OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. november 19.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

18. Ki kit vezet?

Egy csoport vezetője soha nem a csoport legkiválóbb tagja. Sokkal inkább a csoport legátlagosabb tagja: a prototípus. Ő az, aki a leginkább megszemélyesíti a csoportot, mert a gondolkodásmódja, értékei és céljai a legtöbb csoporttag számára vonzónak és elérhetőnek látszanak.

Egy csoport választott vezetője tehát az lesz, aki rendelkezik olyan személyes jellemzőkkel, amelyek a csoportot is jellemzik, és így a csoport céljainak megfelel. Így egy csoport választott vezetője leképezi a csoportot. Igaz ez akkor is, ha egy informális gyerekcsoportról, és akkor is, ha egy nép vezetőjéről van szó. Egy ország választott vezetői az ország népét tükrözik. (Például Obama, Clinton és Trump megtestesítik jelenleg az USA népét.)

Adjatok egy fix pontot és kimozdítom a világot a helyéből1

Archimédesz bölcsessége nem korlátozódik a fizika tananyag fogalmaira. A fix pontot nem csupán fizikai pontként lehet értelmezni, hanem fogalomként vagy bármi egyéb módon is. „Mondd, hogy mihez képest nézzem és tudni fogom, hogy a többi hogyan alakul.”

A világban való eligazodásunkhoz a meggyőződéseink adnak biztos támpontot. Érthető, hogy mindent megteszünk annak érdekében, hogy a meggyőződéseinket megerősítsük. Kell egy fix pont, és aki ezt a fix pontot megerősíti, az lesz a „barát”, aki pedig elbizonytalanítja, az lesz az „ellenség”.

Minden emberi kapcsolat a kognitív sémák, meggyőződések, szabályrendszerek, célok találkozása. A „madarat tolláról, embert barátjáról” közmondás is azt az egyszerű tételt írja le, hogy a hasonló gondolkodás megerősítő, ezért kedves. Ezen az alapon alakulnak – többek között – a Facebook csoportok vagy a baráti társaságok. Az egyén is a meggyőződései alapján dönt és választ, és a csoport is a meggyőződési rendszere alapján dönt és választ.

A kaméleon előretör

Az együttműködő, együtt élő emberi csoportok és közösségek tagjainak a kognitív sémái, meggyőződései, meghatározzák a csoport kognitív sémáit, meggyőződéseit, szabályrendszereit, céljait, ezek pedig azt, hogy ki lesz a csoport vezetője.

A vezetés szociális identitás-elmélete szerint a csoport prototipikus tagjai képesek befolyásolni leginkább a csoportot, egy vezető tehát annál hatékonyabb, minél inkább prototipikus csoporttag (Hogg és Reid, 2001).

Mindegy, mennyire képzett egy személy, vezetői hatékonysága nem csupán rajta áll. A hatékonyságot meghatározza, hogy a csoporttagok a vezetőt úgy látják-e, mint olyan valakit, aki „egy közülünk” (Reicher, Platow, Haslam, 2007).

Nem létezik tehát született vezető. Egy csoport vezetője a csoporttal való interakcióban fejlődik ki. A csoport a többségének igényeit kielégítő vezetőt „termel ki”. Az erre alkalmas személy lehet azután képes arra, hogy valóban befolyásolja a csoport működését.

Mérei Ferenc „Az együttes élmény” című könyvében írta le azt a nagyon hamar világsikert aratott óvodai kísérletét, amelyben idősebb, vezetői készségekkel rendelkező gyereket tett egy erős tradíciókkal, szokásokkal rendelkező csoportba. A csoport eleinte nem engedett a vezetőnek, a vezető „behódolt” a csoportnak, átvette játék-szokásait, hagyományait, és ezekben vált vezetőjévé.

Egy idő után azonban mégis érvényesült a „behódolt” vezető hatása. Ő ugyan átvette a hagyományokat, de továbbfejlesztette azokat. Átrendezte a korábbi játékot, új elemeket tett hozzá. Ettől kezdve a csoport egyre inkább az ő játékait játszotta, az ő szabályai szerint.

Homogenizálás=bebetonozás

A hatékony vezető tudják, hogy nem elég megszerezni a vezetést, azt meg is kell tudni tartani. A fentiek szerint ehhez a legbiztosabb út, ha a csoportidentitást a saját identitásához hasonítja, hiszen így maradhat ő a legprototipikusabb, és képes lesz megőrizni a hatalmát. Az alapértékek és a gondolkodásmód egységesítésével, a csoportidentitás határainak kijelölésével tudja a vezető a hatalmát hosszútávra bebetonozni.

A hatalmát biztosítani kívánó vezető, az identitásközösséget megerősítendő, verbálisan is jelzi az összetartozást a csoportnak, mégpedig többes szám első személyben tett kijelentésekkel: „Mi szeretjük a palacsintát.” „Nem hagyjuk, hogy a palacsintát elvegyék tőlünk.”

A határok kijelölése, a csoportértékek megerősítése többféle lehet, és ezek gyakran egyszerre jelennek meg, amennyiben a vezető biztos akar lenni a hatalmában. Az egyik út az eltérő belső irányok gyengítése, és a prototipikusak megerősítése (például Homans és Greer, 2013; Platow, Reid, és Andrew, 1998). A másik út a külső határok erősítése, valamint a csoporttól való eltérések és a más értékekkel rendelkező csoportok veszélyként történő azonosítása (Hogg, 2005).

Az értékek, meggyőződések bebetonozása könnyebb, ha azok háttere teljesen koherens. Ezen a lehetőségen a tanítás és nevelés terén érdekelteknek is érdemes elgondolkodniuk. Szakemberek és laikusok egyaránt profitálhatnak a vezetési praktikákból.

A nevelés és tanítás, mint vezetés

A vezetésről jellemzően a gazdasági menedzselés és a politika kapcsán gondolkodunk, pedig a legfontosabb területen, a nevelés és tanítás világában legalább akkora, ha nem nagyobb jelentősége van az egyének és csoportok irányításának.

Az egyik nyilvánvaló és nagyon konkrét terep az osztályfőnöké. A pedagógus és az osztály kapcsolata azonban általában is jellegzetes vezető-csoport kapcsolat, bár nem választott, hanem kijelölt vezetőről van szó. Az ilyen kapcsolat eleve kockázatos. Általános tapasztalat, hogy egyes pedagógusok bizonyos típusú gyerekekkel, csoportokkal tudnak jól dolgozni, mások másmilyenekkel érzik hatékonynak magukat.

A pedagógus fontos képessége, hogy rá tud hangolódni a gyerekekre, a gyerekcsoportra. Ugyanez érvényes a pszichológusra, és minden olyan szakemberre, aki emberi kapcsolatokon keresztül dolgozik. A kliensből kiindulva lépésről lépésre haladva –ahogy Mérei óvodáskorú vezetői tették – hatalmas változásokat lehet elérni.

A sikeres fejlesztő és tanító munka mindig az egyén illetve csoport adottságaiból, képességeiből, motivációiból, attitűdjeiből, kognitív sémáiból, meggyőződéséből, céljaiból indul ki, és a szakmailag meghatározott, de elérhető célok felé halad.

A gyerekek irányításában nagy szerepe van az értékek átadásának és megerősítésének. Ebben is nagyon hasonló eszközök állnak rendelkezésre, mint amit a vezető használ, amikor a saját értékei irányába tereli a csoportot.

Az eltérő irányok gyengítése, és a prototipikus, vagyis a csoport és társadalmi normák megerősítése, illetve a határok kiépítése, valamint a normáktól való eltérések és eltérő értékek veszélyként való azonosítása nem ördögtől való manipuláció, ha mindez nem érzelmi, hanem értelmi síkon történik, és ha a gyerekek tapasztalatok és minták alapján sokféle saját élményen keresztül alakíthatják ki a határaikat. Így a gyakorlat által rugalmas marad a tudás, és mindig lesz lehetőség az új tapasztalatok alapján felülvizsgálni az értékeket, szokásokat, sémákat, meggyőződéseket.

A valódi tanulás és nevelés tevékenységek közben valósul meg. Ahhoz, hogy a gyerekek a felnőttek értékeit átvegyék, nem etikai kódex bemagolására, hanem közös élményekre van szükség. A konkrét, tevékenységek közben megjelenő helyzetekben van lehetősége a gyerekeknek a viselkedési minták kipróbálására és átvételére.

Társas helyzetek

A felnőttnek nem egyszerű a gyerekekhez közeli attitűdöket, viselkedést, meggyőződést, de akár beszédstílust is használni. Nem is hiteles, ha egy felnőtt ezt próbálja tenni. A diákjaihoz nagyon hasonló viselkedést magára erőltető tanár inkább nevetséges, mint hatékony vezető. A használható közös szálaknak hiteleseknek kell lenniük. A felnőtt identitásának rugalmassága sokat segít, mert sokféle érték irányában tud elfogadó lenni. Ennek azonban vannak határai, különösen a viselkedés szintjén.

Ezért a gyerekek gyakran hatékonyabbak egymás befolyásolásában és tanításában. Természetes csoportot alkotnak, és különösen, ha többféle életkorú, heterogén csoportban tevékenykedhetnek, rendkívül gyors fejlődés érhető el velük.

Miközben a gyerekek egymást tanítják, maguk is jobban megértik, amit tanítanak, mert ismételnek, új szempontokat látnak meg. A kommunikációjuk is könnyebb, mert két gyerek gondolkodása és kifejezési készlete közelebb áll egymáshoz, mint akár a legszorosabb szülő-gyermek kapcsolat esetében.

Nagy tévedés, hogy a legnagyobb szocializációs és tanítási erőt a felnőtt társadalom jelenti. És rossz hagyomány az is, hogy az iskolai tevékenységek során a pedagógus a gyerekek együttműködését csökkenteni igyekszik: ne másolj, ne beszélgess. Pedig ezek a legalapvetőbb tanulási eszközeink.

Az ember utánzással és nyelvi kommunikációval nagyon hatékonyan képes tanulni. A 21. századi tanítási módszerek összekötik, és nem elválasztják a diákokat, ezt bizonyítják a kooperatív tanulás, projekt módszer, probléma-alapú oktatás, komplex instrukciós program, stb. eredményei.

A leghatékonyabb tanulás azonban a gyerekek szabad tevékenysége során történik. Ilyenkor önmaguk lehetnek, és a szabad játék során kipróbálhatnak bármit, amit a közösség felkínál.

A vezetők példáján okulva

  • Ha olyasmit akarunk mások torkán lenyomni, ami távol áll a gondolkodásuktól, sémáiktól, értékeiktől, biztos a kudarc.
  • Ahhoz, hogy megváltoztassunk valamit vagy valakit, először meg kell ismernünk, és hidakat építeni a régi és az új megoldások közé. Fokozatosan erjesztve mindent el lehet érni.
  • Egy csoport vezetését nem feltétlenül a legjobb tanulóra kell bízni, hanem a csoport identitását leginkább megtestesítő diákot kell partnerré tenni.
  • A hasonló gondolkodásúak eleve könnyebben befolyásolják egymást, mint azok, akiknek a megoldásai, megfogalmazásai, céljai és értékei jelentősen eltérnek. Emiatt a gyerekek sokkal könnyebben tanulnak egymástól, mint a felnőttektől.

Gondolja ezt mindenki tovább a saját terepén!

Hivatkozások
Hogg, M. A., van Knippenberg, D. (2003). Social identity and leadership processes in groups. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 35, pp. 1-52). San Diego, CA: Academic Press.
Homans, A.C., & Greer, L. L. (2013). Considering diversity: The positive effects of considerate leadership in diverse teams. Group Processes and Intergroup Relations, 16(1), 105–125. House, R. J., & Aditya, R. N. (1
Mérei Ferenc (1948) Az együttes élmény. Társadalomlélektani kísérlet gyermekeken. Budapest, Officina.
Platow, M. J., Reid, S. A., & Andrew, S. (1998). Leadership endorsement: The role of procedural and distributive behaviour in interpersonal and intergroup contexts. Group Processes and Intergroup Relations, 1, 91–103. doi: 10.1177/1368430298011004
Reicher, S. D., Platow, M. J., Haslam, S. A. (2007) The New Psychology of Leadership. Recent research in psychology points to secrets of effective leadership that radically challenge conventional wisdom. Scientific American, August 1

1Pontosabban: „Adjatok egy elég hosszú kart és egy elég erős támaszpontot, és én kimozdítom sarkaiból a világot.”

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.06.24.
Keresztény szemléletű vezetőket képeznek egy magyar egyetemen
Országosan egyedülálló képzés indul szeptembertől a Kaposvári Egyetemen. Keresztény szemléletű vezető szakirányú továbbképzésre jelentkezhetnek az érdeklődők. A két féléves szakon...
(Forrás: Népszava)
--
2018.06.23.
Knausz Imre: A találkozás kultúrája
A pápa említett beszédében a találkozás kultúrája nevelési célkategóriaként jelenik meg – hasonlóan egyébként a teremtésvédelemhez. Ferenc tehát arról beszél, hogy mire kell nevelni...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.06.22.
Betegségek, büntetés, gyógyszerezés: megdöbbent a javítóintézetekben járó ombudsman
Javítóintézeteket vizsgált a közelmúltban Székely László ombudsman és csapata. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Debreceni Javítóintézetét, valamint annak nagykanizsai telephelyét...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.06.22.
"Bízzák ezt a szülőkre" – a Billy Elliot nézői csak röhögnek a gyerekükre leső melegveszélyen
Nehogy már az Orbán-kormány szócsöveként működő lap akarja megmondani, mit nézhetünk meg a színházban a gyerekkel – egyhangúan így vélekedtek azok, akik aznap nézték meg Billy Elliot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.06.22.
Méltányosság az oktatásban – a tanulók felzárkóztatása még mindig nem megy
A megfelelő oktatás számos módon hozzájárul a társadalmi jóléthez. Amennyiben az iskolarendszer a méltányosság jegyében működik, a sikerrel felzárkóztatott hátrányos helyzetű tanul...
(Forrás: Hollin&Nuc)
--
2018.06.22.
Használatlanok maradnak az állami tankönyvek - videó
Az ATV Start vendége Miklós György, Szülői Hang Közösség.
(Forrás: atv.hu)
--
2018.06.22.
A kormány ódákat zeng a pedagógusok támogatásáról, de közben egy fillérrel sem emeli jövőre a fizetésüket
Amikor 2013-ban elindult az életpályamodell, ez tényleg így is volt, ám csupán egyetlen évig, mivel a 2014-es választások után változtattak a rendszeren. A 2015-ös költségvetésről szó...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.06.22.
Oktatási menekültek kora
Rohamivás. Jelenség, melynek során a fiatalok sportot űznek abból, ki tud a lehető legrövidebb idő alatt a legjobban beállni. A kamaszok egy része a beilleszkedést akarja könnyebbé tenni,...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.06.22.
23 pedagógus akarja otthagyni a gyerekverő igazgató iskoláját
A 24.hu-nak nyilatkozó tanárok és szülők is azt állították, hogy Putnoki több gyereket megütött, köztük egy kislányt, illetve hogy a bántalmazásokat minden esetben roma gyerekek szenvedt...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Beck Tamás! A munkaviszony első három hónapját kivéve a munkavállaló jogosult arra, hogy hét munkanap szabadságot – év közben kezdődő munkaviszony esetén ennek arányos részét – legfeljebb két részletben a kérésének megfelelő időpontban adjon ki a munkáltató. A szabadság kiadásának időpontját legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt kell közölni a munkavállalóval, és a munkavállalónak is ezt a határidőt kell megtartania a rendelkezési körébe tartozó hét munkanap szabadságot érintően. Részletesebb tájékoztatást itt talál.

--
  OFOE

Kedves Viktória! A mi tudomásunk szerint tanítói diplomával csak 6. osztályig bezárólag taníthatná azt a műveltségterületet, amiből diplomát szerzett, addig nyilván osztályfőnök is lehet. Az osztályfőnöki megbízatás csupán pedagógiai végzettséget ír elő. Ha személyi feltételek híján a tanító tovább tanítja a tanulócsoportot, akkor feltételezhetően osztályfőnök is lehet. De ezt nyilván a helyi vezető, illetve fenntartó dönti el.

--
  Viktória

Tisztelt Szerkesztőség!
Érdeklődni szeretnék, hogy tanítói végzettséggel van-e mód arra, hogy valaki felső tagozatban osztályfőnök legyen? Szakos híján valószínűleg tanítom őket 8.-ig. Nem találom az ide vonatkozó előírásokat. Szívesen vinném őket, de nem tudom, meg lehet-e valahogy oldani.
Köszönöm válaszukat!
Üdvözlettel: Viktória

--
  Beck Tamás

Kedves OFEOE Szerkesztőség!
5 gyermekem van. A gyermekek után járó 7 nap pótszabadságot csak 15 nappal előre bejelentve 2 részletben vehetem ki?
Köszönettel: Beck Tamás

--
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--

[Blum Szilárd:] >Tudsz nézőpontot váltani? -Már hogyne tudnék? Rájöttem például, hogy egyetemista koromban én tulajdonképpen egy évig egy muszlim néger migránssal laktam együtt :)
Tudsz nézőpontot váltani? »

--

[Leiner Károly:] Adjunk Mórát meg majd Jókait, később Nagy Lászlót stb! Nem hiszem, hogy a kötelezőkkel lenne a baj. Ha egy gyerek meséken nő fel, mielőtt még olvasni tudna, ha olvas, érdeklődik, érti a világot, megfelelően kommunikál, akkor megszerzi azt a szókincset és értelmet, amellyel a […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek