OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. március 26.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

27. Bizalom 2.

A bizalom értéke

A bizalom a kognitív sémák kereszttüzében

A bizalom mérhetetlen lelki érték, és még a haszonelvű gondolkozásmód szempontjából is megtérülő befektetés1. Mégsem a bizalomra épül a világ, sőt egyre kevésbé épül rá.

Vajon a bizalmatlanság a nyertes megoldás, vagy most csak kileng az inga?

A klasszikus fogoly-dilemma még most is fogva tart minket. A probléma lényege, hogy ha a két gyanúsított egyike sem vall, akkor a legkisebb büntetéssel megúszhatják a dolgot, ha azonban az egyik vall, akkor a másik, minthogy nem vallott, súlyos büntetést kap, míg a cserbenhagyó szabadon elmehet. Ha mind a ketten vallanak, akkor egy közepesen súlyos ítélet lesz az eredmény.

Összeadva a veszteség és nyereség oldalt, egyértelműen mind a két fogolynak hallgatnia kellene. A baj nem is ennek a kiszámolásával van, hanem a bizalommal. Ráadásul nem csupán az a kérdés, hogy bízhatok-e a társamban, hanem az is, hogy a társam bízik-e bennem, sőt az is, hogy lát ő engem: én bízom-e benne.

Hosszabb futamok, nagyobb tétek

A fogoly dilemmahelyzetek előfordulnak a mindennapokban, de csak akkor egy az egyben ilyen a helyzet, ha egyszeri. Ha van folytatása, akkor már az előző tapasztalat befolyásolja a viselkedést. Ez a kognitív oldala a bizalomnak. Ha a társam ellenem játszott, akkor a következőkben már nem bízom benne. A csaló fél pedig már az első átejtés után tudja: nem számíthat semmi jóra a becsapottól. Így a bizalmatlanság stabil, és a veszteség is az.

A fegyverkezési verseny vagy a klímaváltozás is kezelhető lenne, ha az országok megbíznának abban, hogy más országok is visszafogják magukat, de ez nem így van. Ezért az emberiség halmozza a drága pusztító fegyvereket, és még a környezetpusztítással is vágja maga alatt a fát. A fegyverekre fordított kiadásokat, beleértve a kutatást is, a környezettudatos termelésre vagy élhető bolygók megtalálására irányíthatnánk, de a bizalmatlanság miatt a fegyvergyárosok és a profithajhászok uralják a terepet.

A reklámok is iszonyú sokba kerülnek mindenkinek, amellett, hogy már olyan mennyiségben vannak jelen az életünkben, hogy zavarnak bennünket. Logikus lenne egy „a jó bornak nem kell cégér” mozgalommal a reklámköltségeket kivenni az árakból, és olcsóbban adni a termékeket. Igen ám, de ez csak akkor működne, ha mindegyik cég tartaná magát a megállapodáshoz, de mi a biztosíték erre? Nehéz elválasztani egymástól a reklámot és az információt. Sokszor hírként adnak el reklámokat, és még nagyon sok egyéb trükkel is lehet élni. Ezt persze tudják a cégek is, ezért sem bíznak egymásban.

Jancsi és Juliska

A mindennapi emberi kapcsolatokban is többmenetes a bizalomjáték, hiszen a korábbi helyzeteket játsszuk tovább. A kognitív sémáink2 meghatározzák a bizalmat, és sokszor a korábbi rossz tapasztalatokat a következő partner/főnök/beosztott/diák/tanár/terapeuta/stb. szenvedi meg.

Az egészen kisbabák és kölyökkutyák még viszonylag mentesek a tapasztalatoktól, bizalommal és önbizalommal fordulnak a világ felé, de hamar kiderül számukra, hogy jobb lesz vigyázni. Szükség is van az óvatosságra, mert még ha a világ csupa jó szándékból állna, akkor is tele van veszélyekkel.

A szocializáció során nem csak a saját élményeinken keresztül tanulunk, mások tapasztalatai révén is gazdagodik a tudásunk. A kisgyerekek a körülöttük lévők viselkedéséből szűrik le, hogyan mennek a dolgok. Felépítik a képüket a felnőttvilágról, és később erre alapozzák a viselkedésüket. „Amit Jancsi megtanult, János sem felejti.”

Sokféleképpen és egészen mindennapi helyzetekben is ott van a fogoly-dilemma, és akár közvetlen, akár közvetett tapasztalatok vezetik a résztvevőket, a bizalmat és az önbizalmat a kognitív sémák befolyásolják.

1. Példa: Jancsinak tetszik Juliska, Juliskának Jancsi. Elvben tiszta helyzet, nem lenne komplikáció. Mindenki nyertes lenne, ha mindketten felvállalnák a helyzetet, és megvallanák érzéseiket.

Meg merik-e azonban ezt tenni? Mi van, ha a másik kineveti, sőt nevetségessé teszi, vagy becsapja, a szerelmet vallót? El lehet-e hinni, ha a másik szerelmet vall, hogy nem csak szórakozik? El lehet-e viselni az elutasítást? Nem ritkán végül senki nem szól semmit, vagy ha az egyik meg merte tenni a nagy lépést, a másik nem meri elhinni, és visszahúzódik, így elvész a lehetőség.

2. Példa: Jancsi és Juliska végül mégis egymásra talál, és már hosszú ideje együtt vannak. Viszont kezd mindkettőjüknek túl sok lenni az együttlét, szeretnének lazítani a kapcsolaton. Mindketten ugyanazt szeretnék, de ismét itt a probléma: ki meri ezt kimondani?

Megbántani a másikat egyik sem akarja, és nem merik felvállalni a zavarónak vélt közlést, a „neked nem is fontos a kapcsolatunk” rossz pozícióját.

A legtöbb bajt a negatív hatások elővételezése, a bizalom és önbizalom hiánya okozza. Korábbi rossz tapasztalatok, konfliktuskerülés, az önkép védelme és még nagyon sok egyéb akadály áll a nyitottság útjába.

A bizalomnak lelki ára van, kockázatot kell vállalni, mert mindig fenn áll a bizonytalan kimenetel lehetősége, különben nem bizalomról, hanem tudásról lenne szó. A feltétlen elfogadásra csak a nagyon erős lelkek képesek. Őket szokták szentté avatni.

3. Példa: Végül sem Jancsi, sem Juliska nem merte felvállalni, hogy a kapcsolaton való változtatást javasolja, Jancsi viszont titokban elkezdett a barátaival összejönni, Juliskának pedig azt mondta, hogy a munkahelyén túlórázik. Talán Juliska is elkezd ismét összejárni a barátnőivel, mialatt Jancsi „túlórázik”.

Ettől kezdve azonban már az őszintétlenség is terheli a kapcsolatot, ami így megindult a lejtőn. Akár kiderül a hazugság, akár nem, akár ártatlan baráti összejövetelekről, akár megcsalásról van szó, a hamisság komoly rést üt a bizalmon. Vége a nyíltságnak, nem lehet őszintén elmondani a másiknak, ami történik, így s hamisság fala épül kettejük közé.

Mindenféle kapcsolat megbicsaklása visszavezethető a bizalomhiányra.

„Nem vak ez a ló, csak bátor”

Megoldást jelenthet a bizalom megelőlegezése. Akár a tapasztalatok ellenére is lehet bízni a másikban. Sokszor egészen kis bizonyosságokba is bele lehet kapaszkodni. Ezért fontos az értő odafigyelés minden esetben. Erőt ad a további kitartáshoz, ha észrevesszük azokat az apró jeleket, amelyek azt mutatják, hogy például a tanuló fejlődik, ha a haladás nem is látványos. Vagy hogy a betegség kezd visszahúzódni, s ha még vannak is visszaesések, ezek már kevésbé súlyosak.

Könnyebb az elfogadás, ha meglátjuk, hogy a kellemetlenkedő szülő a gyerekéért aggódik, a főnök is ember, és a csótány is a természet része.

De térjünk vissza a párkapcsolati példánkhoz!

4. Példa: Jancsi megcsalta Juliskát, és ez annak rendje-módja szerint ki is derült. Juliska elhiszi Jancsinak, hogy ez csupán buta botlás volt, és nem fog többet előfordulni. Meglátja Jancsiban az esendő férfit, s bízik annyira önmagában, hogy elhiggye: Jancsinak ő fontos, valóban ragaszkodik hozzá, nem fogja megint megcsalni, és akkor élhetnek boldogan tovább.

Kérdéses persze, hogy hol húzódik a bizalom határa, meddig a terjeszthető ki, és mikor számít már botorságnak. A bűnözővé vált Jean Valjean esetében igazi ostobaságnak tűnik a püspök Bienvenu3 tette, mégis megmozdít valami emberit a megkeményedett lélekben, és Jean Valjeannak ettől kezdve nem könnyű rossznak maradnia. Persze ez csak akkor képzelhető el, ha van még valami emberi a lélekben.

Ha ugyanis Jancsi folyton folyvást megcsalja Juliskát, meddig tud és akarja elhinni neki Juliska, hogy ez volt az utolsó félrelépése? És ha újra és újra hisz Jancsinak, akkor Juliska szent vagy ostoba? Mit gondol vajon róla Jancsi?

A bizalom növelése

Már-már úgy tűnik, hogy reménytelen a helyzet, és nincsen igazán kontrollunk, mert a bizalom megőrzése véletlen tényezőkön múlik, s aki bízik, pengeélen táncol,. És ez így is marad ott, ahol alacsony az általános bizalomszint.

A bizalom érzés, légkör és egy kis kognitív séma. Ez utóbbi az, amin keresztül építhető. Nem könnyen és nem gyorsan, de van néhány szabály, amelyet – ha következetesen betartunk – megőrizhető a bizalom.

A bizalom növelését tehát saját viselkedésünkön keresztül kell elkezdeni azzal, hogy mintát és biztonságot adunk. A gyakorlatban a következő konkrétumokra érdemes figyelni, akár egy iskolai osztály akár egy ország vezetéséről, akár egy gyerek fejlesztéséről, egy család vagy egy gyár igazgatásáról, egy közös utazásról, vagy egy partnerkapcsolatról legyen szó:

  • A tiszta beszéd, pontos megfogalmazások használata, és mások javaslatainak, felvetéseinek, problémáinak tisztázása fontos a félreértések megelőzése céljából.
  • A későbbi zavarok megelőzésének érdekében elengedhetetlen az elvárások egyeztetése, a kockázatok felmérése, az előzetes megbeszélés az esetleges változások kezeléséről.
  • Az ígéreteknek nagyon megalapozottaknak kell lenniük. Érdemes előre jelezni a kétségeket, bizonytalanságokat, helyzeteket, amelyek miatt ezeket korlátozni kell.
  • Inkább teljesíts többet, és ígérj kevesebbet, mint fordítva!
  • Legyen B terved, hogy akkor is tudd kezelni a helyzetet, ha minden a legrosszabbul alakul!
  • Dolgozz átláthatóan, jelezd a haladásodat, a helyzetedet, a problémákat, és vond be társaidat, az érintetteket a döntésekbe.
  • Hosszabban tartó és komolyabb feladatok esetén hasznos szakaszosan haladni, így a haladás a részsikereken keresztül jobban észlelhető, és a felmerülő gondok esetén könnyebb újratervezni.
  • Soha ne hazudj, ne csúsztass, ne tekintsd a valótlan állítást „alternatív ténynek”!
  • Vállald a felelősséget a teljesítményeidért, és ne okolj másokat a kudarcért. Inkább igyekezz az észlelt problémákra megoldást találni.
  • Ismerd el, és igyekezz kijavítani az elkövetett hibáidat, tanulj belőlük! Hibázni lehet, de kétszer ugyanazt a hibát nem szabad elkövetni.
  • Vállald fel a konfliktusokat, azonosítsd az akadályokat, mert így lehet a legbiztosabban megoldani az esetleges problémákat!
  • Ne intrikálj, ne okolj másokat! Amikor kritikát fogalmazol meg, legyél tényszerű, a tárgyra irányuló, és ne minősítő, személyeskedő!
  • Ellenőrizd az előfeltevéseidet, a nem igazolt információkat, a bizonytalan forrásokat!
  • Érdemes az eseményeket folyamatosan követni, értékelni és az új információkat beépíteni.
  • A tények a barátaink még akkor is, ha nem mindig kedvezőek. Ezek segítenek a realitás talaján maradni.
  • Ünnepeld a sikereket a feladatok megoldásában résztvevő társakkal közös eredményként!

***

Ez elég hosszú lista, és nem kicsi vállalás. Ezért jó, ha a lényeget látjuk:

A bizalomépítés akkor lehet sikeres, ha

  1. feltétlen elfogadással fordulunk mások felé, vagyis megbízunk a többiekben,
  2. viselkedésben, és nem szavakban adjuk jelét a megbízhatóságunknak,
  3. közös, tiszta szabályokat állítunk fel,
  4. nyílt kommunikációval tisztázzuk a félreértéseket.

Amíg a fentiek ellenkezőjét látjuk és elfogadjuk, nem lesz bizalom körülöttünk.

Gyarmathy Éva

1Ld. a bizalomról szóló tanulmány első részét

2Ld. a sorozat Információigazítás című írásában az OFOE honlapon

3Victor Hugo: Nyomorultak

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.06.24.
Keresztény szemléletű vezetőket képeznek egy magyar egyetemen
Országosan egyedülálló képzés indul szeptembertől a Kaposvári Egyetemen. Keresztény szemléletű vezető szakirányú továbbképzésre jelentkezhetnek az érdeklődők. A két féléves szakon...
(Forrás: Népszava)
--
2018.06.23.
Knausz Imre: A találkozás kultúrája
A pápa említett beszédében a találkozás kultúrája nevelési célkategóriaként jelenik meg – hasonlóan egyébként a teremtésvédelemhez. Ferenc tehát arról beszél, hogy mire kell nevelni...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.06.22.
Betegségek, büntetés, gyógyszerezés: megdöbbent a javítóintézetekben járó ombudsman
Javítóintézeteket vizsgált a közelmúltban Székely László ombudsman és csapata. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Debreceni Javítóintézetét, valamint annak nagykanizsai telephelyét...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.06.22.
"Bízzák ezt a szülőkre" – a Billy Elliot nézői csak röhögnek a gyerekükre leső melegveszélyen
Nehogy már az Orbán-kormány szócsöveként működő lap akarja megmondani, mit nézhetünk meg a színházban a gyerekkel – egyhangúan így vélekedtek azok, akik aznap nézték meg Billy Elliot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.06.22.
Méltányosság az oktatásban – a tanulók felzárkóztatása még mindig nem megy
A megfelelő oktatás számos módon hozzájárul a társadalmi jóléthez. Amennyiben az iskolarendszer a méltányosság jegyében működik, a sikerrel felzárkóztatott hátrányos helyzetű tanul...
(Forrás: Hollin&Nuc)
--
2018.06.22.
Használatlanok maradnak az állami tankönyvek - videó
Az ATV Start vendége Miklós György, Szülői Hang Közösség.
(Forrás: atv.hu)
--
2018.06.22.
A kormány ódákat zeng a pedagógusok támogatásáról, de közben egy fillérrel sem emeli jövőre a fizetésüket
Amikor 2013-ban elindult az életpályamodell, ez tényleg így is volt, ám csupán egyetlen évig, mivel a 2014-es választások után változtattak a rendszeren. A 2015-ös költségvetésről szó...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.06.22.
Oktatási menekültek kora
Rohamivás. Jelenség, melynek során a fiatalok sportot űznek abból, ki tud a lehető legrövidebb idő alatt a legjobban beállni. A kamaszok egy része a beilleszkedést akarja könnyebbé tenni,...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.06.22.
23 pedagógus akarja otthagyni a gyerekverő igazgató iskoláját
A 24.hu-nak nyilatkozó tanárok és szülők is azt állították, hogy Putnoki több gyereket megütött, köztük egy kislányt, illetve hogy a bántalmazásokat minden esetben roma gyerekek szenvedt...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Beck Tamás! A munkaviszony első három hónapját kivéve a munkavállaló jogosult arra, hogy hét munkanap szabadságot – év közben kezdődő munkaviszony esetén ennek arányos részét – legfeljebb két részletben a kérésének megfelelő időpontban adjon ki a munkáltató. A szabadság kiadásának időpontját legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt kell közölni a munkavállalóval, és a munkavállalónak is ezt a határidőt kell megtartania a rendelkezési körébe tartozó hét munkanap szabadságot érintően. Részletesebb tájékoztatást itt talál.

--
  OFOE

Kedves Viktória! A mi tudomásunk szerint tanítói diplomával csak 6. osztályig bezárólag taníthatná azt a műveltségterületet, amiből diplomát szerzett, addig nyilván osztályfőnök is lehet. Az osztályfőnöki megbízatás csupán pedagógiai végzettséget ír elő. Ha személyi feltételek híján a tanító tovább tanítja a tanulócsoportot, akkor feltételezhetően osztályfőnök is lehet. De ezt nyilván a helyi vezető, illetve fenntartó dönti el.

--
  Viktória

Tisztelt Szerkesztőség!
Érdeklődni szeretnék, hogy tanítói végzettséggel van-e mód arra, hogy valaki felső tagozatban osztályfőnök legyen? Szakos híján valószínűleg tanítom őket 8.-ig. Nem találom az ide vonatkozó előírásokat. Szívesen vinném őket, de nem tudom, meg lehet-e valahogy oldani.
Köszönöm válaszukat!
Üdvözlettel: Viktória

--
  Beck Tamás

Kedves OFEOE Szerkesztőség!
5 gyermekem van. A gyermekek után járó 7 nap pótszabadságot csak 15 nappal előre bejelentve 2 részletben vehetem ki?
Köszönettel: Beck Tamás

--
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--

[Blum Szilárd:] >Tudsz nézőpontot váltani? -Már hogyne tudnék? Rájöttem például, hogy egyetemista koromban én tulajdonképpen egy évig egy muszlim néger migránssal laktam együtt :)
Tudsz nézőpontot váltani? »

--

[Leiner Károly:] Adjunk Mórát meg majd Jókait, később Nagy Lászlót stb! Nem hiszem, hogy a kötelezőkkel lenne a baj. Ha egy gyerek meséken nő fel, mielőtt még olvasni tudna, ha olvas, érdeklődik, érti a világot, megfelelően kommunikál, akkor megszerzi azt a szókincset és értelmet, amellyel a […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek