OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2007. október 16.

Szociális kompetenciák fejlesztése 6.

Vezérválasztás az Állatfarmon

14 éveseknek 90 percben

A diákok megismerkednek az Állatfarm című regény nyitó jeleneteivel. Egyszerű sablonok és színező eszközök segítségével maszkokat készítenek, amelyek alkalmasak arra, hogy segítségükkel vizuálisan megjelenítsék egy farm állatait. Az elkészült maszkokkal rövid helyzetgyakorlatot végeznek. A farm „lakói” elhatározzák, hogy felkelést szerveznek az ember ellen, és ehhez vezért akarnak választani. Ezután az azonos fajhoz tartozó „állatok” csoportokat alkotnak. Közösen átgondolják, hogy melyek az ő legfontosabb tulajdonságaik, és mik az erősségeik. Minden csoport kijelöli a képviselőjét, és közösen elkészítik jelöltjük választási beszédét. A jelöltek ismertetik a gondolataikat, s a többiek kiválasztják közülük, hogy ki legyen a vezér.

A foglalkozás célja

Maszkos szerepjáték keretében való ráhangolódás George Orwell Állatfarm című regényének későbbi közös feldolgozására. Tágabb értelemben azonban alkalmat kínál a játék a csoportos érdekképviselet, az érvelés és a választás játékos formában való gyakorlására is.

Előkészítés

A maszkokhoz szükséges sablonokat megfelelő mennyiségben sokszorosítani kell.
George Orwell az Állatfarm című regényének kiválasztott részletét a majdani csoportok számának megfelelő mennyiségben le kell fénymásolni.
Kis papírdarabokat kell előkészíteni a csoportalkotáshoz és a szavazáshoz.

Szükséges eszközök

  • Színes ceruzák, tollak, zsírkréták;
  • papír és írószer;
  • megfelelő mennyiségű kalapgumi a maszkok felvételéhez;
  • ollók a maszkok kivágásához;
  • esetleg tűzőgép a maszkot tartó gumi rögzítéséhez.

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A tanár megkéri a diákokat, hogy sorolják fel, milyen állatok élnek egy farmon. Az elhangzó neveket sorban egymás alá felírja a táblára. A gyerekek ezután mindegyik állatnévhez tulajdonságokat kapcsolnak. A tanár ezeket is felírja a táblára. Például:

Kutya: hűséges, okos, az ember barátja stb.
Disznó: lusta, kényelmes, piszkos stb.

Megjegyzés: Nem kell ragaszkodnunk az eredeti mű állataihoz, de ügyeljünk arra, hogy az írásban szereplő jellegzetes állatok (pl. disznó, tehén, kacsák/tyúkok) jelenjenek meg a listán.

Ezután a csoport közösen kiválasztja annak az 5-6 állatnak a nevét, amelyik szerepelni fog majd a játékban. Ezeket az állatneveket egymás után annyiszor írják fel kis cédulákra, ahány tanulója van az osztálynak. A cédulákból mindenki húz egyet-egyet, s azok, akikhez azonos állat neve jutott, csoportokat alkotnak.

A tanár kiosztja a maszksablonokat és a színező eszközöket. A tanulók az üres sablont úgy alakítják át, hogy az alkalmas legyen az általuk húzott állat megjelenítésére. Amikor mindenki elkészült a maszkjával, a gyerekeket felveszik azokat őket, és bemutatják egymásnak, hogy szerintük hogyan mozog az adott állat.

Megjegyzés: A maszkok elkészítésére hozzávetőleg 15 percet, a mozgások bemutatására pedig 10 percet érdemes szánni.

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok

Ismerkedés a szöveggel

Az osztály közösen elolvassa (a tanár vagy az egyik diák felolvassa) az Állatfarm című regény első fejezetének egy részletét. (A szöveg tetszés szerint meghúzható). Ezután minden csoport megkapja a szöveg fénymásolatát.

Ki a jó vezető?

A szövegből kiderül, hogy az állatoknak vezérre van szükségük ahhoz, hogy megvédjék az érdekeiket. Ehhez kapcsolódóan a tanár megkérdezi a diákoktól, hogy vajon mitől függ, hogy ki tekinthető jó vezetőnek. Közösen gondolkoznak az alábbi (vagy ezekhez hasonló) kérdéseken:

  • Kit bíznátok meg azzal, hogy kérje meg a tanárt, ne írjatok holnap matekdolgozatot?
  • Ki(k) dekorálná(k) ki legjobban az osztálytermet az Anyák napi ünnepségre?
  • Ki szervezné meg legügyesebben az osztály műsorát az iskolai „Ki mit tud?” vetélkedőre?
  • Ki képviselné az osztályt a legeredményesebben egy atlétikai versenyen?

A csoport képviselője

A tanár elmondja, hogy a farm állatai választásokat fognak rendezni, amelynek keretében eldöntik, hogy ki legyen az ember elleni felkelés fővezére (vagy holtverseny esetén a vezérei). A csoportok feladata, hogy jelöltet állítsanak maguk közül a választásra. Közben át kell gondolniuk, hogy ők maguk miben a legerősebbek, miben tudnák a legjobban képviselni a farmot. Közösen megírnak egy rövid választási beszédet, amit a csoport jelöltje mond majd el a többiek előtt.

Vezérválasztás

A vezér megválasztása előtt az osztály eldönti, hogy nyílt vagy titkos szavazással akar-e választani. Titkos szavazás esetén minden diák egy-egy kis papírra írja fel annak az állatnak a nevét, amelyik csoport jelöltjét akarja fővezérnek. Nyílt szavazás esetén jelöltenként kézfeltartással szavaznak a diákok a leendő vezérről. A nyílt szavazást a tanár irányítja. Titkos szavazás esetén felállítanak egy szavazatszámláló bizottságot, amelyben minden állatcsoport egy-egy tagja helyet kap.

A jelöltek ezután egymást követően elmondják beszédeiket. A tanár ügyel arra, hogy senki se lépje túl az időt, és senkit ne akadályozzanak gondolatai elmondásában.

A közösen meghatározott formában megtartják a választást, majd kihirdetik az eredményt. A megválasztott vezér köszönetet mond és kihirdeti, hogy az első gyűlés másnap lesz, ahol megbeszélik az akciót.

III. Lezárás

A tanár megköszöni a diákoknak a játékban való részvételt. Elmondja, hogy Orwell farmján hogyan döntöttek az állatok, majd házi feladatként feladja az Állatfarm című kisregény elolvasását. A mű feldolgozás a következő órán folytatják.

Megjegyzés: Egy másik foglalkozás keretében – az elkészült maszkokkal tovább játszva – fel lehet dolgozni magát a művet is.

Kapcsolódási pontok

A foglalkozás jól kapcsolható a magyar irodalom órák keretében a groteszk, illetve a XX. századi irodalom témaköréhez.
A maszkkészítéssel, illetve a demokratikus választás szimulálásával azonban köthető a rajz, illetve a társadalomismereti órákhoz is. A foglalkozás haladó angol nyelvi óra keretében is megtartható.

Mellékletek

--

(Szerző: Vas Éva)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.22.
Palkovics László műhelyiskolákat nyitna a tankötelezettségi korhatár felemelése helyett
Az Eduline hívta fel a figyelmet arra, hogy az M5 Ez itt a kérdés című adásában Palkovics László miniszter meghívottként ismét beszélt többek között a tankötelezettségi korhatárró...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.22.
Oroszország mozgatja a diákokat?
Orosz szálat sejtenek a nyugati nagyhatalmak a ­klímaváltozás ellen küzdő diákmozgalmak mögött. A középiskolások Nyugat-Európa számos országában utcára vonultak, tegnap egyik vezető...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.22.
Maruzsa Zoltán: stresszes, de bevált a középiskolai felvételi rendszer
Egyfelől sosem szerencsés ilyen fiatal korban kitenni a tanulókat ilyen stresszhelyzetnek, de kényszerhelyzetben vannak az intézmények, hiszen ha több a jelentkező, mint ahány fővel az osztá...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
A tizenévesek emelték meg a sikeres nyelvvizsgaszámot
Tavaly 120 ezer nyelvvizsgaesemény történt Magyarországon, 4 ezerrel több, mint 2017-ben. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, Berényi Milán szerintez jelentős részben köszönhet...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
Videóüzenetekkel tiltakoznak az állami tankönyvek ellen
„Tudta, hogy a kormánytól indétől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” - hangzik el a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenetében egy szülőtől...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek