OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. július 2.
» Hozzászólások (0)

Gyermek a kórházban II.

Arról, hogy milyen megoldást kínál az állam a beteg gyermekek tanuláshoz való jogának biztosítására és hogyan látja ezt a Kórházpedagógusok Egyesülete.

Az állam a jogok érvényesülése érdekében

„A magyar jogi szabályozás igyekszik a tartós kórházi ellátásra vagy gyógykezelésre szoruló tanulók iskolai hátrányainak leküzdése érdekében különleges intézkedésekkel biztosítani az egyenlő esélyeket a tanulásban, nem szabályozza azonban kielégítően a megvalósítás kereteit, a felelősök hatáskörét, nem biztosított a hozzárendelt szakértői ellátórendszer.”1

Az EEMI állásfoglalása szerint a betegsége miatt kórházba került gyermek szülőjének kezdeményeznie kell az iskolában a magántanulói jogviszonyt.

„...a magántanulót annak az intézménynek kell ellátni, akivel jogviszonyban áll, akkor is, ha nem a körzetében lévő kórházban van. Ez úgy oldható fel, ha

  • a tanuló magántanulói státusza is átkerül a kórház szerinti illetékességű iskolához, vagy
  • a magántanulói státusz nem kerül át és – tiltó rendelkezés hiányában – az iskola úgy tesz eleget ezen kötelezettségének, hogy „megbízza” a kórház szerinti illetékességű iskolát a feladat ellátásával (ezt nyilván a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) központi szerve teheti meg helyette).”

Mindez azonban a gyakorlatban nem működik. Akadálya nem csupán az eljárás rendkívül hosszadalmas, bürokratikus mivolta. Egyrészt sem az iskolák, sem a szülők, sem a kórházak nem ismerik az eljárást, másrészt a beteg gyerekek ellátására nincs felkészült team a kórházak körzetében működő iskolákban. (Egyetlen jó példa van, Miskolcon, a Petőfi Sándor Általános Iskolában működik egy kórházi tagozat, állandó tanár csoporttal és felelős tagozatvezetővel. Itt speciális - rehabilitációs - hosszú ideig az intézményben élő gyermekcsoport ellátása a feladat.) Jobb híján az iskola lyukasórás tanárait küldhetnék a kórházba, ami ellentmond mindannak, amit az EACH Charta előír. Nincs állandóság, nem épülhet ki a bizalom légköre, hiányzik a speciális felkészültség, stb.

(A kórházhoz rendelt, a kórházfenntartó által finanszírozott kórháziskola működik Mosdóson. Az egyetlen állami finanszírozású kórháziskola a Fővárosi Iskolaszanatórium a főváros több, mint tíz kórházát látja el. Civil kezdeményezésre jött létre a Pécsi Kórháziskola.)

A heti tíz óra tanítás alkalmas lenne a már otthon lábadozó, de a közösségtől még eltiltott gyermekek pedagógiai gondozására. Sajnos azonban ezt a középiskolások egyáltalán nem kapják meg - ha a középiskola nem a gyermek lakóhelyén van, akkor ez gyakorlatilag nem is lehetséges -, az általános iskolások közül is csak kevesen, ugyanis a rendelkezésre álló órakeretet más célra használják fel az iskolák, visszacsoportosításuk nehezen megoldható.

Nemzetközi kitekintés

„A különböző európai államok számos széles spektrumú tevékenységet látnak el, különböző szakmai végzettségű és felkészültségű kollégák segítségével (pl. kötelező részvétel felkészítő tanfolyamokon a LLL jegyében, egészségügyi intézmények mellett működő kórháziskola vagy részleg, tanműhelyek, ambulanciákon fejlesztő, feszültségoldó foglalkozások, a rehabilitációs folyamat támogatása (l. Schroeder, J, Hiller-Ketterer, I, Häcker, W, Klemm, M, Böpple, E, 1996) – szükség esetén konkrét technikai megoldások alkalmazásával).” 2

A Kórházpedagógusok Egyesületének álláspontja

A gyerekek pedagógiai ellátására országos, egységes ellátórendszert kell létrehozni, egyenlő esélyeket kell teremteni. Minden kórházban, ahol gyermekellátó osztály működik, lennie kell legalább egy kórházpedagógusnak, aki a gyerekeket az egészségügyi team mellett fogadja és segít a félelem, a szorongás leküzdésében. Azokon az osztályokon, ahol súlyos betegséggel tartósan bent fekvő gyerekeket ápolnak, 3-4 fős pedagógus teamre van szükség (óvodapedagógus, tanító, humán ill. reál szakos tanár). Mindez jóval kevesebb, mint Európa más országaiban, de indulásként talán elfogadható. Tapasztalataink alapján a következőket gondoljuk:

I. A kórházpedagógia célja és alapelve

A kórházpedagógia célja az oktatás-nevelés speciális eszközeivel optimális feltételeket biztosítani a gyógyításhoz a gyógyítóknak és a gyógyuláshoz a betegnek. Mindehhez a kórháziskolának személyközpontúnak és nem tananyagközpontúnak kell lennie.

A kórházpedagógus feladatai

A hospitalizáció megelőzése

A kórházpedagógus szoros kapcsolatban az anyaiskolával biztosítja, hogy megmaradjanak a beteg gyerek baráti és osztálytársi kapcsolatai. Az anyaiskola tanáraival együttműködve szervezi, hogy ezek a kapcsolatok kölcsönösen a résztvevők fejlődését szolgálják.

Az önkéntesi hálózat felépítésével gazdagítja a gyerekek kapcsolatrendszerét. Tanulási és szabadidős élményekhez juttatja a beteg gyerekeket.

Különleges, a beteg gyermek érdeklődésére építő, motiváló tanulási módszerekkel szervezi a tanulást, hogy az semmiképpen se legyen szorongás forrása, sokkal inkább élményt adó, felfedező kaland, aminek eredményeként nő az önbizalom, erősödik az önbecsülés.

Perspektíva biztosítása

A tanítás - tanulás lehetősége és a gyógyítók általi támogatása a gyógyulás reményét erősíti.

Ha a gyermek és a szülő az évismétlés mellett dönt, akkor a rendszeres tanulás a korábbi ismeretek szinten tartását, a gondolkodás aktivitásának megőrzését, a tanulási képességek visszafejlődésének megakadályozását célozza.

Ha az otthoni intézménnyel történő együtthaladást választja a család, akkor a kórházpedagógusok az anyaiskolával együtt kidolgozzák a szükséges, de még teljesíthető feltételeket a továbbhaladás érdekében. Ha lehet, folyamatos értékeléssel, ha a betegség lefolyása ezt nem engedi, akkor vizsgára való felkészítéssel segítenek. Ez esetben erős motiváló tényező a gyógyuláshoz és a tanuláshoz egyaránt a szeretett osztályba való visszakerülés esélye.

Amennyiben a betegség a korábban választott pályát, életcél elérését kizárja, akkor közös erővel, az orvos bevonásával igyekeznek megtalálni a célhoz legközelebb álló, de lehetséges, esetleg az eredetinél is vonzóbb és megvalósítható pályaképet.

A szabadság élményének átélhetővé tétele

„Ahol a szabadság a rend, mindig érzem a végtelent.” (József Attila)

Olyan tanulási módszereket kell választani, amelyek a beteg gyerekek számára a nagyon sok szempontból zárt, korlátozott - betegszobához, gyógyszerekhez, gépekhez kötött - életet a szabadság élményével gazdagítják és egyéniségének a legjobban megfelelnek. A tanulás technikája az orientált önképzés lehet.


A steril boxban

II. Javaslat országos módszertani központ létrehozására

Szükség van egy országos tudásbázisra, módszertani tanácsadóra, szolgáltató és továbbképző központra. Egy Kórházpedagógiai Módszertani és Koordinációs Központ sokféle funkciót betölthetne:

1. Feltérképezhetné

  • a pedagógiai ellátás helyzetét az ország gyermekellátó egészségügyi intézményeiben,
  • a tanuláshoz való jog érvényesülését az országban,
  • a közösségtől eltiltott, de már otthon lábadozó gyerekek törvényben biztosított heti tíz órás otthoni tanításának megvalósulását.

2. Megismertethetné

  1. a gyógyítókkal, a leendő gyógyítókkal (orvosok, nővérek) a tanárokkal és a leendő tanárokkal a komplex szemléletű kórházpedagógia céljait, feladatait és eszközrendszerét3,
  2. a szülőkkel a gyerekek tanuláshoz való jogát és e jog érvényesítésének útjait,
  3. az iskolákkal azokat a módokat, ahogyan a tanárok, az osztálytársak és a szülők a beteg gyermeket és családját segíthetik; illetve az ilyen helyzetekben rejlő nevelési lehetőségeket,
  4. a kórházpedagógusokkal a legújabb módszereket és eszközöket.

3. Kidolgozhatná

  1. egy optimális országos kórházpedagógiai ellátórendszer alapjait,
  2. egy alkalmassági vizsgálat metodikáját a leendő kórházpedagógusok számára,
  3. protokollokat a gyerekek kórházi fogadására, az iskolákkal való kapcsolatfelvételre és kapcsolattartásra,
  4. az együttműködés módját a kórházak közelében dolgozó szakszolgálatokkal és/vagy EGYMI-vel, hogy szükség esetén a megfelelő gyógypedagógus szakember rövid idő alatt mozgósítható legyen (diagnózis felállítása és/vagy tanácsadás és/vagy - ha szükséges - a gyermek gondozása érdekében).

4. Jelezhetné

  1. a gyerek betegségéből eredő, megoldandó családi és társadalmi problémákat (pl. a gyermekével a kórházban tartózkodó szülő munkahely-vesztése, az egészséges testvéreket fenyegető veszélyek, a betegség után az iskolába visszatérő gyerekeket veszélyeztető tényezők) és lehetséges megoldásukat
  2. a leggyakoribb betegségekben érintett fiatalok létszámának tendenciáit,
  3. az ellátó rendszer módosításának a szükségességét
  4. a gyermekek számára nyitott pályázati lehetőségeket, valamint a kórházpedagógia és a gyógyítók számára kiírt, a feltételek javítását lehetővé tevő pályázatokat.

5. Gondoskodhatna

  1. magyar nyelven elérhető kórházpedagógiai szakirodalom létrehozásáról és megjelenítéséről (fordítás, a saját tapasztalatok megírása) nyomtatással és/vagy egy interaktív weblapon keresztül
  2. egy interaktív weblap naprakész üzemeltetéséről a következő tartalommal:
    • információk a széles közönségnek (jogszabályok, kórházpedagógiai ellátás elérhetősége és tartalma kórházanként),
    • kiadványok összegyűjtése (saját és partnerek kiadványai, online tartalmak szakmai ajánlással),
    • védett tartalmak a szakma számára (ötletek, jó gyakorlatok folyamatos közzététele, cseréje, tanácsadás),
  3. a gyermekút követéséről
    • a betegség következtében előálló korai iskolaelhagyás megelőzése érdekében,
    • az alapbetegség szövődményeként előálló kognitív és egyéb deficitek orvoslása, a szükséges pályamódosítások fájdalommentes véghezvitele, valamint az időben a megfelelő szakemberhez történő eljutás céljából.
  4. az önkéntesek, alapítványi segítők működésének koordinálásáról, a kórházakban végzett pedagógiai munka protokolljáról

6. Működtethetne

  1. utazó szupervíziót a kórházpedagógusok számára
  2. továbbképzési rendszert
  3. érdekérvényesítési tanácsadást
  4. interaktív weblapot
  5. mintaiskolát:
    • ahol mindennapos gyakorlat a legújabb módszerek, megalapozott ötletek kipróbálása, a tapasztalatok dokumentálása,
    • amely gyakorlóhely a pszichopedagógus hallgatóknak, később a kórházpedagógus képzés résztvevői számára is,
    • ahol az orvostanhallgatók és az egészségügyi főiskolák gyermekgyógyászat iránt érdeklődő hallgatói a gyakorlatban is betekintést kaphatnak a korszerű kórházpedagógiáról.

Mindez a várható eredményekhez képest kis anyagi befektetéssel megvalósítható. Ha létrejönne egy atipikusfejlődés - módszertani központ, akkor az általunk javasolt szervezet annak részeként is működhetne, „hogy végre legyen egy olyan hely, amely összefogja a különféle gyermekek igényeinek megfelelő módszereket” (Gyarmathy Éva)4.


Egy szégyenlős alkotó a kerekesszékben

III. Krónikus beteg tanulók

Mi itt csak a kórházakban gyógyuló gyerekekkel foglalkoztunk. Ám az orvostudomány fejlődésének következtében sok krónikus betegségben érintett gyermek ma is jár iskolába, esetleg kényszerűségből magántanuló. Róluk is gondoskodni kell, hogy ne utasíthassa el tanításukat az iskola hozzá nem értésre hivatkozva. Mindez tehát a pedagógusképzés egészét is érinti.

Nem feledkezhetünk meg a beteg gyerekekről, akár kórházban vannak, akár az iskolapadban akár – magántanulói státuszban – otthon.

„Világszinten a gyermekek 10-20%-a krónikus beteg (Boekaerts,1999), s emellett a kórházban átmenetileg tartózkodó – ám ellátást, megsegítést, támogatást igénylő – gyermekek száma felbecsülhetetlen.„5

Cseke Enikő és Orosházi Katalin

Kórházpedagógusok Egyesülete

Egyesületünk országos szervezet. Célunk az ország kórházpedagógusainak összefogása, képzése a beteg gyermekek életminőségének javítása, jogaik érvényesítése érdekében.

Szervezetünk 2004-ben alakult Pécsett. Kezdetektől tagjai vagyunk a HOPE-nak (HospitalOrganisation of Pedagogues in Europe - Európai Kórházpedagógusok Szövetsége), és nagyon sok szakmai segítséget kaptunk az évek során a Tübingeni Gyermekklinikától is.

Az egyesület jelenlegi honlapja (az új honlap készítése folyamatban van).

Az egyesület facebook oldala

A HOPE honlapja

A HOPE Facebook oldala

Nemzetközi dokumentumok:

EACH Charta (pdf)

ENSZ Gyermekjogi Egyezmény

1Kórházpedagógusok Egyesülete és Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet : Állásfoglalás a kórházpedagógia hazai fejlesztési lehetőségeiről)

2Kórházpedagógusok Egyesülete és Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet : Állásfoglalás a kórházpedagógia hazai fejlesztési lehetőségeiről)

3Egyesületünk vándorkiállítást hozott létre a komplex kórházpedagógiáról, szívesen eljuttatjuk azt kórházakba, rendelőintézetekbe, iskolákba, könyvtárakba

4Parancsszóra nem változik meg a gyermekek idegrendszere, Magyar Nemzet, 2017.05.12

5Kórházpedagógusok Egyesülete és Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet : Állásfoglalás a kórházpedagógia hazai fejlesztési lehetőségeiről

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.01.20.
Nincs idejük élni a diákoknak - A pénteki diáktüntetés szervezője nyilatkozott lapunknak
2020-tól nyelvvizsgához kötnék a felvételit a felsőoktatásba, ami nagyon sok diák előtt zárná el a továbbtanulás lehetőségét. Még a budapesti elit gimnáziumok tanulóinak is sokszor...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.01.20.
„Ekkora tömeget már nem lehet letagadni” – A szervezők minden várakozását felülmúlta a pénteki diáktüntetés
Ekkora tömeget már nem lehet letagadni – ami azt illeti, Tarnay Kristóf Ábelnek igaza van, a pénteki diáktüntetést egy kicsit nehéz lesz ugyanazzal a legyintéssel elintézni, mint amilyennel...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.01.20.
Külföldről finanszírozott diáktüntetés
Ne menj suliba! – ez a szlogenje annak a felhívásnak, ami tüntetésre hívja a diákokat pénteken a Parlament elé a magyar oktatás modernizálásáért. A demonstráció szervezői egy igazsá...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Vérszegény diáktüntetés a Belvárosban
Modernebb oktatási rendszerért vonultak tüntetni diákok tegnap délután a fővárosi Kossuth térre. A szervezők a Független Diákparlamenttel (FD) együttműködve nagyjából 1500-2000 demonstr...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Torkig vannak vele, hogy tönkreteszi őket az iskola
Több ezer diák tüntetett péntek este a Kossuth térnél egy jobb oktatásért. Kiderült, hogy kamaszok tömegei vannak torkig az oktatási rendszerrel, ami kizsigerli őket, és még csak nem is...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.01.20.
Határidőt szabtak a diákok a kormánynak
A Facebookon szerveződött Ne menj suliba tüntetés részeként több vidéki városban is diákfórumokat tartottak, amiért a szaktárca államtitkára szerint nem jár büntetés. A Független Di...
(Forrás: Hírtv)
--
2018.01.20.
Katedrai egyenlet
A diplomát megszerzők nagy részének eszébe sem jut a pályán elhelyezkedni, elöregedett a szakma, és ha a következő tíz esztendőben valóban nyugdíjba megy negyvenezer pedagógus, hihetetlen...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Lázas ifjúság
A másik lehetséges olvasata viszont az lehet a kormánypárt látványos közpolitikai lomhaságának, hogy tényleg elhiszik, hogy „jó irányba mennek a dolgok”, például az oktatásban is. Az...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Biztos jó, ha semmire nem emlékszünk az iskolában tanultakból? -videó
Párbeszédet szeretnének az oktatás felelőseivel a tüntető diákok. E legnagyobb gond a diákok gyakran felesleges tananyaggal való túlterhelése. Jó hangulatú demonstráció volt, okos besz...
(Forrás: Index)
Utolsó üzenetek:
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
  Varga Magdolna


Tisztelt OFOE!

Mint Közalkalmazotti Tanács Elnök, dolgozóink tájékoztatása érdekében kérem szíves segítségét az Intézmény Fenntartó Társulás által működtetett óvodánk életét érintő, felmerülő kérdéseink megválaszolásában!

Intézményvezetőnk 4. ciklusú megbízása 2018 nyarán jár le. 3 év múlva jogosulttá válik a 40 éves munkaviszony utáni nyugdíjazásra.
Lehetséges-e pályáztatás nélkül meghosszabbítani a munkaviszonyát évenkénti, vagy egyszeri 3 éves hosszabbítással?
Pályázat kiírása esetén, mi történik akkor, ha egyik pályázó sem kap szavazati többséget?
Pályázhat-e olyan személy, aki az egyéb feltételeknek megfelel, és a közoktatásvezetői képzés első évét már elvégezte?
Köszönöm a válasz adást!

--
  Sándor Ferenc

Köszönöm válaszát!
Nem is gondoltam arra, hogy én, mint "szerencsés" külső szemlélő szülő kezdjem el ezen okok felkutatását, inkább a megfelelő szakember vagy szervezet felkutatását szeretném minél hamarabb megtalálni, hogy ezzel tudjak segíteni rajtuk és nem mellesleg azon gyermekeken is, akik nem teszik ezt, lásd saját gyermekem is, akinek elmondása szerint fél attól, hogy ne előtte történjen ilyesmi és még ki tudja milyen lelki gondot okoz ez benne és társaiban is.
Érdeklődnék, hogy a Fővárosi Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálatot ilyen esetben szükséges e értesíteni vagy ezt maga az iskola vezetése tegye meg?

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc! Jogos az aggodalma, a vagdosás (falcolás) jelensége meglehetősen gyakran fordul elő a tizenévesek körében. Mindenképpen foglalkozni kell vele a tanárok, szülők és szükség esetén pszichológus bevonásával. Itt olvashat többet e jelenségről: , de a tájékozódás önmagában kevés. Fontos hogy körültekintően és tapintatosan nyúljanak témához, és nyerjék meg hozzá az érintett gyerekek bizalmát. A tettet kiváltó feszültség okait kell először is megszüntetni, s ez az egyes gyerekeknél eltérő lehet.

--
  Sándor Ferenc

Kedves Szakértők!
A gyermekem osztályában tudomásomra jutott, hogy néhány gyermek különféle eszközökkel sebeket ejt magán. Mit tehetek, mert az iskolát és a szülőket nem érzem képesnek ezen problémakör megoldására, mert szerintem ez az egész, ami abban az osztályban történik kezelhetetlenné vált? Féltem a gyerekeket!

--
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek