OFOE a Facebook-on
Betűméret
2009. február 11.
» Hozzászólások (0)

Szenczi Beáta

Szexualitás és párkapcsolat serdülőkorban

Egy vizsgálat eredményei

A serdülőkor az egyén személyiségfejlődésének egyik kiemelt fontosságú időszaka. Serdülőkorban az önállósulási vágy megerősödik, ennek hatására az egyén elkezd leválni a családról. Emellett a serdülőkor a biológiai érettség elérésének időszaka is, ennek köszönhetően a serdülő elkezd érdeklődni a szexualitás iránt. E két folyamat együttes hatására serdülőkorra tehető az az időszak is, amikor az egyén kialakítja első párkapcsolatait, illetve átéli első szexuális jellegű élményeit.

A ’80-as évek kedvelt kutatási témája volt a középiskolások szexuális felvilágosultságának kérdése. Számos pedagógus, kutató vállalkozott arra, hogy felderítse, hogy a sokat emlegetett „szexuális forradalmat” követően hogyan változott a fiatalok szexualitással kapcsolatos gondolkodásmódja, magatartása.

Ma a szexuális forradalom után egyfajta párkapcsolati forradalomnak lehetünk tanúi. A társadalomban olyan újfajta párkapcsolati és családformák jelennek meg, mint például a „szingliség” vagy a távkapcsolatok, de a hagyományos párkapcsolati, illetve családformák is átalakulóban vannak: a házasságkötés ideje egyre későbbi életkorra tehető, és általában együttélés előzi meg, az élettársi viszony a házasság intézményéhez hasonló elfogadottságot kap, gyakori a válás, a párok egyre kevesebb gyereket vállalnak, és így tovább.

1. Kutatásunk célja

Jelenlegi kutatásunk elsődleges célja az volt, hogy információt gyűjtsünk és a korábbi kutatási eredmények fényében megvizsgáljuk, milyen mértékben változtak a hazai serdülők ismerkedési, párkapcsolati szokásai, szexualitással kapcsolatos vélekedései illetve szexuális viselkedése.

Kérdőívünk zárt, illetve nyílt végű kérdéseket is tartalmazott négy kérdéskör és ezek összefüggéseinek vizsgálatára: 1. a párkapcsolatokkal kapcsolatos gondolkodásmód, 2. a párkapcsolati viselkedés, 3. a szexualitással kapcsolatos gondolkodásmód, 4. a szexuális viselkedés. Minden kérdéskörhöz két-két kutatási kérdés kapcsolódott.

Megkérdeztük, hogy

  1. Milyen távra terveznek a serdülők jelenlegi párkapcsolataikban?
  2. Hogyan képzelik el jövőjüket párkapcsolati szempontból?
  3. Hol ismerkednek?
  4. Mikor alakítják ki első párkapcsolataikat?
  5. Honnan szerzik a szexualitással kapcsolatos információikat?
  6. Melyik életkort tartják megfelelőnek az aktív szexuális élet elkezdéséhez?
  7. Mikor válnak szexuálisan aktívvá?
  8. Mi motiválja őket a szexuális kapcsolat kialakítására?

A mérőeszköz a tanulók családi hátterére, nemére és életkorára vonatkozó kérdésekkel is kiegészült, ezek összefüggéseit mind a három fent említett kérdéskörrel vizsgáltuk. A kérdőívet egy kismintás felmérés keretében teszteltük, melyben négy iskola öt osztályának 13-14 éves és 17-18 éves tanulói (N=118) szerepeltek. A következőkben a próbamérés eredményeit mutatjuk be.

2. Eredmények

2.1 Párkapcsolati gondolkodásmód és párkapcsolati viselkedés

Az adatok alapján a serdülők már korai kapcsolataikban is hosszú távra – évekre vagy hónapokra – terveznek, ez az arány azonban meglepő módon a 17-18 évesek körében alacsonyabb, mint a 13-14 évesek körében. A megkérdezett hazai serdülők többsége házasságban szeretne majd élni, de sokan alakítanának ki élettársi viszonyt is. A manapság divatos „szingli” lét nem vonzó a hazai serdülőkorú fiatalok számára, mindössze 3%-uk képzeli el jövőjét egyedülállóként, alkalmi kapcsolatokkal. A párkapcsolati jövőképet illetően nem mutatható ki szignifikáns különbség a kétszülős és az egyszülős családok gyermekei között.

A hazai serdülőknek alig több mint a fele részesült felvilágosításban védőnő által, több mint harminc százalékuk pedig barátoktól szerez ilyen jellegű információt. A felvilágosítás általában már kora serdülőkorban megtörténik, az általános iskolások 82%-a számolt be arról, hogy részesült felvilágosításban felnőtt által. A szülők a vártnál kisebb szerepet vállalnak a serdülők tájékoztatásában, különösen igaz ez az apákra: míg a tanulók 31%-a számolt be arról, hogy édesanyja elbeszélgetett vele a szexualitásról, addig ugyanez az arány az apák esetén csupán 13% (1. ábra). A felvilágosítás új információforrásaiként jelentek meg továbbá a különböző tini magazinok és internetes fórumok.

1. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Kitől kaptál felvilágosítást?” kérdésre

1. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Kitől kaptál felvilágosítást?” kérdésre

A vizsgált tinédzserek többsége az iskolában, illetve az iskolai rendezvényeken szokott ismerkedni, 16%-uk azonban inkább diszkókban kezdeményez. A 13-14 évesek 72%-ának saját bevallásuk szerint párkapcsolata, ugyanez az arány a 17-18 évesek körében már 94%.

2.2 Szexualitással kapcsolatos gondolkodásmód és szexuális viselkedés

Az általános iskolások nagy része szerint a szexuális élet megkezdésére ideális életkor 15-16 év, míg a középiskolások többsége ugyanezt 17-18 éves korban határozzák meg (2. ábra).

2. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Hány éves kortól jó, ha valaki szexuális kapcsolatot létesít?” kérdésre

2. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Hány éves kortól jó, ha valaki szexuális kapcsolatot létesít?” kérdésre

Saját bevallásuk szerint a 17-18 évesek 46%-a létesített már szexuális kapcsolatot, míg ugyanez az arány a 13-14 évesek körében 12%. Elmondható tehát, hogy a fiatalok többsége középiskolás korban vagy csak ezután veszíti el a szüzességét. Az általános iskolás fiúk 21%-a, az azonos korú lányoknak mindössze 5%-a vallotta úgy, hogy létesített már szexuális kapcsolatot. A nemek közötti eltérés középiskolás korban is megmarad, saját bevallásuk szerint a fiúk 52%, a lányoknak pedig 39%-a élt már át nemi aktust. Az intim kapcsolat kialakítását szinte minden megkérdezett a kapcsolat érettségével magyarázta, és csupán néhányan vallották úgy, hogy hirtelen felindulásból vagy az újdonság ereje miatt döntöttek úgy, hogy szexuális kapcsolatot létesítenek.

3. Összegzés

Összességében véve tehát elmondható, hogy a mai serdülők bár korábban válnak szexuálisan aktívvá, gondolkodásmódjuk nem változott olyan ütemben, mint ahogyan az a külföldi adatok ismeretében várható lett volna. Többségük vágyik a hosszú távú, kizárólagos párkapcsolatra, és a későbbiekben házasságban vagy élettársi kapcsolatban szeretne élni. A vizsgált fiatalok már kora serdülőkorban kialakítják első párkapcsolataikat, a szexuális kapcsolatok létesítésének időszaka azonban csak későbbre tehető. Az intézményes keretek között történő felvilágosítás nem ér el minden serdülőhöz, többségük azonban részesül valamiféle felvilágosításban. A szülők csekély szerepvállalása ugyanakkor az iskola nagyobb fokú részvételét indokolná. A korai párkapcsolatok magas aránya a korai felvilágosítás szükségességére hívja fel a figyelmet.

--

Felhasznált irodalom

Kovács Eszter és Pikó Bettina: Középiskolások párkapcsolati preferenciái. Új Pedagógiai Szemle, 2008/6-7., 47-63.

Czeizel Endre: A csókok átka. Népszava. Budapest, 1989

Rosenthal, D. A. és Smith, A. M. A.: Adolescent Sexual Timetables. Journal of Youth and Adolescence, 26. 1997/5. 619-636.

deGraaf, H., Vanwesenbeeck, I., Meijer, S.,Woertman, L. és Meeus, W.: Sexual Trajectories during Adolescence: Relations to Demographic Characteristics and Sexual Risk. Archives of Sexual Behavior. [URL:] {http://www.springerlink.com/content/56j2tn1811021615/fulltext.pdf}, [2008. december 8-i megtekintés]

Wellings, K., Nanchahal, K., Macdowall, W., McManus, S., Erens, B., Mercer, C., Johnson, A., Copas, A., Korovessis, C. és Fenton, K.: Sexual Behaviour in Britain: early heterosexual experience. The Lancer, 2003/358. 9296. 1843-1850.

Címkék: szexualitás  

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2014.09.23.
ADJ TERET A TEHETSÉGNEK! Kölöknet–koncertek az MVM együttműködésével
A Kölöknet.hu internetes portál és az MVM Zrt. mint kiemelt támogató 2014-ben már negyedik alkalommal hirdeti meg e pályázatot a magyarországi zeneiskolák tanulói számára.
(Forrás: Kölöknet)
--
2014.09.23.
Káoszt okoz és etatista a Klik – Távozik az oktatási átszervezés miatt a Fidesz politikusa
Lemond a kiskunhalasi szakképző vezetője, aki a közeli Kiskunmajsán kormánypárti alpolgármester. Abonyi Henrik szerint a Klik megöli a tanárok motivációját, és tönkreteszi a szakképzé...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2014.09.23.
Interjú Polgár Judittal
Így indult el a Sakkpalota oktatási program, amely a sportág megismertetése és megszerettetése mellett fejleszti a gyermekek logikai képességét, kreativitását, térlátását, előre gondolkod...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2014.09.23.
Ábécéskönyvek nélkül kezdődött az új tanév – Romániában
Romániában tavaly kezdték el egy új tanterv fokozatos bevezetését, ezért a régi elsős és másodikos tankönyvek már nem felelnek meg a követelményeknek. Bár az tankönyvek bevezetését...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2014.09.23.
Orbán Viktor: konszenzus van a duális képzés ügyében
Orbán Viktor szerint a duális képzésnek megvannak a hagyományai Magyarországon, ezért középiskolai szinten "fel tudjuk építeni" ezt a képzési formát; "a nagy kérdés az", hogy végig lehet...
(Forrás: Inforádió)
--
2014.09.23.
Decemberben jelenik meg Gyarmati Fanni naplója
Gyarmati Fanni Radnóti Miklóssal kötött házassága elején, 1935-ben kezdett el naplót írni, melyet 1946 őszéig vezetett - férjének exhumálása és újratemetése volt az utolsó bejegyzé...
(Forrás: Index)
--
2014.09.23.
Kézzelfogható tudománnyal inspirál a Kutatók Éjszakája
Okos kosárlabdát és okospapírt is bemutattak, helyben villámot generáltak a kilencedik alkalommal megrendezésre kerülő Kutatók Éjszakájának céljairól és idei programjairól szóló, szeptember...
(Forrás: Edupress)
--
2014.09.23.
Magyarországon tanuló brazil diákokat köszöntöttek
Csaknem 1500 brazil diák tanul magyarországi felsőoktatási intézményekben a Tudomány Határok Nélkül ösztöndíjprogram keretében - őket köszöntötték szeptember 22-én este a Budapesti...
(Forrás: Edupress)
--
2014.09.23.
Soltész: Sokan elfelejtették ezt az intelmet
Átadták a felújított szlovák nemzetiségi iskolát és óvodát hétfőn Békéscsabán. Az ünnepségen Soltész Miklós azt mondta: közös a történelmünk, közös a kereszténységünk, kö...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT agresszió bizalom család digitális nemzedék drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség felelősség felnőttképzés fiatalok film generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közösség motiváció média módszerek oktatás oktatáspolitika osztály osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők taneszköz tanulás tanár-diák kapcsolat tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem virtuális kongresszus visszaemlékezés óraterv ünnep
Utolsó üzenetek:
  János

Kedves Júlia!

Köszönöm, remélem ott leszek!

--
  OFOE

Kedves Csilla!
1. Ha külső helyszínen történik valamilyen iskolai jellegű munka, akkor azt természetesen kint tölti el - valahogyan dokumentálva.
2. Elvileg túlóradíj is járna, ha kontakt órából tartana többet a számára előírtnál, és az a 32 órán túl kimutatható. Vagy előírnak neki a 32 óráján felül további benti feladatot. De szerintem a gyakorlatban ezt nem tartják sehol...
3. Erre nehéz jogszabályt találni, de: nyilván a kötelező továbbképzés neki munkaidő (még a felkészülés is), amit iskolán kívül kell ledolgoznia. Az naponta 8 vagy akármennyi óra. Az iskolai kötelező órája viszont csakis az iskolában folyó munkavégzésével telik, ilyenkor semmiképpen sem volna szabad a heti 32 órát 4 napra tömöríteni. (Ha így számolnák, akkor tulajdonképpen a szabadságát használná továbbképzésre.)
(Köszönjük Szívósné Tóth Annamáriának a válaszokat)

--
  Csilla

Sziasztok!
A pedagógusok kötelező 32 órájával kapcsolatban szeretnék kérdezni:
1. Valóban benn kell-e tölteni a 32 órát (32*60 perc) az iskolában? (Középsikola, gimnázium)
2. Ha 32 óránál többet tölt benn valaki, akkor jár-e érte túlóradíj? (na jó- ez költői kérdés volt...)
3. Ha van olyan kolléga aki szakmai továbbképzésre jár (második szak, illetve mesterképzés, hogy meglegyen az egyetemi végzettsége), amit az iskolavezetés jóváhagyott, akkor többször előfordul, hogy pl. pénteken az egyetemre megy, nem az iskolába. (Szerencsére órája nem marad el, mert az órarendet sikerült úgy elkészíteni, hogy pénteken ne legyen órája) Amikor nem kell egyetmre menni akkor még be is jön az iskolába. Szóval amikor egyetmre megy, akkor a 32 óráját 4 nap alatt kellene letölteni az iskolában. Jogszerű-e ez? Nem számít-e bele a 32 órába az iskolavezetés által jóváhagyott (általa ösztönzött) képzésen való részvétel?
Válaszotokat előre is köszönöm! Csilla

--
  Varga Ili

Kedves Marcsi! Sajnos ebben az esetben nem jár idegennyelv-tudási pótlék .

--
  Marcsi

Sziasztok!Szeretnék tőletek tanácsot kérni.A fiam rendszergazdaként dolgozik egy középiskolában.A végzettsége informatikus hálózattelepítő és üzemeltetó középfok és webprogramozó felsőfok.A munkahelyén a középfokú végzettségét számolták be. Az alapbére így 118000 Ft.Rendelkezik azonban B/2 tipusú angol középfokú nyelvvizsgával is.Az a kérdésem lenne hogy ezt a munkahelyén be kell-e számolni (vagy beszámították-e)és akkor hogyan alakulhat a bére? Megpróbáltam utánnanézni,de nem igazán egyértelmű ez a számomra.Elöre is köszönöm a válaszotokat. Marcsi

--
  Varga Ili

Kedves Lia!

A 138/1992-es Kormányrendeletet már hatályon kívül helyezték. A 326/2013.Kormányrendelet alapján besorolható az F fizetési osztályba, ha a feltételek teljesülnek.

A Kjt. 74. §-a írja elő az idegennyelv-tudási pótlékot. Ha indokolt a munkakörében a használata, akkor megilleti.

- A Kjt. szerint (27. § (1)148) a határozott idejű közalkalmazotti jogviszonyt a közalkalmazott írásban indokolt lemondással akkor szüntetheti meg, ha a lemondás indoka olyan ok, amely számára a közalkalmazotti jogviszony fenntartását lehetetlenné tenné vagy körülményeire tekintettel, aránytalan sérelemmel járna. A lemondási idő egyébként 2 hónap.

--
  Varga Ili

Kedves K. Zoli! A pontos válaszhoz több információra lenne szükségem. Tudnom kellene például, hogy milyen munkakörről van szó, a Ba/Bsc-re volt-e tanulmányi szerződése, s ha volt, az mit tartalmazott stb. Általánosságban annyit tudok mondani, hogy a munkáltatónak nem kötelező hozzájárulnia a felsőfokú tanulmányokhoz.
Nézze át a 2012. évi I. törvényt (Mt).

--
  K.Zoli

Oktató kórházban dolgozó közalkalmazott a saját szakmájában tanulna tovább BSC-ről MSc-re.
Megtagadhatja e a munkáltató?

--
  Lia

Sziasztok!
A segítségetekre lenne szükségem egy munkajogi kérdésben! Nagyon remélem, hogy tudok nekem tanácsot és választ is adni!
A kérdés:
-Iskolatitkár felsőfokú (főiskolai Ba/Bsc alapképzési) végzettséggel 138/1992. (X.8.) Korm.rendelet 1. melléklete szerint besorolható-e F kategóriába?
- Iskolatitkár kaphat-e nyelvvizsga pótlékot?
- Határozott idejű kinevezés esetén (helyettesítés), ha az iskolatitkár a határozott idő letelte előtt felmond, a 30 napos felmondási idő lép-e érvénybe?
Segítségeteket előre is nagyon szépen köszönöm!!!
Üdvözlettel:Lia

--
  OFOE

Kedves Enikő, jó lenne, ha privát e-mailt írna nekünk, mert nem biztos, hogy minden részlet a nyilvánosságra tartozik. Nekünk viszont feltétlenül többet kellene tudnunk az ügyről, ha érdemben segíteni szeretnénk. Az osztalyfonokok@gmail.com címre írhat nekünk. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[János:] És az alábbi cikk is nagyon ide kívánkozik (Júlia kiemeléséből vettem át). A "minden OK" mögött ugyanis olyan dolgok rejtőzködhetnek, amelyek miatt a pedagógus "kibeszélheti a lelkét", még sincs eredmény. Több alkalommal olvastam már olyan véleményeket, […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[János:] Érdekes írás... Az utolsó 4 sora ragadott meg leginkább, mert valahol itt a lényeg. Tegyük fel, nem is szülő vagyok, hanem például egy 10 éves gyerek. 1. Én sem egyforma pedagógust látok, hanem Ági nénit, aki megszerettette velem az angolt. Erika nénit, aki úgy készített fel […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[Fekete Hajni:] Ugye lesz folytatás? Fontos lenne, ha többen is megértenék, a fene ette, ha dobozolunk.
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[János:] Elolvastam Ónody-Molnár Dóra cikkét. Többek között ezért is gondolom, hogy több szakterület képviselőjét kell "összehozni".
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[Juli:] Igaza van, János. Nagyon nagy baj, hogy minden átpolitizálódik. A gólyatábor ügy alkalom volt arra, hogy aki akart, belekössön az ELTÉ-be, és a hallgatói önkormányzatokba. A dologban ki-ki ízlése, politikai elkötelezettsége alapján foglalt állást. S közben magát az ügyet hol […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[János:] Kedves Júlia! Ha valaki, akkor én igazán feminista vagyok (2 lányom és a feleségem messze elmaradnak tőlem) :), inkább azok - csípőből odavetett - alpári kritikájára gondoltam, akik meglátva a "szaknévsort", már acsarkodnak is... Pedig, ha vennének egy nagy levegőt, […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[Tőkés Hédi:] Nagyon jó az online lapozható! Nem tudom "letenni" a könyvet :) Köszönöm!
Alma a fán – A tanulás jövője »

--

[János:] Navracsics úrnak alapdokumentum az új beosztásában, jó lenne ha elolvasná...
Alma a fán – A tanulás jövője »

--

[János:] Sok helyre elküldtem már én is... :)
Alma a fán – A tanulás jövője »

--

[Juli:] Kedves János! Felhívtam a munkacsoport figyelmét a honlapon zajló diskurzusra. Remélem, nyitni fognak Érlelődik közöttünk az együttműködés, de kicsit másképp gondoljuk a megoldást. Mindenképpen visszatérünk rá. Igaz, nőkből áll a munkacsoport, de nem mondanám őket […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--
OFOE (2001–2014) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek