OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2006. szeptember 17.

Kádár Judit

Hány éves a gyerek? (6. rész)

Életkori támpontok az alkalmas történetek és alkalmas történetmondás kérdéseihez

Kamaszkor felső (16-18 éves)

Érzelmileg

Az előzőnél jóval csillapultabb, bár még mindig viharos életszakasz. Az érzelmi sérülékenység főleg a párkapcsolati és teljesítménybeli kudarcok tekintetében erős. A regresszív nyomás ereje, a szélsőséges lelkiállapotok és viselkedésmódok gyakorisága csökken – a kamasz külvilággal folytatott interakcióiban legalábbis, mert a családdal folyó történeteiben ez még hosszan fennmaradhat. A nagykamasz egyik legérzékenyebb pontja a rivalizálás; az ettől való visszariadás (erős, sikeres szülők mellett felnövő gyerekeknél ez szinte törvényszerű) vagy a versengés túlhajtása egyaránt hatékony gátat jelenthet az érett teljesítmény, szerepvállalás és kapcsolati élet kibontakozásában. A serdülő belső konfliktusainak másik gyújtópontja az elköteleződés: kapcsolatait tekintve éppúgy, mint a csoportokkal, eszmékkel, ideológiával, hazával, felekezettel való közösségvállalás tekintetében, illetve a pályaválasztás kérdésében. Kamaszkora első szakaszának domináns érzelmi csapdája, a mindig, mindenben jelenlévő ambivalencia érzés ebben a két élettémában marad fenn tartósan: a versengésben és az elköteleződésben. Mindkettő vonzza, és mindkettőt kerülni igyekszik.

Problémája alapvetően a családjával való megváltozott viszonyából, a családban betöltött helye megváltozásából ered: kezd elszakadni. Vágyaiban és bűntudatos szorongásaiban ott motoszkál, hogy a saját életében sikeresebb férfi/nő legyen, mint az apja/anyja, illetve egzisztenciálisan, szakmailag sikeresebb legyen náluk. Ez az eredendő – és eredendően tilalmasként megélt – rivalizálás és hűtlenség azonban visszariasztja. Ennek a zavarnak (és nem kevésbé a serdülő autonómiatörekvésének) egyik nagyon nyilvánvaló jele a serdülőkor második szakaszára olyannyira jellemző lojalitás- és autoritáskonfliktus. Gyakori megoldás, hogy az ifjú a családon kívüli világban keres bölcs, erős – valóságos vagy szimbolikus – szülőpótlékot, akinek azonban nem tiltott fölébe kerekednie: mestert, vezért, vezérlő eszmét, ideológiát. A modelléhség és az eszme-éhség nagyon erős ebben az életszakaszban, de mindkettő azzal a feltétellel, hogy (minden rajongás és feltétel nélkülinek tűnő elkötelezettség vállalás ellenére) a modell is és az eszme is szabadon választott és szabadon elhagyható.

A nagykamasz életében a korábbi féktelen hedonizmus és ugyancsak féktelen önsanyargatás helyét átveszik a kiegyensúlyozottabb, énazonosnak elfogadott örömszerző viselkedések és az erőfeszítés, lemondás tudatos, célvezérelt vállalása. A gyermeki felettesén helyét (amelynek hatalmát kiskamasz korában tagadva is magán érezte) átveszi az énideál, a kívülről vezérelt önkontroll helyét átveszi a belül kimunkált célok, ideálok, tervek szolgálatába állított önfegyelem. Nagyon lassan veszi át, a különböző addikcióktól az aszkétizmusig sokféle túlzás szegélyezi még ezt az utat.

Kognitívan

Az elvont műveleti gondolkodás virágkora. A serdülő – értelmi színvonalának és érdeklődésének megfelelő formában és témákban – mindent boncolgat, elemez, általános összefüggéseket tár fel és cáfol meg csillapíthatatlan szenvedéllyel. Néha kissé öncélúan, ami azt mutatja, hogy az előző életkor érzelmi, indulati életének hullámverését, ambivalenciáit próbálja az eszével uralni. Ennek van nagyon és kevésbé jó oldala. Nagyon jó oldala, hogy az ifjú ebben az életkorában tanuló- és megértő képesebb, mint korábban vagy később bármikor: kritikai és elemzőképessége, problémaérzékenysége óriási, absztrakciója bámulatos, törekszik a kérdések többoldalú feltárására és kifejtésére. Kevésbé jó, hogy ez a „kérgi túlműködés” nemritkán üres spekulációkba, öncélú okoskodásba, meddő teóriák gyártásába hajtja. Az ambivalencia ugyanis metaszintre emelve is ambivalencia marad, amit az eddigieknél jobban, de még mindig nem elég jól tűr. Amikor nem jól tűri, gondolkodása elveszti rugalmasságát: az elfogadott eszméből, gondolatból idealizált dogma lesz, a kritikából elutasítás, a magyarázatból racionalizáció.

Társasan

A nagyobb serdülők számára még mindig nagyon jelentős helyszín a kortárscsoport, de csoportéletük sűrűségét, intenzitását jócskán lazítja, hogy a valódi páros kapcsolatokra – barátságra, szerelemre – sokkal erősebb igényük van, mint a kiskamaszoknak, és ezeknek a kapcsolatoknak az intimitását is jobban tűrik. Szemben a kiskamasz csoportokkal, melyekben az egyéni jelleget úgyszólván eltünteti a csoportnormák és szokások szinte zsarnoki elvárása, az idősebb serdülők csoportjaiban nagyra értékelt, jelentős szerep jut az egyéniségnek éppúgy, mint az egész csoport – gondosan ritualizált és hangsúlyozott – egyéni jellegének.

A jól sikerült serdülőkor végére (ami nem feltétlenül, nem is túlságosan gyakran a 18 éves kor) számában és jelentőségében kiegyensúlyozódik a párkapcsolat és a csoportkapcsolat, a felnőtt kapcsolat és a kortárskapcsolat, a családon belüli kapcsolat és a családon kívüli. Az intenzív csoportélet helyét lassacskán átveszi a laza, sokféle egyéni vonást jól tűrő baráti társaság érzelmileg kevésbé túlfűtött miliője. Nagykamaszok túlságosan sűrű, összetapadt csoportjai – amelyek nemritkán ellenségesek, vagy legalábbis mértéken felül kritikusak más csoportokkal szemben – a csoporttagok éretlenségéről, leválási problémáiról árulkodnak.

Etikailag

A serdülőkor késői szakaszában az ifjak rendkívül érzékenyek, nyitottak etikai kérdések sokoldalú megtárgyalására, gyakorlati következményeik számbavételére. Nagy erővel kezdetét veszi az autonóm erkölcsi álláspont kimunkálása, amelyben a közvetlen és tágabb csoport normáinak figyelembe vételén túl az egyéni jelleg, a belülről vezérelt és szentesített egyéni álláspont is megjelenik. A serdülő magányos spekulációinak és társaival folytatott véget nem érő vitáinak java része a jó-rossz, helyes-helytelen kérdései körül folyik. Személyiségének érettségét, konfliktus- és ambivalencia tűrésének fokát nagyon érzékenyen mutatja, milyen mértékben képes a sajátjától eltérő etikai álláspontot tolerálni, miközben nem adja föl saját belülről vezérelt, autonóm álláspontját. Az eszmék, mesterek, mozgalmak iránt túlságosan korán, túlságosan erősen elköteleződő, rugalmatlan gondolkodású serdülők erkölcsi ítéleteikben következetesnek, koraérettnek tűnhetnek (ami nemegyszer imponál még kiforratlan véleményű, bizonytalankodó társaiknak), pedig valójában sokkal éretlenebbek még hezitáló, álláspontjukon még sokszor igazító kortársaiknál.

Beépülő identitáselem

A szabad választáson és a közös sorson, gyökereken, hagyományon egyaránt alapuló odatartozás érzése a szorosabb (család, baráti kör) és tágabb (város, ország, kultúra, vallás) csoporthoz a valóság vágyvezérelt, idealizáló eltorzítása nélkül. A valódi hűség és elkötelezettség érzés feltételeként a sokszínűség, különbözőség elismerése és értékként elfogadása a saját csoporton belül.

A késő serdülőkori identitásalakulás akkor sikeres, ha abban összedolgozódik és egyensúlyba kerül a gyerekkor önazonosság keresésének összes eredménye: az eredendő bizalom és a valóságelv, az autonómiatörekvés és az alkalmazkodás, a kompetenciaérzés és a reális önismeret, a stabil önmeghatározás vágya és a változás elfogadása, a kooperáció keresése és a versengés. A csoportidentitásban éppúgy, mint az én-identitásban az egymáshoz és az idealizált normához nem pontosan illeszkedő vonások elfogadása az érett azonosságérzés kritériuma. Ennek sikeres kimunkálása jócskán túlnyúlik a 16-18 éves koron, de ebben az életszakaszban alapozódik meg.

Domináns tevékenység

A nagykamasz beszélget. Magában és a társával, társaságban és tömegben, a családjával és a könyveivel, a múltjával és a jövőjével. Folyamatos szellemi, érzelmi mozgásban van és – jó esetben – folyamatos fizikai mozgásban: táncol, utazik, telefonál, szervez, gesztikulál, magyaráz, rohangál. Klubokba jár és rendezvényekre, koncertekre és sörözőkbe, gyűlésekre és randevúkra. Az alvás, evés megszokott napi ritmusa elvész, alárendelődik minden más fontos teendőnek – rohamokban alszik és eszik. Legfőbb tevékenységi formája az intenzív jelenlét (ebben a tekintetben roppant mód hasonlít a totyogni kezdő egyévesre: mindketten úgy érzik, hirtelen kitárult előttük az egész világ, és azt nekik most azonnal birtokba kell venniük).

A nagykamasz vitatkozik: minden eszmét, igazságot, meggyőződést, kapcsolatot azonmód kifordít, megszemlél a fonákjáról, felülvizsgál, hogy eldöntse, érdemes-e a bizalmára. Még önmagát is „kifordítja”, azaz folyvást veszélyes helyzeteket keres és teremt a maga számára, hogy eldönthesse, vajon a saját teste, érzései, intellektusa érdemesek-e a bizalmára. Rengeteg kárt tesz a világban, a kapcsolataiban, önmagában, de ez nem a prepubertás kaotikus ügyetlenkedése, nem is a kora kamaszkor provokatív, dühöngő ágálása, hanem a beható vizsgálódás kíméletlensége. A tönkretett dolgokat, kapcsolatokat (jó esetben is sokadszorra) megtanulja helyrehozni, és serdülőkora végére megtanul egy elfogadóbb, kíméletesebb bánásmódot a dolgokkal, emberekkel és önmagával szemben – miközben világismerete és önismerete minden eddiginél nagyobb mértékben gazdagodik.

A „meghallható” történet

Minden olyan történet, ami megmozgat és mérlegelésre, töprengésre késztet, ami új perspektívát nyújt, új szempontot kínál. A korábbi szakasz (akkor még tiltott) tanulságai mostanra érnek be: a nagyobb serdülő egyre a tanulságokat, egyéni, kapcsolati, társadalmi következményeket kutatja a történetekben.

A történetek identitás-építő haszna soha nem ilyen közvetlenül tapintható, mint éppen most, mivel az a serdülő, aki képes olvasni, történetekkel szembesülni (ha nem képes, beteg), szinte mindent azonmód saját magára vonatkoztat. Minden emberi történet az ő lehetséges története, minden esemény bekövetkezhet vagy már bekövetkezett az életében, minden szereplő egy lehetséges alterego a számára – még a legelesettebb, legkisszerűbb, legrettenetesebb is. A nagykamasz nemcsak az ideálisnak, közvetlenül énazonosnak érzett szerepeket engedi át magán, hanem az „antiszerepeket” is. A szereppróbálgatásnak ebben az időszakában – legalább gondolati síkon – mindent lejátszik magában, hogy azonosuljon vagy elhatárolódjon egy-egy sorslehetőségtől, és átélje az autonóm választás szabadságát. Minél több szempontból elemezhető, minél vitára ingerlőbb, ellentmondásosabb egy történet, annál jobb. A történetek közös feldolgozására legalább kétszer annyi időt kell szánni, mint szokásos.

--

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.02.08.
Egy kérdés a 6.-os állami irodalomtankönyvből: „Szerinted mi az oka az egyre jobban terjedő terrorizmusnak?”
Alföldy Jenő és Valaczka András tankönyvét, az Irodalom 6. Olvasókönyvet az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet adta ki 2015-ben. Többek között ezt állítjá...
(Forrás: 444.hu)
--
2018.02.08.
Toldi és a terror
Nem tartjuk jó ötletnek, hogy egy 12-13 éves gyereknek a Toldiból vezetik le a terrorizmust – így reagált a Népszavának Kereszty Péter, a Tankönyvesek Országos Szakmai Szövetségének (TANOSZ...
(Forrás: Népszava)
--
2018.02.08.
Szilágyi János: A politika fogva tartja a szakképzést
Abban látom a problémát, hogy ő (az Iparkamara elnöke) nyilván nem szakképzési szakember, ő a gazdasághoz ért, ám nincsen olyan szakmai műhely mögötte, ahol felkészítenék a szereplé...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.02.07.
Beépülő fideszes ügynökök? Újabb pedagógus-szakszervezet került veszélybe
„Szervezeten belüli feszültségek” és „bizalmi válság” terheli a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét (PDSZ) is. Utóbbi azért lehet rossz hír az érdekképviselet mellett elkötelezett...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.02.07.
Életemben egyszer sem adtam egyest vagy intőt, mert mindkettőt a személyes kudarcomnak éreztem volna
Interjú Winkler Mártával, a hazai alternatív pedagógiai mozgalom elindítójával. Több mint ötven éve van a pályán. A kezdetektől azért dolgozik, hogy minél több gyerek menjen örömmel...
(Forrás: hogyanmondjamelneked reblog)
--
2018.02.06.
Hoffmann Rózsa szerint nagyon fontos a diákok véleménye, ezt képviselte oktatási államtitkárként is
Hétfői sajtótájékoztatóján kérdezték a KDNP országgyűlési képviselőjét a diákok oktatást érintő követeléseiről. Az MTI beszámolója szerint Hoffmann Rózsa kijelentette, hogy a...
(Forrás: 444.hu)
--
2018.02.06.
Törley Katalin az Oktatási Minimumról – videó
A Tanítanék egyik alapítója az Oktatási Minimumot elkészítését célzó három hónapos munkafolyamatról beszélt Rónai Egon műsorában.
(Forrás: atv,hu)
--
2018.02.06.
Mi történik, ha nem lett kiváló a félévi bizonyítvány?
Az általános iskolákban a napokban osztották ki a félévi bizonyítványokat. A tájékoztató jellegű papír, amely a gyermekek haladásáról informálja a szülőket, ma már túlmutat önmag...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2018.02.06.
Úszik, nem kérdezget
Pedig Kálló Dániel kimondottan kulturált vitapartner. Nem szakadna be a Parlament teteje, meg a hold se esne le az égről, ha beszélgetnének vele. De nálunk ez nem része a kultúrának: nem csak...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
  Varga Magdolna


Tisztelt OFOE!

Mint Közalkalmazotti Tanács Elnök, dolgozóink tájékoztatása érdekében kérem szíves segítségét az Intézmény Fenntartó Társulás által működtetett óvodánk életét érintő, felmerülő kérdéseink megválaszolásában!

Intézményvezetőnk 4. ciklusú megbízása 2018 nyarán jár le. 3 év múlva jogosulttá válik a 40 éves munkaviszony utáni nyugdíjazásra.
Lehetséges-e pályáztatás nélkül meghosszabbítani a munkaviszonyát évenkénti, vagy egyszeri 3 éves hosszabbítással?
Pályázat kiírása esetén, mi történik akkor, ha egyik pályázó sem kap szavazati többséget?
Pályázhat-e olyan személy, aki az egyéb feltételeknek megfelel, és a közoktatásvezetői képzés első évét már elvégezte?
Köszönöm a válasz adást!

--
  Sándor Ferenc

Köszönöm válaszát!
Nem is gondoltam arra, hogy én, mint "szerencsés" külső szemlélő szülő kezdjem el ezen okok felkutatását, inkább a megfelelő szakember vagy szervezet felkutatását szeretném minél hamarabb megtalálni, hogy ezzel tudjak segíteni rajtuk és nem mellesleg azon gyermekeken is, akik nem teszik ezt, lásd saját gyermekem is, akinek elmondása szerint fél attól, hogy ne előtte történjen ilyesmi és még ki tudja milyen lelki gondot okoz ez benne és társaiban is.
Érdeklődnék, hogy a Fővárosi Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálatot ilyen esetben szükséges e értesíteni vagy ezt maga az iskola vezetése tegye meg?

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc! Jogos az aggodalma, a vagdosás (falcolás) jelensége meglehetősen gyakran fordul elő a tizenévesek körében. Mindenképpen foglalkozni kell vele a tanárok, szülők és szükség esetén pszichológus bevonásával. Itt olvashat többet e jelenségről: , de a tájékozódás önmagában kevés. Fontos hogy körültekintően és tapintatosan nyúljanak témához, és nyerjék meg hozzá az érintett gyerekek bizalmát. A tettet kiváltó feszültség okait kell először is megszüntetni, s ez az egyes gyerekeknél eltérő lehet.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Gratulálok, Ibolya! Örömmel tölt el, hogy iskolánkban ilyen innovációk valósulhatnak meg. További sikereket kívánok: Gyulai Sándor, a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium intézményvezetője
Digitális történetmesélés az oktatási nevelési folyamatban 3. - DST a történelem és társadalomismeret tanításában »

--

[Leiner Károly:] Kedves Zoltán, nekem szerencsém van, mert gyógypedagógusként több tantárgyat is taníthatok, így magammal kell "egyezkednem". De: voltam tanító bácsi is - ott is könnyedén megoldható a feladat. Ahol nem, ott a kollégákkal kell összedolgozni. Nézzünk egy példát: […]
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Zoltán:] Gratulálok! Fogyatékosokkal ilyen teljesítményt elérni nem akármilyen pedagógiai munkáról árulkodik. De mindez hogyan fér bele a mai iskolába, a NAT-ba, a kerettantervekbe? Milyen órák keretében lehet ezeket a lépéseket, eszközöket alkalmazni?
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek