OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2006. december 4.

Rendhagyó tanóra a siketek világáról

Felhívás intézményvezetőknek

A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) és a Csimota Kiadó által közösen kialakított, rendhagyó tanóra a siketek világába enged bepillantást a gyerekeknek.

Magyarország lakosságának csaknem 10%-a szenved valamilyen mértékű halláskárosodásban. Ebből súlyosan nagyothalló, illetve siket körülbelül 3-4%. Kommunikációs nehézségeik mindennaposak, nagy részük nehezen vagy egyáltalán nem képes a társadalomba való beépülésre, integrálódásra, hiszen sérülésük éppen a másik emberrel kialakítandó kapcsolattól fosztja meg őket. Meggyőződésünk, hogy a gyermekek még sokkal nyitottabbak a másságra, így fontos, hogy megismertessük velük a fogyatékkal élők világát.

Korunk társadalma az információra épül, mely beszélt és írott nyelven terjed. Kommunikálunk a boltban, közlekedés közben, hivatalos ügyeink intézésekor, a munkahelyünkön, otthon, de amikor kikapcsolódunk, filmet nézünk, újságot, könyvet olvasunk, akkor is párbeszédet folytatunk. A kommunikációs készség kialakításához meghatározott szókincs szükséges, melynek elsajátítása a halló gyerekeknél nem okoz különösebb problémát. A siket és a hallássérült gyerekek számára azonban a hallássérülés mértékétől függően a szájrólolvasás, az olvasás és írás megtanulása jóval nehezebb.

A siket emberek a jelnyelvet kommunikációjuk fő eszközének tekintik. A jelnyelvet ugyanúgy használják, mint a halló emberek a beszélt nyelvet. Tehát a jelnyelv a legtöbb siket ember elsődleges nyelve.

Célunk az, hogy a rendhagyó órák keretében ne csak beszéljünk a fogyatékosság elfogadásáról, hanem teremtsünk lehetőséget is a találkozásra és a megismerkedésre.

Ezt a programot a SINOSZ finanszírozza, így az iskolának csak a lehetőséget kell megteremtenie az óra megtartásához (melynek a menetét az alábbiakban részletesen kifejtjük).

A rendhagyó órát 1., 2. és 3. évfolyamos tanulók számára ajánljuk, és ennek megfelelően dolgoztuk ki az óravázlatot. Az osztályfőnök mellett egy siket animátor, illetve a kommunikáció támogatása érdekében egy szakképzett jeltolmács venne részt az órán. Az órán segédanyagként minden gyerek kap a Csimota könyvkiadó által kiadott Beszél a kéz 2. című könyvből olyan lapokat, melyeken siket jelnyelven lerajzolt szavakat találnak; ezeket haza is vihetik, vagy későbbi játékban felhasználhatják. A SINOSZ felajánl az iskolai könyvtár számára a Beszél a kéz, illetve a Beszél a kéz 2. című könyvekből osztályonként 1-1 példányt ajándékként, melyeket a továbbiakban saját belátásuk szerint használhatnak fel a pedagógusok.

Az óra menete

I. Az osztályfőnök néhány mondattal bevezeti a fogyatékosság, a másság mibenlétét

A vakok, siketek és a mozgáskorlátozottak rövid bemutatása (pl. a szemüveg teljesen elfogadott segédeszköz, míg a hallókészülékre rácsodálkozunk; a vakokat mindjárt felismerjük az utcán, megpróbálunk segíteni, a kerekesszékesek is láthatók, de a siketekről csak beszélgetés kezdeményezésekor derül ki, hogy nem hallanak). A siket ember nem hall, de ez nem jelenti azt, hogy néma is lenne. Tud hangot adni, de mivel nem hallja a saját hangját sem, így sokkal nehezebb a normál beszéd elsajátítása a számára. A siketeknek van egy saját nyelvünk, ez a siket jelnyelv.

II. Játék 1 (az animátor, a jeltolmács és az osztályfőnök közös közreműködésével)

„Most mutasd meg” (activity): szavak nélkül, kézzel lábbal magyarázva kell a gyerekeknek elmutogatniuk osztálytársaiknak egy-egy állatot (béka, tigris, majom, tehén, elefánt, nyúl, mókus krokodil), illetve közlekedési eszközt (hajó, metró, busz, daru, motor, mentőautó, markoló, vonat). Aki elsőként kitalálja, az mutogatja a társainak a következő szót. A játék célja, hogy érzékeltessük, sokszor milyen egyszerűen vagy – éppen fordítva – milyen nehezen lehet egy-egy mozdulatsorból kikövetkeztetni a másik fél mondanivalóját.

III. A jelnyelv bemutatása

  • Mi a kommunikáció?
  • Beszéden kívül hogyan lehet még egymással kommunikálni?
  • Feladat: kitalálni a siket vendég által elmutatott egy-egy mozdulat jelentését (siket jelnyelvi szlengek is felmerülhetnek akár, melyek szó szerinti megfeleltetései bizonyos összetett szavaknak – pl. vállalatvezető, piros pont, buszvezető-ablaküveg –, csak a gyerekek érdeklődésének megfelelő szavakból válogatva. Ugyanez fordítva: egy-egy fogalomra, tárgyra találjanak ki közösen egy jelet, rámutatni ezzel, hogy ezek a mozdulatok sokszor milyen jellemzőek is az adott tárgyra. Pl. szoktak-e egymás között kódolt módon, titkos jeleket használva beszélni, és milyen vicces is ez, amikor más nem érti, amit mi igen. Mindezt nagyon egyszerűen, játékosan fogalmazzuk meg.

III. Beszélgetés a siket vendéggel jeltolmács segítségével

Lehetséges témakörök, kérdések:

  • Hány éves, mivel foglakozik, hogyan lett siket?
  • Mennyire nehéz a beszélgetés a hallókkal, szájról olvasás, beszédhang?
  • Megnézik-e az utcán, ha társaival jelel; zavarja-e ez
  • Milyen napi problémákat jelent számára a fogyatékossága: bevásárlás, közlekedés, iskola, szórakozás (pl. hogyan hallgatnak zenét, táncolnak stb.)
  • Családja halló vagy siket? És a barátai?
  • Írás-olvasás elsajátítása: milyen plusz nehézséget jelent, hogy nem hallják a hangokat, melyekből a szavak építkeznek (nagyobbaknak bővebben lehet magyarázni)?

IV. A gyerekek szabadon tehetnek fel kérdéseket a siket vendégnek

V. Játék 2.

Az animátor kioszt lapokat (10 jármű) a gyerekeknek, melyen a Beszél a kéz 2. című könyv jelelő figurái láthatók. A gyerekeknek a többieknek nem megmutatva a lapot kell jelelniük úgy, hogy társaik kitalálják, melyik közlekedési eszközt mutatják.

VI. Zárás

A siket vendég segítségével a gyerekek megtanulhatják a legegyszerűbb mondatokat, pl. „Jó napot kívánok!”, „Köszönöm!” (mint ahogy, ha elutazunk külföldre, akkor is megtanuljuk az adott ország nyelvén ezeket a legalapvetőbb mondatokat) vagy „Szia, anyu, szeretlek!”. Így talán a gyerekek haza is visznek valamit ennek a különleges órának a tananyagából.

***

Célunk, hogy úgy találkozzanak ezzel a témával a gyerekek, mint egy érdekes, játékos jelrendszerrel. Nem elrémisztő, sajnálatkeltő célzattal történik a siket jelnyelvnek, a siketek világának a bemutatása, hanem a megismerésre törekszünk, másságuk elfogadására. Reméljük, hogy egyetértenek törekvésünkkel, és lehetőséget biztosítanak számunkra arra, hogy ellátogathassunk iskolájukba, és Önökkel együttműködve tegyünk a siket gyermekek beilleszkedéséért.

Ha kérdésük merülne fel az óra menetét illetően vagy időpont-egyeztetés céljából, kérjük, keressék Edinger Katalint a 30/274-9947 telefonszámon.

SINOSZ és Csimota Kiadó

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.20.
Készen állnak a sztrájkra a tanárok
öbb ezer visszajelzés érkezett már a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) felmérésére, amellyel a tanárok sztrájkhajlandóságát szeretnék feltérképezni. Szűcs Tamás elnök lapunknak...
(Forrás: Népszava)
--
2019.02.19.
"Elég nagy baj, ha valaki az MTA elnökével kerül vitába"
Ezt üzente Szél Bernadett az MTA és a Corvinus átalakításán dolgozó Palkovicsnak, aki a parlamentben vázolta fel, miért jó, ha a Corvinus alapítványi tulajdonba kerül, de az ülés felé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.17.
Nincs jobb mérés a felvételinél
Szinte minden évben felmerül, hogy a központi középiskolai felvételire elegendő-e a 45 perc tantárgyanként, illetve könnyűek vagy nehezek-e a feladatok. A lapunk által megkérdezett gyakorl...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Szódolgozat
Öveges Enikő és Csizér Kata tavaly tette le Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról című kutatási jelentését az Oktatási Hivatal asztalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Radó esete a brit tudósokkal. Nahalka István írása
A tanulási elmaradást az a látens diszkrimináció hozza létre, amelyet az iskolák működtetnek egyoldalúságukkal, sajátos értékorientációikkal, bizonyos kultúrák kirekesztésével. Lá...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.02.17.
Diákolimpikonoktól határon túli doktoranduszokig egyre többen állnak ki az MTA mellett
Kedden Budapesten mintegy 1000-1500 fő tiltakozott az MTA épülete előtt a tervezett ellehetetlenítés ellen (a demonstrációtól percről percre tudósítottunk), emellett Szegeden, Kolozsváron...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.17.
Mennyibe kerül a nyelvvizsga: akár több százezer forintos kiadással is kell számolni
A továbbtanulás nemcsak izgalommal, hanem anyagi terhekkel is jár, amit az OTP Öngondoskodási Index szerint a szülők 81 százaléka akár lemondások árán is vállalna. Sok családnak azonban...
(Forrás: eduline)
--
2019.02.17.
Utópiának tűnik, hogy bárki is megállítsa a Facebook pénzcsináló adatporszívóját
Ahogy a tavalyi, az idei évindító üzenetében is azt ígérte Zuckerberg – akinek a szavazati jogok 60 százalékát birtokolva teljes az ellenőrzése a cég fölött –, hogy rendet tesz a Facebook...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.17.
"Ha ma lennék 16, valószínűleg nagyon be lennék szarva" (Hercsel Adél intejúja Simon Mártonnal)
Ha összeszedném tíz barátomat, akik hasonlóan gondolkodnak, mint én, száz dologban nem értenénk egyet. Ezért kellene beszélnünk róla, a dolgok ott kezdődnek el. Az a baj, hogy leszoktunk...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek