OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2007. szeptember 10.
Címkék:
   

2001. szeptember 11. – ahogyan a magyar gyerekek látták

2001 szeptember 11. érzékelhetően korszakhatárt jelentett a világ történetében, azóta sok minden változott, sok mindent másképp ítélünk meg, mint korábban. Szinte közhelynek tekinthető az a kijelentés, hogy a gyors fordulatok, váratlan és sajnos egyre ijesztőbb történések korát élünk. Nem tagadható, hogy gyermekeink a bizonytalan világra szocializálódnak, ahol egyre gyakrabban nincs lehetőség a megélt, nem ritkán sokkoló élmények feldolgozására. Pedig nagyon fontos lenne odafigyelni gyermekeink reflexióira, a bennük alakuló világképre.

Ennek tudatában hívjuk fel a figyelmet egy hat évvel ezelőtti, de ma is figyelemre méltó kérdőíves vizsgálatra. Közvetlenül a 2001-es terrortámadás után Szávai Ilona és munkatársai egy négy kérdésből álló kérdőívet küldtek szét hazai és határon túli magyar iskolákba. Négyszázhuszonhárom 8–18 éves gyerek küldte vissza a válaszát. A vizsgálatról a Fordulópont 2001/3. számában adtak közre egy elemzést.

Az évforduló apropóján most a gyerekek válaszaiból mutatunk be egy ma is beszédes összeállítást. (A helyesírási hibákat szándékosan nem javítottuk.)

1. Tudod, mi történt nemrég Amerikában? Írd le röviden, hogy mit tudsz arról, ami ott történt!

Az Afgánok eltérítették a négy gépet és a világkereskedelmi központba a másikat pedig a Pentagonba külték be, de egy csomóan meghaltak. És még a gyerekek se jártak iskolába, hanem csak harcolnak. De ő a barlangba van bent nem megy onnan ki és így nem bírják elkapni. (12é.)

4 utasszállító gép terror támadás áldozatává vált. Több 10000 ember vált áldozatává. Megrémült emberek szaladgáltak. Egy gép a Pentagonba is bele csapódott. Később az emberek a nyugalom megőrzése érdekében nem mentek ki az utcára. New Yorkban minden csendes volt. (13é.)

Két db. eltérített repülőgép a terroristák számáról belecsapódott a Világkereskedelmi központba (ikertorony). A Pentagon sem maradt ki. A terroristák vezetője: Osama Bin Laden. Az Amerikaiak háborúra készülnek. Szerintem ebben az ügyben nagy hiba, hogy az Afganisztáni gyerekeket a terrorra tanítják, és ártatlan embereket is megölnek. (13é.)

Terrortámadás történt 2001. szept. 11.-én. Amerikát megtámadták az Afganisztániak. Több felhőkarcolóba belementek repülőgépekkel. Több utasszállítót eltérítettek útjáról és beleirányították a felhőkarcolókba. Afganisztán fellázadt Amerika ellen, ezért indítottak terrortámadást, vezetője Osama Bin Laden. (14é.)

Oszama Bim Laden terrorszervezete eltérített 5 repülőgépet, ami aztán előre meghatározott célpontokba csapódott be. Egy a Pentagon épületébe, kettő a Világkereskedelmi Központ északi és déli tornyába, egyet lelőttek az Amerikai vadászgépek, és egy lezuhant. (12é.)

Én azt tudom, hogy felrobbantottak egy nagy épületet, és most háború van, már bombáznak. (10é.)

Amerikát nemrég terrortámadás érte, felrobbant a világkereskedelmi központ két ikertornya, azaz két repülőgép csapódott bele és a nagy hőtől megolvadt a fém tartóváz. Az első számú gyanusított Osama bin Laden afgán terroristavezér, aki „Szent háborúnak” titulálta a támadást. (13é.)

A világkereskedelmi központba beleütközött két repülő. 110 emeletes felhőkarcoló volt és porrá omlott kb. 6000 ember halt meg. A fehérházba is bele akartak ütköztetni egy repülőt de az mellé esett és a robbanásban felgyulladt a ház. Az elkövető Osama Bin Laden volt. Most ő a világ első számú bűnöző. Amerika támadást indított Afganisztán ellen. (12é.)

Össze dölt a Pentagonak két tornya. Iszonyú nagy rombolás lehetett sírtak az emberek féltek. Eltéritetek sok repülőt. De egyesek szerint nem Osama Bin laden van a dologban mert kaptak névtelen esemesket amelyekben laden hizelgöen ír. (13é.)

2. Emlékszel, hogyan tudtad meg, hogy mi történt Amerikában? Szüleid beszéltek veled erről? Ők mit mondtak, mi történt?

Már azon a napon megtudtam ezt a szörnyű tragédiát, melyet minden csatornán mutattak. Szüleim is szörnyülködve nézték a tévét, amelyben ott volt a tragédia. (14é.)

Apukámtól tudtam meg és vagy 3 órát néztük a tv-t, eleinte el se akartuk hinni, és rögtön a háború jutott az egész család eszébe, tudtuk, hogy Amerika ezt nem hagyja anyiban. Elsőnek még arra is gondoltunk, hogy ez az egész egy színjáték, de ezt a gondolatot gyorsan elhesegettük. Hihetetlen, hogy az ember mikre képes... (14é.)

A Híradóból tudtam meg, mi történt. Szüleim igazán nem beszéltek velem a dologról. A katasztrófa utáni eseményekről a lapokból és a híradó különkiadásából értesültem. (12é.)

Akkor hallottam, amikor haza jöttem, tata temetéséről. A tévéből tudtam meg, a híradóban. Megkérdeztem a szüleimtől, és ők azt mondták, hogy közeleg a 3. világháború. (12é.)

Akkor beszélgettünk róla elég sokat, mostanában már nem nagyon. Azóta minden este imádkozok az Amerikaiakért. (11é.)

A szüleimmel sokat beszéltem erről. ők azt mondták, hogy ne féljek, biztos nem lesz súlyosabb következménye. De én ebben nem vagyok olyan biztos. (12é.)

A tévéből tudtam meg sok mindent. Az újság is sokat írt róla. A szüleimmel is beszélgettünk róla, és azt is gondolom mindet azért nem közölnek a riportok és szerintem nem minden igaz abból amit állítanak. A szüleim szerint ezek („az emberek a legbutább állatok”) Iskolás buszt felrobbantani?! (13é.)

Anyukámék is mondták nekem, de bővebben a televízióban láttam az eseményeket. Félnek ők is hogy Magyarországon kitörhet a háború, de remélem ki kerülne minket ez a tragédia. (14é.)

Aszt monták a szüleim hogy meg fög történi a harmadik világ háború és még aszt monták hogy lehet hogy ujrakezdödik az ösemberiség meg a dinoszauruszok. (11é.)

3. Azóta sokat vagy keveset gondolsz arra, ami Amerikában történt? Mikor és miért szokott eszedbe jutni?

Szoktam mert félek, hogy nálunk is kitör és elveszthetem a családomat és a falumat ahol fölnőttem. Meg a barátaimat és sajnálnám a kis községet ami a miénk az az Feldebrőt. (14é.)

Az Afganisztániaiak szerintem nagyon "normálatlanok", mert amikor megszületik egy kisgyerek fegyvert vesznek neki és 6 éves korába már a vállán kell tudni tartani. (10é.)

Úgy gondolom, nekünk nem ezzel kell foglalkoznunk. (11é.)

Sokszor eszembe jut, mert a nővérem kint él (15é.)

Nem érdekel. Csak akkor jön szóba, ha a haverokkal röhögni akarunk. (14é.)

Sokat gondolok, mert a keresztszüleim ott élnek. (12é.)

Sokat gondolok arra a percre amikor láttam a tévében. Nagyon sajnálom őket és azokat az embereket akiknek a szerettei meghaltak. (12é.)

Nem túl sokat, de gondolok rá, főleg akkor, ha azt hallom, hogy emberek haltak meg. (12é.)

Sokat, és akkor amikor nézek vagy hallok vagy mondok valami tragikus történetet. (10 é.)

Sokat jut az eszembe. Mégpedig reggelenként és azért mert benne marad a fejedben. (11é.)

Keveset szokot. Nem akarom elmondani. (9é.)

Én nem sokat gondolkozom róla. Mert az iskolában délelőtt tanulok. Délután leckét írok és lemosom a táblát. Mert én vagyok a táblafelelős. (9é.)

4. Szerinted mi lesz az amerikai események folytatása? Mi fog történni végül?

Amerika nem fogja ennyiben hagyni és súlyosan meg fogja torolni ezt a támadást. Amerika a vadászgépekkel addig fogja bombázni az arabokat ameddig el nem pusztítják az Arabok vezetőjét Osama Bin Ladent. (14é.)

A világ nem engedheti meg a háborút, csak sajnos túl sokan akarják ezt a háborút, talán nem is tudják, mit akarnak. Amerika minden esetben vissza fog vágni. (14é.)

Szerintem, ha sokáig bombázzák Afganisztánt, akkor az esetleges ellentámadások miatt akár komoly háború is kialakulhat. (12é.)

Mivel Amerika már megtámadta a tálibok hadiszállásait és több bombát is ledobott, kitörhet egy komolyabb háború is Amerika és Afganisztán között, de nem hiszek azokban a híresztelésekben, hogy világháború lesz. (13é.)

Megtalálják Osama bin Ladent és lecsukják. (10é.)

Szerintem az Iszlámok befejezik a terror támadásokat és jóváteszik bűnüket. (11é.)

Háború lesz, és a jobb győz mint mindig. (9é.)

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.04.22.
Tanítanék Mozgalom: még nem tudjuk, merre tovább
A választások eredménye egy kis időre őket is megbénította, így most rendezniük kell soraikat, és ki kell találniuk, miként is tudnak tovább működni ebben az új helyzetben. "Jelenleg a...
(Forrás: Népszava)
--
2018.04.21.
Viselkedjen már normálisan az a fogyatékos gyerek!
Hiába van papírjuk a tanulási nehézséggel küzdő vagy éppen fogyatékkal élő gyerekeknek, sokszor csak a tanár jó indulatán múlik, hogy tényleg ad-e könnyítést a dolgozatnál vagy felel...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.04.21.
Buk(tat)ás
Azt mondják, a magyar iskolarendszer leggyengébben teljesítő területe a nyelvoktatás. Az egész EU-ban nálunk beszélnek a legkevesebben idegen nyelvet – miközben az iskolában az előző rendszerben...
(Forrás: Népszava)
--
2018.04.21.
A kisdiák rendelte meg az iskolai menüt
A Békéscsabai Gyermekélelmezési Intézmény kezdeményezése alapján a megyeszékhely általános iskoláinak tanulói javaslatot tehetnek kedvenc ételükre. Ezeket azután beépítik az adott havi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.04.21.
A legnagyobb amerikai egyetemeket is legyőzték az ELTE hallgatói Washingtonban
A budapesti egyetemisták a döntőben több mint 120 csapatot utasítottak maguk mögé, köztük olyan egyetemek válogatottjait, mint a Yale, a Berkeley, az NYU, a King's College, a UCL, valamint a...
(Forrás: Szeretlek Magyarország)
--
2018.04.21.
Zsidó iskola a Budai-hegyekben: itt nem tudod megvásárolni a helyedet (Interjú a Lauder Javne igazgatójával)
Ahogy pedig a diákok egyre közelebb kerülnek a pályaválasztáshoz, el kell érni, hogy valóban arra koncentrálhassanak. Azzal segítünk, ha egy ponton túl a továbbtanulást támogatjuk, a tö...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2018.04.21.
Új irány jön a gazdaságban Az átfogó javaslatcsomag már májusban napirendre kerülhet
Részletes, új és átfogó gazdaságstratégiai javaslatok kerülhetnek már májusi megalakulását követően az új kormány asztalára. A javaslatok kidolgozásában a Magyar Nemzeti Bank, valamint...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.04.21.
Megvannak a kompetenciamérés friss eredményei: nagy baj van a szakközépiskolákban
Hiába szabta át a kormány a tanterveket, változtatott az óraszámokon és alakította át a szakképzést, nem javult a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok matematikai és szövegértési...
(Forrás: Eduline)
--
2018.04.18.
Kötélmászás: mi a fenének erőltetik évtizedek óta?
Az történt, hogy mikor a Facebookon nyilvánosan felsóhajtottam – mit felsóhajtottam, dühöngtem egy sort a még mindig kötelező kötélmászás miatt –, az ismerőseim kommentözönben tudatt...
(Forrás: wmn.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[H.M.:] Kedves Jázmin! Nagy örömmel és egy picit torokszorító érzéssel olvastam a sorait (az írás közkinccsé válása, és az egyik gondolat okozta az ambivalens érzést). Amit Ön leírt, azt nagy nemzetközi és hazai kutatások is alátámasztják: azok a hallgatók a legsikeresebbek, a […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[Anna:] Bár olyan eccerű lenne, hogy vasszigor, oszt' kész... Az egyén vagy csoport, amely a problémákat nem hajlandó tudomásul venni, hanem saját tudattalanjába száműzi, vagy a fegyelem válaszát adja rá, azaz elfojtja, s ez lényegileg ugyanaz, a robbanás felé halad. Lehet […]
Szegregáció »

--

[Szekszárdi Júlia:] Kedves KGY! Nem kétséges, hogy a szülők felelőssége óriási, de az Ön által ajánlott „vasszigorral” itt semmire sem mennénk. A szegregáció következményeiről lehet olvasni a bejegyzésben, és ugyanerről van szó a Gettórenoválás és iskolai szegregáció egyházi […]
Szegregáció »

--

[KGY:] Kedves Nóra! Ön hatalmasat téved a felelősség magállapításában! A gyermekért elsősorban 95% a szülők a felelősek a társadalmi felelősség csak a maradék 5%-ban kérhető számon, miután a szülő teljesítette a tőle elvárható részt. Nevelni a családban lehet a többi gyenge […]
Szegregáció »

--

[Varga Zsolt:] Az állam társadalmi igényt elégít ki, lásd: https://www.es.hu/cikk/2018-03-09/rado-peter/2018-az-oktataspolitikai-remenytelenseg-eve.html
Szegregáció »

--

[Gyulai Sándor:] Gratulálok, Ibolya! Örömmel tölt el, hogy iskolánkban ilyen innovációk valósulhatnak meg. További sikereket kívánok: Gyulai Sándor, a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium intézményvezetője
Digitális történetmesélés az oktatási nevelési folyamatban 3. - DST a történelem és társadalomismeret tanításában »

--

[Leiner Károly:] Kedves Zoltán, nekem szerencsém van, mert gyógypedagógusként több tantárgyat is taníthatok, így magammal kell "egyezkednem". De: voltam tanító bácsi is - ott is könnyedén megoldható a feladat. Ahol nem, ott a kollégákkal kell összedolgozni. Nézzünk egy példát: […]
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Zoltán:] Gratulálok! Fogyatékosokkal ilyen teljesítményt elérni nem akármilyen pedagógiai munkáról árulkodik. De mindez hogyan fér bele a mai iskolába, a NAT-ba, a kerettantervekbe? Milyen órák keretében lehet ezeket a lépéseket, eszközöket alkalmazni?
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek