OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. december 4.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

19. Az Uralkodók és a Jedi lovagok

Egy csoport választott vezetője leképezi a csoport átlagát, ez azonban még nem elég ahhoz, hogy egy csoport vezetője lehessen valaki. Akár egy osztály, akár egy vállalat, akár egy ország vezetéséről van szó, a társas-vezetői hatékonyság sokféle lehet, és a csoportfolyamatokba történő tudatos beavatkozáshoz fontos ismeret a szociálisan legfontosabb jellemzőcsoportokként leírt Big Five (Nagy Ötös), és az ártalmas, de társas-vezetői státusz szempontjából igen hatékony Dark Triad (Sötét Hármas).

A Big Five1

A Big Five, a személyiség öt univerzálisnak tartott dimenziója, amelyek az egyéni különbségeket jól azonosíthatóvá teszik.

1. Érzelmi stabilitás: Az érzelmi kiegyensúlyozottság által az ember képes a stressz- helyzetekkel higgadtan szembenézni, megfontoltan átgondolni a lehetőségeket. Ennek ellentéte a neuroticizmus, az irreális gondolkodásra, alacsony önértékelésre, szomatikus tünetekre, ösztönös megoldásokra való hajlam.

2. Extraverzió: A magas extraverzió pozitív érzelmi beállítottságot, asszertív, társaságkedvelő személyt jelez. A másik véglet a csendes, visszahúzódó, tartózkodó ember, aki szeret egyedül lenni.

3. Nyitottság a tapasztalatokra: A tapasztalatok iránti nyitottság olyan személyeket jellemez, akik szeretik az új ötleteket, helyzeteket és tevékenységeket. Ezzel szemben állnak azok, akik az ismerős terepet kedvelik, gyakorlatiasak, a hagyományos megoldásokat többre tartják, mint az újat.

4. Barátságosság: A barátságosság faktor abban a személyben lelhető fel, aki mások érdekeit figyelembe veszi, szívből jövően kedves és figyelmes. A másik végen a saját érdekei által vezérelt személy található, aki könnyedén képes átgázolni másokon.

5. Lelkiismeretesség: A lelkiismeretes személyiség dimenzió a felelősségteljességre, alaposságra utal. Az ilyen személyek szeretik befejezni, amit elkezdtek, kitartóak. Ezzel szemben a másik végleten áll a túlzott spontaneitás, a felületesség és multi-tasking jellemző. Ez azt jelenti, hogy az illető több mindenbe belekezd, de nem fejezi be a feladatait.

A fenti felsorolásból könnyen az a benyomás adódik, hogy létezik egy afféle szuper személyiség, akire a Big Five dimenziók pozitívnak tekinthető faktorai jellemzők. Szépen hangzik ugyanis, ha valaki érzelmileg stabil, társaságkedvelő, nyitott, barátságos és lelkiismeretes.

Mégsem feltétlenül minden helyzetben ez az ideális személy. Nagyon sokszor adódik úgy, hogy ösztönösen kell cselekedni. Egy visszahúzódó ember nem feltétlenül ellenséges, csupán introvertált, és az új megoldások sem mindig üdvözlendők. Az sem jó, ha valaki a saját érdekeit mindig háttérbe szorítja, s a spontaneitásnak és a multi-taskingnak is megvan a maga szerepe, hiszen adódhat olyan helyzet, amikor a túlzott alaposság akadályozza a megoldást.

A természet vigyáz is arra, hogy sokfélék legyünk, és így sokféle helyzetben legyen esélyünk a hatékony megoldásra. Ráadásul a Big Five dimenzió szélsőséges formái ritkák, és mint bármi, ami túlsúlyba kerül, valószínűleg nem is igazán adaptívak.

Az ember társas lény, a sokféle személyiségvariáció pedig nagy előnyt jelent az együttműködésben. Ha egy csoportban jelen vannak az egyes Big Five dimenziók eltérő szintjei, akkor a csoport nagy biztonsággal talál a legkülönbözőbb problémák kezelésére, megoldására alkalmas együttműködési formákat.

A választott vezető és a Big Five2

A kutatók sokat vizsgálták a Big Five profilt, hogy találjanak egy „ideális vezető” jellemző csomagot. A fentiekből már kiderült, hogy az „ideális” nem feltétlenül felel meg minden feladathelyzetben, mégis leírható egy „optimális főnök”, akit az emberek szívesen választanának vezetőnek.

A vizsgálatok alapján a kedvelt vezető érzelmileg stabil (1+), energikus, meggyőző (2+), az új ötletekre nyitott (3+), versengő (4-) és célratörő (5+). Vagyis majdnem szuperszemélyiség, csupán a barátságosságot kell feladnia, mert úgy tűnik, az emberek szívesen választanak olyan vezetőt, aki önmaga szerepét tartja a leghangsúlyosabbnak.

A képlet a gyakorlatban kevésbé egyszerű, mint amit a vizsgálat mutatott. Ugyanis az jó, ha egy vezető kiegyensúlyozott, de fontos, hogy képes legyen spontán, erős érzelmeket is kifejezni. Nagyon jó, ha energikus, de tudnia kell háttérbe is húzódni. Jó, ha nyitott az újdonságokra, de a gyakorlatiasság és a bevált megoldások is szükségesek. Nem tekinthet el attól, hogy figyelembe vegye mások érdekeit is, szükség van tehát némi barátságosságra is. Vagyis az „ideális főnök” a vezetett csoport és a feladat függvényében különböző jellemzőkkel rendelkezhet.

Dark Triad

A „Sötét Hármas” ártalmas személyiségjellemzők együttese:

  • Pszichopátia – antiszociális: érzéketlen, nincsen bűntudata, cinikus élősködőgép.
  • Nárcizmus – önimádó: szeret középpontban lenni, a presztízs és a státusz megszállottja.
  • Machiavellizmus – manipulátor: kihasznál másokat, ha kell hízeleg, miközben csal, és becsap mindenkit.

Azt gondolhatnánk, hogy ezek a tulajdonságok kitaszított páriává teszik az embert, pedig nem így van: a Dark Triad személyek gyakran kifejezetten jó szociális helyzetbe kerülnek. Ez azért lehet így, mert jobb benyomást keltenek például állásinterjúkon, esetleg előnyösebb külsejűek, másoknál erősebbnek, vonzóbbnak tűnnek. A jobb benyomás elérését az is segíti, hogy általában nem szoronganak amiatt, hogy a többiek mit gondolnak róluk, szinte kizárólag a saját érdekeiket tartják szem előtt.

A vizsgálati adatok szerint a machiavellizmus többnyire a karrieristákra jellemző, a nárcizmussal elérhető a főnöki elismerés, ezzel együtt a jobb fizetés, a pszichopátia pedig megnyithatja az utat ott is, ahol legális eszközökkel nem lehet továbblépni. Ez is magyarázat lehet arra, hogy nem csak a börtönökben, hanem vezető pozíciókban is számos ilyen „sötét hármas” személyiség található.

Ha egy csoportban erős a megosztottság, valamint félelem és vakhit uralkodik, ott többnyire a „Sötét Hármas” jut vezető szerephez.

Az Emperor előnye

Könnyű és felelősségmentes útnak látszik egy erős vezért követni, ezért meglehetősen gyakori választás a karizmatikus személy. Az Uralkodó típusú vezető személyiségjegyei teljesen megfelelnek a pszichopátia-machiavellizmus-nárcizmus hármasnak.

A pszichopata hatékony döntéshozó, mert könnyen túllép mások érdekein, és vagy félnek tőle, vagy vakon követik. A nárcisztikus személyek nagyon jó benyomást keltenek, mert adnak a megjelenésükre, óvják a presztízsüket, sokra tartják magukat, és az önmagukkal való elégedettséget elfogadtatják a többiekkel. A machiavellista karizmatikus erővel rendelkezik, ügyesen befolyásolja az embereket, és sikeres, mivel főként az olyan erős negatív érzelmekre épít, mint a félelem, az irigység vagy a gyűlölet. Emellett még nagyszerű hálózatépítő is.

Bármelyikük önmagában is nagyon hatékony vezető lehet, a „sötét hármas” személyiség csoport azonban ellenállhatatlan.

Mégis előfordul, hogy valahol nem valósul meg a hatalomra kerülésük. Bármely közösség áldozatául eshet a sötét oldalnak, de egy harmonikus közösségben hosszabb távon nincsen esélye a sötétségnek. A kezdeti pozitív benyomások után jönnek a jelek, amelyek felfedik a önkontroll hiányát és a gátlástalanságot. Kiderül a hozzá nem értés, a saját érdekek gátlástalan előtérbe helyezése a mások érdekeinek semmibe vétele, a közösség pedig ezeket végül nem fogadja el.

Hogy milyen hosszútávon uralhatja a sötét oldal a közösséget, az a közösség lelki egészségétől függ, valamint attól, hogy mennyi Jedi Lovag jár arrafelé.

A Jedi lovag

Az Uralkodónál sokkal érdekesebbek a Jedi Lovagok. A Big Five arzenálja nem is elegendő a jellemzésükhöz. Egy újabb tulajdonság-tár, a HEXACO3 jelent meg a színen. Ez a Big Five-hoz képest csupán annyi eltérést mutat, hogy tartalmaz egy onnan hiányzó hatodik dimenziót, mégpedig az Őszinteség-Alázat dimenzióját. Ennek az összetevői az őszinteség, a méltányosság, a kapzsiságmentesség és a szerénység.

Ez a hatodik dimenzió rendkívül sokat finomított a jó vezető személyiségjellemzőin, kiegészítve a korábbiakat egy úgynevezett „etikus vezető” tulajdonságaival.

Etikus vezetőként írja le a szakirodalom a csoportot saját viselkedésével mint követhető példával irányító vezetőt, akinek a legfontosabb jellemzői az őszinteség és a hitelesség. Ennek hatására a csoportban jelentősen megnő a bizalom, ami pedig az egyik leghatékonyabb teljesítménynövelő tényező.

Mindenkitől lehet tanulni

Mindenkitől lehet tanulni, még a szörnyetegektől is. Hiszen ők is tudnak valamit, amivel – miközben sok kárt is okoznak – rendkívül sikeresek lehetnek. A Dark Triad sikere nem csupán a kegyetlenségében rejlik. Vannak olyan mindenki számára használható, elfogadható tulajdonságaik, amelyek segíthetik a sikeressé válást. Ezek a következők:

  • döntésképesség, határozottság,
  • jó megjelenés,
  • önelfogadás, magabiztosság,
  • a hálózatépítés készsége és képessége.

Amúgy a Big Five tulajdonságok különböző kombinációi is sikeres és értékes vezetővé és csoporttaggá tehetnek.

Ahhoz azonban, hogy a csoportot saját példájával hatékonnyá tegye, a vezetőnek elsősorban hiteles személynek kell lennie. Ez növeli a bizalmat a csoportban, amely jelentős tényező a teljesítményben akár egy iskolai osztályról, akár egy vállalatról, akár egy országról van szó.

Szakirodalom
Brown, M. E., Trevino, L. K., Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97, 117–134.
Hogan, Curphy, Hogan, (1994). „What we know about leadership: Effectiveness and personality.” American Psychologist. 49(6), 493-504.)
Lee, Kibeom, Ashton, Michael C. (2005) Psychopathy, Machiavellianism, and Narcissism in the Five-Factor Model and the HEXACO model of personality structure. Personality and Individual Differences 38. 1571–1582
Twenge, Jean; Konrath, Sarah; Foster, Joshua; Campbell, Keith; Bushman, Brad (2008). "Egos inflating over time: a cross‐temporal meta‐analysis of the Narcissistic personality inventory". Journal of Personality. 76 (4): 875–902. doi:10.1111/j.1467-6494.2008.00507.x
de Vries, R. E. (2012). Personality predictors of leadership styles and the self-other. The Leadership Quarterly, October, 23. 809–821 doi: 10.1016/j.leaqua.2012.03.002

Gyarmathy Éva

1Angol nyelven online kipróbálható a teszt

2Angol nyelven kitölthető online teszt

3Angol nyelven kitölthető a teszt

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.11.20.
Az Oktatási Hivatal válasza a tanulási problémás gyerekeknek: fogyatékos, vagy nem létezik
Az ország minden iskolájába megérkezett az Oktatási Hivatal várva-várt levele, amely iránymutatást ad, hogyan is értelmezendő a sok kérdést felvető “Taigetosz-törvény”, azaz a beilleszked...
(Forrás: B1 BLOGCSALÁD )
--
2017.11.20.
„Hiszek a vitában”
Mindenütt vannak szakmai viták, ahol munka folyik. A vita fogja elindítani azt a pezsgést, amiből eredmény lehet, ezért hiszek benne – jelentette ki lapunknak Solti Péter, a Klebelsberg Központ...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2017.11.20.
Csak az volt a fura, hogy sok a gyerek
Az iskolát befejezték, dolgoznak, és azon vannak, hogy azt a szeretetet és biztonságot megadhassák gyerekeiknek, amit ők a saját családjuktól nem kaptak meg. Most publikáltak egy tanulmányt...
(Forrás: abcug.hu)
--
2017.11.20.
Sorban állás: a kisgyerekes anyuka előnyt élvez a társasjátékban
Van egy társasjáték, amely Lengyelországban óriási sikert aratott, Oroszországban a fogyasztóvédelem betiltotta, lefordították angol, német, spanyol, japán nyelvre, és most már Magyarorsz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.11.20.
Ingyen dolgoztatta a diákokat a polgármester
Saját éttermeiben ingyen dolgoztatta a Szent Lőrinc Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakközépiskola diákjait Bóta József, a Heves megyei Szihalom függetlenként nyert, de utóbb a Fideszbe bel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.11.20.
Filmek, melyekben két lábbal tiporják a gyerekek jogait
Ma, azaz november 20-án tartjuk a gyerekjogi világnapot. Így az ismert és kevésbé ismert filmeken keresztül mutatjuk be a gyerekek legalapvetőbb jogait - természetesen a teljesség igénye né...
(Forrás: Index)
--
2017.11.17.
Tiltakozó nyilatkozat a középfokú oktatás átalakításával kapcsolatban
Pedagógushivatásukat gyakorló szakemberekként, sokan iskolás gyerekek szüleiként, és elsősorban tudatosan és felelősségteljesen gondolkozó állampolgárokként döbbenetünket és felháborod...
(Forrás: Hívatlanul.com)
--
2017.11.17.
Hiába költünk egyre többet az oktatásra, a magyar gyerekek mégis rosszabbul tanulnak
Egyre többet költünk oktatásra és a tanári pálya is vonzóbb lett, mégsem ezek az Európia Bizottság legfrissebb oktatási jelentésének legfontosabb megállapításai. A beszámoló szerint...
(Forrás: abcug)
--
2017.11.17.
Nagyüzem lesz a középiskolákban: 5800 szóbeli vizsgát tartanak öt nap alatt
A szóbelik az érettségi vizsgabizottságok előtt zajlanak. Ebben az időszakban 120 érettségi vizsgabizottságot működtető középiskolában, illetve kormányhivatalban 136 vizsgabizottság el...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
  OFOE

Kedves Kálovics András! Az osztályfőnök anyagilag nem felelősségre vonható személy. Tehát ha nincs a megrongáltak között olyan tárgy, amiért aláírásával felelősséget vállalt, nem jogszerű ez a követelés. A kiskorú károkozásáért indokolt és bizonyított esetben a szülő tartozik anyagi felelősséggel.

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Köszönöm válaszukat. Talán nem fogalmaztam elég egyértelműen. Mint osztályfőnök az osztályom konkrét osztálytermét illetően soha semmilyen leltárt nem írtam alá. Illetve olyan esetekre gondol az ominózus mondat a munkaköri leírásban, hogy ha az adott osztályba járó tanuló(k) okoz(nak) kárt (szándékos és/vagy figyelmetlenségből fakadó rongálás), de sem az illető tanuló nem hajlandó a kárt megtéríteni, illetve osztálypénzből sem lehetséges ez, akkor jönne az osztályfőnök mint anyagilag felelősségre vonható személy. Ennek jogszerűsége iránt érdeklődtem/érdeklődöm.

--
  OFOE

Kedves Kálovits András! Kérdés, hogy van-e az intézménynek leltározási szabályzata, ha van, az mit tartalmaz, és mit írt alá ezzel kapcsolatban a pedagógus (aláírt-e egyáltalán valamit). Így ez a mondat szerintem sem állja meg a helyét, és én se írnék alá ilyen munkaköri leírást. Az alá nem írás egyébként nem elegendő, mert enélkül is érvényes a munkaköri leírás, ezért azt javaslom, hogy a fentiekkel kapcsolatban mindenképpen érdeklődjön a kolléga, és az Mt. kártérítés, megőrzési felelősség és leltározásra vonatkozó rendelkezéseit is érdemes megnéznie.

--
  OFOE

Kedves Marika! Három ötletünk van, de ezek csak ötletek, tanácsok, javaslatok:
1. Mivel rengeteg óvónő hiányzik, egyre több ovi keres szakképzett munkaerőt, nyugodtan keressen olyan helyet, ahol felveszik délutánosnak (akár magán ovi, akár önkormányzati), ahonnan délután hamar elviszik a gyerekeket és csak kevesen maradnak. A munka, a felelősség, az erőnlét kevesebb. Pl. Waldorf ovi is jó, akiknek muszáj ma már délután is bent tartani egy-két gyereket, de bármi más is. Hátha kapnak rajta, hiszen hiány van, és vele meg lehet oldani egy csoportot így.
2. Nézze meg, hogy családi bölcsibe felveszik-e, (A családi napközi megszűnt, ezért ezt írtam). Ha ott kevés a gyerek, akkor az is talán bírható, vagy ott is kereshet csak délutános állást.
3. Hátha talál olyan ovit, bölcsit, ahol óvodatitkárnak felveszik. De ez azért sok munka, ha más is, és bizonyára meg kell tanulni a szakmát.
Szia és üdv, Anna

--
  Takács Zoltánné Marika

Tisztelt Szakértők! Nem tudom mit tegyek? 38 és fél éve dolgozom óvónőként ugyanazon a munkahelyen. Egy éve daganatos betegségben műtöttek, azóta táppénzen vagyok. Jelenleg az orvosi kontroll eredményeim jobbak lettek, visszamehetnék dolgozni,de úgy érzem nincs hozzá erőm és a hangom is sérült.Önök szerint milyen lehetőségeim vannak?Ezt a másfél évet hogyan lehet áthidalni?Az 1 év táppénzt már kihasználtam. És érdekelne, hogy a jubileumi jutalom jár-e a részemre?Előre is köszönöm válaszukat!

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Érdeklődni szeretnék, vajon jogszerű-e, ha egy osztályfőnöki munkaköri leírásba bekerül az alábbi vagy egy ehhez igen hasonló megállapítás: "Anyagilag felelősségre vonható az osztálya osztálytermében (itt konkretizálva is az adott tanterem) keletkezett esetleges károkért." Próbáltam utánanézni, de erre vonatkozó, ezzel kapcsolatos jogszabályi előírást sem A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 62. paragrafusában (A pedagógus kötelességei és jogai), sem a 20/2012. EMMI-rendeletben, sem a 326/2013. Kormányrendeletben nem találtam + az adott intézmény iskolai alapdokumentumaiban sincs ezzel kapcsolatos megjegyzés. Kötelezhető vagyok-e ennek aláírására? Válaszukat előre is köszönöm.

--
  OFOE

A dajka munkakörhöz nem kell érettségi és semmilyen végzettség, de előnyben részesítik azt, akinek van vagy érettségije, vagy dajkaképző tanfolyama, netán mindkettő.
Az asszisztensi végzettséghez szükséges az érettségire épülő OKJ-s tanfolyam, amivel asszisztens lehet egy óvónő mellett egy-vagy több csoportba(ahogyan beosztják). De önállóan csoportot (a jelen jogszabályok szerint) ezzel a végzettséggel sem kaphat. 

--
  Borza Zsuzsanna

Kedves Szakértők!

Jelen pillanatban egy magánóvodaban dolgozok dajka pozicióban.Lehetőséget kaptam miszerint ha elvégzem a pedagógia asszisztens Okj-s tanfolyamot akkor a 3. Csoport már az enyém lehet.A kérdés az az lenne hogy el kell e végeznem ezt a képesítést vagy elég hozza a középiskolai érettségi bizonyitvány.Én olvastam azt is hogy elég az érettségi viszont azt is hogy kell az okj-s végzettség.Kérem segitsenek eligazodni.Köszönöm!!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek