OFOE a Facebook-on
Betűméret
2009. február 11.
» Hozzászólások (0)

Szenczi Beáta

Szexualitás és párkapcsolat serdülőkorban

Egy vizsgálat eredményei

A serdülőkor az egyén személyiségfejlődésének egyik kiemelt fontosságú időszaka. Serdülőkorban az önállósulási vágy megerősödik, ennek hatására az egyén elkezd leválni a családról. Emellett a serdülőkor a biológiai érettség elérésének időszaka is, ennek köszönhetően a serdülő elkezd érdeklődni a szexualitás iránt. E két folyamat együttes hatására serdülőkorra tehető az az időszak is, amikor az egyén kialakítja első párkapcsolatait, illetve átéli első szexuális jellegű élményeit.

A ’80-as évek kedvelt kutatási témája volt a középiskolások szexuális felvilágosultságának kérdése. Számos pedagógus, kutató vállalkozott arra, hogy felderítse, hogy a sokat emlegetett „szexuális forradalmat” követően hogyan változott a fiatalok szexualitással kapcsolatos gondolkodásmódja, magatartása.

Ma a szexuális forradalom után egyfajta párkapcsolati forradalomnak lehetünk tanúi. A társadalomban olyan újfajta párkapcsolati és családformák jelennek meg, mint például a „szingliség” vagy a távkapcsolatok, de a hagyományos párkapcsolati, illetve családformák is átalakulóban vannak: a házasságkötés ideje egyre későbbi életkorra tehető, és általában együttélés előzi meg, az élettársi viszony a házasság intézményéhez hasonló elfogadottságot kap, gyakori a válás, a párok egyre kevesebb gyereket vállalnak, és így tovább.

1. Kutatásunk célja

Jelenlegi kutatásunk elsődleges célja az volt, hogy információt gyűjtsünk és a korábbi kutatási eredmények fényében megvizsgáljuk, milyen mértékben változtak a hazai serdülők ismerkedési, párkapcsolati szokásai, szexualitással kapcsolatos vélekedései illetve szexuális viselkedése.

Kérdőívünk zárt, illetve nyílt végű kérdéseket is tartalmazott négy kérdéskör és ezek összefüggéseinek vizsgálatára: 1. a párkapcsolatokkal kapcsolatos gondolkodásmód, 2. a párkapcsolati viselkedés, 3. a szexualitással kapcsolatos gondolkodásmód, 4. a szexuális viselkedés. Minden kérdéskörhöz két-két kutatási kérdés kapcsolódott.

Megkérdeztük, hogy

  1. Milyen távra terveznek a serdülők jelenlegi párkapcsolataikban?
  2. Hogyan képzelik el jövőjüket párkapcsolati szempontból?
  3. Hol ismerkednek?
  4. Mikor alakítják ki első párkapcsolataikat?
  5. Honnan szerzik a szexualitással kapcsolatos információikat?
  6. Melyik életkort tartják megfelelőnek az aktív szexuális élet elkezdéséhez?
  7. Mikor válnak szexuálisan aktívvá?
  8. Mi motiválja őket a szexuális kapcsolat kialakítására?

A mérőeszköz a tanulók családi hátterére, nemére és életkorára vonatkozó kérdésekkel is kiegészült, ezek összefüggéseit mind a három fent említett kérdéskörrel vizsgáltuk. A kérdőívet egy kismintás felmérés keretében teszteltük, melyben négy iskola öt osztályának 13-14 éves és 17-18 éves tanulói (N=118) szerepeltek. A következőkben a próbamérés eredményeit mutatjuk be.

2. Eredmények

2.1 Párkapcsolati gondolkodásmód és párkapcsolati viselkedés

Az adatok alapján a serdülők már korai kapcsolataikban is hosszú távra – évekre vagy hónapokra – terveznek, ez az arány azonban meglepő módon a 17-18 évesek körében alacsonyabb, mint a 13-14 évesek körében. A megkérdezett hazai serdülők többsége házasságban szeretne majd élni, de sokan alakítanának ki élettársi viszonyt is. A manapság divatos „szingli” lét nem vonzó a hazai serdülőkorú fiatalok számára, mindössze 3%-uk képzeli el jövőjét egyedülállóként, alkalmi kapcsolatokkal. A párkapcsolati jövőképet illetően nem mutatható ki szignifikáns különbség a kétszülős és az egyszülős családok gyermekei között.

A hazai serdülőknek alig több mint a fele részesült felvilágosításban védőnő által, több mint harminc százalékuk pedig barátoktól szerez ilyen jellegű információt. A felvilágosítás általában már kora serdülőkorban megtörténik, az általános iskolások 82%-a számolt be arról, hogy részesült felvilágosításban felnőtt által. A szülők a vártnál kisebb szerepet vállalnak a serdülők tájékoztatásában, különösen igaz ez az apákra: míg a tanulók 31%-a számolt be arról, hogy édesanyja elbeszélgetett vele a szexualitásról, addig ugyanez az arány az apák esetén csupán 13% (1. ábra). A felvilágosítás új információforrásaiként jelentek meg továbbá a különböző tini magazinok és internetes fórumok.

1. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Kitől kaptál felvilágosítást?” kérdésre

1. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Kitől kaptál felvilágosítást?” kérdésre

A vizsgált tinédzserek többsége az iskolában, illetve az iskolai rendezvényeken szokott ismerkedni, 16%-uk azonban inkább diszkókban kezdeményez. A 13-14 évesek 72%-ának saját bevallásuk szerint párkapcsolata, ugyanez az arány a 17-18 évesek körében már 94%.

2.2 Szexualitással kapcsolatos gondolkodásmód és szexuális viselkedés

Az általános iskolások nagy része szerint a szexuális élet megkezdésére ideális életkor 15-16 év, míg a középiskolások többsége ugyanezt 17-18 éves korban határozzák meg (2. ábra).

2. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Hány éves kortól jó, ha valaki szexuális kapcsolatot létesít?” kérdésre

2. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Hány éves kortól jó, ha valaki szexuális kapcsolatot létesít?” kérdésre

Saját bevallásuk szerint a 17-18 évesek 46%-a létesített már szexuális kapcsolatot, míg ugyanez az arány a 13-14 évesek körében 12%. Elmondható tehát, hogy a fiatalok többsége középiskolás korban vagy csak ezután veszíti el a szüzességét. Az általános iskolás fiúk 21%-a, az azonos korú lányoknak mindössze 5%-a vallotta úgy, hogy létesített már szexuális kapcsolatot. A nemek közötti eltérés középiskolás korban is megmarad, saját bevallásuk szerint a fiúk 52%, a lányoknak pedig 39%-a élt már át nemi aktust. Az intim kapcsolat kialakítását szinte minden megkérdezett a kapcsolat érettségével magyarázta, és csupán néhányan vallották úgy, hogy hirtelen felindulásból vagy az újdonság ereje miatt döntöttek úgy, hogy szexuális kapcsolatot létesítenek.

3. Összegzés

Összességében véve tehát elmondható, hogy a mai serdülők bár korábban válnak szexuálisan aktívvá, gondolkodásmódjuk nem változott olyan ütemben, mint ahogyan az a külföldi adatok ismeretében várható lett volna. Többségük vágyik a hosszú távú, kizárólagos párkapcsolatra, és a későbbiekben házasságban vagy élettársi kapcsolatban szeretne élni. A vizsgált fiatalok már kora serdülőkorban kialakítják első párkapcsolataikat, a szexuális kapcsolatok létesítésének időszaka azonban csak későbbre tehető. Az intézményes keretek között történő felvilágosítás nem ér el minden serdülőhöz, többségük azonban részesül valamiféle felvilágosításban. A szülők csekély szerepvállalása ugyanakkor az iskola nagyobb fokú részvételét indokolná. A korai párkapcsolatok magas aránya a korai felvilágosítás szükségességére hívja fel a figyelmet.

--

Felhasznált irodalom

Kovács Eszter és Pikó Bettina: Középiskolások párkapcsolati preferenciái. Új Pedagógiai Szemle, 2008/6-7., 47-63.

Czeizel Endre: A csókok átka. Népszava. Budapest, 1989

Rosenthal, D. A. és Smith, A. M. A.: Adolescent Sexual Timetables. Journal of Youth and Adolescence, 26. 1997/5. 619-636.

deGraaf, H., Vanwesenbeeck, I., Meijer, S.,Woertman, L. és Meeus, W.: Sexual Trajectories during Adolescence: Relations to Demographic Characteristics and Sexual Risk. Archives of Sexual Behavior. [URL:] {http://www.springerlink.com/content/56j2tn1811021615/fulltext.pdf}, [2008. december 8-i megtekintés]

Wellings, K., Nanchahal, K., Macdowall, W., McManus, S., Erens, B., Mercer, C., Johnson, A., Copas, A., Korovessis, C. és Fenton, K.: Sexual Behaviour in Britain: early heterosexual experience. The Lancer, 2003/358. 9296. 1843-1850.

Címkék: szexualitás  

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2015.04.20.
Ha most csendben maradunk, mi lesz ezután?
Rendhagyó órákkal készülnek az esti hallgatói fórumra az ELTE Társadalomtudományi Karán, mivel a minisztérium a nemzetközi tanulmányok és a társadalmi tanulmányok alapszakot is megszü...
(Forrás: abcug.hu)
--
2015.04.20.
Egyetemi botrány: a hallgatók nem adják fel
A tanárok és a hallgatók fórumot szerveztek, ahol Mezey Barna az ELTE rektora közölte: a pénteken nyilvánosságra hozott, elfogadása esetén szakok megszüntetését is jelentő tervezet még...
(Forrás: Hír24.hu)
--
2015.04.20.
Megnéztük a jövő iskoláját, itt van Magyarországon
A Logiscool iskolában Magyarországon egyedülálló sikerrel tanítják a programozást gyerekeknek. A projekt 2014 januárjában indult. Idén ősztől egy franchise-szerű bővítés révén már...
(Forrás: hvg.hu)
--
2015.04.20.
A képernyő elidegenít?
A sok időt a képernyő előtt eltöltő gyerekek nem tudnak olvasni mások tekintetéből és arcjátékából, állítják amerikai kutatók. Mások szerint nem ilyen sötét a kép.
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2015.04.20.
Veszélyben vannak az egyetemi képzések?
Az EMMI elszomorítónak tartja, hogy a felsőoktatási képzésekről folyó szakmai tárgyalásokba ismételten beavatkozik a pártpolitika, és a hallgatók teljes félrevezetésével olyan demonstr...
(Forrás: Edupress)
--
2015.04.20.
Itt a hivatalos bejelentés: ezek a szakok szűnnének meg
Elvégezte a bolognai rendszer felülvizsgálatát az Emberi Erőforrások Minisztériumának felsőoktatásért felelős államtitkársága, a kormány célja, hogy a szakok számának csökkentésé...
(Forrás: Eduline)
--
2015.04.20.
Nyílpuskával lőtt le egy tanárt a diák Barcelonában
A támadásban négyen sérültek meg, de egyikük állapota sem válságos. A spanyol közszolgálati televízió információi szerint a lövöldöző a múlt héten többször mondta osztálytársainak...
(Forrás: index)
--
2015.04.20.
A TASZ is felemelte a szavát a Netfit mérési módszerei ellen
A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) az Adatvédelmi Hatósághoz fordul, hogy azonnal állítsa le a Netfit rendszert, ami nevesítve gyűjti a gyerekek testi adottságaival kapcsolatos adatait (...
(Forrás: Kölöknet)
--
2015.04.20.
Iskolai konfliktusok megoldásához - valóságban és virtuálisan
Az iskolai bántalmazás jelenségéről készített országos, reprezentatív felmérést az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A pedagógusok és diákok körében készült kutatás az eddig...
(Forrás: Modern Iskola)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT OFOE agresszió bizalom család demokrácia digitális nemzedék diákok drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség esélyek felelősség felnőttképzés fiatalok film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közoktatás közösség motiváció média módszerek nevelés oktatás oktatáspolitika olvasás osztály osztályfőnöki szerep osztálykirándulás pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők taneszköz tanulás tanár tanár-diák kapcsolat tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem verseny virtuális kongresszus visszaemlékezés óraterv ünnep
Utolsó üzenetek:
  Juli0

No comment!

--
  HP0

Jászfényszarun megtörtént a szülői szavazás a fenntartóváltásról: a szülők 70%-a szavazott az egyházi kézbe kerülésre. A szavazást felügyelő bizottságba az iskola igazgatója delegáltatta magát, ám tevékenysége abból állt, hogy autóval járta körbe a szülőket, s szállította be szavazásra őket, úgy hogy sokukat az ágyból ugrasztotta ki, illetve rábeszélte. Rajta kívül a helyi Fidesz prominensei aktivizálták magukat a szülők beszállításában (pl. az egyik Fideszes önkormányzati képviselő, vagy az iskola egyik Fideszes pedagógusa).
Hogy is van ez? A FIDESZ- kormány állami kézbe vette az iskolákat, s ugyanaz a Fidesz kiveszi onnan, hogy egyházi kézbe kerülhessenek??!
Mi folyik itt?!! Nesze neked „világnézetileg semleges közoktatás”- alapelv betartása!!!

--
  jano

Halani hogy megszunik a kozalkalmazotti jogviszony a rendvedelmi szerveknel. tud-e valaki valamit erol?

--
  mp

Magyarázat a "kilóra megvehetőre": az önkormányzat saját forrásból kb. 500-600 millió forintért "közösségi házat" épít az egyháznak, s a polgármester további 100 milliót ígért, ha átveszi az iskolát. Különben Jászfényszarun 1 templom működik egyetlen egy pappal (talán egy harangozó lehet, s egy bejárónő még alkalmazásban). Csak így tovább a szegénység, s a nyomor felszámolásáért!

--
  mp

Ennek az ügynek a tanulsága kezd kikristályosodni, mégpedig az, hogy az egyház is kilóra megvehető.

--
  Juli

Kedves János! Tökéletesen megértem, de nem tudok egyéb megoldást. Ki kell várni, hogy mi történik majd, még az sem kizárt, hogy minden szerencsésen alakul.

--
  T.János

T.Juli!
Hajnaltól estig dolgozom, hogy eltarthassam a családomat (ami így is nehezen sikerül), mikor szervezkedjek (este 10- reggel 6 óraközött)? Az átvételi szándék itt nem a pénzről szól, illetve a pénzről, de másképp, mint az egyházi iskola átvételeknél szokott (Az itteni önkormányzat az ország egyik leggazdagabb önkormányzata).Mások téveszméinek megvalósítása miatt szakadjon ki a gyermekem az iskolai, s a települési közösségből?

--
  Juli

Kedves Kérdezőnk! Ombudsmanhoz, oktatási jogok biztosához, jogvédő szervezetekhez, szakszervezethez, országgyűlési képviselőhöz, sajtóhoz, KLIK-hez, megyei kormányhivatalhoz, szülői szervezetekhez és a pedagógus karhoz kell fordulni + meg kell szervezni egy hasonlóan gondolkodó szülői és helyi pedagógus csoportot. Ha erre valamiért nincs energia, meg kell nézni, hogy reggelenként mikor megy busz Jászberénybe vagy Hatvanba.

--
  T.János

Jászfényszarun egyetlen egy általános iskola van, amit az iskolavezetés és az önkormányzat ősztől tankerületiből mindenképp katolikus egyházi fenntartásba szeretne átteni. Én nem szeretném gyermekemet egyházi iskolába járatni. Most akkor mi lesz velünk?

Ateista

--
  OFOE

Kedves Bernadett! 16 éves korod után már nem vagy tanköteles. Elmehetsz dolgozni, szakmát tanulni. Valamit csak kezdened kell magaddal. Mit gondolnak erről a szüleid? Vagy a saját lábadra akarsz állni 16 évesen?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Rackné Csepi Edit:] Kedves Kati! A tanulmány elhivatottságról és szakértelemről tanuskodik, de nem mindenben értek egyet vele. Gyakorló pedagógusként kicsit másként látom az iskolák belső világát bemutató részt. Szerintem beköltözött az iskola falai közé egy olyan probléma, amit társadalmi […]
Az integráció gátjai a terepi tapasztalatok tükrében »

--

[Horváth Elemér:] Kedves Nóra,letisztult gondolatokat, megoldásokat tartalmaz közzétett gondolatai.Számomra szívhez, észhez szóló ez a tanulmány. Tanulmány, mert igen is, kedves pedagógus társadalom valamint tisztelt kormányzat, tisztelt felelősen gondolkodó szülők,az is siker lenne, ha elolvasnák […]
Az integráció gátjai a terepi tapasztalatok tükrében »

--

[Munkácsy Katalin:] Kedves Nóri! Kedves Olvasók! Mélységesen egyetértek Nóri gondolataival. Szeretném, ha ennek az írásnak az ürügyén beszélgethetnénk a kérdésnek egy másik oldaláról is. Elemezzük a hasonlóságokat és különbségeket, hátha ezzel közelebb kerülünk a problémák […]
Az integráció gátjai a terepi tapasztalatok tükrében »

--

[Józsa István:] Ebben a beszélgetésben tényleg sok minden benne van, lehetne írni róla néhány tanulmányt... A cím pedig nemcsak telitalálat, de bátor is, úgy értem, az egyedüli út a rendszer kritikájához és megváltoztatásához: ÉN miben vagyok felelős és ÉN MIBEN tudok változni.
„Az a szörnyű, hogy eljutottunk a diktatúrák utolsó mozgatórugóihoz. Magunkhoz.” »

--

[Leiner Károly:] Soha semmire nem vittem, mert egyik rendszert sem voltam hajlandó szolgálni: most is elsőkként írtam alá a portfólió feltöltésének elutasításáról a nyilatkozatot. Semmilyen körülményt nem tudok elképzelni arra, hogy aláírjam, akkor sem, ha egzisztenciálisan az eddigi pályán […]
„Az a szörnyű, hogy eljutottunk a diktatúrák utolsó mozgatórugóihoz. Magunkhoz.” »

--

[OFOE:] Kedves Eszter! Feltételezhetően jelentkeznie kell a minősítésre. De a biztonság kedvéért itt a link, ahol utána lehet nézni pontosan a jogszabályoknak.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Eszter:] kedves Petra! 2014 december 1-től dolgozom óvodapedagógusként! Arra lennék kíváncsi, hogy nekem kell e jelentkeznem április 30-ig a minősítésre? Ugyan is azt olvastam, hogy a 2014 január 2 és 2015 január 1 között munkaviszonyt folytatóknak kell jelentkezni! Sajnos a munkahelyemen […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Emilia:] Kedves Petra! Nagyon szépen köszönöm válaszát! Üdv.: Emi
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[OFOE:] Kedves Emi! Nem számít bele a játszóház a gyakornoki időbe, ugyanis nem óvodapedagógusi munkakörben alkalmaztak, még akkor sem, ha ez a végzettség volt a feltétele a felvételednek. A helyzet azonban az, hogy az első perctől kezdve gyakornokként kellett volna alkalmazni Téged. […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[OFOE:] Kedves Veronika! Sajnos, nem. A mesterképzés egyetemi diplomát ad, és "csak" névrokonságban van a mesterpedagógusi besorolással. Ha úgy lenne, ahogy kérdezed, akkor minden egyetemi végzettségű pedagógus automatikusan mesterpedagógusi besorolást kapna, miközben még a PhD-s […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2015) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek