OFOE a Facebook-on
Betűméret
2009. február 11.
» Hozzászólások (0)

Szenczi Beáta

Szexualitás és párkapcsolat serdülőkorban

Egy vizsgálat eredményei

A serdülőkor az egyén személyiségfejlődésének egyik kiemelt fontosságú időszaka. Serdülőkorban az önállósulási vágy megerősödik, ennek hatására az egyén elkezd leválni a családról. Emellett a serdülőkor a biológiai érettség elérésének időszaka is, ennek köszönhetően a serdülő elkezd érdeklődni a szexualitás iránt. E két folyamat együttes hatására serdülőkorra tehető az az időszak is, amikor az egyén kialakítja első párkapcsolatait, illetve átéli első szexuális jellegű élményeit.

A ’80-as évek kedvelt kutatási témája volt a középiskolások szexuális felvilágosultságának kérdése. Számos pedagógus, kutató vállalkozott arra, hogy felderítse, hogy a sokat emlegetett „szexuális forradalmat” követően hogyan változott a fiatalok szexualitással kapcsolatos gondolkodásmódja, magatartása.

Ma a szexuális forradalom után egyfajta párkapcsolati forradalomnak lehetünk tanúi. A társadalomban olyan újfajta párkapcsolati és családformák jelennek meg, mint például a „szingliség” vagy a távkapcsolatok, de a hagyományos párkapcsolati, illetve családformák is átalakulóban vannak: a házasságkötés ideje egyre későbbi életkorra tehető, és általában együttélés előzi meg, az élettársi viszony a házasság intézményéhez hasonló elfogadottságot kap, gyakori a válás, a párok egyre kevesebb gyereket vállalnak, és így tovább.

1. Kutatásunk célja

Jelenlegi kutatásunk elsődleges célja az volt, hogy információt gyűjtsünk és a korábbi kutatási eredmények fényében megvizsgáljuk, milyen mértékben változtak a hazai serdülők ismerkedési, párkapcsolati szokásai, szexualitással kapcsolatos vélekedései illetve szexuális viselkedése.

Kérdőívünk zárt, illetve nyílt végű kérdéseket is tartalmazott négy kérdéskör és ezek összefüggéseinek vizsgálatára: 1. a párkapcsolatokkal kapcsolatos gondolkodásmód, 2. a párkapcsolati viselkedés, 3. a szexualitással kapcsolatos gondolkodásmód, 4. a szexuális viselkedés. Minden kérdéskörhöz két-két kutatási kérdés kapcsolódott.

Megkérdeztük, hogy

  1. Milyen távra terveznek a serdülők jelenlegi párkapcsolataikban?
  2. Hogyan képzelik el jövőjüket párkapcsolati szempontból?
  3. Hol ismerkednek?
  4. Mikor alakítják ki első párkapcsolataikat?
  5. Honnan szerzik a szexualitással kapcsolatos információikat?
  6. Melyik életkort tartják megfelelőnek az aktív szexuális élet elkezdéséhez?
  7. Mikor válnak szexuálisan aktívvá?
  8. Mi motiválja őket a szexuális kapcsolat kialakítására?

A mérőeszköz a tanulók családi hátterére, nemére és életkorára vonatkozó kérdésekkel is kiegészült, ezek összefüggéseit mind a három fent említett kérdéskörrel vizsgáltuk. A kérdőívet egy kismintás felmérés keretében teszteltük, melyben négy iskola öt osztályának 13-14 éves és 17-18 éves tanulói (N=118) szerepeltek. A következőkben a próbamérés eredményeit mutatjuk be.

2. Eredmények

2.1 Párkapcsolati gondolkodásmód és párkapcsolati viselkedés

Az adatok alapján a serdülők már korai kapcsolataikban is hosszú távra – évekre vagy hónapokra – terveznek, ez az arány azonban meglepő módon a 17-18 évesek körében alacsonyabb, mint a 13-14 évesek körében. A megkérdezett hazai serdülők többsége házasságban szeretne majd élni, de sokan alakítanának ki élettársi viszonyt is. A manapság divatos „szingli” lét nem vonzó a hazai serdülőkorú fiatalok számára, mindössze 3%-uk képzeli el jövőjét egyedülállóként, alkalmi kapcsolatokkal. A párkapcsolati jövőképet illetően nem mutatható ki szignifikáns különbség a kétszülős és az egyszülős családok gyermekei között.

A hazai serdülőknek alig több mint a fele részesült felvilágosításban védőnő által, több mint harminc százalékuk pedig barátoktól szerez ilyen jellegű információt. A felvilágosítás általában már kora serdülőkorban megtörténik, az általános iskolások 82%-a számolt be arról, hogy részesült felvilágosításban felnőtt által. A szülők a vártnál kisebb szerepet vállalnak a serdülők tájékoztatásában, különösen igaz ez az apákra: míg a tanulók 31%-a számolt be arról, hogy édesanyja elbeszélgetett vele a szexualitásról, addig ugyanez az arány az apák esetén csupán 13% (1. ábra). A felvilágosítás új információforrásaiként jelentek meg továbbá a különböző tini magazinok és internetes fórumok.

1. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Kitől kaptál felvilágosítást?” kérdésre

1. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Kitől kaptál felvilágosítást?” kérdésre

A vizsgált tinédzserek többsége az iskolában, illetve az iskolai rendezvényeken szokott ismerkedni, 16%-uk azonban inkább diszkókban kezdeményez. A 13-14 évesek 72%-ának saját bevallásuk szerint párkapcsolata, ugyanez az arány a 17-18 évesek körében már 94%.

2.2 Szexualitással kapcsolatos gondolkodásmód és szexuális viselkedés

Az általános iskolások nagy része szerint a szexuális élet megkezdésére ideális életkor 15-16 év, míg a középiskolások többsége ugyanezt 17-18 éves korban határozzák meg (2. ábra).

2. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Hány éves kortól jó, ha valaki szexuális kapcsolatot létesít?” kérdésre

2. ábra: A tanulók válaszainak százalékos megoszlása a „Hány éves kortól jó, ha valaki szexuális kapcsolatot létesít?” kérdésre

Saját bevallásuk szerint a 17-18 évesek 46%-a létesített már szexuális kapcsolatot, míg ugyanez az arány a 13-14 évesek körében 12%. Elmondható tehát, hogy a fiatalok többsége középiskolás korban vagy csak ezután veszíti el a szüzességét. Az általános iskolás fiúk 21%-a, az azonos korú lányoknak mindössze 5%-a vallotta úgy, hogy létesített már szexuális kapcsolatot. A nemek közötti eltérés középiskolás korban is megmarad, saját bevallásuk szerint a fiúk 52%, a lányoknak pedig 39%-a élt már át nemi aktust. Az intim kapcsolat kialakítását szinte minden megkérdezett a kapcsolat érettségével magyarázta, és csupán néhányan vallották úgy, hogy hirtelen felindulásból vagy az újdonság ereje miatt döntöttek úgy, hogy szexuális kapcsolatot létesítenek.

3. Összegzés

Összességében véve tehát elmondható, hogy a mai serdülők bár korábban válnak szexuálisan aktívvá, gondolkodásmódjuk nem változott olyan ütemben, mint ahogyan az a külföldi adatok ismeretében várható lett volna. Többségük vágyik a hosszú távú, kizárólagos párkapcsolatra, és a későbbiekben házasságban vagy élettársi kapcsolatban szeretne élni. A vizsgált fiatalok már kora serdülőkorban kialakítják első párkapcsolataikat, a szexuális kapcsolatok létesítésének időszaka azonban csak későbbre tehető. Az intézményes keretek között történő felvilágosítás nem ér el minden serdülőhöz, többségük azonban részesül valamiféle felvilágosításban. A szülők csekély szerepvállalása ugyanakkor az iskola nagyobb fokú részvételét indokolná. A korai párkapcsolatok magas aránya a korai felvilágosítás szükségességére hívja fel a figyelmet.

--

Felhasznált irodalom

Kovács Eszter és Pikó Bettina: Középiskolások párkapcsolati preferenciái. Új Pedagógiai Szemle, 2008/6-7., 47-63.

Czeizel Endre: A csókok átka. Népszava. Budapest, 1989

Rosenthal, D. A. és Smith, A. M. A.: Adolescent Sexual Timetables. Journal of Youth and Adolescence, 26. 1997/5. 619-636.

deGraaf, H., Vanwesenbeeck, I., Meijer, S.,Woertman, L. és Meeus, W.: Sexual Trajectories during Adolescence: Relations to Demographic Characteristics and Sexual Risk. Archives of Sexual Behavior. [URL:] {http://www.springerlink.com/content/56j2tn1811021615/fulltext.pdf}, [2008. december 8-i megtekintés]

Wellings, K., Nanchahal, K., Macdowall, W., McManus, S., Erens, B., Mercer, C., Johnson, A., Copas, A., Korovessis, C. és Fenton, K.: Sexual Behaviour in Britain: early heterosexual experience. The Lancer, 2003/358. 9296. 1843-1850.

Címkék: szexualitás  

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2015.07.27.
Czenner Júlia: Konyhanyelv és nyelvvizsga
A nyelvvizsga komoly akadály, amit nem árt minél kevesebbszer ismételni. Nem csak a tanulás, de a nyelvvizsga megválasztása is döntő lehet. Sok apró szempontot kell figyelembe venni, amire sokan...
(Forrás: Tani-tani)
--
2015.07.27.
"Megbuktatják ezek magukat"
Megalázó megjegyzések, lehetetlen kérdések – mindenki hallott már valamilyen horrortörténetet a hallgatók megbuktatására utazó egyetemi tanárokról. Oktatáskutatókat és pszichológusokat...
(Forrás: hvg.hu)
--
2015.07.26.
„A kilencosztályos iskola ötlete csak alibifoci”
Radó Péter oktatási szakértő a HVG-nek beszélt a szakiskolai képzés erőltetésének hatásairól, pedagógushiányról, iskolai összevonásokról, kilencosztályos iskoláról.
(Forrás: hvg.hu)
--
2015.07.26.
Meg kell tanítani a gyerekeket a munka szeretetére
Az SOS Gyermekfalu lakói nemzetközi önkéntesekkel és magyarországi bevándorlókkal együtt újítják fel Helvécia iskoláját, és közben nemcsak a munkát szeretik meg, de a nyelvtanulást...
(Forrás: Index)
--
2015.07.25.
Megszüntették az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.-t
Megjelent a Magyar Közlöny 2015. július 23-i számban az a kormányrendelet, ami kimondja az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság megszüntetését és...
(Forrás: Modern Iskola)
--
2015.07.25.
Pósán László szerint azért nem kell többféle tankönyv, mert másodfokú egyenletből és kovalens kötésből is csak egyféle van
Megnézték az elöljárók a tankönyvek készülését a Debreceni Nyomdában. Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár szerint a tankönyvellátás várható gondjairól felröppent hí...
(Forrás: 444.hu)
--
2015.07.25.
A tananyag radikális csökkentésére van szükség
A köznevelési államtitkár radikálisan meghúzná a két éve indult új Nemzeti alaptantervet. A 9 osztályos általános iskola bevezetésére is készülnek, az államtitkár főleg az írás-olvas...
(Forrás: Index)
--
2015.07.25.
Nem sajnálja a kormány a pénzt a felsőoktatásra
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Ludovika Campusának 2015 és 2018 közötti fejlesztésére több mint bruttó harmincmilliárd forintot kell biztosítani a központi költségvetésben. Az err...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2015.07.25.
Az igazgatóválasztás miatt tüntettek a tatabányai Bárdos Gimnázium diákjai
Czunyiné Bertalan Judit az Indexnek adott interjújában azt mondta: több mint háromszáz iskolaigazgatói pályázatot kellett megújítani, ezek közül csak két-háromnál voltak problémák. Az...
(Forrás: Index)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT OFOE agresszió bizalom család demokrácia digitális nemzedék diákok drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség esélyek felelősség felnőttképzés fiatalok film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közoktatás közösség motiváció média módszerek nevelés oktatás oktatáspolitika olvasás osztály osztályfőnöki szerep osztálykirándulás pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők tananyag taneszköz tanulás tanár tanár-diák kapcsolat tanárok tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem verseny virtuális kongresszus visszaemlékezés vélemény óraterv önismeret ünnep
Utolsó üzenetek:
  bagcsi

Köszönöm a segítséget. A második könyvvel kapcsolatban sikerült a kapcsolatfelvétel, így tárgytalanná vált.
Köszönöm szépen.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Az első könyvet egy ideig a Független Pedagógiai Intézet árulta, de az elég régen volt. Sallai Éva könyvéről próbálunk információt szerezni, ha sikerül, jelentkezünk.













--
  bagcsi

Kedves Juli!

Szeretnék segítséget kérni:
Keresném a Tanári segédkönyv az emberismeret tanításához c. kiadványt, illetve Sallai Éva: Pedagógiai svédasztal kezdő oktatóknak. Utóbbi az EKF kiadásában, de ott nem tudnak róla...Egy ötlet, hol keressem, mert Google barátom nem tud segíteni... Köszönöm szépen!

--
  OFOE

Kedves Tünde! Az arra jogosultaknak meg kell kapniuk az ingyenes tankönyvet minden tanévben.
Napra kész tájékoztatást a munkaköri követelményekről az Oktatási Hivatal honlapján kérhet

--
  Moldvai Sándorné

Tisztelt Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete!
Két kérdésem lenne Önökhöz. Először a rövidebb jelenleg adható vagy minden évben kapni kellene a könyvtámogatást?
A másik kérdésem a munkaköri követelmények, ami jelenleg található a honlapon az hatályos vagy érvényét vesztette-e? 13 tanévet dolgoztam gyógypedagógiai intézményben nevelőtanárként, utóbb 4 évet óvodában, óvónői és fejlesztő pedagógusi végzettségem van. Kell-e továbbtanulnom, vagy jó-e a végzettségem? Sürgős lenne, mert ősztől, akár nevelőmunkát segítő munkakörbe is helyezhetnek állítólag!
Köszönöm a segítséget előre is!
Mné Tünde

--
  OFOE

Kedves Balogh József! Pontos választ kaphat a kérdésére az Oktatási Hivatal portálján

--
  Balogh József

Tisztelt Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete!

Érdeklődnék, hogy német szakos középiskolai tanárként francia szakos diplomára és (nyelvészeti) doktori fokozatra van-e bérpótlék a közoktatásban, illetve 4 év (felsőoktatási) közalkalmazotti jogviszony után milyen fizetésre lehetne számítani egy középiskolában? A felsőoktatásban 3 egyetemi diplomával és doktori fokozattal, tanársegédként ez bruttó 174.900 ft. Köszönettel, üdvözlettel: BJ

--
  OFOE

Kedves Csilla! Hány évesekkel akarsz osztályszerződést kötni? Mert ez nem mindegy. Írj e-mailt az osztalyfonokok@gmail.com címre, és akkor tudunk konkrétabban is segíteni. Szakirodalomként Thomas Gordon T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése című könyvét ajánlom, aminek több kiadása is forgalomban van, és külön fejezetben is foglalkozik ezzel a témával.

--
  Csilla

Sziasztok! Hogyan kell osztalyszerzodest kotni? Tudtok ajanlani szakirodalmat?

Koszonom!
Csilla

--
  OFOE

Kedves Péter! Nagyon szívesen segítünk, de jó lenne, ha konkrétabb kérdéseket tennél fel. Úgy érzékelem, hogy első sorban gyakorlati tanácsokat szeretnél kapni. Ehhez jó lenne valami konkrétumot tudnunk az iskoláról, az osztály összetételéről, a Te eddig tapasztalataidról. Írj nekünk az osztalyfonokok@gmail.com email címre, és akkor megpróbálunk érdemi segítséget nyújtani!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Ibos Gyuláné:] Kedves Petra! Az Oktatási Hivatal hány nappal (hónappal)köteles értesíteni a minősítésre váró pedagógust a látogatás időpontjáról? A törvényben nem találtam erről adatot.Válaszát előre is köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Anna:] Köszönöm. Egy Doboznyi és két Mórányi közös pont. Meg a többi. :)
"Életem legnehezebb, de legszebb időszaka is volt ez az év" »

--

[OFOE:] Kedves Alexandra! Az utóbbi időben szabályozás rengeteget változott, a legbiztosabb választ a kérdésedre az Oktatási Hivatal portálján kaphatsz: http://www.oktatas.hu/ugyintezes/hivatalvalaszol_public
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Alexandra:] Kedves Petra! 2014 szeptemberében általános iskolai tanítóként kezdtem meg a munkámat (diploma nélkül, nyelvvizsga hiányában). Nem rég értesültem arról, hogy a gyakornoki időm még nem kezdődött el, azt csak a nyelvvizsga megszerzésétől számítják. Azonban ha 2016. […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Erik:] Köszönöm a választ!
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[OFOE:] Kedves Erik! Idemásoljuk az érvényes jogszabályt. Az értelmezés már a Ti dolgotok: 13. § (1) A magasabb fokozatba történő előrelépéshez és a gyakornoki idő teljesítéséhez szükséges szakmai gyakorlat a) pedagógus-munkakörben, b) pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Heindl Péter:] A megoldás egyébként nem lenne olyan bonyolult és még a szabad iskolaválasztás elve is érvényesülhetne: 1.)Minden olyan iskolára, amely az államtól pénzt kap (állami, önkormányzati, egyházi, alapítványi) érvényesnek kellene lennie az adott településen, (falvak esetében […]
"(Jobb felől üt) nekem fütyöl, (Bal felől üt) s nekem fütyöl" »

--

[OFOE:] Kedves Erik! A kérdéseidre feltételezhetően napra kész válaszok várhatók az Oktatási Hivatal portálján.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Erik:] Kedves Petra! A pedagógus I. fokozatot megelőző két év szakmai idő megszerezhető-e párhuzamos pedagógiai jogviszony keretében? Ha PhD hallgatóként két szemeszteren át tartok pedagógiai tárgyat levelezős hallgatóknak, és mellette óraadó vagyok egy iskolában? Illetve kérdésem […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[OFOE:] Terveink szerint: igen. Örülünk, hogy tetszik.
MI 30. (Egy osztályfőnök feljegyzései) »

--
OFOE (2001–2015) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek