OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. december 21.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

21. A kritikai gondolkodás elementáris szükségessége

Az átverés, a csúsztatás, a hazugság, az intrika régi „fejlesztései” az emberiségnek, de most kerültek ezek jobban előtérbe, amikor a korábbi értékeink és biztos tudásaink megkérdőjeleződnek, általános az elbizonytalanodás. Az információk rengetegében nem nehéz eltévedni, illetve másokat megtéveszteni.

A mindent elöntő infokommunikációs világ a tiszta gondolkodás, a fogalmak tisztázása, a tiszta kommunikáció iránt is megnövelte az érdeklődést, és a kritikai gondolkodásról is kötetek szólnak már. Megvan a butaság és a hazugság elleni szérum, csak lassan terjed, mert könnyebb ostobának maradni, mint gondolkodni, ezért sokan kerülik a fényt, inkább maradnak a sötétben.

Hatványozott infokommunikációs működés

Buddha nem mostanában írta le ezt a bölcsességet: Ne higgy valamiben, csupán azért mert hallottad, vagy mert sokan mondták, és pletykaként terjed. Ne higgy valamiben, mert a vallási könyvekben olvastad. Ne higgy valamiben, amit tanítóid és az idősek állítanak csak autoritásuk miatt.

Ma Buddha talán említené még a celebeket, akiknek nem kellene hinni csak azért, mert híresek, és talán említené az internetet is, ahol az információtömeg duzzadásával nem növekszik a tudástartalom.

Az emberiség birtokába veszi az internetet, amelynek a tartalma leképezi a használóját. Az interneten nem az emberiség tudása, hanem infokommunikációs működése tükröződik.

A megnövekedett információs térben minden hatványozódik. Az alaptalan állítások, a tudatos megtévesztés és a butaság aránya mindig is nagyobb volt a tudásénál, és most exponenciálisan növekedve látványosabban és átütőbben jelenik meg, mint a valóságos tudás. Ebből is látszik, hogy az emberiség közel sem ismeretekre és tudásra épít, sokkal inkább információkra. Az ismeretek megszerzése és a tudáshoz jutás nehéz munka, mert gondolkodást igényel, míg locsogni könnyű és felelősségmentes tevékenység.

A tartalom

Gyakran szinonimákként is használatosak a lényegükben eltérő értelmű szavak: adat, információ, ismeret, tudás. Pedig a különbség alapvető:

  • Adat: tények, a világ leírása
  • Információ: rögzített, közvetített adat, ismeret, vélemény
  • Ismeret, tudás: az ember személyes és általános tudása, modellje a világról
  • Bölcsesség: az emberiség által alakított és elfogadott értékrendszerbe szerkesztett tudás, gondolkodás a világról.

Egy adat lehet téves, de nem hamis, mert tény. Közvetlen tapasztalat által jutunk hozzá. Ha megnézzük a tulipánt, látjuk, hogy piros vagy fekete, ha megmérjük az újszülöttet, kiderül, hogy például 3 kiló 50 grammal született.

Ha valaki tudatja velünk, hogy a kertjében fekete a tulipán, és 3 kiló 50 grammal született a kisfia, akkor információt kapunk. A tapasztalás azonban befolyásolható, és számos probléma zavarhatja meg az adatokból való tájékozódást. Az észlelésünk ugyanis torzíthat, nem objektív. Ezért az adatok, tények sem feltétlenül megbízhatók.

Az adat rögzítése és közvetítése lehet pontos, hibás vagy hamis. Ekkor azonban már információról van szó. Például ha a kedves ismerős 5 kiló 30 grammos gyerekről számol be, miközben 3 kiló 50-et mutatott a mérleg, akkor vagy hibásan rögzítette az adatot, vagy meghamisította.

Az ismeret a módszeresen kialakított, rendszer a fejünkben. Tudjuk, hogy a tulipán sokféle lehet, és ha az újszülött súlya, 3 kiló 50 gramm, az nagyjából normális. Ezek az ismeretek jó esetben megfelelnek az emberiség folyamatosan fejlődő ismerettárának, itt tehát a tudásról beszélhetünk. Természetesen mindenhol ott van a tévedés, a hiba lehetősége, ezért érdemes számolni azzal, hogy lehet téves az információ és egyúttal a tudás is. Emellett minden információ és tudás lehet tudatosan is torzított, vagyis hamis.

Igazságtartalom

A tévedések és hamisítások a múltban is léteztek, most azonban már nagyban megy mindez. A tudás változik, a tudomány is sokat téved, ez a fejlődésével is jár. Ami egykor igaz volt, mára már nem biztos, hogy az. Így a Föld már nem lapos, és már nem vagyunk a világ közepe, de tudjuk, hogy már a Napunk sem az. Idegsejtek keletkezhetnek egész életünkben, és szerzett tulajdonságaink is átadódhatnak az utódoknak.

A vezérek mindig úgy gondolják, hogy a hatalommal együtt a tudást is birtokolják, és akár a természet törvényeit is meghatározhatják. Ez mindig is jelentős hamisításokhoz és károkhoz vezetett, hiszen a természet törvényeinél nincsenek kiskapuk. A társadalomtudományok különösen nagy veszélyeknek vannak kitéve. Politikai nyomásra esetleg Trója neve az őse Tarján, Traján neveinkből származhat, ahogy Asbóth Oszkár találhatta fel a helikoptert, bár az ő konstrukciója soha nem tudott rendesen magasba emelkedni, miközben a francia Oehmichen gépe már évekkel korábban felszállt.Hol az igazság?

A média pontosan tudja, hogy az emberek többségének sokkal fontosabb, hogy egy hír szenzációs, mint hogy igaz legyen. Ennek egészen egyszerű oka van. Az újdonságok mindig nagyon fontosak, mivel vagy veszélyt, vagy aktuális lehetőséget hordoznak. Ezért is kihegyezett az ember a különleges információkra.

Az igazságtartalom tekintetében az emberek mindig is szívesen hárították át a felelősséget az autoritásokra: az öregek tanácsára, a nyomtatott sajtóra, a tankönyvre, a vezérre. A guru és az internet azt mond, amit akar. A hasonlóan gondolkodók többnyire jobban hisznek egymásnak, mint a másképp gondolkodóknak.

Fontos jutalom mindannyiunk számára a megerősítés. A kognitív sémák adják a biztos pontokat, a gondolkodás keretét. Azok, akik hasonló kereteket használnak, könnyen szót értenek egymással, ráadásul hitelesítik is egymás gondolkodási kereteit. Sokan azért válnak szinte függővé a Facebook csoportjuktól, mert onnan rengeteg finom megerősítést kapnak a hit- és ismeretrendszerük tekintetében. Saját csoportjuk információit általában bátran elfogadják, hiszen a csoport maga hitelesíti a folyamatosan érkező híreket. A zárt csoportokban oly mértékben erősítik meg egymást a tagok, hogy stabil közös kognitív sémájuk alakulhat ki. Annyira stabil lehet ez a séma, hogy a realitások már nem tudják megzavarni, és ez gyakran a legvadabb összeesküvés elméletek létrejöttéhez vezet

„Mit lehet tenni a trágya-özön ellen?

Orrunkat befogni, semmi egyebet. Mert aki valamelyik ganajtornyot le akarja bontani, csak egyik helyről a másikra hordja és közben maga is szaporítja a rondaságot. A trágya-özön magától fog lefolyni, lassan, míg a trágya-korszak embere az utolsóig bele nem fullad. Aki bármilyen iránynak, rendszernek, emberi kigondolásnak szívvel-lélekkel behódolt, azt elborította a trágya-özön; aki a tiszta érzést, szabad látást, örök mértéket őrzi, bárkában lebeg a trágya-özön felett. S ahogy a vízözön után megjelent az égen a szivárvány, jeléül, hogy vízözön nem lesz többé: majd megjelenik az égen a tiszta fehérnemű, jeléül, hogy trágyaözön nem lesz többé.”

Weöres Sándor: Jóslás a trágyaözönről

Az orr befogása szimbolikusan tekinthető a bölcsességnek, és kritikai gondolkodásnak, amelynek éppen az a lényege, hogy nem teszi le a voksát egyik vagy másik oldalon, hanem szellemi erőfeszítés által a kognitív kereteket állandóan felülvizsgálva elemzi, értékeli és beépíti az információkat, és így hoz létre ismereteket.

A bölcsesség az a képesség, hogy egy adott helyzetben az ember képes a körülményeket mérlegelve reagálni. Az értékelésnek nem csupán az ismeretek, hanem etikai szempontok is részét képezik.

És végre a kritikai gondolkodásról

Michael Scriven és Richard Paul 1987-ben vezette be a fogalmat, tehát nagyon új jelenségről van szó. A 21. századnak egy jellegzetes és lényeges szellemi működése a kritikai gondolkodás, amely intellektuálisan fegyelmezett folyamat, aktív, értelmes fogalomalkotás.

A tapasztalat, megfigyelés, gondolkodás vagy kommunikáció során gyűjtött információk elemzése, szintetizálása által ismereteket, tudást lehet létrehozni. A folyamat egyetemes szellemi értékeken alapul: tisztaság, pontosság, következetesség, relevancia, szilárd bizonyíték, mélység, szélesség és méltányosság.

A kritikai gondolkodás azzal kezdődik, hogy a fogalmakat is értékeljük. Mindig tisztázandó, hogy az információ hihető forrásból származik-e, az új tény beleillik-e a világképünkbe és igazolják-e ezt megfelelő és elfogadható bizonyítékok. A mindenféle hiteken és mítoszokon alapuló elképzeléssekkel szemben leginkább a józan ész és a számok tudják felvenni a versenyt.

Lehet-e tanítani?

A kritikai gondolkodást nem lehet tanítani, de lehet tanulni. És lehet megismerni, elemezni, rászoktatni.

Ha van fontos feladata az iskolának a mindent elözönlő információ-tengerben, az a gondolkodásra való képesség fejlesztése és a kritikai gondolkodásra szoktatás. A kritikai gondolkodás olyan szellemi szint, amihez hosszú út vezet. A tanítás ezt az utat tudja erősíteni.

Ha valakinek hirtelen az az ötlete támad, hogy kritikai gondolkodás órákat fog tartani, akkor nem sokat tud magáról a kritikai gondolkodásról. Ennek ellenére egy ilyen órát is ki lehet tölteni megfelelő tartalommal.

A kritikai gondolkodás jellegzetesen a tapasztalat, gyakorlat és gondolkodás által fejlődik. Ezért a projektek és a probléma-alapú tanulás kiváló lehetőség a fejlesztésére. Azért nem lehet tanítani, mert ahhoz, hogy egy gondolkodásszintet léphessünk , végig kell járnunk egy kognitív fejlődési utat. A tanulás háromféle szintje és útja jelentik e fejlődési út lépéseit:

1. Szabad kalandozás: Ez a tapasztalatszerzés, megismerés, a világgal való játék, próba-szerencse tanulás. Még nincsen ismert rendszer, és szabály az adott területen, tehát az önálló megismerést tanulja a felfedező.

2. Módszeres tanulás: Ennek során a tapasztalatok rendszerbe sorolása által használható ismeretek alakulnak ki. A tanítás a tudomány által összegyűjtött szabályok, törvények megmutatásával gyorsíthatja a megalapozott, rendezett tudás kialakulását. Logikus, elemezhető formában már használható tudás áll rendelkezésre a szintetizáláshoz.

3. Értő tanulás: A tudás és a szabály meghaladása, amikor megtörténik a szabályszerűségek átlátása. A szintetizálás által a tudások összehozhatók. A kritikai gondolkodás nem fogadja el feltétel nélkül a szabályokat, hanem mérlegel. Nincsen jó vagy rossz, hanem valamire jó, valamire nem jó. Egyik „ganajkupac” mellé sem áll, hanem a kupacokat látja, és ezeket a helyükön kezeli.

Mind a három szint jelentős szellemi erőfeszítéseket kíván. A szabad kalandozás során a kreativitás alapja: a fantázia dolgozik. A módszeres tanulás fegyelmezett logikát feltételez. Az értő tanulás szintjén az egyén újra alkotja magának a tudást. Ez e lépés egyszerre kívánja mindkettőt: a fantáziát és a fegyelmezett logikát. Ez lényegében a kreativitás.

Sajnos a bölcsesség oldal mindig vesztésre áll, mert könnyebb elhinni valamit, mint átgondolni, ezért az előbbi a népszerűbb és gyakoribb.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy fel kell adni az értelmen alapuló tudásszerzést és kommunikációt. Sőt, ennek éppen most van igazán nagy tere és jelentősége. Hiszen az, ami ritka, különösen értékessé válik.

Szakirodalom
Rowley, Jennifer (2007) The wisdom hierarchy: representations of the DIKW hierarchy. Journal of Information and Communication Science. 33 (2): 163–180. doi:10.1177/0165551506070706.
Michael Scriven, Richard Paul (2003) Defining Critical Thinking. (http://www. criticalthinking.org/University/univclass/Defining.html

Gyarmathy Éva

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.04.21.
Viselkedjen már normálisan az a fogyatékos gyerek!
Hiába van papírjuk a tanulási nehézséggel küzdő vagy éppen fogyatékkal élő gyerekeknek, sokszor csak a tanár jó indulatán múlik, hogy tényleg ad-e könnyítést a dolgozatnál vagy felel...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.04.21.
Buk(tat)ás
Azt mondják, a magyar iskolarendszer leggyengébben teljesítő területe a nyelvoktatás. Az egész EU-ban nálunk beszélnek a legkevesebben idegen nyelvet – miközben az iskolában az előző rendszerben...
(Forrás: Népszava)
--
2018.04.21.
A kisdiák rendelte meg az iskolai menüt
A Békéscsabai Gyermekélelmezési Intézmény kezdeményezése alapján a megyeszékhely általános iskoláinak tanulói javaslatot tehetnek kedvenc ételükre. Ezeket azután beépítik az adott havi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.04.21.
A legnagyobb amerikai egyetemeket is legyőzték az ELTE hallgatói Washingtonban
A budapesti egyetemisták a döntőben több mint 120 csapatot utasítottak maguk mögé, köztük olyan egyetemek válogatottjait, mint a Yale, a Berkeley, az NYU, a King's College, a UCL, valamint a...
(Forrás: Szeretlek Magyarország)
--
2018.04.21.
Zsidó iskola a Budai-hegyekben: itt nem tudod megvásárolni a helyedet (Interjú a Lauder Javne igazgatójával)
Ahogy pedig a diákok egyre közelebb kerülnek a pályaválasztáshoz, el kell érni, hogy valóban arra koncentrálhassanak. Azzal segítünk, ha egy ponton túl a továbbtanulást támogatjuk, a tö...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2018.04.21.
Új irány jön a gazdaságban Az átfogó javaslatcsomag már májusban napirendre kerülhet
Részletes, új és átfogó gazdaságstratégiai javaslatok kerülhetnek már májusi megalakulását követően az új kormány asztalára. A javaslatok kidolgozásában a Magyar Nemzeti Bank, valamint...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.04.21.
Megvannak a kompetenciamérés friss eredményei: nagy baj van a szakközépiskolákban
Hiába szabta át a kormány a tanterveket, változtatott az óraszámokon és alakította át a szakképzést, nem javult a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok matematikai és szövegértési...
(Forrás: Eduline)
--
2018.04.18.
Kötélmászás: mi a fenének erőltetik évtizedek óta?
Az történt, hogy mikor a Facebookon nyilvánosan felsóhajtottam – mit felsóhajtottam, dühöngtem egy sort a még mindig kötelező kötélmászás miatt –, az ismerőseim kommentözönben tudatt...
(Forrás: wmn.hu)
--
2018.04.18.
Felejtsük már el a stigmákat! – Nem igaz, hogy az Y generáció lusta és önimádó
És a lustaság meg az önimádat csak a jéghegy csúcsa. A digitális bennszülöttek első hullámát, az Y generációt övező előítéletek már vagy egy évtizedesek. Tíz év alatt azért elé...
(Forrás: wmn.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[H.M.:] Kedves Jázmin! Nagy örömmel és egy picit torokszorító érzéssel olvastam a sorait (az írás közkinccsé válása, és az egyik gondolat okozta az ambivalens érzést). Amit Ön leírt, azt nagy nemzetközi és hazai kutatások is alátámasztják: azok a hallgatók a legsikeresebbek, a […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[Anna:] Bár olyan eccerű lenne, hogy vasszigor, oszt' kész... Az egyén vagy csoport, amely a problémákat nem hajlandó tudomásul venni, hanem saját tudattalanjába száműzi, vagy a fegyelem válaszát adja rá, azaz elfojtja, s ez lényegileg ugyanaz, a robbanás felé halad. Lehet […]
Szegregáció »

--

[Szekszárdi Júlia:] Kedves KGY! Nem kétséges, hogy a szülők felelőssége óriási, de az Ön által ajánlott „vasszigorral” itt semmire sem mennénk. A szegregáció következményeiről lehet olvasni a bejegyzésben, és ugyanerről van szó a Gettórenoválás és iskolai szegregáció egyházi […]
Szegregáció »

--

[KGY:] Kedves Nóra! Ön hatalmasat téved a felelősség magállapításában! A gyermekért elsősorban 95% a szülők a felelősek a társadalmi felelősség csak a maradék 5%-ban kérhető számon, miután a szülő teljesítette a tőle elvárható részt. Nevelni a családban lehet a többi gyenge […]
Szegregáció »

--

[Varga Zsolt:] Az állam társadalmi igényt elégít ki, lásd: https://www.es.hu/cikk/2018-03-09/rado-peter/2018-az-oktataspolitikai-remenytelenseg-eve.html
Szegregáció »

--

[Gyulai Sándor:] Gratulálok, Ibolya! Örömmel tölt el, hogy iskolánkban ilyen innovációk valósulhatnak meg. További sikereket kívánok: Gyulai Sándor, a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium intézményvezetője
Digitális történetmesélés az oktatási nevelési folyamatban 3. - DST a történelem és társadalomismeret tanításában »

--

[Leiner Károly:] Kedves Zoltán, nekem szerencsém van, mert gyógypedagógusként több tantárgyat is taníthatok, így magammal kell "egyezkednem". De: voltam tanító bácsi is - ott is könnyedén megoldható a feladat. Ahol nem, ott a kollégákkal kell összedolgozni. Nézzünk egy példát: […]
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Zoltán:] Gratulálok! Fogyatékosokkal ilyen teljesítményt elérni nem akármilyen pedagógiai munkáról árulkodik. De mindez hogyan fér bele a mai iskolába, a NAT-ba, a kerettantervekbe? Milyen órák keretében lehet ezeket a lépéseket, eszközöket alkalmazni?
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek