OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. október 16.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

17. Információigazítás

„Az embert nem maguk a dolgok, hanem az a mód zavarja,
ahogyan a dolgokat látja.”

(Epiktétosz)

Nem a világ zavar minket, hanem ahogyan értelmezzük. Az értelmezési keretet pedig mindenki önmagában hordozza. Ezt nevezhetjük életfilozófiának, meggyőződések rendszerének, hitnek. Sokféle környezeti és lelki hatás alakítja ki és tartja fenn.

Ez az értelmezési keret meghatározza az új információk és tapasztalatok helyét és értékét, sőt, ezeket erőteljesen befolyásolja is. Az értelmezési keret ad magyarázatot arra, hogy ugyanazok az események, információk miért jelennek meg különböző emberek fejében egészen különböző gondolatok formájában.

A tudatos csúsztatás és hazugság nem ide sorolandó, mert ezek már a szándékos megtévesztés kategóriájához tartoznak.

Az emberi lélek természetes működése a kognitív információigazítás, amely nem tudatos folyamat, de tudatosan befolyásolható, mivel kognitív, azaz gondolkodás útján létrejövő jelenség.

Kognitív sémák

Az új helyzetek értelmezését a korábbi tapasztalatok segítik. Az információk felvételére és feldolgozására az úgynevezett kognitív sémák tesznek alkalmassá.

  • Elhelyezik a rendszerben az új tudást.
  • Kizárják vagy átalakítják az oda nem illő információkat.

A séma előzetes beállítódás és felderítési terv. A sémákból épül fel az, az általános értelmezési keret, amely a viszonyulásainkat meghatározza, illetve magukat a sémákat is fenntartja. Vagyis egy önmagát megerősítő rendszer védi a gondolkodási kereteinket.

A kognitív sémák legalább kétféle módon vesznek részt az információk feldolgozásában.

Egyrészt a sémák segítségével különböztethető meg a releváns információ az irrelevánstól. Lényegében amiről nincs sémánk, azt nem tudjuk befogadni. Ez így van a legegyszerűbb észlelési szituációkban is. Egy jól ismert arc nehezen felismerhető, ha a szokásostól eltérő helyen találkozunk vele, ha nagyon más hajjal látjuk. Vakfoltunk lesz.

A szélhámosok nagyot kaszálnak ezen. Egy tisztességben megőszült, mosolygós nagymama, egy gyermekét magához ölelő anya láttán nem az átverés vagy a gyilkos szándék jelenik meg a képzetünkben. A közgondolkodás sémájában egy intézmény a megbízhatóságot jelenti, egy vezetőről, vezetőségről nem feltételezhető hozzá nem értés és aljasság. Ezért ezek a sémák elfedik, ha mégis ott van a csalás, gyilkos szándék, hozzá nem értés.

A sémáink azonban nem érik be azzal, hogy kizárják, ami nem a sémához illő. Arról is gondoskodnak, hogy a sémának megfelelő információval bármit kiegészítsenek.

Teszteljünk. X egy pedagógus. Y vajon ki lehet?

X: Nem használok semmilyen elektromos kütyüt. Ezek teljesen elbutítják a gyerekeket is.

Y: Ilyen egy kövület gondolkodásmódja, amely pusztítóbb mint akármennyi kütyü. Jobb, ha nem is foglalkozol gyerekekkel.

Kérdés tehát, hogy Y kicsoda?

A – Y egy iskola igazgató, B – Y egy piercinges tizenéves, C – Y egy óvodás gyerek

A sémáink szerint a választásunk valószínűleg A, esetleg B, legkevésbé C. Ha pedig behelyettesítjük Y helyébe bármelyiket, akkor Y mondatának megítélése jelentősen változik. Az igazgató esetében némi fenyegetést érzünk, a tizenéves szemtelen, az óvodás kissé koravén, esetleg cuki szövegelő.

Ennyike. Ilyenek vagyunk.

A sémákra építenek a projektív pszichológiai tesztek is, hiszen egy nem befejezett, homályos képre, helyzetre a sémának megfelelő tartalmat vetít ki az ember. A sémákon keresztül pedig felgöngyölíthetők a vezérfonalak.

A sémákra építenek azok is, akik be akarnak csapni, mert amellett, hogy vakfolttá válik a sémához nem illő információ területe, a sémánk ki is egészíti, értelmezi a hiányokat.

Így működik az agyunk minden szinten. Nagyon hatékony az információk feldolgozásában, mert a kész sémák segítik felismerni mintázatot, és kész megoldásokat mozgósítanak.

Sémák segítenek még az olvasásban is. A fejünk a korábbi tapasztalatok alapján kialakult belső mentális lexikonból előhívott szavakká alakítja még a káoszt is. Ez egy ismert példa, ami jól mutatja a lényeget:

Egy anlgaii etegyem ktuasátai szenirt nem szímát melyin serenrodbn vnanak a bteűk egy szbóan, az etegyeln ftonos dloog, hogy az eslő és az ultosó bteuk a hölyeükn lneegyek. A tböbi bteu lheet tljees össze-vabisszásagn, mgiés porbléma nlkéül oalvsahtó a szveög. Eennk oka, hogy nem ovalusnk el mniedn btűut mgaát, hneam a szót eszgébéen.

Ami az erősségünk, az a gyenge pontunk is. Rendszeres tudatos kontroll nélkül a sémáink nem segítséget, hanem csapdát jelentenek.

Belső kontroll és a GYROS BÜFÉ

A viselkedésünk 90%-a szokásokon alapul. A gondolkodásunkat a sémák vezetik. Ahogyan a szokások a viselkedés szintjén, úgy a kognitív sémák a gondolkodás szintjén tesznek minket hatékonnyá. Ez azonban csak akkor lesz valóban hatékonyság, ha nem hagyatkozunk teljesen ezekre a kényelmes eszközökre.

Éppen, mint az elektronikus kütyük: „Az a jó, ha nekem dolgoznak, és nem helyettem.” (Mark Helprin)

A tudatos ellenőrzéssel lehet biztosítani, hogy az információk a feldolgozás során ne csússzanak el. Amikor a mentális feldolgozó rendszerünket a környezet megüti egy kihívással, átváltunk a tudatos kontrollra. Ilyen például az olvasás esetén a gyros szó, amilyen a magyar nyelv szerint nem létezhetne, és így nem jelentene problémát, de a globalizált inyenckedés behozta a kultúránkba és így a szókészletbe is. Emiatt a GYORS BÜFÉ akármikor gyros-os lehet, de a mentális kontrollt beépítve nem tévedünk.

A mentális kontroll rendszeres alkalmazásával ellenőrizhető a sémák érvényessége, és szükség esetén lehetővé válik új séma kialakítása. A sémák fokozatos változása lehet tudatos és tudattalan, és a meggyőződés teljes változásához vezethet. A sémarendszer hirtelen átalakulása: a pálfordulás akkor következik be, ha a sémák változtatását hosszú távon erővel igyekszünk elkerülni, és a változás szükségszerűségét a tudatalattinkba szorítjuk.

Pálfordulás

A pálfordulást, a meggyőződés hirtelen, teljes átalakulását sokszor összemossák a köpönyegforgatással, pedig a két kifejezés egészen mást jelent, és nagyon jól megkülönböztethető.

A köpönyegforgatás külsődleges alkalmazkodás, és ahogy egy ruhát gyorsan lehet cserélni, úgy a véleményt is, de nem a meggyőződést. A köpönyegforgatók jó szélkakasok, mindig jelzik, merről fúj a szél. A véleményüket az érdekeik határozzák meg.

A pálfordulás viszont sokszor fájdalmas belső történés, amikor a korábbi értelmezési keretek már nem tarthatók fenn, és új hit, életfilozófia alakul ki. Ez esetenként még egzisztenciális hátrányt is okozhat. Semmi garancia nincs ugyanis arra, hogy –Pál apostolhoz hasonlóan, aki csak rövidtávon járt rosszul a „pálfordulásával” – hosszútávon egy új paradigma felépítését alapozza meg.

Amikor homlokegyenest másképpen gondolkodunk, mint korábban, gondolkodási sémáink ennek megfelelően átalakulnak. Például akinek megváltozik az anyagi javakhoz fűződő viszonya: a pénz, a gazdagság már nem érték a számára, a gazdagság nem a siker jele, mivel más értékeket preferál. nem lehet pénzzel megvásárolni.

Kicsi szemétdombocskáim

A pálfordulással járó lelki felfordulás igen nagy megterhelés a léleknek, és sokan nem vállalják azt a sokszoros g-s gyorsulást, amivel ilyenkor a lélek zuhan vagy emelkedik. Emiatt is népszerűbb megoldás a beérkező információknak a sémákba szorítása és az ezzel együtt történő végtelen torzítása.

A kognitív disszonancia kemény formája, amikor a kialakult sémáival összeegyeztethetetlen információkkal találjuk szembe magunkat. Ilyenkor nem hogy az értékrendszerünket, de még a sémácskáinkat is védjük, hiszen a változtatás mindenképpen veszteséggel jár. Valamiről le kell mondanunk, ami már otthonos, és nem igényel lelki energiákat. Aztán észre sem vesszük hogy lassanként minden energiánkat a sémák védelme köti le.

Miért ragadunk benne elavult vagy már kezdetben is ártalmas sémákban?

A sémák megkérdőjelezéséhez nagy lélegzetet kell venni, és hangosan kimondani a lelki „nemet”, vagy legalább is egy lelki kérdőjelet tenni mellé.

A sémához való igazodás persze könnyebb, mert csak kicsi korrupciót, apró rongálást igényel. Egy kis szemét a rendszerben. Aztán még egy, még egy, és ez már szemétdomb. Igaz, a nagy ugrást nem kellett megtenni, de nap mint nap megbotlunk a szemétdombocskáinkban. Nem értjük, mi az a kis rossz érzés a halántékban, vagy a tüdő csúcsban, a vállban, szívbillentyűben, és mitől nem igazán jó még a jó sem. Mint valami rosszindulatú daganat mételyez a meg nem oldott feladat.

Nagy kérdőjeleim

A kérdőjel is áthatja a testet-lelket, de míg a szemétdombocskából mérgező anyagok szivárognak mindenfelé, addig a kérdőjel tisztító folyadékot termel.

A kérdőjel elbizonytalanít, egy időre legyengít, érzékennyé, fogékonnyá tesz. Elveszi a régit, és amíg az új sémák ki nem épülnek, nyitott az agy és a lélek.

Ilyen esetben nagyon sokat segít a tudatos kontroll. A fájdalmas veszteséget, a bizonyosság elvesztését a fejlődési lehetőségek megnyílása kárpótolja. Persze erőfeszítés nélkül nincs tanulás, befektetés nélkül nincs nyereség.

A pálfordulással egyszerre alakulnak át a sémák , és új sémák, új meggyőződés is felépülhet. Emiatt annyira fájdalmas és annyira átszellemült, csodálatos történése ez a léleknek.

A lassabb és tudatosabb út, amikor az ember a sémáit módszeresen újraépíti. Ennek eszköze a kritikai gondolkodás: az információk, a gondolatok tudatos kontrollja is.

A kritikai gondolkodás az értelem által irányított, fegyelmezett gondolkodási folyamat, amely az összegyűjtött információk és információrészek elemzése, szintetizálása, és / vagy ezeknek a megfigyelés, tapasztalat, gondolkodás, érvelés, illetve a másokkal folytatott kommunikáció által történő feldolgozása. A kritikai gondolkodás eredményei útmutatók lehetnek az új hit, az új meggyőződés kialakításához.

Hivatkozott irodalom
Helprin, Mark (1989) Téli mese. Árkádia, Budapest. https://www.scribd.com/doc/181034048/Mark-Helprin-Teli-mese-pdf
Mulnix, J. W. (2010). "Thinking critically about critical thinking". Educational Philosophy and Theory: 471. doi:10.1111/j.1469-5812.2010.00673.x.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.07.21.
A Klebelsberg szerint teljesen oké, hogy a tantestület és a szülők ellenében az igazgatót 25 év után egy fideszes alpolgármester tanácsadójára cserélték le
„Tévesek azok a sajtóban megjelent találgatások, amelyek szerint politikai szándék áll a Budapest II. Kerületi Szabó Lőrinc Két Tannyelvű Általános Iskola és Gimnázium intézményvezet...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.07.21.
Félelem és reszketés az egyházi iskolában
Kiabálás és röpködő papi pofonok, erőszakkal és kirúgással fenyegetőzés, kötelező misék és körmenetek hétvégén és az ünnepek alatt, megfélemlített és tehetetlen tanári kar. A...
(Forrás: A TASZ jelenti)
--
2017.07.21.
Baj, ha a gyerek társaságban is a telefont nyomkodja?
Egy felháborodott ausztrál szülő is írt erről nyílt levelet a Kidspot Facebook-oldalára. Maga a szerző sem tudja eldönteni, hogy mit gondoljon, először dühös, hogy elrontották az estéj...
(Forrás: Dívány)
--
2017.07.21.
Fiatalok ítélete: korrupt a közélet
A tavalyi közoktatási tüntetések számos diák számára jelentettek kereteket a tapasztalatszerzésre, az aktívak köre azonban szűk. Elsősorban a nagyvárosi, leginkább budapesti gimnáziumokban...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Ezek a fiatalok
A Hallgatói Hálózat tüntetései, az egyetemi diákság ellenállása nyomán változott a felsőoktatási koncepció. A mind ez idáig az elmúlt hét év legnagyobb kormányellenes tüntetésének...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Minőségi problémák a hazai nyelvoktatásban
Amikor azt mondjuk, hogy a magyar nyelvoktatás nem jó, hogy kevesen beszélnek nyelveket, akkor nemzetközi statisztikákra szoktunk hivatkozni – mondta Berényi Milán, a Nyelviskolák Szakmai Egyes...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.07.21.
Alulfizetett tanárok, rosszul működő egészségügy: lesújtó kép az OECD-től
Magyarország az állami vezetők és középvezetők fizetéséről sem szolgáltatott adatokat, így nem tudunk következtetéseket levonni, ám a tanárok esetében megint dobogós hazánk – sajnos...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.07.21.
Ballagási ajándék: migránsmesével nevelné gyermekjogokra a kormány a gyerekeket
Néhány napja az óvodából ballagó gyerekek útravalóul mesekönyvet kaptak az Emmitől. Nem lenne ebben semmi különös. Csakhogy Az elveszett madártoll című kötet, amit az Országos Betegjogi...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2017.07.20.
Kerényi Kata: DIY érettségi
Ez azt jelenti – mondhatják néhányan a történet tanulságaként – hogy túl könnyű az érettségi! Vagy épp túl nehéz, mert a középiskolai oktatás nem készít fel rá! Pedig ha van tanuls...
(Forrás: Alterkata Cafeblog)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Angéla! Sajnos nem tudunk ilyen ajánlásról.

--
  Papfalusi Angéla

Tisztelt Osztályfőnök!

Érdeklődni szeretnék, hogy létezik-e valamilyen ajánlás a szakgimnáziumi (egykori szakközépiskolai) osztályfőnöki órák helyi tantervéhez, mert a kerettantervek nem tartalmaznak erre vonatkozó szabályozásokat. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Papfalusi Angéla

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Tanári végzettséggel lehet működni tanítói munkakörben, feltételezhetően az ebédeltetést és a játéktevékenységet is felügyelheti, akinek pedagógus végezettsége van. Részletesebb tájékoztatás található ezen a linken.

--
  Mammma

Tisztelt Osztályfőnök!
A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Problémát okoz iskolánkban, hogy alsó tagozaton a tanítási órák utáni ebédeltetést illetve játékidőt, ami a napközi előtt van, nem végezheti tanári végzettségű kolléga. A törvény ugye kimondja, hogy alsó tagozaton csak tanító taníthat, de ebben az esetbe inkább a nevelés dominál. Van-e olyan törvény, vagy valami megoldás, hogy ezt a feladatot tanári végzettségű ember végezhesse az alsó tagozaton? Kevés a tanító kolléga. Mi lehet a megoldás?
Köszönöm válaszát!

--
  OFOE

Kedves Erzsa!
Ha pedagógusbeosztásban vagy a papírod szerint, akkor annyi szabadság jár, amennyi a munkaköröd alapján megillet. De ha hivatalosan másképp osztottak be, akkor feltételezhetően kevesebb jár, és ezt nyilván a Munka tv alapján számolják.

--
  Erzsa

Szeretném megkérdezni,hogy magánóvodában is 46 nap szabadság jár az óvónőnek? Vagy a Munka tv.alapján kell csak számolni?
Köszönöm,ha választ kapok.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Az osztályfőnöki megbízatáshoz pedagógusi végzettség kell.

--
  ofő

T. Uram/Hölgyem!
A következő kérdéssel fordulnék Önökhöz. A tagintézmény vezető úgy döntött két osztály alacsony létszáma miatt összevonásra kerül. Az egyikben én vagyok az ofő. Az osztályt azonban a másik osztály ofője kapja. A 9. évfolyamon két olyan embert jelölt meg ofőként, akiknek pedagógiai végzettsége nincsen, nekem, ígérete ellenére nem ad osztályt. Kérdésem az lenne, hogy milyen végzettség kell az osztályfőnöki megbízáshoz?

Üdvözlettel, egy volt ofő

--
  OFOE

Kedves János! A törvény betűje szerint, amíg nincs kezedben a diploma, nem taníthatnád azt a tárgyat, amiből nincs meg a végzettséged. Persze a helyszínen meg lehet állapodni az iskolavezetővel, és/vagy a fenntartóval a következő félévre, hiszen januárban meglesz a diploma, túl vagy az abszolutóriumon is, főleg ha nincs az iskolában olyan kolléga, aki ezt a feladatot ellátja. Nem tudjuk, hogy mennyire lehet rugalmasan kezelni ezt a problémát.

--
  OFOE

Kedves Zsuzsa, erre vonatkozóan nem létezik törvényi szabályozás.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[OFOE:] Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Péter:] Csilla a lényegre tapintott: "...csodálkozik majd az az utánunk jövő humánerőforrás fejlesztéssel foglalkozó értelmiségi munkás! nem mondanám pedagógusnak! hogy ők honnan jöttek? " Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[DIA:] Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek