavölgyi M.: Verbunkos (részlet)

(In: Negyedik daloskönyvem 4/2. Zenehallgatás a negyedik osztályban c. kazetta, Apáczai Kiadó, 1997)

4. Népdal

Ezernyolcszáznegyvennyolcadik évben
Letekintett az Úristen a földre.
Körülnézte egész Magyarországot:
Hol csatáznak a jó magyar huszárok?

Magyarország körös-körül füstölög,
Kossuth Lajos szent ágyúja mennydörög,
Maga fújja az angyal a trombitát,
Harcra hívja a magyarok honfiát.

Arra alá megverték a rézdobot,
Kiadták az erős parancsolatot:
El kell menni a csatába harcolni,
Piros vért kell a hazáért ontani.

(In: Magyar ünnepek, Apáczai Kiadó, 1990, 56. o.)

5. Népdal

Nincsen a világnak olyan katonája,
Mint amikor a Kossuth-huszár felül a lovára.

Felül a lovára, kard az oldalára.
De sok szőke, barna kislány szíve fáj utána!

Édesanyám, lelkem, ne sírasson engem!
Magyar földért, szép hazámért folyik piros vérem.

A szép szabadságért meg egy barna lányért,
Háromszínű magyar zászló oltalmazásáért.

(In: Magyar ünnepek, Apáczai kiadó, 1990, 52. o.)

6. Tánc

Néptánc a helyi hagyományőrző néptánccsoport előadásában
Szatmári verbunk

(In: zene: Hangfelvételek néptáncoktatáshoz, Szatmár, feljátszotta a Tücsök együttes, készítette a Néptáncosok Szakmai Háza, Budapest)

7. Zene

Föltámadott a tenger c. vers zenei feldolgozása
Szabó Ferenc -- Petőfi Sándor: Föltámadott a tenger (részlet)

(In:Zenehallgatási anyag a Hetedik daloskönyvemhez, Apáczai Kiadó)

8. Jelenet

A pesti utcán járókelők: egy újságot olvasva, egy kosárral a kezében, egy esernyővel a karján stb.

1. járókelő: Figyeljetek, polgártársak! Felolvasom nektek azt a folyamodványt, melyet Irinyi József szerkesztett.

Mindenki megáll.

Egész Európa mozog. Egy gondolat rezgi át egész Európát: hogy a létező állapot többé nem maradhat. Nincs többé idő hosszas tanácskozásra, vagy halogatásra. Az eszmék megértek, az élet szüksége követeli azokat. Magyarország pillanatai drágák. A nemzet nem elégszik meg többé egyes engedményekkel. Sok időn át aludtunk és sínylődtünk a nyomor, a mellőztetés, nélkülözés és szűkölködés fojtó posványában. Áldozata valánk gyűlölt idegen önkénykormány önérdekének.

Tömeg: Úgy van! Igaz!

2. járókelő: Petőfi verset írt a bankettre a zsarnokság ellen.

Tömeg: Halljuk! Halljuk!

2. járókelő:
Nem érünk rá várakozni,
Szaporán,
Ma jókor van, holnap késő
Lesz talán.
Ha bennünket még mostan is
Megvettek,
Az Úristen kegyelmezzen
Tinektek!

Tömeg: Igaz! Úgy van! Tenni kell!

3. járókelő: Tegnap láttam berontani egy ifjút a Pilvaxba, és hallottam, amikor elmondta, hogy most érkezett a bécsi hajóval, ő a pozsonyi ifjúság küldötte. Elújságolta, hogy Bécsben is kitört a forradalom.

4. járókelő: Nagy szégyen, hogy a bécsiek elénkbe vágtak – a büszke magyar, Rákóczi népe elé!

5. járókelő: Itt az alkalom kivívni a magyar szabadságot!

Tömeg: Meg kell tenni! Ki kell vívni!

Egy hang: Jönnek Petőfiék!

Tömeg: Éljen! Éljen!

(In: Kiss Józsefné – Pálóczy András: Iskolai ünnepélyek forgatókönyvei 4., március 15., Okteszt Kiadó, Nyíregyháza, 2000)

9. Vers

Petőfi Sándor: Nemzeti dal

Talpra magyar, hí a haza!
Itt az idő, most vagy soha!
Rabok legyünk, vagy szabadok?
Ez a kérdés, válasszatok! –
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

Rabok voltunk mostanáig,
Kárhozottak ősapáink,
Kik szabadon éltek-haltak,
Szolgaföldben nem nyughatnak.
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

Sehonnai bitang ember,
Ki most, ha kell, halni nem mer,
Kinek drágább rongy élete,
Mint a haza becsülete.
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

Fényesebb a láncnál a kard,
Jobban ékesíti a kart,
És mi mégis láncot hordunk!
Ide veled, régi kardunk!
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

A magyar név megint szép lesz,
Méltó régi nagy híréhez;
Mit rákentek a századok,
Lemossuk a gyalázatot!
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

Hol sírjaink domborulnak,
Unokáink leborulnak,
És áldó imádság mellett
Mondják el szent neveinket.
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

(In: Jeles ünnepek. 1848 emléke. Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft. 4-5. o.)

10. Ének

Kossuth Lajos táborában…

11. Vers

Tompa Mihály: A gólyához

Megenyhült a lég, vídul a határ,
S te ujra itt vagy, jó gólya-madár!
Az ócska fészket megigazgatod,
Hogy ott kikölthesd pelyhes magzatod.

Csak vissza, vissza! meg ne csaljanak
Csalárd napsúgár és siró patak;
Csak vissza, vissza! nincs itt kikelet,
Az élet fagyva van s megdermedett.

Ne járj a mezőn, temető van ott;
Ne menj a tóba, vértől áradott;
Toronytetőkön nézvén nyughelyet:
Tüzes üszökbe léphetsz, ugy lehet.

Házamról jobb ha elhurcolkodol,
De melyiken tudsz fészket rakni, hol
Kétségbesést ne hallanál alól
S nem félhetnél az ég villámitól?

Csak vissza, vissza! dél szigetje vár;
Te boldogabb vagy, mint mi, jó madár.
Neked két hazát adott végzeted,
Nekünk csak egy – volt! az is elveszett!

Repülj, repülj! és délen valahol
A bujdosókkal ha találkozol:
Mondd meg nekik, hogy pusztulunk, veszünk,
Mint oldott kéve, széthull nemzetünk...!

Sokra sír, sokra vak börtön borul,
Kik élünk: járunk búsan, szótlanul;
Van aki felkél és sirván, megyen
Uj hont keresni túl a tengeren.

A menyasszony meddőségért eped,
Szüle nem zokog holt magzat felett,
A vén lelke örömmel eltelik,
Hogy nem kell élni már sok ideig.

Beszéld el, ah...! hogy... gyalázat reánk!
Nem elég, hogy mint tölgy kivágatánk:
A kidült fában őrlő szú lakik...
Honfira, honfi ki vádaskodik.

Testvér testvért, apát fiu elad...
Mégis, ne szóljon erről ajakad,
Nehogy, ki távol sír e nemzeten,
Megútálni is kénytelen legyen!

(In: Magyar ünnepek, Apáczai Kiadó, 1990, 209. o.)

12. Zene

Erkel – Egressy – Rákos – Nádasdy: Bánk bán – Bánk áriája

(In: Zenehallgatási anyag a Hetedik daloskönyvemhez, Apáczai Kiadó)

Készült Békés Megye Közoktatási Közalapítványának támogatásával.
Készítette: Szabó Pál Általános Iskola (Biharugra)

Címkék: ünnep   műsor   1848  

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2014.07.22.
Így tanítanák a pécsi szegényeket
Pécs 900 milliót áldozna három városrész felzárkóztatására, erre három pályázatot is beadtak. Nemcsak a lakásokat teszik rendbe, hanem még nyelveket is tanulhatnak a pécsi szegénynegyedekben...
(Forrás: Pécsma)
--
2014.07.22.
Kompetencia alapú felnőttképzés Miskolcon
A hátrányos helyzetű személyek kompetencia alapú oktatását biztosítja az "Aktívan a tudásért" projekt, mely a napokban tartotta nyitó rendezvényét. A programról az intézmény vezetőit...
(Forrás: Edupress)
--
2014.07.22.
Hétfőn kezdődik a 25. Nemzetközi Ökumenikus Szabadegyetem
Hétfőn, azaz július 21-én kezdődik és egy hétig tart a 25. Nemzetközi Ökumenikus Szabadegyetem Nyíregyházán. Az érdeklődők a megosztás témája köré épülő pszichológiai, politoló...
(Forrás: Edupress)
--
2014.07.22.
Enyhítenék a gyerekek szegénységét
Csaknem harmincmilliárd forintos, 85 százalékban uniós támogatással megvalósuló program indul a gyermekszegénység enyhítésére, a közterületen élők, valamint a rendkívül alacsony jö...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2014.07.21.
Leader gettó: interjú Ladányi János szociológussal
Meg kell fogalmazni a jövedelmeknek és szolgáltatásoknak egy olyan minimumát, amibe a táplálkozási, a lakhatási, a tömegközlekedési, az egészségügyi, az iskolai és a bolti alapellátá...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2014.07.21.
Internetfüggő diákok és a médiaértés- tiltani vagy tanítani?
A virtuális tér használatáról, az ott töltött idő és tartalomfogyasztás mikéntjéről jelent meg nemrég egy tanács-sorozat, főként laikusoknak, szülőknek szóló „10 pontban” megfogalmazva...
(Forrás: Modern Iskola)
--
2014.07.20.
Beszélgetés Czibere Károly, szociális ügyekért és társadalmi felzárkóztatásért felelős új államtitkárral
Nem azt mondtam, hogy a szegregáció jó. De szakmailag és emberi-jogilag is fontos kérdés, hogy kiderüljön, valójában szegregál-e az iskola. Persze a bíróság a jog alapján nézte, ezt é...
(Forrás: Népszabadság)
--
2014.07.20.
Nem a kövérség a legnagyobb baj az iskolásoknál
Csökkent az elhízott gyerekek száma - olvasható az Országos Gyermek-egészségügyi Intézet jelentésében. A háziorvosok és védőnők adatai alapján ugyanakkor emelkedett az iskolások kör...
(Forrás: Inforádió)
--
2014.07.20.
Több mint ezer helyen jár kedvezmény a diákigazolványhoz
A Diákkedvezmény Nonprofit Kft. tájékoztatása szerint a kedvezményes közlekedés és múzeumlátogatás mellett többek között éttermekben, színházakban és fitnesszstúdiókban is elfogadj...
(Forrás: Eduline)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT agresszió bizalom család digitális nemzedék drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség felelősség felnőttképzés fiatalok film generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közösség motiváció média módszerek oktatás oktatáspolitika osztály osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők taneszköz tanulás tanár-diák kapcsolat tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem virtuális kongresszus visszaemlékezés óraterv ünnep
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Enikő! Javasoljuk, hogy kérdésével a helyi nevelési tanácsadót keresse fel. Reméljük, ők ott tudnak majd hasznos tanácsot adni.

--
  Harangi Enikő

Tisztelt OFŐ!
A HÍD 2. programmal kapcsolatban lennének kérdéseim. Esetleg meg tudná mondani, kihez forduljak kérdéseimmel? Mi történik azokkal a gyerekekkel, akik 8 évesen kerülnek be az általános iskolába? A fiam az óvoda és a Nevelési tanácsadó javaslatára ugyanis 8 évesen kezd.( visszahúzódó, nehezen szólal meg...)Ő júliusi születésű, tehát 15 évesen kezdené a 8. osztályt. A Híd szerint ekkor el kellesz hagynia az ált. isk.-t és áthelyezik majd egy kijelölt iskolába? Mit lehet majd tenni, hogy ott fejezhesse be az általános iskolát, ahol elkezdte? Köszönöm a válaszát!

--
  ax

Elképzelem, ahogy Teller Ede, Wigner Jenő küszködik az érettségijén a kezdési és befejezési időpont pontos adminisztrációjával, ahogy Babits Mihály tanár úr lázasan egyezteti, hogy a diák piszkozatpapírjára és a tanár jegyzetére ugyanaz a perc került-e, hezitál, hogy a jegyzőkönyvbe melyiket írja.

--
  OFOE

Kedves Fanni! Indokolt esetben kérvényezni lehet a magántanulói jogviszonyt. Kérdezze meg az iskolában, hogy ennek mik a feltételei. Mivel még nem nagykorú, a szülők kérelmezhetik ezt. Itt van erről információ. Ez 2012-es,de nem valószínű, hogy azóta sokat változott.

--
  Kovács Fanni

Hello!Segítséget vagy információt szeretnék kérni!18. évemet szeptember 9.-én töltöm be ugye ezért még jövőre kell járnom év végéig!De egyik szülöm rokkant.Nincs esetleg ilyen törvény hogy ebben az esetben ott lehet hagyni az iskolát , vagy esetleg vmi más?Érdeklődöm az iskolában mindenhol de senki nem tud segíteni!Előre is köszönöm!

--
  Pedagógus 007

Tisztelettel kérem azon kollégákat, akik meg tudják azt mondani, hogy mely törvény, rendelet, utasítás ... alapján vagyok kötelezhető arra, hogy mint osztályfőnök el kell vigyem egy nagyon renitens viselkedésű gyermekemet osztálykirándulásra.
Ha bárki ezt meg tudja mondani, kérem ossza meg ezt az információt velem.

--
  Laura

Kedves János!
Szigorúan magánvéleményem, hogy odébb kell állni és kész, egy percig sem szabad a kérdéssel foglalkozni. Lesz megoldás, az iskola is örül, ha végre megszabadul Tőletek. Magunk is ugyanebben a cipőben jártunk, a guminő úgy látszik központi tananyag. Utánajártunk, n i n c s az osztályfőnök munkaköri leírásában még utalás sem arra, hogyan kezelje, netán előzze meg valamilyen módszerrel a durvaságot, a megalázó bánásmódot. Az iskola rendőre is maximum a jelenlétével akadályoz meg bármit is, a bekövetkezés után legfeljebb kivizsgál. A többi szülő is a pedagógus mellé, mögé sorakozik fel, félve a retorziótól, a kiszolgáltatottságtól, a későbbi rossz jegyektől. A pedagógus már azért megsértődik, ha javaslod, hogy szülőin rakjuk körbe az asztalt... Mert ez azt jelzi, hogy irányítani akarsz. Rengeteg kiváló pedagógus van, akiről csak jót tudok mondani, tisztelem, szeretem őket. Sajnos a krumplis zsák effektus ismert: elég egyetlen romlott szem belőle...

--
  OFOE

Kedves Móni, szívesen megnézzük az említett kiadványt. Az e-mail címünk: osztalyfonokok@gmail.com

--
  Móni

Tisztelt Ofő!
Megvásároltunk egy kiadványt, melyet neves szakember ajánlott az interneten.A könyv IPR-ben elszámolható. Mint tanítónő, felháborodásomnak szeretnék hangot adni.A kiadvány megalázó, azt feltételezi például,hogy nem tudom, melyek az iskolaérettség feltételei, és nem tudok egy memorit összeállítani. Szeretném ezeket képekkel alátámasztva elküldeni, őszintén érdekel a kollégák véleménye: tényleg itt tart a közoktatásunk? Érdekli-e önöket, és ha igen, milyen emailcímre küldhetem?

--
  János

Kedves OFOE!

Pár perce kaptam az iskolától egy gyors választ, "Tisztelt XY!
Levelét megkaptam, természetesen a Pünkösd hétfőt csak figyelmetlenségből kevertem bele a vizsganapokba, köszönöm a figyelmeztetést. Küldök egy átalakított rendet, a többi kérdésére pedig a későbbiek folyamán reflektálok majd."
A megoldási javaslatokhoz az ötleteket azért szeretném innen továbbra is gyűjteni.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Juli:] Kedves Axer! Köszönjük a kommentet. Már a korábbi hozzászólásokban is felvetődött az általánosítás veszélye. De biztos, hogy a szerző ezúttal nem akart megsérteni senkit, csupán egy jelenséget írt le. Vajon miért van az, hogy amikor a probléma felmerül, akkor nem a jelenség […]
Csak egy pedagógiai asszisztens »

--

[Axer:] Elszomorítónak és felháborítónak tartom a cikket, és nem csak az általánosító jelleg miatt. Ilyen cikket bármilyen szakmáról lehetne írni, mert mindenhol vannak szakbarbárok, legyen az ügyvéd, orvos, ács vagy akár tanár. Ezt pedig mire kell vélni: "Ez nem számít […]
Csak egy pedagógiai asszisztens »

--

[OFOE:] Kedves Norza! Szó sincs rosszindulatról. Csak furcsának tartottuk, hogy ilyen titokban történt egy olyan esemény, amely a mi másfél évtizede képviselt témánkat, nevezetesen az osztályfőnökséget érinti. Őszintén örülünk, hogy a képzés sikeres volt, a résztvevők […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Norza:] Elnézést a korábbi elírásokért, de felháborító, és nagyon sajnálom, hogy egyesek ilyen rosszindulattal kezelik ezt az ügyet, pedig nem volt semmilyen pénzmosás, csupán egy szakszerű és hasznos továbbképzés a határon túli magyar osztályfőnököknek. Kedves kérdésfeltevők, […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Edit:] Kedves Petra! A múzeumpedagógia területéről most szeretnék átkerülni az iskola világába. Annak ellenére, hogy a múzeumban múzeumpedagógusként múzeumi órákat, tematikus foglalkozásokat tartottam, illetve rendszeresen nyári táborokat vezettem stb, az e munkakörben betöltött […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Juli:] Kedves András! Nem tudok minden választ, persze egy részüket sejtem. Valóban érdekel, hogy (a pénzmosásra való valószínűsíthető indokon túl) mi az oka annak, hogy éppen az osztályfőnökség témájában tartanak egyhetes képzést a Balatonnál, és erről semmi konkrétumot nem […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Szőllősy-Sebestyén András:] Kedves Szekszárdi Júlia! Kérdéseire sajnos ön is tudja a választ: Éppen azokra nincsen szükség, akik jól ismerik az adott területet, és értenek hozzá. (A szakértelem liberál-bolsevik trükk.) -- De azért nagyon jól tette, hogy megírta levelét!
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Tóth Renáta:] Kedves Zsuzsa! Köszönöm szépen az írásait, jó olvasni, hogy voltak sikeres képzések is. Minden elismerésem az Öné.
Közmunkásokat tanítok (Naplórészletek, 6. rész) »

--

[OFOE:] Kedves Ágota! Ha ez valóban így van, akkor először az osztályfőnökkel kellene tisztázni a dolgot, és ha ez nem működik, akkor az igazgatóval. Ha a gyerek pszichológus szakemberhez is jár, vele is érdemes beszélni. Ha pontosan tisztázta a helyzetet, és megoldhatatlannak találja, […]
Egy szülői feljelentés nyomában »

--

[lerich ágota:] én is ijen cipoben járok a 14 éves fiamal a pedegogosok anyira kikésziteték a fiamat hogy szihologos hoz járünk eleinte nem akartam hini a fiamnak de be bizonyitita egy hag felvétélel od terültek ki az igaságok a tanár ugy kiabal a fiamal hogy fogyatékos igyis meg buktatlak ha tanülsz […]
Egy szülői feljelentés nyomában »

--
OFOE (2001–2014) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek