OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. március 26.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

27. Bizalom 2.

A bizalom értéke

A bizalom a kognitív sémák kereszttüzében

A bizalom mérhetetlen lelki érték, és még a haszonelvű gondolkozásmód szempontjából is megtérülő befektetés1. Mégsem a bizalomra épül a világ, sőt egyre kevésbé épül rá.

Vajon a bizalmatlanság a nyertes megoldás, vagy most csak kileng az inga?

A klasszikus fogoly-dilemma még most is fogva tart minket. A probléma lényege, hogy ha a két gyanúsított egyike sem vall, akkor a legkisebb büntetéssel megúszhatják a dolgot, ha azonban az egyik vall, akkor a másik, minthogy nem vallott, súlyos büntetést kap, míg a cserbenhagyó szabadon elmehet. Ha mind a ketten vallanak, akkor egy közepesen súlyos ítélet lesz az eredmény.

Összeadva a veszteség és nyereség oldalt, egyértelműen mind a két fogolynak hallgatnia kellene. A baj nem is ennek a kiszámolásával van, hanem a bizalommal. Ráadásul nem csupán az a kérdés, hogy bízhatok-e a társamban, hanem az is, hogy a társam bízik-e bennem, sőt az is, hogy lát ő engem: én bízom-e benne.

Hosszabb futamok, nagyobb tétek

A fogoly dilemmahelyzetek előfordulnak a mindennapokban, de csak akkor egy az egyben ilyen a helyzet, ha egyszeri. Ha van folytatása, akkor már az előző tapasztalat befolyásolja a viselkedést. Ez a kognitív oldala a bizalomnak. Ha a társam ellenem játszott, akkor a következőkben már nem bízom benne. A csaló fél pedig már az első átejtés után tudja: nem számíthat semmi jóra a becsapottól. Így a bizalmatlanság stabil, és a veszteség is az.

A fegyverkezési verseny vagy a klímaváltozás is kezelhető lenne, ha az országok megbíznának abban, hogy más országok is visszafogják magukat, de ez nem így van. Ezért az emberiség halmozza a drága pusztító fegyvereket, és még a környezetpusztítással is vágja maga alatt a fát. A fegyverekre fordított kiadásokat, beleértve a kutatást is, a környezettudatos termelésre vagy élhető bolygók megtalálására irányíthatnánk, de a bizalmatlanság miatt a fegyvergyárosok és a profithajhászok uralják a terepet.

A reklámok is iszonyú sokba kerülnek mindenkinek, amellett, hogy már olyan mennyiségben vannak jelen az életünkben, hogy zavarnak bennünket. Logikus lenne egy „a jó bornak nem kell cégér” mozgalommal a reklámköltségeket kivenni az árakból, és olcsóbban adni a termékeket. Igen ám, de ez csak akkor működne, ha mindegyik cég tartaná magát a megállapodáshoz, de mi a biztosíték erre? Nehéz elválasztani egymástól a reklámot és az információt. Sokszor hírként adnak el reklámokat, és még nagyon sok egyéb trükkel is lehet élni. Ezt persze tudják a cégek is, ezért sem bíznak egymásban.

Jancsi és Juliska

A mindennapi emberi kapcsolatokban is többmenetes a bizalomjáték, hiszen a korábbi helyzeteket játsszuk tovább. A kognitív sémáink2 meghatározzák a bizalmat, és sokszor a korábbi rossz tapasztalatokat a következő partner/főnök/beosztott/diák/tanár/terapeuta/stb. szenvedi meg.

Az egészen kisbabák és kölyökkutyák még viszonylag mentesek a tapasztalatoktól, bizalommal és önbizalommal fordulnak a világ felé, de hamar kiderül számukra, hogy jobb lesz vigyázni. Szükség is van az óvatosságra, mert még ha a világ csupa jó szándékból állna, akkor is tele van veszélyekkel.

A szocializáció során nem csak a saját élményeinken keresztül tanulunk, mások tapasztalatai révén is gazdagodik a tudásunk. A kisgyerekek a körülöttük lévők viselkedéséből szűrik le, hogyan mennek a dolgok. Felépítik a képüket a felnőttvilágról, és később erre alapozzák a viselkedésüket. „Amit Jancsi megtanult, János sem felejti.”

Sokféleképpen és egészen mindennapi helyzetekben is ott van a fogoly-dilemma, és akár közvetlen, akár közvetett tapasztalatok vezetik a résztvevőket, a bizalmat és az önbizalmat a kognitív sémák befolyásolják.

1. Példa: Jancsinak tetszik Juliska, Juliskának Jancsi. Elvben tiszta helyzet, nem lenne komplikáció. Mindenki nyertes lenne, ha mindketten felvállalnák a helyzetet, és megvallanák érzéseiket.

Meg merik-e azonban ezt tenni? Mi van, ha a másik kineveti, sőt nevetségessé teszi, vagy becsapja, a szerelmet vallót? El lehet-e hinni, ha a másik szerelmet vall, hogy nem csak szórakozik? El lehet-e viselni az elutasítást? Nem ritkán végül senki nem szól semmit, vagy ha az egyik meg merte tenni a nagy lépést, a másik nem meri elhinni, és visszahúzódik, így elvész a lehetőség.

2. Példa: Jancsi és Juliska végül mégis egymásra talál, és már hosszú ideje együtt vannak. Viszont kezd mindkettőjüknek túl sok lenni az együttlét, szeretnének lazítani a kapcsolaton. Mindketten ugyanazt szeretnék, de ismét itt a probléma: ki meri ezt kimondani?

Megbántani a másikat egyik sem akarja, és nem merik felvállalni a zavarónak vélt közlést, a „neked nem is fontos a kapcsolatunk” rossz pozícióját.

A legtöbb bajt a negatív hatások elővételezése, a bizalom és önbizalom hiánya okozza. Korábbi rossz tapasztalatok, konfliktuskerülés, az önkép védelme és még nagyon sok egyéb akadály áll a nyitottság útjába.

A bizalomnak lelki ára van, kockázatot kell vállalni, mert mindig fenn áll a bizonytalan kimenetel lehetősége, különben nem bizalomról, hanem tudásról lenne szó. A feltétlen elfogadásra csak a nagyon erős lelkek képesek. Őket szokták szentté avatni.

3. Példa: Végül sem Jancsi, sem Juliska nem merte felvállalni, hogy a kapcsolaton való változtatást javasolja, Jancsi viszont titokban elkezdett a barátaival összejönni, Juliskának pedig azt mondta, hogy a munkahelyén túlórázik. Talán Juliska is elkezd ismét összejárni a barátnőivel, mialatt Jancsi „túlórázik”.

Ettől kezdve azonban már az őszintétlenség is terheli a kapcsolatot, ami így megindult a lejtőn. Akár kiderül a hazugság, akár nem, akár ártatlan baráti összejövetelekről, akár megcsalásról van szó, a hamisság komoly rést üt a bizalmon. Vége a nyíltságnak, nem lehet őszintén elmondani a másiknak, ami történik, így s hamisság fala épül kettejük közé.

Mindenféle kapcsolat megbicsaklása visszavezethető a bizalomhiányra.

„Nem vak ez a ló, csak bátor”

Megoldást jelenthet a bizalom megelőlegezése. Akár a tapasztalatok ellenére is lehet bízni a másikban. Sokszor egészen kis bizonyosságokba is bele lehet kapaszkodni. Ezért fontos az értő odafigyelés minden esetben. Erőt ad a további kitartáshoz, ha észrevesszük azokat az apró jeleket, amelyek azt mutatják, hogy például a tanuló fejlődik, ha a haladás nem is látványos. Vagy hogy a betegség kezd visszahúzódni, s ha még vannak is visszaesések, ezek már kevésbé súlyosak.

Könnyebb az elfogadás, ha meglátjuk, hogy a kellemetlenkedő szülő a gyerekéért aggódik, a főnök is ember, és a csótány is a természet része.

De térjünk vissza a párkapcsolati példánkhoz!

4. Példa: Jancsi megcsalta Juliskát, és ez annak rendje-módja szerint ki is derült. Juliska elhiszi Jancsinak, hogy ez csupán buta botlás volt, és nem fog többet előfordulni. Meglátja Jancsiban az esendő férfit, s bízik annyira önmagában, hogy elhiggye: Jancsinak ő fontos, valóban ragaszkodik hozzá, nem fogja megint megcsalni, és akkor élhetnek boldogan tovább.

Kérdéses persze, hogy hol húzódik a bizalom határa, meddig a terjeszthető ki, és mikor számít már botorságnak. A bűnözővé vált Jean Valjean esetében igazi ostobaságnak tűnik a püspök Bienvenu3 tette, mégis megmozdít valami emberit a megkeményedett lélekben, és Jean Valjeannak ettől kezdve nem könnyű rossznak maradnia. Persze ez csak akkor képzelhető el, ha van még valami emberi a lélekben.

Ha ugyanis Jancsi folyton folyvást megcsalja Juliskát, meddig tud és akarja elhinni neki Juliska, hogy ez volt az utolsó félrelépése? És ha újra és újra hisz Jancsinak, akkor Juliska szent vagy ostoba? Mit gondol vajon róla Jancsi?

A bizalom növelése

Már-már úgy tűnik, hogy reménytelen a helyzet, és nincsen igazán kontrollunk, mert a bizalom megőrzése véletlen tényezőkön múlik, s aki bízik, pengeélen táncol,. És ez így is marad ott, ahol alacsony az általános bizalomszint.

A bizalom érzés, légkör és egy kis kognitív séma. Ez utóbbi az, amin keresztül építhető. Nem könnyen és nem gyorsan, de van néhány szabály, amelyet – ha következetesen betartunk – megőrizhető a bizalom.

A bizalom növelését tehát saját viselkedésünkön keresztül kell elkezdeni azzal, hogy mintát és biztonságot adunk. A gyakorlatban a következő konkrétumokra érdemes figyelni, akár egy iskolai osztály akár egy ország vezetéséről, akár egy gyerek fejlesztéséről, egy család vagy egy gyár igazgatásáról, egy közös utazásról, vagy egy partnerkapcsolatról legyen szó:

  • A tiszta beszéd, pontos megfogalmazások használata, és mások javaslatainak, felvetéseinek, problémáinak tisztázása fontos a félreértések megelőzése céljából.
  • A későbbi zavarok megelőzésének érdekében elengedhetetlen az elvárások egyeztetése, a kockázatok felmérése, az előzetes megbeszélés az esetleges változások kezeléséről.
  • Az ígéreteknek nagyon megalapozottaknak kell lenniük. Érdemes előre jelezni a kétségeket, bizonytalanságokat, helyzeteket, amelyek miatt ezeket korlátozni kell.
  • Inkább teljesíts többet, és ígérj kevesebbet, mint fordítva!
  • Legyen B terved, hogy akkor is tudd kezelni a helyzetet, ha minden a legrosszabbul alakul!
  • Dolgozz átláthatóan, jelezd a haladásodat, a helyzetedet, a problémákat, és vond be társaidat, az érintetteket a döntésekbe.
  • Hosszabban tartó és komolyabb feladatok esetén hasznos szakaszosan haladni, így a haladás a részsikereken keresztül jobban észlelhető, és a felmerülő gondok esetén könnyebb újratervezni.
  • Soha ne hazudj, ne csúsztass, ne tekintsd a valótlan állítást „alternatív ténynek”!
  • Vállald a felelősséget a teljesítményeidért, és ne okolj másokat a kudarcért. Inkább igyekezz az észlelt problémákra megoldást találni.
  • Ismerd el, és igyekezz kijavítani az elkövetett hibáidat, tanulj belőlük! Hibázni lehet, de kétszer ugyanazt a hibát nem szabad elkövetni.
  • Vállald fel a konfliktusokat, azonosítsd az akadályokat, mert így lehet a legbiztosabban megoldani az esetleges problémákat!
  • Ne intrikálj, ne okolj másokat! Amikor kritikát fogalmazol meg, legyél tényszerű, a tárgyra irányuló, és ne minősítő, személyeskedő!
  • Ellenőrizd az előfeltevéseidet, a nem igazolt információkat, a bizonytalan forrásokat!
  • Érdemes az eseményeket folyamatosan követni, értékelni és az új információkat beépíteni.
  • A tények a barátaink még akkor is, ha nem mindig kedvezőek. Ezek segítenek a realitás talaján maradni.
  • Ünnepeld a sikereket a feladatok megoldásában résztvevő társakkal közös eredményként!

***

Ez elég hosszú lista, és nem kicsi vállalás. Ezért jó, ha a lényeget látjuk:

A bizalomépítés akkor lehet sikeres, ha

  1. feltétlen elfogadással fordulunk mások felé, vagyis megbízunk a többiekben,
  2. viselkedésben, és nem szavakban adjuk jelét a megbízhatóságunknak,
  3. közös, tiszta szabályokat állítunk fel,
  4. nyílt kommunikációval tisztázzuk a félreértéseket.

Amíg a fentiek ellenkezőjét látjuk és elfogadjuk, nem lesz bizalom körülöttünk.

Gyarmathy Éva

1Ld. a bizalomról szóló tanulmány első részét

2Ld. a sorozat Információigazítás című írásában az OFOE honlapon

3Victor Hugo: Nyomorultak

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.01.20.
Nincs idejük élni a diákoknak - A pénteki diáktüntetés szervezője nyilatkozott lapunknak
2020-tól nyelvvizsgához kötnék a felvételit a felsőoktatásba, ami nagyon sok diák előtt zárná el a továbbtanulás lehetőségét. Még a budapesti elit gimnáziumok tanulóinak is sokszor...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.01.20.
„Ekkora tömeget már nem lehet letagadni” – A szervezők minden várakozását felülmúlta a pénteki diáktüntetés
Ekkora tömeget már nem lehet letagadni – ami azt illeti, Tarnay Kristóf Ábelnek igaza van, a pénteki diáktüntetést egy kicsit nehéz lesz ugyanazzal a legyintéssel elintézni, mint amilyennel...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.01.20.
Külföldről finanszírozott diáktüntetés
Ne menj suliba! – ez a szlogenje annak a felhívásnak, ami tüntetésre hívja a diákokat pénteken a Parlament elé a magyar oktatás modernizálásáért. A demonstráció szervezői egy igazsá...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Vérszegény diáktüntetés a Belvárosban
Modernebb oktatási rendszerért vonultak tüntetni diákok tegnap délután a fővárosi Kossuth térre. A szervezők a Független Diákparlamenttel (FD) együttműködve nagyjából 1500-2000 demonstr...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Torkig vannak vele, hogy tönkreteszi őket az iskola
Több ezer diák tüntetett péntek este a Kossuth térnél egy jobb oktatásért. Kiderült, hogy kamaszok tömegei vannak torkig az oktatási rendszerrel, ami kizsigerli őket, és még csak nem is...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.01.20.
Határidőt szabtak a diákok a kormánynak
A Facebookon szerveződött Ne menj suliba tüntetés részeként több vidéki városban is diákfórumokat tartottak, amiért a szaktárca államtitkára szerint nem jár büntetés. A Független Di...
(Forrás: Hírtv)
--
2018.01.20.
Katedrai egyenlet
A diplomát megszerzők nagy részének eszébe sem jut a pályán elhelyezkedni, elöregedett a szakma, és ha a következő tíz esztendőben valóban nyugdíjba megy negyvenezer pedagógus, hihetetlen...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Lázas ifjúság
A másik lehetséges olvasata viszont az lehet a kormánypárt látványos közpolitikai lomhaságának, hogy tényleg elhiszik, hogy „jó irányba mennek a dolgok”, például az oktatásban is. Az...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Biztos jó, ha semmire nem emlékszünk az iskolában tanultakból? -videó
Párbeszédet szeretnének az oktatás felelőseivel a tüntető diákok. E legnagyobb gond a diákok gyakran felesleges tananyaggal való túlterhelése. Jó hangulatú demonstráció volt, okos besz...
(Forrás: Index)
Utolsó üzenetek:
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
  Varga Magdolna


Tisztelt OFOE!

Mint Közalkalmazotti Tanács Elnök, dolgozóink tájékoztatása érdekében kérem szíves segítségét az Intézmény Fenntartó Társulás által működtetett óvodánk életét érintő, felmerülő kérdéseink megválaszolásában!

Intézményvezetőnk 4. ciklusú megbízása 2018 nyarán jár le. 3 év múlva jogosulttá válik a 40 éves munkaviszony utáni nyugdíjazásra.
Lehetséges-e pályáztatás nélkül meghosszabbítani a munkaviszonyát évenkénti, vagy egyszeri 3 éves hosszabbítással?
Pályázat kiírása esetén, mi történik akkor, ha egyik pályázó sem kap szavazati többséget?
Pályázhat-e olyan személy, aki az egyéb feltételeknek megfelel, és a közoktatásvezetői képzés első évét már elvégezte?
Köszönöm a válasz adást!

--
  Sándor Ferenc

Köszönöm válaszát!
Nem is gondoltam arra, hogy én, mint "szerencsés" külső szemlélő szülő kezdjem el ezen okok felkutatását, inkább a megfelelő szakember vagy szervezet felkutatását szeretném minél hamarabb megtalálni, hogy ezzel tudjak segíteni rajtuk és nem mellesleg azon gyermekeken is, akik nem teszik ezt, lásd saját gyermekem is, akinek elmondása szerint fél attól, hogy ne előtte történjen ilyesmi és még ki tudja milyen lelki gondot okoz ez benne és társaiban is.
Érdeklődnék, hogy a Fővárosi Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálatot ilyen esetben szükséges e értesíteni vagy ezt maga az iskola vezetése tegye meg?

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc! Jogos az aggodalma, a vagdosás (falcolás) jelensége meglehetősen gyakran fordul elő a tizenévesek körében. Mindenképpen foglalkozni kell vele a tanárok, szülők és szükség esetén pszichológus bevonásával. Itt olvashat többet e jelenségről: , de a tájékozódás önmagában kevés. Fontos hogy körültekintően és tapintatosan nyúljanak témához, és nyerjék meg hozzá az érintett gyerekek bizalmát. A tettet kiváltó feszültség okait kell először is megszüntetni, s ez az egyes gyerekeknél eltérő lehet.

--
  Sándor Ferenc

Kedves Szakértők!
A gyermekem osztályában tudomásomra jutott, hogy néhány gyermek különféle eszközökkel sebeket ejt magán. Mit tehetek, mert az iskolát és a szülőket nem érzem képesnek ezen problémakör megoldására, mert szerintem ez az egész, ami abban az osztályban történik kezelhetetlenné vált? Féltem a gyerekeket!

--
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek