OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2007. október 4.
Címkék:
   

Benes Bea

Egészségfejlesztés vagy játék?

A drogprevencióról

A drogprevenció a legtöbb tanár számára másra hárítandó feladat, hiszen többnyire nem érzik magukat sem elég tájékozottnak, sem elég felkészültnek, sem elég tapasztaltnak a témában. Az ismeretterjesztés azonban nem megelőzés, ugyanis figyelemfelkeltő hatásával éppen a kitűzött cél ellen hat: amennyiben kedvet ébreszt a gyerekekben a kipróbálásra. Ha a hangsúlyt az ismeretterjesztésről az egészségfejlesztésre helyezzük át, melynek csupán egy része a drogfogyasztás megelőzése, kompetenciaérzésünk máris megerősödik.

Az egészségfejlesztés akkor igazán hatékony, ha már kisiskolás korban elkezdődik, és nem korlátozódik csupán egy-egy órára, hanem áthatja az oktatási – nevelési folyamat egészét. A tanár mint referenciaszemély példamutatása mellett fontos az olyan iskolai légkör megteremtése, ahol az ember a maga teljességében érték: test – lélek – szellem egysége, s ezért egyiket nem a másik rovására fejlesztjük, hanem együtt. A test nem kiszolgálója a szellemnek, hanem a biológiai jóllét a hatékony szellemi munka alapja, az örömmel végzett szellemi munka pedig visszahat a testi jóllétre. Ugyanez igaz a pszichés jóllétre is, amely kedvező körülmények között éppúgy támogatója a test egészségének és a sikeres szellemi munkának, mint amennyire számára kedvezőtlen körülmények között lehetetlenné teszi azt. Ez a tanár – diák viszony tekintetében azt jelenti, hogy a hangsúlyt érdemes a hatalmi viszonyról a segítő, támogató viszonyra áttenni, melynek feltétele a kölcsönös tisztelet és az együttműködési szándék. Az óra felépítése tekintetében pedig a kooperatív, interaktív technikák előtérbe helyezését jelenti, melynek kipróbálására jó lehetőséget nyújt az osztályfőnöki óra.

A szűkebb értelemben vett egészségfejlesztés az osztályfőnöki órákon történhet. Ez nem az egészségvédelemmel kapcsolatos ismeretek átadását jelenti elsősorban, hanem olyan készségek, képességek fejlesztését, melyek az egészségfejlesztő magatartás irányába hatnak. Ilyenek pl.: az érzelmek kezelésének képessége, a jó kommunikációs képességek, az együttműködési képesség, a társas kapcsolatok kezelésének a képessége, a megküzdési képesség, a nemet mondás képessége stb. Ezen készségek fejlettsége egyrészt felvértezi serdülőinket a társas nyomás hatására kialakuló egészségkárosító viselkedéssel szembeni ellenállás képességével, másrészt a pszichés jólléten keresztül a biológiai és szellemi jóllét irányába hat. Fejlesztésükhöz elsősorban a pedagógus nyitottságára és elkötelezettségére van szükség, hiszen olyan interaktív óravezetést igénylő kommunikációs és önismereti játékokról van szó, amelyek során önmagunkat és tanítványainkat is új oldalukról ismerhetjük meg. A hatékony fejlesztés egy hosszú távú személyiségfejlesztő program keretében valósulhat meg. Ehhez mutatok be kedvcsinálónak egy óratervet, mely a fentiek értelmében csupán a jéghegy csúcsa. Az ajánlott szakirodalom segítségével hasonló órák állíthatók össze a tanár és az adott osztály igényeinek és sajátosságainak megfelelően, de a kész program is átvehető. A célzott korosztály az általános iskola felső tagozata ill. a kisgimnazisták, de felsőbb évfolyamokon is alkalmazható és hasznos ötletekre lelhetünk.

Bemutatok egy prevenciós osztályfőnöki óratervet, melyet a fentiek figyelembevételével készítettem. Az elképzelt óra egy egymásra épülő egészségnevelési program részét képezné 7. osztályban. Maga az óra csak a jéghegy egyik csúcsa.

Óraterv

Nevelési cél: az én szerepének tudatosítása a társas kapcsolatok alakulásában:

  1. a csoport iránti bizalom megtapasztalása;
  2. vágyaink elérésének eszközei;
  3. a „kísértésekre” adható elutasítás alternatívái;
  4. az el nem utasítás következményei;
  5. a szokás hatalmának megtapasztalása.
Bevezető, ráhangoló gyakorlat

Üljetek körbe törökülésben és helyezzétek két kezeteket a térdetekre. Törzsetek maradjon egyenes, fejetek legyen a nyaki gerinc egyenes folytatásaként kissé büszke és távolba előretekintő tartásban. Csak a légzésetekre figyeljetek, kövessétek azt a nyugodt, természetes ritmust, amelyet szervezetetek kíván. Belégzéskor rátámaszthatjátok a felső testetek súlyát a térdeteken nyugvó kezetekre, kilégzéskor pedig „elengedhetitek” ezt a támaszt.

Munkafázisok
1. A csoport iránti bizalom megtapasztalása

„Harangjáték”: „Alkossatok négy 6-7 főből álló kört. Egyvalaki álljon a kör közepére. Az a feladata, hogy törzsét egészen mereven tartva dőljön a többiek felé, azok elkapják, majd finom, szelíd mozdulattal a másik irányba terelik. A körnek szorosan kell zárnia, hogy a közepén álló és eldőlő társatok ne sérüljön meg, ne essen el. A játék lényege, hogy a kör közepén álló bizalommal adja át magát a többieknek, a többiek pedig vigyázva, segítve óvják az eleséstől és a bizalmat megszolgálják.”

Megbeszélés osztályszinten: Hogyan érezték magukat a kör közepén állók?
Várható érzések: bizonytalanság, biztonság, kiszolgáltatottság, bizalom stb.
Összegzés: Nem mindegy, hogy kire bízzuk rá magunkat. A bizalmat meg kell szolgálni.

2. Vágyaink elérésének eszközei: verbális, nonverbális kommunikáció, erőszakos viselkedés

„Alkossatok párokat. A párok egymással szemben ülnek. Egyikük összeszorított jobb öklét a másik nyitott bal tenyerébe helyezi. Ki tudja hamarabb kibontani párja összezárt ujjait úgy, hogy a társa egyetlen ujja se maradjon becsukva?”

Megbeszélés osztályszinten: „Soroljátok föl, milyen módszereket alkalmaztatok!”
Várható módszerek: erőszakkal szétfeszítette, simogatással, megkérte, hogy nyissa ki.
Összegzés: Az erőszak ellenállásra, a szelídség együttműködésre késztet.

3. A kísértésekre adható elutasítás alternatívái

A diákok körben ülnek, szemüket behunyva próbálják maguk elé idézni a tanár által ismertetendő szituációt, majd gondolatban befejezik azt, valamilyen választ adva a kihívásra.

„Haverjaid hétvégi kirándulásra hívnak. Ott lesz az a fiú vagy lány is, aki tetszik neked, de a társaságból másnak is. A kirándulás jó alkalom lenne arra, hogy összejöjjél vele. Tudod, hogy ki akarják próbálni a szipuzást. Szülő nem megy veletek.”

Az elképzelt válaszok tartalma szerint az osztály négy különböző sarkába gyűlnek a tanulók. A sarkokat a következő feliratok különítik el egymástól:

  • a) BEHÓDOLOK A CSOPORTNAK.
  • b) MEGPRÓBÁLOM MEGVÁLTOZTATNI A VÉLEMÉNYÜKET.
  • c) ELHAGYOM A CSOPORTOT.
  • d) A CSOPORTTAL MARADOK, DE KITARTOK A VÉLEMÉNYEM MELLETT.

Csoportos megbeszélés: Mi motiválta döntésüket? Milyen vágyak, milyen félelmek játszottak szerepet benne? Készítsenek rövid beszámolót a motivációkról, melyet az osztállyal is meg tudnak osztani.
Megosztás osztályszinten: a csoportok megbízott képviselői előadják beszámolójukat.

4. Az el nem utasítás következményei

A droghasználattal kapcsolatos félelmeket a táblára írjuk.
Várható félelmek: rosszullét, hazugságba keveredés, elzüllés, egészségkárosodás, rászokástól való félelem.
Ez elvezet az óra záró gyakorlatához, amely egyben a következő: szokásokkal foglalkozó foglalkozás előkészítése is: „Miért nem szeretnék rászokni a drogra?”

5. A szokás hatalmának megtapasztalása

Tollbamondás, azzal a kikötéssel, hogy nem húzhatják át a t betűt és az i-re nem tehetnek pontot.

Tények a marihuánáról

421 kémiai anyaga közül a THC a legveszélyesebb. Hatóanyagai a zsírszövetekben raktározódnak körülbelül 1 hónapig. Súlyosan befolyásolják a rövidtávú emlékezetet, az összehangoltságot, vagyis a mozgáskoordinációt, a gondolkodást, vagyis az agyfunkciókat, az olvasási készséget, a problémamegoldást és a szaporodást, mivel megváltoztatják a szervezet hormonszintjét.

„Számoljátok össze, hányszor vétettetek az új szabály ellen!”
Összegzés: Szokásainktól, rossz beidegződéseinktől eltérni nagyon nehéz. Egyetlen elhatározás nem elég!

--

Otthoni feladat: Figyeljétek meg magatokat és a környezetetekben élő embereket, milyen megrögzött szokásaitok vannak!

Befejezés – lazító gyakorlat: A párok egymásnak háttal, kézfogás nélkül állnak, a hátak érintkeznek. Adott jelre behajlítják a térdüket, lassan leguggolnak, közben kilégzés. Majd lassan fölegyenesednek, belégzés. Közben vigyáznak egymásra, hogy a mozdulat szinkronban történjen. Ha még maradt idő, a párok megbeszélhetik, hogyan érezték magukat a gyakorlat közben.

--

Felhasznált irodalom

Bagdy, E. – Telkes, J.: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest, 2002.

Csendes, É.: Életvezetési ismeretek és készségek. Műszaki Könyvkiadó. Budapest, 1998.

Ferenczi, Z.: Drogprevenció, pedagógus, iskola. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest, 2003.

Rosenberg, M. B.: A szavak ablakok vagy falak. Erőszakmentes kommunikáció. Agykontroll Kft. Budapest, 2001.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.07.20.
Kínai iskolákban is használni fogják Polgár Judit módszerét
A Sakkpalotában résztvevő magyar gyerekek 40 százalékkal jobb eredményt értek el a tantárgyi kompetencia teszteken, s a jövőben az ázsiai országban az óvodás és iskoláskorú gyermekek...
(Forrás: Eduline)
--
2018.07.20.
A Miniszterelnökséghez kerül a közszolgálati egyetem irányítása
A hatályos szabályozás szerint az intézmény fenntartója a közigazgatás-fejlesztésért felelős miniszter, az igazságügyért felelős miniszter, a honvédelemért felelős miniszter, valamint...
(Forrás: Eduline)
--
2018.07.20.
A kormány folytatja az oktatási reformokat. Interjú Bódis József oktatási államtitkárral
A túlterheltséget valóban gyakran hangoztatják, de ez meglehetősen szubjektív, és a valós adatokkal nehezen vagy egyáltalán nem alátámasztható sztereotípia. Csak egy példa: Magyarorszá...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.07.20.
Repülőjegyre gyűjt a Fazekas RoboTeam
Pontosan egy évvel ezelőtt nyerte meg a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium csapata a FIRST Global Challenge nevű nemzetközi robotépítő verseny fődíját Washingtonban...
(Forrás: index)
--
2018.07.19.
Csapnivaló a rendszer… na és?!
A rendszert tehát bőven van miért kárhoztatnunk, hiszen ha az alapját képező váz jól kitalált, és a szakemberek bevonásával jött létre, akkor azt sokkal könnyebb élettel feltölteni,...
(Forrás: Hollin&Nuc)
--
2018.07.19.
Pogány elképzelés áll az alaptörvény módosítása mögött
Keresztény vezető szakirányú továbbképzés indul a Kaposvári Egyetemen, a képzés irányítója szerint egyre több vállalkozás alkalmazza működése során a Biblia tanait. A keresztény k...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.07.19.
Évekig cikizték a tanárai, mégis lediplomázott a diszlexiás fiú
Danit másodikos korában diagnosztizálták diszlexiával és diszgráfiával. Általános iskolában még sokat segítettek neki, a gimnáziumban viszont úgy érezte, sok tanár inkább csak megnehez...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.07.19.
Zenével és kilométerekkel a beteg gyerekekért
Gyerekkora óta magától értetődő volt, hogy az ember igyekszik segíteni másokon. „Ezt az erkölcsi meggyőződést kaptam útravalóul a tarisznyámba a szüleimtől, a szociális munkás édesap...
(Forrás: index)
--
2018.07.18.
Fürdővízzel a gyereket… Akadémiai alapkutatás, társadalmi haszon, politikai elhajlás és kormányzati kontroll
Láthattuk továbbá, hogy sem a teljesítményhiány, sem az alapkutatások haszontalansága, sem pedig az MTA kutatóinak „politikai-ideoló­giai” elhajlásának érvei nem valósak, illetve nem...
(Forrás: Magyar Idők)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Beck Tamás! A munkaviszony első három hónapját kivéve a munkavállaló jogosult arra, hogy hét munkanap szabadságot – év közben kezdődő munkaviszony esetén ennek arányos részét – legfeljebb két részletben a kérésének megfelelő időpontban adjon ki a munkáltató. A szabadság kiadásának időpontját legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt kell közölni a munkavállalóval, és a munkavállalónak is ezt a határidőt kell megtartania a rendelkezési körébe tartozó hét munkanap szabadságot érintően. Részletesebb tájékoztatást itt talál.

--
  OFOE

Kedves Viktória! A mi tudomásunk szerint tanítói diplomával csak 6. osztályig bezárólag taníthatná azt a műveltségterületet, amiből diplomát szerzett, addig nyilván osztályfőnök is lehet. Az osztályfőnöki megbízatás csupán pedagógiai végzettséget ír elő. Ha személyi feltételek híján a tanító tovább tanítja a tanulócsoportot, akkor feltételezhetően osztályfőnök is lehet. De ezt nyilván a helyi vezető, illetve fenntartó dönti el.

--
  Viktória

Tisztelt Szerkesztőség!
Érdeklődni szeretnék, hogy tanítói végzettséggel van-e mód arra, hogy valaki felső tagozatban osztályfőnök legyen? Szakos híján valószínűleg tanítom őket 8.-ig. Nem találom az ide vonatkozó előírásokat. Szívesen vinném őket, de nem tudom, meg lehet-e valahogy oldani.
Köszönöm válaszukat!
Üdvözlettel: Viktória

--
  Beck Tamás

Kedves OFEOE Szerkesztőség!
5 gyermekem van. A gyermekek után járó 7 nap pótszabadságot csak 15 nappal előre bejelentve 2 részletben vehetem ki?
Köszönettel: Beck Tamás

--
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek