OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2007. december 14.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
 

Színház az osztályfőnöki munkában

Nyolcosztályos gimnáziumban tanítok már hosszú ideje. Jelenlegi osztályomat 9. évfolyamban vettem át. Szerencsére kapcsolatunk a korábbi négy évre is kiterjedt, mivel tanórákon már találkoztunk, így sok előzetes ismerettel rendelkeztem a tanulókról. Osztályfőnökként való átvételük tudatos, előre tervezett volt, a megelőző évben már rendszeresen részt vettem közösségi programjaikon.

Közös munkánk során hamar felfigyeltem néhány általános, a többségüket érintő problémára. A megoldások keresése közben az ősz folyamán ellátogattunk a Kolibri Színházba, ahol megtekintettük az ünnephez kapcsolódó előadásukat, az Októberi napok, naplólapok című előadást. Itt bukkantam rá egy lehetséges megoldásra.

A színház programajánlatát átnézve érdekes, megtekintésre érdemesnek tűnő előadásokat találtam a választékban. Ismeretségi körben érdeklődve is csupa jót hallottam a színház tevékenységéről, így diákjaimmal megbeszélve belevágtunk egy hosszú távú program megvalósításába.

Három előadásra szóló kedvezményes bérletet váltottunk. Elsőként a Mama kerestetik című darabot tekintettük meg. A történet kiindulási helyzete, az egyszülős családi élet, több diákomnak is napi realitás. Az események drámai fordulata, a mama halála és a hirdetés útján keresett „pótmama” lehetősége többeket mélyen érintett. Ez, az előadás után, a helyszínen tartott drámafoglalkozás során vált nyilvánvalóvá. Végvári Viktória drámapedagógus értő munkája során igazi érzelmek, érzelmi viharok kerültek a felszínre. A történtek után a diákok kérésére megfogadtuk, hogy csak olyan időpontban nézünk meg előadást, amikor lehetőség van igénybe venni ezt a többletszolgáltatást, és drámajátékok segítségével újragondolhatóak és értékelhetőek a darab eseményei.

A későbbiekben kiderült, hogy jól döntöttünk, hiszen ezek után sokkal „keményebb” témák jöttek. Következett a Kövek című darab. Testközelből élvezhettük a fantasztikus színészi alakításokat, és bravúros rendezői megoldásokat. Az előadás egyik csúcspontján, a meggondolatlanság okozta halálos autóbaleset bekövetkeztekor, először nevetés, majd döbbent csend lett úrrá a nézőtéren. A továbbiakban lezajló eseményeket, a rendőrségi nyomozást, a családok reakcióját és végül a bírói döntést már egy elgondolkodóbb közönség szemlélte. Az előadást követő drámafoglalkozás megint viharos volt. A két főszereplő jellemének eltérései megosztották az osztályt. További vitákat váltott ki a bűnösség kérdése. A darab alaposan felkavarta az indulatokat. Az elkövetkező osztályfőnöki órák során kiderült, hogy a darab elérte célját. Korosztályukról szólt, ezért azonosulni tudtak a szereplők életével, körülményeivel és lehetőségeivel. Saját nyelvezetükön hallhattak ismerős gondolatokat, és valós következmények nélkül szembesülhettek a lehetséges bűnhődéssel. Azóta többször is tapasztalhattam, hogy már alaposabban átgondolják tetteik súlyát.

A bérlet utolsó előadásán a Csatárok című darabot néztük meg. Az alapszituáció minden iskolában ismert. Ki ne tapasztalta volna az osztályok közötti rivalizálást? A darabban két szomszédos falu versengésébe tekinthetünk bele a helyi futballdöntő kapcsán. Van ott minden más is a foci mellett. Bulik, italozás, kábítószer, verekedés, gyújtogatás, pletyka, előítélet és még sok egyéb, ami a fiatalokat érintheti. Az események tragédiába torkollnak és megint felmerül a felelősség, illetve a tettek következményének a súlya. Ez az alkotás is alaposan felkavarta a kedélyeket az osztályban. Ki milyen mértékben volt felelős a tragédiáért, és hogyan lehetett volna elkerülni a végkifejletet, illetve hol van az a pont, ahonnan még visszafordíthatóak az események. A viták eredményeként kialakult a közös álláspont, hogy az egész közösség felelős és csak együttes erővel lehet eredményt elérni a komoly és fontos dolgokban. Ez a szemlélet és tudatos megfogalmazás jelentősen erősítette az osztályközösséget. Ennek kézzelfogható eredményeit a sportversenyek és az iskolanapok versenyein elért jó helyezések is bizonyították.

Idén ősszel láttam a sorozat következő előadását, a Kócsagot. Ha lehet még provokatívabb és még meghökkentőbb, mint az előzőek. Ez a darab is megtörtént eseményeket dolgoz fel, akárcsak a Kövek, és szintén ennek a korosztálynak szól. Sokkolóbb és mélyebben szántó, mint a korábbiak. Diákjaimmal tavaszra tervezzük megtekintését, addig még sok előkészítő munkát szeretnék velük elvégezni.

Minden tiszteletet megérdemel a Kolibri Színház munkája. Olyan területet vállalt fel, mely egyedülálló lehetőségeket rejt magában. Az ifjúságot érintő problémák magas szintű művészi megformálása, kézzelfogható közelségbe juttatása komoly feladat. Ezek az egyórás előadások és drámafoglalkozások segítenek a diákoknak, hogy szembesülhessenek olyan eseményekkel, melyek a mindennapi élet során is bekövetkezhetnek. Felkészültebben fogadhatják, és jobban kezelhetik a váratlan és nemkívánatos dolgokat.

Az előadások iskolai feldolgozásához ötletadó és konkrét feladatokat tartalmazó kalauzok is készültek.

A Kolibri Színház előadásai kiválóan felhasználhatóak az osztályfőnöki munka során és jól illeszkednek a nevelői munkába. Sokirányú lehetőséget nyújtanak a diákok értelmi és érzelmi fejlesztéséhez. Saját tapasztalataim alapján nyugodtan szívvel ajánlottam osztályfőnök kollégáimnak is a színház nyújtotta lehetőségeket. Nagy örömömre szolgált, hogy már több osztály bekapcsolódott ebbe a munkába, és kollégáim mind pozitív élményekről számoltak be.

Kerekes János

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.17.
Nincs jobb mérés a felvételinél
Szinte minden évben felmerül, hogy a központi középiskolai felvételire elegendő-e a 45 perc tantárgyanként, illetve könnyűek vagy nehezek-e a feladatok. A lapunk által megkérdezett gyakorl...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Szódolgozat
Öveges Enikő és Csizér Kata tavaly tette le Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról című kutatási jelentését az Oktatási Hivatal asztalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Radó esete a brit tudósokkal. Nahalka István írása
A tanulási elmaradást az a látens diszkrimináció hozza létre, amelyet az iskolák működtetnek egyoldalúságukkal, sajátos értékorientációikkal, bizonyos kultúrák kirekesztésével. Lá...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.02.17.
Diákolimpikonoktól határon túli doktoranduszokig egyre többen állnak ki az MTA mellett
Kedden Budapesten mintegy 1000-1500 fő tiltakozott az MTA épülete előtt a tervezett ellehetetlenítés ellen (a demonstrációtól percről percre tudósítottunk), emellett Szegeden, Kolozsváron...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.17.
Mennyibe kerül a nyelvvizsga: akár több százezer forintos kiadással is kell számolni
A továbbtanulás nemcsak izgalommal, hanem anyagi terhekkel is jár, amit az OTP Öngondoskodási Index szerint a szülők 81 százaléka akár lemondások árán is vállalna. Sok családnak azonban...
(Forrás: eduline)
--
2019.02.17.
Utópiának tűnik, hogy bárki is megállítsa a Facebook pénzcsináló adatporszívóját
Ahogy a tavalyi, az idei évindító üzenetében is azt ígérte Zuckerberg – akinek a szavazati jogok 60 százalékát birtokolva teljes az ellenőrzése a cég fölött –, hogy rendet tesz a Facebook...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.17.
"Ha ma lennék 16, valószínűleg nagyon be lennék szarva" (Hercsel Adél intejúja Simon Mártonnal)
Ha összeszedném tíz barátomat, akik hasonlóan gondolkodnak, mint én, száz dologban nem értenénk egyet. Ezért kellene beszélnünk róla, a dolgok ott kezdődnek el. Az a baj, hogy leszoktunk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.15.
Az óvszernek van értelme az iskolákban az ENSZ szerint
Az ENSZ Népesedési Alapja adott ki egy jelentést, amelyből kiderül, hogy ha óvszereket osztanak az iskolákban, azzal egyrészt megelőzhetők különböző nemi úton terjedő betegségek, másr...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Volt már idén szülői értekezleten? Volt bármi értelme?
Az osztályfőnök ismerteti a fontos dátumokat, határidőket, beadandó pénzeket, általánosságban beszél az osztályról. A szülők közben aláírják a megfelelő papírokat. Tanév elején...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek