OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2019. január 27.
» Hozzászólások (0)

Van vészkijárat!

Sorozat egy sorozatról

A Pagony Kiadó Tilos az Á könyvei között jelent meg a Vészkijárat című sorozat. A megjelenő regények a tizenéveseket erősen foglalkoztató témákat dolgoznak fel, és az eddigi tapasztalatok szerint alkalmasak az osztályfőnöki (esetleg az etika) órákon történő feldolgozásra. A most induló cikksorozatban ehhez kíván segítséget nyújtani a szerző.

1. Ajánlás az osztályfőnököknek

Alaptézisként kijelenthetjük, hogy az osztályfőnöki órák nemcsak (sőt nem is elsősorban) az osztály ügyeinek adminisztrációját szolgálják, hanem értékes időt jelentenek, keretet adnak azoknak a problémáknak, konfliktushelyzeteknek a tematizálásához, amelyek a mai fiatalok mindennapjaiban megjelennek. Ezekről olykor nagyon nehéz közvetlenül beszélni. Egy-egy filmen vagy irodalmi művön keresztül – élvezve a fikció adta biztonságot – azonban észrevétlenül, saját bőrünk vásárra vitele nélkül is meg lehet ismerni olyan emberi magatartásokat, helyzeteket amelyek a saját, illetve a diákok valós tapasztalatainak is megfeleltethetők. A fiktív történetek segítségével eljuthatunk a tényleges probléma tudatosításához, elemzéséhez, megvitatásához.

Egy-egy téma, probléma körüljárása nem feltétlenül korlátozódik egyetlen könyvre. Ezenkívül érdemes különböző művészeti ágak produkcióit is felhasználni, hogy minél több szempontból lehessen megközelíteni az adott pproblematikát. Ügyelni kell azonban arra, hogy ne használjunk egyszerre túl sok a forrást, mert egy határon túl ez felszínesebbé is teheti a megközelítést, szétforgácsolhatja a figyelmet.

Most induló sorozatunkban a felajánlott feldolgozások középpontjában – tematikus csoportosításban – elsősorban a Pagony Kiadó/Tilos az Á könyvek Vészkijárat sorozatának regényei szerepelnek.

A kollégák számára az OFOE honlapjáról is ismerős lehet a Pagony Kiadó neve és „profilja”, hiszen Wéber Anikó Az osztály vesztese című, kisebb kamaszoknak szóló könyvéről itt is megjelent már egy ismertető.1

A Vészkijárat-sorozat könyvei a 14 évesnél idősebb, serdülő gyerekekhez szólnak. Ezt a korosztályt szépirodalommal megszólítani már eleve nagy kihívást jelent. Sok esetben azért, mert az iskolai irodalomoktatás során kevés olyan könyvvel találkoznak, amely valóban és közvetlenül meg tudja szólítani őket. A kihívást erősíti az olvasáskultúra, az olvasási szokások változása, az olvasók számának radikális csökkenése. Ezt a jelenséget itt csupán megemlítem, hiszen egy igen bonyolult szociokulturális jelenségről van szó, amiről e cikk keretében nincs lehetőségem részletesen szólni.2

Mielőtt belecsúsznánk a digitális generációk olvasatlansága feletti kesergésbe, azt a tapasztalatot is fontos szem előtt tartanunk, hogy a diákok figyelmét fel lehet kelteni az offline világ „termékei” iránt is, ha azokkal a megfelelő kontextusban találkoznak. Tudjuk azt is, hogy a kamasz korosztály általában igen nehezen nyílik meg, és nem nagyon tud/mer beszélni magáról. Az is közismert, hogy ez az életkor a „nagy beszélgetések” időszaka. De ezek a „nagy beszélgetések” csak ritkán tudnak az iskolában, tanári vezetéssel az osztályközösségben megvalósulni. Sokszorosan nehezített pályán mozog az az osztályfőnök, aki ilyesmit kezdeményez azzal a céllal, hogy csökkentse diákjai szorongását, félelmeit, rálásson belső és külső konfliktusaikra, oldja, de legalább csökkentse a közösségen belüli feszültségeket. Ez a sorozat ötleteket kíván adni egy-egy téma megközelítéséhez, feldolgozásához.

De mik is azok a Vészkijárat-könyvek?

A kiadó szándéka szerint ezek a regények arra hivatottak, hogy felhívják a figyelmet azokra a gyakran láthatatlan problémákra, amelyek gyakran felbukkannak napi életünkben. Olyan jelenségeket tematizálnak, amelyekről még sok esetben úgy érezzük: nem szabad beszélni. Az a szemérmesség, amellyel még a 21. században is elfordítjuk a tekintetünket a szexuális identitás kérdéseiről, az etnikai különbségekből adódó konfliktusokról, a bármilyen fogyatékkal élőkkel való kapcsolatokról, egyáltalán a „másság” tematizálásáról, szinte érthetetlen. Mintha nem lenne közös nyelv, mintha egy óriási szakadék tátongana a jelenségekről való beszédmódok között. Mintha a vulgáris és az elidegenítően szakszerű szó- és nyelvhasználat között nem is létezne egy olyan, átmeneti, természetes beszédmód, amellyel feloldhatnánk ezeket a megkövesedett tabukat. Ha viszont van egy vagy több közös olvasmány-, film-, vagy színházi élmény, és a tanár is ki tud lépni a frontális „megmondóember” szerepéből, akkor van esély a közös gondolkodás elindítására, a tartalmas beszélgetésre.

Ennek a cikksorozatnak a részeként szeretnénk mi is párbeszédet kezdeményezni – egyelőre még csak a virtuális térben –, amelynek során a különböző iskolák tanárai meg tudják osztani egymással tapasztalataikat, igényeiket, kétségeiket, kérdéseiket, pozitív élményeiket, jó gyakorlataikat. Pedagógusokként általában azt tapasztaljuk, hogy bár egy-egy tanári kar részeként dolgozunk, az osztályteremben tulajdonképpen „magányos” harcosok vagyunk. Nagyon jó lenne, ha dilemmáinkkal nem maradnánk magunkra!

Osztályfőnökként, osztályfőnöki órákon, ahol nem szaktárgyi tudásunkról kell számot adnunk, gyakran ütközünk váratlan helyzetekbe, amelyekre nincsenek kész válaszaink, ezért is nagyobb a hibázási lehetőség, és nagyobb a felelősség is.

Ezért is hívok minden kedves olvasót e sorozat kapcsán egy nagy közös beszélgetésre!

Vinczellér Katalin

Vinczellér Katalin vagyok, 17 éve a budapesti Veres Pálné Gimnázium magyar-média szakos tanára. 10 éven keresztül voltam a magyar-dráma-média-pszichológia munkaközösség vezetője, és természetesen osztályfőnökként is működtem. 2017 augusztusától a tanítás mellett elkezdtem dolgozni a Pagony/Tilos az Á könyvkiadónál. Szaktanárként és osztályfőnökként is évről évre erősödő tapasztalatom lett, hogy az iskola egyre kevésbé tudja valóban személyesen is megszólítani a diákokat, a kortárs kultúra szinte teljesen hiányzik az oktatási rendszerből. Ráadásul a digitális korszak újabb kihívásokat hoz a szaktanári és az osztályfőnöki munkába is. Úgy gondolom, ahhoz, hogy valamennyire közel tudjunk kerülni a diákokhoz, problémáikhoz, érdemes ahhoz a kultúrához fordulni, amely a diákok számára is közvetlenül érthető, élvezhető, amely - nem a szó szoros értelemben vett tananyagként - alapját képezheti a közös gondolkodásnak, a kötetlen beszélgetéseknek.

1Már több iskolában (pl.: a budapesti Eötvös József Gimnáziumban, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnáziumban, valamint a nyíregyházi Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban) is sikerrel feldolgozták ezt a regényt irodalom-, illetve dráma órák keretében. Nem első sorban szépirodalmi műként, hanem problémacentrikus olvasmányként közelítették a regényt.

2Ehhez kapcsolódóan részletes kutatási beszámolók és tanulmányok olvashatók pl. a Magyar Olvasástársaság honlapján.

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.22.
Palkovics László műhelyiskolákat nyitna a tankötelezettségi korhatár felemelése helyett
Az Eduline hívta fel a figyelmet arra, hogy az M5 Ez itt a kérdés című adásában Palkovics László miniszter meghívottként ismét beszélt többek között a tankötelezettségi korhatárró...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.22.
Oroszország mozgatja a diákokat?
Orosz szálat sejtenek a nyugati nagyhatalmak a ­klímaváltozás ellen küzdő diákmozgalmak mögött. A középiskolások Nyugat-Európa számos országában utcára vonultak, tegnap egyik vezető...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.22.
Maruzsa Zoltán: stresszes, de bevált a középiskolai felvételi rendszer
Egyfelől sosem szerencsés ilyen fiatal korban kitenni a tanulókat ilyen stresszhelyzetnek, de kényszerhelyzetben vannak az intézmények, hiszen ha több a jelentkező, mint ahány fővel az osztá...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
A tizenévesek emelték meg a sikeres nyelvvizsgaszámot
Tavaly 120 ezer nyelvvizsgaesemény történt Magyarországon, 4 ezerrel több, mint 2017-ben. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, Berényi Milán szerintez jelentős részben köszönhet...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
Videóüzenetekkel tiltakoznak az állami tankönyvek ellen
„Tudta, hogy a kormánytól indétől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” - hangzik el a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenetében egy szülőtől...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek