OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2006. február 22.
Címkék:
   

„Megszüljelek vagy megöljelek?”

Novák-Kovács Ágnes könyvéről

„Bevallom, hogy az ofőnk nagyon jó fej, kizárólag az ő ötlete alapján kezdtünk bele az aktív cselekedetekbe. Bár az is elképzelhető, hogy viccnek szánta, amikor megkérdeztük tőle, hogyan lehetséges elintézni azt, hogy ilyesmiről, mint az említett könyv (Megszüljelek vagy megöljelek?) essék szó a suliban. Nem csak a miénkben, hanem több helyen is, talán akkor úgy érezhetnénk, hogy nekünk is lehet beleszólásunk abba, hogy mikről esik szó, illetve nem csupán a kötelező tananyagok vannak, hanem olyan is, amit mi szeretnénk megvitatni, mert nekünk sokat jelent, és biztosan tudjuk, hogy a hasonló korúaknak is jelenthetne, ha egyáltalán hallanának róla. Vagyis van lehetőség arra, hogy mi is beleszóljunk? Ön szerint: ezt vehetjük komolyan, és ha igen, hogyan?????? Például Önök tudnak ilyesmiben segíteni, vagy ötletet adni?”

(Részlet Kata és gimnazista barátnői az OFOE-nak írt leveléből)

 

A mi ötletünk az volt, hogy a középiskolás Kata és barátnői maguk írjanak ajánlót a számukra oly fontos kötetről. Az ajánló el is készült, amelyet az alábbiakban szerkesztett formában, de lényegi változtatások nélkül közlünk.

 

Megszüljelek vagy megöljelek? – Könyörgök az életemért

Ajánló

Véletlenül került a kezembe a könyv, de a címe azonnal felkeltette az érdeklődésemet, hisz olyan problémát feszeget, amely minden lányt érdekelhet. Mégis kicsit szkeptikusan kezdtem el olvasni, hiszen azt gondoltam, hogy egyoldalúan akarja majd rám erőltetni – a nem kívánt terhességek kapcsán – a döntést, és talán abortuszellenes lehet.

De mindjárt az elején kiderült, hogy aggályaim alaptalanok: már az Előszónál egyértelművé vált számomra, hogy a szerző nem ítélkezni akar, hanem segíteni annak a sok-sok fiatalnak, idősebb nőnek, aki segítségre szorul, mert olyasmi következett be az életükben, amit nem akartak: vagyis teherbe estek.

A könyv elején a szerző négy történeten keresztül mutatja be, miként dönt egy-egy lány, nő abban a helyzetben, amelyikbe bármelyikünk kerülhet, akár felelőtlenül, akár szerencsétlen módon. A történetek bárhol bármikor megtörténhetnek, hiszen sok hírt hallunk a csecsemőgyilkosságokról, sokat olvashatunk az abortuszokról. Azelőtt nemigen figyeltem ezekre a híradásokra, viszont a könyv elolvasása után beláttam, hogy jóval tudatosabban kell vigyáznunk, nehogy teherbe essünk. Ha mégis megtörténne a baj, akkor sem szabad pánikba esni, mert nagyon sok szakember dolgozik azért, hogy az ilyen szituációban legyen kihez fordulni. Éppen ezért nagyon sok elérhetőséget gyűjtött össze az írónő; olyanokat, ahová nem kívánt terhesség esetén bátran és névtelenül elmehetünk.

A sok-sok kötelező olvasmány, illetve a kedvtelésből olvasott könyvek szerzői közül még soha nem szólított meg ennyire közvetlenül egyetlen író sem. A kötet olvasása közben végig úgy éreztem, hogy személyesen hozzám szól. Számomra ez az élmény az újdonság erejével hatott, többek között ezért sem tudtam letenni. Amit még lényegesnek gondolok: tökéletesen érthető nyelven, kedves, közvetlen hangnemben ír a témáról. Nem szakirodalomról van tehát szó, hanem közérthető, olvasmányos szövegről.

Nagyon fontosnak tartom, hogy szó esik mind a két nem képviselőinek a felelősségéről: a megfontoltságra, az elővigyázatosságra hívja fel a figyelmet, hiszen a közös örömök sok esetben olyan problémák forrásai lehetnek, amelyek kizárólag minket, lányokat terhelnek…

Számomra igen érdekes adalék, hogy az írónő tanárként kezdte a pályafutását, és aztán – egészen más területen – valami igazán személyeset és rendkívülit nyújt át nekünk. Bevallom, hogy eddig nem sok tanár közvetlensége fogott meg sem az általános iskolában, sem most, a középiskolában, pedig jók az eredményeim a suliban.

Olyan statisztikai adatokat, megtörtént csecsemőgyilkosságokat tár az olvasó elé, amelyek valóban sokkolhatnak mindannyiunkat. Nagy valószínűséggel éppen ez lehetett a célja: sokkolni, hogy végre elgondolkodjunk, megfontoltan éljünk, ne tekintsük tabunak azt a témát, amiről igenis beszélnünk kell! A szexualitás is témája tehát a könyvnek: a szerző ezen a téren is a megfontoltságra, az elővigyázatosságra helyezi a hangsúlyt.

Én később orvosként szeretnék segíteni az embereknek, ez a tanárnő pedig ezzel a könyvvel teszi ezt.

Ajánlom tehát a könyvet minden lánynak és fiúnak(!), továbbá a felnőtt nőknek is, hiszen az ő korukban is bekövetkezhet nem kívánt terhesség! Minden jobb, mint egy kisbabát megölni – ezzel a gondolattal a fejemben írtam ezt az ajánlót.

Sz. Vivi, N. Kata és barátnőik egy gimnáziumból

Novák-Kovács Ágnes: Megszüljelek vagy megöljelek?
2. bővített és átdolgozott kiadás. No-Ko Sat Kiadó. Budapest, 2006.
222 oldal
ISBN 963 87020 0 1
Ára: 1990 Ft
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.07.21.
A Klebelsberg szerint teljesen oké, hogy a tantestület és a szülők ellenében az igazgatót 25 év után egy fideszes alpolgármester tanácsadójára cserélték le
„Tévesek azok a sajtóban megjelent találgatások, amelyek szerint politikai szándék áll a Budapest II. Kerületi Szabó Lőrinc Két Tannyelvű Általános Iskola és Gimnázium intézményvezet...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.07.21.
Félelem és reszketés az egyházi iskolában
Kiabálás és röpködő papi pofonok, erőszakkal és kirúgással fenyegetőzés, kötelező misék és körmenetek hétvégén és az ünnepek alatt, megfélemlített és tehetetlen tanári kar. A...
(Forrás: A TASZ jelenti)
--
2017.07.21.
Baj, ha a gyerek társaságban is a telefont nyomkodja?
Egy felháborodott ausztrál szülő is írt erről nyílt levelet a Kidspot Facebook-oldalára. Maga a szerző sem tudja eldönteni, hogy mit gondoljon, először dühös, hogy elrontották az estéj...
(Forrás: Dívány)
--
2017.07.21.
Fiatalok ítélete: korrupt a közélet
A tavalyi közoktatási tüntetések számos diák számára jelentettek kereteket a tapasztalatszerzésre, az aktívak köre azonban szűk. Elsősorban a nagyvárosi, leginkább budapesti gimnáziumokban...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Ezek a fiatalok
A Hallgatói Hálózat tüntetései, az egyetemi diákság ellenállása nyomán változott a felsőoktatási koncepció. A mind ez idáig az elmúlt hét év legnagyobb kormányellenes tüntetésének...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Minőségi problémák a hazai nyelvoktatásban
Amikor azt mondjuk, hogy a magyar nyelvoktatás nem jó, hogy kevesen beszélnek nyelveket, akkor nemzetközi statisztikákra szoktunk hivatkozni – mondta Berényi Milán, a Nyelviskolák Szakmai Egyes...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.07.21.
Alulfizetett tanárok, rosszul működő egészségügy: lesújtó kép az OECD-től
Magyarország az állami vezetők és középvezetők fizetéséről sem szolgáltatott adatokat, így nem tudunk következtetéseket levonni, ám a tanárok esetében megint dobogós hazánk – sajnos...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.07.21.
Ballagási ajándék: migránsmesével nevelné gyermekjogokra a kormány a gyerekeket
Néhány napja az óvodából ballagó gyerekek útravalóul mesekönyvet kaptak az Emmitől. Nem lenne ebben semmi különös. Csakhogy Az elveszett madártoll című kötet, amit az Országos Betegjogi...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2017.07.20.
Kerényi Kata: DIY érettségi
Ez azt jelenti – mondhatják néhányan a történet tanulságaként – hogy túl könnyű az érettségi! Vagy épp túl nehéz, mert a középiskolai oktatás nem készít fel rá! Pedig ha van tanuls...
(Forrás: Alterkata Cafeblog)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Angéla! Sajnos nem tudunk ilyen ajánlásról.

--
  Papfalusi Angéla

Tisztelt Osztályfőnök!

Érdeklődni szeretnék, hogy létezik-e valamilyen ajánlás a szakgimnáziumi (egykori szakközépiskolai) osztályfőnöki órák helyi tantervéhez, mert a kerettantervek nem tartalmaznak erre vonatkozó szabályozásokat. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Papfalusi Angéla

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Tanári végzettséggel lehet működni tanítói munkakörben, feltételezhetően az ebédeltetést és a játéktevékenységet is felügyelheti, akinek pedagógus végezettsége van. Részletesebb tájékoztatás található ezen a linken.

--
  Mammma

Tisztelt Osztályfőnök!
A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Problémát okoz iskolánkban, hogy alsó tagozaton a tanítási órák utáni ebédeltetést illetve játékidőt, ami a napközi előtt van, nem végezheti tanári végzettségű kolléga. A törvény ugye kimondja, hogy alsó tagozaton csak tanító taníthat, de ebben az esetbe inkább a nevelés dominál. Van-e olyan törvény, vagy valami megoldás, hogy ezt a feladatot tanári végzettségű ember végezhesse az alsó tagozaton? Kevés a tanító kolléga. Mi lehet a megoldás?
Köszönöm válaszát!

--
  OFOE

Kedves Erzsa!
Ha pedagógusbeosztásban vagy a papírod szerint, akkor annyi szabadság jár, amennyi a munkaköröd alapján megillet. De ha hivatalosan másképp osztottak be, akkor feltételezhetően kevesebb jár, és ezt nyilván a Munka tv alapján számolják.

--
  Erzsa

Szeretném megkérdezni,hogy magánóvodában is 46 nap szabadság jár az óvónőnek? Vagy a Munka tv.alapján kell csak számolni?
Köszönöm,ha választ kapok.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Az osztályfőnöki megbízatáshoz pedagógusi végzettség kell.

--
  ofő

T. Uram/Hölgyem!
A következő kérdéssel fordulnék Önökhöz. A tagintézmény vezető úgy döntött két osztály alacsony létszáma miatt összevonásra kerül. Az egyikben én vagyok az ofő. Az osztályt azonban a másik osztály ofője kapja. A 9. évfolyamon két olyan embert jelölt meg ofőként, akiknek pedagógiai végzettsége nincsen, nekem, ígérete ellenére nem ad osztályt. Kérdésem az lenne, hogy milyen végzettség kell az osztályfőnöki megbízáshoz?

Üdvözlettel, egy volt ofő

--
  OFOE

Kedves János! A törvény betűje szerint, amíg nincs kezedben a diploma, nem taníthatnád azt a tárgyat, amiből nincs meg a végzettséged. Persze a helyszínen meg lehet állapodni az iskolavezetővel, és/vagy a fenntartóval a következő félévre, hiszen januárban meglesz a diploma, túl vagy az abszolutóriumon is, főleg ha nincs az iskolában olyan kolléga, aki ezt a feladatot ellátja. Nem tudjuk, hogy mennyire lehet rugalmasan kezelni ezt a problémát.

--
  OFOE

Kedves Zsuzsa, erre vonatkozóan nem létezik törvényi szabályozás.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[OFOE:] Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Péter:] Csilla a lényegre tapintott: "...csodálkozik majd az az utánunk jövő humánerőforrás fejlesztéssel foglalkozó értelmiségi munkás! nem mondanám pedagógusnak! hogy ők honnan jöttek? " Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[DIA:] Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek