OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. január 3.
» Hozzászólások (1)

A kezelés sikeres volt – és a beteg?

A média egy része szerint az iskolák élete szenzációs botrányok sorozata. Ma már nem is számít igazi szenzációnak, ha a diákok semmibe veszik egy tanár személyiségi jogait, megsértik, illetve a technika lehetőségeivel élve nyilvánosan megalázzák őt. Még mielőtt (nagyrészt joggal) elkezdenénk méltatlankodni, és tovább sorolni a hasonló eseteket, érdemes egy-egy ilyen ügy mélyére nézni. A következő történet szerzője elsősorban iskolája hírnevének védelmében kérte neve elhallgatását. A tanulság messze túlmutat egyetlen iskola problémáján.

A látványos botrányok gyakran csupán egy jéghegy csúcsai, amelyek alatt bonyolult, többnyire feltáratlan és szövevényes problémák rejlenek. Erre példa a következő eset.

Iskolánk egy tizedikes tanulója videóra vette az egyik tanórát. Az órát tartó tanárnő többszöri figyelmeztetése, tiltakozása ellenére sem volt hajlandó eltenni a kamerát. Több társa segédkezett neki abban, hogy a felvétel minél kompromittálóbb legyen. Szándékosan provokálták a tanárnőt olyan viselkedéssel, ami egyébként nem jellemző rájuk. A felvétel a tanárnő, az iskola és az osztály pontos megnevezésével felkerült az internetre.

Az eset nagyon felkavarta az iskolát. Első lépésként iskolagyűlés keretében hívtuk fel az iskola diáktársadalmának figyelmét a személyiségi jogok tiszteletének fontosságára. Az események súlyosságára való tekintettel fegyelmi bizottságot is összehívtunk a részletek tisztázása és a megfelelő büntetés kiszabása végett.

A felvételt készítő diák már majdnem a legmagasabb fegyelmi fokozatnál: az igazgatói intőnél tartott. Négy társának, akik az iskolagyűlés előtt beszámoltak a történtekről, még nem volt semmilyen büntetési fokozatuk, ők igazgatói intőt kaptak. A csoportba járó többi tanulót az osztályfőnök szóbeli megrovásban részesítette azzal az indokkal, hogy semmit nem tettek annak érdekében, hogy leállítsák ezt az előre kitervelt akciót, melyről bizonyára volt tudomásuk.

A fegyelmi tárgyaláson kiderült az is, hogy a felvételt készítő tanuló korábban az osztályfőnökétől kapott megbízást az osztály honlapjának elkészítésére. Természetesen olyan megkötéssel, hogy csak olyan anyag kerülhet az internetre, amit előzőleg az osztályfőnök jóváhagyott. A különben jó képességű tanuló járatos a weblapkészítésben, a feladatot szívesen elvállalta, és megfelelően el is végezte. Képeket is készített az osztályról, a közös programokról és az egyes tanulókról. A fegyelmi tárgyaláson elmondta, hogy az oldalt így túl unalmasnak találta, és szerette volna valami izgalmas dologgal feldobni. Mentségéül hozta fel, hogy az ominózus videofelvételt kóddal levédett oldalon helyezte el, és a kódot csak néhány barátjának hozta a tudomására. Az iskola vezetése azonban az egyik szülőtől értesült az esetről, eszerint a felvétel nyilvánosságra került, és így feltétlenül sérti az érintett tanárnő személyiségi jogait. Komoly vita bontakozott ki arról, hogy a felvétel végül is nyilvánosnak számít-e vagy sem. A tanuló édesapja gyermeke pártjára állt, aki az esettel kapcsolatban ugyan semmiféle bűntudatot nem érzett, de rábeszélésre végül hajlandó volt bocsánatot kérni a felvételen szereplő tanárnőtől.

A fegyelmi bizottság végül súlyosnak minősítette az esetet, hiszen nem egy spontán kamasz csínytevésről volt szó. Előre megtervezett forgatókönyv alapján provokáltak ki a tanárnőből olyan viselkedést, ami a lehető legrosszabb színben tünteti fel az iskolát és a pedagógust. (Tudvalévő, hogy videofelvétel nem készülhet senkiről annak beleegyezése nélkül. Tehát a személyiségi jogok megsértése abban az esetben is megtörtént, ha a felvétel nem kerül szélesen értelmezett nyilvánosságra. – A szerk.) Mindezeket figyelembe véve a fegyelmi bizottság határozata értelmében a tanulót eltanácsolták az iskolából, de a büntetést a tanév végéig felfüggesztették. A felvételeken szereplő tanárnő úgy döntött, hogy nem tesz rendőrségi feljelentést annak ellenére, hogy személyiségi jogait súlyosan megsértették.

Van azonban az esetnek egy másik vetülete, ami többi pedagógus felelősségét is felveti. Az esetet követően számos visszajelzést kaptunk tanulóktól és osztályfőnököktől, hogy a történetben szereplő tanárnő bizonyos helyzetekben meglehetősen furcsán viselkedik. Az óráit időnként megszakítva elkezd olyan témákról beszélni, amelyeknek semmi közük a tananyaghoz, de olyan is előfordult, hogy az óra közben váratlanul dalra fakadt. A diákok elmondása szerint a tanárnő ilyenkor olyan, mintha nem is tudna magáról és arról, hogy most éppen hol van.

Kollégái is tapasztaltak olyan eseteket, amikor úgy tűnt, mintha az érintett tanárnő nem értené azt, amit mondanak neki, és nem arra válaszol, amit kérdeznek tőle. Kiderült tehát, hogy a videofelvételen látható eset egy hosszú, kezeletlen problémasorozat része. Az esetet nem a tanárnőtől tudtuk meg, ő nem tartotta fontosnak, hogy erről akár az osztályfőnökkel, akár a munkaközösség-vezetővel beszéljen egészen addig, amíg a videóra vett jelenet nem került nyilvánosságra.

A kolléganővel kapcsolatos gondok, amelyek csak három hónapos próbaideje lejárta és határozatlan idejű alkalmazása után jelentkeztek, az iskola vezetőségi értekezletein már többször szóba kerültek. Az eset alapos kivizsgálása után az iskolavezetés arra a következtetésre jutott, hogy „a tanárnő és a diákok, valamint a tanárnő módszerei és az iskola szellemisége közötti feszültség” feloldhatatlan, nem kezelhető. A további konfliktusok elkerülése érdekében a legjobb megoldás az volt, hogy a tanév végén közös megegyezéssel megszűnt a munkaviszonya.

A kérdés, hogy miért kellett nyilvános botrány ahhoz, hogy ezt a nyilvánvaló problémát alaposan elemezzék és kezeljék. Ha nincs a videofelvétel, illetve ha nem kerül fel az internetre, akkor évekig nem történik semmi? És vajon a – nyilván idegrendszeri problémákkal küszködő – tanárnő nem szorult volna szakszerű (netán pszichológusi) segítségre?

A probléma a munkaviszony megszüntetésével az iskolánk számára nem létezővé vált, de szó sincs megoldásról. Az érintett tanárnő jelenleg egy jónak mondható gimnáziumban tanítja az egyik kolléganőnk fiát. Az élet ott sem konfliktusmentes…

KI

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

skapaca | 2008. szeptember 27.
A gond az, hogy az iskolákban érvényesülő gyakorlat szerint ritkán bocsátják el /vonják felelősségre/ kezeltetik az alkalmatlan /beteg/problémákkal küszködő tanárokat. Sok alkoholista tanárom volt pl, akikről minden kollégájuk tudta, mi a helyzet. Az énektanár 800 gyerekkel gyűlöltette meg a magyar népzenét. És semmi következménye!!!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.18.
Itt a 2019-es egyetemi rangsor: ezek a legjobb pedagógusképzések
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara vezeti a pedagógus képzéseket indító intézmények hallgatói rangsorát, a második helyen szintén az ELTE áll, a Term...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.18.
Kis magyar alternatív valóság: mit tehetünk, ha az állam csak rombolja az iskolát?
Az állam korszerűtlen és méltánytalan oktatást nyújt a gyerekeknek – vélik egyre többen, és ezt felismerve egyes iskolák, tanárok és szülők próbálnak tüzet oltani, valamennyire jav...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.17.
Harmincezer ember nyelvvizsgadíját fizette vissza az állam
Eddig 30 ezer fiatalnak térítették vissza a nyelvvizsgadíját, továbbá 10 ezer fiatal kaphatta vissza a sikeres KRESZ-tanfolyam és vizsga díját a meghatározott összegig - jelentette be Nová...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.17.
Kétségbeesett pécsi szülők a Penny Market apróhirdető tábláján keresnek iskolát
A Pécs-Somogyban található Vadgesztenye Általános Iskolába elsősorban hátrányos helyzetű gyerekek jártak, ám idővel egyre csökkent a beiratkozók száma. A mélypont 2014-ben volt, amikor...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.12.17.
Vadgesztenyének lenni. Szülői levél Páva Péter polgármesternek
Kísérleti programba vágtunk bele. Tudtuk, hogy lesznek rögök, hogy lesznek elméletek, amik majd a gyakorlatban nem fognak működni, folyamatok, amik megszakadnak, mert így fog majd egyszer évek...
(Forrás: Facebook)
--
2018.12.17.
Elveszítette presztízsét a tanári szakma: szomorú adatok a pedagóguspályáról
„2016-ra elveszítette presztízsértékét az újságírói és tanári foglalkozás, amelyek a rendszerváltás előtti időkben még magas megbecsültségű szakmáknak számítottak. A 2016-os foglalkoz...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.17.
2022 után még durvább lesz a tanárhiány, de már most van egy nagy probléma
Legutóbb arról tájékoztattak, hogy 1-2 százalékos a pedagógushiány – mondta a Magyar Időknek Bódis József oktatási államtitkár, aki szerint 2022 után a nyugdíjba vonulók miatt viszont...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek