OFOE a Facebook-on
Betűméret
Archív

Az együttműködés etikai normái az Eötvös Loránd Tudományegyetem Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában

Az iskola kapcsolatrendszerei – Az etikai alapvetés fejezetei

VI. Kapcsolat a pedagógusok és a szülők között

A tanárok és a szülők kapcsolata azoknak a felnőtteknek az egyenrangú szövetsége, akik egymást kiegészítve felelősen fáradoznak gyermekek és fiatalok, a felnövekvő nemzedék szellemi és testi fejlődésén. Összefogásuk, közös gondolkodásuk és harmonikus együttműködésük fontos tényezője a nevelésnek. Találkozásaik – melyek részben szervezettek (fogadóóra, osztályonként beszámoló értekezlet), másrészt rugalmasan alkalmazkodnak a felek igényeihez – a kölcsönös tájékoztatást és a felmerülő problémák együttes megoldását szolgálják. A tanár a tanuló előmeneteléről, magaviseletéről köteles rendszeresen érdemben – írásban és szóban – tájékoztatni a kiskorú tanuló szüleit (Közoktatási Törvény I. fej. 14 §). A család és az iskola közötti érintkezésben kulcsszereplő az osztályfőnök. Az iskola munkájában épít a szülők hathatós közreműködésére, ebben a szülői munkaközösség tölt be döntéshozó és szervező funkciót. Ahhoz, hogy a szülők és az iskola nevelői közötti együttműködés valóban eredményes legyen, kívánatos, hogy:

  • A kapcsolat kölcsönös tiszteletre és bizalomra épüljön;
  • Az érintkezés közöttük legyen elfogadó, nyílt, őszinte, szívélyes, jóindulatú;
  • A tanulóval kapcsolatos problémák esetén legyenek nyitottak egymás érveire, kinek-kinek a feladatából fakadó sajátosságokra, álljanak készen arra, hogy közösen keressék a legjobb megoldást.

1. A pedagógus együttműködése a szülőkkel

A nevelő magabiztos szakmai felkészültsége, figyelmes, jóindulatú és körültekintő fellépése elősegíti a megfelelő kapcsolat megteremtését, a problémák konstruktív kezelését és hozzájárul, hogy az esetleges félreértések, súrlódások elkerülhetők, megelőzhetők legyenek. Kívánatos, hogy a tanár képes legyen felelősségteljesen összeegyeztetni a gyermek érdekeit és a kollegialitás szempontjait, valamint megőrizze erkölcsi feddhetetlenségét, mint a bizalom és tisztelet legfontosabb zálogát.
– A szülők iránti tiszteletét és nagyrabecsülését – ha alkalom adódik – kifejezésre juttassa a tanulók, a tanári kar, a szülői közösség előtt.
– A szülő kérésére tegye lehetővé a személyes találkozást és fogadóóráján, esetleg más, előre egyeztetett időpontban fogadja őket szívélyesen, udvariasan.
– Adjon a tanuló iskolai munkájáról, emberi magatartásáról érdemi tájékoztatást, pontos, objektív, problémafeltáró elemzést, a gondok jelzésekor tapintatosan járjon el, szükség esetén tanácsaival is segítse a szülőt.
– Hallgassa meg figyelmesen a szülő véleményét, kívánságait, esetleges panaszait, és az érintettek bevonásával lehetőségei szerint segítsen a problémák megoldásában.
– A személyes, családi vonatkozású információkat kezelje diszkréten, azokat csak a legszükségesebb esetben, nevelési szempontokat mérlegelve ossza meg más illetékes személyekkel.
– Az iskola belső életével kapcsolatos bizalmas információkat köteles titokként kezelni, igyekezzen erősíteni a szülők bizalmát az intézmény iránt, ne cselekedjék, és ne nyilatkozzék oly módon, amivel esetleg csorbíthatja az iskolavezetés tekintélyét, kollégái presztízsét.
– A szülővel kialakított személyes kapcsolata – legyen az személyes barátság, vagy valamilyen konfliktus – semmiképpen nem befolyásolhatja a tanuló teljesítményeinek objektív megítélését, és nem származhat belőle sem előny, sem hátrány más tanulók számára sem.
– Nem részesítheti semmiféle előnyben azokat a tanulókat, akiknek szülei az iskolai alapítványon keresztül támogatják az intézményt.
– A szülők munkáját – ha önként vállalják – kizárólag az iskola érdekében veszi igénybe, s a velük kialakított kapcsolatát nem használja fel jogtalan előnyök megszerzésére.
– A tanulók szüleitől nem fogad el olyan ajándékot, vagy egyéb juttatást, amely elvtelen lekötelezettséget vonhat maga után.

2. Az osztályfőnök együttműködése a szülőkkel

A nevelésben a szülőnek egyik legfontosabb szövetségese az iskolában a mindenkori osztályfőnök, aki néhány éven át pedagógiailag összefogja mindazt, ami tanulmányai és társas kapcsolatai terén az osztályközösségben gyermekével történik. A tanuló nevelésében a pedagógus csak a szülővel egyetértésben tud eredményes munkát végezni, azaz akkor, ha megegyezésre jutnak abban, hogy a gyermek a fejlődésben és a további nevelésében adódó teendőket miképpen osztják el egymás között. Ennek érdekében az osztályfőnök:

  • Nyitott minden kapcsolatteremtési lehetőségre. Megkereséskor a szülő rendelkezésére áll. A maga részéről rendszeresen beszámol a tanulók előmeneteléről, neveltségi szintjéről, tájékoztatja a szülőket a tanórán kívüli tevékenységekről (kirándulások, műsorok, klubdélutánok, előadások stb.), adott esetben meghívja őket a rendezvényekre.
  • Az egyénenként felmerülő problémákra felfigyel, a tanuló további fejlődése érdekében kezdeményezi a kapcsolat felvételét a szülővel, gondviselővel, vagy megfelelő szakemberrel.
  • Az ő munkáját érintő véleményeket, észrevételeket figyelmesen meghallgatja, mérlegeli, ha kell: megmagyarázza, áttekinthetőbbé teszi pedagógiai megoldásait, nyitott a pedagógiailag indokolt kompromisszumokra.
  • Segít abban, hogy létrejöhessen a személyes találkozás a szülők és a gyermek problémájában érintett kollégák között, és együtt találják meg a két fél érdekeit figyelembe vevő megoldásokat.

Az osztályfőnök sajátos feladatai közé tartozik, hogy a nem kívánatos feszültségek megelőzése érdekében:
– Biztonságot, jóindulatot kifejező, s egyúttal barátságos hangnemben érintkezik a szülőkkel, mint hozzáértő szakember és partner a gyermeknevelésben, kerüli, hogy értékelése a szülőben gyermeke iránt akár indokolatlan elvárásokat erősítsen meg, vagy felesleges indulatokat keltsen, elősegíti, hogy a szülők a gyerek személyiségéből, képességeiből kiinduló reális követelményeket támasszanak vele szemben.
– A beszámoló értekezleten a szülőcsoport nyilvánossága előtt ügyel a teljesítmények és a magatartás értékelésének pontosságára, tárgyilagosságára, arra, hogy növendékei közül senkit ne hozzon megszégyenítő helyzetbe. Csak olyan információkat hoz nyilvánosságra egyes tanulókra, illetve tanulócsoportokra vonatkozóan, amelyek a közösség megerősödését, a problémák konstruktív rendezését szolgálják.
– Igény szerint pedagógiai felvilágosítást kínál fel a korosztályra jellemző sajátosságokról, s ha kérik, a problémákkal kapcsolatban nevelési tanácsokat ad.
– Ha netán előfordulna, hogy egy türelmét vesztett, elégedetlen szülő rátámad, bármi módon megfenyegeti, azt a saját és az iskola tekintélyét és méltóságát megőrizve határozottan visszautasítja, s felvilágosítja a szülőt, hogy jogos panaszaival milyen iskolai fórumokhoz fordulhat.
– Gondosan kezeli, illetve felügyeli az osztály pénzügyeit, közös kiadásait (dekorációs költségek, osztályrendezvények, kirándulások, megemlékezések a jeles napokon, stb.), de a pénz fölött nem rendelkezik. A szülők megbízott képviselőjével ellenőrzi, hogy a pénz kezelője korrekt nyilvántartást vezessen, és évenként nyilvánosan is elszámoljon.
– Kezdeményezi a szociálisan hátrányos helyzetű családok segítését. Az iskolai alapítványtól, az illetékes önkormányzattól, illetve egyéb pályázat útján alkalmi, szociális juttatásokat, vagy rendszeres támogatást kérelmez, s az ügyet tapintatosan és diszkréten kezeli.

--

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2014.09.14.
Negyvenmilliós pénzjutalom a jó tanulóknak – Kínában
Hatalmas pénzjutalommal ösztönzi egy dél-kínai város a helyi tanulókat a legjobb egyetemekre való bejutásra.
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2014.09.14.
Életmentő mobilapplikáció okostelefonra
Az OMSZ és a WEBBeteg portál közösen kifejlesztett mobilalkalmazása, ami Android és iOS készülékekre egyaránt elérhető. Az app lépésről lépésre áttekinthető módon tartalmazza mindazt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2014.09.14.
Papírgyűjtés: a kormány elrontotta, a kormány megoldja
A földművelési tárca közleménye szerint „az iskolai papírgyűjtés törvényi lehetőségét teremti meg" a hulladékról szóló törvény tervezett módosítása.
(Forrás: Népszabadság)
--
1970.01.01.
Ónody-Molnár Dóra: Egy vizsgálat kronológiája 2.
Nem tudjuk, a megfogalmazott vádak igazak-e, az viszont biztos, hogy a hatóságok nem úgy működnek, ahogy ilyen esetekben kellene. Bojár és élettársa kapcsolatából 2008-ban gyermek született...
(Forrás: Népszabadság)
--
2014.09.13.
„A nyelv titokzatos dolog” – Hát még az ötödikes nyelvtan(könyv)!
Megnéztük hát, hogy mitől megújulóak az új tankönyvek, mit tartalmaznak, mennyire követnek korszerű szemléletet. Elsőként az ötödikes magyar nyelv és kommunikáció tankönyvet vettük...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2014.09.13.
Magyar nyelvi fakultás nyílt Azerbajdzsánban
Megnyílt a magyar nyelvi fakultás az Azerbajdzsáni Nyelvtudományi Egyetemen, az esemény alkalmából Szijjártó Péter, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára az MTI...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2014.09.13.
Több hely lesz a javítóintézetekben
A börtönök rombolják a fiatalok személyiségét, ezért előzetes letartóztatásnál is javítóintézetbe kell helyezni őket – hangsúlyozza a szaktárca.
(Forrás: Hír24)
--
2014.09.13.
Figyelem, fontos határidő jár le: hétfőig igényelhettek diákhitelt
A szabad felhasználású Diákhitel 1-gyel képzési formától függetlenül havi 15 ezer, 21 ezer, 25 ezer, 30 ezer, 40 ezer vagy 50 ezer forint igényelhető, amelyet havonkénti utalásban vagy...
(Forrás: Eduline)
--
2014.09.13.
Czunyiné: Minden tanulónak rendelkezésre áll a tankönyvcsomag
Megtörtént az új közoktatási rendszer alapjainak lerakása. A ma kezdődött tanévben is várhatók még változások, ezeket a köznevelésről szóló törvény írja elő. A politikus határozottan...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT agresszió bizalom család digitális nemzedék drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség felelősség felnőttképzés fiatalok film generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közösség motiváció média módszerek oktatás oktatáspolitika osztály osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők taneszköz tanulás tanár-diák kapcsolat tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem virtuális kongresszus visszaemlékezés óraterv ünnep
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Csilla!
1. Ha külső helyszínen történik valamilyen iskolai jellegű munka, akkor azt természetesen kint tölti el - valahogyan dokumentálva.
2. Elvileg túlóradíj is járna, ha kontakt órából tartana többet a számára előírtnál, és az a 32 órán túl kimutatható. Vagy előírnak neki a 32 óráján felül további benti feladatot. De szerintem a gyakorlatban ezt nem tartják sehol...
3. Erre nehéz jogszabályt találni, de: nyilván a kötelező továbbképzés neki munkaidő (még a felkészülés is), amit iskolán kívül kell ledolgoznia. Az naponta 8 vagy akármennyi óra. Az iskolai kötelező órája viszont csakis az iskolában folyó munkavégzésével telik, ilyenkor semmiképpen sem volna szabad a heti 32 órát 4 napra tömöríteni. (Ha így számolnák, akkor tulajdonképpen a szabadságát használná továbbképzésre.)
(Köszönjük Szívósné Tóth Annamáriának a válaszokat)

--
  Csilla

Sziasztok!
A pedagógusok kötelező 32 órájával kapcsolatban szeretnék kérdezni:
1. Valóban benn kell-e tölteni a 32 órát (32*60 perc) az iskolában? (Középsikola, gimnázium)
2. Ha 32 óránál többet tölt benn valaki, akkor jár-e érte túlóradíj? (na jó- ez költői kérdés volt...)
3. Ha van olyan kolléga aki szakmai továbbképzésre jár (második szak, illetve mesterképzés, hogy meglegyen az egyetemi végzettsége), amit az iskolavezetés jóváhagyott, akkor többször előfordul, hogy pl. pénteken az egyetemre megy, nem az iskolába. (Szerencsére órája nem marad el, mert az órarendet sikerült úgy elkészíteni, hogy pénteken ne legyen órája) Amikor nem kell egyetmre menni akkor még be is jön az iskolába. Szóval amikor egyetmre megy, akkor a 32 óráját 4 nap alatt kellene letölteni az iskolában. Jogszerű-e ez? Nem számít-e bele a 32 órába az iskolavezetés által jóváhagyott (általa ösztönzött) képzésen való részvétel?
Válaszotokat előre is köszönöm! Csilla

--
  Varga Ili

Kedves Marcsi! Sajnos ebben az esetben nem jár idegennyelv-tudási pótlék .

--
  Marcsi

Sziasztok!Szeretnék tőletek tanácsot kérni.A fiam rendszergazdaként dolgozik egy középiskolában.A végzettsége informatikus hálózattelepítő és üzemeltetó középfok és webprogramozó felsőfok.A munkahelyén a középfokú végzettségét számolták be. Az alapbére így 118000 Ft.Rendelkezik azonban B/2 tipusú angol középfokú nyelvvizsgával is.Az a kérdésem lenne hogy ezt a munkahelyén be kell-e számolni (vagy beszámították-e)és akkor hogyan alakulhat a bére? Megpróbáltam utánnanézni,de nem igazán egyértelmű ez a számomra.Elöre is köszönöm a válaszotokat. Marcsi

--
  Varga Ili

Kedves Lia!

A 138/1992-es Kormányrendeletet már hatályon kívül helyezték. A 326/2013.Kormányrendelet alapján besorolható az F fizetési osztályba, ha a feltételek teljesülnek.

A Kjt. 74. §-a írja elő az idegennyelv-tudási pótlékot. Ha indokolt a munkakörében a használata, akkor megilleti.

- A Kjt. szerint (27. § (1)148) a határozott idejű közalkalmazotti jogviszonyt a közalkalmazott írásban indokolt lemondással akkor szüntetheti meg, ha a lemondás indoka olyan ok, amely számára a közalkalmazotti jogviszony fenntartását lehetetlenné tenné vagy körülményeire tekintettel, aránytalan sérelemmel járna. A lemondási idő egyébként 2 hónap.

--
  Varga Ili

Kedves K. Zoli! A pontos válaszhoz több információra lenne szükségem. Tudnom kellene például, hogy milyen munkakörről van szó, a Ba/Bsc-re volt-e tanulmányi szerződése, s ha volt, az mit tartalmazott stb. Általánosságban annyit tudok mondani, hogy a munkáltatónak nem kötelező hozzájárulnia a felsőfokú tanulmányokhoz.
Nézze át a 2012. évi I. törvényt (Mt).

--
  K.Zoli

Oktató kórházban dolgozó közalkalmazott a saját szakmájában tanulna tovább BSC-ről MSc-re.
Megtagadhatja e a munkáltató?

--
  Lia

Sziasztok!
A segítségetekre lenne szükségem egy munkajogi kérdésben! Nagyon remélem, hogy tudok nekem tanácsot és választ is adni!
A kérdés:
-Iskolatitkár felsőfokú (főiskolai Ba/Bsc alapképzési) végzettséggel 138/1992. (X.8.) Korm.rendelet 1. melléklete szerint besorolható-e F kategóriába?
- Iskolatitkár kaphat-e nyelvvizsga pótlékot?
- Határozott idejű kinevezés esetén (helyettesítés), ha az iskolatitkár a határozott idő letelte előtt felmond, a 30 napos felmondási idő lép-e érvénybe?
Segítségeteket előre is nagyon szépen köszönöm!!!
Üdvözlettel:Lia

--
  OFOE

Kedves Enikő, jó lenne, ha privát e-mailt írna nekünk, mert nem biztos, hogy minden részlet a nyilvánosságra tartozik. Nekünk viszont feltétlenül többet kellene tudnunk az ügyről, ha érdemben segíteni szeretnénk. Az osztalyfonokok@gmail.com címre írhat nekünk. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Ujlaki Enikő

Tisztelt OFŐ!
Segítséget szeretnék kérni. A fiam most kezdi el a 7. osztályt. Tavaly az iskola igazgatója két választási lehetőséget adott számunkra vagy 8 hétig magántanulónak kivesszük a fiamat vagy fegyelmit indítanak ellene és kirakják az iskolából. Tudomásom szerint csak 9 osztályos ellen lehet fegyelmit indítani és csak 3 hónapon belül elkövetett kötelességszegés miatt lehet.
Ha röviden a fiamat jellemezni akarom: más mint a többi, szeret tanulni, sok pályázatot megnyert már, 4 évesen könyveket olvasott, átlagon felüli képességei vannak, 3 éve ministrál (segít a papnak minden misén), pap szeretne lenni, de magas a félelem szintje (pszichológushoz járunk lassan 6 éve, ami szép lassan használ is neki), mássága miatt konfliktusba kerül a többi gyerekkel (pedig az osztály átlag 4,8).
Szerintem nem volt igazi okuk kicsapni az iskolából. Elvinném más iskolába, de félek újra kezdődik az egész.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[János:] Elolvastam Ónody-Molnár Dóra cikkét. Többek között ezért is gondolom, hogy több szakterület képviselőjét kell "összehozni".
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[Juli:] Igaza van, János. Nagyon nagy baj, hogy minden átpolitizálódik. A gólyatábor ügy alkalom volt arra, hogy aki akart, belekössön az ELTÉ-be, és a hallgatói önkormányzatokba. A dologban ki-ki ízlése, politikai elkötelezettsége alapján foglalt állást. S közben magát az ügyet hol […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[János:] Kedves Júlia! Ha valaki, akkor én igazán feminista vagyok (2 lányom és a feleségem messze elmaradnak tőlem) :), inkább azok - csípőből odavetett - alpári kritikájára gondoltam, akik meglátva a "szaknévsort", már acsarkodnak is... Pedig, ha vennének egy nagy levegőt, […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[Tőkés Hédi:] Nagyon jó az online lapozható! Nem tudom "letenni" a könyvet :) Köszönöm!
Alma a fán – A tanulás jövője »

--

[János:] Navracsics úrnak alapdokumentum az új beosztásában, jó lenne ha elolvasná...
Alma a fán – A tanulás jövője »

--

[János:] Sok helyre elküldtem már én is... :)
Alma a fán – A tanulás jövője »

--

[Juli:] Kedves János! Felhívtam a munkacsoport figyelmét a honlapon zajló diskurzusra. Remélem, nyitni fognak Érlelődik közöttünk az együttműködés, de kicsit másképp gondoljuk a megoldást. Mindenképpen visszatérünk rá. Igaz, nőkből áll a munkacsoport, de nem mondanám őket […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[Juli:] Kedves János, örülök, hogy tetszik. Szerintem is kitűnő kötet, és nagyon jó, hogy lehetőséget kaptunk a folyamatos közlésére az egyes fejezeteknek. Remélem, sokan elolvassák.
Alma a fán – A tanulás jövője »

--

[János:] Nagyon jó! Eddig kb. 50 oldalt olvastam el a kötetből, de máris ajánlom mindenkinek. Az egyes interjúk hosszúak, érdemes egyszerre csak egyet elolvasni és elmélyülni benne. A nyelvezete miatt talán inkább a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező szülőknek (is) ajánlanám, […]
Alma a fán – A tanulás jövője »

--

[János:] Kedves Júlia! Köszönöm a linket: http://hivatlanul.com/munkacsoport-cselekvesi-felhivas-gyermekbantalmazas-gyermekjogok/ Szívesen venném, ha az itt megjelent "párbeszédünk" (Csillát nagyon is beleértve) megjelenne náluk és az OFOE "hivatalosan" is ott lenne […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--
OFOE (2001–2014) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek