OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2007. október 11.

„Ne tedd!”-program

Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Országos Bűnmegelőzési Bizottsága 2007. szeptember 28-án egy konferencia keretében bemutatta a „Ne tedd!” bűnmegelőzési programot és az ehhez készült módszertani segédletet.

A program vezetője, Hentes Ildikó és csapata az esztergomi Szent Jakab Fényközpontnál droghasználat-megelőzéssel foglalkozik, mely a felvilágosítás, tanácsadás és az utógondozás mellett a prevenciós feladatok koordinálását is vállalja nemcsak a városban, hanem kistérségi szinten is.

A szakmai munka fejlesztése érdekében szükségesnek tartották az ott dolgozó kortárssegítő fiatalok képzését, de ehhez anyagi forrásra volt szükségük, amihez az említett pályázaton keresztül jutottak hozzá. A projekt során nagy hangsúlyt fektettek a különböző szakterületek, intézmények – önkormányzat, iskolák, pártfogók, rendőrség – együttműködésére. A képzés különlegessége, hogy a kortárssegítőkön túl olyan fiatalokat is bevontak, akik rendszerint kimaradnak a hasonló típusú programokból: így kerültek a programba cigány fiatalok, nevelőotthonban élők, pártfogó felügyelet alatt állók, elterelésben lévők, valamint nevelőszülőnél élők.

A képzési program tervezésekor figyelembe vették, hogy hogyan tudják majd azt a továbbiakban a bűnmegelőzési nevelés céljára hasznosítani.

A Fényközpont a program során négy kisfilmet készített (Ne lopj!, Drogcsúszda, Retorzió, Gyilkos játék), melyeknek témáját a náluk leggyakrabban előforduló vagy legalábbis szóba kerülő bűncselekmények adják.

A 2006. évi Európai Bűnmegelőzési Díjra (ECPA) 13 tagországból érkezett jelentkezés, köztük az esztergomi Szent Jakab Fényközpont „Ne tedd!” bűnmegelőzési modellprojektje is indult a versenyen.

A zsűri véleménye szerint a magyar program erős bizonyítéka annak, hogy a forgatókönyv megírása, a filmforgatás és a társakkal, felnőttekkel együtt töltött idő (konfliktuskezelési, problémacentrikus önismereti technikákat alkalmazó csoportfoglalkozások, sportrendezvények, művészeti csoportok, klubok, fesztivál napok) kiváló terepet ad az integrációnak. A filmek akkor is erőteljes nevelési hatást gyakorolnak, ha fiatalok készítik fiatalok számára.

A filmek egyaránt használhatók elsődleges és másodlagos bűnmegelőzési céllal is, azaz felhívják a még problémamentes célcsoportok figyelmét a veszélyeztető helyzetek elkerülésére, de alkalmas a valamilyen módon már érintett fiatalok problémamegoldásának elindítására, segítésére is. A filmek feldolgozásához Cseres Judit készített módszertani segédletet.

A konferencián megjelent szervezetek, intézmények képviselőinek lehetőségük volt szerződéskötés után az elkészült filmeket és a módszertani segédletet további használat céljából átvenni. A program alkalmazása után az együttműködő feleknek a tapasztalatokról 2007. december 14-ig kell beszámolni az OBmB-nek, hogy a gyakorlati kipróbálás tapasztalatai beépíthetőek legyenek a további fejlesztésekbe, így az OBmB további pályázati kiírásaiba is.

Elérhetőségek

Cseres Judit: cseresjudit[kukac]gmail[pont]com, (06-20) 433-6708
Hentes Ildikó (Esztergomi Szent Jakab Alapítvány): fenykozpont[kukac]freemail[pont]hu, (06-33) 400-808
Bűnmegelőzési Osztály: bunmegelozes[kukac]irm[pont]gov[pont]hu, (06-1) 441-3891

A Szent Jakab Alapítvány Fényközpont projektje

Az esztergomi Fényközpont alapvetően drogprevenciós feladatot vállalt, ám tevékenysége hírét a segítségre szorulók egymásnak adták, így mára már a város közismert segítőhelye. Hentes Ildikó már rendelkezik kellő élet- és munkatapasztalattal és még elegendő lendülettel ahhoz, hogy a Fényközpont vezetőjeként szakmai szolgálattal és a szükséges források keresésével jó válaszokat akarjon és tudjon adni az egyre gyarapodó segítségkérésekre. A fiatalok egymást hozzák, nem kell a klienseket toborozni.

Együttműködő kapcsolataik a helyi és környéki civil szervezetekkel, nevelési-oktatási és képző intézményekkel, valamint a rendőrséggel lépésről lépésre, az egyes esetek megoldása menetében alakultak ki. Mára már a pártfogói szolgálat és az önkormányzat is számít az együttműködésre, ami azért lényeges lépés, mert ezek a szervezetek szigorú szabályok, normák szerinti működésük folytán nem vállalhatnak kockázatot. Ez így az egyik olyan alapképletet jelenti, amely pályázati támogatásra érdemes: 1. hiánypótló szolgáltatás megbízható ellátása, 2. a civil szervezet dinamikus és tartós működése, 3. mérhető, látható eredmények és 4. egyre sűrűbb és eredményes együttműködési hálózat épülése.

A Fényközpont ily módon a második sikeres pályázati időszakban dolgozik, a jelen projekt az előzőnek mintegy folytatása. A folyamatosság két szálon halad: 1. az előző pályázat támogatásával elkészült négy film most közkinccsé válhat bűnmegelőzési célú közösségi rendezvények (iskolákban, klubokban, ifjúsági irodákban stb.) problémafelvető nevelési eszközként, és 2. további új filmekben dolgozzák fel a Fényközpontban észlelt problémák (pl. az iskolában és környékén érvényesülő erőszak) keletkezését, hatásait, következményeit.

--

Linkek

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.01.18.
Kásler Miklós: az óvoda az oktatás egyik legfontosabb eleme
Az esemény sajtóanyagában azt írták, hogy a magyar óvodák alapfeladata az egészséges életmódra nevelés, az érzelmi, erkölcsi, anyanyelvi, értelmi fejlesztés. A 2018. szeptember 1-jétő...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2019.01.18.
Véleménye van, de állásfoglalása nincs Nagy Blanka és a propagandasajtó ügyéről Péterfalvi Attilának
Bár a tanulmányi eredmény vitathatatlanul személyes adat, az elnök szerint a közügyek szabad vitatásába beletartozik a közszereplő megítélése. Annak a megítélése viszont, hogy ezek a...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.01.18.
„Nem hiszek a tantervekben, nem ezek vezérlik az iskolákat” -Interjú Csovcsics Erikával
Bár a legtöbben érzik, hogy nem jó a magyar iskola, mégsem borul fel a rendszer, mert mindenki teszi a dolgát. És mivel ez nem egy atomreaktor, nem tud akkora katasztrófa lenni – mondja a hvg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Miniszteri biztossá nevezték ki a Klik vezérét
A nemzeti alaptanterv megújításáért felelős miniszteri biztosnak nevezték ki Hajnal Gabriellát, az állami iskolafenntartó vezetőjét – derül ki a csütörtöki Magyar Közlönyből. Minderr...
(Forrás: Népszava)
--
2019.01.18.
Zsebből vennének tankönyvet a szülők, ha nem elég jó az állami
em csak a tanárok, a szülők is elégedetlenek az állami tankönyvek minőségével – hangzott el az RTL Híradóban. A Szülői Hang nevű szülői fórum legfrissebb felmérése arra jutott: tov...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Évtizedes csúcson a korai iskolaelhagyók aránya Magyarországon
Az Európa 2020 stratégiában Magyarország azt vállalta, hogy a jövő évre 10 százalék alá nyomja azoknak a gyerekeknek az arányát, akik korán kiesnek az iskolarendszerből. (Az EU definíci...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.16.
Így védekezik egy tanár a földrajzkönyvbe rakott kormánypropaganda ellen
Kérdésünkre a tanár elmondta, hogy az ábrát ezek ellenére is használja, igaz, nem pont arra, amire a kormányzat szánta. Az órán megbeszélik, melyik állítással értenek egyet a diákok....
(Forrás: index)
--
2019.01.16.
Nagy Blanka jogi lépéseket tesz a kormánypárti média ellen, miután azt írták, több tárgyból bukásra áll és sokat hiányzik
Jogi lépéseket tesz Nagy Blanka, a több kormányellenes tüntetésen felszólaló kiskunfélegyházi gimnazista, miután a Ripost nyomán több kormánypárti lap is azt írta róla, hogy három tá...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.01.16.
Idén is megrendezik a felvételizők hétvégéjét
Idén is megrendezi a Diákhitel Központ a felvételizők hétvégéjét. Január 19-én és 20-án az érdeklődő diákok, szülők és tanárok a www.felvetelizz.hu oldalon a felvételi eljárás...
(Forrás: Magyar Hírlap)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek