OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. március 14.
» Hozzászólások (0)

MINDENKI – Miért fontos a szabadság a szakgimnáziumban (is)? Miben rejlik a diákok esélye?

2010 óta dolgozom a Kozma Lajos Faipari Szakgimnáziumban, magyar-német szakos tanárként. Melyben egyébként a faipari képzés mellett dekoratőrképzés is folyik. Szakmai szempontból az egyik legrangosabb iskola, legjobb diákjaink sorra nyerik az országos szakmai versenyeket, sőt, nemzetközi sikereink is vannak. A szakmai órák jelentőségéhez, a versenyre felkészítő kollégák hozzáértéséhez tehát nem fér kétség – de hogy kapcsolható mindehhez a közismereti tárgyak kérdése? Az idegen nyelv és az informatika jelentőségét már nem „illik” elvitatni, de mi a helyzet a többivel? És mi van, mi lesz a „gyengébben teljesítőkkel”?

Amint a diákok sem egyformák, úgy mi, tanárok is nagyon különbözőek vagyunk, különbözőképp látjuk a tantárgyak szerepét, jelentőségét. Abban azonban egyetértünk, hogy egy iskolában a legfontosabbak a diákok – most az ő esélyeik szempontjából, pedagógiai szempontok és gyakorlati tapasztalatok alapján fogom a felmerült kérdéseket áttekinteni.

Levente és az unalomig ismételt kompetenciák

Egykori diákunk, a ma már egyetemista Kálnai Levente 2013-ben 16. helyezést ért el a lipcsei „WorldSkills”-en, a szakmák olimpiáján, 2014-ben pedig egyéni bronzérmet, csapatban ezüstérmet szerzett a Lille-ben megrendezett EuroSkills-versenyen. Leventének az iskolában nemcsak a szakmai eredményei voltak jók, szövegértésben, szövegalkotásban és matematikából is kiemelkedett tanulótársai közül. Gyors reakciója, ügyes szóbeli megnyilvánulása, kreatív problémamegoldása egyszerre fakadt magabiztos szakmai tudásából és a fent említett kompetenciák magas szintjéből. Azaz (a diák szorgalma, képessége mellett) a szakmai és a közismereti tanárok csapatmunkája kellett ahhoz, hogy kibontakozzon a tehetség. Biztos vagyok abban, hogy pl. a magyarórák számának csökkentése, a közismereti csoportbontások befagyasztása, a kompetenciafejlesztésre alkalmatlan tankönyvek bevezetése nemcsak a közismereti, de a szakmai eredményekre is negatív hatással van.

Magyartanárként különleges tapasztalat, hogy iskolánk diákjai közül milyen sokan érnek el sikerélményt a kreatív írás módszerével. Pedig a „magyar” önmagában nyilván nem a legfontosabb tárgy nálunk – de a művészetre, az alkotásra való fogékonyság összefügg a tanított szakmákkal, és ez nagyon szépen kamatoztatható az irodalomtanításban is. A „Kozmaköltészet-Friss Forgácsok”-facebook-csoport évek óta működő, online irodalmi műhelyünk, ahová a diákírók mellett valódi írók, költők is csatlakoztak – Lackfi Jánostól Kemény Zsófiig, akik időnként „élőben” is ellátogatnak hozzánk.

Természettudományos tárgyak

A PISA-tesztek a diákok természettudományos készségeit is mérik, tehát e tárgyak az alapkompetenciák fejlesztésében is fontos szerepet játszanak, de most a diákok pályaválasztási szempontjából nézzük meg! A mi iskolánkban a legtöbb diákot az évek alatt megfogja a tanult, faipari vagy dekoratőr szakma szépsége, melyet valóban megismerni csak az iskolában van lehetősége.

Ám mindig vannak olyan diákok, akikről kiderül, hogy nem való nekik az a szakma, amit 14 évesen választottak – minél többféle tantárgyak tanulhatnak középiskolásként, annál több az esély arra, hogy megtalálják azt, ami az ő útjuk. Tavaly érettségiző osztályomból az egyik fiúnak még volt lehetősége biológiából érettségizni, amit emelt szinten, 80%-ban teljesített. A sikerélmény és az idő közben alakuló érdeklődésének megfelelő lehetőség nagyon sokat jelentett neki.

Ráadásul vannak olyan diszlexiás, diszgráfiás tanulók, akiknek idegen nyelv helyett muszáj másik érettségi tárgyat választani – az általuk választható „kínálat” is nagyon beszűkül a természettudományos tárgyak kiszorulásával.

„Mindenki” – fontos a verseny, de az ember fontosabb

Nemcsak a tanulási nehézséggel küzdő, de a hátrányos családi helyzetű tanulók is nagyobb arányban vannak jelen a szakképzésben. Nagyon tisztelem azokat a diákjaimat, akik önfenntartóként végzik el sikerrel az iskolát. (Tisztelem őket és szomorú vagyok, mert ez nem valódi kamaszkor.) Szerencsére ez a csoda évről évre megtörténik, amiben mind a diáknak, mind a tanároknak rengeteg munkája van.

Van olyan kollégám, aki minden hajnalban ott ül az iskolában, hogy mehessenek hozzá különórára a korán kelők. De sokan tartanak még szakköröket, külön foglalkozásokat, egyrészt a tehetségesek kibontakozása, másrészt a nehéz helyzetben lévők felzárkóztatására. Nagy áldozat ez a kollégáktól, akik tele vannak órával, javítanivalóval, és akiknek persze még saját családjukban, esetleg az anyagi okokból vállalt másod- és harmad-állásukban is helyt kell állniuk. És nagy áldozat a diáktól, akiknek 35 vagy akár 40 tanórán és heti 10 vagy akár 20 munkaórán kell teljesíteniük. Biztos, hogy mindez egészségtelen és nem tartható hosszú távon. És nem is bírja mindenki – a lemorzsolódás okai szerintem alapvetően itt keresendők. Vezethetünk róla statisztikát és írhatunk tervet a csökkentésére – amíg nincs elég forrás az iskolákra, és nincs elég idő a diákokra, az ifjúságvédelemre, a felzárkóztatásra, addig ez a tendencia csak romlani fog.

A nehéz családi helyzetben lévő tanulóknak nagy segítség volt, hogy egészen az idei tanévig szabadon választhatták meg az ötödik érettségi tantárgyat, a szakmai érettségi csak (egyébként a többség által választott) opció volt. Mint arra már utaltam, nem mindenki marad a 14 évesen választott szakmánál, viszont vannak diákok, akiknek már egy érettségi megszerzése is komoly eredmény az adott életkörülmények között. Több esély volt erre úgy, ha egy olyan iskolába járhattak, ahol alapvetően emberséges bánásmóddal, biztonságos közegben tölthették a napjaikat, ugyanakkor nem voltak „beszorítva” az iskola profilját meghatározó szakterületre.

Érettségi most és jövőre

Iskolánk szakmai vezetősége óriási energiákat tett bele, hogy elérje, a diákok az eddigi tanulmányaiknak megfelelően vizsgázhassanak – de ez csak 2016 decemberében vált hivatalossá. És ezt nem is minden szakgimnáziumban sikerült elérni.

A szabadon választható érettségi tárgy erre a tanévre már biztosan „elúszott”, hiszen nem lenne idő egy újabb tantárgyra felkészülni. De hosszú távon fontos lenne azt visszaállítani. Már csak azért is, mert az a szakgimnazista, aki más szakon tanulna tovább, a kötelező szakmai érettségi miatt hat vagy akár hét tárgyból kénytelen vizsgázni, ami hátrány a gimnazistákkal szemben.

Országos probléma, hogy nincs elég szakmai tanár, és nem lehet mindent helyettesítéssel megoldani – ez ügyben is megoldást kell keresni, és ez sem iskolai hatáskör.

Sok mindenben nem értünk egyet a kollégáimmal, de abban igen, hogy az iskola a diákokért van. És nem fordítva. Sok mindenben nem értünk egyet, de abban igen, hogy emberséggel, lelkiismerettel, együttérzéssel kell dolgozni értük. Ha kiállunk értük és mellettük, talán az oktatásirányításban is megjelenhet végre az emberség és megjelenhetnek az úgy nevezett „pedagógiai szempontok”. Mert az iskola nem hivatal. És a gyerek nem kartoték-adat.

Emlékeztetőül álljon itt Petróczi András, 9.b osztályos tanulónk irodalomórán írt szövege:

„Amit a bárkára magammal vinnék, az a költészet,
mert hát „ki viszi át a szerelmet”,
Amit a bárkára magammal vinnék, az a kreativitás,
mert anélkül nem tudnék élni,
Amit a bárkára magammal vinnék, az a remény,
mert az utolsó dolog, amibe kapaszkodni tudnék,
az „A Reményhez”,
Amit a bárkára magammal vinnék, az az ambíció,
Mert anélkül nagyon nehéz az előrelépés,
Amit a bárkára magammal vinnék, az a kitartás,
  mert anélkül nem lehet pontos és precíz az ember,
és végül, magamat itt hagynám,
hogy meg tudjon tisztulni az élet,
és minden mással, ami megakadályozná ezt,
mindazokkal integetnénk boldogan,
hogy mehessen tovább az élet”

Sulyok Blanka

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.02.21.
A tervezőasztal közös. Vass Vilmos írása
Tekintettel arra, hogy a jelenlegi erőteljes központosítás és a merev túlszabályozottság nem kedvez az innovációnak, így nem kell ahhoz különösebb jóstehetség, hogy megállapíthassuk...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.02.21.
Nyolcrétű út.Mérő László könyvének margójára. Kiemelések és kiegészítések. Lencse Máté írása
Olvasás közben folyamatosan párbeszéd alakult ki köztem és a könyv között. Érdekes volt, ahogy a gondolatmenetemet sok esetben követte a könyv, de elképesztően frusztráló az, hogy nem...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.02.21.
L. Ritók Nóra: Helyzetbe hozni vagy otthagyni?
Oktatási szakemberként persze a legjobban nekem az iskolák helyzete fáj. Az, hogy a problémák folyamatosan mélyülnek, hogy pl. sosem volt ekkora mértékű az oktatási szegregáció, mint most...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.02.21.
Simicskó az óvodai látogatásról: Nem is értem ezt a hisztériát
Simicskó István semmi kivetnivalót nem talált abban, hogy óvodás gyerekeket használt fel saját népszerűsítése érdekében – erről egy pénteki sporteseményen beszélt a Magyar Nemzetnek...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.02.21.
Háromszor több pénzt kapnak az egyházi iskolák, mint az államiak, de az államtitkár szerint ez természetes
Persze mindig érdekes, amikor a kormány egyik képviselője magyarázza meg, hogy miért is van ez így. Ma Soltész Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) egyházi, nemzetiségi...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.02.21.
Adjanak egy esélyt a jövőnknek!
Néhány nappal az után, hogy január 31-én este, a sajtótájékoztatónkat követően az ATV-ben minden, közéletben megfáradt embert arra kértem, adjon egy utolsó esélyt a diáktüntetéseknek...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.02.21.
Szuperközpontokba terelik össze a felsős diákokat
A dokumentumban leírtak szerint a 7–8. osztályos tanulók képzésére új körzeti központokat hoznának létre úgy, hogy egyes iskolákat fejlesztenének, míg másokban megszüntetnék a fels...
(Forrás: vs.hu)
--
2018.02.21.
Vidéken is boldog iskolákat indít a Prezi alapítója
Országosan terjeszkedik tovább a Budapest School, amelynek létrehozását Halácsy Péter, a Prezi nevű világcég egyik alapítója kezdeményezte. Budapesten már három lakásóvoda és négy iskola...
(Forrás: index)
--
2018.02.21.
Kapásból kivégzik az érdeklődést – Kérdésnek és kreativitásnak nincs helye az oktatásban – Knausz Imrével beszélgettünk
Azt képzeljük, hogy összeállítható a műveltségi kánon, és ha abból valamit kihagyunk, akkor hülye marad a gyerek. Ez nem így van, mert hiába nem hagyunk ki semmit a tantervből, a gyerek...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
Utolsó üzenetek:
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
  Varga Magdolna


Tisztelt OFOE!

Mint Közalkalmazotti Tanács Elnök, dolgozóink tájékoztatása érdekében kérem szíves segítségét az Intézmény Fenntartó Társulás által működtetett óvodánk életét érintő, felmerülő kérdéseink megválaszolásában!

Intézményvezetőnk 4. ciklusú megbízása 2018 nyarán jár le. 3 év múlva jogosulttá válik a 40 éves munkaviszony utáni nyugdíjazásra.
Lehetséges-e pályáztatás nélkül meghosszabbítani a munkaviszonyát évenkénti, vagy egyszeri 3 éves hosszabbítással?
Pályázat kiírása esetén, mi történik akkor, ha egyik pályázó sem kap szavazati többséget?
Pályázhat-e olyan személy, aki az egyéb feltételeknek megfelel, és a közoktatásvezetői képzés első évét már elvégezte?
Köszönöm a válasz adást!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Gratulálok, Ibolya! Örömmel tölt el, hogy iskolánkban ilyen innovációk valósulhatnak meg. További sikereket kívánok: Gyulai Sándor, a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium intézményvezetője
Digitális történetmesélés az oktatási nevelési folyamatban 3. - DST a történelem és társadalomismeret tanításában »

--

[Leiner Károly:] Kedves Zoltán, nekem szerencsém van, mert gyógypedagógusként több tantárgyat is taníthatok, így magammal kell "egyezkednem". De: voltam tanító bácsi is - ott is könnyedén megoldható a feladat. Ahol nem, ott a kollégákkal kell összedolgozni. Nézzünk egy példát: […]
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Zoltán:] Gratulálok! Fogyatékosokkal ilyen teljesítményt elérni nem akármilyen pedagógiai munkáról árulkodik. De mindez hogyan fér bele a mai iskolába, a NAT-ba, a kerettantervekbe? Milyen órák keretében lehet ezeket a lépéseket, eszközöket alkalmazni?
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek