OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
Archív
Címkék:
 

Felvilágosítás a középiskolában

„Intim Zóna”

Örökzöld téma, gyakorta vita tárgya is a fiatalok szexuális felvilágosítása, annak módja, tartalma, nem utolsósorban az, vajon ki a legilletékesebb személy, akitől az érintett korosztály elfogadja a magyarázatokat, válaszokat. A vélemények megoszlanak, hogy szülőnek, pedagógusnak, esetleg egészségügyi szakembernek kell-e ebben főszerepet vállalnia.

Dr. Szőnyi György szülész-nőgyógyász szakorvos meggyőződéssel vallja, hogy a leghitelesebb véleményt és tanácsot e témakörben az orvos, a védőnő képes nyújtani. Elismeri: emellett sokféle szakszerű és folyamatos felvilágosításra van szükség, amit a mindennapi gyakorlat és tapasztalat igazol vissza. Szőnyi doktor programfelelősként azért vállalt közreműködést a Szülészeti- Nőgyógyászati Prevenciós Tudományos Társaság kezdeményezésére tavaly megalakult Intim Zóna programban, mert meggyőződése, lesz foganatja munkájuknak, amely kiváló erősítője lehet az iskola nevelőmunkájának.

Hivatalos felmérések bizonyítják, hogy a fiatalok első szexuális aktusa egyre korábbi életkorra tehető, ami azt jelenti, hogy ma már nem csupán a l6-l7 évesek, hanem a l3-l4 évesek is érintettek e témakörben. Többségük fizikailag fejletten, de szellemileg, lelkileg felkészületlenül, mindenfajta védekezés nélkül éli meg élete első, korai nemi élményeit. Jórészt ez a körülmény „felelős” a fiatalkorúak körében aggasztóan emelkedő terhesség-megszakításért. Magyarországon az évente elvégzett 60 ezer terhesség-megszakításból minden tizedik fiatalkorút érint. Aligha szorul bizonyításra, hogy ennek az egyénre és a társadalomra nézve milyen súlyos következményei lehetnek. A legfontosabb teendő a megelőzés – mondja a szakember, majd azt is hozzáteszi, hogy az abortusz elleni Intim Zóna programnak éppen ez a célja.

Voltaképpen egy három „lábon álló” programról van szó, ami országos szervezésben működik és túl a felvilágosításon a fiatalok szexuális kultúráját szeretné hatékonyabb módon erősíteni.

– Már az elmúlt év őszén elhatároztuk, hogy eljutunk az ország valamennyi középiskolájába – mondja Szőnyi doktor. – Mintegy l50 szülész-nőgyógyász kolléga vállalta önként, hogy egy évben három-négy felvilágosító órát tart. Az Oktatási Minisztérium, valamint a SULINET program segítségével l024 középiskolával sikerült eddig a kapcsolatot felvenni. Időközben rádöbbentünk, hogy igen nagy vállalkozásról van szó, nagy fába vágtuk a fejszénket, mert bár eddig több mint 50 ezer diák hallhatta a korszerű felvilágosító előadásokat, ez még mindig kevés, áprilisig további 650 iskolába kell eljutnunk, ennyit enged a jelenlegi kapacitás, amit mindenképpen bővíteni kell a jövőben. Felvetődött, hogy esetleg kortárs előadókat is bevonunk a folyamatba, de azután úgy gondoltuk, első körben inkább azt kellene szorgalmaznunk, hogy az ország l600 szülész-nőgyógyászából, 5000 védőnőjéből minél többen csatlakozzanak ehhez a munkához, amit nem kampánynak szánunk, hanem bizonyos mértékig folyamatos, állandó, biztos jelenlétnek.

Az interneten is hozzáférhető honlapunk a www.intimzona.hu oldalon, ahol a kor szellemének megfelelően sokoldalúan és érdekesen próbálunk a témával kapcsolatban információt adni. Szeptembertől decemberig honlapunkat l0 ezren keresték fel, ami ugyancsak az érdeklődést mutatja. Van itt egy úgynevezett „lecke” oldalunk, amelyen csakúgy, mint az „orvos válaszol” rovatban, a fiatalok bármilyen, őket érdeklő kérdést feltehetnek, biztos, hogy szakszerű és kielégítő választ kapnak. Általában 50-l00 kérdés érkezik folyamatosan. Igen népszerű „fórum” rovatunk is, ahol ugyancsak őket érdeklő témákat, kérdéseket „dobhatnak fel” a fiatalok, ezekről csevegős formában vitatkozhatnak, beszélgethetnek is.

Amit még szeretnék megemlíteni, az a játék, amely 2002 augusztusától indult az interneten vagy sms-en. Itt nemcsak a szexuális élettel kapcsolatos témák kerülnek terítékre, hanem szóba jöhetnek az e témához fűződő művészi élmények, nevezetesen irodalmi, képzőművészeti alkotások is. Ez pontgyűjtő játék, amelyben jutalmakat is adunk, az elérhető legtöbb (4000) pontért már egy házimozi-rendszert lehet nyerni. De csoportjátékra is van lehetőség, iskolánként három csapat vetélkedhet az áprilisi döntőig, amikor bel- és külföldi osztálykirándulástól a kerékpárig, asztalitenisz-felszerelésig sok mindent „visz” a győztes csapat.

Arra a kérdésre, hogy minderre miből teremtették elő a pénzt, Szőnyi doktor elmondja, részben cégek álltak melléjük szponzorként, illetve a jó ügy mellé, másrészt pedig a jövőben az oktatási és egészségügyi tárca anyagi támogatására is számíthatnak. Úgy gondolják, egyszerű számítással is igazolható: a megelőzés mindenképpen olcsóbb, mint a terhesség-megszakítások ára, ami pénzben ugyan kifejezhető, de egészségkárosodásban aligha.

Az országos oktatóprogram tehát több „fronton” is megkezdődött: az iskolákban, s az interneten. Néhány év elteltével a serdülők, fiatalok ma még nagyfokú szexuális tudatlansága remélhetőleg már a múlté lesz, a korábbi tabu témákról felszabadultan és hozzáértően tud majd beszélni szülő is, pedagógus is a gyerekekkel. Ez utóbbihoz Szőnyi doktor – e téma lelkes, elkötelezett híve, aki kora szerint maga sem áll még túl távol az érintett korosztálytól, bár három leánygyermek édesapja –, még hozzáteszi: a programban részt vevő szakemberek, nevelők, szülők számára is készül oktatócsomag, amit alighanem régóta várnak az érintettek.

Leopold Györgyi

(A cikk megjelent a Mentor Oktatási, Egészség- és Életmódmagazinban.)

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.07.21.
A Klebelsberg szerint teljesen oké, hogy a tantestület és a szülők ellenében az igazgatót 25 év után egy fideszes alpolgármester tanácsadójára cserélték le
„Tévesek azok a sajtóban megjelent találgatások, amelyek szerint politikai szándék áll a Budapest II. Kerületi Szabó Lőrinc Két Tannyelvű Általános Iskola és Gimnázium intézményvezet...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.07.21.
Félelem és reszketés az egyházi iskolában
Kiabálás és röpködő papi pofonok, erőszakkal és kirúgással fenyegetőzés, kötelező misék és körmenetek hétvégén és az ünnepek alatt, megfélemlített és tehetetlen tanári kar. A...
(Forrás: A TASZ jelenti)
--
2017.07.21.
Baj, ha a gyerek társaságban is a telefont nyomkodja?
Egy felháborodott ausztrál szülő is írt erről nyílt levelet a Kidspot Facebook-oldalára. Maga a szerző sem tudja eldönteni, hogy mit gondoljon, először dühös, hogy elrontották az estéj...
(Forrás: Dívány)
--
2017.07.21.
Fiatalok ítélete: korrupt a közélet
A tavalyi közoktatási tüntetések számos diák számára jelentettek kereteket a tapasztalatszerzésre, az aktívak köre azonban szűk. Elsősorban a nagyvárosi, leginkább budapesti gimnáziumokban...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Ezek a fiatalok
A Hallgatói Hálózat tüntetései, az egyetemi diákság ellenállása nyomán változott a felsőoktatási koncepció. A mind ez idáig az elmúlt hét év legnagyobb kormányellenes tüntetésének...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Minőségi problémák a hazai nyelvoktatásban
Amikor azt mondjuk, hogy a magyar nyelvoktatás nem jó, hogy kevesen beszélnek nyelveket, akkor nemzetközi statisztikákra szoktunk hivatkozni – mondta Berényi Milán, a Nyelviskolák Szakmai Egyes...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.07.21.
Alulfizetett tanárok, rosszul működő egészségügy: lesújtó kép az OECD-től
Magyarország az állami vezetők és középvezetők fizetéséről sem szolgáltatott adatokat, így nem tudunk következtetéseket levonni, ám a tanárok esetében megint dobogós hazánk – sajnos...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.07.21.
Ballagási ajándék: migránsmesével nevelné gyermekjogokra a kormány a gyerekeket
Néhány napja az óvodából ballagó gyerekek útravalóul mesekönyvet kaptak az Emmitől. Nem lenne ebben semmi különös. Csakhogy Az elveszett madártoll című kötet, amit az Országos Betegjogi...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2017.07.20.
Kerényi Kata: DIY érettségi
Ez azt jelenti – mondhatják néhányan a történet tanulságaként – hogy túl könnyű az érettségi! Vagy épp túl nehéz, mert a középiskolai oktatás nem készít fel rá! Pedig ha van tanuls...
(Forrás: Alterkata Cafeblog)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Angéla! Sajnos nem tudunk ilyen ajánlásról.

--
  Papfalusi Angéla

Tisztelt Osztályfőnök!

Érdeklődni szeretnék, hogy létezik-e valamilyen ajánlás a szakgimnáziumi (egykori szakközépiskolai) osztályfőnöki órák helyi tantervéhez, mert a kerettantervek nem tartalmaznak erre vonatkozó szabályozásokat. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Papfalusi Angéla

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Tanári végzettséggel lehet működni tanítói munkakörben, feltételezhetően az ebédeltetést és a játéktevékenységet is felügyelheti, akinek pedagógus végezettsége van. Részletesebb tájékoztatás található ezen a linken.

--
  Mammma

Tisztelt Osztályfőnök!
A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Problémát okoz iskolánkban, hogy alsó tagozaton a tanítási órák utáni ebédeltetést illetve játékidőt, ami a napközi előtt van, nem végezheti tanári végzettségű kolléga. A törvény ugye kimondja, hogy alsó tagozaton csak tanító taníthat, de ebben az esetbe inkább a nevelés dominál. Van-e olyan törvény, vagy valami megoldás, hogy ezt a feladatot tanári végzettségű ember végezhesse az alsó tagozaton? Kevés a tanító kolléga. Mi lehet a megoldás?
Köszönöm válaszát!

--
  OFOE

Kedves Erzsa!
Ha pedagógusbeosztásban vagy a papírod szerint, akkor annyi szabadság jár, amennyi a munkaköröd alapján megillet. De ha hivatalosan másképp osztottak be, akkor feltételezhetően kevesebb jár, és ezt nyilván a Munka tv alapján számolják.

--
  Erzsa

Szeretném megkérdezni,hogy magánóvodában is 46 nap szabadság jár az óvónőnek? Vagy a Munka tv.alapján kell csak számolni?
Köszönöm,ha választ kapok.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Az osztályfőnöki megbízatáshoz pedagógusi végzettség kell.

--
  ofő

T. Uram/Hölgyem!
A következő kérdéssel fordulnék Önökhöz. A tagintézmény vezető úgy döntött két osztály alacsony létszáma miatt összevonásra kerül. Az egyikben én vagyok az ofő. Az osztályt azonban a másik osztály ofője kapja. A 9. évfolyamon két olyan embert jelölt meg ofőként, akiknek pedagógiai végzettsége nincsen, nekem, ígérete ellenére nem ad osztályt. Kérdésem az lenne, hogy milyen végzettség kell az osztályfőnöki megbízáshoz?

Üdvözlettel, egy volt ofő

--
  OFOE

Kedves János! A törvény betűje szerint, amíg nincs kezedben a diploma, nem taníthatnád azt a tárgyat, amiből nincs meg a végzettséged. Persze a helyszínen meg lehet állapodni az iskolavezetővel, és/vagy a fenntartóval a következő félévre, hiszen januárban meglesz a diploma, túl vagy az abszolutóriumon is, főleg ha nincs az iskolában olyan kolléga, aki ezt a feladatot ellátja. Nem tudjuk, hogy mennyire lehet rugalmasan kezelni ezt a problémát.

--
  OFOE

Kedves Zsuzsa, erre vonatkozóan nem létezik törvényi szabályozás.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[OFOE:] Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Péter:] Csilla a lényegre tapintott: "...csodálkozik majd az az utánunk jövő humánerőforrás fejlesztéssel foglalkozó értelmiségi munkás! nem mondanám pedagógusnak! hogy ők honnan jöttek? " Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[DIA:] Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek