OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2006. december 4.

Rendhagyó tanóra a siketek világáról

Felhívás intézményvezetőknek

A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) és a Csimota Kiadó által közösen kialakított, rendhagyó tanóra a siketek világába enged bepillantást a gyerekeknek.

Magyarország lakosságának csaknem 10%-a szenved valamilyen mértékű halláskárosodásban. Ebből súlyosan nagyothalló, illetve siket körülbelül 3-4%. Kommunikációs nehézségeik mindennaposak, nagy részük nehezen vagy egyáltalán nem képes a társadalomba való beépülésre, integrálódásra, hiszen sérülésük éppen a másik emberrel kialakítandó kapcsolattól fosztja meg őket. Meggyőződésünk, hogy a gyermekek még sokkal nyitottabbak a másságra, így fontos, hogy megismertessük velük a fogyatékkal élők világát.

Korunk társadalma az információra épül, mely beszélt és írott nyelven terjed. Kommunikálunk a boltban, közlekedés közben, hivatalos ügyeink intézésekor, a munkahelyünkön, otthon, de amikor kikapcsolódunk, filmet nézünk, újságot, könyvet olvasunk, akkor is párbeszédet folytatunk. A kommunikációs készség kialakításához meghatározott szókincs szükséges, melynek elsajátítása a halló gyerekeknél nem okoz különösebb problémát. A siket és a hallássérült gyerekek számára azonban a hallássérülés mértékétől függően a szájrólolvasás, az olvasás és írás megtanulása jóval nehezebb.

A siket emberek a jelnyelvet kommunikációjuk fő eszközének tekintik. A jelnyelvet ugyanúgy használják, mint a halló emberek a beszélt nyelvet. Tehát a jelnyelv a legtöbb siket ember elsődleges nyelve.

Célunk az, hogy a rendhagyó órák keretében ne csak beszéljünk a fogyatékosság elfogadásáról, hanem teremtsünk lehetőséget is a találkozásra és a megismerkedésre.

Ezt a programot a SINOSZ finanszírozza, így az iskolának csak a lehetőséget kell megteremtenie az óra megtartásához (melynek a menetét az alábbiakban részletesen kifejtjük).

A rendhagyó órát 1., 2. és 3. évfolyamos tanulók számára ajánljuk, és ennek megfelelően dolgoztuk ki az óravázlatot. Az osztályfőnök mellett egy siket animátor, illetve a kommunikáció támogatása érdekében egy szakképzett jeltolmács venne részt az órán. Az órán segédanyagként minden gyerek kap a Csimota könyvkiadó által kiadott Beszél a kéz 2. című könyvből olyan lapokat, melyeken siket jelnyelven lerajzolt szavakat találnak; ezeket haza is vihetik, vagy későbbi játékban felhasználhatják. A SINOSZ felajánl az iskolai könyvtár számára a Beszél a kéz, illetve a Beszél a kéz 2. című könyvekből osztályonként 1-1 példányt ajándékként, melyeket a továbbiakban saját belátásuk szerint használhatnak fel a pedagógusok.

Az óra menete

I. Az osztályfőnök néhány mondattal bevezeti a fogyatékosság, a másság mibenlétét

A vakok, siketek és a mozgáskorlátozottak rövid bemutatása (pl. a szemüveg teljesen elfogadott segédeszköz, míg a hallókészülékre rácsodálkozunk; a vakokat mindjárt felismerjük az utcán, megpróbálunk segíteni, a kerekesszékesek is láthatók, de a siketekről csak beszélgetés kezdeményezésekor derül ki, hogy nem hallanak). A siket ember nem hall, de ez nem jelenti azt, hogy néma is lenne. Tud hangot adni, de mivel nem hallja a saját hangját sem, így sokkal nehezebb a normál beszéd elsajátítása a számára. A siketeknek van egy saját nyelvünk, ez a siket jelnyelv.

II. Játék 1 (az animátor, a jeltolmács és az osztályfőnök közös közreműködésével)

„Most mutasd meg” (activity): szavak nélkül, kézzel lábbal magyarázva kell a gyerekeknek elmutogatniuk osztálytársaiknak egy-egy állatot (béka, tigris, majom, tehén, elefánt, nyúl, mókus krokodil), illetve közlekedési eszközt (hajó, metró, busz, daru, motor, mentőautó, markoló, vonat). Aki elsőként kitalálja, az mutogatja a társainak a következő szót. A játék célja, hogy érzékeltessük, sokszor milyen egyszerűen vagy – éppen fordítva – milyen nehezen lehet egy-egy mozdulatsorból kikövetkeztetni a másik fél mondanivalóját.

III. A jelnyelv bemutatása

  • Mi a kommunikáció?
  • Beszéden kívül hogyan lehet még egymással kommunikálni?
  • Feladat: kitalálni a siket vendég által elmutatott egy-egy mozdulat jelentését (siket jelnyelvi szlengek is felmerülhetnek akár, melyek szó szerinti megfeleltetései bizonyos összetett szavaknak – pl. vállalatvezető, piros pont, buszvezető-ablaküveg –, csak a gyerekek érdeklődésének megfelelő szavakból válogatva. Ugyanez fordítva: egy-egy fogalomra, tárgyra találjanak ki közösen egy jelet, rámutatni ezzel, hogy ezek a mozdulatok sokszor milyen jellemzőek is az adott tárgyra. Pl. szoktak-e egymás között kódolt módon, titkos jeleket használva beszélni, és milyen vicces is ez, amikor más nem érti, amit mi igen. Mindezt nagyon egyszerűen, játékosan fogalmazzuk meg.

III. Beszélgetés a siket vendéggel jeltolmács segítségével

Lehetséges témakörök, kérdések:

  • Hány éves, mivel foglakozik, hogyan lett siket?
  • Mennyire nehéz a beszélgetés a hallókkal, szájról olvasás, beszédhang?
  • Megnézik-e az utcán, ha társaival jelel; zavarja-e ez
  • Milyen napi problémákat jelent számára a fogyatékossága: bevásárlás, közlekedés, iskola, szórakozás (pl. hogyan hallgatnak zenét, táncolnak stb.)
  • Családja halló vagy siket? És a barátai?
  • Írás-olvasás elsajátítása: milyen plusz nehézséget jelent, hogy nem hallják a hangokat, melyekből a szavak építkeznek (nagyobbaknak bővebben lehet magyarázni)?

IV. A gyerekek szabadon tehetnek fel kérdéseket a siket vendégnek

V. Játék 2.

Az animátor kioszt lapokat (10 jármű) a gyerekeknek, melyen a Beszél a kéz 2. című könyv jelelő figurái láthatók. A gyerekeknek a többieknek nem megmutatva a lapot kell jelelniük úgy, hogy társaik kitalálják, melyik közlekedési eszközt mutatják.

VI. Zárás

A siket vendég segítségével a gyerekek megtanulhatják a legegyszerűbb mondatokat, pl. „Jó napot kívánok!”, „Köszönöm!” (mint ahogy, ha elutazunk külföldre, akkor is megtanuljuk az adott ország nyelvén ezeket a legalapvetőbb mondatokat) vagy „Szia, anyu, szeretlek!”. Így talán a gyerekek haza is visznek valamit ennek a különleges órának a tananyagából.

***

Célunk, hogy úgy találkozzanak ezzel a témával a gyerekek, mint egy érdekes, játékos jelrendszerrel. Nem elrémisztő, sajnálatkeltő célzattal történik a siket jelnyelvnek, a siketek világának a bemutatása, hanem a megismerésre törekszünk, másságuk elfogadására. Reméljük, hogy egyetértenek törekvésünkkel, és lehetőséget biztosítanak számunkra arra, hogy ellátogathassunk iskolájukba, és Önökkel együttműködve tegyünk a siket gyermekek beilleszkedéséért.

Ha kérdésük merülne fel az óra menetét illetően vagy időpont-egyeztetés céljából, kérjük, keressék Edinger Katalint a 30/274-9947 telefonszámon.

SINOSZ és Csimota Kiadó

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.18.
Itt a 2019-es egyetemi rangsor: ezek a legjobb pedagógusképzések
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara vezeti a pedagógus képzéseket indító intézmények hallgatói rangsorát, a második helyen szintén az ELTE áll, a Term...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.18.
Kis magyar alternatív valóság: mit tehetünk, ha az állam csak rombolja az iskolát?
Az állam korszerűtlen és méltánytalan oktatást nyújt a gyerekeknek – vélik egyre többen, és ezt felismerve egyes iskolák, tanárok és szülők próbálnak tüzet oltani, valamennyire jav...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.17.
Harmincezer ember nyelvvizsgadíját fizette vissza az állam
Eddig 30 ezer fiatalnak térítették vissza a nyelvvizsgadíját, továbbá 10 ezer fiatal kaphatta vissza a sikeres KRESZ-tanfolyam és vizsga díját a meghatározott összegig - jelentette be Nová...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.17.
Kétségbeesett pécsi szülők a Penny Market apróhirdető tábláján keresnek iskolát
A Pécs-Somogyban található Vadgesztenye Általános Iskolába elsősorban hátrányos helyzetű gyerekek jártak, ám idővel egyre csökkent a beiratkozók száma. A mélypont 2014-ben volt, amikor...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.12.17.
Vadgesztenyének lenni. Szülői levél Páva Péter polgármesternek
Kísérleti programba vágtunk bele. Tudtuk, hogy lesznek rögök, hogy lesznek elméletek, amik majd a gyakorlatban nem fognak működni, folyamatok, amik megszakadnak, mert így fog majd egyszer évek...
(Forrás: Facebook)
--
2018.12.17.
Elveszítette presztízsét a tanári szakma: szomorú adatok a pedagóguspályáról
„2016-ra elveszítette presztízsértékét az újságírói és tanári foglalkozás, amelyek a rendszerváltás előtti időkben még magas megbecsültségű szakmáknak számítottak. A 2016-os foglalkoz...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.17.
2022 után még durvább lesz a tanárhiány, de már most van egy nagy probléma
Legutóbb arról tájékoztattak, hogy 1-2 százalékos a pedagógushiány – mondta a Magyar Időknek Bódis József oktatási államtitkár, aki szerint 2022 után a nyugdíjba vonulók miatt viszont...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek