OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
Címkék:
       

„Iskolai szünet ide, szabadság oda, feladat van...”

Időről időre felvetődik a táborok gondolata. A nyári táboroké. Gyerekeknek. Nem egyszerű dolog megmondani, hogy mit nevezzünk tábornak az ő szempontjukból. Ahogy azt is egyre nehezebb, hogy mit nevezzünk szabadságnak a szüleik életében.

Adott az iskolai szünet, két és fél hónap, 77 nap hosszúságban, egy darabban, nyaranként. Az aprajáról - télen és tavasszal – most szó se essék. És adatott a szülők számára szabadság. Tudod, most arról beszélek, amikor nem kell bemenni a munkahelyükre. A többiről majd egyszer máskor. Két szülő esetében ez majdnem lefedi a 11 hetet, ha egyetlen napot nem vesznek ki közösen. Hogy együtt lehessen a család. Mi azonban tekintsük családnak azt is, ha egy szülő igyekszik gondját viselni gyermekeinek. Együtt vannak persze mindennap. Egy bázisról indul mindenki a maga feladatait intézni, s egy helyre tér meg munkája végeztével. Ezt azonban mégse együtt töltött minőségi idő, bár a család közös ideje.

Így aztán iskolai szünet ide, szabadság oda, feladat van. A gyereket vagy gyerekeket, míg magukra vagy egymásra vigyázni nem tudnak, felügyelet alá kell helyezni. Nyáron is, legalább a 77 nap egy részére vélhetően nem a szülők felügyelete alá. Nagyszülők. Nagyszülők? Ne röhögtess! A 65 éves nyugdíjkorhatár mellett? Mire nagyi nyugdíjas lesz, az unoka elballag. Meg aztán végigdolgozta az életét. Nem lehetetlen, hogy most ő is pihenne, és maga szeretne dönteni arról, mennyit tölt az unokák felügyeletével. De hisz az nem munka, hanem öröm. Meglátjuk. Hol igen, hol nem, mikor igen, mikor nem. Kérdezd meg a pedagógusokat a tanév 175. munkanapja környékén!

Továbbra is itt a feladat, hogy a gyerek nyáron legalább felügyelet alatt legyen. Mondjuk program sem ártana neki. Tábor persze az úszó-, a lovagló-, a vitorlás- és a tenisztábor is – ott nem csak felügyelet van, de még élményekkel is feltöltődhet a következő tanév előtt. Nem is kerül sokba: két testvér az egyik szülő egy havi fizetéséből simán eltölthet ott két, esetleg három hetet. Egyik szülő? Teljes fizetés? Úgy tűnik, ez sem a megoldás. Legalábbis nem mindenkinek.

Mit tehetünk? Tehetünk-e valamit azokért a gyerekekért, akiknek a szülei vagy szülője nem tud ennyit szánni a gyerekei nyarára, nyaralására? Persze. Van napközis tábor – a városokban. Senkit nem hagyunk az út szélén: van az árokpart, a víztározó, az EU-s pénzből épült játszótér – falun, igaz, a felügyelet ott már hibádzik. Mi kell még? Nem tudom. Azon gondolkodom, hogy lesz ebből élmény? Töltekezés az idő eltöltésén túl. Mert azt már Csiperke úrtól is tudjuk, hogy az időt nem kell múlatni, múlik az magától.

Tavaly jártam egy táborban, itt, a fővárosban. Egy lakótelepi iskola aulája, tornaterme, ebédlője és udvara adta a teret. Nem, inkább csak a bázist. Ide érkezve a bejelentkezés után azonnal láthatták a kölkök, milyen programok várják őket az elkövetkező napokban, mire lehet jelentkezni, mire kell esetleg ezt-azt (napsapka, hátibatyu az élelmiszercsomagnak) magukkal hozni. Uszoda mindennap elérhető volt – bár nem egyszerre a teljes létszámnak. Minden héten lehetett tervezgetni, melyik programra megy majd a gyerek, melyiket hagyja ki. Kirándulás busszal – többfelé az agglomerációban, sőt azon messze túl. Belépőjegyet igénylő múzeumi és egyéb programok. Előfordult, hogy a tábor területére érkeztek a szórakoztatásukra csoportok. Mibe került ez a szülőknek? Az étkezésért fizettek, a többit - utazást, programok költségét - állta a kerület önkormányzata.

A szülő dolgozott, a gyereket pedig nem csupán felügyeltük, hanem olyan sokszínű programról gondoskodott számukra a szervező és a költségeket álló önkormányzat, amit az ő családjaik közül kevesen tudtak volna kifizetni, némely esetben akár megszervezni se.

Túl rózsaszín? Nem hiszem. Volt néha kicsit összemorgás, ereszd el a haját, mert irgum-burgum, de nem volt vasfegyelem, sorakozó, tábornyitás és zárás. Valahogy mégis mindenki, a legkisebbek is, tudták kihez, hova forduljanak, ha gondjuk akadt. Megtalálták az ebédet és a játékkölcsönzőt. Visszahozták, amit kivittek. Egyszer még a mentő is tiszteletét tette a táborban: az egyik gyermek kiöntött vizet igyekezett feltörölni, és olyan „jól állt” kezében a felmosó rúdja, hogy hason döfte magát. Szerencsére kiderült, hogy komoly baja nem esett. A táborban pedig nem keletkezett biztonsági rendszabály, hogy gyermek felmosórudat 10 méteren belül nem közelíthet meg.

A szabályok egyszerűek, átláthatóak és kevesek voltak. Azt a keveset igyekeztünk, mi, névvel kitűzőzött felnőttek betartatni. Úgy, hogy ettől se gyerek, se felnőtt ne érezze magát börtönben.

Ha a kormány ilyen táborokra gondolna, ahol értelmes programokra juthatnának el gyerekek, mert állná a cechet a fenntartó, ahol a pedagógusok önként dönthetnének arról, hogy részt vesznek-e a munkában, ha… akkor a nyári táborok gondolata nem lenne elvetendő.

Ha. Akkor. Mint Kispesten.

Szabó Anna

A kép forrása: http://www.funside.hu/funside-budapest-2016-legjobb-kepeink/

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.07.21.
A Klebelsberg szerint teljesen oké, hogy a tantestület és a szülők ellenében az igazgatót 25 év után egy fideszes alpolgármester tanácsadójára cserélték le
„Tévesek azok a sajtóban megjelent találgatások, amelyek szerint politikai szándék áll a Budapest II. Kerületi Szabó Lőrinc Két Tannyelvű Általános Iskola és Gimnázium intézményvezet...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.07.21.
Félelem és reszketés az egyházi iskolában
Kiabálás és röpködő papi pofonok, erőszakkal és kirúgással fenyegetőzés, kötelező misék és körmenetek hétvégén és az ünnepek alatt, megfélemlített és tehetetlen tanári kar. A...
(Forrás: A TASZ jelenti)
--
2017.07.21.
Baj, ha a gyerek társaságban is a telefont nyomkodja?
Egy felháborodott ausztrál szülő is írt erről nyílt levelet a Kidspot Facebook-oldalára. Maga a szerző sem tudja eldönteni, hogy mit gondoljon, először dühös, hogy elrontották az estéj...
(Forrás: Dívány)
--
2017.07.21.
Fiatalok ítélete: korrupt a közélet
A tavalyi közoktatási tüntetések számos diák számára jelentettek kereteket a tapasztalatszerzésre, az aktívak köre azonban szűk. Elsősorban a nagyvárosi, leginkább budapesti gimnáziumokban...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Ezek a fiatalok
A Hallgatói Hálózat tüntetései, az egyetemi diákság ellenállása nyomán változott a felsőoktatási koncepció. A mind ez idáig az elmúlt hét év legnagyobb kormányellenes tüntetésének...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Minőségi problémák a hazai nyelvoktatásban
Amikor azt mondjuk, hogy a magyar nyelvoktatás nem jó, hogy kevesen beszélnek nyelveket, akkor nemzetközi statisztikákra szoktunk hivatkozni – mondta Berényi Milán, a Nyelviskolák Szakmai Egyes...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.07.21.
Alulfizetett tanárok, rosszul működő egészségügy: lesújtó kép az OECD-től
Magyarország az állami vezetők és középvezetők fizetéséről sem szolgáltatott adatokat, így nem tudunk következtetéseket levonni, ám a tanárok esetében megint dobogós hazánk – sajnos...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.07.21.
Ballagási ajándék: migránsmesével nevelné gyermekjogokra a kormány a gyerekeket
Néhány napja az óvodából ballagó gyerekek útravalóul mesekönyvet kaptak az Emmitől. Nem lenne ebben semmi különös. Csakhogy Az elveszett madártoll című kötet, amit az Országos Betegjogi...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2017.07.20.
Kerényi Kata: DIY érettségi
Ez azt jelenti – mondhatják néhányan a történet tanulságaként – hogy túl könnyű az érettségi! Vagy épp túl nehéz, mert a középiskolai oktatás nem készít fel rá! Pedig ha van tanuls...
(Forrás: Alterkata Cafeblog)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Tanári végzettséggel lehet működni tanítói munkakörben, feltételezhetően az ebédeltetést és a játéktevékenységet is felügyelheti, akinek pedagógus végezettsége van. Részletesebb tájékoztatás található ezen a linken.

--
  Mammma

Tisztelt Osztályfőnök!
A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Problémát okoz iskolánkban, hogy alsó tagozaton a tanítási órák utáni ebédeltetést illetve játékidőt, ami a napközi előtt van, nem végezheti tanári végzettségű kolléga. A törvény ugye kimondja, hogy alsó tagozaton csak tanító taníthat, de ebben az esetbe inkább a nevelés dominál. Van-e olyan törvény, vagy valami megoldás, hogy ezt a feladatot tanári végzettségű ember végezhesse az alsó tagozaton? Kevés a tanító kolléga. Mi lehet a megoldás?
Köszönöm válaszát!

--
  OFOE

Kedves Erzsa!
Ha pedagógusbeosztásban vagy a papírod szerint, akkor annyi szabadság jár, amennyi a munkaköröd alapján megillet. De ha hivatalosan másképp osztottak be, akkor feltételezhetően kevesebb jár, és ezt nyilván a Munka tv alapján számolják.

--
  Erzsa

Szeretném megkérdezni,hogy magánóvodában is 46 nap szabadság jár az óvónőnek? Vagy a Munka tv.alapján kell csak számolni?
Köszönöm,ha választ kapok.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Az osztályfőnöki megbízatáshoz pedagógusi végzettség kell.

--
  ofő

T. Uram/Hölgyem!
A következő kérdéssel fordulnék Önökhöz. A tagintézmény vezető úgy döntött két osztály alacsony létszáma miatt összevonásra kerül. Az egyikben én vagyok az ofő. Az osztályt azonban a másik osztály ofője kapja. A 9. évfolyamon két olyan embert jelölt meg ofőként, akiknek pedagógiai végzettsége nincsen, nekem, ígérete ellenére nem ad osztályt. Kérdésem az lenne, hogy milyen végzettség kell az osztályfőnöki megbízáshoz?

Üdvözlettel, egy volt ofő

--
  OFOE

Kedves János! A törvény betűje szerint, amíg nincs kezedben a diploma, nem taníthatnád azt a tárgyat, amiből nincs meg a végzettséged. Persze a helyszínen meg lehet állapodni az iskolavezetővel, és/vagy a fenntartóval a következő félévre, hiszen januárban meglesz a diploma, túl vagy az abszolutóriumon is, főleg ha nincs az iskolában olyan kolléga, aki ezt a feladatot ellátja. Nem tudjuk, hogy mennyire lehet rugalmasan kezelni ezt a problémát.

--
  OFOE

Kedves Zsuzsa, erre vonatkozóan nem létezik törvényi szabályozás.

--
  János

Tisztelt Osztályfőnök!
15 év tanítással (határozatlan idő ugyanott) rendelkezem. Egy új szakon szereztem abszolutóriumot, de a diplomát (portfólió védés) csak januárban kapok.
Taníthatom-e addig az új szakomat is az iskolában?

--
  zsuzsa

Kedves Osztályfőnök! Érdeklődni szeretnék, hogy van-e rá törvényi szabályozás vagy bármilyen szabály arra vonatkozóan, hogy a férjem volt felesége nem taníthatja a gyermekemet? Sajnos a helyzet ismerése ellenére is úgy tűnik, hogy olyan helyzetbe hoznak, hogy ő lesz a gyerek osztályfőnöke. Én nagyon nem örülök ennek a helyzetnek, tehetek valamit? Válaszát előre is nagyon köszönöm!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[OFOE:] Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Péter:] Csilla a lényegre tapintott: "...csodálkozik majd az az utánunk jövő humánerőforrás fejlesztéssel foglalkozó értelmiségi munkás! nem mondanám pedagógusnak! hogy ők honnan jöttek? " Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[DIA:] Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek