OFOE a Facebook-on
Segíts, hogy tovább működhessünk! Függetlenül.
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2006. február 22.
Címkék:
   

„Megszüljelek vagy megöljelek?”

Novák-Kovács Ágnes könyvéről

„Bevallom, hogy az ofőnk nagyon jó fej, kizárólag az ő ötlete alapján kezdtünk bele az aktív cselekedetekbe. Bár az is elképzelhető, hogy viccnek szánta, amikor megkérdeztük tőle, hogyan lehetséges elintézni azt, hogy ilyesmiről, mint az említett könyv (Megszüljelek vagy megöljelek?) essék szó a suliban. Nem csak a miénkben, hanem több helyen is, talán akkor úgy érezhetnénk, hogy nekünk is lehet beleszólásunk abba, hogy mikről esik szó, illetve nem csupán a kötelező tananyagok vannak, hanem olyan is, amit mi szeretnénk megvitatni, mert nekünk sokat jelent, és biztosan tudjuk, hogy a hasonló korúaknak is jelenthetne, ha egyáltalán hallanának róla. Vagyis van lehetőség arra, hogy mi is beleszóljunk? Ön szerint: ezt vehetjük komolyan, és ha igen, hogyan?????? Például Önök tudnak ilyesmiben segíteni, vagy ötletet adni?”

(Részlet Kata és gimnazista barátnői az OFOE-nak írt leveléből)

 

A mi ötletünk az volt, hogy a középiskolás Kata és barátnői maguk írjanak ajánlót a számukra oly fontos kötetről. Az ajánló el is készült, amelyet az alábbiakban szerkesztett formában, de lényegi változtatások nélkül közlünk.

 

Megszüljelek vagy megöljelek? – Könyörgök az életemért

Ajánló

Véletlenül került a kezembe a könyv, de a címe azonnal felkeltette az érdeklődésemet, hisz olyan problémát feszeget, amely minden lányt érdekelhet. Mégis kicsit szkeptikusan kezdtem el olvasni, hiszen azt gondoltam, hogy egyoldalúan akarja majd rám erőltetni – a nem kívánt terhességek kapcsán – a döntést, és talán abortuszellenes lehet.

De mindjárt az elején kiderült, hogy aggályaim alaptalanok: már az Előszónál egyértelművé vált számomra, hogy a szerző nem ítélkezni akar, hanem segíteni annak a sok-sok fiatalnak, idősebb nőnek, aki segítségre szorul, mert olyasmi következett be az életükben, amit nem akartak: vagyis teherbe estek.

A könyv elején a szerző négy történeten keresztül mutatja be, miként dönt egy-egy lány, nő abban a helyzetben, amelyikbe bármelyikünk kerülhet, akár felelőtlenül, akár szerencsétlen módon. A történetek bárhol bármikor megtörténhetnek, hiszen sok hírt hallunk a csecsemőgyilkosságokról, sokat olvashatunk az abortuszokról. Azelőtt nemigen figyeltem ezekre a híradásokra, viszont a könyv elolvasása után beláttam, hogy jóval tudatosabban kell vigyáznunk, nehogy teherbe essünk. Ha mégis megtörténne a baj, akkor sem szabad pánikba esni, mert nagyon sok szakember dolgozik azért, hogy az ilyen szituációban legyen kihez fordulni. Éppen ezért nagyon sok elérhetőséget gyűjtött össze az írónő; olyanokat, ahová nem kívánt terhesség esetén bátran és névtelenül elmehetünk.

A sok-sok kötelező olvasmány, illetve a kedvtelésből olvasott könyvek szerzői közül még soha nem szólított meg ennyire közvetlenül egyetlen író sem. A kötet olvasása közben végig úgy éreztem, hogy személyesen hozzám szól. Számomra ez az élmény az újdonság erejével hatott, többek között ezért sem tudtam letenni. Amit még lényegesnek gondolok: tökéletesen érthető nyelven, kedves, közvetlen hangnemben ír a témáról. Nem szakirodalomról van tehát szó, hanem közérthető, olvasmányos szövegről.

Nagyon fontosnak tartom, hogy szó esik mind a két nem képviselőinek a felelősségéről: a megfontoltságra, az elővigyázatosságra hívja fel a figyelmet, hiszen a közös örömök sok esetben olyan problémák forrásai lehetnek, amelyek kizárólag minket, lányokat terhelnek…

Számomra igen érdekes adalék, hogy az írónő tanárként kezdte a pályafutását, és aztán – egészen más területen – valami igazán személyeset és rendkívülit nyújt át nekünk. Bevallom, hogy eddig nem sok tanár közvetlensége fogott meg sem az általános iskolában, sem most, a középiskolában, pedig jók az eredményeim a suliban.

Olyan statisztikai adatokat, megtörtént csecsemőgyilkosságokat tár az olvasó elé, amelyek valóban sokkolhatnak mindannyiunkat. Nagy valószínűséggel éppen ez lehetett a célja: sokkolni, hogy végre elgondolkodjunk, megfontoltan éljünk, ne tekintsük tabunak azt a témát, amiről igenis beszélnünk kell! A szexualitás is témája tehát a könyvnek: a szerző ezen a téren is a megfontoltságra, az elővigyázatosságra helyezi a hangsúlyt.

Én később orvosként szeretnék segíteni az embereknek, ez a tanárnő pedig ezzel a könyvvel teszi ezt.

Ajánlom tehát a könyvet minden lánynak és fiúnak(!), továbbá a felnőtt nőknek is, hiszen az ő korukban is bekövetkezhet nem kívánt terhesség! Minden jobb, mint egy kisbabát megölni – ezzel a gondolattal a fejemben írtam ezt az ajánlót.

Sz. Vivi, N. Kata és barátnőik egy gimnáziumból

Novák-Kovács Ágnes: Megszüljelek vagy megöljelek?
2. bővített és átdolgozott kiadás. No-Ko Sat Kiadó. Budapest, 2006.
222 oldal
ISBN 963 87020 0 1
Ára: 1990 Ft
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.09.23.
Illegális osztálypénz helyett szülői alapítványok
Keszei úgy véli, ha a gyerekek érdekében a szülőknek kell átvállalniuk az állam feladatait, tegyék azt törvényesen. Az alapítvány előnye, hogy számlaképes, így nem fordulhat elő, hogy...
(Forrás: Népszava)
--
2017.09.23.
Vekerdy Tamás: Ne sírj, dögölj meg húsz évvel előbb!
A mi oktatásunk egyik paradoxona: úgy akarunk teljesítményt kizsarolni, kifacsarni, hogy közben ugyanazt visszafogjuk. Öröm és élmény nélkül nincs világ- és önmegismerés. Mit gondol, ki...
(Forrás: Népszava)
--
2017.09.23.
Ha iskola nincs, semmi sincs
Magyarországon kialakult egy számomra váratlan nemzeti egység. Hangot adott kifogásainak a kormány, egyöntetűen nyilatkoztak, megmozdulásokat szerveztek az ellenzéki erők, ötpárti határozatot...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.23.
Felmérik a nyelvtudást az iskolákban
Most tehát speciális felmérés készül, bár az iskolások nyelvismeretét már eddig is vizsgálták. Lapunkat a humántárca arról tájékoztatta, hogy 2014-2015-ben bevezették a köznevelési...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2017.09.23.
"Egyedül vagyok angoltanár két iskolában" - rengeteget túlóráznak a tanárhiány miatt a pedagógusok
Döcögősen indult a tanév sok pedagógus számára. Saját óráik mellett hiányzó kollégáik óráit is meg kell tartaniuk azoknak, akik olyan iskolában dolgoznak, amely még mindig keres pedag...
(Forrás: Eduline)
--
2017.09.23.
Ömlik a pénz a közszolgálati egyetemnek
Bár a hallgatók létszáma a kisebb és közepes egyetemek szintjén van, a 2012-es alapítás óta csak infrastruktúra-fejlesztésekre közel ötvenmilliárd forint értékű uniós és magyar kö...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.22.
A hazai közoktatási rendszer megújításának első, halaszthatatlan lépései – A CKP javaslatcsomagja
A Civil Közoktatási Platform összeállított egy – a közoktatás újjáélesztését célzó – javaslatcsomagot, amely a következő, reményeink szerint demokratikus kormányzat oktatáspolitikai...
(Forrás: ckp.tanitanek.com)
--
2017.09.22.
Általános iskolák kerültek egyházi kezelésbe Tolna megyében
Két általános iskola fenntartását vette át szeptember elsejével az evangélikus és a református egyház Tolna megyében, az önkormányzatok Bonyhádon és Madocsán is támogatták a fenntart...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.22.
Feloszlatással fenyegették meg a kárpátaljai megyei tanácsot
Az ukrán parlament által szeptember 5-én elfogadott új oktatási törvény a közoktatás korszerűsítését tűzi ki célul 2018 szeptemberétől bevezetendő reformokkal, egyebek mellett 11-rő...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Hajni!
Egy kiegészítő információ, hátha segít:
"Egészségfejlesztés tanár" google keresésre számos felsőfokú intézmény leírása elolvasható a szakról, a leírásokban a felhasználhatóságról is. Ezen belül külön kereshető: "egészségtan tanár állás" is. A törvény nem rendeli kötelező feltételként semmilyen állami munkakörhöz, viszont a leírásokban emlegetett intézmények közül többfélében érdemes érdeklődni, hogy ők valóban alkalmaznak-e ilyen végzettségű szakembereket.

--
  OFOE

Kedves Hajni!
Az alapszak arra jogosít fel, hogy elvégezz egy mesterszakot. Idézek az EMMI rendeletből, bár ezt bizonyára Te is megnézted:
Az egészségfejlesztő-tanár: képzés célja az alapfokozaton vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, a szakképzésben és a felnőttképzésben, az iskolai egészségfejlesztéssel kapcsolatos oktatási, pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására való felkészítés.
Pl. itt olvasható: 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről.

A szociálpedagógus(CXC/2011 Knt. 3. sz. melléklet) végzettséggel lehetsz kollégiumi nevelőtanár.

Esetleg iskolai napköziben lehet próbálkozni. 

--
  Hajni

Kedves Szakértők!
A következő lenne a kérdésem: 2018.nyarán szerzem meg az Egészségfejlesztés Tanár MA diplomám. Milyen munkakörök betöltésére alkalmas a végzettségem? Milyen intézményekben tudok elhelyezkedni vele? A BSc végzettségem Szociálpedagógus. Köszönöm a választ!
Üdvözlettel:Hajni

--
  Andi

Köszönöm a választ.

--
  OFOE

Kedves Andi! Íme a válasz, remélem, ez segít.
A tanulói felügyelet nem a neveléssel, oktatàssal lekötött munkaidőre, hanem a heti 32 óra kötött munkaidő terhére rendelhető el. Ha ez a neveléssel, oktatàssal lekötött munkaidővel együtt (elrendelt óraszám) heti 32 órànál többre jön ki, az rendkívüli munkaidőben végzett munkának minősül.

--
  OFOE

Akkor mi is próbálkozunk még tovább, hátha találunk megfelelő választ. Egy kis türelmet kérünk.

--
  Andi

Kedves Károly!

Köszönöm, olvastam a cikket, de nem egyértelmű, ezért kértem segítséget. Gondoltam, hátha valaki olyan tud segíteni a jogszabályok értelmezésében, aki erre hivatott. Nem lettem okosabb.

--
  Leiner Károly

Kedves Andi, ebben a cikkben minden kérdésére választ talál.

--
  Andi

Szép napot!
A következő ügyben szeretném a segítségét kérni.
Gyógypedagógusként és osztályfőnökként dolgozom kisegítő iskolában. 20 óra a kötelező óraszámom, ezen felül 6 óra túlórám van, + 2 óra osztályfőnöki órakedvezményem, heti 1 órában tanulói felügyeletet látok el az óraközi szünetekben, így összesen 29 az óráim száma. Az lenne a kérdésem, hogy jogos-e, ha szóban elrendelik ezen órákon felül osztály további felügyeletét heti 2:45 percben a tanév teljes idejére ingyen munkában? Nincs aki felügyeljen az osztályra, nekem pedig ekkor nincs órám. Ha jól értelmeztem a törvényt, ez nem jogos. Igazam van? Esetleg az évi 30 nap eseti helyettesítésben ez mégis elrendelhető?

--
  OFOE

Kedves István a fogadóórával kapcsolatban nem találtunk törvényi szabályozást. Formáját és gyakoriságát az adott intézmény határozza meg és illeszti be helyi dokumentációjába.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek