OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése

Hogyan játsszunk?

2. Társasjáték a pénzügyi-gazdasági kompetencia fejlesztésében

Az alábbiakban bemutatjuk a kipróbált játékokat és tapasztalatainkat, valamint az adaptációs lehetőségeket. Igyekeztünk a kipróbáláshoz olyan játékokat választani, hogy a javasolt korosztály széles réteget fogjon át, és így minél több kolléga számára szolgáljunk hasznos információval. Azt tapasztaltuk, hogy a választott játékok megfeleltek a céljainknak, meg tudták szólítani a tanulóinkat. Egyedül a Szuper farmer játékkal tévedtünk, mert mi ebben a formájában inkább kisebbeknek ajánlanánk, azonban szabálymódosításokkal adaptáltuk a fiataljaink korosztályára, illetve SNI tanulók esetében az eredeti verziót is megfelelően tudtuk használni. A másik problémánk az időhatárokkal volt: az Airlines Europe és a Chicago Stock Exchange játékokra nem elég 2 óra (mi azzal terveztünk alkalmanként). Nehéz lett volna a játék állását megőrizni, ezért ki kellett találnunk, hogyan lehet „véget vetni” a megadott intervallum alatt a játéknak úgy, hogy a játékban kitűzött célokat elérjék tanulóink.

A felhasznált társasjátékok bemutatása

Szuper farmer: A játék matematikai törvényszerűségeket használ, és gazdálkodásra, tervezésre, előrelátásra nevel. Bár tartottunk attól, hogy mivel elég egyszerű játékról van szó, ezért nem nyeri el a diákok tetszését, de tévedtünk. Valószínűleg egyszerűsége, a játék gyorsasága miatt nagyon megszerették. Nem csak ezért választottuk, hanem szerettük volna felhasználni más órákon is (élelmiszerismeret, angol nyelv stb.), de éppen egyszerű felépítése miatt a felhasználhatóságnak ebben a módjában tévedtünk. Arra viszont kiválóan alkalmas, hogy egy gazdasági folyamatot a tervezéstől kezdve a számoláson át a döntésig végigvigyünk.

Monopoly: ezt a játékot mindenki ismeri, nem kell bemutatni senkinek. Kiválóan alkalmas a pénzügyi kultúra fejlesztésére, a pénzügyi ismeretek megerősítésére, és ismertsége és egyszerű játékmenete okán arra is, hogy a társasjáták-pedagógia alkalmazása során bevezető társasjáték legyen.

Chicago Stock Exchange: Ez a játék a kedvencünk lett! Nagyon egyszerű, taktikai játék a tőzsde és a kereskedelem világából. A feladat áruk vétele és eladása, az aktuális ár/érték aránynak megfelelően. Ha oktatási szempontból nézzük, ez a játék a tökéletes választás, hiszen a játék során megoldandó probléma tökéletesen illeszkedik a gazdasági műveltségterülethez. Nagyon gyors játékokat lehet játszani vele, és kialakítása, menete egyértelműen gazdasági szemléletű. Ha a pénzügyi tudatosság fejlesztésének folyamatában gondolkodunk, mi a Monopoly elé tennénk időben, mert a pénzügyi gondolkodás, ismeretek alapjait lehet kialakítani vele. Ráadásul táblája, árukorongjai sokrétűen felhasználhatóak: mi még angol órán is tudtuk a szakmai angol terén használni.

A Catan telepesei a kipróbáltak közül talán a legismertebb: elsősorban stratégiai játék, melynek célja a megtermelt terményekből, termékekből kereskedés útján városokat, szigetet fejleszteni. Használatát megkönnyítették a neten található hasonló digitális játékok, melyeket a gyerekek a telefonjaikon is játszanak. Ismertsége, illetve a játékmenet logikájának ismerete okán hamarabb bevethető, azonban táblás változatában ez a játék igényli a leghosszabb játékidőt, ezért szervezési előkészületet igényel.

Airlines Europe: A játékban Európa térképe látható, melyen tíz repülőtársaság színes repülőivel kell bejárni minél hosszabb útvonalakat. A játékosok részvényekkel kereskednek, hogy útvonalengedélyeket vásárolhassanak.

Maximum 5 játékos játszhatja, de érdekes lehet, és mi ki is próbáltuk az 5 páros általi játékot, amivel a célunk a szociális kompetenciák (konszenzusos döntés, kooperáció stb.) fejlesztése volt. A játékban a tanulók megismerkedtek a tőzsde, részvény, osztalék, pénzforgalom, bankcsőd, csőd fogalmával. Bár a játékot 10 éves kortól ajánlják, tapasztalataink azt mutatják, hogy érdemes a korosztályt feljebb tolni legalább 12 éves korra. Komoly pénzügyi tervezést igényel a játék, s bár játékidőnek 75 percet ír a játékleírás, nekünk mindig tovább tartott. Haladó játék, összetettsége folytán kellő előkészítés után, de mindenképpen ajánljuk!

(Nem is pedagógusok lennénk, ha a játékot nem használtuk volna fel, kihasználva a térkép adta lehetőséget, például a földrajz tanításában.)

A Village játékban egy családot kell végigvezetnünk a nemzedékek viszontagságain, hogy végül a történelemkönyvek minket tartsanak a város legfontosabb embereinek. Az idősebb rokonok idővel átadják helyüket a fiatal, ambiciózus leszármazottaknak, és eredményeiket már csak a krónikáskönyv lapjain láthatjuk viszont. A játék során minden lépésünkkel arra kell törekednünk, hogy a nemzedékek távlatából figyelve is jó és jövedelmező irányba tereljük a történelem menetét. Számunkra és a gyerekek számára is ez volt a legbonyolultabb, legösszetettebb játék. Időbe telt a megtanulása, és maga a játék is. Elsősorban a tervezést fejleszti, az előrelátást, előre gondolkodást, felelősséggel gondolkodást. Okosan kell bánni az idővel, és a tanulók megtanulják, hogy a döntéseiknek súlyos következményei lehetnek. Számunkra így a játék legfontosabb érdeme a felelősséggel hozott döntések és következményeik megtapasztalása volt.

A foglalkozások menete, gyakorisága

Osztályainkban heti egy alkalommal volt kifejezetten társasjáték pedagógiai foglalkozás (kivéve szakmás osztályunkat, ahol kéthetente nyílt erre alkalom). A foglalkozásokat zömében az osztályfőnöki órára időzítettük és/vagy az utolsó órára, így lehetőség nyílt a játékok végigvitelére a tanításon kívüli időben. A tanulók szívesen maradtak és játszottak, tanultak a játékokkal. SNI osztályaink kis létszáma (átlagosan 12 fő) lehetővé tette, hogy egy új játék bevezetésén mindannyian részt tudjanak venni. Megkönnyítette ezt az is, hogy a játékok többségéből nem egy áll a rendelkezésünkre, így két készlettel az egész osztály tudott dolgozni. A szervezési feladatok megoldása után új játék esetében a játék bemutatása, a legfontosabb szabályok megbeszélése következett, majd „próbajátékokat” játszottunk. Ha úgy láttuk, hogy elsajátították a játék menetét, akkor hagytuk őket szabadon játszani, megfigyelő szerepbe vonultunk és csak akkor avatkoztunk be a játékba, ha arra tényleg szükség volt. Viszont a játékok végén mindig megbeszéltük, hogy mi állt a győzelem mögött, hol és mivel nyerte meg valaki a játékot. Az ismeretlen fogalmakra többször is rákérdeztünk, ezzel is segítve a megerősítést, a bevésődést.

Tapasztalatok a társasjáték pedagógia (gazdasági szemléletű) alkalmazásáról

A társasjáték pedagógiát korábban a tanult ismeretek megerősítésére, képességfejlesztésre (gondolkodás, olvasás, szókincsbővítés stb.) használtuk, míg most, a Budapest Bank támogatása kapcsán, arra kaptunk lehetőséget, hogy a gazdasági szemlélet, gondolkodás kialakításában, tudatosabbá tételében alkalmazzuk azokat; ez tőlünk is tervezettebb, átgondoltabb tevékenységet igényelt. Mivel már régebb óta alkalmazunk társasjátékokat a nevelési-oktatási folyamatban, nem kellett elfogadtatnunk tanulóinkkal, hogy ezeknek a játékoknak helyük van az óráinkon, nem kellett ellenérzésekkel megküzdenünk. Tanulóink az elejétől fogva partnereink voltak a „játékban”. Így a pályázat megvalósításának egyetlen féléve nem bizonyult kevésnek.

Annak érdekében, hogy ellenőrizni tudjuk a folyamat eredményességét, bemeneti és kimeneti mérést végeztünk a tanulókkal. Ebben nem a tanulók tudásában, ismereteiben beálló változásokat (mennyire ismeri a gazdasági fogalmakat, folyamatokat) mértük direkt módon, hanem a pénzügyi kultúrával kapcsolatos gondolkodásmódot próbáltuk figyelemmel kísérni és amennyire lehet, objektíven mérni. Ehhez Dr. Németh Erzsébet Pénzügyi személyiségtesztjét használtuk fel. A teszt hat területen méri a válaszadó pénzügyi gondolkodását: árérzékenység, pénzügyi tervezés, mértéktartás, takarékosság, pénzügyi tudatosság és szorgalom területeken. Éppen ezek azok a területek, amelyekkel diákjaink (és családjaik) hadilábon állnak. Mivel a teszt felnőttekre, önálló keresőkre készült, a benne szereplő négy, számunkra alkalmatlan kérdést átalakítottuk úgy, hogy érintse a gyerekeinket, de ugyanazt mérje, mint a felnőtt változat. A felméréseket informatika órán végeztük el, az eredményeket Excel táblában összesítettük a teszt saját értékelési skálája alapján. A féléves program után elvégzett visszamérés azt mutatta, hogy a tanulók pénzügyi gondolkodása, ismeretei valamennyi területen javultak. A javulás nem nagymértékű (amint azt egy ennyire rövid programtól nem is várhattuk), figyelemre méltó azonban, hogy az alsó régiókban, tehát a legkisebb pontszámok terén számok határozott, nagymértékű javulást mutatnak. Úgy tűnik ebből, hogy azoknak a tanulóknak a számára, akiknek a gondolkodásából jószerivel hiányzott a pénzügyi szemlélet, ez a program valódi elmozdulást eredményezett. Ezt fontos eredménynek tartjuk.

Emellett objektív módon nehezen mérhető, ám határozottan érzékelhető eredményeink is vannak:

1. A tanulók motivációs szintje egyértelműen és mérhetően jobb, magasabb, mint a hagyományos oktatásban. Ezért is törekszünk hasonló módszerek alkalmazására évek óta.

2. Jobb a gyerekek kommunikációja, gyorsabban alakul az ön- és társismeret, hiszen a szabadidős tevékenységekben, kihívásokban lehet a legjobban megismerni egymást és önmagunkat.

3. A szociális kompetenciák fejlődése jól nyomon követhető: diákjaink megtanulnak egymással kommunikálni, konfliktusokat megoldani, kooperálni, együtt dolgozni közös célokért, segíteni egymást.

4. Tudatosabban tervezik mindennapjaikat, életüket. Felelősségteljesebben döntenek.

Összegzés

  • A társasjátékok adott céllal történő alkalmazása (jelen esetben a pénzügyi kultúra fejlesztése) sikeresebben, hatékonyabban csak hosszabb intervallumú alkalmazásban érhető el maradéktalanul. Pénzügyi kultúra alatt elsősorban nem a pénzügyi ismeretek átadását, megerősítését stb. értjük, hanem sokkal inkább egyfajta pénzügyi szemléletű gondolkodást, amelynek alapját természetesen ezek az ismeretek képezik
  • A társasjátékok elsősorban a tanulási képességeket, a gondolkodási képességeket fejleszthetik, hiszen a játékok során alkalmazott gondolkodási műveletvégzésben megjelenik az analízis, szintézis, elvonatkoztatás, összefüggés felfogása, rendezés.
  • A tanulókat nem kell motiválni, a játékosítás eléri ezt a célt
  • Nagymértékben fejleszthető a figyelem, a munkavégzés tartóssága, a koncentráló képesség
  • A társasjáték, a tartalmától függetlenül, egy sor szociális és kognitív kompetencia fejlesztéséhez hozzájárul: ilyen a szabályok betartása, a számolási képesség, az alkalmazkodás a társakhoz és a folyamatosan változó játékmenethez
  • Ha nem dolgoznánk a legkülönfélébb játékokkal évek óta, akkor gondot okozhatott volna, hogy a társasjátékok alkalmazásának célja éppen maga a játék, és sokkal kevésbé a megtanítandó tananyag, ismeret. Éppen ezért nem fogalmaztuk meg direkt célnak a pénzügyi kultúra fejlesztését, sokkal inkább a játék öröme, a társas kapcsolatok megélése volt a cél. Ugyanakkor, mivel tanítási órákba illesztve is használjuk a játékot, azt gondoljuk és azt tapasztaltuk, hogy a tanítási célok kitűzése és elérése sem megoldhatatlan feladat, és a társasjáték a tanítási órán is bátran alkalmazható, ha a pedagógus a „helyzet magaslatán áll”, és elég kreatívan köti össze az óra különböző részegységeit. Ezért nem ragaszkodtunk a csak tanítási időn kívüli, szakkör jellegű foglalkoztatáshoz, hanem átvezettük a tanítási órát a kötetlenebb szakköri, szabadidős tevékenységbe

Összességében rendkívül hasznosnak találtuk a projektet. A felhasznált játékokat azóta célirányosan adaptáltuk a különböző műveltségi területekre, így kihasználtságuk jóval nagyobb, felhasználásuk sokkal tudatosabb.

Jó játékot kívánunk mindenkinek!

Leiner Károly – Földes Petra

A fotókat Leiner Károly készítette.

A szerkesztőségünk önkéntes munkában dolgozik, ám a webtárhelyet és az oldal műszaki karbantartását az egyesület költségvetéséből biztosítjuk. Ha hasznosnak találtad az írást és megteheted, kérjük, hogy támogasd a munkánkat! Számlaszámunk: 11705008-20474887.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.04.24.
Sikerrel zárult a Digitális Témahét az iskolákban
Idén közel hétezer pedagógus és 120 ezer tanuló vett részt a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) szervezésében és az Informatikai Vállalkozók Szövetségének (IVSZ) közrem...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.04.24.
Aki jó szakmát választ, arra biztos jövő vár
Nemzeti érdeknek nevezte egy tegnapi eseményen a kormányfő, hogy olyan fiatalokat neveljenek, akiknek piac- és versenyképes tudásuk van. Orbán Viktor szerint választ kell adni arra a gyakorlatra...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.04.24.
Gyerekbántalmazás miatt nyomoznak egy budapesti iskola igazgatója ellen
Gyermekbántalmazási ügybe keveredett Putnoki Zsolt, a Budapest XIII. Kerületi Ének-zenei és Testnevelési Általános Iskola igazgatója, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Újkenéz korábbi fideszes...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.04.24.
Nekik is sikerült, mint a Talpas lányának
Tiszabőn, az ország egyik legszegényebb településén még mindig nagy szónak számít, ha valakinek sikerül leérettségiznie. Nagyon hamar, sokszor már az első évben otthagyják az középiskol...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.04.24.
Én nem vagyok szakember, de a szívemben van
Egy kis békési faluban nem mindennapi kapcsolatra bukkanhatunk egy látássérült kisfiú és tanítónénije között. Zsóriné Hocz Anikó amikor meghallotta, hogy Balázs az osztályába érkezik...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.04.24.
Többet keres a kezdő buszsofőr, mint egy egyetemi adjunktus
Bár az egyetemi oktatóknak 2015 óta negyedével (26,8 százalékkal) nőtt a bére, ez így is csak az egyetemi hierarchia tetején jelent elfogadhatónak hangzó pénzt. Egy egyetemi tanár alapesetben...
(Forrás: Index)
--
2018.04.24.
Fábry Béla: Akkor most?
Szomorú kép körvonalazódik. Még az eddigi piszkosszürke tónus is sötétebbé válik. Reménytelen a helyzet? Amíg a pályán látó mértékadó szakemberek nem kongatják fülsiketítő módon...
(Forrás: Népszava)
--
2018.04.24.
Beszóltak Orbánnak a gyenge kompetenciatesztek miatt
A Tanítanék Mozgalom azt írta Orbán Viktornak, hogy „a magyar gyerekek és fiatalok szövegértési és matematikai készségei rettenetesen gyengék. Különösen a leszakadó régióban élők...
(Forrás: index)
--
2018.04.24.
Balog után ki rázza gatyába Orbán demográfiai súlypontú minisztériumát?
Telnek a hetek, röpködnek a nevek: Balog Zoltán hétfőn bejelentett távozása után egyelőre ennyit lehet biztosan állítani arról, hogy ki vezetheti a negyedik Orbán-kormány várhatóan legnagyobb...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[H.M.:] Kedves Jázmin! Nagy örömmel és egy picit torokszorító érzéssel olvastam a sorait (az írás közkinccsé válása, és az egyik gondolat okozta az ambivalens érzést). Amit Ön leírt, azt nagy nemzetközi és hazai kutatások is alátámasztják: azok a hallgatók a legsikeresebbek, a […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[Anna:] Bár olyan eccerű lenne, hogy vasszigor, oszt' kész... Az egyén vagy csoport, amely a problémákat nem hajlandó tudomásul venni, hanem saját tudattalanjába száműzi, vagy a fegyelem válaszát adja rá, azaz elfojtja, s ez lényegileg ugyanaz, a robbanás felé halad. Lehet […]
Szegregáció »

--

[Szekszárdi Júlia:] Kedves KGY! Nem kétséges, hogy a szülők felelőssége óriási, de az Ön által ajánlott „vasszigorral” itt semmire sem mennénk. A szegregáció következményeiről lehet olvasni a bejegyzésben, és ugyanerről van szó a Gettórenoválás és iskolai szegregáció egyházi […]
Szegregáció »

--

[KGY:] Kedves Nóra! Ön hatalmasat téved a felelősség magállapításában! A gyermekért elsősorban 95% a szülők a felelősek a társadalmi felelősség csak a maradék 5%-ban kérhető számon, miután a szülő teljesítette a tőle elvárható részt. Nevelni a családban lehet a többi gyenge […]
Szegregáció »

--

[Varga Zsolt:] Az állam társadalmi igényt elégít ki, lásd: https://www.es.hu/cikk/2018-03-09/rado-peter/2018-az-oktataspolitikai-remenytelenseg-eve.html
Szegregáció »

--

[Gyulai Sándor:] Gratulálok, Ibolya! Örömmel tölt el, hogy iskolánkban ilyen innovációk valósulhatnak meg. További sikereket kívánok: Gyulai Sándor, a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium intézményvezetője
Digitális történetmesélés az oktatási nevelési folyamatban 3. - DST a történelem és társadalomismeret tanításában »

--

[Leiner Károly:] Kedves Zoltán, nekem szerencsém van, mert gyógypedagógusként több tantárgyat is taníthatok, így magammal kell "egyezkednem". De: voltam tanító bácsi is - ott is könnyedén megoldható a feladat. Ahol nem, ott a kollégákkal kell összedolgozni. Nézzünk egy példát: […]
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Zoltán:] Gratulálok! Fogyatékosokkal ilyen teljesítményt elérni nem akármilyen pedagógiai munkáról árulkodik. De mindez hogyan fér bele a mai iskolába, a NAT-ba, a kerettantervekbe? Milyen órák keretében lehet ezeket a lépéseket, eszközöket alkalmazni?
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek