OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2007. október 4.
Címkék:
   

Benes Bea

Egészségfejlesztés vagy játék?

A drogprevencióról

A drogprevenció a legtöbb tanár számára másra hárítandó feladat, hiszen többnyire nem érzik magukat sem elég tájékozottnak, sem elég felkészültnek, sem elég tapasztaltnak a témában. Az ismeretterjesztés azonban nem megelőzés, ugyanis figyelemfelkeltő hatásával éppen a kitűzött cél ellen hat: amennyiben kedvet ébreszt a gyerekekben a kipróbálásra. Ha a hangsúlyt az ismeretterjesztésről az egészségfejlesztésre helyezzük át, melynek csupán egy része a drogfogyasztás megelőzése, kompetenciaérzésünk máris megerősödik.

Az egészségfejlesztés akkor igazán hatékony, ha már kisiskolás korban elkezdődik, és nem korlátozódik csupán egy-egy órára, hanem áthatja az oktatási – nevelési folyamat egészét. A tanár mint referenciaszemély példamutatása mellett fontos az olyan iskolai légkör megteremtése, ahol az ember a maga teljességében érték: test – lélek – szellem egysége, s ezért egyiket nem a másik rovására fejlesztjük, hanem együtt. A test nem kiszolgálója a szellemnek, hanem a biológiai jóllét a hatékony szellemi munka alapja, az örömmel végzett szellemi munka pedig visszahat a testi jóllétre. Ugyanez igaz a pszichés jóllétre is, amely kedvező körülmények között éppúgy támogatója a test egészségének és a sikeres szellemi munkának, mint amennyire számára kedvezőtlen körülmények között lehetetlenné teszi azt. Ez a tanár – diák viszony tekintetében azt jelenti, hogy a hangsúlyt érdemes a hatalmi viszonyról a segítő, támogató viszonyra áttenni, melynek feltétele a kölcsönös tisztelet és az együttműködési szándék. Az óra felépítése tekintetében pedig a kooperatív, interaktív technikák előtérbe helyezését jelenti, melynek kipróbálására jó lehetőséget nyújt az osztályfőnöki óra.

A szűkebb értelemben vett egészségfejlesztés az osztályfőnöki órákon történhet. Ez nem az egészségvédelemmel kapcsolatos ismeretek átadását jelenti elsősorban, hanem olyan készségek, képességek fejlesztését, melyek az egészségfejlesztő magatartás irányába hatnak. Ilyenek pl.: az érzelmek kezelésének képessége, a jó kommunikációs képességek, az együttműködési képesség, a társas kapcsolatok kezelésének a képessége, a megküzdési képesség, a nemet mondás képessége stb. Ezen készségek fejlettsége egyrészt felvértezi serdülőinket a társas nyomás hatására kialakuló egészségkárosító viselkedéssel szembeni ellenállás képességével, másrészt a pszichés jólléten keresztül a biológiai és szellemi jóllét irányába hat. Fejlesztésükhöz elsősorban a pedagógus nyitottságára és elkötelezettségére van szükség, hiszen olyan interaktív óravezetést igénylő kommunikációs és önismereti játékokról van szó, amelyek során önmagunkat és tanítványainkat is új oldalukról ismerhetjük meg. A hatékony fejlesztés egy hosszú távú személyiségfejlesztő program keretében valósulhat meg. Ehhez mutatok be kedvcsinálónak egy óratervet, mely a fentiek értelmében csupán a jéghegy csúcsa. Az ajánlott szakirodalom segítségével hasonló órák állíthatók össze a tanár és az adott osztály igényeinek és sajátosságainak megfelelően, de a kész program is átvehető. A célzott korosztály az általános iskola felső tagozata ill. a kisgimnazisták, de felsőbb évfolyamokon is alkalmazható és hasznos ötletekre lelhetünk.

Bemutatok egy prevenciós osztályfőnöki óratervet, melyet a fentiek figyelembevételével készítettem. Az elképzelt óra egy egymásra épülő egészségnevelési program részét képezné 7. osztályban. Maga az óra csak a jéghegy egyik csúcsa.

Óraterv

Nevelési cél: az én szerepének tudatosítása a társas kapcsolatok alakulásában:

  1. a csoport iránti bizalom megtapasztalása;
  2. vágyaink elérésének eszközei;
  3. a „kísértésekre” adható elutasítás alternatívái;
  4. az el nem utasítás következményei;
  5. a szokás hatalmának megtapasztalása.
Bevezető, ráhangoló gyakorlat

Üljetek körbe törökülésben és helyezzétek két kezeteket a térdetekre. Törzsetek maradjon egyenes, fejetek legyen a nyaki gerinc egyenes folytatásaként kissé büszke és távolba előretekintő tartásban. Csak a légzésetekre figyeljetek, kövessétek azt a nyugodt, természetes ritmust, amelyet szervezetetek kíván. Belégzéskor rátámaszthatjátok a felső testetek súlyát a térdeteken nyugvó kezetekre, kilégzéskor pedig „elengedhetitek” ezt a támaszt.

Munkafázisok
1. A csoport iránti bizalom megtapasztalása

„Harangjáték”: „Alkossatok négy 6-7 főből álló kört. Egyvalaki álljon a kör közepére. Az a feladata, hogy törzsét egészen mereven tartva dőljön a többiek felé, azok elkapják, majd finom, szelíd mozdulattal a másik irányba terelik. A körnek szorosan kell zárnia, hogy a közepén álló és eldőlő társatok ne sérüljön meg, ne essen el. A játék lényege, hogy a kör közepén álló bizalommal adja át magát a többieknek, a többiek pedig vigyázva, segítve óvják az eleséstől és a bizalmat megszolgálják.”

Megbeszélés osztályszinten: Hogyan érezték magukat a kör közepén állók?
Várható érzések: bizonytalanság, biztonság, kiszolgáltatottság, bizalom stb.
Összegzés: Nem mindegy, hogy kire bízzuk rá magunkat. A bizalmat meg kell szolgálni.

2. Vágyaink elérésének eszközei: verbális, nonverbális kommunikáció, erőszakos viselkedés

„Alkossatok párokat. A párok egymással szemben ülnek. Egyikük összeszorított jobb öklét a másik nyitott bal tenyerébe helyezi. Ki tudja hamarabb kibontani párja összezárt ujjait úgy, hogy a társa egyetlen ujja se maradjon becsukva?”

Megbeszélés osztályszinten: „Soroljátok föl, milyen módszereket alkalmaztatok!”
Várható módszerek: erőszakkal szétfeszítette, simogatással, megkérte, hogy nyissa ki.
Összegzés: Az erőszak ellenállásra, a szelídség együttműködésre késztet.

3. A kísértésekre adható elutasítás alternatívái

A diákok körben ülnek, szemüket behunyva próbálják maguk elé idézni a tanár által ismertetendő szituációt, majd gondolatban befejezik azt, valamilyen választ adva a kihívásra.

„Haverjaid hétvégi kirándulásra hívnak. Ott lesz az a fiú vagy lány is, aki tetszik neked, de a társaságból másnak is. A kirándulás jó alkalom lenne arra, hogy összejöjjél vele. Tudod, hogy ki akarják próbálni a szipuzást. Szülő nem megy veletek.”

Az elképzelt válaszok tartalma szerint az osztály négy különböző sarkába gyűlnek a tanulók. A sarkokat a következő feliratok különítik el egymástól:

  • a) BEHÓDOLOK A CSOPORTNAK.
  • b) MEGPRÓBÁLOM MEGVÁLTOZTATNI A VÉLEMÉNYÜKET.
  • c) ELHAGYOM A CSOPORTOT.
  • d) A CSOPORTTAL MARADOK, DE KITARTOK A VÉLEMÉNYEM MELLETT.

Csoportos megbeszélés: Mi motiválta döntésüket? Milyen vágyak, milyen félelmek játszottak szerepet benne? Készítsenek rövid beszámolót a motivációkról, melyet az osztállyal is meg tudnak osztani.
Megosztás osztályszinten: a csoportok megbízott képviselői előadják beszámolójukat.

4. Az el nem utasítás következményei

A droghasználattal kapcsolatos félelmeket a táblára írjuk.
Várható félelmek: rosszullét, hazugságba keveredés, elzüllés, egészségkárosodás, rászokástól való félelem.
Ez elvezet az óra záró gyakorlatához, amely egyben a következő: szokásokkal foglalkozó foglalkozás előkészítése is: „Miért nem szeretnék rászokni a drogra?”

5. A szokás hatalmának megtapasztalása

Tollbamondás, azzal a kikötéssel, hogy nem húzhatják át a t betűt és az i-re nem tehetnek pontot.

Tények a marihuánáról

421 kémiai anyaga közül a THC a legveszélyesebb. Hatóanyagai a zsírszövetekben raktározódnak körülbelül 1 hónapig. Súlyosan befolyásolják a rövidtávú emlékezetet, az összehangoltságot, vagyis a mozgáskoordinációt, a gondolkodást, vagyis az agyfunkciókat, az olvasási készséget, a problémamegoldást és a szaporodást, mivel megváltoztatják a szervezet hormonszintjét.

„Számoljátok össze, hányszor vétettetek az új szabály ellen!”
Összegzés: Szokásainktól, rossz beidegződéseinktől eltérni nagyon nehéz. Egyetlen elhatározás nem elég!

--

Otthoni feladat: Figyeljétek meg magatokat és a környezetetekben élő embereket, milyen megrögzött szokásaitok vannak!

Befejezés – lazító gyakorlat: A párok egymásnak háttal, kézfogás nélkül állnak, a hátak érintkeznek. Adott jelre behajlítják a térdüket, lassan leguggolnak, közben kilégzés. Majd lassan fölegyenesednek, belégzés. Közben vigyáznak egymásra, hogy a mozdulat szinkronban történjen. Ha még maradt idő, a párok megbeszélhetik, hogyan érezték magukat a gyakorlat közben.

--

Felhasznált irodalom

Bagdy, E. – Telkes, J.: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest, 2002.

Csendes, É.: Életvezetési ismeretek és készségek. Műszaki Könyvkiadó. Budapest, 1998.

Ferenczi, Z.: Drogprevenció, pedagógus, iskola. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest, 2003.

Rosenberg, M. B.: A szavak ablakok vagy falak. Erőszakmentes kommunikáció. Agykontroll Kft. Budapest, 2001.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.16.
A 15-24 éves diákok fele dolgozik tanulás mellett
Minden második 15-24 éves diák dolgozik a tanulás mellett a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetségének (DiákÉSZ) adatai szerint – közölte a szervezet eln...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.16.

Az uralkodó osztály nem csak elképzelhetetlen mértékű materiális javakat halmoz fel, hanem az oktatási és egyéb kulturális berendezkedések eszközeit is irányítja. Az oktatási rendszerekben...
(Forrás: mérce)
--
2018.10.16.
Azt ígérik, marad az ingyenes oktatás a Corvinuson
A jelenlegihez hasonló mértékben, évfolyamonként ezres nagyságrendben megmarad az ingyenes tanulás lehetősége a Budapesti Corvinus Egyetemen azt követően is, hogy alapítványi fenntartású...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.16.
Pert nyertek a Gyöngyöspatán szegregáltan oktatott romák
Az állam köteles kártérítést fizetni azoknak a roma gyerekeknek, akiket éveken keresztül szegregáltan oktatott a gyögyöspatai Nekcsei Demeter Általános iskola – mondta ki hosszú évek ó...
(Forrás: abcug)
--
2018.10.16.
Az államtitkár szerint nem használhatatlan a KRÉTA, nem telik percekbe egyetlen jegy beírása
Védelmébe vette a KRÉTA-rendszert Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, szerinte a KRÉTA az állami, egyházi és magániskolák elvárásainak is képes megfelelni...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.16.
A strasbourgi bíróság elmarasztalta Magyarországot a tankönyvpiac államosítása miatt
A felperesek – a Könyv-Tár Kft., a Suli-Könyv Kft. és a Tankönyv-Ker Bt. – a magyarországi tankönyvkiadás- és forgalmazás 2011-es, illetve 2012-es centralizálása miatt fordultak a törv...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.14.
Sztrájk lehet az iskolákban? Akciósorozatba kezd az egyik pedagógus szakszervezet
A PDSZ akciósorozatának célja, hogy felhívja a figyelmet arra, „a pedagógusok munkaterhelése a 2011-es köznevelési törvény bevezetését követően átlépte azt a határt, amelyen túl má...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.14.
Palkovics László: „szintet lépünk” a szakképzési intézmények fejlesztésében is MTI
Palkovics László szerint az iskolákból kikerülő fiatalok az alapkompetenciákon túl olyan tudással és készségekkel kell rendelkezzenek, amelyek segítségével megállják a helyüket a 4....
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.14.
Janisch Attila: A gender szak megszüntetése az ELTE-n nem más, mint politikai erődemonstráció
A hallgatóknak kellene közösen tiltakozniuk az egyetem autonómiájának megsértése miatt, hiszen elsősorban az ő érdekük, hogy egy olyan intézményben tanuljanak, amely képes megőrizni a...
(Forrás: Magyar Narancs)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek