OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. június 21.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
   

Gyermek a kórházban I.

Arról, hogy mit gondol, mit érez egy gyermek ha kórházba kerül, mire van szüksége és mihez van joga betegsége idején

Az ember ösztönösen hárítja magától a szomorúságot. Talán ezért van, hogy egy fogyatékkal élő vagy beteg emberről elkapja a tekintetét, sajnálkozik, de ritkán segít, mert zavarban van, vagy fél, hogy nem jól segítene. Sokszorosan igaz ez, ha gyerekről van szó. Nem tudja, nem akarja elképzelni, hogy a fehér bottal tétován biztonságot kereső, az arcán maszkot hordó és kopasz fejét elkendőző, a szívbeteg, a diszkrét hallókészüléket viselő, a cukorbeteg, a dialízisre járó, a művégtaggal élő vagy kerekes székes, a Down-kóros vagy autista gyermek az ő gyermeke, az ő tanítványa, rokona, barátai gyermeke is lehetne. Sajnálkozik. A sajnálkozás azonban nem segít, és nem is helyénvaló. Ezek a gyerekek nem akarnak szomorúak lenni, még kevésbé szomorúságot okozni, és sajnálkozásra semmi szükségük. Élni akarnak, a korlátaik között lehetséges legteljesebb, gyermeki életet élni. Örülni, nevetni, játszani, tanulni, barátkozni, gyógyulni - akkor is, ha éppen kórházban vannak.

Mi, a Kórházpedagógusok Egyesületében olyan óvónők, tanítók, tanárok vagyunk, akik a kórházba került beteg gyerekekkel foglalkozunk. Tizenhárom éves történetünk során sok tapasztalatunk halmozódott fel. 2015-ben - frissebb adat még nincs - 221 315 gyermek fordult meg a kórházak csecsemő- és gyermekosztályain ill. a gyermek- és ifjúságpszichiátriai osztályokon. Mi csak töredékük mellett lehetünk ott, mert nagyon kevés helyen dolgozik kórházpedagógus, de ahol ott vagyunk, talán olyasmit is látunk, észre veszünk, ami mások számára rejtve marad.

Sokszor látjuk azt a pillanatot, amikor egy gyerek belép a kórházba nála nem kevésbé szorongó, ijedt szüleivel.

Mit gondol? Mit érez?

Minden új, idegen számára. Nem tudja mire számíthat. Fehér köpenybe bújt emberek kérdezgetik, elvárják, hogy értse és teljesítse a kéréseiket, és még ha nagyon kedvesek is, idegenek. Furcsa gépek veszik körül, némelyikbe bele is kell bújnia és moccanás nélkül várakozni. Jönnek a tűk. Vért vesznek, injekciót adnak, infúziót kötnek be. Csupa olyan dolog, amibe nincs beleszólása, ami vele történik, de nem általa. Kiszolgáltatottnak érzi magát. Ha bent kell maradni a kórházban, vajon a szülei vele maradhatnak-e? Mekkora a baj? Mikor mehet haza? Haza mehet egyáltalán? Megannyi kérdés, bizonytalanság.

Aztán azok a kérdések, amelyekre mi, felnőttek nem is gondolnánk, és hangosan kimondani ő sem meri. Vajon a betegség mennyire súlyos? Amikor a szomszéd nénit kórházba vitte a mentő, soha többé nem látta - azt mondták, meghalt. Megtörténhet ez vele is? A betegség büntetés a korábbi rosszaságáért? Ha sokáig itt kell maradni nem felejtik el az osztálytársai, a barátai? Mi lesz, ha lemarad a tanulásban? Évet kell ismételnie? Új osztályban kell tanulnia mint a bukott tanulóknak? Meddig nem találkozhat a testvérével? Meglátogatja majd az osztályfőnöke? Nagyi öreg már, vajon el tud jönni hozzá? És folytathatnánk a sort.


A gyerekkort nem lehet elhalasztani

Mire van szüksége?

Mindenekelőtt biztonságérzetre van szüksége. Fontos, hogy valamelyik szülő vagy ha ez nem lehetséges, valaki, akit elfogad a szüleit helyettesítő személynek, mindig vele lehessen, ápolásában részt vehessen.

Világos, pontos és érthető információkat kell kapnia a betegségével, állapotával kapcsolatban. Nem elég a szülő tájékoztatása. Az orvosnak a gyermekkel is meg kell beszélnie mindent az életkorának megfelelő szinten. A beteg gyermek biztonságérzetének fontos feltétele a világos jövőkép. Tudnia kell, hogy hogyan tarthat lépést az osztálytársaival, ill. ha ez nem lehetséges, hogyan készülhet fel a gyógyulását vagy javulását követő vizsgákra, hogy tanulmányait eredeti osztályközösségével tudja folytatni. A reintegráció lehetőségének biztos tudata célt és erőt ad, még a gyógyulás esélyét is javítja.

A gyermeki lét két alapvető tevékenysége a játék és a tanulás. Ha ezeket elvennénk tőle a kórházban, a gyermekkorának legfontosabb részétől fosztanánk meg. Ezt nem tehetjük. A játékhoz eszközök és játszótársak kellenek. A tanuláshoz is kellenek eszközök, de leginkább segítőtárs, aki amellett, hogy megszervezi a tanulás élményét, kapcsolatot is tart az anyaiskolával.

A biztonságérzet feltétele az is, hogy a beteg gyermek ne veszítse el a kapcsolatát a külvilággal. Lehetővé kell tenni, hogy családtagjai, barátai és tanárai meglátogathassák, ill. telefonon, e-mailben vagy skype segítségével rendszeres kapcsolatban maradhassanak vele. Célszerű, ha a kapcsolatrendszer megőrzésén túl, még arra is lehetősége van, hogy új barátokkal gazdagítsa már meglévő kapcsolati rendszerét (önkéntesek, betegtársak, érdekes vendégek). Különösen hasznos, ha ez önbizalmat erősítő kihívásokhoz (kutató munka, pályázat) kapcsolódik.


Üzenetek az osztálytársaktól

Mire van joga?

A gyermekek jogait az ENSZ Gyermekjogi Egyezménye rögzíti, amelyet Magyarország is ratifikált. A beteg gyerekeket ezek a jogok ugyanúgy megilletik, mint egészséges társaikat. Az EACH (European Association for Children in Hospital - Európai Szervezet a Kórházban Kezelt Gyermekekért) Chartája részletesen megfogalmazza a beteg gyerekekre vonatkozó jogokat. Ehhez ugyan Magyarország nem csatlakozott állami szinten, de mivel a Gyermekjogi Egyezménnyel teljes összhangban van, abból levezethető, irányadónak tekinthetjük. Röviden:

1.cikk
Gyermek* csak akkor kerüljön kórházba, ha olyan ellátásra* van szüksége, amely otthon vagy nappali kórház keretein belül nem biztosítható.

2.cikk
A gyermek joga, hogy szülei* vagy a szüleit helyettesítő személyek* vele lehessenek a kórházi tartózkodás egész ideje alatt.

3.cikk
(1) Elhelyezést* kell felajánlani minden szülőnek és ösztönözni kell ennek igénybevételét.
(2) Nem lehet a szülőket további kiadásokkal vagy a bevételeik csökkentésével terhelni.
(3) A szülőket tájékoztatni kell az osztály napirendjéről*, és biztatni kell őket az aktív részvételre.

4.cikk
(1) A gyermekeknek és szüleiknek egyaránt joguk van a koruknak és értelmüknek megfelelő tájékoztatáshoz.
(2) A testi és lelki terhek csökkentése érdekében minden szükséges lépést meg kell tenni.

5.cikk
(1) A gyermekek és szüleik joga, hogy kellő információ birtokában részt vehessenek minden, egészségügyi ellátásukkal* kapcsolatos döntésben.
(2) Minden gyermeket óvni kell a felesleges vizsgálatoktól és kezelésektől.

6.cikk
(1) Gyermeket azonos szükségletekkel* rendelkező gyermekekkel kell együtt ápolni és nem szabad őket felnőtt kórteremben* elhelyezni.
(2) Ne legyen a látogatók életkorára vonatkozó korlátozás.

7.cikk
A gyermekeknek lehetőséget kell biztosítani az életkoruknak és állapotuknak megfelelő játékhoz, kikapcsolódáshoz és tanuláshoz, ehhez megfelelően tervezett, berendezett és felszerelt környezetre*, és hozzáértő személyzetre van szükség.

8.cikk
Olyan speciálisan képzett személyzet foglalkozzon a gyermekekkel , akik tisztában vannak fizikai, érzelmi és fejlődési szükségleteikkel, és tudják hogyan viszonyuljanak hozzájuk és családjaikhoz.

9.cikk
A kezelés során biztosítani kell az állandóságot.

10.cikk
A gyermekeket tapintattal és megértéssel kell kezelni és a magánéletüket tiszteletben kell tartani.


Levél érkezett a legjobb baráttól

A kórházban ápolt és az otthon lábadozó gyerekek pedagógiai ellátásáról a Köznevelési törvény is rendelkezik, amennyiben az egészségügyi okból magántanulóvá váló gyerekek pedagógiai ellátására átlagosan heti tíz óra órakeretet biztosít.

Következik: Gyermek a kórházban II. Arról, hogy milyen megoldást kínál az állam a beteg gyermekek tanuláshoz való jogának biztosítására és hogyan látja ezt a Kórházpedagógusok Egyesülete.

Cseke Enikő: gyermek szakápoló, tanító, fejlesztő pedagógus, mentálhigiénés szakember, a Kórházpedagógusok Egyesületének vezetőségi tagja

Orosházi Katalin: nygd. kórházpedagógus, matematika - fizika szakos tanár, a Kórházpedagógusok Egyesületének aktivistája

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.05.22.
Teszteltük két gyerekkel a Holnemvolt Várat, fájdalmas élmény volt
Egy 3 és egy 6 éves gyerekkel néztük meg az Állatkert mellett most megnyílt Holnemvolt Várat, és nem esett jól. A nagyobb imádta, a kisebb csak azt hallgatta, mit miért nem tud használni....
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.05.22.
Visszafordíthatatlan az állapota, mégis évente vizsgálni kell
A súlyosan, halmozottan sérült gyerekek többsége születése óta él betegségével, gyógyulásukra legtöbbször kevés az esély. Szüleiknek ennek ellenére évről-évre bizonyítaniuk kell...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.05.22.
304 milliót kap a felcsúti általános iskola
A kormány döntött a felcsúti Endresz György Általános Iskola 304 175 000 forintos új épületének megvalósításáról - számol be a Menedzsment Fórum. Ebbe nem tartoznak bele az építkez...
(Forrás: Népszava)
--
2018.05.22.
Gyermekotthonban élő gyerekek mondanak verset a BKK járatain
Újdonsággal készülünk gyermeknapra: 2018. május 22-től 27-ig József Attila Altató, Bartos Erika Villamos, Forgalom és Trolibusz, Erdős Virág Négyeshatos és Varró Dániel Hol alszik a villamos...
(Forrás: Index)
--
2018.05.22.
Mélyen hallgat a magyar delegáció a CEU amerikai kampuszáról
Enyedi Zsolt, a CEU rektorhelyettese a múlt héten számolt be arról, hogy a Bard College falain belül kialakított oktatási helyszínt olyan magas rangú magyar tisztviselők szemrevételezték m...
(Forrás: Eduline)
--
2018.05.22.
A gyerekek közel fele már hároméves kora előtt rendszeresen használ okostelefont
Magyarországon a 3 évnél fiatalabb gyermekek 42 százaléka rendszeresen használ valamilyen okoseszközt, és kisiskolás korra ez a szám 89 százalékra nő – derül ki az NN Biztosító megbí...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.05.21.
Nevelj jedit! - A képzelet pedagógiája. Kultúraváltás a pedagógiai szakirodalomban. Lencse Máté recenziója
Meggyőződésem, hogy sok ilyen könyv kellene. Mármint olyan, ami jól néz ki, hívogató, aztán kézbe venni is kellemes, sőt, még az illata is jó. És kinyitva sem tűnik fel semmi különö...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.05.21.
Megdöbbentő, de ez a térkép az iskolai mészárlásokat mutatja
Legalább tíz halottja és tíz sérültje van a pénteki, Santa Fében történt iskolai lövöldözésnek, amit egy Dimitrios Pagourtzis nevű 17 éves diák követett el. Pagourtzis a 11. osztályba...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.05.21.
Trónok harca a PDSZ-nél
Közös beadvánnyal fordult a bírósághoz a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) több tagja, a szakszervezet áprilisi rendkívüli tisztújító kongresszusa szabályosságának vizsg...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Beck Tamás! A munkaviszony első három hónapját kivéve a munkavállaló jogosult arra, hogy hét munkanap szabadságot – év közben kezdődő munkaviszony esetén ennek arányos részét – legfeljebb két részletben a kérésének megfelelő időpontban adjon ki a munkáltató. A szabadság kiadásának időpontját legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt kell közölni a munkavállalóval, és a munkavállalónak is ezt a határidőt kell megtartania a rendelkezési körébe tartozó hét munkanap szabadságot érintően. Részletesebb tájékoztatást itt talál.

--
  OFOE

Kedves Viktória! A mi tudomásunk szerint tanítói diplomával csak 6. osztályig bezárólag taníthatná azt a műveltségterületet, amiből diplomát szerzett, addig nyilván osztályfőnök is lehet. Az osztályfőnöki megbízatás csupán pedagógiai végzettséget ír elő. Ha személyi feltételek híján a tanító tovább tanítja a tanulócsoportot, akkor feltételezhetően osztályfőnök is lehet. De ezt nyilván a helyi vezető, illetve fenntartó dönti el.

--
  Viktória

Tisztelt Szerkesztőség!
Érdeklődni szeretnék, hogy tanítói végzettséggel van-e mód arra, hogy valaki felső tagozatban osztályfőnök legyen? Szakos híján valószínűleg tanítom őket 8.-ig. Nem találom az ide vonatkozó előírásokat. Szívesen vinném őket, de nem tudom, meg lehet-e valahogy oldani.
Köszönöm válaszukat!
Üdvözlettel: Viktória

--
  Beck Tamás

Kedves OFEOE Szerkesztőség!
5 gyermekem van. A gyermekek után járó 7 nap pótszabadságot csak 15 nappal előre bejelentve 2 részletben vehetem ki?
Köszönettel: Beck Tamás

--
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--

[Blum Szilárd:] >Tudsz nézőpontot váltani? -Már hogyne tudnék? Rájöttem például, hogy egyetemista koromban én tulajdonképpen egy évig egy muszlim néger migránssal laktam együtt :)
Tudsz nézőpontot váltani? »

--

[Leiner Károly:] Adjunk Mórát meg majd Jókait, később Nagy Lászlót stb! Nem hiszem, hogy a kötelezőkkel lenne a baj. Ha egy gyerek meséken nő fel, mielőtt még olvasni tudna, ha olvas, érdeklődik, érti a világot, megfelelően kommunikál, akkor megszerzi azt a szókincset és értelmet, amellyel a […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--

[Anna:] Mindannyiunknak más fáj, ha fáj egyáltalán valami. Angolul 800 szóval egy életet le lehet élni, 3000-rel már király lehetsz, legalábbis a nyelvvizsgán. Nem baj, ha bővül is a szókincsük. Szegény Móra nem tehet róla, hogy saját korának nyelvét használta, ahogy a gyerek se […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--

[Szilvia:] A Kisködmön legfájóbb pontja a nyelvezete! Nem a történetek, nem a halál folyamatos jelenléte, mert a népmesékben is mindig meghal valaki, de azt élvezik a gyerekeim. A régies nyelvezet, melynek lényege, hogy a gyerek minden hétvégét átsírva és ha lehet a legtovább húzva az […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--

[H.M.:] Kedves Jázmin! Nagy örömmel és egy picit torokszorító érzéssel olvastam a sorait (az írás közkinccsé válása, és az egyik gondolat okozta az ambivalens érzést). Amit Ön leírt, azt nagy nemzetközi és hazai kutatások is alátámasztják: azok a hallgatók a legsikeresebbek, a […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[Anna:] Bár olyan eccerű lenne, hogy vasszigor, oszt' kész... Az egyén vagy csoport, amely a problémákat nem hajlandó tudomásul venni, hanem saját tudattalanjába száműzi, vagy a fegyelem válaszát adja rá, azaz elfojtja, s ez lényegileg ugyanaz, a robbanás felé halad. Lehet […]
Szegregáció »

--

[Szekszárdi Júlia:] Kedves KGY! Nem kétséges, hogy a szülők felelőssége óriási, de az Ön által ajánlott „vasszigorral” itt semmire sem mennénk. A szegregáció következményeiről lehet olvasni a bejegyzésben, és ugyanerről van szó a Gettórenoválás és iskolai szegregáció egyházi […]
Szegregáció »

--

[KGY:] Kedves Nóra! Ön hatalmasat téved a felelősség magállapításában! A gyermekért elsősorban 95% a szülők a felelősek a társadalmi felelősség csak a maradék 5%-ban kérhető számon, miután a szülő teljesítette a tőle elvárható részt. Nevelni a családban lehet a többi gyenge […]
Szegregáció »

--

[Varga Zsolt:] Az állam társadalmi igényt elégít ki, lásd: https://www.es.hu/cikk/2018-03-09/rado-peter/2018-az-oktataspolitikai-remenytelenseg-eve.html
Szegregáció »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek