OFOE a Facebook-on
Segíts, hogy tovább működhessünk! Függetlenül.
Nyomtatóbarát változat Link küldése
Archív
Címkék:
 

Felvilágosítás a középiskolában

„Intim Zóna”

Örökzöld téma, gyakorta vita tárgya is a fiatalok szexuális felvilágosítása, annak módja, tartalma, nem utolsósorban az, vajon ki a legilletékesebb személy, akitől az érintett korosztály elfogadja a magyarázatokat, válaszokat. A vélemények megoszlanak, hogy szülőnek, pedagógusnak, esetleg egészségügyi szakembernek kell-e ebben főszerepet vállalnia.

Dr. Szőnyi György szülész-nőgyógyász szakorvos meggyőződéssel vallja, hogy a leghitelesebb véleményt és tanácsot e témakörben az orvos, a védőnő képes nyújtani. Elismeri: emellett sokféle szakszerű és folyamatos felvilágosításra van szükség, amit a mindennapi gyakorlat és tapasztalat igazol vissza. Szőnyi doktor programfelelősként azért vállalt közreműködést a Szülészeti- Nőgyógyászati Prevenciós Tudományos Társaság kezdeményezésére tavaly megalakult Intim Zóna programban, mert meggyőződése, lesz foganatja munkájuknak, amely kiváló erősítője lehet az iskola nevelőmunkájának.

Hivatalos felmérések bizonyítják, hogy a fiatalok első szexuális aktusa egyre korábbi életkorra tehető, ami azt jelenti, hogy ma már nem csupán a l6-l7 évesek, hanem a l3-l4 évesek is érintettek e témakörben. Többségük fizikailag fejletten, de szellemileg, lelkileg felkészületlenül, mindenfajta védekezés nélkül éli meg élete első, korai nemi élményeit. Jórészt ez a körülmény „felelős” a fiatalkorúak körében aggasztóan emelkedő terhesség-megszakításért. Magyarországon az évente elvégzett 60 ezer terhesség-megszakításból minden tizedik fiatalkorút érint. Aligha szorul bizonyításra, hogy ennek az egyénre és a társadalomra nézve milyen súlyos következményei lehetnek. A legfontosabb teendő a megelőzés – mondja a szakember, majd azt is hozzáteszi, hogy az abortusz elleni Intim Zóna programnak éppen ez a célja.

Voltaképpen egy három „lábon álló” programról van szó, ami országos szervezésben működik és túl a felvilágosításon a fiatalok szexuális kultúráját szeretné hatékonyabb módon erősíteni.

– Már az elmúlt év őszén elhatároztuk, hogy eljutunk az ország valamennyi középiskolájába – mondja Szőnyi doktor. – Mintegy l50 szülész-nőgyógyász kolléga vállalta önként, hogy egy évben három-négy felvilágosító órát tart. Az Oktatási Minisztérium, valamint a SULINET program segítségével l024 középiskolával sikerült eddig a kapcsolatot felvenni. Időközben rádöbbentünk, hogy igen nagy vállalkozásról van szó, nagy fába vágtuk a fejszénket, mert bár eddig több mint 50 ezer diák hallhatta a korszerű felvilágosító előadásokat, ez még mindig kevés, áprilisig további 650 iskolába kell eljutnunk, ennyit enged a jelenlegi kapacitás, amit mindenképpen bővíteni kell a jövőben. Felvetődött, hogy esetleg kortárs előadókat is bevonunk a folyamatba, de azután úgy gondoltuk, első körben inkább azt kellene szorgalmaznunk, hogy az ország l600 szülész-nőgyógyászából, 5000 védőnőjéből minél többen csatlakozzanak ehhez a munkához, amit nem kampánynak szánunk, hanem bizonyos mértékig folyamatos, állandó, biztos jelenlétnek.

Az interneten is hozzáférhető honlapunk a www.intimzona.hu oldalon, ahol a kor szellemének megfelelően sokoldalúan és érdekesen próbálunk a témával kapcsolatban információt adni. Szeptembertől decemberig honlapunkat l0 ezren keresték fel, ami ugyancsak az érdeklődést mutatja. Van itt egy úgynevezett „lecke” oldalunk, amelyen csakúgy, mint az „orvos válaszol” rovatban, a fiatalok bármilyen, őket érdeklő kérdést feltehetnek, biztos, hogy szakszerű és kielégítő választ kapnak. Általában 50-l00 kérdés érkezik folyamatosan. Igen népszerű „fórum” rovatunk is, ahol ugyancsak őket érdeklő témákat, kérdéseket „dobhatnak fel” a fiatalok, ezekről csevegős formában vitatkozhatnak, beszélgethetnek is.

Amit még szeretnék megemlíteni, az a játék, amely 2002 augusztusától indult az interneten vagy sms-en. Itt nemcsak a szexuális élettel kapcsolatos témák kerülnek terítékre, hanem szóba jöhetnek az e témához fűződő művészi élmények, nevezetesen irodalmi, képzőművészeti alkotások is. Ez pontgyűjtő játék, amelyben jutalmakat is adunk, az elérhető legtöbb (4000) pontért már egy házimozi-rendszert lehet nyerni. De csoportjátékra is van lehetőség, iskolánként három csapat vetélkedhet az áprilisi döntőig, amikor bel- és külföldi osztálykirándulástól a kerékpárig, asztalitenisz-felszerelésig sok mindent „visz” a győztes csapat.

Arra a kérdésre, hogy minderre miből teremtették elő a pénzt, Szőnyi doktor elmondja, részben cégek álltak melléjük szponzorként, illetve a jó ügy mellé, másrészt pedig a jövőben az oktatási és egészségügyi tárca anyagi támogatására is számíthatnak. Úgy gondolják, egyszerű számítással is igazolható: a megelőzés mindenképpen olcsóbb, mint a terhesség-megszakítások ára, ami pénzben ugyan kifejezhető, de egészségkárosodásban aligha.

Az országos oktatóprogram tehát több „fronton” is megkezdődött: az iskolákban, s az interneten. Néhány év elteltével a serdülők, fiatalok ma még nagyfokú szexuális tudatlansága remélhetőleg már a múlté lesz, a korábbi tabu témákról felszabadultan és hozzáértően tud majd beszélni szülő is, pedagógus is a gyerekekkel. Ez utóbbihoz Szőnyi doktor – e téma lelkes, elkötelezett híve, aki kora szerint maga sem áll még túl távol az érintett korosztálytól, bár három leánygyermek édesapja –, még hozzáteszi: a programban részt vevő szakemberek, nevelők, szülők számára is készül oktatócsomag, amit alighanem régóta várnak az érintettek.

Leopold Györgyi

(A cikk megjelent a Mentor Oktatási, Egészség- és Életmódmagazinban.)

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.09.23.
Illegális osztálypénz helyett szülői alapítványok
Keszei úgy véli, ha a gyerekek érdekében a szülőknek kell átvállalniuk az állam feladatait, tegyék azt törvényesen. Az alapítvány előnye, hogy számlaképes, így nem fordulhat elő, hogy...
(Forrás: Népszava)
--
2017.09.23.
Vekerdy Tamás: Ne sírj, dögölj meg húsz évvel előbb!
A mi oktatásunk egyik paradoxona: úgy akarunk teljesítményt kizsarolni, kifacsarni, hogy közben ugyanazt visszafogjuk. Öröm és élmény nélkül nincs világ- és önmegismerés. Mit gondol, ki...
(Forrás: Népszava)
--
2017.09.23.
Ha iskola nincs, semmi sincs
Magyarországon kialakult egy számomra váratlan nemzeti egység. Hangot adott kifogásainak a kormány, egyöntetűen nyilatkoztak, megmozdulásokat szerveztek az ellenzéki erők, ötpárti határozatot...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.23.
Felmérik a nyelvtudást az iskolákban
Most tehát speciális felmérés készül, bár az iskolások nyelvismeretét már eddig is vizsgálták. Lapunkat a humántárca arról tájékoztatta, hogy 2014-2015-ben bevezették a köznevelési...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2017.09.23.
"Egyedül vagyok angoltanár két iskolában" - rengeteget túlóráznak a tanárhiány miatt a pedagógusok
Döcögősen indult a tanév sok pedagógus számára. Saját óráik mellett hiányzó kollégáik óráit is meg kell tartaniuk azoknak, akik olyan iskolában dolgoznak, amely még mindig keres pedag...
(Forrás: Eduline)
--
2017.09.23.
Ömlik a pénz a közszolgálati egyetemnek
Bár a hallgatók létszáma a kisebb és közepes egyetemek szintjén van, a 2012-es alapítás óta csak infrastruktúra-fejlesztésekre közel ötvenmilliárd forint értékű uniós és magyar kö...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.22.
A hazai közoktatási rendszer megújításának első, halaszthatatlan lépései – A CKP javaslatcsomagja
A Civil Közoktatási Platform összeállított egy – a közoktatás újjáélesztését célzó – javaslatcsomagot, amely a következő, reményeink szerint demokratikus kormányzat oktatáspolitikai...
(Forrás: ckp.tanitanek.com)
--
2017.09.22.
Általános iskolák kerültek egyházi kezelésbe Tolna megyében
Két általános iskola fenntartását vette át szeptember elsejével az evangélikus és a református egyház Tolna megyében, az önkormányzatok Bonyhádon és Madocsán is támogatták a fenntart...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.22.
Feloszlatással fenyegették meg a kárpátaljai megyei tanácsot
Az ukrán parlament által szeptember 5-én elfogadott új oktatási törvény a közoktatás korszerűsítését tűzi ki célul 2018 szeptemberétől bevezetendő reformokkal, egyebek mellett 11-rő...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Hajni!
Egy kiegészítő információ, hátha segít:
"Egészségfejlesztés tanár" google keresésre számos felsőfokú intézmény leírása elolvasható a szakról, a leírásokban a felhasználhatóságról is. Ezen belül külön kereshető: "egészségtan tanár állás" is. A törvény nem rendeli kötelező feltételként semmilyen állami munkakörhöz, viszont a leírásokban emlegetett intézmények közül többfélében érdemes érdeklődni, hogy ők valóban alkalmaznak-e ilyen végzettségű szakembereket.

--
  OFOE

Kedves Hajni!
Az alapszak arra jogosít fel, hogy elvégezz egy mesterszakot. Idézek az EMMI rendeletből, bár ezt bizonyára Te is megnézted:
Az egészségfejlesztő-tanár: képzés célja az alapfokozaton vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, a szakképzésben és a felnőttképzésben, az iskolai egészségfejlesztéssel kapcsolatos oktatási, pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására való felkészítés.
Pl. itt olvasható: 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről.

A szociálpedagógus(CXC/2011 Knt. 3. sz. melléklet) végzettséggel lehetsz kollégiumi nevelőtanár.

Esetleg iskolai napköziben lehet próbálkozni. 

--
  Hajni

Kedves Szakértők!
A következő lenne a kérdésem: 2018.nyarán szerzem meg az Egészségfejlesztés Tanár MA diplomám. Milyen munkakörök betöltésére alkalmas a végzettségem? Milyen intézményekben tudok elhelyezkedni vele? A BSc végzettségem Szociálpedagógus. Köszönöm a választ!
Üdvözlettel:Hajni

--
  Andi

Köszönöm a választ.

--
  OFOE

Kedves Andi! Íme a válasz, remélem, ez segít.
A tanulói felügyelet nem a neveléssel, oktatàssal lekötött munkaidőre, hanem a heti 32 óra kötött munkaidő terhére rendelhető el. Ha ez a neveléssel, oktatàssal lekötött munkaidővel együtt (elrendelt óraszám) heti 32 órànál többre jön ki, az rendkívüli munkaidőben végzett munkának minősül.

--
  OFOE

Akkor mi is próbálkozunk még tovább, hátha találunk megfelelő választ. Egy kis türelmet kérünk.

--
  Andi

Kedves Károly!

Köszönöm, olvastam a cikket, de nem egyértelmű, ezért kértem segítséget. Gondoltam, hátha valaki olyan tud segíteni a jogszabályok értelmezésében, aki erre hivatott. Nem lettem okosabb.

--
  Leiner Károly

Kedves Andi, ebben a cikkben minden kérdésére választ talál.

--
  Andi

Szép napot!
A következő ügyben szeretném a segítségét kérni.
Gyógypedagógusként és osztályfőnökként dolgozom kisegítő iskolában. 20 óra a kötelező óraszámom, ezen felül 6 óra túlórám van, + 2 óra osztályfőnöki órakedvezményem, heti 1 órában tanulói felügyeletet látok el az óraközi szünetekben, így összesen 29 az óráim száma. Az lenne a kérdésem, hogy jogos-e, ha szóban elrendelik ezen órákon felül osztály további felügyeletét heti 2:45 percben a tanév teljes idejére ingyen munkában? Nincs aki felügyeljen az osztályra, nekem pedig ekkor nincs órám. Ha jól értelmeztem a törvényt, ez nem jogos. Igazam van? Esetleg az évi 30 nap eseti helyettesítésben ez mégis elrendelhető?

--
  OFOE

Kedves István a fogadóórával kapcsolatban nem találtunk törvényi szabályozást. Formáját és gyakoriságát az adott intézmény határozza meg és illeszti be helyi dokumentációjába.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek