OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
Archív
Címkék:
 

Felvilágosítás a középiskolában

„Intim Zóna”

Örökzöld téma, gyakorta vita tárgya is a fiatalok szexuális felvilágosítása, annak módja, tartalma, nem utolsósorban az, vajon ki a legilletékesebb személy, akitől az érintett korosztály elfogadja a magyarázatokat, válaszokat. A vélemények megoszlanak, hogy szülőnek, pedagógusnak, esetleg egészségügyi szakembernek kell-e ebben főszerepet vállalnia.

Dr. Szőnyi György szülész-nőgyógyász szakorvos meggyőződéssel vallja, hogy a leghitelesebb véleményt és tanácsot e témakörben az orvos, a védőnő képes nyújtani. Elismeri: emellett sokféle szakszerű és folyamatos felvilágosításra van szükség, amit a mindennapi gyakorlat és tapasztalat igazol vissza. Szőnyi doktor programfelelősként azért vállalt közreműködést a Szülészeti- Nőgyógyászati Prevenciós Tudományos Társaság kezdeményezésére tavaly megalakult Intim Zóna programban, mert meggyőződése, lesz foganatja munkájuknak, amely kiváló erősítője lehet az iskola nevelőmunkájának.

Hivatalos felmérések bizonyítják, hogy a fiatalok első szexuális aktusa egyre korábbi életkorra tehető, ami azt jelenti, hogy ma már nem csupán a l6-l7 évesek, hanem a l3-l4 évesek is érintettek e témakörben. Többségük fizikailag fejletten, de szellemileg, lelkileg felkészületlenül, mindenfajta védekezés nélkül éli meg élete első, korai nemi élményeit. Jórészt ez a körülmény „felelős” a fiatalkorúak körében aggasztóan emelkedő terhesség-megszakításért. Magyarországon az évente elvégzett 60 ezer terhesség-megszakításból minden tizedik fiatalkorút érint. Aligha szorul bizonyításra, hogy ennek az egyénre és a társadalomra nézve milyen súlyos következményei lehetnek. A legfontosabb teendő a megelőzés – mondja a szakember, majd azt is hozzáteszi, hogy az abortusz elleni Intim Zóna programnak éppen ez a célja.

Voltaképpen egy három „lábon álló” programról van szó, ami országos szervezésben működik és túl a felvilágosításon a fiatalok szexuális kultúráját szeretné hatékonyabb módon erősíteni.

– Már az elmúlt év őszén elhatároztuk, hogy eljutunk az ország valamennyi középiskolájába – mondja Szőnyi doktor. – Mintegy l50 szülész-nőgyógyász kolléga vállalta önként, hogy egy évben három-négy felvilágosító órát tart. Az Oktatási Minisztérium, valamint a SULINET program segítségével l024 középiskolával sikerült eddig a kapcsolatot felvenni. Időközben rádöbbentünk, hogy igen nagy vállalkozásról van szó, nagy fába vágtuk a fejszénket, mert bár eddig több mint 50 ezer diák hallhatta a korszerű felvilágosító előadásokat, ez még mindig kevés, áprilisig további 650 iskolába kell eljutnunk, ennyit enged a jelenlegi kapacitás, amit mindenképpen bővíteni kell a jövőben. Felvetődött, hogy esetleg kortárs előadókat is bevonunk a folyamatba, de azután úgy gondoltuk, első körben inkább azt kellene szorgalmaznunk, hogy az ország l600 szülész-nőgyógyászából, 5000 védőnőjéből minél többen csatlakozzanak ehhez a munkához, amit nem kampánynak szánunk, hanem bizonyos mértékig folyamatos, állandó, biztos jelenlétnek.

Az interneten is hozzáférhető honlapunk a www.intimzona.hu oldalon, ahol a kor szellemének megfelelően sokoldalúan és érdekesen próbálunk a témával kapcsolatban információt adni. Szeptembertől decemberig honlapunkat l0 ezren keresték fel, ami ugyancsak az érdeklődést mutatja. Van itt egy úgynevezett „lecke” oldalunk, amelyen csakúgy, mint az „orvos válaszol” rovatban, a fiatalok bármilyen, őket érdeklő kérdést feltehetnek, biztos, hogy szakszerű és kielégítő választ kapnak. Általában 50-l00 kérdés érkezik folyamatosan. Igen népszerű „fórum” rovatunk is, ahol ugyancsak őket érdeklő témákat, kérdéseket „dobhatnak fel” a fiatalok, ezekről csevegős formában vitatkozhatnak, beszélgethetnek is.

Amit még szeretnék megemlíteni, az a játék, amely 2002 augusztusától indult az interneten vagy sms-en. Itt nemcsak a szexuális élettel kapcsolatos témák kerülnek terítékre, hanem szóba jöhetnek az e témához fűződő művészi élmények, nevezetesen irodalmi, képzőművészeti alkotások is. Ez pontgyűjtő játék, amelyben jutalmakat is adunk, az elérhető legtöbb (4000) pontért már egy házimozi-rendszert lehet nyerni. De csoportjátékra is van lehetőség, iskolánként három csapat vetélkedhet az áprilisi döntőig, amikor bel- és külföldi osztálykirándulástól a kerékpárig, asztalitenisz-felszerelésig sok mindent „visz” a győztes csapat.

Arra a kérdésre, hogy minderre miből teremtették elő a pénzt, Szőnyi doktor elmondja, részben cégek álltak melléjük szponzorként, illetve a jó ügy mellé, másrészt pedig a jövőben az oktatási és egészségügyi tárca anyagi támogatására is számíthatnak. Úgy gondolják, egyszerű számítással is igazolható: a megelőzés mindenképpen olcsóbb, mint a terhesség-megszakítások ára, ami pénzben ugyan kifejezhető, de egészségkárosodásban aligha.

Az országos oktatóprogram tehát több „fronton” is megkezdődött: az iskolákban, s az interneten. Néhány év elteltével a serdülők, fiatalok ma még nagyfokú szexuális tudatlansága remélhetőleg már a múlté lesz, a korábbi tabu témákról felszabadultan és hozzáértően tud majd beszélni szülő is, pedagógus is a gyerekekkel. Ez utóbbihoz Szőnyi doktor – e téma lelkes, elkötelezett híve, aki kora szerint maga sem áll még túl távol az érintett korosztálytól, bár három leánygyermek édesapja –, még hozzáteszi: a programban részt vevő szakemberek, nevelők, szülők számára is készül oktatócsomag, amit alighanem régóta várnak az érintettek.

Leopold Györgyi

(A cikk megjelent a Mentor Oktatási, Egészség- és Életmódmagazinban.)

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.05.23.
Mentortársas és Rendszerhiba
A Mentortársas 2.0 képet ad az iskolarendszer diszfunkcióiról, ugyanakkor kevésbé villantja fel a lehetséges megoldásokat. Ez nem is lehet a célja, hiszen a játék kifejezetten személyes, megmutatja...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.05.23.
A jó pedagógia nem kirekesztő, hanem gyermekcentrikus
Miért és hogyan hoznak létre mesterségesen homogén közösségeket az oktatásban, és milyen előnyei származnának az egyénnek és a közösségnek abból, ha a kisebbségi vagy sajátos nevel...
(Forrás: A TASZ jelenti)
--
2018.05.23.
Országos kompetenciamérést tartanak az iskolákban
Annak érdekében, hogy összehasonlíthatóvá váljon az azonos vagy hasonló körülmények között élő diákokat oktató iskolák pedagógiai teljesítménye, az országos kompetenciamérést a...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.05.23.
Meglepően bírálta a kormányt és saját munkáját Pölöskeiné
A képzés nem magában létezik. Gazdaságunk fejlődik, ez a növekedés képzett munkaerőért kiált, az álláskeresők száma csökkent – jelentette ki a konferencián Pölöskei Gáborné, hozz...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.05.22.
Teszteltük két gyerekkel a Holnemvolt Várat, fájdalmas élmény volt
Egy 3 és egy 6 éves gyerekkel néztük meg az Állatkert mellett most megnyílt Holnemvolt Várat, és nem esett jól. A nagyobb imádta, a kisebb csak azt hallgatta, mit miért nem tud használni....
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.05.22.
Visszafordíthatatlan az állapota, mégis évente vizsgálni kell
A súlyosan, halmozottan sérült gyerekek többsége születése óta él betegségével, gyógyulásukra legtöbbször kevés az esély. Szüleiknek ennek ellenére évről-évre bizonyítaniuk kell...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.05.22.
304 milliót kap a felcsúti általános iskola
A kormány döntött a felcsúti Endresz György Általános Iskola 304 175 000 forintos új épületének megvalósításáról - számol be a Menedzsment Fórum. Ebbe nem tartoznak bele az építkez...
(Forrás: Népszava)
--
2018.05.22.
Gyermekotthonban élő gyerekek mondanak verset a BKK járatain
Újdonsággal készülünk gyermeknapra: 2018. május 22-től 27-ig József Attila Altató, Bartos Erika Villamos, Forgalom és Trolibusz, Erdős Virág Négyeshatos és Varró Dániel Hol alszik a villamos...
(Forrás: Index)
--
2018.05.22.
Mélyen hallgat a magyar delegáció a CEU amerikai kampuszáról
Enyedi Zsolt, a CEU rektorhelyettese a múlt héten számolt be arról, hogy a Bard College falain belül kialakított oktatási helyszínt olyan magas rangú magyar tisztviselők szemrevételezték m...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Beck Tamás! A munkaviszony első három hónapját kivéve a munkavállaló jogosult arra, hogy hét munkanap szabadságot – év közben kezdődő munkaviszony esetén ennek arányos részét – legfeljebb két részletben a kérésének megfelelő időpontban adjon ki a munkáltató. A szabadság kiadásának időpontját legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt kell közölni a munkavállalóval, és a munkavállalónak is ezt a határidőt kell megtartania a rendelkezési körébe tartozó hét munkanap szabadságot érintően. Részletesebb tájékoztatást itt talál.

--
  OFOE

Kedves Viktória! A mi tudomásunk szerint tanítói diplomával csak 6. osztályig bezárólag taníthatná azt a műveltségterületet, amiből diplomát szerzett, addig nyilván osztályfőnök is lehet. Az osztályfőnöki megbízatás csupán pedagógiai végzettséget ír elő. Ha személyi feltételek híján a tanító tovább tanítja a tanulócsoportot, akkor feltételezhetően osztályfőnök is lehet. De ezt nyilván a helyi vezető, illetve fenntartó dönti el.

--
  Viktória

Tisztelt Szerkesztőség!
Érdeklődni szeretnék, hogy tanítói végzettséggel van-e mód arra, hogy valaki felső tagozatban osztályfőnök legyen? Szakos híján valószínűleg tanítom őket 8.-ig. Nem találom az ide vonatkozó előírásokat. Szívesen vinném őket, de nem tudom, meg lehet-e valahogy oldani.
Köszönöm válaszukat!
Üdvözlettel: Viktória

--
  Beck Tamás

Kedves OFEOE Szerkesztőség!
5 gyermekem van. A gyermekek után járó 7 nap pótszabadságot csak 15 nappal előre bejelentve 2 részletben vehetem ki?
Köszönettel: Beck Tamás

--
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--

[Blum Szilárd:] >Tudsz nézőpontot váltani? -Már hogyne tudnék? Rájöttem például, hogy egyetemista koromban én tulajdonképpen egy évig egy muszlim néger migránssal laktam együtt :)
Tudsz nézőpontot váltani? »

--

[Leiner Károly:] Adjunk Mórát meg majd Jókait, később Nagy Lászlót stb! Nem hiszem, hogy a kötelezőkkel lenne a baj. Ha egy gyerek meséken nő fel, mielőtt még olvasni tudna, ha olvas, érdeklődik, érti a világot, megfelelően kommunikál, akkor megszerzi azt a szókincset és értelmet, amellyel a […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--

[Anna:] Mindannyiunknak más fáj, ha fáj egyáltalán valami. Angolul 800 szóval egy életet le lehet élni, 3000-rel már király lehetsz, legalábbis a nyelvvizsgán. Nem baj, ha bővül is a szókincsük. Szegény Móra nem tehet róla, hogy saját korának nyelvét használta, ahogy a gyerek se […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--

[Szilvia:] A Kisködmön legfájóbb pontja a nyelvezete! Nem a történetek, nem a halál folyamatos jelenléte, mert a népmesékben is mindig meghal valaki, de azt élvezik a gyerekeim. A régies nyelvezet, melynek lényege, hogy a gyerek minden hétvégét átsírva és ha lehet a legtovább húzva az […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--

[H.M.:] Kedves Jázmin! Nagy örömmel és egy picit torokszorító érzéssel olvastam a sorait (az írás közkinccsé válása, és az egyik gondolat okozta az ambivalens érzést). Amit Ön leírt, azt nagy nemzetközi és hazai kutatások is alátámasztják: azok a hallgatók a legsikeresebbek, a […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[Anna:] Bár olyan eccerű lenne, hogy vasszigor, oszt' kész... Az egyén vagy csoport, amely a problémákat nem hajlandó tudomásul venni, hanem saját tudattalanjába száműzi, vagy a fegyelem válaszát adja rá, azaz elfojtja, s ez lényegileg ugyanaz, a robbanás felé halad. Lehet […]
Szegregáció »

--

[Szekszárdi Júlia:] Kedves KGY! Nem kétséges, hogy a szülők felelőssége óriási, de az Ön által ajánlott „vasszigorral” itt semmire sem mennénk. A szegregáció következményeiről lehet olvasni a bejegyzésben, és ugyanerről van szó a Gettórenoválás és iskolai szegregáció egyházi […]
Szegregáció »

--

[KGY:] Kedves Nóra! Ön hatalmasat téved a felelősség magállapításában! A gyermekért elsősorban 95% a szülők a felelősek a társadalmi felelősség csak a maradék 5%-ban kérhető számon, miután a szülő teljesítette a tőle elvárható részt. Nevelni a családban lehet a többi gyenge […]
Szegregáció »

--

[Varga Zsolt:] Az állam társadalmi igényt elégít ki, lásd: https://www.es.hu/cikk/2018-03-09/rado-peter/2018-az-oktataspolitikai-remenytelenseg-eve.html
Szegregáció »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek