OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. május 13.
» Hozzászólások (1)
Címkék:
 

Vállalkozás és környezetvédelem

A számos – tömegeket megmozgató – Föld napi esemény mellett jelentéktelennek tűnhet az egy tucatnyi általános iskolás gyerek alkotta Stréber Rt. diákvállalkozás termékeinek bemutatója és árusítása a Pestszentlőrinci Sportcsarnok rendezvényén, de a látszat csalóka. Míg az előbbiek nem voltak többek a környezetvédelem melletti puszta demonstrációnál (Critical Mass) vagy egy probléma tüneti kezelésénél (szemétgyűjtés), addig az utóbbi nagy szerepet játszhat az okok megszüntetésében.

Miről is van szó? A XVIII. kerületi Darus utcai iskola negyedikes diákjai egyszerű eszközökkel, egyszerű anyagokból maguk készítenek piacképes árukat, asztali, csüngő és hűtődíszeket. Nem kis dolog, hogy akad egyáltalán olyan módszer, amellyel ezt meg tudják tenni – koruk miatt, és mert az iskola nem igazán fordít figyelmet a gyerekek készségeinek, képességeinek megfelelő fejlesztésére –, növeli a jelentőségét, hogy termékeiket papírhulladékból állítják elő. Eme tevékenység megtanítja őket, hogy takarékosan bánjanak a felhasznált anyagokkal, munkaerejükkel, a papírhulladék gyűjtésére, a hulladék anyagok újrahasznosítására ösztönöz. Ez önmagában persze még nem igazolja fenti állításomat, a következő sorok viszont – úgy gondolom – igen. Egy 35 országra kiterjedő nemzetközi felmérés szerint Magyarországon legalacsonyabb az induló vállalkozások aránya, és más felmérések is azt mutatják, hogy igen gyenge a lakosság, különösen a fiatalok vállalkozási hajlandósága.

Bizonyítható, hogy a diákvállalkozások elterjesztése nemcsak kívánatos, de egyenesen elengedhetetlen, különösen, ha figyelembe vesszük az ország előtt álló legfontosabb feladatokat (növekedés, foglalkoztatás). Működtetésük minden másnál hatékonyabban segíti elő a fiatalok vállalkozóvá válását. Uniós tapasztalatok szerint az ezekben részt vevők közül később minden ötödik saját céget alapít. Nem véletlen tehát, hogy az EU tisztségviselői is fontosnak tartják széles körű elterjedésüket. A folyamatos és minél nagyobb mértékű vállalkozói utánpótlás nemcsak a foglalkoztatási gondok megoldásában segít, hanem biztosítja a vállalkozói réteg minőségi megújulását. Nálunk, ahol e tömeget kényszervállalkozók, zavarosban halászók, kapcsolatokból élők alkotják – akik a nemzeti vagyon gyarapításában nem, csak újraelosztásában tudnak részt venni –, ez különösen fontos. Rátermett, agilis vállalkozók nélkül az innováció sem működik. E tekintetben a jelenlegi magyarországi helyzet nem túl kedvező. Huszonegynéhány iskolában pár tucat diákvállalkozásban mindössze 300-350 diák dolgozik. Ezeket egy amerikai szervezet hazai képviselete fogja össze majd húsz éve, de ennek tevékenysége kiadványai – természetesen nem ingyenes – terjesztésére, a vállalkozási ismeretek elméleti anyagként való oktatására korlátozódik, ami nem fejleszti a vállalkozói készségeket. Valódi diákvállalkozások létrehozásában nem tud segíteni (számuk évek óta stagnál), s ez nem is érdeke. A vállalkozások többsége – talán mind, hisz sokszor nem saját eszközeikkel, anyagaikkal dolgoznak – veszteséges, s néhány hónapnyi aktivitás után csak papíron létezik.

Elterjedésük legnagyobb akadálya, hogy nem találnak maguknak olyan tevékenységet, amely megfelel a diákok képességeinek, lehetőségeinek, ugyanakkor piacképes termékek gazdaságos előállítására nyújt módot. A Darus utcai iskola negyedikesei által használt módszer – amely a papírmasé továbbfejlesztése – megfelel ezeknek a követelményeknek.

Tömör és üreges tárgyak széles körének elkészítésére alkalmazható, így a diákvállalkozások számára hozzáférhető viszonylag szűk piacon is biztosítja a megfelelő eredmény elérését akár hosszú távon is. A gyártás folyamata részekre bontható, melyek közül a gyengébb képességűek is megtalálhatják a számukra megfelelőt. A tevékenység akár otthon is végezhető, kialakítható egyfajta bedolgozói rendszer. Megoldható a termékcsere az egyes vállalkozások között – vagy összetettebb termékek esetében a munkamegosztás –, ez hatékonyabb munkát tesz lehetővé. (Ne borzadjanak el ezeken a kifejezéseken, ezek a jól működő társadalom, gazdaság fontos jellemzői, ha valaki nem tanul meg felnőttkoráig ésszerűen, hatékonyan dolgozni, cselekedni, később sem fog.)

A módszer kézműves változata is eredményes tevékenységet biztosít, amely egyszerű berendezésekkel (prések, vágók stb.) még termelékenyebbé tehető, sőt a teljes gépesítés is megoldható. (A papírmasé elterjedt ipari technológia is volt a műanyagok térhódítása előtt, amely a környezetvédelem előtérbe kerülésével újból versenyképes lehet.) Ez utóbbi fogyatékosok foglalkoztatására is alkalmassá teheti. A kézműves technika alapvetően művészeti jellegű, a létrehozható tárgyak sora a gyerekeknek is tetsző, mutatós termék, vagyis jól motiválhatók a munkára, és az egyes iskolákban is szélesíthető a vállalkozás tevékenységébe bevonható diákok köre. Mivel rendkívül összetett tevékenység, sokféle készséget fejleszt, így jól használható tantárgyi keretek közt is (alsó tagozatban, rajz, technika órákon). Ezek a tantárgyak is kooperálhatnak a diákvállalkozással, például úgy, hogy az különféle tárgyakat készít, amelyeket aztán mondjuk, rajzórán festenek meg a vállalkozás munkájában részt nem vevő gyerekek. Egy ilyen technikával dolgozó csapat kielégítheti egy, az iskolában működő bábszakkör bármilyen bábigényét vagy egy színjátszókör díszlet-, kellék-, jelmezigényeit.

A módszer növelheti az intézmények pályázati lehetőségeit. Jelentős segítséget nyújthat a környezettudatos nevelés céljainak teljesüléséhez. Folyamatossá, hatékonyabbá teheti a papír, vagy más hulladékok gyűjtését. (Itt jegyzem meg, hogy az ÖKO-Pannon Kht. évek óta próbálja fiatalok körében népszerűsíteni a szelektív hulladékgyűjtést – amelynek eredményessége jócskán elmarad a nyugat-európaiétól –, most éppen drámajátékkal. Ez olyan, mintha testnevelésóra helyett drámajátékkal edzenék a fiatalokat.) A tömörített papír – a termékek anyaga – meglehetősen kemény, ütésálló és rugalmas, fúrható, faragható, fűrészelhető, csiszolható, mondhatni, fához hasonló, ami sok területen alkalmassá teszi műanyagból vagy akár fából készült termékek kiváltására (szerintem például ceruzagyártásra is használható).

A pestszentlőrinci diákvállalkozás jelentéktelennek tűnő bemutatkozása eredményt, fenntartható és továbbfejleszthető megoldást kínál a társadalom, a gazdaság, a környezetvédelem súlyos problémáira. Ezért volt fontos esemény.

Garamvölgyi Zsolt

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

L. Ritók Nóra | 2008. május 13. | l[pont]ritoknora[kukac]freemail[pont]hu
Szeretnék látni a gyermekmunkákról egy-két fotót, ha lehetséges. A vállakozás modellje és célja teszik, láttam már ilyet Hollandiában is, de kicsit megijedtem az "asztali, csüngő és hűtődíszek" elnevezésektől. De nem akarok véleményt formálni, mert a leírás tetszik, csak látnom kellene a kézzelfogható tárgyat is. Lehetséges? (Bocs, de én is a tejfölöspohár-nyulakon, és mikulásokon nevelkedtem, és azok nagyon nem tetszettek és tetszenek, annak ellenére, hogy hulladékból vannak. A hasznavehetetlen tárgyaknál nem mentség, hogy újrahsznosított anyagból készülnek, mert akkor is hasznavehetetlenek...)
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.22.
Palkovics László műhelyiskolákat nyitna a tankötelezettségi korhatár felemelése helyett
Az Eduline hívta fel a figyelmet arra, hogy az M5 Ez itt a kérdés című adásában Palkovics László miniszter meghívottként ismét beszélt többek között a tankötelezettségi korhatárró...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.22.
Oroszország mozgatja a diákokat?
Orosz szálat sejtenek a nyugati nagyhatalmak a ­klímaváltozás ellen küzdő diákmozgalmak mögött. A középiskolások Nyugat-Európa számos országában utcára vonultak, tegnap egyik vezető...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.22.
Maruzsa Zoltán: stresszes, de bevált a középiskolai felvételi rendszer
Egyfelől sosem szerencsés ilyen fiatal korban kitenni a tanulókat ilyen stresszhelyzetnek, de kényszerhelyzetben vannak az intézmények, hiszen ha több a jelentkező, mint ahány fővel az osztá...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
A tizenévesek emelték meg a sikeres nyelvvizsgaszámot
Tavaly 120 ezer nyelvvizsgaesemény történt Magyarországon, 4 ezerrel több, mint 2017-ben. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, Berényi Milán szerintez jelentős részben köszönhet...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
Videóüzenetekkel tiltakoznak az állami tankönyvek ellen
„Tudta, hogy a kormánytól indétől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” - hangzik el a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenetében egy szülőtől...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek