OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2009. február 4.
» Hozzászólások (8)
Címkék:
 

Érettségi elnöki jelentés helyett

Tamás Ferenc

Negyvenes éveimben vagyok - egy elnőiesedő szakmában férfiként. Egy székesfehérvári (szak)középiskolában tanítok matematikát, fizikát és informatikát. Főszakomnak az utóbbit tekintem, ami hobbim is. Mindenem a tanítás, a mások segítése, bár „megélhetési” informatikusként tucatnyi honlapot is szerkesztek a magamé mellett. Feleségem szerint internetfüggő vagyok... Természettudósként valószínűleg meglepő, de egyre jobban szeretek írni szakirodalmat és szépirodalmat egyaránt.

Alapértelmezésben középiskolai tanár vagyok. Kicsit szerettem volna továbblépni, így pár éve vagyok érettségi elnök (is). Felelősségteljes és cseppet sem könnyű munka. Tény, hogy anyagilag sem rossz: fizetés-kiegészítésként ideális. Az érettségi elnöki munka lényege a törvényesség betartása és betartatása. Talán hihetetlen, de én mindenekelőtt az emberi tartalmát szeretem.

Vidéki kisváros kis gimnáziumában ülök. Osztályfőnök nagyon fél, mivel egy vaskalapos elnök nagyon megnehezítheti a felnőttképzős osztály munkáját. Én a törvényességet felügyelem, azon kívül mindenben igyekszem segíteni. Remélem, hogy sikerül is...

Történelemtanár pár feladatot elnézett javításkor. A szívem szakad meg, de a törvényesség miatt kénytelen vagyok lejjebb rontani a két érintett dolgozatot.

Az angolos kezdi a feleltetést. A második maturáló hihetetlen könnyedén és jól beszéli az amerikai angolt, sajnos a vizsga az oxfordi angol. Rákérdezek, hogy honnan ez a nyelvtudás: három évig volt bébiszitter Chicagóban, de hazajött, mert szeretett volna gyereket – és az ízig-vérig magyar legyen! A nyelvtana pocsék, éppenhogy átment azon a részen, de élvezet hallgatni és vele beszélgetni.

Következő felelő szintén angolból. Jó nyelvtani dolgozatot írt (85%), de fogalmazni alig tud. Kínkeservvel, a törvényes minimális pontszámmal lehet átengedni. Felelet után a tanárt kérdezem a miértről: van Rigó utcai írásbeli nyelvvizsgája, de beszélni alig tud. Sajnos rossz nyelviskolát választott!

Magyar nyelv és irodalom, első felelő: Bánk bán. Negyvenes hölgy. Férje munkanélküli. Feketén dolgozik, ahol tud. Ő tartja el mindkettőjüket, meg a két serdülőkorú gyereket. Néha három műszakban. Gyönyörűen beszél. A bizottság el van ragadtatva. Szalag mellett dolgozik egy multinál. Semmibe veszik a munkahelyén. Kiutálják, mert nekiment az érettséginek.

Másik felelő. Matematikából igen gyenge volt az írásbelije, így szóbeliznie kell. Harmincöt körüli férfi. Sofőr egy közepes vállalatnál. Iskoláskora óta nem volt kezében matematikakönyv: nagyjából átment az év végi vizsgákon, de ez a feladatsor kifogott rajta, mindössze 12% lett. Jó és logikus a gondolkodása, de azért vannak hibái. Érzi ezt ő is. Megvan a maradék is, érvényes a vizsgája. Rákérdez, hogy megvan-e. Nem mondhatom meg! De ha nincsen meg, akkor őt kirúgják a munkahelyéről. Most mi lesz? Mit tegyek? Még nem is utalhatok rá. Utálom magamat és a rendszert, de nekem kötelességem a törvényesség betartatása és betartása. Rossz a rendszer?!

Történelemfelelet. Nagyon szőke, jó alakú, huszonöt éves hölgy, kifejezetten csinos ruhában. Mellettem ülő szakos kolléga elsápad és hirtelen minden színben játszik a feje. Teljes és tökéletes fejetlenség. Időrendben totálisan keveri a római demokráciát és a császárságot. Gáz van. Póttételt kell húzatni. II. világháború egyes részei. Megrémül, mert tudja, hogy ezután az írásbelitől függetlenül elégtelen lehet a vizsgája. Ájulás kerülgeti. Kimenni nem lehet, mert már kihúzta a tételt. Osztályfőnöke visz neki kis vizet. Tehetetlenek vagyunk. Odamegyek én is, megkérdezem, hogy mi a baj. Sírva bevallja, hogy tegnap reggel evett utoljára, mert idegességében egy falat sem ment le a torkán. Kimegyek ennivalóért. A többi vizsgázó már vár: tudták, hogy B. ilyen, de ők sem tudtak belediktálni egy falatot sem. Cukros üdítőt is viszek be neki. Nézem, ahogy eszik. Végre megnyugszik.

Negyven perc múlva jön ki felelni: istenem, csak bele ne ájuljon! A keleti front eseményei teljes és szép időrendben. Jaltai tárgyalások, Berlin ostroma, Roosevelt halála... Ennyit jelent pár falat étel! Felelet után kiküldöm, hogy megnyugodjon. Angolszakos kollegina gyorsan utána oson, nehogy baja legyen. A vécében már kezdte hánytatni magát: kezdődő anorexia. Nem bírja a stresszt. A második cigaretta után lenyugodott. Ez kellett? Anorexia vagy nikotinfüggés?

Huszonéves hölgy. Biológiából a cukorbetegségről írt projektmunkát. Kiválónál is jobb az anyag. A feladat ismertetése és a felelete után rákérdezek: honnan az ilyen jó ismerete? Kislánya hatéves, és most egy éve fedezték fel, hogy cukros. Férje elvált tőle. Nem is törődik velük. Hol van itt az igazság? És az emberség?

Órák óta folyik a vizsga. A terem a lapos tető alatt van, két ventilátor ellenére is brutális az időjárás. A teremben lehet vagy harminckilenc fok. Borzalom. Ilyenkor felelni életük legnehezebb vizsgáján. Előttem egy újabb harmincas hölgy ül. Enyhén molett. Izzad, kókadozik. Ady Endre szerelmi költészetéből felel. Tanárán látom, hogy jobban izgul, mint ő maga. Az életrajza egész jó. Verselemzése már kevésbé. Végig birizgálja a vékony kis nyakláncát. Izgul. Nem jut eszébe Csinszka valódi neve. Leblokkol, bepánikol. Tanára ártatlan tréfával megmosolyogtatja, aztán egy viccel megnevetteti. Megnyugodott. Persze, hogy beugrik minden. Felelő elmegy. Tanár úr csendben bevallja, hogy a hölgy az érettségi előtt mondott fel a munkahelyén, mert nem engedték el vizsgázni, és több szabadsága már nem volt.

Másnap. Huszonéves fiatalember tűzoltónak készül. Csak érettségivel kerülhet be. (Tényleg? Nem tudom.) Ráadásul barátnője csak akkor megy hozzá feleségül, ha leérettségizik. Nem semmi a tét, de sikeres mindahány vizsgája, bár történelemből volt némi melléfogása.

Újabb felelő: madárcsontú, huszonéves lány. Munkahelye az egyik nagyáruház: árurakodó. 180-185 centi és alig 50 kg. Ez a vékony lány naponta több mázsát emel, és azért tanul, hogy végre továbbléphessen, mert nem bírja a munkahelyi stresszt és az igénybevételt, meg az állandó túlórát. Miért jó a cégnek, hogy így kikészíti? Nem értem...

Újabb felelő. Szülei a bátyját egyetlen hónappal az érettségi előtt vették ki az iskolából, mert elmúlt tizennyolc éves, és pénzt kell keresnie. Nem értek volna rá még egyetlen egy hónapot? Most a húga van itt. A szülők valamilyen szekta tagjai. A lány csak nappal tanulhat, mert a villanyt kikapcsoltatták otthon. Általában a többiek hívták meg egy kis nyalánkságra, mert az alapételen kívül soha semmit nem kapott otthon. Édesség, csokoládé, de még egy cappuccino is tilos. Ha valamit venni mert magának, akkor szülei megbüntették. Matekja olyan rossz lett, hogy már nem is vizsgázhat. Osztálytársaitól rákérdezek, hogy melyik szekta ez. Az. Nem tudtam, hogy ilyen szélsőségek is vannak. Rémisztő! Miért tűrik ezt? És ő miért tűri ezt?

Harmadik nap. Osztás. Aki törzslap-kivonatot kap, annak még van vizsgája. Általában matek. Szektás kislánynak is. Miközben átnyújtom a kivonatot, rákérdezek, hogy folytatja-e. Megesküszik, hogy még akkor is, ha szülei ettől eltiltják. Milyen emberi sors ez? Tucatnyi elégedett vizsgázó, kezükben a kék színű érettségi bizonyítvánnyal. Ünnepelnek. Terem előtt várakozik egy öt-hat éves forma, aranyos kislány, mellette egy nagymama. Anyja kilép, kezében a frissen megkapott érettségije: Anya! Sikerült! Imádlak! Anya! A cukros kislány volt... A szívem belefájdult!

Többször voltam érettségi elnök, több helyen. Ez a csoport nagyon megviselt és nem csak a trópusi hőség miatt. Brutálisnál is keményebb emberi sorsok. Tragédiák és sikerek. Ha végre hazaérek, akkor két napig csak alszom. Most már csak az országút vár, meg a kocsim, ha el akar indulni... Kedves volt 12.x osztály! Sok sikert az életben! Boldoguljanak! Megérdemlik.

Tamás Ferenc

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

pl. | 2014. április 16.
@tanár: Matematika szóbelin javítani? Már amikor bevezették a szóbelit, az rettenetesen fura volt. Vagy ez csak arra van, hogy a magolósok is átmenjenek? A mateknak pont az lenne a lényege, hogy használd a fejed. A SÖTÉTSÉG!
tanár | 2014. április 4.
Az érettségivel és az iskolarendszerrel nagyon sok probléma van.
Például a matematika tantárgy diszkrimináció áldozata, ugyanis abból nem tehet szóbeli vizsgát az, akinek 25% feletti az írásbelije. Pedig a szóbelivel szinte mindig javítani szoktak az eredményen, már csak azért is, mert azt a szaktanár állítja össze, tehát olyan feladatokat tesz bele, amiről órákon szó volt, így meglepetés nem érheti a felkészült diákot.
Másrészt az érettségielnökök hajlamosak lenézni a matekból 10 és 25 % között teljesített diákokat, mondván, hogy „igen gyenge”. Holott ha magyarból ennyi százalékot ér el, az fel sem tűnik, hiszen abból mindenki szóbelizik, tehát az írásbeli eredménye csak tájékoztató jellegű, a kutyát nem érdekli, és a bizonyítványba se kerül bele. Valaki kitalálta, hogy matematikából nem kell szóbelizni, hogy miért nem, arra nincs ésszerű magyarázat. Harmadrészt a szóbeli érettségin kizárólag humán tárgyak szerepelnek, leszámítva az „igen gyenge” matekosokat. A természettudományos tárgyakat így negatív diszkrimináció illeti, mintha azok nem lennének fontosak, pedig az élet éppen ezeken alapszik (biológia, matematika, kémia, fizika, földrajz).
T. M. | 2011. május 29.
Köszönöm!
Judit | 2010. május 26.
Kedves Tamás!

igen, aki ezt nem látja, nem éli át nem tudhatja mit jelent eljutni az érettségiig és eljuttatni odáig a diákokat, de ez a hivatásunk nem szakma..... hivatás... melyet anyagilag sosem becsültek meg, de akkor is csináljuk, mert kell.... mert belülről érezzük a késztetést....
Anna | 2009. augusztus 1.
Kedves Tamás!

Tavaly rehabilitációs tevékenység keretében tanítottam egy 30 körüli kőmívest. Nem Kelemen volt, hanem Robi. Tájékozódni-közlekedni tanultunk, mert látása java részt elveszett, de a többi is múlóban.
Egyik alkalommal órán egy felállványozott ház előtt mentünk el: az állványon éppen dolgoztak. Megállt, aztán csak álltunk, álltunk: belül csendben folyt a gyászszertartás.
A környezetében nincs becse a tanulásnak: nem is hitte a kiterjedt rokonság, hogy más út nincs csak az, amit választott: jelentkezett esti gimnázumba, az első évén túl is jutott sikerrel.
Kívánok neki ilyen érettségi elnököt...
Gesztenye | 2009. március 4.
Kedves Ferenc!
Én most fogom végig élni az érettségit. 39 éves vagyok,bevallom,hogy félek a vizsgáktól nagyon!
A lelkiismeretem tiszta,mert tanulok rendesen,de ugye van ilyen tantárgy,hogy matematika:)?Hát ettől fél az egész osztály!Pedig Pató tanárnő nagyon jól elmagyarázza.Csak ugye az IDŐ.Az nagyon kevés.
Azért örülök,hogy rátaláltam erre az írásra,mert ott a vizsgán eszembe fog jutni, hogy az érettségi elnöknek is vannak érzései,próbál segíteni.(Mert az elnököt az ember olyan misztikusnak képzeli:))
Munkájához jó egészséget,TÜRELMET és kitartást kívánok!
L. Rirók Nóra | 2009. február 8.
Jó volt olvasni. Megható, felemelő hangulatom lett tőle-bár lehet, nem ez volt a cél az írással. Azért érzek így, mert ők eljutottak az érettségéig. És ez nagyon jó. Jövőképpel rendelkező, életüket alakítani akaró emberek bontakoztak ki előttem, amíg olvastam. Bár sokkal több ilyen lehetne.....
gyuzsu | 2009. február 4. | gyuzsu[kukac]gmail[pont]com
Kedevs Ferenc, szívemből szólt ez az írás. Magam szaktanárként vizsgáztatok le évente legalább egy osztályt egy esti gimiben. napestig tudnám folytatni ezeket a sorsokat. POnt tegnap találkoztam egy vagy 4 éve érettségizett tanítványommal, aki négy gyerekét kísérte épp haza az intézményekből. Köztük azt a kisfiút is, aki még pocaklakó volt nagyon utolsó idős anyukája hasában a vizsgakor.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.03.24.
Nagy baj van a szakképzésben, ott a legrosszabbak a PISA-eredmények
A hatosztályos gimnáziumokban matematikából átlagosan Szingapúr eredményeit hozták a diákok, a gond az általános iskolában és a szakképzésben kezdődik - mondta Palkovics László oktat...
(Forrás: Eduline)
--
2017.03.24.
Nem értjük, miért nem érti Palkovics László a statisztikákat
2015-ben Magyarország azon kevés európai ország közé tartozott, ahol mind a felső, mind pedig az alsó teljesítménysávban az eredmények romlása volt megfigyelhető. Mivel azonban a gyenge ...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.03.24.
Bréking: Hozzáértőt engedtek az oktatás közelébe!
Interjút adott az Indexnek Csépe Valéria pszichológus, az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásáért felelős miniszteri biztos. Ahhoz képest, hogy az elmúlt hét évben milyen minőségű „szakemberek...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2017.03.24.
Fütyis színező: megszólal a szexedukátor
Dúl a kommentháború a fütyis színező miatt, ezerfelé kanyarodott a vita. Vannak, akik szerint felháborító a kis füzet, mások szerint pedig a legtöbb ember egyszerűen csak prűd - a szakember...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.03.23.
Új informatikai kerettantervet készített az IVSZ
Új, a digitális kompetenciák fejlesztését támogató informatikai kerettantervet készített az Informatikai Vállalkozások Szövetsége,amelyet hamarosan eljuttat az illetékes hatóságoknak –...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.03.23.
Kulcscsomóval dobott fejbe egy gyereket a hittanórán a babócsai plébános
Rendetlenkedtek a gyerekek a babócsai iskolában hittanórán, a plébános pedig úgy akarta fegyelmezni őket, hogy egy kulcscsomót dobott közéjük. Nem azt a gyereket találta el, akinek szánta...
(Forrás: Sonline)
--
2017.03.23.
Jobban kéne szabályozni az iskolai fegyelmezést
Az ombudsman szerint további garanciákat kell illeszteni az iskolai fegyelmi eljárás jogi szabályozásába, a bizonytalanságok ugyanis könnyen vezethetnek visszás esetekhez - közölte az Alapvet...
(Forrás: Eduline)
--
2017.03.23.
Hatszázmillió gyermeket fenyegethet vízhiány
A világon 2040-re minden negyedik gyerek – nagyjából 600 millió kiskorú – olyan térségben fog élni, ahol a vízforrások „rendkívül szűkösek” – derült ki az ENSZ Gyermekalapjának...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.03.23.
Borzasztó helyzetben az iskoláskorú afgán gyerekek
Az afgán gyermekek csaknem egyharmada nem jár iskolába, és sokukat munkára fogják, fiatalságuk ellenére besorozzák katonának vagy korai házasságokba kényszerítik - hívta fel a figyelmet...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Annapanna, helyesek az információid. Ugyanis a 326/2013 (VIII. 30) Korm. rendelet szerint a szabadságot elsősorban a nyári szünetben kell kiadni, és csak akkor lehet a többi szünetben, ha ez a nyári szünetben nem lehetséges. Hogy mikor van a nyári szünet, azt a tanév rendjéről szóló rendelet határozza meg.
https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1300326.kor 30. paragrafus (4) bek. Két dolgot lehet tenni: perelni vagy megmondani az igazgatónak, hogy az Mt. 122. par. (2) bek alapján 7 munkanapra a szabadságot szogalmi időben egyszerre veszi ki a tantestület, és akkor ezt a helyzetet oldja meg :)https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV

--
  annapanna

Közalkalmazottak szabadságának kiadásával kapcsolatban szeretnék érdeklődni.
Új igazgatónk az iskolában egyre rövidebbre fogja a nyári szüneteket és a szabadságaink fennmaradó részét az őszi, téli, tavaszi szünetre időzíti.
Én értem félre a törvényt? Úgy tudom az őszi, téli, tavaszi szünet nekünk tanítás nélküli munkanap, amelyet nem kell az intézményben tölteni.(Készülhetek itthon pl. az anyák napi műsorral.)

"A pedagógus szabadságát elsősorban a nyári szünetben kell kiadni. Ha a szabadság a nyári szünetben nem adható ki, akkor azt az őszi, a téli vagy a tavaszi szünetben kell kiadni."

Javaslatomra, miszerint növelhetnénk a nyári szünet hosszát, így reagált az igazgató: " A nyári szünetet én határozom meg!"

Tanácsot, véleményt szeretnék kérni! Köszönöm!
annapanna

--
  OFOE

Feltételezhetően gyakornoki státuszba kerül, ha nincs más végzettsége.

--
  mamika

Az a kérdésem, hogy milyen besorolásba kerül az, aki alap anglisztika szakon végzett, vállalja az angol tanári képzést és angol tanárnak veszik fel pedagógushiány miatt?

--
  OFOE

Kedves Ildikó! Javasoljuk, hogy kérdésével keresse fel az Oktatási Hivatalt ezen a címen.

--
  Dani Erika

1991-ben szereztem óvónő és gyermekfelügyelő szakképesítést Székesfehérváron. Ezzel a végzettséggel milyen munkakört tölthetek be óvodai csoportban? Köszönöm válaszát!

--
  Ildikó

Azt szeretném megtudni, hogy törvényes-e az a gyakorlat, hogy egy középiskolai gyakornoknak kötelezően heti 24 órája van az előírt 20 óra helyett. A plusz 4 órát nem fizetik ki, ezen felül rendszeres helyettesítést is ellát. Az oklevele alapján felső tagozatos diákokat taníthat, ennek ellenére helyettesítésre elsőtől kilencedik évfolyamra is beosztják. Mi a gyakorlat, elvárható-e egy gyakornoktól a beleegyezése nélkül az ingyenes túlmunka és az alsó tagozatban való helyettesítés?

--
  Szekszárdi Júlia

„Kedves” Luda!
A kérdéseire többször is kapott választ, kétszer tőlem, egyszer Peer Krisztinától.
De Ön nem választ akar, hanem lehetőséget a mocskolódásra. Vajon miért teszi ezt?
Három lehetséges okot találtam erre:
1. Komoly paranoiája van (ez esetben sürgősen pszichológushoz vagy pszichiáterhez kellene fordulnia).
2. Politikai indítékkal uszították ránk (szó esett holmi kockásinges bűnözőkről is, akiknek mi segítünk megúszni a gyermekbántalmazást).
3. Ön zsigerből gonosz és aljas. (Ebben az esetben pedig menjen a pokolba!)
Ezen túl szó nélkül töröljük a beírásait, esetleg egy bocsánatkérést még hajlandók vagyunk elfogadni.
Rágalmazásért és a jó hírnév megsértéséért akár fel is jelenthetnénk, de erre nem ad lehetőséget, hiszen névtelenül fortyog.
Több időt és energiát sem én sem a kollégáim nem vagyunk hajlandók erre az ügyre fordítani.

--
  töritanár

Az persze egy ilyen országban a jelen körülmények között természetesen fel sem merül, hogy Luda és Péter ugyanaz a személy...

--
  gyönytyúk

1. Össze kéne ereszteni Ludát az egykori Péterrel. Luda itt azt mondja: "nem vizsgáljuk meg, hogy milyen rövid volt a hölgy szoknyája". Péter viszont kikelt a "jó illemű" öltözködés mellett Sulyok Blanka cikke után, szintén elég vehemensen... Az egyesületnek szép elegánsan, egy-egy frappáns mondaton túl hagyni kéne, hogy ők ketten kidühöngjék magukat.

2. Egyik hasonló vehemenciájú tanulómnak felajánlottam, hogy strigulázza az összes tévedésemet, hibámat, aljasságomat, ha jó sokat talál, Balaton szeletet kap. Ludának is felajánlhatom ezt, küldje az ímélemre az eredményt, kapja a Balaton szeletet.

3. Luda lehet, hogy Pecina embere: olcsóbban szeretné megszerezni a honlapot, hogy aztán "szüneteltethesse". Ez csak kicsit vicces: az országbeli eljárásokat egyre kevésbé tudom viccként felfogni, lassan elérjük a "korlátlan lehetőségek hazája" címet (Ludának erdélyi tapasztalatai alapján ismerős lehet a szlogen.)
Üdv. gy.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Leiner Károly:] Kedves Zsuzsa, szívesen elküldöm privát üzenetben, ha email címed megírod nekem, így a legegyszerűbb. Igazából nekem is keresgélnem kellene, hogy hova került, mert TÁMOP pályázatba lett "leadva", én meg elengedtem, megváltam tőle, hiszen egyetlen kiadónak sem kellett...
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[OFOE:] Jogos az észrevétel. A végéről lemaradt a szerző neve: Gyarmathy Éva írja ezt a sorozatot, a főoldalon fenn is volt, meg itt is látható a portréja, de valóban mulasztás volt a részünkről, hogy az írás végéről hiányzik a név. Azóta már a 27. résznél tartunk, és remélem, […]
PSZICHOháttér 16. – Kognitív disszonancia – avagy miért ragadunk bele a rosszba is »

--

[paligreg:] Ki a szerző?
PSZICHOháttér 16. – Kognitív disszonancia – avagy miért ragadunk bele a rosszba is »

--

[H. Zsuzsa:] Kedves Károly! Nagyon köszönöm a videót és a könyvtippet is, várólistára tettem, hamarosan sort is kerítek rá. :-) Érdekelne a szabadtanulásos feladatgyűjtemény is, ami a videóban szerepelt, mint elérhető jógyakorlat. Próbáltam megkeresni a hálón, de nem találtam. :-( […]
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Leiner Károly:] Én is sajnálom Anna, mert az általad leírt eset valóban "csak" a pedagóguson múlik: van addig több mint félév. Fel lehet készülni, elő lehet készíteni a kislány fogadását. Ennek ellenére megértem én is, hiszen nem ismeri ezt a területet, nincs felkészítve rá, tart […]
Sikeres integráció - javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából 2. »

--

[Anna:] 'Minden esetben egyeztetnék a pedagógusokkal, s megkérdezném őket, hogy tudják-e vállalni az integrációs folyamatból rájuk háruló feladatokat. Erre a kérdésre mindenkinek válaszolnia kell!' Ezt a kérdést csütörtökön feltettem egy olyan tanítónak, akinek a 4. […]
Sikeres integráció - javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából 2. »

--

[Tokaji Ildikó:] Minden szava fontos és igaz. De kiemelnék egy gondolatot, ami az alfa és az omega, és amire mondhatni törvény van, hogy ne lehessen betartani: "Minden esetben egyeztetnék a pedagógusokkal, s megkérdezném őket, hogy tudják-e vállalni az integrációs folyamatból rájuk háruló […]
Sikeres integráció - javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából 2. »

--

[Tokaji Ildikó:] Személyes tapasztalatom, hogy az iskolák a "különórákban" versenyeznek egymással - különböző tagozatokat hirdetnek. Ráadásul ezek plusz órákat jelentenek kötelezően minden azonos osztályba járó tanuló számára a minimálisan előírt kötelező óraszám felett, ami […]
Neked mindegy? Nekem nem! »

--

[fruzset:] Kedves Hozzászólók! Régebben is voltak magatartászavaros gyerekek, kevesebb IQ-val rendelkezők, stb...25 évvel ezelőtt kisegítő osztályokként működtek, részben integráltan, zökkenőmentesen a többi osztály mellett, egy intézményen belül 10-12 fős gyereklétszámmal. Az […]
Válasz Pribránszki Mariannának az "INTEGRÁCIÓ! Minek és főleg kinek az árán?" c. írására »

--

[Fekete Hajni:] Ez nagyon jó! Nagyon remélem, hogy sokan reagálnak majd rá a szakmából is...! Kíváncsi vagyok a folytatásra!
Sikeres integráció - Javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek