OFOE a Facebook-on
Betűméret
2009. február 11.
» Hozzászólások (0)

Szenczi Beáta

Szexualitás és párkapcsolat serdülőkorban

Egy vizsgálat eredményei

A serdülőkor az egyén személyiségfejlődésének egyik kiemelt fontosságú időszaka. Serdülőkorban az önállósulási vágy megerősödik, ennek hatására az egyén elkezd leválni a családról. Emellett a serdülőkor a biológiai érettség elérésének időszaka is, ennek köszönhetően a serdülő elkezd érdeklődni a szexualitás iránt. E két folyamat együttes hatására serdülőkorra tehető az az időszak is, amikor az egyén kialakítja első párkapcsolatait, illetve átéli első szexuális jellegű élményeit.

A ’80-as évek kedvelt kutatási témája volt a középiskolások szexuális felvilágosultságának kérdése. Számos pedagógus, kutató vállalkozott arra, hogy felderítse, hogy a sokat emlegetett „szexuális forradalmat” követően hogyan változott a fiatalok szexualitással kapcsolatos gondolkodásmódja, magatartása.

Ma a szexuális forradalom után egyfajta párkapcsolati forradalomnak lehetünk tanúi. A társadalomban olyan újfajta párkapcsolati és családformák jelennek meg, mint például a „szingliség” vagy a távkapcsolatok, de a hagyományos párkapcsolati, illetve családformák is átalakulóban vannak: a házasságkötés ideje egyre későbbi életkorra tehető, és általában együttélés előzi meg, az élettársi viszony a házasság intézményéhez hasonló elfogadottságot kap, gyakori a válás, a párok egyre kevesebb gyereket vállalnak, és így tovább.

1. Kutatásunk célja

Jelenlegi kutatásunk elsődleges célja az volt, hogy információt gyűjtsünk és a korábbi kutatási eredmények fényében megvizsgáljuk, milyen mértékben változtak a hazai serdülők ismerkedési, párkapcsolati szokásai, szexualitással kapcsolatos vélekedései illetve szexuális viselkedése.

Kérdőívünk zárt, illetve nyílt végű kérdéseket is tartalmazott négy kérdéskör és ezek összefüggéseinek vizsgálatára: 1. a párkapcsolatokkal kapcsolatos gondolkodásmód, 2. a párkapcsolati viselkedés, 3. a szexualitással kapcsolatos gondolkodásmód, 4. a szexuális viselkedés. Minden kérdéskörhöz két-két kutatási kérdés kapcsolódott.

Megkérdeztük, hogy

  1. Milyen távra terveznek a serdülők jelenlegi párkapcsolataikban?
  2. Hogyan képzelik el jövőjüket párkapcsolati szempontból?
  3. Hol ismerkednek?
  4. Mikor alakítják ki első párkapcsolataikat?
  5. Honnan szerzik a szexualitással kapcsolatos információikat?
  6. Melyik életkort tartják megfelelőnek az aktív szexuális élet elkezdéséhez?
  7. Mikor válnak szexuálisan aktívvá?
  8. Mi motiválja őket a szexuális kapcsolat kialakítására?

A mérőeszköz a tanulók családi hátterére, nemére és életkorára vonatkozó kérdésekkel is kiegészült, ezek összefüggéseit mind a három fent említett kérdéskörrel vizsgáltuk. A kérdőívet egy kismintás felmérés keretében teszteltük, melyben négy iskola öt osztályának 13-14 éves és 17-18 éves tanulói (N=118) szerepeltek. A következőkben a próbamérés eredményeit mutatjuk be.

2. Eredmények

2.1 Párkapcsolati gondolkodásmód és párkapcsolati viselkedés

Az adatok alapján a serdülők már korai kapcsolataikban is hosszú távra – évekre vagy hónapokra – terveznek, ez az arány azonban meglepő módon a 17-18 évesek körében alacsonyabb, mint a 13-14 évesek körében. A megkérdezett hazai serdülők többsége házasságban szeretne majd élni, de sokan alakítanának ki élettársi viszonyt is. A manapság divatos „szingli” lét nem vonzó a hazai serdülőkorú fiatalok számára, mindössze 3%-uk képzeli el jövőjét egyedülállóként, alkalmi kapcsolatokkal. A párkapcsolati jövőképet illetően nem mutatható ki szignifikáns különbség a kétszülős és az egyszülős családok gyermekei között.

A hazai serdülőknek alig több mint a fele részesült felvilágosításban védőnő által, több mint harminc százalékuk pedig barátoktól szerez ilyen jellegű információt. A felvilágosítás általában már kora serdülőkorban megtörténik, az általános iskolások 82%-a számolt be arról, hogy részesült felvilágosításban felnőtt által. A szülők a vártnál kisebb szerepet vállalnak a serdülők tájékoztatásában, különösen igaz ez az apákra: míg a tanulók 31%-a számolt be arról, hogy édesanyja elbeszélgetett vele a szexualitásról, addig ugyanez az arány az apák esetén csupán 13% (1. ábra). A felvilágosítás új információforrásaiként jelentek meg továbbá a különböző tini magazinok és internetes fórumok.

1. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Kitől kaptál felvilágosítást?” kérdésre

1. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Kitől kaptál felvilágosítást?” kérdésre

A vizsgált tinédzserek többsége az iskolában, illetve az iskolai rendezvényeken szokott ismerkedni, 16%-uk azonban inkább diszkókban kezdeményez. A 13-14 évesek 72%-ának saját bevallásuk szerint párkapcsolata, ugyanez az arány a 17-18 évesek körében már 94%.

2.2 Szexualitással kapcsolatos gondolkodásmód és szexuális viselkedés

Az általános iskolások nagy része szerint a szexuális élet megkezdésére ideális életkor 15-16 év, míg a középiskolások többsége ugyanezt 17-18 éves korban határozzák meg (2. ábra).

2. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Hány éves kortól jó, ha valaki szexuális kapcsolatot létesít?” kérdésre

2. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Hány éves kortól jó, ha valaki szexuális kapcsolatot létesít?” kérdésre

Saját bevallásuk szerint a 17-18 évesek 46%-a létesített már szexuális kapcsolatot, míg ugyanez az arány a 13-14 évesek körében 12%. Elmondható tehát, hogy a fiatalok többsége középiskolás korban vagy csak ezután veszíti el a szüzességét. Az általános iskolás fiúk 21%-a, az azonos korú lányoknak mindössze 5%-a vallotta úgy, hogy létesített már szexuális kapcsolatot. A nemek közötti eltérés középiskolás korban is megmarad, saját bevallásuk szerint a fiúk 52%, a lányoknak pedig 39%-a élt már át nemi aktust. Az intim kapcsolat kialakítását szinte minden megkérdezett a kapcsolat érettségével magyarázta, és csupán néhányan vallották úgy, hogy hirtelen felindulásból vagy az újdonság ereje miatt döntöttek úgy, hogy szexuális kapcsolatot létesítenek.

3. Összegzés

Összességében véve tehát elmondható, hogy a mai serdülők bár korábban válnak szexuálisan aktívvá, gondolkodásmódjuk nem változott olyan ütemben, mint ahogyan az a külföldi adatok ismeretében várható lett volna. Többségük vágyik a hosszú távú, kizárólagos párkapcsolatra, és a későbbiekben házasságban vagy élettársi kapcsolatban szeretne élni. A vizsgált fiatalok már kora serdülőkorban kialakítják első párkapcsolataikat, a szexuális kapcsolatok létesítésének időszaka azonban csak későbbre tehető. Az intézményes keretek között történő felvilágosítás nem ér el minden serdülőhöz, többségük azonban részesül valamiféle felvilágosításban. A szülők csekély szerepvállalása ugyanakkor az iskola nagyobb fokú részvételét indokolná. A korai párkapcsolatok magas aránya a korai felvilágosítás szükségességére hívja fel a figyelmet.

--

Felhasznált irodalom

Kovács Eszter és Pikó Bettina: Középiskolások párkapcsolati preferenciái. Új Pedagógiai Szemle, 2008/6-7., 47-63.

Czeizel Endre: A csókok átka. Népszava. Budapest, 1989

Rosenthal, D. A. és Smith, A. M. A.: Adolescent Sexual Timetables. Journal of Youth and Adolescence, 26. 1997/5. 619-636.

deGraaf, H., Vanwesenbeeck, I., Meijer, S.,Woertman, L. és Meeus, W.: Sexual Trajectories during Adolescence: Relations to Demographic Characteristics and Sexual Risk. Archives of Sexual Behavior. [URL:] {http://www.springerlink.com/content/56j2tn1811021615/fulltext.pdf}, [2008. december 8-i megtekintés]

Wellings, K., Nanchahal, K., Macdowall, W., McManus, S., Erens, B., Mercer, C., Johnson, A., Copas, A., Korovessis, C. és Fenton, K.: Sexual Behaviour in Britain: early heterosexual experience. The Lancer, 2003/358. 9296. 1843-1850.

Címkék: szexualitás  

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2014.04.18.
Kártérítési pert indít a Mozaik
Azt mondják, azért szállnak harcba, hogy ne lehessen bármit megcsinálni ebben az országban. Főleg a oktatásban. Jogellenes Hoffmann Rózsa lépése tankönyvügyben, ezért kártérítési pert...
(Forrás: Délmagyar)
--
2014.04.18.
Miért kell a gyerekekkel megutáltatnunk az olvasást?
Befeszült, konzervatív kisdiákok, tanácstalan szülők, érettségi és felvételi horror, nem gyerekeknek való kötelező olvasmányok. Lexikális tudás vagy kreativitás? Trónok harca vagy Jó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2014.04.18.
Öngyilkos lett a koreai igazgatóhelyettes
Öngyilkos lett a szerdai komptragédia miatt az igazgató-helyettese annak az iskolának, amelynek több száz diákja meghalt a balesetben.Az iskola 338 diákja szerdán Dél-Korea partjaitól indult...
(Forrás: Index)
--
2014.04.18.
Lezajlott a 24 órás programozási verseny Veszprémben
A Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Kara 2014. április 16. és 17. között nyolcadik alkalommal rendezte meg 24 órás programozási versenyét. A verseny tematikája minden évben a szakterület...
(Forrás: Edupress)
--
2014.04.18.
Virágzik a "portfólióbiznisz": bérírók csinálnak üzletet a Hoffmann-féle rendszerből?
Már nemcsak diplomamunkák és szemináriumi dolgozatok, hanem tanári portfóliók készítését is vállalják a szakdolgozatírásra specializálódott vállalkozások. Más cégek "villámfelké...
(Forrás: Eduline)
--
2014.04.18.
Nem lehet kilépni a Nemzeti Pedagóguskarból
A központi költségvetési forráson kívül saját bevételeket is szerezhet a hamarosan megalakuló Nemzeti Pedagóguskar, melynek automatikusan tagja mind a 151 ezer pedagógus. Kilépni a karbó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2014.04.18.
Megint az ELTE lett a legnépszerűbb
A tudományegyetemek taroltak az idei felvételin, míg a legkisebb vidéki főiskolák tovább veszítettek népszerűségükből. Tízezerrel többen vágtak neki a felvételinek, mint 2013-ban.
(Forrás: hvg.hu)
--
2014.04.18.
Iskolaigazgató: még fogságban vannak a lányok
A Nigéria északkeleti részén elrabolt diáklányoknak csak a töredéke szabadult ki a fegyveresek fogságából az iskolaigazgató állítása szerint, ami ellentmond a hadsereg korábbi közlés...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2014.04.18.
Elhunyt Gabriel García Márquez
87 éves korában elhunyt Gabriel García Márquez Nobel-díjas kolumbiai író, a Száz év magány és a Szerelem a kolera idején szerzője.
(Forrás: Népszabadság)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT agresszió bizalom család digitális nemzedék drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség felelősség felnőttképzés fiatalok film generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közösség motiváció média módszerek oktatás oktatáspolitika osztály osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők taneszköz tanulás tanár-diák kapcsolat tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem virtuális kongresszus visszaemlékezés óraterv ünnep
Utolsó üzenetek:
  Peer Kriszti

Kedves Móni,
Számomra nem derül ki pontosan, hogyan zajlik az "eltulajdonítás", és az sem, mi a gyerek válasza az esettel kapcsolatban. Egy ilyen korú gyerek már tisztában van a tulajdonnal, tehát feltételezhető, hogy ennek tudatában teszi mindezt.
Információ hiányában nem tudom megítélni, mennyiben "lopás" ez, de hasonlóan a lopáshoz, ez is egyfajta figyelemfelhívás lehet. Sosem az az érdekes, mi a tünet (azaz a gyerek viselkedése), hanem hogy mi van annak hátterében. Erre lenne érdemes fókuszálni a szülőkkel közösen: mikor kezdődött, történt-e ekkor valami a suliban vagy otthon, vannak-e barátai vagy peremgyerek stb. Ha kiderül, mi a probléma, akkor azon már lehet segíteni, de egyelőre azt még nem tudjuk. Amennyiben szükségét érzi, konzultálhat más szakemberrel is (iskolapszichológus, nevelési tanácsadó pszichológusa), vagy bevonhatja őt a gyerekkel való munkába. Minden jót!

--
  OFOE

Kedves Zoli! Nem világos, hogy mi köze van az édesanyád munkahelyének a Te iskola-látogatásodhoz. Már nem vagy tanköteles, kérvényezhetitek a magántanulóságot is, ha nincs más lehetőség a helyzeted rendezésére. Próbáltál már beszélni erről az osztályfőnököddel, esetleg egy másik tanárral, akiben bízol? Lehetetlen az osztálytársaiddal való kapcsolatod rendezése? Próbáld/próbáljátok mérlegelni, hogy mi mindennel jár, ha ott hagyod az iskolát. Mihez kezdesz azután? Dolgozni mész, és tanulsz mellette? Vagy mégis mihez kezdesz? A tanulással nincsenek különben gondjaid? Ha megírod az elérhetőségedet, esetleg konkrétabban is meg lehetne vitatni ezt a dolgot.

--
  OFOE

Kedves "szabóka"! Mi is azt tartanánk helyesnek, ha a fegyelmi eljárást a szülő tájékoztatása előzné meg. Azt javasoljuk, hogy beszéljen a lánya osztályfőnökével, és próbálják közösen értelmezni a helyzetet. Mindenképpen igyekezzen megtudni, hogy miért maradt el az előzetes értesítés, illetve, hogy nincs-e lehetőség még a fegyelmit megelőzően a probléma megbeszélésére, esetleg a gyerek bevonásával történő tisztázására. Nagyon fontos lenne, hogy sikerüljön egy kölcsönös bizalmon alapuló kapcsolatot kialakítani az iskolával.

--
  Móni

Elsőseim vannak. Az egyik gyerkőc néha elveszi mások dolgait. Nem tagadja le, szívesen visszaadja, nem próbál kitalálni valami mentséget. Nem viccből vagy heccelésből teszi. Szülőkkel is beszéltem, ők is szeretnének megoldást! Szakirodalmat, segítséget keresek! Előre is köszönöm!

--
  zoli

18 éves vagyok de szeretném már most otthagyni az iskolát (az osztálytársak miatt) de anyukán egy nemzeti parknál dolgozik és ha én nem megyek be akkor őt kirugják van valami lehetőség hogy ne kelljen bejárom és őt ne rugják ki??

--
  szabòka

15 èves lányom ellen, fegyelmi eljárást inditottak, a házirend sùlyos megszegèse miatt! kellett -e volna, elötte egy figyelmezt
etõ levelet kapnom??

--
  Anikó

Köszönöm, megnézem!

--
  OFOE

Kedves Anikó! Ezzel a végzettséggel sajnos nem taníthatsz, legalábbis mi úgy véljük.
A bizonyosság kedvéért azért nézd meg Te is a 2011. évi CXC. tv. 3. mellékletében foglaltakat.

--
  Anikó

Tisztelt Ofoe!
Szeretném megtudni, hogy általános iskolai tanítói, informatikus könyvtárosi és IT mentori (OKJ száma: 54 482 01)végzettséggel taníthatok-e ált.isk. felső tagozatán informatikát? (Ha így nem, van-e olyan OKJ-s képzés, ami feljogosít erre?)
Köszönettel: Anikó

--
  Varga Ili

Kedves "babos"! Ha valóban megvan a 25 év közalkalmazotti jogviszonya, akkor a Kjt. 78. §-a alapján ki kell fizetni, kérés nélkül a jubileumi jutalmat. Hogy ki és mikor jogosult erre, azt a munkáltatónak kötelessége figyelemmel kísérni, nyilvántartani.
Azt javasolom, hogy keresse meg az igazgatóját és érdeklődjön, hogy számfejtették-e már és mikor fogják utalni a jogos járandóságát.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[rel:] Aki terrorizál, azt leszedálni. Az agresszív hülyénél jobb a békés hülye.
Virtuális szülői értekezlet 2. - Áldozatok és agresszorok az iskolában »

--

[pl.:] @tanár: Matematika szóbelin javítani? Már amikor bevezették a szóbelit, az rettenetesen fura volt. Vagy ez csak arra van, hogy a magolósok is átmenjenek? A mateknak pont az lenne a lényege, hogy használd a fejed. A SÖTÉTSÉG!
Érettségi elnöki jelentés helyett »

--

[J:] "tartottak attól, hogy az iskola zárt világát megbontja a világháló nyitottsága" tartok attól, hogy a túlzott zártság okzza az iskolai lövöldözéseket és öngyilkosságokat, mert a gyerek nem tudja, hogy ezen kívül is létezik világ. Igenis legyen tudomása arról, hogy […]
A digitális nemzedéknek megfelelő tanulási környezetre van szüksége »

--

[hem:] Nézd meg a Street-fighting Math-ot az edx-en. Na, azt tényleg tanítani kéne. Valamint bevonni a saját fejlődésének figyelésébe. Lásd gamification. Jól hallottad.
Műveltség és tudásépítés a digitális korban »

--

[tigris:] Kínai diák válasza az unalmas órára: előveszi az egyetemi tankönyvét, ugyanabból a tantárgyból.
Miért nem értjük egymást? (3.rész) »

--

[Hédi:] Minden - de tényleg minden - tiszteletem. Az írásokat külön is köszönöm, köszönjük.
Közmunkásokat tanítok (Naplórészletek, 6. rész) »

--

[Dékán Haas Zsuzsa:] A kép nem szimpla illusztráció. Ez a tarisznya. :) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=677900988915053&set=p.677900988915053&type=1&theater
Közmunkásokat tanítok (Naplórészletek, 6. rész) »

--

[tanár:] Az érettségivel és az iskolarendszerrel nagyon sok probléma van. Például a matematika tantárgy diszkrimináció áldozata, ugyanis abból nem tehet szóbeli vizsgát az, akinek 25% feletti az írásbelije. Pedig a szóbelivel szinte mindig javítani szoktak az eredményen, már csak azért […]
Érettségi elnöki jelentés helyett »

--

[OFOE:] Kedves Dombai Kata! Lehet, hogy átmeneti volt a gond, mert nekünk működik. Reméljük, másutt is.
Az ország kedvenc osztálya különleges helyre utazhat »

--

[Dombai Kata:] Ha a tovább a játékra gombra kattintok, akkor azt írja ki, hogy az oldal nem található.
Az ország kedvenc osztálya különleges helyre utazhat »

--
OFOE (2001–2014) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek