OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2007. szeptember 10.
Címkék:
   

2001. szeptember 11. – ahogyan a magyar gyerekek látták

2001 szeptember 11. érzékelhetően korszakhatárt jelentett a világ történetében, azóta sok minden változott, sok mindent másképp ítélünk meg, mint korábban. Szinte közhelynek tekinthető az a kijelentés, hogy a gyors fordulatok, váratlan és sajnos egyre ijesztőbb történések korát élünk. Nem tagadható, hogy gyermekeink a bizonytalan világra szocializálódnak, ahol egyre gyakrabban nincs lehetőség a megélt, nem ritkán sokkoló élmények feldolgozására. Pedig nagyon fontos lenne odafigyelni gyermekeink reflexióira, a bennük alakuló világképre.

Ennek tudatában hívjuk fel a figyelmet egy hat évvel ezelőtti, de ma is figyelemre méltó kérdőíves vizsgálatra. Közvetlenül a 2001-es terrortámadás után Szávai Ilona és munkatársai egy négy kérdésből álló kérdőívet küldtek szét hazai és határon túli magyar iskolákba. Négyszázhuszonhárom 8–18 éves gyerek küldte vissza a válaszát. A vizsgálatról a Fordulópont 2001/3. számában adtak közre egy elemzést.

Az évforduló apropóján most a gyerekek válaszaiból mutatunk be egy ma is beszédes összeállítást. (A helyesírási hibákat szándékosan nem javítottuk.)

1. Tudod, mi történt nemrég Amerikában? Írd le röviden, hogy mit tudsz arról, ami ott történt!

Az Afgánok eltérítették a négy gépet és a világkereskedelmi központba a másikat pedig a Pentagonba külték be, de egy csomóan meghaltak. És még a gyerekek se jártak iskolába, hanem csak harcolnak. De ő a barlangba van bent nem megy onnan ki és így nem bírják elkapni. (12é.)

4 utasszállító gép terror támadás áldozatává vált. Több 10000 ember vált áldozatává. Megrémült emberek szaladgáltak. Egy gép a Pentagonba is bele csapódott. Később az emberek a nyugalom megőrzése érdekében nem mentek ki az utcára. New Yorkban minden csendes volt. (13é.)

Két db. eltérített repülőgép a terroristák számáról belecsapódott a Világkereskedelmi központba (ikertorony). A Pentagon sem maradt ki. A terroristák vezetője: Osama Bin Laden. Az Amerikaiak háborúra készülnek. Szerintem ebben az ügyben nagy hiba, hogy az Afganisztáni gyerekeket a terrorra tanítják, és ártatlan embereket is megölnek. (13é.)

Terrortámadás történt 2001. szept. 11.-én. Amerikát megtámadták az Afganisztániak. Több felhőkarcolóba belementek repülőgépekkel. Több utasszállítót eltérítettek útjáról és beleirányították a felhőkarcolókba. Afganisztán fellázadt Amerika ellen, ezért indítottak terrortámadást, vezetője Osama Bin Laden. (14é.)

Oszama Bim Laden terrorszervezete eltérített 5 repülőgépet, ami aztán előre meghatározott célpontokba csapódott be. Egy a Pentagon épületébe, kettő a Világkereskedelmi Központ északi és déli tornyába, egyet lelőttek az Amerikai vadászgépek, és egy lezuhant. (12é.)

Én azt tudom, hogy felrobbantottak egy nagy épületet, és most háború van, már bombáznak. (10é.)

Amerikát nemrég terrortámadás érte, felrobbant a világkereskedelmi központ két ikertornya, azaz két repülőgép csapódott bele és a nagy hőtől megolvadt a fém tartóváz. Az első számú gyanusított Osama bin Laden afgán terroristavezér, aki „Szent háborúnak” titulálta a támadást. (13é.)

A világkereskedelmi központba beleütközött két repülő. 110 emeletes felhőkarcoló volt és porrá omlott kb. 6000 ember halt meg. A fehérházba is bele akartak ütköztetni egy repülőt de az mellé esett és a robbanásban felgyulladt a ház. Az elkövető Osama Bin Laden volt. Most ő a világ első számú bűnöző. Amerika támadást indított Afganisztán ellen. (12é.)

Össze dölt a Pentagonak két tornya. Iszonyú nagy rombolás lehetett sírtak az emberek féltek. Eltéritetek sok repülőt. De egyesek szerint nem Osama Bin laden van a dologban mert kaptak névtelen esemesket amelyekben laden hizelgöen ír. (13é.)

2. Emlékszel, hogyan tudtad meg, hogy mi történt Amerikában? Szüleid beszéltek veled erről? Ők mit mondtak, mi történt?

Már azon a napon megtudtam ezt a szörnyű tragédiát, melyet minden csatornán mutattak. Szüleim is szörnyülködve nézték a tévét, amelyben ott volt a tragédia. (14é.)

Apukámtól tudtam meg és vagy 3 órát néztük a tv-t, eleinte el se akartuk hinni, és rögtön a háború jutott az egész család eszébe, tudtuk, hogy Amerika ezt nem hagyja anyiban. Elsőnek még arra is gondoltunk, hogy ez az egész egy színjáték, de ezt a gondolatot gyorsan elhesegettük. Hihetetlen, hogy az ember mikre képes... (14é.)

A Híradóból tudtam meg, mi történt. Szüleim igazán nem beszéltek velem a dologról. A katasztrófa utáni eseményekről a lapokból és a híradó különkiadásából értesültem. (12é.)

Akkor hallottam, amikor haza jöttem, tata temetéséről. A tévéből tudtam meg, a híradóban. Megkérdeztem a szüleimtől, és ők azt mondták, hogy közeleg a 3. világháború. (12é.)

Akkor beszélgettünk róla elég sokat, mostanában már nem nagyon. Azóta minden este imádkozok az Amerikaiakért. (11é.)

A szüleimmel sokat beszéltem erről. ők azt mondták, hogy ne féljek, biztos nem lesz súlyosabb következménye. De én ebben nem vagyok olyan biztos. (12é.)

A tévéből tudtam meg sok mindent. Az újság is sokat írt róla. A szüleimmel is beszélgettünk róla, és azt is gondolom mindet azért nem közölnek a riportok és szerintem nem minden igaz abból amit állítanak. A szüleim szerint ezek („az emberek a legbutább állatok”) Iskolás buszt felrobbantani?! (13é.)

Anyukámék is mondták nekem, de bővebben a televízióban láttam az eseményeket. Félnek ők is hogy Magyarországon kitörhet a háború, de remélem ki kerülne minket ez a tragédia. (14é.)

Aszt monták a szüleim hogy meg fög történi a harmadik világ háború és még aszt monták hogy lehet hogy ujrakezdödik az ösemberiség meg a dinoszauruszok. (11é.)

3. Azóta sokat vagy keveset gondolsz arra, ami Amerikában történt? Mikor és miért szokott eszedbe jutni?

Szoktam mert félek, hogy nálunk is kitör és elveszthetem a családomat és a falumat ahol fölnőttem. Meg a barátaimat és sajnálnám a kis községet ami a miénk az az Feldebrőt. (14é.)

Az Afganisztániaiak szerintem nagyon "normálatlanok", mert amikor megszületik egy kisgyerek fegyvert vesznek neki és 6 éves korába már a vállán kell tudni tartani. (10é.)

Úgy gondolom, nekünk nem ezzel kell foglalkoznunk. (11é.)

Sokszor eszembe jut, mert a nővérem kint él (15é.)

Nem érdekel. Csak akkor jön szóba, ha a haverokkal röhögni akarunk. (14é.)

Sokat gondolok, mert a keresztszüleim ott élnek. (12é.)

Sokat gondolok arra a percre amikor láttam a tévében. Nagyon sajnálom őket és azokat az embereket akiknek a szerettei meghaltak. (12é.)

Nem túl sokat, de gondolok rá, főleg akkor, ha azt hallom, hogy emberek haltak meg. (12é.)

Sokat, és akkor amikor nézek vagy hallok vagy mondok valami tragikus történetet. (10 é.)

Sokat jut az eszembe. Mégpedig reggelenként és azért mert benne marad a fejedben. (11é.)

Keveset szokot. Nem akarom elmondani. (9é.)

Én nem sokat gondolkozom róla. Mert az iskolában délelőtt tanulok. Délután leckét írok és lemosom a táblát. Mert én vagyok a táblafelelős. (9é.)

4. Szerinted mi lesz az amerikai események folytatása? Mi fog történni végül?

Amerika nem fogja ennyiben hagyni és súlyosan meg fogja torolni ezt a támadást. Amerika a vadászgépekkel addig fogja bombázni az arabokat ameddig el nem pusztítják az Arabok vezetőjét Osama Bin Ladent. (14é.)

A világ nem engedheti meg a háborút, csak sajnos túl sokan akarják ezt a háborút, talán nem is tudják, mit akarnak. Amerika minden esetben vissza fog vágni. (14é.)

Szerintem, ha sokáig bombázzák Afganisztánt, akkor az esetleges ellentámadások miatt akár komoly háború is kialakulhat. (12é.)

Mivel Amerika már megtámadta a tálibok hadiszállásait és több bombát is ledobott, kitörhet egy komolyabb háború is Amerika és Afganisztán között, de nem hiszek azokban a híresztelésekben, hogy világháború lesz. (13é.)

Megtalálják Osama bin Ladent és lecsukják. (10é.)

Szerintem az Iszlámok befejezik a terror támadásokat és jóváteszik bűnüket. (11é.)

Háború lesz, és a jobb győz mint mindig. (9é.)

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.11.12.
Szülők a tanárhiányról: bölcsész tanít matematikát, tesitanár magyart
Az utóbbi időben rengeteg adat látott napvilágot arról, mekkora a pedagógushiány az országban, a kormány azonban hárított. A reakció szerint természetes a fluktuáció, nem beszélhetünk...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.11.12.
Pálinkás József: "Igen, a piacgazdaságot meg kell védeni"
Én úgy látom, hogy a digitális fejlesztések inkább az eddigi folyamatok továbbvitelét jelentik majd, semmint alapvető fordulatot a gazdaságban. Olyan folyamatokat és tevékenységeket is gé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.11.12.
Leszakadás fenyegeti Magyarországot – figyelmeztet az MNB
Átfogó reformokat sürget a Magyar Nemzeti Bank (MNB) annak érdekében, hogy a gazdaság érdemben folytatni tudja felzárkózását Ausztriához képest – ez derül ki a most publikált Növeked...
(Forrás: zoom.hu)
--
2018.11.11.
Igyekeznek csökkenteni a pedagógusok terheit
A köznevelésért felelős helyettes államtitkár szólt arról is, ösztönzik, hogy minél többen válasszák a pedagógusi hivatást, illetve a pályaelhagyók visszavonzásának fontosságáró...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.11.11.
Egyre többen csatlakoznak az ELTE TÁTK-on szerveződő "sztrájknaphoz"
Az ELTE kommunikáció, filmtudomány és esztétika tanszékének oktatói is csatlakoznak az ELTE Hallgatói fórum is lesz az ELTE TÁTK-on. A társadalomtudományi karon november 14-én délelőtt...
(Forrás: Eduline)
--
2018.11.11.
Mészáros Lőrinc: Mi nemcsak labdarúgókat képzünk, hanem embereket nevelünk
„Nemcsak a testet, de a szellemet is építeni akarjuk” – írta a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia oldaAkadémistáink immár nemcsak iskolai műveltséget és labdarúgótudást kapnak, hanem...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.11.11.
Megint átalakítaná a kormány a szakképzést
Pölöskei Gáborné szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár szerint az átalakítás célja, hogy a szakképzés vonzó karriert nyújtson a fiatalok számára. Új...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.11.10.
Nagyon ideges mindenki – Lovász László: Többször felmerült bennem a lemondás gondolata
Ön tudja értelmezni, hogy mi az a határ, amit a kormány szerint az MTA egyes munkatársai átlépnek? Van ilyen határ egyáltalán?– Elsőre a társadalomtudományok jutnak eszünkbe, pedig a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.11.10.
Információs sztrájk lesz az ELTE-n
"Az ELTE Társadalomtudományi Kar oktatói és diákjai figyelemfelhívó szolidaritási és információs sztrájk napot szerveznek tiltakozásul a felsőoktatás autonómiáját és az akadémiai tanszabads...
(Forrás: Magyar Narancs)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek