OFOE a Facebook-on
Betűméret
2009. február 11.
» Hozzászólások (0)

Szenczi Beáta

Szexualitás és párkapcsolat serdülőkorban

Egy vizsgálat eredményei

A serdülőkor az egyén személyiségfejlődésének egyik kiemelt fontosságú időszaka. Serdülőkorban az önállósulási vágy megerősödik, ennek hatására az egyén elkezd leválni a családról. Emellett a serdülőkor a biológiai érettség elérésének időszaka is, ennek köszönhetően a serdülő elkezd érdeklődni a szexualitás iránt. E két folyamat együttes hatására serdülőkorra tehető az az időszak is, amikor az egyén kialakítja első párkapcsolatait, illetve átéli első szexuális jellegű élményeit.

A ’80-as évek kedvelt kutatási témája volt a középiskolások szexuális felvilágosultságának kérdése. Számos pedagógus, kutató vállalkozott arra, hogy felderítse, hogy a sokat emlegetett „szexuális forradalmat” követően hogyan változott a fiatalok szexualitással kapcsolatos gondolkodásmódja, magatartása.

Ma a szexuális forradalom után egyfajta párkapcsolati forradalomnak lehetünk tanúi. A társadalomban olyan újfajta párkapcsolati és családformák jelennek meg, mint például a „szingliség” vagy a távkapcsolatok, de a hagyományos párkapcsolati, illetve családformák is átalakulóban vannak: a házasságkötés ideje egyre későbbi életkorra tehető, és általában együttélés előzi meg, az élettársi viszony a házasság intézményéhez hasonló elfogadottságot kap, gyakori a válás, a párok egyre kevesebb gyereket vállalnak, és így tovább.

1. Kutatásunk célja

Jelenlegi kutatásunk elsődleges célja az volt, hogy információt gyűjtsünk és a korábbi kutatási eredmények fényében megvizsgáljuk, milyen mértékben változtak a hazai serdülők ismerkedési, párkapcsolati szokásai, szexualitással kapcsolatos vélekedései illetve szexuális viselkedése.

Kérdőívünk zárt, illetve nyílt végű kérdéseket is tartalmazott négy kérdéskör és ezek összefüggéseinek vizsgálatára: 1. a párkapcsolatokkal kapcsolatos gondolkodásmód, 2. a párkapcsolati viselkedés, 3. a szexualitással kapcsolatos gondolkodásmód, 4. a szexuális viselkedés. Minden kérdéskörhöz két-két kutatási kérdés kapcsolódott.

Megkérdeztük, hogy

  1. Milyen távra terveznek a serdülők jelenlegi párkapcsolataikban?
  2. Hogyan képzelik el jövőjüket párkapcsolati szempontból?
  3. Hol ismerkednek?
  4. Mikor alakítják ki első párkapcsolataikat?
  5. Honnan szerzik a szexualitással kapcsolatos információikat?
  6. Melyik életkort tartják megfelelőnek az aktív szexuális élet elkezdéséhez?
  7. Mikor válnak szexuálisan aktívvá?
  8. Mi motiválja őket a szexuális kapcsolat kialakítására?

A mérőeszköz a tanulók családi hátterére, nemére és életkorára vonatkozó kérdésekkel is kiegészült, ezek összefüggéseit mind a három fent említett kérdéskörrel vizsgáltuk. A kérdőívet egy kismintás felmérés keretében teszteltük, melyben négy iskola öt osztályának 13-14 éves és 17-18 éves tanulói (N=118) szerepeltek. A következőkben a próbamérés eredményeit mutatjuk be.

2. Eredmények

2.1 Párkapcsolati gondolkodásmód és párkapcsolati viselkedés

Az adatok alapján a serdülők már korai kapcsolataikban is hosszú távra – évekre vagy hónapokra – terveznek, ez az arány azonban meglepő módon a 17-18 évesek körében alacsonyabb, mint a 13-14 évesek körében. A megkérdezett hazai serdülők többsége házasságban szeretne majd élni, de sokan alakítanának ki élettársi viszonyt is. A manapság divatos „szingli” lét nem vonzó a hazai serdülőkorú fiatalok számára, mindössze 3%-uk képzeli el jövőjét egyedülállóként, alkalmi kapcsolatokkal. A párkapcsolati jövőképet illetően nem mutatható ki szignifikáns különbség a kétszülős és az egyszülős családok gyermekei között.

A hazai serdülőknek alig több mint a fele részesült felvilágosításban védőnő által, több mint harminc százalékuk pedig barátoktól szerez ilyen jellegű információt. A felvilágosítás általában már kora serdülőkorban megtörténik, az általános iskolások 82%-a számolt be arról, hogy részesült felvilágosításban felnőtt által. A szülők a vártnál kisebb szerepet vállalnak a serdülők tájékoztatásában, különösen igaz ez az apákra: míg a tanulók 31%-a számolt be arról, hogy édesanyja elbeszélgetett vele a szexualitásról, addig ugyanez az arány az apák esetén csupán 13% (1. ábra). A felvilágosítás új információforrásaiként jelentek meg továbbá a különböző tini magazinok és internetes fórumok.

1. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Kitől kaptál felvilágosítást?” kérdésre

1. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Kitől kaptál felvilágosítást?” kérdésre

A vizsgált tinédzserek többsége az iskolában, illetve az iskolai rendezvényeken szokott ismerkedni, 16%-uk azonban inkább diszkókban kezdeményez. A 13-14 évesek 72%-ának saját bevallásuk szerint párkapcsolata, ugyanez az arány a 17-18 évesek körében már 94%.

2.2 Szexualitással kapcsolatos gondolkodásmód és szexuális viselkedés

Az általános iskolások nagy része szerint a szexuális élet megkezdésére ideális életkor 15-16 év, míg a középiskolások többsége ugyanezt 17-18 éves korban határozzák meg (2. ábra).

2. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Hány éves kortól jó, ha valaki szexuális kapcsolatot létesít?” kérdésre

2. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Hány éves kortól jó, ha valaki szexuális kapcsolatot létesít?” kérdésre

Saját bevallásuk szerint a 17-18 évesek 46%-a létesített már szexuális kapcsolatot, míg ugyanez az arány a 13-14 évesek körében 12%. Elmondható tehát, hogy a fiatalok többsége középiskolás korban vagy csak ezután veszíti el a szüzességét. Az általános iskolás fiúk 21%-a, az azonos korú lányoknak mindössze 5%-a vallotta úgy, hogy létesített már szexuális kapcsolatot. A nemek közötti eltérés középiskolás korban is megmarad, saját bevallásuk szerint a fiúk 52%, a lányoknak pedig 39%-a élt már át nemi aktust. Az intim kapcsolat kialakítását szinte minden megkérdezett a kapcsolat érettségével magyarázta, és csupán néhányan vallották úgy, hogy hirtelen felindulásból vagy az újdonság ereje miatt döntöttek úgy, hogy szexuális kapcsolatot létesítenek.

3. Összegzés

Összességében véve tehát elmondható, hogy a mai serdülők bár korábban válnak szexuálisan aktívvá, gondolkodásmódjuk nem változott olyan ütemben, mint ahogyan az a külföldi adatok ismeretében várható lett volna. Többségük vágyik a hosszú távú, kizárólagos párkapcsolatra, és a későbbiekben házasságban vagy élettársi kapcsolatban szeretne élni. A vizsgált fiatalok már kora serdülőkorban kialakítják első párkapcsolataikat, a szexuális kapcsolatok létesítésének időszaka azonban csak későbbre tehető. Az intézményes keretek között történő felvilágosítás nem ér el minden serdülőhöz, többségük azonban részesül valamiféle felvilágosításban. A szülők csekély szerepvállalása ugyanakkor az iskola nagyobb fokú részvételét indokolná. A korai párkapcsolatok magas aránya a korai felvilágosítás szükségességére hívja fel a figyelmet.

--

Felhasznált irodalom

Kovács Eszter és Pikó Bettina: Középiskolások párkapcsolati preferenciái. Új Pedagógiai Szemle, 2008/6-7., 47-63.

Czeizel Endre: A csókok átka. Népszava. Budapest, 1989

Rosenthal, D. A. és Smith, A. M. A.: Adolescent Sexual Timetables. Journal of Youth and Adolescence, 26. 1997/5. 619-636.

deGraaf, H., Vanwesenbeeck, I., Meijer, S.,Woertman, L. és Meeus, W.: Sexual Trajectories during Adolescence: Relations to Demographic Characteristics and Sexual Risk. Archives of Sexual Behavior. [URL:] {http://www.springerlink.com/content/56j2tn1811021615/fulltext.pdf}, [2008. december 8-i megtekintés]

Wellings, K., Nanchahal, K., Macdowall, W., McManus, S., Erens, B., Mercer, C., Johnson, A., Copas, A., Korovessis, C. és Fenton, K.: Sexual Behaviour in Britain: early heterosexual experience. The Lancer, 2003/358. 9296. 1843-1850.

Címkék: szexualitás  

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2014.08.21.
L. Ritók Nóra: Hogyan lehetne?
Az iskolában problémás gyerekek boldogan játszottak háromszor egy hetet a nyáron az önkéntesekkel. Képességfejlesztő játékokkal, társasjáték-pedagógiával, drámajátékkal foglalkoztak...
(Forrás: Taní-tani)
--
2014.08.21.
Hol kezdődik a diktatúra? Knausz Imre a korlátlan hatalomról
Talán azért lehetett nálunk olyan könnyen felszámolni a liberális demokráciát, mert igazából sohasem létezett. Huszonöt év alatt eljutottunk odáig, hogy a lakosság negyven százaléka l...
(Forrás: 168 óra)
--
2014.08.21.
Balla István: Ki állítja le a diákok közötti szexuális zaklatást az iskolában?
Pontos adatok nincsenek, de a kortársak közötti szexuális zaklatás valamilyen mértékben valószínűleg mindennapos a (kis)kamaszok között. Nehéz persze eldönteni, mi számít annak: a durva...
(Forrás: hvg.hu)
--
2014.08.21.
Iványiék nyertek – megtarthatják az iskolát
Elmaradt a mára ígért hatalmi birtokbavétel a Magyar Evangélikus Testvéközösség (MET) által fönntartott felsődobszai általános iskolában és gimnáziumban: az intézményben több száz...
(Forrás: Népszabadság)
--
2014.08.21.
Ilyen tantárgyak lesznek szeptembertől a szakiskolákban
2013 szeptemberében felmenő rendszerben vezették be az új kerettanterveket, vagyis a 2014/2015-ös tanévben már a kilencedikes és a tizedikes szakiskolások is az új rendszer alapján fognak tanulni...
(Forrás: Eduline)
--
2014.08.21.
Nem tud továbbtanulni? Az állam segít!
A Híd programokban részt vevő pedagógusok a diákokat egyéni képesség- és személyiségfejlesztéssel készítik fel a munkába állásra és az önálló életkezdésre.
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2014.08.21.
Tanév rendje: minden fontos dátum egyben!
Már tavasszal megjelent a Magyar Közlönyben az idei tanév rendje is, iskolakezdés előtt kigyűjtöttük a fontos dátumokat, csak nyomtatni kell, és a hűtőre biggyeszteni. A lentieken kívül...
(Forrás: Index)
--
2014.08.21.
„Közös büszkeségünk forrásai ők”
Kertész Imre és Rubik Ernő kapta idén a magyar állam legmagasabb kitüntetését a Magyar Szent István-rendet.
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2014.08.21.
El akarják kerülni a botrányt
A Népszabadság megbízható információkból úgy tudja, folynak az előkészületi munkák, hogy a tankönyvkiadásban működő gazdasági társaságokat költségvetési szervvé alakítsák át...
(Forrás: Népszabadság)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT agresszió bizalom család digitális nemzedék drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség felelősség felnőttképzés fiatalok film generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közösség motiváció média módszerek oktatás oktatáspolitika osztály osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők taneszköz tanulás tanár-diák kapcsolat tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem virtuális kongresszus visszaemlékezés óraterv ünnep
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Enikő, jó lenne, ha privát e-mailt írna nekünk, mert nem biztos, hogy minden részlet a nyilvánosságra tartozik. Nekünk viszont feltétlenül többet kellene tudnunk az ügyről, ha érdemben segíteni szeretnénk. Az osztalyfonokok@gmail.com címre írhat nekünk. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Ujlaki Enikő

Tisztelt OFŐ!
Segítséget szeretnék kérni. A fiam most kezdi el a 7. osztályt. Tavaly az iskola igazgatója két választási lehetőséget adott számunkra vagy 8 hétig magántanulónak kivesszük a fiamat vagy fegyelmit indítanak ellene és kirakják az iskolából. Tudomásom szerint csak 9 osztályos ellen lehet fegyelmit indítani és csak 3 hónapon belül elkövetett kötelességszegés miatt lehet.
Ha röviden a fiamat jellemezni akarom: más mint a többi, szeret tanulni, sok pályázatot megnyert már, 4 évesen könyveket olvasott, átlagon felüli képességei vannak, 3 éve ministrál (segít a papnak minden misén), pap szeretne lenni, de magas a félelem szintje (pszichológushoz járunk lassan 6 éve, ami szép lassan használ is neki), mássága miatt konfliktusba kerül a többi gyerekkel (pedig az osztály átlag 4,8).
Szerintem nem volt igazi okuk kicsapni az iskolából. Elvinném más iskolába, de félek újra kezdődik az egész.

--
  Európai Szülők Magyarországi Egyesülete

Kedves Pádárné Gabi!
Fontos lenne tudni, hányadikos a gyermeke, attól függően tudunk segíteni. Vannak iskolák, amelyekben van gyakorlat a magántanulókkal illetve szüneteltetett tanulói jogviszonyú gyerekekkel kapcsolatosan. Terveiktől (hová mennek, mennyi időre) függően megfontolandó azonban, hogy nem érdemes-e élni a lehetőséggel, amely március 15. óta lehetővé teszi a tanköteles gyerek gyámhatósági engedély nélküli külföldre vitelét. A két iskola elvégzése esetleg az egésznapos kinti iskola utána napi 4-5 óra magyar iskolára való készülést, komoly tanárra költött összegeket, ugyanakkor a befogadhatatlan mennyiségű tananyag miatt a kötelező vizsgán kudarcot is eredményezhet. Könnyebb lehet hazatérve pl. csak magyarból különbözeti vizsgát tenni. Ha tudunk, szívesen segítünk, írjon az e-mail címünkre. Egyre többen fordulnak hozzánk hasonló kérdésekkel.
Üdvözlettel: S. Eszter ESZME

--
  Pádárné Gabi

Tisztelt Ofő!
Magántanulói státusszal kapcsolatban lenne segítségre szükségem. Gyermekemmel külföldre költöztünk a férjem munkája miatt. A magyar iskolában, ahonnan eljöttünk, a magántanulói státuszt csak rövid időre engedték meg, pontosan addig, amíg a külföldi iskolába nem kezdte meg a tanulást. A gyermek érdekében mégis szeretnénk, ha a magyar iskolai tanulmányai nem maradnának félbe. Lehetséges, hogy párhuzamosan tanuljon a gyerek külföldön nappali tagozaton, és magyarban magántanulóként?? Hogyan találhatok olyan iskolát, ahol nem utasítják el a magántanulóságot?? Sajnos a régi iskolában nem kapunk semmi segítséget, de nekem a gyermekem érdekeit kell nézzem, és ha esetleg valamikor hazaköltözünk, akkor nem tudom mi lenne vele az iskola szempontjából.
Tisztelettel: Gabi

--
  OFOE

Kedves Enikő! Javasoljuk, hogy kérdésével a helyi nevelési tanácsadót keresse fel. Reméljük, ők ott tudnak majd hasznos tanácsot adni.

--
  Harangi Enikő

Tisztelt OFŐ!
A HÍD 2. programmal kapcsolatban lennének kérdéseim. Esetleg meg tudná mondani, kihez forduljak kérdéseimmel? Mi történik azokkal a gyerekekkel, akik 8 évesen kerülnek be az általános iskolába? A fiam az óvoda és a Nevelési tanácsadó javaslatára ugyanis 8 évesen kezd.( visszahúzódó, nehezen szólal meg...)Ő júliusi születésű, tehát 15 évesen kezdené a 8. osztályt. A Híd szerint ekkor el kellesz hagynia az ált. isk.-t és áthelyezik majd egy kijelölt iskolába? Mit lehet majd tenni, hogy ott fejezhesse be az általános iskolát, ahol elkezdte? Köszönöm a válaszát!

--
  ax

Elképzelem, ahogy Teller Ede, Wigner Jenő küszködik az érettségijén a kezdési és befejezési időpont pontos adminisztrációjával, ahogy Babits Mihály tanár úr lázasan egyezteti, hogy a diák piszkozatpapírjára és a tanár jegyzetére ugyanaz a perc került-e, hezitál, hogy a jegyzőkönyvbe melyiket írja.

--
  OFOE

Kedves Fanni! Indokolt esetben kérvényezni lehet a magántanulói jogviszonyt. Kérdezze meg az iskolában, hogy ennek mik a feltételei. Mivel még nem nagykorú, a szülők kérelmezhetik ezt. Itt van erről információ. Ez 2012-es,de nem valószínű, hogy azóta sokat változott.

--
  Kovács Fanni

Hello!Segítséget vagy információt szeretnék kérni!18. évemet szeptember 9.-én töltöm be ugye ezért még jövőre kell járnom év végéig!De egyik szülöm rokkant.Nincs esetleg ilyen törvény hogy ebben az esetben ott lehet hagyni az iskolát , vagy esetleg vmi más?Érdeklődöm az iskolában mindenhol de senki nem tud segíteni!Előre is köszönöm!

--
  Pedagógus 007

Tisztelettel kérem azon kollégákat, akik meg tudják azt mondani, hogy mely törvény, rendelet, utasítás ... alapján vagyok kötelezhető arra, hogy mint osztályfőnök el kell vigyem egy nagyon renitens viselkedésű gyermekemet osztálykirándulásra.
Ha bárki ezt meg tudja mondani, kérem ossza meg ezt az információt velem.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[csilla:] Tudom, hogy "a társadalom minden szintjén ott a felelősség, hogy ezek az egyébként"a szinte "egészséges lelkületű"-knek tűnő "gyerekek a szüleik nyomorát termelik újjá. A családtól az intézményrendszeren át az állami szintig. Pedig ezen a problémán […]
Egészséges lelkületű gyerekek »

--

[OFOE:] Kedves Norza! Részt vettetek rajta, és jól éreztétek magatokat, ennek őszintén örülök, de gondolom: nem Ti voltatok a szervezők. Már arról kaptam informális tájékoztatást, hogy kik tartották a foglalkozásokat, nincs is ezzel semmi gond. De miért hétpecsétes titok, hogy […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Norza:] MI = 105 külhoni magyar pedagógus, aki résztvett a balatonőszödi továbbképzésen
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[OFOE:] Kedves Norza! Köszönöm szépen a tájékoztatást. Lehet, hogy figyelmetlenek voltunk, illetve a meghirdetések olyan internetfelületeken történtek, amelyeket mi nem láttunk. Annak ellenére, hogy folyamatosan figyeljük a világhálót. Nem a kákán keressük a csomót, de furcsának […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Norza:] Tisztelt OFOE (képviselők), A teljes projekt már áprilistól elérhető volt az interneten, nyilvánosan volt meghirdetve és minden határon túli magyar pedagógus pályázhatott, ha érdekelt volt a témában. A határon túli magyar pedagógus szervezetek is nyilánosan hirdették a […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Juli:] Kedves Axer! Köszönjük a kommentet. Már a korábbi hozzászólásokban is felvetődött az általánosítás veszélye. De biztos, hogy a szerző ezúttal nem akart megsérteni senkit, csupán egy jelenséget írt le. Vajon miért van az, hogy amikor a probléma felmerül, akkor nem a jelenség […]
Csak egy pedagógiai asszisztens »

--

[Axer:] Elszomorítónak és felháborítónak tartom a cikket, és nem csak az általánosító jelleg miatt. Ilyen cikket bármilyen szakmáról lehetne írni, mert mindenhol vannak szakbarbárok, legyen az ügyvéd, orvos, ács vagy akár tanár. Ezt pedig mire kell vélni: "Ez nem számít […]
Csak egy pedagógiai asszisztens »

--

[OFOE:] Kedves Norza! Szó sincs rosszindulatról. Csak furcsának tartottuk, hogy ilyen titokban történt egy olyan esemény, amely a mi másfél évtizede képviselt témánkat, nevezetesen az osztályfőnökséget érinti. Őszintén örülünk, hogy a képzés sikeres volt, a résztvevők […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Norza:] Elnézést a korábbi elírásokért, de felháborító, és nagyon sajnálom, hogy egyesek ilyen rosszindulattal kezelik ezt az ügyet, pedig nem volt semmilyen pénzmosás, csupán egy szakszerű és hasznos továbbképzés a határon túli magyar osztályfőnököknek. Kedves kérdésfeltevők, […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Edit:] Kedves Petra! A múzeumpedagógia területéről most szeretnék átkerülni az iskola világába. Annak ellenére, hogy a múzeumban múzeumpedagógusként múzeumi órákat, tematikus foglalkozásokat tartottam, illetve rendszeresen nyári táborokat vezettem stb, az e munkakörben betöltött […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2014) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek