OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. október 1.
» Hozzászólások (0)

ÖkiLand – ahol a szabadság szül rendet

Idén májusban hatodszor rendezték meg az ÖkiLand tábort, melynek alapmodelljét Liska Tibor dolgozta ki, és fia, ifj. Liska Tibor1 fejlesztette tovább, elsősorban közgazdaságtant hallgató egyetemisták számára. Braun József, a Zöld Kakas Líceum SzG egyik alapítója és a Zöld Kakas program vezetője hangolta át a modellt középiskolás korosztályra, és ő az ÖkiLand-táborok főszervezője is. A táborban idén mintegy 200 diák és 40 tanár vett részt, a Zöld Kakas Líceum mellett képviselték magukat a Pentelei Szakképző Iskola, a Tanext Akadémia, a Mándi Iván Szakközépiskola és Szakiskola, valamint a Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakközépiskola. ÖkiLand egy különleges pedagógiai kísérlet, egy mini-társadalom, melynek egyenjogú polgárai vállalkozásokból tartják fenn magukat és a közösséget. A „bank” és a „nagyker” a vállalkozók rendelkezésére áll, akik minimális alaptőkéjükkel egyedül nem sokra mennek, össze kell fogniuk másokkal ahhoz, hogy boldoguljanak. A táborban lévő tanárok tanácsaikkal segíthetik a diákokat, de a tervezés és a kivitelezés felelőssége alapvetően a tanulóké.

Szobaszemle és reggeli torna helyett

A táborban, melyet idén a szépséges Vőcére szerveztek, nincs szigorú napi rend. Nincs előírva, hánykor kell kelni, ki kivel alkot párt vagy csoportot, milyen foglakozásokon vesz részt és mikor megy aludni. Ami szabályoz, az nem más, mint a közösségi igény, a piac, a formálódó kapcsolatok és persze az egyéni ambíció. Néhány diák olyan sikeres vállalkozást működtetett az előző években, hogy idén egyszerűen csak élvezte a számláján lévő Ökit (ÖkiLand pénzét) – ugyanis a felhalmozott tőkét „át lehet vinni” a következő táborra. Hogy mivel telt a „felső tízezer” napja? Ételre nem volt gondjuk, hiszen a vállalkozók legnagyobb számban ennivalóval kereskedtek, melyekhez az alapanyagokat a nagykerben vásárolták, az eszközöket (bográcsot, serpenyőt, stb.) a közösségtől bérelték – innentől kezdve pedig csak a kreativitásukon múlott, hogy tejfölös lángossal, babgulyással, vegán tésztasalátával, friss bodzaszörppel vagy épp nutellás palacsintával szálltak-e be a versenybe. A „gazdagok” fonathattak hajat, csináltathattak csillámtetkót és hennát, masszíroztathatták az arcukat, rendelhettek batikolt pólót – mert a vállalkozók tényleg nagyon sokoldalúan igyekeztek kiszolgálni az igényeket, és közben megkeresni azt a pénzt, ami a létfenntartásukat fedezte, és amiből az esetleges hitelüket törlesztették. Még a tábor medencéje is vállalkozásként működött, komoly tőkét áldoztak rá a diákok, hogy kibéreljék – szerencséjükre a tábor alatt igazi strandidő volt, a hőség és a csoportos kedvezmények együtt segítették hozzá a bérlőket az üzleti sikerhez. Szóval a gazdagok ettek, ittak, kirándultak és strandoltak, de a legtöbbjük hamar megunta ezt a luxust, és mégis csak új vállalkozás után nézett – ha másért nem, hát a kihívás és a versenyszellem miatt.

ÖkiLand-ben tiszteletben kell tartani a többi polgár jogait, nem szabad „kintről” hozni az ennivalót, csak a nagykerben lehet vásárolni, és csak akkor, ha van az embernek bejegyzett vállalkozása. Fizetni pedig Ökivel lehet, melyet ÖkiLand bankja bocsát ki. Egyébként a diákok szabadon eldönthetik, kivel szeretnének együttműködni, és mivel töltik el a az idejüket. A tábort megelőzi néhány előkészítő alkalom, a „régiek” átadják tapasztalataikat, és kezdődik egy komoly tervező-fázis – de ezt persze a gyakorlat felülírhatja. Hiszen az új ismeretségek, a jelenlévők igényei és az esetleges konkurencia rugalmas alkalmazkodást tesz szükségessé – ám tapasztalataim szerint ez nem okozott különösebb gondot a fiataloknak.

A tábor hangulata derűs volt, felszabadult és nyugodt. Mindenki tette a dolgát legjobb belátása, szabad döntései és egyéni érdeklődése, motivációja szerint – és ettől valahogy a helyére került minden.

Megmentőm, a nonprofit szféra

Na de mihez kezdek én egy ilyen helyen? Nem is ismerek néhány vezetőn kívül senkit. Vállalkozás? Pénzügyek? Bankbetétek, kamatok, piackutatás? Semmi nem áll tőlem távolabb. Magyar-német szakos tanár vagyok, szeretem a költészetet, a filozófiát, a pedagógiát, a nyelveket, na de hogy ebben a „vállalkozós táborban” mihez is fogjak… Nem tudtam elképzelni, hogyan zajlik majd ez a pár nap. Esetleg beállhatnék a nagyker pénztárába, hátha kapnék fizetést az államtól, de hát én olyan pontatlanul számolok, biztosan rosszul adnék vissza. Titokban és szabálytalanul mégis csak elrejtettem a táskámba néhány csomag kekszet és aszalt gyümölcsöt, hátha nem lesz mit ennem.

Szerencsémre ÖkiLand polgárai egyre tudatosabbak. És szerencsémre jött néhány olyan diák is, akik alapvetően „médiát” akartak csinálni. A közösség pedig adományokból „összedobta” a média működéséhez szükséges pénz-alapot. Természetesen a médiának a közösséget kellett szolgálnia – hiteles, friss hírekkel, érdekes interjúkkal, szellemi értékekkel. Na, ez már engem is érdekelt, ha nem lettem volna tanár, szinte biztosan újságíró lennék! A „média-alap” pedig elég volt arra, hogy az alkalmazottak bért kapjanak. Szóval néhány óra múlva azt vettem észre, hogy a diákokkal a nap híreit tervezzük – szerencsére először nem is tudták, hogy tanár vagyok, és, mikor kiderült, úgy döntöttek, hogy ezt elnézik nekem. Kaptunk a batikolóktól nagyon menő egyen-pólót, „Öki Story News”-felirattal, cserébe természetesen reklámanyag készült a vállalkozásukról, mert ÖkiLand-ben a bartellnek is komoly kultúrája van. Így hamarosan aktív és teljes jogú tagja lettem a média-csapatnak (és ezzel a társadalomnak), – szóval simán és zökkenőmentesen a helyemre kerültem én is. Ráadásul, a tábor életéről készülő média-anyagoknak köszönhetően alkalmam volt a legkülönfélébb vállalkozásokba betekinteni, a legkülönbözőbb helyekről jövő polgárokkal beszélgetni. És azt tapasztaltam, hogy ÖkiLand-ben mindenki nagyon hamar megtalálta a maga szorongástól mentes, konstruktív és természetes útját.

Esténként összegyűltek Ökiland polgárai, hogy megbeszéljék a nap tapasztalatait – természetesen a diákok is részt vehettek ezeken a megbeszéléseken, ugyanolyan joggal, mint bárki más. És voltak is közöttük mindig jó páran, akik szívesen éltek ezzel.

A táborban egyébként egy nap két üzleti évnek számított. De nem a ráncaink szaporodtak, csak a pénzünk kamatozott – kicsit elméláztam ezen hazafelé, míg a vonaton a madárlátta aszalt gyümölcsöt kínáltam körbe, ha már a táborban végül nem volt rá szükség. Jó lenne, ha a valóságban is...

Tábor és valóság

Jó lenne, ha a valóságban is hasonló tisztasággal és szabadsággal működne a társadalom. Valószínűleg lassabban szaporodna a fogunkban az idegen anyag. Talán majd az új generáció? Annyi vállalkozó kedv, kreativitás és talpraesettség derült ki róluk, amint bizalmat, szabadságot és lehetőségeket kaptak a pedagógusaiktól.

Sokat tanultam, úgy is, mint tanár, és úgy is, mint állampolgár. Igen, és például másnap leküzdöttem a bank-fóbiámat, és bementem, és lekötöttem a pénzemet.

1

Interjú ifjabb Liska Tiborral:

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.01.20.
Nincs idejük élni a diákoknak - A pénteki diáktüntetés szervezője nyilatkozott lapunknak
2020-tól nyelvvizsgához kötnék a felvételit a felsőoktatásba, ami nagyon sok diák előtt zárná el a továbbtanulás lehetőségét. Még a budapesti elit gimnáziumok tanulóinak is sokszor...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.01.20.
„Ekkora tömeget már nem lehet letagadni” – A szervezők minden várakozását felülmúlta a pénteki diáktüntetés
Ekkora tömeget már nem lehet letagadni – ami azt illeti, Tarnay Kristóf Ábelnek igaza van, a pénteki diáktüntetést egy kicsit nehéz lesz ugyanazzal a legyintéssel elintézni, mint amilyennel...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.01.20.
Külföldről finanszírozott diáktüntetés
Ne menj suliba! – ez a szlogenje annak a felhívásnak, ami tüntetésre hívja a diákokat pénteken a Parlament elé a magyar oktatás modernizálásáért. A demonstráció szervezői egy igazsá...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Vérszegény diáktüntetés a Belvárosban
Modernebb oktatási rendszerért vonultak tüntetni diákok tegnap délután a fővárosi Kossuth térre. A szervezők a Független Diákparlamenttel (FD) együttműködve nagyjából 1500-2000 demonstr...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Torkig vannak vele, hogy tönkreteszi őket az iskola
Több ezer diák tüntetett péntek este a Kossuth térnél egy jobb oktatásért. Kiderült, hogy kamaszok tömegei vannak torkig az oktatási rendszerrel, ami kizsigerli őket, és még csak nem is...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.01.20.
Határidőt szabtak a diákok a kormánynak
A Facebookon szerveződött Ne menj suliba tüntetés részeként több vidéki városban is diákfórumokat tartottak, amiért a szaktárca államtitkára szerint nem jár büntetés. A Független Di...
(Forrás: Hírtv)
--
2018.01.20.
Katedrai egyenlet
A diplomát megszerzők nagy részének eszébe sem jut a pályán elhelyezkedni, elöregedett a szakma, és ha a következő tíz esztendőben valóban nyugdíjba megy negyvenezer pedagógus, hihetetlen...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Lázas ifjúság
A másik lehetséges olvasata viszont az lehet a kormánypárt látványos közpolitikai lomhaságának, hogy tényleg elhiszik, hogy „jó irányba mennek a dolgok”, például az oktatásban is. Az...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Biztos jó, ha semmire nem emlékszünk az iskolában tanultakból? -videó
Párbeszédet szeretnének az oktatás felelőseivel a tüntető diákok. E legnagyobb gond a diákok gyakran felesleges tananyaggal való túlterhelése. Jó hangulatú demonstráció volt, okos besz...
(Forrás: Index)
Utolsó üzenetek:
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
  Varga Magdolna


Tisztelt OFOE!

Mint Közalkalmazotti Tanács Elnök, dolgozóink tájékoztatása érdekében kérem szíves segítségét az Intézmény Fenntartó Társulás által működtetett óvodánk életét érintő, felmerülő kérdéseink megválaszolásában!

Intézményvezetőnk 4. ciklusú megbízása 2018 nyarán jár le. 3 év múlva jogosulttá válik a 40 éves munkaviszony utáni nyugdíjazásra.
Lehetséges-e pályáztatás nélkül meghosszabbítani a munkaviszonyát évenkénti, vagy egyszeri 3 éves hosszabbítással?
Pályázat kiírása esetén, mi történik akkor, ha egyik pályázó sem kap szavazati többséget?
Pályázhat-e olyan személy, aki az egyéb feltételeknek megfelel, és a közoktatásvezetői képzés első évét már elvégezte?
Köszönöm a válasz adást!

--
  Sándor Ferenc

Köszönöm válaszát!
Nem is gondoltam arra, hogy én, mint "szerencsés" külső szemlélő szülő kezdjem el ezen okok felkutatását, inkább a megfelelő szakember vagy szervezet felkutatását szeretném minél hamarabb megtalálni, hogy ezzel tudjak segíteni rajtuk és nem mellesleg azon gyermekeken is, akik nem teszik ezt, lásd saját gyermekem is, akinek elmondása szerint fél attól, hogy ne előtte történjen ilyesmi és még ki tudja milyen lelki gondot okoz ez benne és társaiban is.
Érdeklődnék, hogy a Fővárosi Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálatot ilyen esetben szükséges e értesíteni vagy ezt maga az iskola vezetése tegye meg?

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc! Jogos az aggodalma, a vagdosás (falcolás) jelensége meglehetősen gyakran fordul elő a tizenévesek körében. Mindenképpen foglalkozni kell vele a tanárok, szülők és szükség esetén pszichológus bevonásával. Itt olvashat többet e jelenségről: , de a tájékozódás önmagában kevés. Fontos hogy körültekintően és tapintatosan nyúljanak témához, és nyerjék meg hozzá az érintett gyerekek bizalmát. A tettet kiváltó feszültség okait kell először is megszüntetni, s ez az egyes gyerekeknél eltérő lehet.

--
  Sándor Ferenc

Kedves Szakértők!
A gyermekem osztályában tudomásomra jutott, hogy néhány gyermek különféle eszközökkel sebeket ejt magán. Mit tehetek, mert az iskolát és a szülőket nem érzem képesnek ezen problémakör megoldására, mert szerintem ez az egész, ami abban az osztályban történik kezelhetetlenné vált? Féltem a gyerekeket!

--
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek